آیتالله ابوالقاسم علیدوست تشریح کرد:
اخلاق گفتوگو در سالی که گذشت
🖌اختصاصی مباحثات
مقدمه: آیتﷲ ابوالقاسم علیدوست چهرهی شناخته شدهی حوزه علمیه در گفتوگوهای علمی و اندیشهای است و نقدها و پاسخهای ایشان به صاحبان اندیشه یا برخی مسائل دینی و نظری مطرح شده، مورد توجه قرار میگیرد.در این بین مسئلهی «اخلاق گفتوگو» یکی دیگر از دغدغههای استاد است که در برنامههای علمی مورد تاکید ایشان قرار گرفتهاست. برای بررسی رعایت این امر مهم در مواجهههای علمی سال گذشته، با ایشان به گفتوگو نشستهایم.
🎥کلیپ اول: آسیبهای اخلاق گفتوگو در مناظرات علمی صورت گرفته در سال گذشته چه بود؟
🎥کلیپ دوم: اخلاق گفتوگو و نقد علمی را موضوعی مانند نظرات مطرح شده پیرامون روشهای نهی از منکر را چگونه ارزیابی میفرمائید؟
🎥کلیپ سوم: مرزهای بررسی سوابق و تحصیلات افراد برای ورود آنها به مسائل تخصصی چیست؟
🎥کلیپ چهارم:نظرات استاد علیدوست به مطالب مطرح شده درباره توصیفات صورت گرفته از حوزه علمیه نجف که تنقیصکنندهی حوزه علمیه قم است چیست؟
🎥کلیپ پنجم: استاد علیدوست در زمینه رعایت «اخلاق گفتوگو» در سال گذشته چه نمرهای به خود میدهد!؟
🔸مشاهده متن کامل گفتوگو:
https://mobahesat.ir/24344
🔻🔻🔻
@mobahesat
📚«آداب المُتَعَلِّمِيٖنْ» بستری در فضای مجازی مخصوص عاشقان علوم ودروس حوزوی📚
✏️در کانال «آداب المُتَعَلِّمِيٖنْ» میتوانید استفاده کنید:
1⃣ برگزاری کلاس های ادبیات و دروس حوزوی از ابتدا طبق سیر تحصیلی وبرنامه درسی مدون
(فعلا دروس شرح امثله به عنوان اولین کااب در سیر دروس درحال برگزاری است)
2⃣ انتشار نسخ و کتب قدیمی حوزوی ونایاب ومنبع و دسته اول
3⃣ تبیین و توضیح مطالبی پیرامون هدایت تحصیلی و سیر دروس حوزه طبق سیر علمای سلف
و....
📚📚📚📚📚📚📚📚📚
@HEDAYAT14HEDAYAT
📚📚📚📚📚📚📚📚📚
◼️رحلت عالِم آخرالزمانی
🔹آیتالله علی کورانی از محققین و علمایی که همواره به تبیین و توجه به دیدگاههای آخرالزمانی و علائم ظهور شهرت داشت صبحگاه روز سیام اردیبهشت سال ۱۴۰۳ بر اثر عارضه قلبی دارفانی را وداع گفت. اگرچه او بیشتر به کتابهای علائم ظهور شهرت یافته بود اما شخصیتی کم نظیر در فعالیتهای فکری و مبارزاتی بویژه در جهان عرب بود.
🔹علی الکورانی العاملی در سال ۱۹۴۴ میلادی در روستای یاطَر در نبطیه در جنوب لبنان در خانوادهای کشاورز به دنیا آمد.او به تشویق سید عبدالحسین شرف الدین به مدرسهٔ دینی رفت و زیر نظر شیخ ابراهیم سلیمان درسهای مقدماتی را گذراند. در سال ۱۹۵۸ میلادی در چهارده سالگی به شهر نجف رفت و دروس مقدمات و سطح را در نزد محمد تقی فقیه، سید علاء بحرالعلوم، شیخ باقر ایروانی و سید محمدباقر حکیم خواند و در درس خارج سیدمحسن حکیم ،سید ابوالقاسم خویی و سید محمد باقر صدر شرکت کرد.از اواسط دههٔ ۶۰ میلادی به عنوان نمایندهٔ چند مرجع شیعه از جمله سید ابوالقاسم خویی، در کشورهای عراق و کویت فعالیت داشت. عمدهٔ فعالیتهای او علیه حزب بعث عراق و اندیشههای کمونیسم بود. او در سال ۱۹۷۴ میلادی به لبنان بازگشت.
🔹آیتالله علی کورانی پس از انقلاب اسلامی در ایران به ایران آمد و به پژوهش در زمینههای احادیث اسلامی دربارهٔ مهدی، تاریخ تدوین قرآن، معنی واژههای قرآن (نقد کتاب مفردات راغب)، سیره نبوی، تاریخ امامان شیعه و نقد اندیشههای وهابیت پرداخت.وی در این باره میگویند:« بعد از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، حال بنده تغییر پیدا کرد. چرا که اهل سنت و شیعه متفقالقول هستند که اولین زمینهسازان ظهور امام زمان اهل سرزمین مشرق و قوم سلمان، اهل قم، اهل خراسان و اهل طالقان (نه به معنای شهر طالقان بلکه اهل جبال البرز) هستند. حدود ۹ عنوان حدیث اهلبیت(ع) وجود دارد که مردم ایران را توصیف کرده است. بنده از ابتدای مسئله انقلاب ایران شکی نداشتم که این مسئله زمینه ساز ظهور حضرت است اما اینکه سؤال میشود این امر چه مقدار طول میکشد بنده عرض میکنم نمیدانم، اما همینقدر میدانم که این انقلاب زمینهساز ظهور حضرت است. بنده به ایران آمدم و مدت دو سال هم در جنگ شرکت کردم و دوستانی مانند عماد مغنیه و ذوالفقار هم بودند و در زمینه دفاع برای زمینهسازی ظهور حضرت اقدام کردم.»
🔹او همچنین با حمایت مرجع جهان تشیع آیتاللهالعظمی سید محمدرضا گلپایگانی، بنیادی به نام مرکز المعجم الفقهی و سپس با حمایت آیتالله سید علی سیستانی مرکز «المصطفی للدراسات الدینیه» برای پژوهش در اندیشههای اسلامی را بنیان گذاشت. مرکز معجم فقهی، نخستین بنیاد تولید نرمافزارهای اسلامی بود که در سال ۱۳۶۹ خورشیدی آغاز به کار کرد. از جمله دلایل راهاندازی این مرکز که به عنوان یکی از اولین مراکز رایانهای در ایران شناخته میشود، آشنایی و ارتباط او با کشورهای عربی منطقه بود.همچنین توانست با حمایتهای نماینده آیت الله العظمی سید علی سیستانی در ایران، سایتی را به نام سایت کتابخانه اهلالبیت علیهم السلام راهاندازی نماید تا حدود هفت هزار از کتب شیعه و سنی در آن به صورت رایگان و مجازی در اختیار عموم قرار بگیرد.
🔹آیتالله علی کورانی از حدود سال ۱۹۹۸ به مناظره و گفتگوهای اینترنتی با عالمان مذاهب دیگر، به ویژه عالمان وهابی پرداخت و پس از آن به تدریج ارائهٔ برنامههای پرسش و پاسخ در تلویزیونهای عربی زبان پرداخت که باعث شهرت او در جهان عرب شد. کورانی در سال ۱۳۹۱ خورشیدی در مصاحبهٔ مفصلی با خبرآنلاین اظهار نظرهای برخی سخنرانان دربارهٔ مهدویت را نادرست دانست و نقد کرد.
🔹خطر صهیونیسم همواره یکی از دغدغههای مرحوم آیتالله علی کورانی بود و او به صورت عمیق به فکر مبارزه با صهیونیسم بود. برهمین اساس ارتباط نزدیکی با حرکتهای مختلف جهان عرب داشت. گروههای مختلف لبنان از حزبالله گرفته تا جبهه امل و حرکتهای فلسطینی همواره شیخ علی کورانی را به عنوان یکی از حامیان جدی و مهم خود میدانستند.او تلاش میکرد حرکتهای مختلف ضداسرائیلی را به غنای فکری برساند و در همین راستا جلسات علمی و فکری مختلفی با رهبران این حرکتها داشت. به گونهای که نام «حرکت جهاد اسلامی فلسطین» با حسن سلیقهی آیتالله شیخ علی کورانی انتخاب شد و در مراحل مختلف مبارزه، با او در ارتباط مستقیم بود.
🔹او انقلاب اسلامی ایران را از جمله رخدادهای مهم پیش از ظهر میدانست: «بنده به جهت فعالیت در زمینهسازی ظهور حضرت به مشرق هجرت کردم و به امام خمینی و رهبر معظم انقلاب آیتالله خامنه ای افتخار میکنیم که فرماندهان و رهبران زمینهسازان ظهور هستند. آنچه که بنده نسبت به سیاست خارجی هم اطلاع دارم اینطور است که محور مقاومت در حال تشکیل است که همه یاوران امام زمان هستند»
🔸مشاهده متن کامل گزارش:
https://mobahesat.ir/24355
🔻🔻🔻
@mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اختصاصی مباحثات /
هماکنون
دعای زائران ایرانی برای سلامتی رئیس جمهور در مراسم جشن ولادت امام رضا مدینه منوره
🔻🔻🔻
@mobahesat