eitaa logo
مباحثات
1.7هزار دنبال‌کننده
210 عکس
99 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡ آموزش به وقت کرونا 🔹 از منع فضای مجازی تا سال فضای مجازی در حوزه‌های علمیه استفاده از فضای مجازی برای آموزش، سال‌ها پیش از کرونا آغاز شد و علاوه بر انتشار فایل‌های صوتی نوارخانه‌های قدیمی، وبسایت مدرسه فقاهت نیز بیش از یک دهه است که به صورت تخصصی دروس خارج فقهای شیعی را در سراسر دنیا پوشش می‌دهد.توسعه فضای مجازی در عمل، یکی از آیین‌نامه‌های بحث برانگیز شورای معاونان حوزه‌های علمیه سراسر کشور را بی‌اثر نمود. به موجب این بخشنامه طلاب اجازه استفاده از گوشی‌های تلفن هوشمند در مدارس علمیه و خوابگاه‌های آن را نداشتند و این کار خلاف قانون حوزه محسوب می‌شد. در وضعیت فعلی حتی طلاب مدارس علمیه نیز مجبور به استفاده از وسایل ارتباطی هستند. استفاده از فضای مجازی و توسعه حضور طلاب در این فضا به اندازه‌ای مورد توجه قرار گرفته است که مدیر حوزه‌های علمیه، در آغاز سال تحصیلی، شعار امسال را «حوزه و فضای مجازی» قرار داده است. 🔹 دروس حضوری و مجازی کرونا اگر چه برخی از دروس حوزه را به تعطیلی کشانید و برخی دیگر را تنها در فضای مجازی محبوس نموده است، اما بیشتر دروس به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود. از ابتدای سال تحصیلی جدید، با اطلاعیه معاونت آموزش حوزه، تعطیلی تمام دروس حضوری ابلاغ شد. بر اساس این ابلاغیه تعطیلی درس‌ها به صورت انبوه و تجمعی در تمام سطوح و مقاطع تا عادی شدن شرایط و عبور از این مرحله ادامه خواهد یافت. همچنین باید هر نوع فعالیت آموزشی مانند امتحان، نشست‌های علمی که مستلزم تجمع باشد، مدیریت و به زمانی دیگر موکول شود. حضور در درس البته شرایط خاصی دارد که از آن جمله، استفاده از ماسک و نداشتن نشانه‌های مریضی کرونا است. اما در عین حال محدودیت‌هایی برای حضور در درس بعضی از استادان سرشناس حوزه نیز وجود دارد. برای نمونه درس حضوری استاد شهیدی، تنها برای تعدادی از طلاب که کارت ورود به جلسه را دارند امکان پذیر است. اما این نقیصه تا حدودی با پخش زنده دروس رفع شده است. 🔹 پخش زنده دروس یکی از پدیده‌های جدید در این راه، استفاده از پخش زنده دروس است. پیش‌تر، وبسایت مدرسه فقاهت با استفاده از نرم افزار تخصصی خود، امکان پخش زنده صوتی را برای برخی از دروس فراهم آورده بود. اما در این دوره استفاده از پخش زنده تصویری از طریق اینستاگرام به صورت امری شایع در آمد. برای نمونه حضرات آیات علوی بروجردی، شهیدی، سید محمد جواد شبیری زنجانی دروس خود را به صورت زنده در لایو اینستاگرام منتشر می‌کنند. همچنین بعضی از استادان همچون استاد اراکی، مباحث را از طریق وبسایت آپارات برای این کار بهره می‌برند. حضرات آیات جوادی آملی و شیخ جواد فاضل لنکرانی نیز دروس خود را در وبسایت خود به صورت لایو بارگزاری می‌کند. 🔹 استفاده گسترده از کانال‌های اطلاع رسانی همانطور که اشاره شد، تا پیش از دوره کرونا، تنها برخی از استادان مطرح، دروس خود را در فضای مجازی منتشر می‌کردند، اما در این دوره استفاده از کانال‌های اطلاع رسانی در اپلیکیشن‌های ارتباطی همچون ایتا و تلگرام شایع شده است. برای نمونه آنگونه که در کانال رسمی مدرسه علمیه مرحوم آیت‌الله العظمی لنگرودی که یکی از مدارس آزاد و خارج از برنامه شورای عالی است آمده، استادان این مدرسه در سال تحصیلی جاری دست کم 15 کانال اطلاع رسانی برای انتشار دروس و ارتباط استاد با طلاب تأسیس کرده‌اند. این وضعیت در مورد مدارس رسمی تحت برنامه در قم به صورت جدّی‌تری پیگیری شده است و استادان موظفند دروس را به صورت منظم در شبکه‌های مجازی دنبال کنند. دروس مجازی به دو شکل آفلاین و آنلاین برگزار می‌شود. طلاب نیز موظف به پیگیری دروس و ارائه تقریر هستند. مباحثه‌‎های طلاب در همین فضا به صورت مجازی و تلفنی ادامه پیدا کرده است. 🔹 سامانه‌های آموزشی همچنان که مؤسسات آموزشی همچون مؤسسه امام خمینی، دانشگاه باقرالعلوم و جامعة المصطفی العالمیة برای آموزش خود از سیستم یکپارچه استفاده نموده‌اند و آموزش و سنجش‌های آموزشی را در همین بستر انجام می‌دهند، حوزه علمیه قم نیز نظام جامع آموزش بر خط خود را با عنوان سامانه «نجاح» راه اندازی نموده است. طلاب از طریق این سامانه می‌توانند صوت دروس خود را گوش کنند و در امتحانات که به صورت مجازی در همین صفحه برگزار می‌شود شرکت نمایند. همچنین طلاب دروس خارج امکان آن را دارند که تقریرات دروس را در سامانه «تقریر» بارگزاری نموده و با دیگر طلاب به اشتراک بگذارند. ضمن آنکه قرار است آزمون مصاحبه درس خارج نیز به صورت مجازی برگزار شود. شایان ذکر است که به موازات وبسایت نجاح، مدرس آنلاین نیز اقدام به پخش دروس اساتید کرده است. مراکز تخصصی هم دروس‌و برنامه‌هایشان را به صورت مجازیپیگیری نموده‌اند. 🔹 مشاهده متن کامل گزارش و لینک مطالب http://mobahesat.ir/23203 🔻🔻🔻 @mobahesat
اختصاصی مباحثات/ ⚡ نگاهی به سیره علمی و سیاسی آیت‌الله مصباح یزدی 🔹 رحلت فیلسوف نظام‌ساز مشاهده متن کامل گزاش: http://mobahesat.ir/23158 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ در گفت‌وگو با استاد واعظ موسوی مطرح شد: 🔸 «نشست دوره‌ای اساتید» به وظایف خود در قبال امور مهم نظام و حوزه عمل می‌کند 🔹 مقدمه:بیانیه «نشست دوره‌ای اساتید» در محکومیت سخنان توهین‌آمیز و تفرقه‌انگیزانه آقای محمود امجد و حمایت از جایگاه و شخصیت رهبر معظم انقلاب مورد توجه بسیاری از اهالی رسانه و حوزویان قرار گرفت. در این خصوص با حجت‌الاسلام والمسلمین استاد سیدمحمد واعظ موسوی از اعضای اتاق فکر و هیات مشورتی نشست دوره‌ای اساتید گفت‌وگوئی انجام داده‌ایم. وی در ابتدای گفت‌وگو تاکید کرد به دلایل شخصی در یک سال گذشته حضور پررنگی در نشست دوره‌ای نداشته‌است اما بخاطر اهمیت موضوع این بیانیه نکاتی را بیان می‌کند. 🔹 جناب آقای واعظ موسوی بفرمائید این بیانیه چه روندی را طی کرد تا به صورت رسمی صادر شود؟ در ابتدا لازم است عرض کنم نقش‌آفرینی در مسائل کلان کشور و انقلاب اسلامی وظیفه همه‌ی مردم بویژه حوزویان است. همه‌ی گروه‌ها و جریان‌های حوزوی وظیفه دارند در این امور به وظیفه خود عمل کنند. «نشست دوره‌ای اساتید» هم با توجه به نگاه کلانی که به نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه دارد وظیفه خود دانست که در این زمینه موضع‌گیری لازم را داشته باشد. پیش از این نیز در مسائل مهم نظام مانند ضرورت حضور در انتخابات و امور مهم جامعه این نشست به وظیفه‌ی خود عمل کرده‌است. البته سلیقه‌ی برخی از حوزویان این است که در همه‌‌ی مسائل سیاسی روز که البته اغلب جناحی است ورود دارند و انتظار دارند که همگان مانند آنها عمل کنند که به نظر بنده چنین رویه‌ی مناسب همه‌ی طیف‌های حوزوی نیست. جالب است بدانید یکی از اعضای اتاق فکر که نسبت فامیلی هم با آقای امجد دارد علیرغم این ارتباط، نقش موثری در تنظیم بیانیه داشتند که بنده به سهم خود از این فداکاری و ایثار ایشان قدردانی می‌کنم. 🔹 به نظر می‌رسد صدور این بیانیه با تاخیر صورت پذیرفته است. برخی معتقدند تحت فشارهای رسانه‌ای مجبور به انتشار این بیانیه شده‌اید. در این باره توضیح می‌فرمائید؟ بیانیه‌های نشست دوره‌ای اساتید در امور مهم باید به تایید و امضای حدود 16 نفر از اعضای اتاق فکر و هیات مشورتی برسد. اول اینکه جمع‌‌آوری این تعداد به صورت طبیعی زمان‌براست. اما مهمتر از آن نگاه بسیار دقیق اعضا در متن‌های تنظیم‌ شده‌است. اعضایی که نامه را امضا می‌کنند خود را نماینده‌ی بیش از صدها استاد سطوح عالی می‌دانند و این وظیفه‌ی سنگینی است که بردوش آنان است. لذا نهایت دقت را در تعابیر و عبارت‌ها به کار می‌برند که در شأن صدها استادعالی حوزه و از سوی دیگر متناسب با موضوعی باشد که بیانیه صادر می‌شود.در این بیانیه موضوع اصلی جایگاه والای ولایت فقیه و رهبر معظم انقلاب بود که باید نهایت دقت اعمال می‌شد. لذا گاهی اوقات بارها تعابیر و عبارت‌ها تغییر و اصلاح شده و پیشنهادات جدید مطرح می‌شود تا نهایت شایستگی برای صدور از سوی نشست دوره‌ای اساتید را داشته باشد. معتقدیم عجله باعث می‌شود استواری بیانیه تهدید شود. در مورد پیشین که درباره حمایت از جایگاه آیت‌الله‌العظمی سیستانی و در اعتراض به سرمقاله یکی از روزنامه‌ها بود برخی انتقاد کردند چرا با تاخیر و پس از عذرخواهی نویسنده منتشر شده‌است. 🔹 برخی معتقدند این بیانیه از باب رفع تکلیف و متفاوت از فضای فکری اعضای نشست دوره‌ای بوده‌است. موافق این نظریه هستید؟ طبیعی است در یک محفل چندصدنفره از اساتید سطوح عالی حوزه تفاوت در نگاه‌ها و علایق سیاسی وجود داشته‌باشد . اما عزیزانی که در محوریت این نشست هستند ضمن احترام به سلایق مختلف وبراساس اساسنامه این نشست، پایبند نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه هستند و حفظ و احترام جایگاه مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه را از خطوط قرمز خود و نشست می دانند. البته برخی که سلایق خاص سیاسی دارند انتظار دارند همگان مانند آنان هر روز پیاده‌نظام یک جریان یا شخص سیاسی شوند و در صورت عدم تحقق آن به راحتی قضاوت‌های نادرستی می‌کنند. ما حفظ جایگاه حوزه‌های علمیه و نظام جمهوری اسلامی را دو اصل مهم برای خود می دانیم و برای تحقق آن تلاش می‌کنیم. http://mobahesat.ir/23228 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️مباحثات 🔹خاطره‌ای از سفر آیت‌الله مصباح یزدی به انگلستان و برگزاری دوره‌های آموزشی برای دانشجویان و فعالان سیاسی دکتر سروش نیز در این برنامه‌ها حضور داشت 🔸بریده‌ای از گفت‌وگوی تصویری با حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️از تشییع پیکر آیت‌الله مصباح یزدی تا عزاداری حضرت زهرا(س) 🔹روز دوشنبه تشییع باشکوه پیکر آیت‌ﷲ مصباح یزدی در قم برگزار شد. دراین تشییع همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد هزاران نفر از طلاب و فضلا و مردم قم حضور داشتند. یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که حول این تشییع در فضای رسانه‌ای مطرح شده‌است چرائی برگزاری این برنامه در ایام کرونا و محدودیت‌های آن است. 🔹خوشبختانه آمارها نشان می‌دهد وضعیت قم در جدول ابتلاء و فوتی‌های کرونا روند نزولی بسیار خوبی داشته و پیش‌بینی می‌شود به وضعیت عادی نزدیک ‌شود. از سوی دیگر در برنامه تشییع پیکر آیت‌ﷲ مصباح یزدی ومراسم ترحیم ایشان در حرم مطهر آنچه که بیشتر از همه نمود داشت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک بود که به جرات می‌توان گفت همه‌ی جمعیت این نکته را رعایت کرده بودند. 🔹با توجه به برگزاری این تشییع این سوال مطرح می‌شود که برای شهادت حضرت زهرا(سلام‌ﷲ علیها) چه تدابیر و تصمیماتی از سوی مسئولان امر اتخاذ خواهد شد. آیا صحیح است که علیرغم برگزاری باشکوه مراسم تشییع پیکر آیت‌ﷲ مصباح یزدی، شاهد ممنوعیت مطلق برنامه عزاداری حضرت فاطمه‌ی زهرا(س) باشیم؟ 🔹این دوگانگی در تصمیم‌گیری عوارض منفی گوناگونی دارد و ممکن است بستر بسیاری از قضاوت‌ها و واکنش‌های منفی سیاسی و مذهبی را در شرایط فعلی و آینده فراهم سازد. از سوی دیگر هنوز وضعیت کرونا تثبیت نشده‌است و به هرحال رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی کاملا ضروری است. 🔹با توجه به شرایط بیان شده این پیشنهاد مطرح می‌شود که مسئولان استان قم مجوز برگزاری مراسم عزاداری حضرت زهرا(س) را به صورت معین و مشخص اعلام نمایند. این تصمیم‌گیری می‌تواند به صورت «برگزاری دسته‌جات عزاداری در صبح روز شهادت و در فضای باز و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک» باشد. 🔹چنانچه امکان صدور مجوز عمومی برای همه‌ی دسته‌جات عزاداری هم نباشد می‌توان از بیت حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی وحید خراسانی که در سال‌های گذشته علمدار برگزاری مراسم شهادت و پیاده‌روی مرجعیت معظم بودند درخواست شود این مراسم را همچون سال گذشته و فقط در فضای باز خیابان برگزار کرده و مدیریت رعایت اصول بهداشتی نیز بر دوش برگزار کنندگان گذاشته شود. 🔹تجربه نشان داده‌است طیف انقلابی و مذهبی بیشترین پایبندی را به دستورالعمل‌های بهداشتی داشته‌اند و انشاءﷲ امیدواریم باردیگر فضای کشورمان به برکت نام و یاد حضرت زهرا(س) معطر و متبرک باشد و عنایات آن حضرت دفع‌کننده‌ی همه‌ی بلایا و امراض و مشکلات باشد. http://mobahesat.ir/23232 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات
⚡️از تشییع پیکر آیت‌الله مصباح یزدی تا عزاداری حضرت زهرا(س) 🔹روز دوشنبه تشییع باشکوه پیکر آیت‌ﷲ مصب
🔹نظر وارده به یادداشت: با توجه به مصوبه «ستاد ملی کرونا » تمام جلسات عزاداری ، مراسم ترحیم و هر گونه تجمع ممنوع اعلام شده است و رهبری نیز چندین بار به تبعیت از مصوبات این ستاد و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی تاکید کردند و می کنند، فلذا مراسم تشییع مرحوم آیت الله مصباح ( رحمه الله علیه )، آن هم به صورت غیر متعارف از مصلی به حرم و به همراه شعارهای آنچنانی و درخواست محاکمه مسئولین از مصداق بارز خلاف اخلاق و یک حرکت و اقدام غیر قانونی بود و ای کاش این جوری انجام نمی گرفت . بنابراین با اتکا و استدلال کردن بریک عمل غیر قانونی و پیشنهاد دادن و درخواست یک اقدام غیر قانونی مشابه دیگر ، چندان خوشایند و قابل قبول به نظر نمی رسد. از سوی دیگر چون احتمال موج جدید کرونای انگلیسی هم در راه است عقل ، شرع و عرف حکم می کند که در تشکیل این گونه مراسمات عجله نکنیم و همچنان تابع قانون و مصوبات ستاد مربوطه باشیم چرا که در مکتب همین حضرت زهراء سلام الله علیها حفظ جان مردم بر همه چیز حتی احساسات مذهبی تقدم دارد. 🔹نظر وارده به یادداشت: مطمئنا چنین تصمیم عاقلانه ای را خواهند گرفت و دسته جات با رعایت پروتکول ها ، در روز عزا به خیابان خواهند آمد! لازم به اشاره است که در چنین شرایط تقریبا سفید قم از نظر کرونا ، ورعایت اغلب تشییع کنندگان پیکر مرحوم آیة الله مصباح یزدی ، موردی از نظر ستاد کرونا عنوان نشده ، و تمامی این مراسم را زیر نظر داشتند. البته در مورد تشییع ونماز بر آن مرحوم در حرم حضرت عبد العظیم ، ایرادها وارد است و موجب تاثر است که برگزار کنندگان دست به چنین حرکتهایی می زنند که در پایان موجب زیر سوال رفتن روحانیت و نظام وجز اینها می گردد! ⚡️شما چه نظری دارید؟ 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ جریان‌های حوزوی، خیلی دور خیلی نزدیک! 🔹 یک روز پس از آنکه پیکر آیت‌الله مصباح یزدی در خیابان شهدا (صفائیه) قم تشییع شد، در کوچه‌ی ممتاز این خیابان «سرای فرهنگ و قرآن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» نیز افتتاح شد. جمعیت تشییع کننده‌ی پیکر آیت‌الله مصباح و افرادی که در افتتاح این مرکز گردهم آمده بودند همیشه در مسائل فکری و سیاسی دو خط موازی هستند که مجادلات آنان بسیار پرتنش است. 🔹 اما از نگاهی دیگر این تقارن حضور را می‌توان از جمله امتیازات شهر قم و حوزه علمیه دانست. آنجائی‌که افکار کاملا متناقض در نزدیکی یکدیگر در حال ارائه و تبلیغ دیدگاه‌های خود هستند و مصداقی از احترام به مخالف را به نمایش می گذارند. افکاری خیلی دور اما نزدیک هم! این تقارن اما محدود به تشییع آیت‌الله مصباح و افتتاح سرای فرهنگ آیت‌الله‌ هاشمی نیست. همیشه شهر قم شاهد برخوردهای نزدیک اینچنینی بوده‌است. بیش از یک دهه آيت‌الله مصباح یزدی چهارشنبه‌ شب‌ها در دفتر رهبر معظم انقلاب در خیابان شهداء درس اخلاق برگزار می‌کرد و کمتر از صد متر آن سوی خیابان و در همان ساعت، جلسه‌ی هفتگی «مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه» برگزار می‌شد که سخنان و افکار آیت الله مصباح از جمله محورهای اصلی مخالفت آنان بوده‌است. 🔹 از دیگر موسسات قابل توجه در کوچه‌‌ی ممتاز خیابان صفائیه «موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی» است که اغلب پژوهشگران و اعضای این موسسه زاویه جدی و انتقاد سرسختانه نسبت به آیت‌الله مصباح و طیف اصولگرایان دارند و در فاصله‌ی کمتر از پنجاه متر از این موسسه، انتشارات موسسه امام خمینی و مرکز عرضه‌ی آثار مرحوم آیت‌الله مصباح قرار دارد. 🔹 آیت‌الله سیدکمال حیدری از جمله‌ اساتیدی است که در سال‌های گذشته نظرات شاذ و پرانتقادی داشته است. دفتر او در خیابان سمیه تنها پایگاه فیزیکی برای دیدارها و نشر آثار او در رسانه‌هاست اما کمی آن سوتر در خیابان عباس‌آباد منتهی به خیابان سمیه دفتر آیت‌الله نجم‌الدین طبسی از اصلی‌ترین منتقدان سیدکمال حیدری قرار دارد. 🔹 اگر در نقشه‌ای دقیق از مرکز قم و در دائره‌ای پنج کیلومتری بیوت علما و موسسات وابسته به آنان را جانمائی کنیم ده‌ها و صدها مکتب فکری و علمی و فقاهتی را خواهیم یافت که هرکدام دارای سیره و روش خاص خود هستند و گاه با ده‌ها مرکز جانمائی شده در این دائره تضارب جدی دارند و توانسته‌اند زیستی منطقی در کنار یکدیگر داشته‌ باشند. 🔹 اما این نزدیکی و حٔسن تعایش همیشه هم به خوبی پیش نمی‌رفته‌ است. گاه در یک موسسه علمی افکار متفاوت و متضاد هم تحمل نشده‌است. موسسه امام خمینی(ره) قم در خاطره‌ی حوزویان نمونه‌ای از این مصادیق است. آنجاکه مصطفی ملکیان و آقای محسن غرویان بخاطر زاویه‌ی فکری یا تفاوت سیاسی با حذف فیزیکی مواجه شدند. این حذف فیزیکی محدود به این موسسه نیست. مصطفی ملکیان در همان ماه نخست ریاست حجت‌الاسلام احمد واعظی از همکاری با دفتر تبلیغات اسلامی هم محروم شد. نتیجه‌ی حذف مصطفی ملکیان بیش از آنکه به نفع موسسات باشد، باعث نشر بیشتر افکار او شد. به تهران رفت و در جمع شاگردان به صورت متکلم وحده و جایگاه استاد و مرشدی و گاه مرادگونه نظراتش را بیان کرد، بدون آنکه مورد نقد و پاسخ قرار گیرد. این در حالی است که تا زمان حضور در موسسه امام خمینی و دفتر تبلیغات کم نبودند اساتیدی که هم‌طراز وی به نقد افکار او می‌پرداختند و در فضایی علمی و منطقی اجازه نمی‌دادند یک سویه افکارش تبلیغ شود. 🔹 از خاطرات ناخوشایند حذف نظرات مخالف در مراکز علمی اگر عبور ‌کنیم به مصادیق خوشحال‌کننده‌ای‌ خواهیم رسید. برای نمونه آنجا که دو دیدگاه کاملا متضاد سیاسی در کنار یکدیگر حضور دارند. آقایان سیدضیاء مرتضوی و رضا اسلامی دو عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هستند که بارها در رسانه‌ها پیرامون مسائل سیاسی و فکری به نقد نظرات یکدیگر پرداخته‌اند. 🔹 حوزه علمیه قم محل تضارب آراء در گستره‌ای وسیع است. نمونه‌ی همیشگی این تضارب جدی، فقها واهل حدیث با علمای فلسفه وعرفان است. این تضارب گاه تا حد تکفیر هم پیش رفته‌است اما در اوج خود با یادآوری حضورعلامه طباطبائی در نماز جماعت مرحوم آیت‌الله میلانی فروکش کرده و جنبه‌ای علمی به خود یافته‌است. 🔹 افکار مختلف سیاسی حوزوی در قم هم باید از این تضارب و احترام الگو بگیرند. بازیگران و فعالان سیاسی از هر جناح و طیفی در عین نقد جدی طرف مقابل، باید مدارای مومنانه با یکدیگر داشته باشند و حضور و وجود دیگران را به رسمیت و احترام شمارند و به جوان‌ترها رسم و منش جوانمردی و مرز بین مخالفت با ترور شخصیت را بیاموزند. http://mobahesat.ir/23236 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/ ⚡ نقدی بر استشهادات آقای سید کمال حیدری پیرامون «اجتهاد در قرائت» ✏زینب کوشا(پژوهشگر علوم قرآنی) 🔹 مشاهده متن کامل یادداشت: http://mobahesat.ir/23239 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ نقدی بر شبهه شرک توسط آقای سروش محلاتی و برخی نویسندگان 🔹 بررسی شبهه شرک در عبارت [اِكفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَان] ✏محمد خادمی http://mobahesat.ir/23242 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ در ستایش عقلانیت انقلابی (به بهانه سخنان آیت‌الله کعبی و واکنش‌ها) 🔸 سخنان اخیر آیت‌الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه در خصوص ویژگی حوزه انقلابی و برخی هشدارها مبنی بر آسیب‌های این موضوع واکنش‌های زیادی را درپی داشت. اغلب رسانه‌ها و کانال‌های حوزوی این سخنان را کاملا منطقی و از سردلسوزی دانسته و آن را بازنشر کردند. برخی دیگر از کانال‌ها که عملکرد خود را مصداق سخنان آیت‌الله کعبی می‌دانستند به جای توجه به تذکرات ناصحانه‌ی ایشان، اتهام «مشورت‌های غلط» یا «غلطیدن در دام دشمنان» را درباره ایشان مطرح کردند. 🔸 درباره سخنان آیت‌الله کعبی و واکنش‌های رسانه‌ای به آن بیان چند نکته ضروری است: 🔹 مطالبی که آیت‌الله کعبی مطرح نمودند تذکراتی کاملا منطقی و آسیب‌شناسانه از«حوزه انقلابی» است. طبیعتا جناب ایشان گروه‌ها و جریان‌های مختلفی را در چهل‌سال انقلاب عینا مشاهده کرده‌اند که آسیب‌های جدی باعث شده‌است رودروی انقلاب قرار گیرند. از گروه‌ فرقان گرفته تا باند سیدمهدی هاشمی که همگی داعیه‌ی انقلاب و خط راستین اسلام را داشتند. آیا این تذکرات نباید مورد توجه طلاب جوان و آنانی قرار گیرد که از جهت سنی حتی «دوم خرداد» را درک نکرده‌اند و بخاطر دسترسی به رسانه، خود را پرچم‌دار حوزه انقلابی می‌دانند؟ 🔹 متاسفانه در چند سال گذشته حوزه انقلابی دستمایه‌ی میدان‌داری برخی افراد قرار گرفته‌است که اگرچه همیشه اشتباهات آنان حمل بر نیت خیر شده است اما تکرار فراوان این اشتباهات علیرغم تذکر جدی دلسوزان حوزوی، این موضوع را وارد باب دیگری می‌کند که رسیدگی به آن برعهده نهادهای امنیتی است. 🔹 اعتقاد راسخ داریم سطوح مختلف حوزه علمیه قم از مراجع عظام تقلید تا بدنه‌ی طلاب حامی و معتقد به نظام و ولایت فقیه هستند. البته این اعتقاد متناسب با مناسبات و هنجارهای حوزوی باید مشاهده و بررسی شود. عده‌ای معدود که هیچ آشنائی با این مناسبات ندارند تلاش می‌کنند نگاه و ذهنیات خود را معیار و خط کش حوزه انقلابی قراردهند که با این روش عملا بخش قابل توجهی از حوزه در صف ضدانقلاب و خواص بی‌بصیرت قرار می‌گیرد!. عملکرد غیر منطقی و غیراخلاقی این طیف باعث می‌شود خیل عظیمی از حوزویان تلاش کنند همیشه فاصله‌ی خود را با انقلاب و حوزه‌ی انقلابی حفظ کنند. 🔹 متاسفانه این عده نشان داده‌اند به بهانه عدالت‌طلبی حتی حاضر هستند از نهادهای انقلابی مانند جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم عبور کنند. انتخابات اخیر مجلس بهترین میدان برای بروز این نظریه بود. این گروه معتقد بودند هرگونه اقدام انتخاباتی در قالب تشکل‌های صنفی یا حزبی بخاطر باندی بودن آنان مردود است. طبیعی است در سایر عرصه‌ها یا بحران‌های سیاسی این نظریه مجددا مطرح خواهد شد و در نتیجه دلسوزانی مانند آیت‌الله کعبی بخاطر عضویت در جامعه مدرسین صلاحیت مرجعیت فکری و سیاسی برای جریان های انقلابی را نخواهند داشت! همچنین تقابل و مخالفت با نهادهای امنیتی و انتظامی همواره جزو افتخارات آنان بوده که در جای خود پیام‌های نگران‌کننده‌ای دارد. 🔹 با توجه به مطلب پیشین، از بزرگان انقلابی حوزه بویژه اعضای محترم جامعه مدرسین انتظار می‌رود به جلسات رسمی دولتی و تریبون‌های عمومی اکتفا نکرده و در بین بدنه‌ی طلاب و حوزویان حضور یابند و اجازه ندهند این حقیقت مهم توسط عده‌ای محدود مصادره شود. http://mobahesat.ir/23251 🔻🔻🔻 @mobahesat
کانال اطراف در یادداشتی ( https://eitaa.com/bahaneee/1175 )نسبت‌های نادرستی به مباحثات داده بود که پاسخی رسمی از سوی مباحثات به مدیر این کانال ارسال شد. متاسفانه پس از گذشت چهار روز هیچ پاسخی از سوی مدیر ارائه نشد و این پاسخ نیز در کانال فوق منتشر نشده‌است. براین اساس در مباحثات منتشر می‌شود. جناب آقای احمدی‌مهر سلام علیکم به تازگی در مطلب کانال «بهانه» مواردی را به سایت مباحثات نسبت داده‌اید که متاسفانه به دور از صحت و انصاف است. در این متن آورده‌اید: «این چه مشیِ عقلانیِ انقلابی‌ایست که نماد خط سازش و گفتمان مقابل انقلاب اسلامی که همان باشد را نقد نمی‌کند امّا به ایجاد شکاف بین علما و طلاب انقلابی می‌پردازد؟!بگردید ببینید متنی، کلامی، سخنی در نقد باند منتظری و شاگردان او در این‌گونه پایگاه‌های عقلانیت(!) می‌یابید؟!» جهت اطلاع چند مورد از مطالب مربوط به نقد جریان مرحوم آیت‌الله منتظری در آدرس‌های ذیل قابل مشاهده است: http://mobahesat.ir/11141 http://mobahesat.ir/15617 http://mobahesat.ir/18999 http://mobahesat.ir/13822 از آنجائی که مباحثات سایت تخصصی حوزه و روحانیت است از منظر حوزه نقدها و انتقادات مختلفی به عملکرد دولت بویژه در مواجهه با حوزه و مرجعیت منتشر شده است که فقط یک نمونه از این موارد در آدرس ذیل قابل مشاهده است: http://mobahesat.ir/7675 مطالب متعدد دیگری هم در دو موضوع فوق وجود دارد که برای طولانی نشدن در این پاسخ نیامده است. زیبنده نیست که بدون جستجو و تحقیق درباره یک شخص یا رسانه، اینگونه وارد قضاوت و حکم دادن شوید. چنانچه از موارد فوق هم مطلع بوده‌اید ظاهر امر این است که واقعیت را وارونه روایت کرده و نتیجه‌گیری نموده‌اید. توصیه جدی ما پرهیز از تحریف وقایع و تاریخ است. مطلب سایت مباحثات پیرامون سخنان آیت‌الله کعبی که بدان اشاره کرده‌اید در آدرس ذیل قابل مشاهده است که مخاطبان می‌توانند متن کامل را مطالعه نمایند. http://mobahesat.ir/23251 موفق باشید احمد نجمی مدیرمسئول مباحثات
مباحثات
⚡️از تشییع پیکر آیت‌الله مصباح یزدی تا عزاداری حضرت زهرا(س) 🔹روز دوشنبه تشییع باشکوه پیکر آیت‌ﷲ مصب
⚡ پس از برگزاری تشییع پیکر آیت‌الله مصباح یزدی، مراسم عزاداری حضرت زهرا(س) نیز در بیوت مراجع عظام تقلید و با رعایت کامل اصول بهداشتی برگزار شد. این اقدام از بسیاری شبهه‌ها که در فضای مجازی منتشر شده بود جلوگیری کرد و نشان‌دهنده‌ی درایت مرجعیت و مردم متدین است. مباحثات پیش از این در مطلبی اجازه برگزاری مراسم عزاداری حضرت زهرا را مهم دانسته و پیشنهاد داده بود به صورت ضابطه‌مند این اجازه صادر شود و قطعا برکزارکنندگان بویژه بیوت مراجع امور بهداشتی را به خوبی مدیریت خواهند کرد. 🔹 گزارش مشروح خبرگزاری حوزه در این زمینه: https://www.hawzahnews.com/news/939530 🔹 تصویر: عزاداری بیت آیت الله‌العظمی وحید خراسانی در خیابان شهداء 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ چه کسی رئیس موسسه امام خمینی(ره) خواهد شد؟ 🔹 براساس اساسنامه این موسسه مندرج در سایت رسمی آن، انتخاب ریاست موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی برعهده‌ی رهبر معظم انقلاب است.اگرچه برخی احتمالات درباره هیات‌امنائی شدن این موسسه نیز وجود دارد. 🔹 پیش از پاسخ به سوال فوق نگاهی گذرا داریم به چگونگی شکل‌گیری این موسسه و ارزیابی وضعیت فعلی آن. پیشینیه تاسیس موسسه امام‌خمینی به پیش از انقلاب و موسسه در راه حق بازمیگردد. آیت‌ﷲ مصباح یزدی در موسسه درراه حق آموزش برای حوزویان در قالب سیستمی و روشمند را تجربه کرد. تا آنکه با پیروزی انقلاب اسلامی و در همان سال‌های نخست با هدف تربیت طلاب متخصص در رشته‌های علوم انسانی، به صورت مستقل «بنیاد باقرالعلوم» را تاسیس کرد. این بنیاد در چند دوره طلاب مستعد و با سابقه‌ی حداقل دوسال درس‌خارج را پذیرش می‌کرد. دوره‌های مختلف باقرالعلوم برگزار شد و نخستین پذیرفته‌شدگان این دوره‌ها حلقه‌ی اصلی شاگردان آ‌یت‌ﷲ بودند. مانند آقایان غروی، فیاضی،رجبی، میرسپاه، آقاتهرانی و رهنمائی و … . 🔹 در سال ۱۳۷۴ اما این بنیاد خود را در سطح یک مرکز آکادمیک رسمی یافت و عنوان خود را به «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» تغییر داد تا ضمن ارائه‌ی مدارک رسمی دانشگاهی از نظر کمی نیز رشته‌های خود را گسترش دهد. براساس گزارشی که آیت‌ﷲ رجبی قائم مقام موسسه در سال ۱۳۹۸ ارائه داده است «این موسسه مؤسسه دارای ۱۶ رشته و گروه علمی به شرح زیر است و در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری به طلاب دارای گواهی پایان سطح ۲ حوزه‌های علمیه که در آزمون ورودی مؤسسه موفق گردند علوم انسانی و اسلامی را آموزش می‌دهد.تا کنون ۳۵۵۰نفر از طلاب حوزه‌های علمیه دوره‌های مؤسسه را گذرانده و فارغ‌التحصیل شده‌اند و در سال جاری ۱۰۸۰نفر در سه مقطع یادشده مشغول به تحصیل هستند» 🔹 موسسه امام خمینی در دهه هفتاد و نیمه اول ۸۰ رشد قابل توجهی کمی و کیفی داشت. این رشد همزمان با جریانات سیاسی انگیزه‌ی مضاعفی را برای شاگردان آیت‌ﷲ ایجاد کرده بود تا با احساس قدرت و تکلیف وارد عرصه‌‌ای بزرگ‌تر شوند. این عرصه همان انتخابات سال ۱۳۸۴ بود!به جرات می‌توان گفت تنها حامی سازمانی و تشکلی از احمدی‌نژاد موسسه امام خمینی بود. اما به نظر می‌رسد این پیروزی و عمل به تکلیف سیر نزولی این موسسه را استارت زد. 🔹 بر این اساس می توان ادوار تاریخی این مرکز را پس از این مرحله به دو دوره تقسیم کرد: 🔸 دوره اول را می توان تا قبل از سال۸۴ دانست که رویکرد اصلی مؤسسه در حوزه علمی و مقابله با جریانات روشنفکری بود که به موفقیت‌های زیادی نیز دست یافت وارمغان آن تعداد قابل توجهی نشریه علمی پژوهشی و پژوهش های نظری بود .کارکرد اصلی این مرکز به جهت گفتمان، مقابله با سایر گفتمان‌های علمی زاویه‌دار با مبانی دینی و اسلامی بودند. 🔸 دوره دوم پس از ۸۴ و با ورود و حمایت‌های این مرکز از محمود احمدی‌نژاد شروع شد. مؤسسه پس از این دوره نتوانست مرجعیت علمی که در دهه هشتاد داشت را احیاء کند و ویترین اصلی این مرکز لایه‌هایی از عناصر سیاسی این مرکز شدند که در جریان سیاسی جبهه پایداری فعال بودند. با شروع انتخابات ۹۲ و حمایت‌های همه‌جانبه آیت‌ﷲ مصباح از لنکرانی ،این همانی مؤسسه امام خمینی(ره) و جبهه پایداری بیشترقوت گرفت. 🔹 چه کسی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خواهد شد؟ در دو دهه‌ی اخیر آیت‌الله محمود رجبی به صورت رسمی جانشین و قائم‌مقام آیت‌الله مصباح یزدی بوده‌است. روال حاکم بر انتصابات رهبر معظم انقلاب نیز انتخاب فردی درون‌سازمانی و کسی است که پس از رئیس پیشین بیشترین اشراف را بر مجموعه دارد. براین اساس اصلی‌ترین گزینه‌ی ریاست بعدی این موسسه آیت‌الله محمود رجبی است. وی متولد 1330 در جاسب استان مرکزی است. در سال 1350 وارد حوزه علمیه قم شد و از نخستین شرکت‌کنندگان در دوره‌های بنیاد باقرالعلوم بود. رشته‌ی تخصصی وی جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی است که در این زمینه مقالات و کتاب‌های متعددی دارد. آیت‌الله محمود رجبی همکاری اجرائی و علمی با مراکز مختلف حوزوی و دانشگاهی از جمله پژوهشگاه حوزه و دانشگاه را دارد. او عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی حوزه‌های علمیه و کاندیدای انتخابات خبرگان بوده‌است. 🔹 اما ممکن است براساس برخی مصالح گزینه‌های دیگری نیز از سوی دفتر رهبری مورد بررسی و پیشنهاد به رهبر معظم انقلاب قرار گیرد. از جمله امتیازات موسسه امام خمینی قدرت سازمانی و شاگردپروری آیت‌الله مصباح یزدی است که افراد متعددی در سطح ریاست این موسسه تربیت کرده‌است که می‌توان به آیت‌الله عباس کعبی و دکتر احمد رهنمائی اشاره کرد. مشاهده متن کامل یادداشت: http://mobahesat.ir/23257 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ «سرباز» واقعی «روح‌الله» 🔹 روز گذشته گفت‌وگوی اینترنتی «سرباز روح‌الله رضوی» از طلاب فعال بین‌المللی با «میکو پلد» فرزند ژنرال ارتش رژیم صهیونیستی به صورت زنده انجام شد. در این گفت‌وگو میکوپلد نکات جالبی درخصوص فضای رسانه‌ای و ساختار رژیم اسرائیل از قول یک عدالت‌خواه متولد این رژیم مطرح شد. 🔹 مشاهده‌ی چنین برنامه‌های رسانه‌ای که با ابتکار و اقدام فردی افراد صورت می‌گیرد مصائب و رنج‌های ساختار عظیم فرهنگی کشور با کمترین کارکرد فرهنگی و انقلابی را تازه می‌کند. پس از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی با نهادهای مختلف فرهنگی و تبلیغی داخلی و خارجی مواجه هستیم که با ساختار و تشکیلاتی بسیار حجیم از جهت نیروی انسانی و سخت‌افزاری از کمترین اقدامات ابتکاری عاجز هستند. 🔹 صداوسیما، سازمان تبلیغات سایر نهادهای فرهنگی داخلی و از سوی دیگر نهادهای بین‌المللی از سازمان فرهنگ و ارتباطات گرفته تا مجمع جهانی تقریب مذاهب و اهل‌بیت در یک خط سیر بسیار تکراری با سرعتی لاک‌پشتی در حال حرکت هستند.این سازمان‌ها علیرغم امکانات بسیار وسیع انسانی و سخت‌افزاری و ... بخاطر رکود در منابع انسانی و با ساختاری کاملا کارمندی اسیر طرح و برنامه‌ها و دالان‌های تودرتوی اداری شده‌اند که عملا خروجی آنها حفظ نام و برخی برنامه‌های کلی و کلیشه‌ای شده‌است. 🔹 از سوی دیگر برخی جوانان مستعد، خوش ذوق و با انگیزه‌ی بالا وارد عرصه‌هایی می‌شوند که بدون صرف هزینه‌ی خاصی در قامت و اندازه‌ی یک سازمان می‌توانند اثرگذار باشند. 🔹 گفت‌وگویی که در ابتدای متن مورد اشاره قرار گرفت از همین دست است. «سرباز روح‌الله رضوی» بدون هیچ امکانات خاصی و تنها بخاطر دغدغه‌هایی که دارد چنین گفت‌وگوهایی را ترتیب می‌دهد و جالب است بدانیم برای زیرنویس فارسی این برنامه‌ی کوتاه هم دچار مشکلات سخت‌افزاری و مالی است، اما انگیزه‌ی جهادی او باعث می‌شود برای حل این مشکلات هم راه‌هایی بیابد. 🔹 در مقابل اما ده‌ها سازمان عریض و طویل فرهنگی با انبوهی از امکانات و تشکیلات، اسیر بروکراسی اداری شده‌اند و به دنبال برخی اقدامات کمی برای ارائه‌ی آمارهای چشم‌گیر برای بالادستی‌ها هستند. چاره‌ی حل این مشکلات کجاست؟ چرا حتی انتخاب مدیر دغدغه‌مند و جوان هم نمی‌تواند تحولی در این ساختارها ایجاد کند و این مدیران از قفل بودن فضای اداری برای ایجاد هرنوع تحول شکایت دارند؟ 🔹 در آستانه‌ی چهل‌و دومین سالگرد پیروزی انقلاب شاید یکی از اصلی‌ترین سوالات برای یافتن پاسخ جدی همین باشد که چرا دستگاه‌های تبلیغی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور عملا به ناتوانی رسیده‌اند و از برآورده شدن حداقل انتظارات و وظایفی که برعهده‌ی آنان است عاجز هستند؟ مشاهده‌ی گفت‌وگو در اینستاگرام 🔻🔻🔻 https://www.instagram.com/tv/CKUKgj6BsLc/?igshid=d0v3jon6zz0o 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از نشریه عهد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏰ تا دقایقی دیگر ۶۸ منتشر خواهد شد... ✅ موضوع معرفی چهره انقلابی 🌀 در این شماره میخوانید 🔻🔻 🔷 مصاحبه با مهندس مهدی چمران 🔷 مصاحبه با مهدی فیروزان داماد امام موسی صدر پیرامون اقدامات و شخصیت ایشان دریافت تنها از طریق کانال نشریه عهد در ایتا 📢 لطفاً رسانه باشید ___ 🖇️ کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
⚡ اختصاصی مباحثات/ آیت‌الله حسینی بوشهری طی حکمی حجت‌الاسلام مهدی اسلامی را به عنوان مسئول دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منصوب کرد. وی در یک سال گذشته مسئول دفتر مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی بود. به زودی مراسم معارفه‌ی وی و تودیع حجت‌الاسلام سعید بهمنی برگزار خواهد شد. 🔹 مباحثات در گزارشی با پیش‌بینی انتخاب آیت‌الله حسینی بوشهری به عنوان ریاست شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، انتخاب مسئول دفتری توانمند و با «ارتباطات بالای حوزوی و تعاملات سطوح عالی نظام» را از اولویت‌های برنامه‌های پیش‌روی ریاست جدید جامعه مدرسین عنوان کرده بود. 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️هم‌اکنون مراسم نکوداشت پنجاه سال حدیث‌پژوهی و دو دهه خدمت در حج و زیارت «حضرت آیت‌الله محمدی ری‌شهری» 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ در حاشیه‌ی سفر امروز رئیس صداوسیما به قم 🔹 صبح امروز رئیس سازمان صداوسیما در سفر به شهر قم با برخی از علما از جمله آیت‌الله حسینی بوشهری دیدار کرد. سفر دکترعلی‌عسگری و برخی از مدیران همراه او به قم در حالی صورت می‌گیرد که در چند سال اخیر بویژه دوران ریاست او بر صداوسیما اتنقادات جدی به نوع مدیریت این سازمان و عملکرد آن بویژه در زمینه مسائل فرهنگی و سیاسی وجود داشته است. اگرچه فعالیت‌های صداوسیما بخاطر ویژگی‌های خاصی که دارد همیشه زیر ذره‌بین و مورد نقد افکار عمومی بوده است اما در سال‌های اخیر ضعف مدیریت در بخش‌های مختلف فراتر از نقدهای افکارعمومی بسیار فراتر بوده و به یک بحران ‌سازمانی تبدیل شده است و نتیجه‌ی آن همیشه در قاب تلویزیون یا صدای رادیو قابل لمس است. 🔹 از جمله انتقادات وارده عدم درک صحیح مدیران از فضای حاکم بر ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی است که عملا رسانه‌ی ملی جمهوری اسلامی ایران را در موضع ضعف و انفعال قرار داده است و تریبون رسمی انقلاب اسلامی به یک توجیه‌گر ضعیف و همیشه منفعل تبدیل شده‌است. 🔹 در این وضعیت و اوج ناتوانی مدیران فعلی، سفر رئیس سازمان صداوسیما به قم می‌تواند معنادار باشد. نخستین دیدار او با آیت‌الله حسینی بوشهری ریاست محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بوده‌است. سابقه نشان داده‌است قطعا در این دیدارها مراجع عظام و مدیران سطوح عالی حوزه به نمایندگی از دغدغه‌مندان حوزوی انتقادات صریحی نسبت به عملکرد صداوسیما مطرح می‌کنند. آنان هیچ ابائی ندارند که صراحتا ناتوانی مدیران در اداره‌ی نهادهای نظام بویژه مهمترین نهاد تبلیغی جمهوری اسلامی ایران را به رئیس آن گوشزد کرده و مطالبه‌ی جامعه دینی و حوزوی را به آنان ابلاغ کنند. 🔹 اما با نگاهی از زاویه‌ای متفاوت باید نگران چنین دیدارهایی باشیم. چراکه در گذشته نیز صداوسیما اطلاع‌رسانی و انعکاس این دیدارها را کاملا مدیریت کرده و آنچه به صورت رسمی منتشر می‌شود تجلیل از خدمات مدیران و تایید عملکرد صداوسیماست! در واقع این دیدارها تبدیل به نوعی بهره‌برداری تبلیغاتی و ایجاد مصونیت در مقابل انتقادات جامعه دینی و حوزوی شده‌است. 🔹 بنابراین جا دارد دست‌اندرکاران دفاترعلما نسبت به این نکته‌ی مهم توجه داشته باشند و با انعکاس دقیق بیانات مطرح شده در دیدارها نشان دهند که مراجع و رئیس جامعه مدرسین حوزه‌ی علمیه قم چگونه نسبت به نارسائی‌های فرهنگی نهادهای متولی اشراف داشته و آنگونه که لازم است به رسالت خود در قبال امور مهم نظام از جمله موضوعات فرهنگی و دینی عمل می‌کنند. http://mobahesat.ir/23272 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ قم و نجف تحت الشعاع یک دیدار! (به بهانه‌ی اظهارنظر آقای مهدی نصیری درباره سفر پاپ به عراق) ✏ یادداشت وارده 🔹 آقای مهدی نصیری از فضلای صاحب قلم و اندیشه در قم به مناسبت سفر آتی پاپ به عراق در صفحه توئیتر خود چنین نگشاته‌اند:«میزبانی قریب‌الوقوع آیت‌الله سیستانی از رهبر کاتولیک‌های جهان در نجف اشرف، به معنای سبقت حوزه سنتی نجف از حوزه مدرن قم، در فهم اولویت‌های جهانی و بکارگیری دیپلماسی الهیاتی است. حوزه رسمی و فربه قم، همچنان دلمشغولی دوقطبی انقلابی و سکولار در درون خویش است.» 🔹 به نظر می‌رسد آقای نصیری علیرغم مطالعه‌ی گسترده‌ی خود پیرامون ماهیت و وضعیت امروز غرب، در اظهارنظر فوق آراء و نظریات خود را کنار گذاشته و تحت تاثیر دوگانه‌سازی ژورنالیستی «مکتب قم، مکتب نجف» اظهار نظر کرده‌است. لذا تذکر چند نکته ضروری است: 🔹 اگرچه دیدار رهبر کاتولیک‌های جهان با مرجعیت اعلای نجف اتفاق مهمی است و امیدواریم ثمرات فراوانی هم داشته ‌باشد، اما اساسا هدف اصلی سفر پاپ به عراق این دیدار نبوده‌است و وی قرار است از چند کلیسای عراق که قدمتی کهن در فرهنگ مسیحیت دارد و همچنین مسیحیان آسیب دیده از هجوم داعش دیدار کند. در واقع سفر وی به عراق مانند سایر سفرهای پاپ اهدافی کاملا درون دینی دارد و بدیهی است دیدار با عالی‌ترین چهره‌ی دینی کشور میزبان هم در برنامه‌ی سفر گنجانده شود. 🔹 اما انجام یک دیدار هرچند بسیار مهم نمی‌تواند مبنای قضاوت درباره‌ی دو حوزه‌ی علمی با ساحت‌های بسیار زیاد و متفاوت باشد. حوزه‌ی نجف میراث گرانبهایی دارد که تمامی حوزه‌های تشیع از جمله قم مدیون آن بوده‌اند، اما بیش از سه دهه تحت سیطره و سرکوب حزب بعث قرار گرفت و تمام تلاش زعمای آن حوزه تنها حفظ اصل این درخت پربار بود. دقیقا در همین ایام حوزه‌ی علمیه قم رشد و شکوفائی خود را آغاز کرد و توانست عرصه‌های بسیار وسیعی را تحت سیطره‌ی فقه و سایر علوم حوزوی درآورد. لذا دو حوزه با زمینه‌های اجتماعی و سیاسی کاملا متفاوت هریک ساحتی مختص به خود دارد و نمی‌توان قضاوتی مطلق درباره هرکدام داشت. اما از سوئی دیگر «روحیه‌ی خود‌کم‌بینی» آفتی در تمامی شئون زندگی است که گاهی در عرصه علمی و قضاوت‌های آن هم رسوخ می‌کند. 🔹 اگرچه دیدار پیش‌رو از جهات مختلف بویژه دیپلماتیک به نفع جهان اسلام و تشیع است اما نیم‌نگاهی به روابط بین‌الملل حوزه‌ی علمیه قم در سه دهه‌ی اخیر هم نشان می‌دهد این حوزه روابط علمی قابل توجهی با واتیکان و مراکز علمی آکادمیک در کشورهای مختلف داشته‌است. قطعا نتایج «روابط علمی» و آثار عمیق و بلند‌مدت آن کمتر از دیدارهای دیپلماتیک نیست. جا داشت جناب آقای نصیری جستجوئی درباره سفرها و دیدارهای اساتید حوزه با پاپ و سایر شخصیت‌های علمی کلیسا می‌داشتند. 🔹 برخی از کارشناسان به بهانه‌ی این سفر به تنزل قابل توجه جایگاه پاپ در بین مسیحیان پرداخته‌اند. به اعتقاد این افراد«پاپ ژان پل سوم، تقریباً آخرین نسل از رهبران واتیکان بود که در میان کاتولیک‌ها جایگاه یک پدر معنوی داشت.بعد از او، بندیکت شانزدهم به علت رسوایی‌های عدیده و عزل نزدیک به ۴۰۰ کشیش برجسته به علت رسوایی‌های اخلاقی و کناره‌گیری‌اش بعد از این رسوایی‌ها و سپس پاپ فرانسیس که در اوج مفاسد، به مقام پاپی رسید، نتوانستند آن جایگاه پاپ‌های سابق را که مردم با دیدن‌شان اشک شوق می‌ریختند و صدها میلیون نفر در جهان، آرزوی بوسیدن دستان‌شان را داشتند و یک لحظه حضورشان را پشت پنجره‌های برج کلیسا به انتظار می‌نشستند، به دست آورند.» بدون تایید یا اظهارنظر درباره نظر فوق جا دارد در زمانی مستقل و بدون ارتباط با برنامه‌ی دیدار آتی، این موضوع هم توسط جناب آقای نصیری بررسی شود. 🔹 اما آخرین بخش از متن آقای نصیری به «دلمشغولی دو قطبی انقلابی و سکولار در درون حوزه» اشاره دارد. به نظر می‌رسد ایشان عملکردهای هیجانی و اشتباه عده‌ای معدود از طلاب با تابلوی انقلابی را به تمامی شئون حوزه‌های علمیه که دغدغه‌ی انقلابی‌بودن و انقلابی‌ماندن دارند، تعمیم داده‌اند. اعتقاد راسخ ما این است ریشه‌های انقلاب در حوزه‌های علمیه - با خوانش‌های گوناگون ، مراتب و اوج و فرودهایش – بسیار مستحکم‌تر از آن است که تلاش‌های دشمنان یا کج‌رفتاری برخی مدعیان، آن را بخشکاند. http://mobahesat.ir/23275 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️مباحثات 🔹برگی از تاربخ پس از صدور «منشور روحانیت» حضرت امام، کدام سطح از حوزویان محور پیگیری و تحقق آن شدند؟ 🔹بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب چطور؟ 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ گفت‌وگوئی علمی با آموزه‌های اخلاقی 🔸 در شامگاه پنجم اسفند و ولادت امام جواد علیه‌السلام، به همت سایت مباحثات گفت‌وگوئی علمی بین آیت‌الله سیدجواد علوی بروجردی و استاد عبدالحسین خسروپناه انجام شد که در همان ساعات نخست رسانه‌ای شدن این برنامه، پیام‌های تقدیر و تشکر فضلا و اساتید حوزوی باعث دلگرمی بیشتر برگزار‌کنندگان شد. 🔸 با توجه به اهمیت برگزاری این گفت‌وگو بیان چند نکته ضروری است: 🔹 برگزاری جلسات مناظره یا نقد علمی از سوی رسانه‌های امری رایج است و مباحثات پیش از این نیز در برخی از موارد مانند طرح بحث مربوط به لباس روحانیت از سوی آقای اکبرنژاد و نقد جدی آن توسط طلاب و سایر موضوعات جلسات مناظره یا نشست‌های دوجانبه را برگزار کرده بود که مورد استقبال قابل توجهی نیز قرار گرفت. پس از بیان برخی نظرات درباره «اقتصاد اسلامی» از سوی آیت‌الله علوی بروجردی و واکنش‌ها و نقدهای مختلفی که وارد شد، مراتب آمادگی مباحثات برای برگزاری جلسات نقد یا گفت‌وگوی علمی به دفتر ایشان و برخی از منتقدین اعلام شد. 🔹 خوشبختانه پس از رفع کسالت و ابتلای آیت‌الله علوی بروجردی و استاد خسروپناه به کرونا، زمینه‌ی برگزاری این برنامه مهیا شد. طرفین گفت‌وگوی علمی در نهایت بزرگواری و اخلاق که از اصلی‌ترین مولفه‌های حوزویان است درخواست مباحثات را اجابت کرده و زمانی را برای انجام این امر معین نمودند. 🔹 طبق برنامه‌های پیشین این برنامه به صورت تصویری ضبط شده است و باتوجه به محتوای علمی و ضرورت دقت نظر در انعکاس آن، متن کامل و نسخه‌ی تصویری آن بدون هیچ‌گونه دخل و تصرفی طی چند روز آینده منتشر خواهد شد. 🔹 در این برنامه گروه رسانه‌ای خبرگزاری حوزه حضور داشتند و طی هماهنگی با سایر رسانه‌ها متن کامل و نسخه‌ی اصلی فیلم در اختیار آنان نیز قرار خواهد گرفت. 🔹 اعتقاد راسخ داریم رشد و ارتقاء علمی حوزه‌های علمیه در گرو نقد و بررسی و تضارب آراء و اندیشه‌ها است و برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص آزاداندیشی لازم است بدون پیش‌داوری یا دخیل کردن حواشی و جریان‌های سیاسی، اجازه دهیم نظرات و آراء مختلف به صورت شفاف در اختیار فضلاء و اساتید و پژوهشگران جهت نقد وبررسی قرار گیرد. 🔹 این برنامه علیرغم امکانات محدود مادی مباحثات برگزار شد و اجرای آن قطعا با ایرادات و نواقصی هم همراه است که در کنار نقد محتوائی لازم است سایر موارد نیز مورد تذکر اهل‌فن قرار گیرد. http://mobahesat.ir/23281 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️هم‌اکنون آیین رونمائی از آثار کنگره بین‌المللی «سید مرتضی علم‌الهدی» با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب در موسسه علمی، فرهنگی دارالحدیث 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ در گفت وگوی خبرگزاری رسا با مدیر سایت مباحثات مطرح شد؛ توضیحاتی درباره مناظره آقایان علوی بروجردی و خسروپناه 🔸 مدیر کانال حوزوی مباحثات به ارائه توضیحاتی در خصوص برخی حواشی ایجاد شده در رابطه با مناظره میان آقایان علوی بروجردی و خسروپناه پرداخت. 🔹 حجت الاسلام احمد نجمی مدیر سایت حوزوی مباحثات با بیان اینکه «مباحثات» یک رسانه حوزوی است که طرح، بررسی و تضارب آرا و اندیشه های مختلف از اهداف اصلی اش به شمار می رود، گفت: ما در راستای این اهداف برنامه های متنوعی در قالب نشست‌های علمی یا جلسات گفت‌وگو و مناظره را برگزار کرده‌ایم که خوشبختانه مورد استقبال حوزویان نیز قرار گرفته است. 🔹 وی به ارائه توضیحاتی در خصوص برخی حواشی ایجاد شده در رابطه با مناظره میان آقایان علوی بروجردی و خسروپناه پرداخت و اظهار داشت: بعد از این که صحبت هایی از آیت‌الله علوی بروجردی در زمینه اقتصاد اسلامی مطرح شد، واکنش های بسیاری نسبت به مطالب ایشان صورت گرفت و برخی از افراد مطرح کرده بودند که لازم است در این رابطه گفت‌وگوها یا مناظره هایی برگزار شود؛ ما در همان ایام بر اساس اهداف و رسالتی که داشتیم، به دفتر آقای علوی بروجردی اعلام کردیم تا اگر آمادگی داشته باشند، با شخصی که مد نظرشان است گفت وگو یا مناظره ای را انجام دهند و ما نیز برای شکل دهی به یک برنامه اعلام آمادگی کردیم تا در یک فضای سالم مناظره یا گفت‌وگوئی را میان آقای علوی بروجردی و یکی از ناقدان برگزار کنیم، اما به دلیل کرونا عقب افتاد. 🔹 حجت الاسلام نجمی خاطرنشان کرد: چندی قبل دوباره موضوع را از دفتر آقای علوی بروجردی پیگیری کردیم و ایشان اعلام آمادگی کردند، از این جهت با آقای خسروپناه به عنوان یکی از افرادی که نسبت به سخنان آقای علوی بروجردی نقد داشتند، موضوع را مطرح کردیم که با استقبال ایشان رو به رو شد. 🔹 وی ابراز کرد: طرفین مناظره تأکید داشتند که ما باید مطابق با هنجارهای حوزوی این جلسه را برگزار کنیم و ما نیز از آن استقبال کردیم؛ بنا بر این شد که یک جلسه بدون تشریفات و پروتکل های مناظره‌ای میان طرفین برگزار شود، اما این کار نیازمند یک پوشش رسانه‌ای بود، برای همین به درخواست طرفین چون ما موضوع را پیگیری می کردیم اجرای آن را نیز بر عهده گرفتم و دخالت محتوایی هم در بحث نداشتم؛ البته بنایی نداشتیم مجری برنامه باشیم، اما به لحاظ فرم جلسه به ناچار و به درخواست فیلمبردارها در آن جا حضور یافتم. 🔹 وی مطرح کرد: همان‌طور که می‌دانید گفت‌وگو و مباحثه‌ علمی میان علما یکی از سنت‌های رایج بوده و تلاش کردیم همین امر در این برنامه الگو قرار گیرد. بنابراین فارغ از پروتکل های مناظره‌ای مرسوم دیگر مسأله مکان برگزاری جلسه موضوعیت خود را از دست می دهد؛ البته آقای خسروپناه به جهت کرامت اخلاقی که دارند درخواست داشتند تا این مناظره به یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله ‌العظمی بروجردی در این بیت شریف برگزار شود. 🔹 حجت الاسلام نجمی در زمینه انعکاس رسانه‌ای این مناظره گفت: طرفین مناظره تأکید داشتند که این مباحث کاملاً علمی است و انعکاس گزینشی و ناقص آن به هیچ وجه صلاح و درست نیست، بنده نیز این تعهد را دادم که محتوا با دقت پیاده‌سازی شده و بعد از اینکه به تأیید خودشان رسید همراه با فیلم کامل منتشر شود، لذا مانند نشست‌های خبری نبود که خبرنگاران خبری کوتاه از آن تهیه کنند. احتمالا متن کامل بیش از سی صفحه خواهد بود که پس از ویرایش در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. همچنین فیلم کامل نشست با همان کیفیت اصلی آماده‌ ارسال به رسانه‌ها است. ⚡ برخی کانال ها قضاوت عجولانه و نادرست داشتند 🔹 مدیر سایت حوزوی مباحثات با انتقاد از برخی کانال های حوزوی بخاطر قضاوت های عجولانه تصریح کرد: برخی کانال ها قضاوت نادرستی داشتند و با پیش فرض‌های ذهنی خود اعلام کردند که مناظره پشت درهای بسته برگزار شده است؛ احیاناً این دوستان تصورشان از این گفت‌وگوی علمی همان مناظره‌هایی است که در سطح دانشگاهی برگزار می‌شود، در حالی که ما درصدد ارائه الگوی جدیدی از برنامه‌های به سبک علمای سلف هستیم، زیرا در این نوع گفت‌وگوها بسیاری از پروتکل ها و تشریفات حذف شده و طرفین در فضایی سالم به بحث می‌پردازند. 🔹 وی در پایان یادآور شد: در باب فضای بحث و مناظره نیز باید گفت که طرفین نزدیک به 2 ساعت نظرات خود را در رابطه با اقتصاد اسلامی و معیار تشخیص عقلا در این زمینه بیان کردند که بسیار دقیق و علمی بود و به نظر بنده این بحث را نمی توان در یک جلسه جمع کرد، بلکه باید جلسات متعددی در رابطه با آن از سوی اساتید و اندیشمندان برگزار شود؛ همچنین از اساتید می خواهیم که مطالب مطرح شده در این جلسه را شرح و بسط دهند و نقد و نظرهای خود را بیان کنند؛ مباحثات نیز از جهت برگزاری جلسه از همه نقد و نظرها استقبال می‌کند./ ttps://rasanews.ir/fa/news/675531 @mobahesat
هدایت شده از خانه طلاب جوان
روایت کرونا - قسمت 5 - آقام گلدی-128.mp3
10.06M
📻 روایت کرونا - قسمت پنجم - آقام گَلدی 📋 روایت حال و هوای یکی از نیروهای جهادی در غسالخانه ی بهشت معصومه قم 📋 نگاهی به شرایط کاری غسالهای جهادی در دوران کرونا 📋 ترس، تنهایی و مرگ، علی حسین زاده را احاطه کرده بود ولی مانع از جهاد او نشد 💬 در این قسمت خاطره ی روز دوم کاری علی حسین زاده در غسالخانه ی بهشت معصومه ی قم را میشنویم. 🔺 تصور کنید، زیپ کاور جنازه ای را بکشید و وقتی صورتش نمایان میشود، او را بشناسید... ⏰ مدت زمان پادکست : 9 دقیقه و 40 ثانیه 📻رادیو روایت – صدای خانه ی طلاب جوان 🌕🌕 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
هدایت شده از مباحثات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡ گزارش کامل گفت‌وگوی علمی پیرامون «اقتصاد اسلامی»با حضور آیت‌الله علوی بروجردی و استاد خسروپناه دزفولی 🔗 محاورات/قسمت اول 🔸 آیت الله علوی بروجردی از اساتید حوزه علمیه قم در گفت‌وگویی، مطالبی پیرامون اقتصاد اسلامی مطرح کرده بود که واکنش‌هایی در حوزه علمیه داشت که از جمله حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه از اساتید حوزه علمیه قم بود که ضمن بیان نقدهایی، بحث و گفت‌وگو در این زمینه را ضروری عنوان کرده بود.در چند روز اخیر این گفت‌وگوی علمی بین این دو شخصیت حوزوی به همت سایت مباحثات و همکاری خبرگزاری حوزه برگزار گردید که در آدرس‌های ذیل قابل مشاهده است. 🔹 متن کامل گفت‌وگو: http://mobahesat.ir/23290 🔹 مشاهده و بارگیری از صفحه مباحثات در آپارات: https://www.aparat.com/v/OZrnD 🔹 مشاهده گزارش تصویری در خبرگزاری حوزه: https://www.hawzahnews.com/photo/946847 🔻🔻🔻 @mobahesat