eitaa logo
مباحثات
1.7هزار دنبال‌کننده
213 عکس
99 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡ چه کسی رئیس موسسه امام خمینی(ره) خواهد شد؟ 🔹 براساس اساسنامه این موسسه مندرج در سایت رسمی آن، انتخاب ریاست موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی برعهده‌ی رهبر معظم انقلاب است.اگرچه برخی احتمالات درباره هیات‌امنائی شدن این موسسه نیز وجود دارد. 🔹 پیش از پاسخ به سوال فوق نگاهی گذرا داریم به چگونگی شکل‌گیری این موسسه و ارزیابی وضعیت فعلی آن. پیشینیه تاسیس موسسه امام‌خمینی به پیش از انقلاب و موسسه در راه حق بازمیگردد. آیت‌ﷲ مصباح یزدی در موسسه درراه حق آموزش برای حوزویان در قالب سیستمی و روشمند را تجربه کرد. تا آنکه با پیروزی انقلاب اسلامی و در همان سال‌های نخست با هدف تربیت طلاب متخصص در رشته‌های علوم انسانی، به صورت مستقل «بنیاد باقرالعلوم» را تاسیس کرد. این بنیاد در چند دوره طلاب مستعد و با سابقه‌ی حداقل دوسال درس‌خارج را پذیرش می‌کرد. دوره‌های مختلف باقرالعلوم برگزار شد و نخستین پذیرفته‌شدگان این دوره‌ها حلقه‌ی اصلی شاگردان آ‌یت‌ﷲ بودند. مانند آقایان غروی، فیاضی،رجبی، میرسپاه، آقاتهرانی و رهنمائی و … . 🔹 در سال ۱۳۷۴ اما این بنیاد خود را در سطح یک مرکز آکادمیک رسمی یافت و عنوان خود را به «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» تغییر داد تا ضمن ارائه‌ی مدارک رسمی دانشگاهی از نظر کمی نیز رشته‌های خود را گسترش دهد. براساس گزارشی که آیت‌ﷲ رجبی قائم مقام موسسه در سال ۱۳۹۸ ارائه داده است «این موسسه مؤسسه دارای ۱۶ رشته و گروه علمی به شرح زیر است و در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری به طلاب دارای گواهی پایان سطح ۲ حوزه‌های علمیه که در آزمون ورودی مؤسسه موفق گردند علوم انسانی و اسلامی را آموزش می‌دهد.تا کنون ۳۵۵۰نفر از طلاب حوزه‌های علمیه دوره‌های مؤسسه را گذرانده و فارغ‌التحصیل شده‌اند و در سال جاری ۱۰۸۰نفر در سه مقطع یادشده مشغول به تحصیل هستند» 🔹 موسسه امام خمینی در دهه هفتاد و نیمه اول ۸۰ رشد قابل توجهی کمی و کیفی داشت. این رشد همزمان با جریانات سیاسی انگیزه‌ی مضاعفی را برای شاگردان آیت‌ﷲ ایجاد کرده بود تا با احساس قدرت و تکلیف وارد عرصه‌‌ای بزرگ‌تر شوند. این عرصه همان انتخابات سال ۱۳۸۴ بود!به جرات می‌توان گفت تنها حامی سازمانی و تشکلی از احمدی‌نژاد موسسه امام خمینی بود. اما به نظر می‌رسد این پیروزی و عمل به تکلیف سیر نزولی این موسسه را استارت زد. 🔹 بر این اساس می توان ادوار تاریخی این مرکز را پس از این مرحله به دو دوره تقسیم کرد: 🔸 دوره اول را می توان تا قبل از سال۸۴ دانست که رویکرد اصلی مؤسسه در حوزه علمی و مقابله با جریانات روشنفکری بود که به موفقیت‌های زیادی نیز دست یافت وارمغان آن تعداد قابل توجهی نشریه علمی پژوهشی و پژوهش های نظری بود .کارکرد اصلی این مرکز به جهت گفتمان، مقابله با سایر گفتمان‌های علمی زاویه‌دار با مبانی دینی و اسلامی بودند. 🔸 دوره دوم پس از ۸۴ و با ورود و حمایت‌های این مرکز از محمود احمدی‌نژاد شروع شد. مؤسسه پس از این دوره نتوانست مرجعیت علمی که در دهه هشتاد داشت را احیاء کند و ویترین اصلی این مرکز لایه‌هایی از عناصر سیاسی این مرکز شدند که در جریان سیاسی جبهه پایداری فعال بودند. با شروع انتخابات ۹۲ و حمایت‌های همه‌جانبه آیت‌ﷲ مصباح از لنکرانی ،این همانی مؤسسه امام خمینی(ره) و جبهه پایداری بیشترقوت گرفت. 🔹 چه کسی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خواهد شد؟ در دو دهه‌ی اخیر آیت‌الله محمود رجبی به صورت رسمی جانشین و قائم‌مقام آیت‌الله مصباح یزدی بوده‌است. روال حاکم بر انتصابات رهبر معظم انقلاب نیز انتخاب فردی درون‌سازمانی و کسی است که پس از رئیس پیشین بیشترین اشراف را بر مجموعه دارد. براین اساس اصلی‌ترین گزینه‌ی ریاست بعدی این موسسه آیت‌الله محمود رجبی است. وی متولد 1330 در جاسب استان مرکزی است. در سال 1350 وارد حوزه علمیه قم شد و از نخستین شرکت‌کنندگان در دوره‌های بنیاد باقرالعلوم بود. رشته‌ی تخصصی وی جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی است که در این زمینه مقالات و کتاب‌های متعددی دارد. آیت‌الله محمود رجبی همکاری اجرائی و علمی با مراکز مختلف حوزوی و دانشگاهی از جمله پژوهشگاه حوزه و دانشگاه را دارد. او عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی حوزه‌های علمیه و کاندیدای انتخابات خبرگان بوده‌است. 🔹 اما ممکن است براساس برخی مصالح گزینه‌های دیگری نیز از سوی دفتر رهبری مورد بررسی و پیشنهاد به رهبر معظم انقلاب قرار گیرد. از جمله امتیازات موسسه امام خمینی قدرت سازمانی و شاگردپروری آیت‌الله مصباح یزدی است که افراد متعددی در سطح ریاست این موسسه تربیت کرده‌است که می‌توان به آیت‌الله عباس کعبی و دکتر احمد رهنمائی اشاره کرد. مشاهده متن کامل یادداشت: http://mobahesat.ir/23257 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ «سرباز» واقعی «روح‌الله» 🔹 روز گذشته گفت‌وگوی اینترنتی «سرباز روح‌الله رضوی» از طلاب فعال بین‌المللی با «میکو پلد» فرزند ژنرال ارتش رژیم صهیونیستی به صورت زنده انجام شد. در این گفت‌وگو میکوپلد نکات جالبی درخصوص فضای رسانه‌ای و ساختار رژیم اسرائیل از قول یک عدالت‌خواه متولد این رژیم مطرح شد. 🔹 مشاهده‌ی چنین برنامه‌های رسانه‌ای که با ابتکار و اقدام فردی افراد صورت می‌گیرد مصائب و رنج‌های ساختار عظیم فرهنگی کشور با کمترین کارکرد فرهنگی و انقلابی را تازه می‌کند. پس از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی با نهادهای مختلف فرهنگی و تبلیغی داخلی و خارجی مواجه هستیم که با ساختار و تشکیلاتی بسیار حجیم از جهت نیروی انسانی و سخت‌افزاری از کمترین اقدامات ابتکاری عاجز هستند. 🔹 صداوسیما، سازمان تبلیغات سایر نهادهای فرهنگی داخلی و از سوی دیگر نهادهای بین‌المللی از سازمان فرهنگ و ارتباطات گرفته تا مجمع جهانی تقریب مذاهب و اهل‌بیت در یک خط سیر بسیار تکراری با سرعتی لاک‌پشتی در حال حرکت هستند.این سازمان‌ها علیرغم امکانات بسیار وسیع انسانی و سخت‌افزاری و ... بخاطر رکود در منابع انسانی و با ساختاری کاملا کارمندی اسیر طرح و برنامه‌ها و دالان‌های تودرتوی اداری شده‌اند که عملا خروجی آنها حفظ نام و برخی برنامه‌های کلی و کلیشه‌ای شده‌است. 🔹 از سوی دیگر برخی جوانان مستعد، خوش ذوق و با انگیزه‌ی بالا وارد عرصه‌هایی می‌شوند که بدون صرف هزینه‌ی خاصی در قامت و اندازه‌ی یک سازمان می‌توانند اثرگذار باشند. 🔹 گفت‌وگویی که در ابتدای متن مورد اشاره قرار گرفت از همین دست است. «سرباز روح‌الله رضوی» بدون هیچ امکانات خاصی و تنها بخاطر دغدغه‌هایی که دارد چنین گفت‌وگوهایی را ترتیب می‌دهد و جالب است بدانیم برای زیرنویس فارسی این برنامه‌ی کوتاه هم دچار مشکلات سخت‌افزاری و مالی است، اما انگیزه‌ی جهادی او باعث می‌شود برای حل این مشکلات هم راه‌هایی بیابد. 🔹 در مقابل اما ده‌ها سازمان عریض و طویل فرهنگی با انبوهی از امکانات و تشکیلات، اسیر بروکراسی اداری شده‌اند و به دنبال برخی اقدامات کمی برای ارائه‌ی آمارهای چشم‌گیر برای بالادستی‌ها هستند. چاره‌ی حل این مشکلات کجاست؟ چرا حتی انتخاب مدیر دغدغه‌مند و جوان هم نمی‌تواند تحولی در این ساختارها ایجاد کند و این مدیران از قفل بودن فضای اداری برای ایجاد هرنوع تحول شکایت دارند؟ 🔹 در آستانه‌ی چهل‌و دومین سالگرد پیروزی انقلاب شاید یکی از اصلی‌ترین سوالات برای یافتن پاسخ جدی همین باشد که چرا دستگاه‌های تبلیغی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور عملا به ناتوانی رسیده‌اند و از برآورده شدن حداقل انتظارات و وظایفی که برعهده‌ی آنان است عاجز هستند؟ مشاهده‌ی گفت‌وگو در اینستاگرام 🔻🔻🔻 https://www.instagram.com/tv/CKUKgj6BsLc/?igshid=d0v3jon6zz0o 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از نشریه عهد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏰ تا دقایقی دیگر ۶۸ منتشر خواهد شد... ✅ موضوع معرفی چهره انقلابی 🌀 در این شماره میخوانید 🔻🔻 🔷 مصاحبه با مهندس مهدی چمران 🔷 مصاحبه با مهدی فیروزان داماد امام موسی صدر پیرامون اقدامات و شخصیت ایشان دریافت تنها از طریق کانال نشریه عهد در ایتا 📢 لطفاً رسانه باشید ___ 🖇️ کانال نشریه عهد 🔰 ____ https://eitaa.com/joinchat/3229286474Cc283d72f64
⚡ اختصاصی مباحثات/ آیت‌الله حسینی بوشهری طی حکمی حجت‌الاسلام مهدی اسلامی را به عنوان مسئول دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منصوب کرد. وی در یک سال گذشته مسئول دفتر مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی بود. به زودی مراسم معارفه‌ی وی و تودیع حجت‌الاسلام سعید بهمنی برگزار خواهد شد. 🔹 مباحثات در گزارشی با پیش‌بینی انتخاب آیت‌الله حسینی بوشهری به عنوان ریاست شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، انتخاب مسئول دفتری توانمند و با «ارتباطات بالای حوزوی و تعاملات سطوح عالی نظام» را از اولویت‌های برنامه‌های پیش‌روی ریاست جدید جامعه مدرسین عنوان کرده بود. 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️هم‌اکنون مراسم نکوداشت پنجاه سال حدیث‌پژوهی و دو دهه خدمت در حج و زیارت «حضرت آیت‌الله محمدی ری‌شهری» 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ در حاشیه‌ی سفر امروز رئیس صداوسیما به قم 🔹 صبح امروز رئیس سازمان صداوسیما در سفر به شهر قم با برخی از علما از جمله آیت‌الله حسینی بوشهری دیدار کرد. سفر دکترعلی‌عسگری و برخی از مدیران همراه او به قم در حالی صورت می‌گیرد که در چند سال اخیر بویژه دوران ریاست او بر صداوسیما اتنقادات جدی به نوع مدیریت این سازمان و عملکرد آن بویژه در زمینه مسائل فرهنگی و سیاسی وجود داشته است. اگرچه فعالیت‌های صداوسیما بخاطر ویژگی‌های خاصی که دارد همیشه زیر ذره‌بین و مورد نقد افکار عمومی بوده است اما در سال‌های اخیر ضعف مدیریت در بخش‌های مختلف فراتر از نقدهای افکارعمومی بسیار فراتر بوده و به یک بحران ‌سازمانی تبدیل شده است و نتیجه‌ی آن همیشه در قاب تلویزیون یا صدای رادیو قابل لمس است. 🔹 از جمله انتقادات وارده عدم درک صحیح مدیران از فضای حاکم بر ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی است که عملا رسانه‌ی ملی جمهوری اسلامی ایران را در موضع ضعف و انفعال قرار داده است و تریبون رسمی انقلاب اسلامی به یک توجیه‌گر ضعیف و همیشه منفعل تبدیل شده‌است. 🔹 در این وضعیت و اوج ناتوانی مدیران فعلی، سفر رئیس سازمان صداوسیما به قم می‌تواند معنادار باشد. نخستین دیدار او با آیت‌الله حسینی بوشهری ریاست محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بوده‌است. سابقه نشان داده‌است قطعا در این دیدارها مراجع عظام و مدیران سطوح عالی حوزه به نمایندگی از دغدغه‌مندان حوزوی انتقادات صریحی نسبت به عملکرد صداوسیما مطرح می‌کنند. آنان هیچ ابائی ندارند که صراحتا ناتوانی مدیران در اداره‌ی نهادهای نظام بویژه مهمترین نهاد تبلیغی جمهوری اسلامی ایران را به رئیس آن گوشزد کرده و مطالبه‌ی جامعه دینی و حوزوی را به آنان ابلاغ کنند. 🔹 اما با نگاهی از زاویه‌ای متفاوت باید نگران چنین دیدارهایی باشیم. چراکه در گذشته نیز صداوسیما اطلاع‌رسانی و انعکاس این دیدارها را کاملا مدیریت کرده و آنچه به صورت رسمی منتشر می‌شود تجلیل از خدمات مدیران و تایید عملکرد صداوسیماست! در واقع این دیدارها تبدیل به نوعی بهره‌برداری تبلیغاتی و ایجاد مصونیت در مقابل انتقادات جامعه دینی و حوزوی شده‌است. 🔹 بنابراین جا دارد دست‌اندرکاران دفاترعلما نسبت به این نکته‌ی مهم توجه داشته باشند و با انعکاس دقیق بیانات مطرح شده در دیدارها نشان دهند که مراجع و رئیس جامعه مدرسین حوزه‌ی علمیه قم چگونه نسبت به نارسائی‌های فرهنگی نهادهای متولی اشراف داشته و آنگونه که لازم است به رسالت خود در قبال امور مهم نظام از جمله موضوعات فرهنگی و دینی عمل می‌کنند. http://mobahesat.ir/23272 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ قم و نجف تحت الشعاع یک دیدار! (به بهانه‌ی اظهارنظر آقای مهدی نصیری درباره سفر پاپ به عراق) ✏ یادداشت وارده 🔹 آقای مهدی نصیری از فضلای صاحب قلم و اندیشه در قم به مناسبت سفر آتی پاپ به عراق در صفحه توئیتر خود چنین نگشاته‌اند:«میزبانی قریب‌الوقوع آیت‌الله سیستانی از رهبر کاتولیک‌های جهان در نجف اشرف، به معنای سبقت حوزه سنتی نجف از حوزه مدرن قم، در فهم اولویت‌های جهانی و بکارگیری دیپلماسی الهیاتی است. حوزه رسمی و فربه قم، همچنان دلمشغولی دوقطبی انقلابی و سکولار در درون خویش است.» 🔹 به نظر می‌رسد آقای نصیری علیرغم مطالعه‌ی گسترده‌ی خود پیرامون ماهیت و وضعیت امروز غرب، در اظهارنظر فوق آراء و نظریات خود را کنار گذاشته و تحت تاثیر دوگانه‌سازی ژورنالیستی «مکتب قم، مکتب نجف» اظهار نظر کرده‌است. لذا تذکر چند نکته ضروری است: 🔹 اگرچه دیدار رهبر کاتولیک‌های جهان با مرجعیت اعلای نجف اتفاق مهمی است و امیدواریم ثمرات فراوانی هم داشته ‌باشد، اما اساسا هدف اصلی سفر پاپ به عراق این دیدار نبوده‌است و وی قرار است از چند کلیسای عراق که قدمتی کهن در فرهنگ مسیحیت دارد و همچنین مسیحیان آسیب دیده از هجوم داعش دیدار کند. در واقع سفر وی به عراق مانند سایر سفرهای پاپ اهدافی کاملا درون دینی دارد و بدیهی است دیدار با عالی‌ترین چهره‌ی دینی کشور میزبان هم در برنامه‌ی سفر گنجانده شود. 🔹 اما انجام یک دیدار هرچند بسیار مهم نمی‌تواند مبنای قضاوت درباره‌ی دو حوزه‌ی علمی با ساحت‌های بسیار زیاد و متفاوت باشد. حوزه‌ی نجف میراث گرانبهایی دارد که تمامی حوزه‌های تشیع از جمله قم مدیون آن بوده‌اند، اما بیش از سه دهه تحت سیطره و سرکوب حزب بعث قرار گرفت و تمام تلاش زعمای آن حوزه تنها حفظ اصل این درخت پربار بود. دقیقا در همین ایام حوزه‌ی علمیه قم رشد و شکوفائی خود را آغاز کرد و توانست عرصه‌های بسیار وسیعی را تحت سیطره‌ی فقه و سایر علوم حوزوی درآورد. لذا دو حوزه با زمینه‌های اجتماعی و سیاسی کاملا متفاوت هریک ساحتی مختص به خود دارد و نمی‌توان قضاوتی مطلق درباره هرکدام داشت. اما از سوئی دیگر «روحیه‌ی خود‌کم‌بینی» آفتی در تمامی شئون زندگی است که گاهی در عرصه علمی و قضاوت‌های آن هم رسوخ می‌کند. 🔹 اگرچه دیدار پیش‌رو از جهات مختلف بویژه دیپلماتیک به نفع جهان اسلام و تشیع است اما نیم‌نگاهی به روابط بین‌الملل حوزه‌ی علمیه قم در سه دهه‌ی اخیر هم نشان می‌دهد این حوزه روابط علمی قابل توجهی با واتیکان و مراکز علمی آکادمیک در کشورهای مختلف داشته‌است. قطعا نتایج «روابط علمی» و آثار عمیق و بلند‌مدت آن کمتر از دیدارهای دیپلماتیک نیست. جا داشت جناب آقای نصیری جستجوئی درباره سفرها و دیدارهای اساتید حوزه با پاپ و سایر شخصیت‌های علمی کلیسا می‌داشتند. 🔹 برخی از کارشناسان به بهانه‌ی این سفر به تنزل قابل توجه جایگاه پاپ در بین مسیحیان پرداخته‌اند. به اعتقاد این افراد«پاپ ژان پل سوم، تقریباً آخرین نسل از رهبران واتیکان بود که در میان کاتولیک‌ها جایگاه یک پدر معنوی داشت.بعد از او، بندیکت شانزدهم به علت رسوایی‌های عدیده و عزل نزدیک به ۴۰۰ کشیش برجسته به علت رسوایی‌های اخلاقی و کناره‌گیری‌اش بعد از این رسوایی‌ها و سپس پاپ فرانسیس که در اوج مفاسد، به مقام پاپی رسید، نتوانستند آن جایگاه پاپ‌های سابق را که مردم با دیدن‌شان اشک شوق می‌ریختند و صدها میلیون نفر در جهان، آرزوی بوسیدن دستان‌شان را داشتند و یک لحظه حضورشان را پشت پنجره‌های برج کلیسا به انتظار می‌نشستند، به دست آورند.» بدون تایید یا اظهارنظر درباره نظر فوق جا دارد در زمانی مستقل و بدون ارتباط با برنامه‌ی دیدار آتی، این موضوع هم توسط جناب آقای نصیری بررسی شود. 🔹 اما آخرین بخش از متن آقای نصیری به «دلمشغولی دو قطبی انقلابی و سکولار در درون حوزه» اشاره دارد. به نظر می‌رسد ایشان عملکردهای هیجانی و اشتباه عده‌ای معدود از طلاب با تابلوی انقلابی را به تمامی شئون حوزه‌های علمیه که دغدغه‌ی انقلابی‌بودن و انقلابی‌ماندن دارند، تعمیم داده‌اند. اعتقاد راسخ ما این است ریشه‌های انقلاب در حوزه‌های علمیه - با خوانش‌های گوناگون ، مراتب و اوج و فرودهایش – بسیار مستحکم‌تر از آن است که تلاش‌های دشمنان یا کج‌رفتاری برخی مدعیان، آن را بخشکاند. http://mobahesat.ir/23275 🔻🔻🔻 @mobahesat
15.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️مباحثات 🔹برگی از تاربخ پس از صدور «منشور روحانیت» حضرت امام، کدام سطح از حوزویان محور پیگیری و تحقق آن شدند؟ 🔹بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب چطور؟ 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ گفت‌وگوئی علمی با آموزه‌های اخلاقی 🔸 در شامگاه پنجم اسفند و ولادت امام جواد علیه‌السلام، به همت سایت مباحثات گفت‌وگوئی علمی بین آیت‌الله سیدجواد علوی بروجردی و استاد عبدالحسین خسروپناه انجام شد که در همان ساعات نخست رسانه‌ای شدن این برنامه، پیام‌های تقدیر و تشکر فضلا و اساتید حوزوی باعث دلگرمی بیشتر برگزار‌کنندگان شد. 🔸 با توجه به اهمیت برگزاری این گفت‌وگو بیان چند نکته ضروری است: 🔹 برگزاری جلسات مناظره یا نقد علمی از سوی رسانه‌های امری رایج است و مباحثات پیش از این نیز در برخی از موارد مانند طرح بحث مربوط به لباس روحانیت از سوی آقای اکبرنژاد و نقد جدی آن توسط طلاب و سایر موضوعات جلسات مناظره یا نشست‌های دوجانبه را برگزار کرده بود که مورد استقبال قابل توجهی نیز قرار گرفت. پس از بیان برخی نظرات درباره «اقتصاد اسلامی» از سوی آیت‌الله علوی بروجردی و واکنش‌ها و نقدهای مختلفی که وارد شد، مراتب آمادگی مباحثات برای برگزاری جلسات نقد یا گفت‌وگوی علمی به دفتر ایشان و برخی از منتقدین اعلام شد. 🔹 خوشبختانه پس از رفع کسالت و ابتلای آیت‌الله علوی بروجردی و استاد خسروپناه به کرونا، زمینه‌ی برگزاری این برنامه مهیا شد. طرفین گفت‌وگوی علمی در نهایت بزرگواری و اخلاق که از اصلی‌ترین مولفه‌های حوزویان است درخواست مباحثات را اجابت کرده و زمانی را برای انجام این امر معین نمودند. 🔹 طبق برنامه‌های پیشین این برنامه به صورت تصویری ضبط شده است و باتوجه به محتوای علمی و ضرورت دقت نظر در انعکاس آن، متن کامل و نسخه‌ی تصویری آن بدون هیچ‌گونه دخل و تصرفی طی چند روز آینده منتشر خواهد شد. 🔹 در این برنامه گروه رسانه‌ای خبرگزاری حوزه حضور داشتند و طی هماهنگی با سایر رسانه‌ها متن کامل و نسخه‌ی اصلی فیلم در اختیار آنان نیز قرار خواهد گرفت. 🔹 اعتقاد راسخ داریم رشد و ارتقاء علمی حوزه‌های علمیه در گرو نقد و بررسی و تضارب آراء و اندیشه‌ها است و برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص آزاداندیشی لازم است بدون پیش‌داوری یا دخیل کردن حواشی و جریان‌های سیاسی، اجازه دهیم نظرات و آراء مختلف به صورت شفاف در اختیار فضلاء و اساتید و پژوهشگران جهت نقد وبررسی قرار گیرد. 🔹 این برنامه علیرغم امکانات محدود مادی مباحثات برگزار شد و اجرای آن قطعا با ایرادات و نواقصی هم همراه است که در کنار نقد محتوائی لازم است سایر موارد نیز مورد تذکر اهل‌فن قرار گیرد. http://mobahesat.ir/23281 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️هم‌اکنون آیین رونمائی از آثار کنگره بین‌المللی «سید مرتضی علم‌الهدی» با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب در موسسه علمی، فرهنگی دارالحدیث 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ در گفت وگوی خبرگزاری رسا با مدیر سایت مباحثات مطرح شد؛ توضیحاتی درباره مناظره آقایان علوی بروجردی و خسروپناه 🔸 مدیر کانال حوزوی مباحثات به ارائه توضیحاتی در خصوص برخی حواشی ایجاد شده در رابطه با مناظره میان آقایان علوی بروجردی و خسروپناه پرداخت. 🔹 حجت الاسلام احمد نجمی مدیر سایت حوزوی مباحثات با بیان اینکه «مباحثات» یک رسانه حوزوی است که طرح، بررسی و تضارب آرا و اندیشه های مختلف از اهداف اصلی اش به شمار می رود، گفت: ما در راستای این اهداف برنامه های متنوعی در قالب نشست‌های علمی یا جلسات گفت‌وگو و مناظره را برگزار کرده‌ایم که خوشبختانه مورد استقبال حوزویان نیز قرار گرفته است. 🔹 وی به ارائه توضیحاتی در خصوص برخی حواشی ایجاد شده در رابطه با مناظره میان آقایان علوی بروجردی و خسروپناه پرداخت و اظهار داشت: بعد از این که صحبت هایی از آیت‌الله علوی بروجردی در زمینه اقتصاد اسلامی مطرح شد، واکنش های بسیاری نسبت به مطالب ایشان صورت گرفت و برخی از افراد مطرح کرده بودند که لازم است در این رابطه گفت‌وگوها یا مناظره هایی برگزار شود؛ ما در همان ایام بر اساس اهداف و رسالتی که داشتیم، به دفتر آقای علوی بروجردی اعلام کردیم تا اگر آمادگی داشته باشند، با شخصی که مد نظرشان است گفت وگو یا مناظره ای را انجام دهند و ما نیز برای شکل دهی به یک برنامه اعلام آمادگی کردیم تا در یک فضای سالم مناظره یا گفت‌وگوئی را میان آقای علوی بروجردی و یکی از ناقدان برگزار کنیم، اما به دلیل کرونا عقب افتاد. 🔹 حجت الاسلام نجمی خاطرنشان کرد: چندی قبل دوباره موضوع را از دفتر آقای علوی بروجردی پیگیری کردیم و ایشان اعلام آمادگی کردند، از این جهت با آقای خسروپناه به عنوان یکی از افرادی که نسبت به سخنان آقای علوی بروجردی نقد داشتند، موضوع را مطرح کردیم که با استقبال ایشان رو به رو شد. 🔹 وی ابراز کرد: طرفین مناظره تأکید داشتند که ما باید مطابق با هنجارهای حوزوی این جلسه را برگزار کنیم و ما نیز از آن استقبال کردیم؛ بنا بر این شد که یک جلسه بدون تشریفات و پروتکل های مناظره‌ای میان طرفین برگزار شود، اما این کار نیازمند یک پوشش رسانه‌ای بود، برای همین به درخواست طرفین چون ما موضوع را پیگیری می کردیم اجرای آن را نیز بر عهده گرفتم و دخالت محتوایی هم در بحث نداشتم؛ البته بنایی نداشتیم مجری برنامه باشیم، اما به لحاظ فرم جلسه به ناچار و به درخواست فیلمبردارها در آن جا حضور یافتم. 🔹 وی مطرح کرد: همان‌طور که می‌دانید گفت‌وگو و مباحثه‌ علمی میان علما یکی از سنت‌های رایج بوده و تلاش کردیم همین امر در این برنامه الگو قرار گیرد. بنابراین فارغ از پروتکل های مناظره‌ای مرسوم دیگر مسأله مکان برگزاری جلسه موضوعیت خود را از دست می دهد؛ البته آقای خسروپناه به جهت کرامت اخلاقی که دارند درخواست داشتند تا این مناظره به یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله ‌العظمی بروجردی در این بیت شریف برگزار شود. 🔹 حجت الاسلام نجمی در زمینه انعکاس رسانه‌ای این مناظره گفت: طرفین مناظره تأکید داشتند که این مباحث کاملاً علمی است و انعکاس گزینشی و ناقص آن به هیچ وجه صلاح و درست نیست، بنده نیز این تعهد را دادم که محتوا با دقت پیاده‌سازی شده و بعد از اینکه به تأیید خودشان رسید همراه با فیلم کامل منتشر شود، لذا مانند نشست‌های خبری نبود که خبرنگاران خبری کوتاه از آن تهیه کنند. احتمالا متن کامل بیش از سی صفحه خواهد بود که پس از ویرایش در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. همچنین فیلم کامل نشست با همان کیفیت اصلی آماده‌ ارسال به رسانه‌ها است. ⚡ برخی کانال ها قضاوت عجولانه و نادرست داشتند 🔹 مدیر سایت حوزوی مباحثات با انتقاد از برخی کانال های حوزوی بخاطر قضاوت های عجولانه تصریح کرد: برخی کانال ها قضاوت نادرستی داشتند و با پیش فرض‌های ذهنی خود اعلام کردند که مناظره پشت درهای بسته برگزار شده است؛ احیاناً این دوستان تصورشان از این گفت‌وگوی علمی همان مناظره‌هایی است که در سطح دانشگاهی برگزار می‌شود، در حالی که ما درصدد ارائه الگوی جدیدی از برنامه‌های به سبک علمای سلف هستیم، زیرا در این نوع گفت‌وگوها بسیاری از پروتکل ها و تشریفات حذف شده و طرفین در فضایی سالم به بحث می‌پردازند. 🔹 وی در پایان یادآور شد: در باب فضای بحث و مناظره نیز باید گفت که طرفین نزدیک به 2 ساعت نظرات خود را در رابطه با اقتصاد اسلامی و معیار تشخیص عقلا در این زمینه بیان کردند که بسیار دقیق و علمی بود و به نظر بنده این بحث را نمی توان در یک جلسه جمع کرد، بلکه باید جلسات متعددی در رابطه با آن از سوی اساتید و اندیشمندان برگزار شود؛ همچنین از اساتید می خواهیم که مطالب مطرح شده در این جلسه را شرح و بسط دهند و نقد و نظرهای خود را بیان کنند؛ مباحثات نیز از جهت برگزاری جلسه از همه نقد و نظرها استقبال می‌کند./ ttps://rasanews.ir/fa/news/675531 @mobahesat
هدایت شده از خانه طلاب جوان
روایت کرونا - قسمت 5 - آقام گلدی-128.mp3
10.06M
📻 روایت کرونا - قسمت پنجم - آقام گَلدی 📋 روایت حال و هوای یکی از نیروهای جهادی در غسالخانه ی بهشت معصومه قم 📋 نگاهی به شرایط کاری غسالهای جهادی در دوران کرونا 📋 ترس، تنهایی و مرگ، علی حسین زاده را احاطه کرده بود ولی مانع از جهاد او نشد 💬 در این قسمت خاطره ی روز دوم کاری علی حسین زاده در غسالخانه ی بهشت معصومه ی قم را میشنویم. 🔺 تصور کنید، زیپ کاور جنازه ای را بکشید و وقتی صورتش نمایان میشود، او را بشناسید... ⏰ مدت زمان پادکست : 9 دقیقه و 40 ثانیه 📻رادیو روایت – صدای خانه ی طلاب جوان 🌕🌕 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f