eitaa logo
مباحثات
1.6هزار دنبال‌کننده
208 عکس
98 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅به بهانه سفر آیت‌الله اعرافی به عراق سفری بابرنامه اما کمرنگ 🔹آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در سفر یک هفته‌ای به کشور عراق برنامه‌های متنوع و مهمی داشت که کمتر مورد توجه فضای رسانه‌ای در حوزه‌های علمیه قرار گرفت. 🔹با مرور کوتاهی بر اخبار منتشر در خبرگزاری حوزه، برنامه‌های آیت‌الله اعرافی در چند سطح بود. نخست ملاقات با مراجع معظم تقلید در نجف اشرف از جمله آیت‌الله‌العظمی سیستاتی. سطح دوم دیدارها با برخی از علما و شخصیت‌های علمی در حوزه علمیه و همچنین بیوتات مهم در این حوزه بود. در سطح دیگر شاهد حضو مدیر حوزه‌های علمیه در برنامه‌های علمی و همایش‌های مختلف و همچنین دیدار با جمعی از اساتید و طلاب ایرانی ساکن در شهر نجف بودیم. 🔹سطح دیگر برنامه‌ها دیدار با شخصیت‌های اجتماعی وسیاسی بود که در نجف اشرف و بغداد صورت گرفت که با توجه به جایگاه سیاسی آیت‌الله اعرافی هم در جای خود حائز اهمیت است. طبیعتا هماهنگی و برنامه‌ریزی فشرده ده‌ها برنامه و دیدار برای سفر یک هفته‌ای امری بسیار دشوار است تا جائیکه علیرغم برنامه‌ریزی قبلی یک روز هم به مدت زمان سفر اضافه شد. اما نکته‌ی مهم در این دیدارها توجه به شخصیت‌ها و سلایق و نگاه‌های مختلف در حوزه علمیه نجف بود که نشان از شناخت دقیق ایشان از این حوزه دارد. 🔹از سوی دیگر شاید برای نخستین بار بود که یک مقام حوزوی به ظرفیت طلاب و فضلای ایرانی مقیم حوزه علمیه نجف توجه کرده‌است و برنامه مستقلی برای تجمع و دیدار و شنیدن مسائل و مشکلات و نظرات آنان داشته‌است. 🔹پس از اتمام برنامه‌های آیت‌الله اعرافی باید گفت این سفر یکی از مهمترین اقدامات عملی انجام شده در راستای تعامل حوزه علمیه قم و نجف است، امری که در اغلب موارد قربانی نگاه‌های افراطی یا تفریطی بوده‌است. طبیعتا این دیدارها طبق سنت حوزویان«بازدیدهائی» هم خواهد داشت و این رفت‌وآمدها برای حوزه‌های علمیه قم و نجف بسیار سودمند است. البته به نظر می‌رسد گروه همراه آیت‌الله اعرافی به نمایندگی از «مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه» بودند و برای اینکه این گروه نماینده واقعی «حوزه علمیه قم» باشد لازم بود چند تن از اساتید معتبر قم که در حوزه علمیه نجف هم شناخته شده و مورد احترام هستند حضور می‌یافتند. 🔹از سوی دیگربرنامه‌ی بسیار پربار انجام شده متاسفانه با ضعف شدید اطلاع‌رسانی مواجه بود. اخبار منتشره بسیار کلی و کلیشه‌ای بود و پیام القاء شده به مخاطب همان قالب دیدارهای تشریفاتی و دیپلماتیک است. برای نمونه یکی از امور پیگیری شده در این سفر و دیدارها با شخصیت‌های حوزه علمیه نجف پیگیری حل مشکلات طلاب ایرانی از جمله مسکن بود که متاسفانه در هیچ کدام از اخبار منعکس نشده است. جا دارد رسانه‌ی رسمی حوزه علمیه قم پس از اتمام این سفر گزارش‌های مختلف چندرسانه‌ای و به دور از هرگونه کلیشه‌زدگی و کلی‌گوئی برای انعکاس بهتر نتایج سفر تهیه و منتشر نماید. https://mobahesat.ir/24074 🔻🔻🔻 @mobahesat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در این گفت‌وگو به برخی اظهارات پیرامون موضوع شفافیت آراء پاسخ می‌دهد. 🔹اخیرا یکی از نمایندگان مجلس در توجیه مخالفت با طرح شفافیت آراء گفته بود:« خدا و پیامبر و قران هم با مردم به صورت کامل شفاف نیستند...» 🔹گفتنی است اخیرا موضوع درس خارج آیت‌الله علیدوست «شفافیت آراء قضائی» بوده است. 🔻🔻🔻 @mobahesat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹به دنبال نقدی که بر بخشی از سخنان آقای دکتر مهرداد ویس‌کرمی، نماینده‌ی خرم آباد از استان لرستان در مجلس شورای اسلامی؛ از طرف آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست ارائه شد، فیلم کاملی از طرف دفتر ایشان واصل گردیده است. 🔹امانت‌داری و رعایت اخلاق، می‌طلبد که مخاطبان در جریان کل صحبت ایشان قرار گیرند؛ تا ضمن رفع دغدغه ایشان، مخاطبان داوری نهایی را داشته باشند. اگر چه معتقدیم ملاحظه صحبت‌های کامل ایشان تاثیری بر نقدی که ارائه گردید، ندارد. 🔹یادآوری این نکته بسیار به‌جاست که هرگز نباید نقد استاد علیدوست را بهانه رفتارهای ضداخلاقی علیه جناب آقای ویس کرمی قرار داد. قصد استاد به هیچ‌وجه، تعریضی بر شخصیت ایشان نبوده است. ان اردنا الّا الاصلاح ما استطعنا. سوم تیرماه ۱۴۰۲ 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️قدرت و تاثیر نهاد روحانیت؛ از حقیقت تا مجاز 🖋ابراهیم عزیزی (پژوهشگر حوزه) 🔹بدون شک راهپیمایی‌های غدیری حرکتی بزرگ و بی‌نظیر آن هم در فضای شاد است که به احتمال فراوان در سال‌های آتی نمونه آن در سایر کشورها نیز تکثیر شود. اما چه چیزی این خیل عظیم را به خیابان‌ها گسیل داشت؟ این معرفت و این حرارت از کجا آمده است؟ باید دانست که چنین اتفاق عظیمی آن هم با هزینه‌ی مردمی، نتیجه‌ی برنامه‌ریزی یک‌شبه نیست؛ بلکه سال‌ها تبلیغ و تاکید روحانیون و مبلغان دین بر مسأله‌ی غدیر و اهمیت آن، لزوم إحیاء شعائر دین و نشر روایات فضایل این روز، زمینه‌ی روحی و معنوی این برنامه‌ی عظیم را در مؤمنان ایجاد کرد. 🔹در نتیجه طرح ایده‌ی راهپیمایی غدیر ( که نمی دانم از کیست!) با استقبال شگفت‌آور مردم روبرو شد و این پتانسیلِ پر‌حرارتِ سالها خفته فعال گردید، بطوری که در اندک زمانی ایران‌گیر شد و امید میرود جهان‌گیر شود. 🔹این پدیده و نمونه های مشابه، پاسخی‌ست به کسانی که ادعا می‌کنند: «جامعه طلاب و منبرشان پرهزینه و بی‌اثر است.» اثر طلاب و مبلغان دین، اگرچه بر بسیاری از خودی‌ها مخفی ست، لکن نزد دشمنان دین و انقلاب بسیار آشکار و واضح است. به همین سبب در فضای مجازی این‌همه کلیپ تمسخر و توهین علیه روحانیت دیده می‌شود که قطعا هزینه‌ی زیادی می‌برد و بدیهی است که هیچ عاقلی برای یک گروه بی اثر، این هزینه‌ی سنگین رسانه‌ای را به دوش نمی‌کشد! 🔹نگارنده معتقد است پتانسیل‌های دیگری هم زمینه‌سازی شده است که باید در فرصت مناسب و با شیوه‌ی مناسب‌تر فعال گردد. 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️«تبلیغ» را از فضای هیجانی دور کنید! به بهانه دیدار حوزویان با رهبر معظم انقلاب 🔹یک هفته از دیدار رهبر معظم انقلاب با حوزویان می‌گذرد و با توجه به بحث مطرح شده از سوی ایشان در خصوص«اولویت‌بخشی به امر تبلیغ در حوزه‌های علمیه» نظرات و واکنش‌های مختلفی را شاهد بوده‌ایم. 🔹پیش از انجام دیدار متاسفانه فضای رسانه‌ای حوزه‌های علمیه دچار برخی حواشی شد و عده‌ای محدود براساس سلایق خاص سیاسی اذهان حوزویان مشوش کردند. همچنین به علت عدم اطلاع‌رسانی صحیح دست‌اندرکاران حوزوی این برنامه در خصوص چگونگی برگزاری دیدار تصور و انتظاری ایجاد شد که تعدادی از حوزویان نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح خواهند کرد. در حالی که پیش از این نیز در آستانه محرم دیدار با مبلغان برگزار شده بود که از جنس دیدارهای عادی سایر صنوف مانند معلمان بود. 🔹اما بعد از برگزاری دیدار آنچه که شاهد بوده‌ایم از مصادیق بارز آسیب‌هایی است که در پی سخنان رهبر معظم انقلاب وجود داشته‌است. برای نمونه ایشان سال‌هاست در هنگام تحویل سال با انتخاب یک شعار مسیر کلی حرکت نظام را ترسیم می‌کنند اما آنچه که دیده می‌شود واکنش تبلیغاتی و گاه هیجانی مدیران است؛ از مصاحبه در خصوص لزوم توجه به شعار سال تا نگارش کتاب در مدت ده روز! 🔹نکته جالب توجه آن است که نوعا کسانی پیشگام اظهارنظر و استقبال از شعار انتخاب شده هستند که عملا باید پاسخگو باشند که با توجه به مسئولیتی دارند چرا در این خصوص عملکرد ضعیفی داشته و با توجه به خلأ پیش آمده، رهبر معظم انقلاب مسیر کل نظام را برای جبران نیازها این سمت هدایت کرده‌اند! 🔹در خصوص دیدار اخیر حوزویان نیز متاسفانه اغلب شاهد تکرار مکررات و «تاکید بر بایدها» و… هستیم و برخی وعده‌ها مانند «راه‌اندازی کانون‌های تبلیغ» آن هم بلافاصله بعد از سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب به زعم اغلب مخاطبان یک نوع حرکت تبلیغی بدون پشتوانه مطالعاتی و طرح و برنامه‌ریزی است.به نظر می‌رسد سبقت‌گیری مسئولان کشوری در اظهارنظر پس از اعلام شعار سال از سوی رهبر انقلاب به مسئولان حوزوی هم تسری یافته و ناخواسته دچار یک هیجان و تبلیغ رسانه‌ای کاذب شده‌اند، امر مذمومی که رسانه‌های حوزوی نیز در انعکاس آن شریک هستند. 🔹درخواست جدی این یادداشت از مدیران و مسئولان بخش‌های مختلف حوزه‌‌های علمیه آن است که بدون عجله و هیجان، جلسات کارشناسی و آسیب‌شناسی عملکردها در خصوص امر تبلیغ را برگزار کنند و با بررسی وضعیت موجود، ظرفیت‌های سازمانی و نیروی انسانی و نیازهای جامعه به مرحله‌ی طراحی برنامه‌ها برسند. 🔹بهترین راه قضاوت در خصوص عملکرد مسئولان، بی توجهی به تمامی اظهارات یک هفته‌ی اخیر آنان است تا پس از فروکش کردن هیجانات و اقناع مصاحبه و بیانیه‌ها، چند ماه بعد به سراغ برنامه‌ها رفته و نسبت به وظیفه‌ی هر بخش از آنان مطالبه نمود. https://mobahesat.ir/24085 🔻🔻🔻 @mobahesat
◾️حجت‌الاسلام محمدزمانی در گفت‌وگو با مباحثات: ✔️حوزه علمیه هیچ برنامه‌ای برای ساماندهی عزاداری و مداحی ندارد/مراقب باشیم عزاداری‌هایمان سکولار نباشد ⚫️پرونده ویژه ماه محرم/1 🔹مرز بین خرافات و بدعت با شعائر واقعی حسینی محور اصلی گفت‌وگویی بود که با حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی نویسنده و شاعرآیینی و رئیس انجمن شاعران آیینی داشتم. محمدزمانی متولد سال ۱۳۵۶ در شهر تهران و دارای تحصیلات حوزوی خارج فقه و اصول و همچنین کارشناسی ارشد از دانشگاه ادیان و مذاهب است. او به‌عنوان نماینده نسل جوان شاعران آئینی و انقلابی شناخته می‌شود و از این رو با تلاش و پیگیری‌های وی نشست شاعران آئینی و مذهبی با رهبر انقلاب شکل گرفته است. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید. 🔲مشاهده متن کامل گفت وگو: https://mobahesat.ir/16723 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️رحلت شیفته‌ی کتوم خمینی به مناسبت درگذشت آیت‌الله شیخ حسن صانعی 🔹در بین یاران مجاهد امام خمینی کمتر شخصیتی سراغ داریم که علیرغم خاطرات فراوان از انقلاب و شخصیت بنیانگذار آن، اما مُهر سکوت بر لب داشت و در پاسخ به اصرار علاقمندان، توصیه امام را دلیل کتمان و سلوک فردی خود عنوان می‌کرد. آیت‌ﷲ شیخ حسن صانعی یار وفادار و مورد اعتماد امام بود که در سن ۸۹ سالگی و به تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۴۰۲ دارفانی را وداع گفت. 🔹نامه‌ی سراسر مهر و محبت امام خمینی در ماه‌های پایانی عمر شریفشان به خوبی نشانگر اوج دلدادگی شیخ حسن صانعی به امام و لطف متقابل ایشان به این شاگرد مخلص‌اش بود. بسم ﷲ الرحمن الرحیم‏ ‏‏جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ حسن صانعی ـ دامت برکاته‏ ‏‏نمی‌دانم از کجای آشنایی‌ام با تو بنویسم. تو یکی از قدیمی‌ترین افرادی هستی‏‎ ‎‏که در کنار من بوده‌ای. هنوز سبزه‌ای بر رخسار نداشتی که صمیمی.ات یافتم. سالها‏‎ ‎‏قبل از شروع مبارزات پانزدهم خرداد.‏ ‏‏ تو سرباز گمنام این انقلابی، و خودت می‌دانی که هیچ چیز بهتر از گمنامی نیست. تو‏‎ ‎‏فردی هستی که از گذشته‌های دور خاطرات تلخ و شیرین مبارزات را با خود دارد.‏‎ ‎‏زیرکی و کم حرف، دانایی و محتاط.‏ ‏‏ در گرداب مبارزات همیشه دلسوخته بوده‌‌ای. کینه‌ات را نسبت به شاه در کمتر کسی‏‎ ‎‏دیده بودم. در بحرانها و فشارها هیچ گاه نسبت به من تردید نداشتی، گرچه گاهی‏‎ ‎‏خسته می‌شدی و افسرده.‏ ‏‏ در کوران فشار دستگاه شاه، تو که مسئول ادارۀ شهریۀ طلاب بودی، وقتی در‏‎ ‎‏محاصره دشمن قرار می‌گرفتی برای اینکه هیچ‌گونه اطلاعی به دشمن ندهی کم نبود‏‎ ‎‏مواقعی که قبوض رسید پولهای اخیار را ـ در پانزده سال مبارزه ـ چون غذایی گوارا‏‎ ‎‏می‌خوردی. پاداشت عندﷲ نیز گوارایت باد.‏ ‏‏ استعدادت، لطافت روحت، صداقتت چیزی نیست که فراموشم شود. تندخویی و‏‎ ‎‏عاقل. از خدا می‌خواهم عقلت را به تندخویی‌ات پیروز کند.‏ ‏‏من کاملاً به تو اطمینان دارم. لذا وکیل من می‌باشی در تمامی زمینه‌های شرعی. این‏ ‏چند سطر را نوشتم تا کمی از بسیار حقی که به گردن من و انقلاب داری را ادا کرده باشم.‏‎ ‎‏خداوند یار و نگهدارت باد.‏ ‏‏مرا از دعای خیر فراموش مکن. والسلام علیکم و رحمة ﷲ و برکاته.‏ روح ﷲ الموسوی الخمینی‏ ۲/۱۲/۱۳۶۷ 🔹آیت‌ﷲ شیخ‌ حسن‌ صانعی‌ در ۱۳۱۳ ش‌ در شهرستان‌ شهرضا به‌ دنیا آمد. پدرش‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ شیخ‌ محمدعلی‌ صانعی‌ از روحانیون‌ شهرضا بود. وی‌ تحصیلات‌ خود را همراه‌ با برادرش‌ آیت‌ﷲ شیخ‌ یوسف‌ صانعی‌ در زادگاه‌ خود آغاز کرد و سپس‌ جهت‌ تداوم‌ تحصیل‌ حوزوی‌ به‌ حوزه‌ی‌ علمیه‌ی‌ اصفهان‌ رفت‌. وی‌ پس‌ از فراگیری‌ دروس‌ مقدماتی‌ و سطح‌، به‌ شهرستان‌ قم‌ رفت‌. وی‌ تحصیلات‌ علوم‌ دینی‌ خود را با حضور در محضر درس‌ خارج‌ آیت‌ﷲ‌العظمی‌ بروجردی‌ تداوم‌ داد و سپس‌ به‌ محضر حضرت‌ امام‌ رسیده‌ و دروس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ را از محضر ایشان‌ فراگرفت‌. او از همان‌ دوران‌ طلبگی‌ جزو ملازمان‌ حضرت‌ امام‌ بود و مدیریت‌ بخشی‌ از پذیرایی‌ها و برنامه‌های‌ دیدوبازدید امام‌ را در بیت‌ معظم‌له‌ برعهده‌ داشت‌. 🔹وی‌ با شروع‌ نهضت‌ اسلامی‌ به‌ رهبری‌ حضرت‌ امام‌ خمینی‌ پای‌ در راه‌ مبارزه‌ با رژیم‌ پهلوی‌ نهاد. ایشان‌ در جریان‌ دستگیری‌ حضرت‌ امام‌ (ره‌) در آبان‌ ۱۳۴۳ ش‌ فعال‌ بود و مراجع‌ را به‌ صدور اعلامیه‌ یا اعلام‌ مواضع‌ در این‌ زمینه‌ ترغیب‌ کرد. وی‌ بعد از استقرار نظام‌ مقدس‌ اسلامی‌ بارها از طرف‌ حضرت‌ امام‌ خمینی‌ مأمور امورات‌ شرعی‌ شد و همراه‌ با سید هاشم‌ رسولی‌ محلاتی‌ از طرف‌ امام‌ (ره‌) در ۲۲ تیر ۱۳۶۲ به‌ عنوان‌ سرپرست‌ بنیاد پانزده‌ خرداد منصوب‌ شد. 🔹از جمله موارد نادری که از ایشان به عنوان خاطره و بیان زحمات برای انقلاب ثبت شده است این جملات نشان دهنده ی دلایل اصلی مکتوم بودن ایشان است: «در مورد وابستگی و ارتباط من با حضرت امام مطالب فراوانی هست که برای گفتن اکثرش یا مجال نیست و یا صلاح. روزی که بنا بود اطباء ایشان را عمل کنند من به اتاق مخصوص بیمارستان وارد شدم و دیدم آقای میریان که امروز هنوز در بیت امام مشغول و شاهد این ماجرا هستند مشغول پوشاندن لباس عمل به حضرت امام هستند. ایشان به محض دیدن من به آقای میریان اشاره کردند که کارش را رها کند و با این که تنها یک دست ایشان در آستین لباس رفته بود فرمودند: شما بیرون بروید.معلوم شد ایشان امور لازمی برای گفتن به من داشتند که از آن همه مسائل بعضی را گفته‌ام یا خواهم گفت و بعضی برای همیشه بین من و امام و خدا در سینه‌ام مکتوم خواهد ماند.» 🔸مشاهده متن کامل گزارش: https://mobahesat.ir/24093 🔻🔻🔻 @mobahesat
◾️سیره علما در عزاداری امام حسین(ع) ◾️پرونده ویژه محرم /2 🔹سیره علما و مراجع بزرگ تقلید در زمینه عزاداری امام حسین(ع) چگونه بوده است؟ عزاداری برای امام حسین(ع) در بینش و جهان‌بینی آنان چگونه بوده است؟ در این پرونده به مطالعه مطالبی پیرامون سیره و نگاه امام خمینی(ره)، آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی، آیت‌ﷲ‌العظمی فاضل لنکرانی و آیت‌ﷲ‌العظمی بهجت به عزاداری سید و سالار شهیدان خواهیم پرداخت. 🔹مباحثات ضمن تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، اباعبدﷲ الحسین و یاران باوفایش، بنا به رسالت خود مبنی بر بررسی تحلیلی موضوعات دینی به بازنشر مطالب منتشر شده در سالیان اخیر پیرامون موضوع «سیره علما در عزاداری امام حسین(ع)» می‌پردازد. مطالب این پرونده به شرح زیر است: ◾️عزاداری در نگاه امام خمینی(ره) https://mobahesat.ir/5119 ◾️عزاداری در منظومه فکری آیت‌ﷲ‌العظمی فاضل لنکرانی https://mobahesat.ir/5161 ◾️آموزه‌های نیکِ عزاداری در اندیشه آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی https://mobahesat.ir/5246 ◾️ سیره آیت‌ﷲ العظمی بهجت در عزاداری https://mobahesat.ir/5324 🔻🔻🔻 @mobahesat
◼️فقه عزا و تاملی در ماهیت و روش عزاداری ▪️پرونده ویژه محرم 🔹در میان آنچه امروزه به نام شیوه‌های عزاداری –پذیرفته و یا نپذیرفته– میان جوامع شیعیان رواج دارد، برخی از قدمت بالایی برخوردار بوده و برخی رسوم نیز آیین‌هایی نوظهور به شمار می‌روند. در این بین، ماهیت و روش عزاداری به چه شکلی باید باشد؟ فقه در مورد عزاداری به چه موضوعاتی می‌پردازد؟ در این پرونده به موضوعاتی پیرامون فقه عزاداری و ماهیت و روش عزاداری پرداخته می‌شود. مباحثات ضمن تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، اباعبدﷲ الحسین و یاران باوفایش، بنا به رسالت خود مبنی بر بررسی تحلیلی موضوعات دینی به مطالب منتشر شده در سالیان اخیر پیرامون موضوع «فقه عزا و تاملی در ماهیت و روش عزاداری» می‌پردازد. مطالب این پرونده به شرح زیر است: 1. فقه عزا (۱)؛ تنقیح مبانی فقهای نجف در امر عزاداری 2. فقه عزا (۲)؛ نگاهی به فعالیت‎های تبلیغی خطبا و روحانیون نجف در امر عزاداری 3. نقد و نظری بر مقاله «فقه عزا؛ تنقیح مبانی فقهای نجف در امر عزاداری» 4.روایاتی برای تفرقه‌افکنی 5.تلاش برای پالایش ناراستی‌های عاشورایی 6. دغدغه‌ی هدف‌یابی قیام عاشورا 7. بررسی فتوای میرزای نایینی در جواز قمه‌زنی 8. تأملاتی در «بررسی فتوای میرزای نائینی» 🔻🔻🔻 @mobahesat
◾️شیعه‌ستیزی و راه‌کار‌های دفاعی مطلوب عالم تشیع و استراتژی پیش‌رو 🖌تقی صوفی نیارکی ⭕️مشاهده متن کامل یادداشت: https://mobahesat.ir/9120 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔅عزاداری محرم؛ عامل اتحاد در مقابل دشمن یا تفرقه در جامعه؟ ◾️امسال هم دهه محرم و ایام عزاداری امام حسین(ع) همچون سالها و قرن‌های گذشته معنویت خاصی به دلها و کشورمان بخشید و عشق و ارادت قاطبه‌ی مردم با هر سلیقه و تفکری را اهل‌بیت(علیهم السلام) نشان داد. ◾️محرم امسال اما تفاوت خاصی با سال‌های پیشین داشت. چراکه اتفاقات ناگوار سال گذشته و خیز دشمن برای تقابل با اصل دین‌داری انگیزه‌ای شده بود تا مجددا طراحی تقابل با عزاداری امام حسین و کم‌رنگ کردن این میراث بزرگ دینی را رقم زنند. ناگفته پیداست که در کنار تهاجم به باورهای دینی، تقابل با انقلاب اسلامی هم از جمله اهداف دشمنان است. ◾️در روزهای منتهی به ماه محرم تبلیغات گسترده مبنی بر عدم استفاده از نمادهای عزا مانند لباس و پرچم سیاه محور این فعالیت‌ها بود تا جایی که عرض ارادت دو خواننده‌ی مطرح کشور به امام حسین در شب نخست محرم مورد هجمه گسترده‌ی سیاهی‌لشگر جریان دین‌ستیزی قرار گرفت تا همچون گذشته فضای رعب و وحشت در میان چهره‌های مطرح جامعه ایجاد کنند و آنان را از ورود به این عرصه بترسانند. ◾️اما با فرارسیدن محرم و اقبال عمومی مردم به این نمادهای عزاداری، روش دشمن تغییر یافت و تلاش کردند برخی از اشعار و مراثی و نواهای سینه‌زنی را به عنوان تقابل مردم با حاکمیت نشان دهند.طبیعی است که هر نماد عزاداری به نوعی یک «نه» بزرگ به دشمن بود و عموم مردم علیرغم انتقادات و نارضایتی‌های سیاسی و اجتماعی اما در یک صف واحد در مقابل تلاش دشمن برای هجمه به اساس دینداری و عزاداری ایستادند. ◾️این اتفاق بسیار مهم می‌توانست یک پیروزی بزرگی برای دغدغه‌مندان باشد. همان‌گونه که حضور مردم در راهپیمائی سالگرد پیروزی انقلاب یک برگ برنده برای نظام است، حضور ده‌ها میلیونی مردم در عزاداری‌ها و تک‌تک نمادهای عزاداری از لباس و روسری مشکی تا دسته‌های عزا نیز بزرگترین دلیل بر دینداری جامعه در سطوح مختلفی از اعتقادات و باورها است. ◾️در این بین اما یک خط مشکوک و خاص اقدام به ایجاد تفرقه و چندقطبی بین جامعه عزاداری نمود و تمام تلاش خود را برای رتبه‌بندی و مردود‌سازی اقشار مختلف جامعه نمود. موضوع حجاب و سبک دینداری – اگرچه در جای خود امر واقعی و از جهات گوناگون باید بررسی شود – اما اولویت‌بخشی و تبدیل‌کردن به اصلی‌ترین معیار قضاوت، بهانه‌ای برای شکستن وحدت جامعه دینی در مقابل دشمنان شد. ◾️دشمنان تلاش می‌کردند اصل عزاداری محقق نشود و بعد از شکست در این پروژه تلاش کردند برخی از عزاداری‌ها را مصادره به مطلوب نمایند که متاسفانه این خط سیر ظاهرا دغدغه‌مند مذهبی نیز – احتمالا ناخواسته- بخش زیادی از نمادهای دینی را خارج از دائره قرار داده و عملا همان حرکت دشمن را کامل کردند.همین اشتباه سال گذشته و در جریان اغتشاشات به نوعی در حال انجام بود که رهبر معظم انقلاب با تبیین دقیق جبهه خودی و دشمن فرمودند:«امید دشمن این بود که همین‌هایی که حجاب نیمه‌کاره دارند به کلی کشف حجاب کنند، نکردند. یعنی زدند توی دهان آن تبلیغ کننده و فراخوان فرستنده» ◾️در محرم امسال نیز امید دشمن پیوستن مردم به فراخوان آنان بود اما هر نماد عزا از جمله لباس و شال مشکی نه بزرگی به تلاش آنان محسوب می‌شد که متاسفانه یک بینش نادرست سیاسی این مهم را درک نکرد و با خلق اصطلاحات و رنگ‌بندی و فاصله‌گذاری‌های کاذب اقتدار جبهه دین در مقابل دشمن را تضعیف نمود. اگرچه برخی هنجارشکنی‌های بسیار محدود برنامه‌ریزی شده نیز وجود داشت که نیروهای امنیتی برخورد لازم را انجام دادند، اما همین خط نادرست اقدام به بزرگ‌نمائی و ناراحتی جامعه متدین نمود. ◾️امید است خطبا و اثرگذاران جامعه‌ی دینی و انقلابی عملکرد جریان‌های مختلف در محرم امسال را بررسی و آسیب‌شناسی جدی کنند و اجازه ندهند یک بینش و فکر نادرست علیرغم تمامی شعارهایی که می‌دهد در مسیر اهداف دشمنان حرکت نماید. https://mobahesat.ir/24109 🔻🔻🔻 @mobahesat