eitaa logo
مباحثات
1.6هزار دنبال‌کننده
210 عکس
98 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽گفت وگوهای تصویری مباحثات ⚡️فصل سوم 🔻قسمت بیست و یکم 🔹گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سیدجواد خوئی 🔸حجت‌الاسلام سید جواد خوئی مدیر مدرسه «دارالعلم» مرحوم آیت‌الله العظمی خوئی در نجف اشرف و عضو موسس شورای «گفتگوی ادیان» در عراق است. وی در زمینه ارتباطات بین‌الادیانی و مذاهب اسلامی فعالیت‌های گسترده‌ای دارد. او در این گفت‌وگو درباره مذاق سیاسی و اجتماعی حوزه علمیه نجف، تعامل آن با قم و همچنین ویژگی‌های تعامل صحیح با سایر ادیان و مذاهب سخن گفته‌است. همچنین نکاتی درباره پشت پرده و چگونگی سفر پاپ به عراق را بیان کرده‌است. زمان:۷۲دقیقه (همراه با زیرنویس‌ عربی) 🔹مشاهده و دریافت نسخه کامل در آپارات: https://aparat.com/v/cF0EY 🔹مشاهده کانال مباحثات در آپارات: aparat.com/mobahesat 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️اختصاصی مباحثات 🔹با تصویب شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام مجتبی فاضل به عنوان سرپرست این حوزه انتخاب و جایگزین حجت‌الاسلام بهجت‌پور خواهد شد. 🔹حجت‌الاسلام فاضل پیش از این مدیر مرکز امور صیانتی حوزه علمیه برادران و یک سال معاون آموزش حوزه علمیه خواهران بوده‌است. 🔹جلسه معارفه‌ی وی پیش از پایان سال برگزار خواهد شد. دوره مدیریت حجت‌الاسلام بهجت‌پور بهمن سال ۱۴۰۰ به اتمام رسیده‌است. 🔻🔻🔻 @mobahesat
تصویر/ آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی هم‌اینک در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان شهید بهشتی بستری و تحت نظر پزشکان قرار دارد. از خداوند متعال برای این مرجع عالیقدر و همچنین تمامی خادمان مکتب اهل‌بیت شفای عاجل و صحت و سلامتی مسئلت داریم . 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔔 فردا در فیضیه برگزار می‌شود؛ ✊ تجمع اعتراض آمیز حوزویان و مردم در محکوم نمودن اقدامات وحشیانه آل‌سعود ◼️ مرکز مدیریت حوزه های علمیه ضمن محکوم کردن اقدام وحشیانه و بی سابقه آل سعود و نیز جنایات ددمنشانه عوامل استکبار در پاکستان و افغانستان از عموم طلاب و مردم انقلابی قم جهت شرکت در تجمع اعتراض آمیز و محکوم نمودن این اقدامات وحشیانه دعوت به عمل می آورد. بیانیه دعوت به تجمع به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون جنایت ظالمانه رژیم سعودی در اعدام دسته جمعی ده‌ها تن از شیعیان مظلوم و بی‌دفاع در یک روز دل ها را لبریز از اندوه و قلوب مومنین را جریحه دار کرد. این جنایت گرچه با اتهام بستن دولت سعودی به این قربانیان مبنی بر داشتن افکار و عقاید نادرست و همکاری آنها با داعش و القاعده و انصار الله یمن صورت گرفت، اما محاکمه‌ای کاملا غیر عادلانه و مخالف با حقوق بشر بود که با حمایت و تائید آمریکا ، غرب و و رژیم غاصب صهیونیستی شکل گرفته است. مقابله با جریان های اصیل اسلامی، ضربه زدن به وحدت اسلامی و تلاش برای تحریک احساسات جریان ها و مذاهب مختلف اسلامی هدف اصلی جبهه استکبار است. حوزه های علمیه ضمن محکوم کردن این اقدام وحشیانه و بی سابقه آل سعود و نیز جنایات ددمنشانه عوامل استکبار در پاکستان و افغانستان از عموم طلاب و مردم انقلابی قم جهت شرکت در تجمع اعتراض آمیز و محکوم نمودن این اقدامات وحشیانه که در روز دوشنبه ساعت ۱۰:۳۰ صبح در مدرسه فیضیه برگزار می شود دعوت به عمل می آورد. فبعدا للقوم الظالمین @HawzahNews | حوزه‌نیوز
⚡️گفت‌و با حجت‌الاسلام سیدجواد خوئی 🔅پشت پرده‌ی دیدار پاپ با آیت‌الله‌العظمی سیستانی/ گلایه از مواجهه‌ی سیاسی با یک رخداد جهانی 💢به مناسبت سالگرد دیدار 🔹برنامه اولی که واتیکان اعلام کرد،اسم نجف در آن نبود و من واقعیتش دوست نداشتم درباره این موضوع صحبت کنم. شاید دفعه اول است؛ به این علت نمی‌خواستم صبحت کنم، لذا من دیدم و تا همین دیشب هم در حالت شک بودم که بگویم یا نه بالاخره تصمیم گرفتم که واقعیت را بگویم. 🔹من وقتی دیدم اسم نجف نیست، خیلی ناراحت شدم. شروع کردم به شاید ده نفر از این مسیحی‌هایی که می‌شناسم -چه در واتیکان و چه در عراق هستند- به عنوان شخصی‌ام، فقط به عنوان جواد خوئی، نه دارالعلم، نه حوزه و نه مرجعیت، نامه نوشتم.به عنوانی که من ۱۵ سال است که با این‌ها رفیق هستم منطقی با ایشان حرف زدم و نامه را هم دارم. 🔹گفتم ۶۵ الی۷۰ درصد ملت عراق شیعه هستند، اول آنکه: قبله این‌ها کجاست؟ نجف است، منظورم قبله قلوبشان است، یعنی احترام و نظرشان.دوم: اگر این پیرمرد مبارک، حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی سیستانی نبود، شما اصلا در مخیّله‌تان هم می‌آمد که روزی به عراق بیایید؟اگر فتوای ایشان نبود؟ بر اساس فتوای جهاد ایشان که داده بود، کل مناطق مسیحی نشینی که دست داعش بود، آزاد شد.سه: اگر سی هزار جوان شهید نمی‌شدند و این خون مقدسشان در آن منطقه که خون خود را دادند تا مناطق شما آزاد شد،خانواده‌های شما برمی‌گشتند به آن مناطق؟ 🔹چهارم که این خیلی مهم است حضرت آیت‌ﷲ‌العظمی سیستانی با آن عقلانیت، انسانیت، حکمت و با آن روشی که دارند الآن فقط مرجع شیعه در عراق نیستند بلکه مرجع کل عراقی‌ها هستند. خلاصه آقای سیستانی الآن در عراق مرجعیت فقط اهل عراق نیست که متأسفانه بعضی از رسانه‌های دوست می‌نویسد مرجع عراق، خیر ایشان فقط مرجع شیعه عراق نیست. آقای سیستانی مرجع کل عراقی است چه از مسیحی، چه از بی دین، چه از لائیک و چه از سنی و مرجع جهان تشیع است. شیعه سعودی افتخار می‌کند، شیعه افغانی و پاکستانی افتخار می‌کند. 🔹خلاصه چهار پنج مورد برایشان نوشتم و گفتم از نظر عبد فقیر، اینطور حرف زدم که بنده، جواد خویی، دوست شما.نامه‌هایم هست. من نه نماینده کسی هستم و نه به اسم کسی صحبت کردم. گفتم: بنده به نظرم اگر می‌خواهید زیارت پاپ موفق بشود، شما باید نجف بیایید و السلام علیکم و الامر الیکم. 🔹بنده و خیلی از دوستانمان گله دوستانه داریم. -البته من در رسانه‌های عربی که پرسیدند خیلی محکم جواب دادم- این موضوع را سیاسی نکنید، هیچ ربطی به سیاست ندارد. متأسفانه بعضی از تنگ‌نظران رسانه جمهوری اسلامی،- قید می‌آورم که محتاط باشم- تنگ نظریشان واضح شد. مثلا ۳۸۰ کانال بیگانه، پخش مستقیم می‌گرفت، اما رسانه جمهوری اسلامی روز اول خبر دقیقه سی و یکم و مثلا خبر سی‌ام، یک خبر آبکی و بی‌مزه می‌داد . 🔹متأسفانه این‌ها یا جاهلند و یا حسودند، نمی‌دانم. این کارها بهانه دست دشمن‌های مشترکمان داد.که تو مثل هر برادر عزیزم شادی تو شادی من و غم تو غم من است. تو چرا ناراحتی؟ حتما مشکلی است.برادر عزیزمان که بزرگ‌تر است و ادعای پدری می‌کند چرا ناراحت است؟ چرا سیاسی‌اش می‌کنید؟ اگر بقیه می‌خواهند سوء استفاده کنند ما نباید اجازه بدهیم. بعضی از نادانان متأسفانه این اجازه را به آن‌ها دادند، با این برخورد بدشان. اما اصلا حوزه نجف حوزه قم را تکمیل می‌کند و حوزه قم هم حوزه نجف را .اصلا بنده ‌گفتم این دوگانگی و دوتایی اصلا نمیبینم، هیچ 🔸مشاهده متن کامل گفت‌وگو: https://mobahesat.ir/23745 🔸مشاهده فیلم کامل قسمت بیست‌ویکم گفت‌وگوهای تصویری مباحثات: https://www.aparat.com/v/cF0EY 🔻🔻🔻 @mobahesat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ: سیری در زندگی و خدمات علمی و اجتماعی مرحوم آیت‌الله العظمی سیدمحمدعلی علوی گرگانی 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️هم‌اکنون آغاز مراسم تشییع پیکر آیت‌الله محمدی ری‌شهری با حضور شخصیت‌های مختلف سیاسی و علمی و مردم در شهر ری 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراسم تلقین و تدفین پیکر آیت‌الله محمدی ری‌شهری در جوار مضجع حضرت عبدالعظیم حسنی
⏹️پیام تسلیت بیش از یکصدوده‌ نفر از اساتید و فضلای حوزوی و دانشگاهی بمناسبت رحلت آیت‌الله محمدی ری‌شهری بسم الله الرحمن الرحیم هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فی‏ ظِلالٍ عَلَی الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ محقق سخت‌کوش ومحدّث نام‌آور، آیت‌الله محمدی ری‌شهری(رحمة‌الله علیه) زندگی را بدرود گفت و آسمانی شد. آن بزرگوار شیفته‌ی معارف ثقلین بود. از آغازین کوشش کارآمد و گران‌ارج میزان‌الحکمه که همواره در مسیر پیراستگی و آراستگی پیش می رفت تا موسوعة معارف‌الکتاب والسنة که قالب گسترده‌ی آن بود و بخشی از آن مجال نشر یافته است از هیچ کوششی در جمع و تدوین و نشر میراث ثقلین دریغ نورزید. دانشنامه‌های سترگ که با همدلی و همراهی فاضلان و عالمان همگام او نشر یافت در گشودن افق‌های پژوهش در سیره‌ی نبوی و علوی و حسینی و مهدوی و عقاید اسلامی بر پایه‌ی معارف ثقلین بی‌بدیل است. گام‌های بلند او در بازسازی و تشیید بنیادهای آستانه‌ی مقدسه‌ی حضرت عبدالعظیم، تأسیس دارالحدیث، وهمراهی با امام خمینی ومقام معظم رهبری، یادگاری جاودانه است که همواره شکوهمند خواهد ماند. او عالمان و مرزبانان اندیشه‌ی شیعی را ارج می نهاد. از این رو‌ کنگره‌های بزرگداشت‌شان را رقم زد که نتایج آن با یاری همراهان و همدلی دانشمندان کم‌نظیر است. نقش مؤمنانه و پژوهشگرانه‌ او در ابعاد تفکر اسلامی، به ویژه همکاری موسسه دارالحدیث با کتابخانه‌های مهم عمومی و تخصصی و تدوین و نشر ده‌ها اثر فاخر و تربیت نسلی حدیث‌پژوه فراموش‌ناشدنی است. از خداوند سبحان برای آن محدّث شیفته‌ی آموزه‌های ثقلین، غفران و رحمت و برای بازماندگان شکیبایی و اجر مسئلت می‌ کنیم . محمدرضا آشتیانی عبدالرحیم اباذری عبد العلی ابراهیمی سیدمحمدحسین ابوترابی‌فرد غلامحسین اسماعیلی محسن الویری علیرضا امینی مسعود اوسطی عبد الرضا ایزدپناه عبدالحمید باقری بنابی عبدالمجید باقری بنابی جواد باقری بنابی مصطفی باقری بنابی مهدی باقری سیانی رضا برنجکار علی بنایی شکرالله بهرامی حمید پارسانیا محمدتقی پورمحمدی مصطفی پورمحمدی حسن پویا محمد تقدیری محمود تقی‌زاده داوری محمد جعفری رسول جعفریان سید نورالدین جعفریان محمودرضاجمشیدی كاظم جواهری جویا جهان‌بخش سیدرضا حسینی بهشهری سید حیدر حکیم محسن جلالی مجید جلالی محمدعلی چلونگر محمد حاج‌ابوالقاسمی محمدحسین حسینی‌زاده بحرینی سیدمحمدرضا حسینی جلالی سیدمهدی خاموشی عبد الحسین خسروپناه عبدالامیر خطاط نائینی قربانعلی دری نجف‌آبادی فضل‌الله ذاكری علی رازینی سیدحسن ربانی هادی ربانی محمود رجبی محمدعلی رحمانی محمدعلی رضایی محمد رحمانی نیشابوری حسین رحیمیان ناصر رفیعی محمدرضا زایری علی‌اکبر زمانی‌نژاد محمد‌تقی سبحانی محمد سبحانی‌نیا محمدرضا ستوده‌نیا سیداحمد سجادی جزی نصرالله شاملی سیدعلی شاه‌چراغی حمیدرضا شریعتمداری مهدی باقر شریف‌القریشی سیدكاظم شمس علی شیروانی هادی صادقی محسن صادقی محمدحسن صافی گلپایگانی سیدعباس صالحی سید یوسف طباطبایی‌نژاد سید كاظم طباطبایی‌نژاد نجم‌الدین طبسی عباس ظهیری احمد عابدی مسعود عالی عبدالمحمود عبداللهی محمد عبداللهیان محمدصادق عرب‌نیا سید محمودعلوی سیدعلی عماد مهدی غروی قوچانی عباس کعبی علی کورانی محسن فقیهی محمد هادی فلاح‌زاده محمدحسین فلاح‌زاده كاظم قاضی‌زاده سید علی قاضی عسكر نجف لک‌زایی جواد محدثی علی مختاری رضا مختاری محمدمرادی محمدجواد محمدی سید محمد جعغر مرتضی العاملی محمد مصدق حیدر مصلحی حسن مظاهری مسعود مكارم محمد مهدی معراجی حسین ملکا سیدابوالحسن مهدوی محمدعلی مهدوی‌راد مهدی مهریزی محمد موحدی آزاد مصطفی موسوی اصفهانی حامد ناجی هادی نجفی احمد نجمی محمدعلی نظام زاده علی نظری‌منفرد علی نكونام گلپایگانی عبدالفتاح نواب هاشم نیازی سیدمحمد واعظ موسوی علی ورسه‌ای اصغر هادوی 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️جنگ شناختی و روحانیت 🔸به مناسبت پخش فیلم مارمولک از صدا و سیما بعد از سال‌ها توقیف در سینما! 🖋محمد صابر صادقی 🔹فاصله‌گذاری ذهنی و شناختی بین روحانیت و مردم و القاء "روحانیت توجیه گر حکومت" یا "روحانیت علت العلل ناکارآمدی" از خطرناک ترین پروژه های ضد فرهنگی-تبلیغی است که در جنگ شناختی پیگیری می‌شود، از دل این اتفاق آنتی‌تز انقلاب در حوزه قم و محل تربیت روحانیت، پشتوانه فرهنگی و زمینه پذیرش روانی پیدا می‌کند. 🔹اینکه فیلم مارمولک به دنبال چه اهدافی است و یا اینکه درصدد معرفی روحانیت تقلبی است و یا اینکه دزد را در لباس روحانیت نشان داده و یا اینکه لباس روحانیت موجب حفظ و رشد فرد دزد شده به معنای جلوگیری از اثرات بد این فیلم نیست. 🔹به تعبیر دیگر اینکه سازندگان فیلم چه قصدی داشتند در این تحلیل مهم نیست، مهم آن است که مخاطب عمومی چه پیامی دریافت کرده است؟ مخاطب عمومی و کف خیابان بعد از دیدن فیلم در مواجهه با روحانیت چه می‌کند و چه اثری پذیرفته است مهم است؛ تفاسیر و تحلیل های پسینی به فیلم الصاق نشده‌اند و مخاطب با ذهن خود آنچه می‌خواسته را دریافت کرده و به عرصه واقعیت کشانده است. 🔹دریافت از فیلم کمک به فاصله بین مردم و روحانیت و اهانت‌هایی است که موجب دلگیری روحانیت و فاصله بیشتر مردم شده و حرمتی که شکسته. 🔹به این ماجرا اضافه کنید فیلم‌هایی که روحانیت نقش ضد قهرمان و ضد ارزش دارد، خروج، منصور، دیدن این فیلم جرم است و چند کار دیگر که عمدتا توسط تهیه‌کنندگان و کارگردان‌های انقلابی و با بودجه دولتی ساخته شده‌اند! 🔹خوش‌خیالی است اگر کسی مسئله را شخصی ببیند و بگوید من ناراحت نمی‌شوم یا توصیه کند که زود رنج نباشید و یا فکر کند که عموم مردم قرار است در برابر القاء عمیق فیلم مقاومت کنند و اثر نپذیرند. 🔹دنیای رسانه با زبان هنر مهمترین حرف‌هایش را به خورد مخاطب میدهد؛ پروژه کنار زدن روحانیت از عرصه سیاست و اجتماع گاه با القاء شبهه ناتوانی و گاه با ترساندن آنها با ضرب و شتم رخ می‌نماید و گاه این سیاست با ساخت فیلم، جامعه را به بدبینی مزمن نسبت به هر روحانی می‌کشاند و با یکپارچه سازی از روحانیت، ابزار فرقان و تفاوت گذاری بین خوب و بد را از مخاطب سلب می‌کند. 🔹در اینجا نکته مهمی می‌ماند و آن حمایت رهبری از داستان فیلم مارمولک است؛ ایشان می‌فرماید که بایست شوخی کرد و از این فیلم استقبال کرد چرا که فیلم نشان داد کسانی به ناحق لباس روحانیت پوشیده‌اند. 🔹نگارنده نیز به این نگاه کارشناسی معتقدم و معتقدم اگر این پیام به مخاطب القاء میشد، فیلم بهترین حمایت از روحانیت بود اما اشکال به عدم القاء این پیام به مخاطب عمومی است بلکه تکه کلام‌ها و تمسخرها در ذهن مخاطب رسوب و اثرش را روحانیت در کف خیابان حس کرده است. 🔹این فیلم سرآغاز این پروژه در سینما بود(بدون قضاوت درباره نیت سازندگان)، البته ناگفته نماند که اثری مثل زیر نور ماه فیلمی مثبت و بر خلاف جریان مذکور است. 🔹مسئله فیلمی به نام مارمولک نیست؛ این فیلم حتی جزء مسائل فرعی هم حساب نمی‌شود، مسئله زدن روحانیت، منکوب و منزوی کردن روحانیت، عقب نگه داشتن و ناکارآمد نشان دادن روحانیت و ترساندن آنها و القاء آن به مردم و در نهایت ایجاد شکاف و فاصله بین مردم و روحانیت است. 🔹حقیقت آن است که با این سیاست و هدف گذاری هر ساعت محتوا تولید میشود که مردم از دین و روحانیت فاصله گرفته‌اند! این تغییر و تلقین باور و شناخت با چه محاسبات و با مطالعه چه چیزهایی است و چگونه باور پذیر می‌شود؟ 🔹با ساخت روایت جدایی مردم از روحانیت، این القاء در فیلم‌ها و اخبار و سایت‌ها متنوعی ساخته و پرداخته می‌شود و در زبان منبری و سخنران و معمم و روشنفکر تکرار می‌گردد. 🔹در واقع این فضا بستری است برای سکولاریزاسیون، بستری است برای تولید آنتی‌تز انقلاب، بستری است برای تقویت و تکثیر ایده لزوم جدایی روحانیت از قدرت سیاسی و به همین منوال کنار گذاشتن اسلام سیاسی و اسلام مدیر جامعه! 🔹این مسئله به هیچ وجه دعوا صنفی و فرعی و یا شوخی و نقد کردن یا نکردن و یا مقدس شمردن روحانیت نیست، بلکه لبه‌ی جنگ و نزاع بین اسلام انقلابی خمینی و اسلام آمریکایی است؛ در این زمینه واقعیت‌ها و نمونه های فراوانی است که از شرح و بسط آن صرف نظر می‌کنیم. 🔹روحانیت مساوی دین نیست اما معبری است برای کنار گذاشتن دین و دیانت و خروج نرم و آرام دین از محور جامعه و حکومت؛ نقد روحانیت اگر به اسلام مدیر جامعه منجر می شود واجب است از آن حمایت کرد و اگر به عقب راندن اسلام و روحانیت منجر می شود می بایست در برابر آن ایستاد. 🔻🔻🔻 @mobahesat
▪️انا للّه و انا الیه راجعون حضرت استاد حاج شیخ مهدی بیگدلی؛ استاد باسابقه حوزه علمیه قم، ممتحن شفاهی حوزه و داماد مکرم حضرت آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی امروز پس از تحمل چند سال بیماری در سن ۷۸ سالگی دار فانی را وداع گفت. مرحوم استاد بیگدلی از شاگردان حضرات آیات امام خمینی، گلپایگانی و شیخ مرتضی حائری یزدی بود و به دقت نظر شهرت داشت. گفت‌وگوی مباحثات با ایشان 🔻🔻 https://mobahesat.ir/7832 🔹درگذشت این استاد گرامی را به حضرت آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، خانواده مکرم آن مرحوم و همه استادان و محققان حوزه علمیه تسلیت عرض می‌کنیم. 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️اختصاصی مباحثات 🔹بیانیه دویست تن از اساتید حوزه علمیه و دانشگاه های اصفهان در تجلیل از یک عمر مجاهدت علمی و سیاسی مرحوم آیت الله محمد محمدی ری شهری بسم الله الرحمن الرحیم مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا هفت روز از ارتحال ملکوتی حضرت آیت الله آقای حاج شیخ محمد محمدی ری شهری گذشت. محدث و عالم بزرگواری که تمام عمر بابرکت خود را به مجاهدت علمی، اجتماعی و سیاسی پرداخت. جهاد علمی ایشان با تألیف موسوعه گرانسنگ «میزان الحکمه» آغاز و به تٱلیفات متعدد حدیثی و تأسیس «مؤسسه دارالحدیث» و «دانشگاه قران و حدیث» و بزرگداشتِ شخصیت های بزرگ شیعی و انتشار یادنامه و آثارِ علمی آنان، منتهی گشت. در مجاهده اجتماعی و سیاسی شاهد تلاش های این یارِ امامِ راحل در کور کردن چشم فتنه امثال مهدی هاشمی و نجات کشور از شرارتهای جرثومه های فساد بودیم و ناظر بهترین عملکردها در مناصب متعدد قضایی، اطلاعاتی، امنیتی و بیست سال مدیریت مثال زدنی ایشان بر حج و زیارت هستیم. اینجانبان اساتید حوزه علمیه و دانشگاههای اصفهان ضمن ارج نهادن به تمام تلاش های این مجاهد نستوه، فقدان این رادمرد را به مقام معظم رهبری، مراجع عظیم الشٱن تقلید، بیت شریف و شاگردان آن سعید فقید در حوزه و دانشگاه تسلیت عرض کرده و از خداوند منان علو درجات ایشان را خواستاریم والسلام علیه و علی عبادالله الصالحین سید یوسف طباطبائی نژاد مجید آبکار اصفهانی احمد آذین بهداد آرندیان مسیح آصفی عباس آقاجانی علی ابراهیمی محمدعلی ابراهیمی سید علی ابطحی سید عبدالله ابن الرسول مهدی اژه ای عبدالرسول احمدیان فرزاد احمدیان محمد اخوان حسین علی اسدی قارنه حسین اسکندری بشیر اسماعیلی محسن اشجاری محمد اعتزازیان حسین افشاری مرتضی امامی احمدرضا انصاری محمد حسن ايران پور فرهاد باباجمالی علیرضا باطنی محمد باقری سعید بخشی رسول برجیسیان سید محمد بدری محمد حسین بلک غلامرضا بهرامی سید حسین بهشتی نژاد سید محمد بهشتی نژاد روح الله بیدرام اصغر بیگی حسن پاکنژاد محمد جواد پورمدنی مهرداد تقی زاده غلامرضا تمنایی محسن توکلی حسن ثقفیان مجید جباری مجتبی جعفری علی اکبر جعفری مسعود جعفری نژاد سید نورالدین جعفریان محسن جلالی مجید جلالی وحید جلالی جمال جمالی قاسم جمشیدی جویا جهانبخش سعید جهانگیری محمدعلی چلونگر فرهاد چینایی محمود حاج احمدی عزت اله حاج هاشمی سید ناصر حجازی علی اکبر حسین رضا علی حسین زاده حامد حیدری علی حیدری مسعود حیدری مهدی خسرویان عبدالامیر خطاط احمد خیراللهی باقر خیراللهی مجید خوروش مرتضی خوشنویس زاده مهدی دانشمند قاسم داودی محمدعلی دایی سیدجعفر دیباجی محمدحسن رحیمیان محسن رحیمیان سید سجاد رضایی محمدعلی رضایی محمد رضائیان ابراهیم رنجبر علی رهبر احمد زادهوش عبدالله زمانی عبدالرحیم زهتاب احمد سالک حسن سراج زاده سیدمحمد حسین سجاد سید احمد سجادی جزی رضا سعادت نیا حسین سلطانی تقی سنایی حجت الله سنایی اسماعیل سیاوشی نصرالله شاملی غلامرضا شاه میوه احمد شاهیوندی مهدی شبانی مرتضی شرکت سید حسن شفیعی حامد شفیعیون بیژن شمس احمد رضا شمشیری ناصر صابری رحمت الله صادقی علی اکبر صافی محمدرضا صالحیان مجید صفا مهر جواد صفایی قمی مهدی صفری وحید رضا صیرفیان محسن طالب پور سید امیررضا طاهائی سید محمد علی طباطبایی نژاد مرتضی طبیبی محمدصالح طیب نیا احمد عابدی اسماعیل عابدی علی اصغر عالمیان احمد عبداللهی عبدالجواد عبداللهی علی عبداللهی رضا عزیزی جلال عسگری عباس عسکری حسین عشاقی جعفر عمادی محمد عمومی محمد غلامی یونس غلامی علیرضا فتاحی علیرضا فرجی رضا فرید زاده حمید فرهمند علیرضا فرهنگ مهدی فضائلی احمد فعال سید رضا فقیهی سید محمد فقیهی احمد فقیهی سرشکی محسن فقیعی سرشکی محمود فقیهی سرشکی علی اکبر فلاح مهدی فوقی محمد قطبی حسن قیصریان محمد کاظمی عبد الرضا کبیری محمد عرفان کریم قصاب پور ناصر کریمی کریم کشکولی رحمن کمالی محمدعلی گلابگیر احمد لقمانی محمود محققیان محمود محمدی عباس محمودی مهدی مستاجران فرهاد مصری نژاد حیدر مصلحی محمد باقر مظاهری رمضانعلی معتمدی احمد مقصودی رسول ملکیان اصفهانی مرتضی ملکیان علیرضا ملکوتی اصغر منتظرالقائم علیرضا منتظرالقائم احمد مومنی حسین مومنی حسین علی مهرابی سیدجواد میرمحمد صادقی سید احمد میرمرشدی محمدعلی هاشمی دوست احمد ناصری پیام نجفی سید عبدالفتاح نواب محمد جواد نورمحمدی علیرضا نوری محمد واعظی اکبر یزدی نیا پور سرکار خانم ها: سمانه امامی مرضیه امانی لیلا امیری فر مرضیه پیراوی ونک ریحانه توکلی زهرا حیدران خاتون جان محمدی مژگان حمید نیا زهره زیودار پرستو شمسه کهن معصومه صادقی گلناز قزوینی نیلوفر ملک 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️حوزه ی علمیه قم و سه جریان شبه «روشنفکری، انقلابی و حوزوی» 🖋استاد عبدالحسین خسروپناه 🔹آغاز سخن، ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی را به همه انقلابیون واقعی و حوزه علمیه انقلابی تبریک عرض می کنم و چون تئوری جمهوری اسلامی را حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه اعلام کردند؛ نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد؛ لذا لازم دانستم مطلبی در باب صیانت اندیشه ای از جمهوری اسلامی به عنوان الگوی حکمرانی ایران اسلامی عرض کنم و اینکه جمهوری اسلامی با جریان حوزه علمیه انقلابی محافظت می شود؛ نه سه جریان دیگر در حوزه های علمیه یعنی شبه روشنفکری و شبه انقلابی و شبه حوزوی. مقصود از واژه «شبه» یعنی همه مختصات جریان را نداشتن و به برخی از ویژگی های آن بسنده کردن. 🔹روشنفکری یعنی مدرن شدن و مدرن دارای سه مولفه اومانیسم و سوبژکتیویسم و سکولاریسم است و به تعبیر دکارت و کانت گوهر مدرن، عقلانیت خود بنیاد یا سوبژکتیویسم است؛ اما جریان شبه روشنفکری حوزوی به تبعیت از جریان شبه روشنفکری دانشگاهی تنها به سکولاریسم بسنده کردند و ذره ای از عقلانیت خود بنیاد بهره نبردند به همین جهت، آنچه از متفکران غربی در مباحث فلسفی، الهیاتی، هرمنوتیک، حقوق و غیره به جهان عرب، منتقل و ترجمه و بومی سازی شده، توسط مدعیان روشنفکری در دانشگاه دریافت و مجدد بومی سازی کردند و برخی مدعیان روشنفکری در حوزه ها، مروجان آن شدند. پس جریان شبه روشنفکری در حوزه های علمیه با تقلید از جریان شبه روشنفکری دانشگاهی، سکولار و با چند واسطه غرب زده اند؛ نه غرب گرا. 🔹جریان شبه انقلابی، تنها به چند ویژگی انقلابی گری بسنده می کنند و با تفسیر مُضیّق از انقلابی گری، جمع کثیری از انقلابیون را غیر انقلابی می پندارند. گوهر انقلابی گری به گمان نگارنده، جامعیت اسلام است؛ جامعیت عقل و وحی، جامعیت دنیا و اخرت، جامعیت دین و سیاست، جامعیت مدارا و اخوت و استکبارستیزی، جامعیت جذب حداکثری با بصیرت انقلابی. 🔹شبه انقلابی، انقلاب را تنها در تفسیر خاصی از استکبار ستیزی معنا می کند و باندی از سیاست بازی را جایگزین انقلابی گری واقعی در نظریه نظام انقلابی می سازد و دایره انقلابیون را تنگ تر و تنگ تر می کند و همین تفسیر مُضیّق از انقلابی گری باعث می شود که این طایفه نسبت به برخی سخنان و حمایت های رهبری در تردید قرار گیرند و اینکه چرا رهبری چنین فرمود و چنان حمایتی کرد. «الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَالْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ واللاّزِمُ لَهُمْ لاحِقٌ» 🔹جریان شبه حوزوی نیز به معنای تمسک به بخشی از ماموریت حوزه علمیه مقدسه عصر معصومان و علمای متقدم و معاصر است؛ حوزوی بودن در آیه مبارکه نفر و سایر آیات قرآن به خوبی تبیین شده است که عبارت است از: فهم جامع از ابعاد فردی و اجتماعی اسلام، هدایت گری در عرصه های فردی و اجتماعی جامعه و غیرت دینی داشتن و اشداء علی الکفار و رحماء بینهم بودن و عقاید و احکام و اخلاق را در جزم و عزم، در تفقه و تقید مهم شمردن. حوزه علمیه انقلابی از این سه جریان شبه روشنفکری و شبه انقلابی و شبه حوزوی رنج می برد. 🔹این متن را نگاشتم تا باب گفتگو فراهم شود و بدون متهم ساختن افراد به این سه جریان، به تبیین بیشتر حوزه علمیه انقلابی پرداخته شود. 🔻🔻🔻 @mobahesat
⭕️واکنش امام جمعه قم به اتفاق شبانه آتش زدن تصویر امام در قم ☑️آتش سوزی رذیلانه، عشق ملت به امام را در دل مردم کم نخواهد کرد 🔸آیت الله اعرافی با اشاره به اقدام شبانه و رذیلانه برخی سلطنت طلبان و منافقین در آتش زدن تصویر امام راحل در قم اظهار داشت: این اقدام در ادامه زنجیره‌ی رذیلانه از سوی سلطنت طلبان است و این کار پستی بود که عواطف مردم قم را برانگیخت و مسئولان امنیتی ریشه‌های این موضوع را می‌بایست مورد پیگیری قرار دهند و با خاطیان برخورد کنند. 🔸مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: قم قهرمان با یک مقاله ننگین علیه امام راحل، انقلاب اسلامی را پیش برد و دشمنان ملت بزرگ قم بدانند که با این اقدامات کاری از پیش نمی‌برند. 🔸آیت الله اعرافی اضافه کرد: با آتش سوزی رذیلانه، آتش عشق ملت به امام در دل مردم کم نخواهد شد و ملت بزرگ قم ایران در برابر این حرکت زشت و دسیسه‌های دشمنان ایستادگی خواهد کرد و با برپایی راهپیمایی این اقدام زشت را محکوم خواهند کرد. 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️روحانیت شیعه، جهاد مداوم و مظلومیت تاریخی ✒️محمدرضا کائینی 🔹بی‌تردید از آغازین روز‌های پیروزی انقلاب‌اسلامی، مواجهه نرم و سخت با روحانیت، به عنوان مؤثر‌ترین نیرو در این حرکت عظیم و تاریخی، مطمح نظر دشمنان و بدخواهان بوده است. 🔹این حرکت در دهه نخست استقرار نظام، عمدتاً از طریق گروهک‌های رانده شده از سوی مردم و به صورت حذف فیزیکی نمایان شد و بسا چهره‌های نمادین علم و جهاد را از مردم گرفت. در آن دوره به همت نهاد‌های امنیتی و البته همکاری مؤثر مردم، موج ترور رو به بن‌بست نهاد و جنگ با متولیان دین، عمدتاً به حیطه تبلیغات و شایعه‌پراکنی منحصر شد. در دو دهه اخیر و همزمان با گستردگی ابزار‌های ارتباطی، دشمنان در سطوح مختلف، به‌طور ویژه بر تخریب مکانت اجتماعی این قشر تمرکز یافته‌اند و از این طریق سعی دارند با تحریک برخی جریانات و عناصر مستعد، بار دیگر موج ترور را راه‌اندازی کنند. وقایع چند سال اخیر که طی آن، تنی چند از روحانیون عمدتاً بی نشان و خدوم، به‌دست عناصری روان‌پریش یا تحریک شده به شهادت رسیدند، شاهدی بر این مدعاست و رویداد دلخراش دیروز در آستان قدس رضوی (ع) را نیز باید در این راستا قلمداد کرد. برای فهم بیشتر صورت مسئله، باید نکات ذیل را مورد توجه ویژه قرار داد: 🔸روحانیت شیعه در طول حیات خویش به ویژه سده اخیر، هماره انجام تکلیف شرعی را همراه با نوعی مظلومیت پی گرفته است. این خصیصه را هم از بر دار رفتن‌های مشروطه، هم از ترور شخصیت‌های نهضت‌ملی و هم از زندان و تبعید و شهادت‌های دوران انقلاب‌اسلامی می‌توان دریافت. از این رویه تاریخی، می‌توان نتیجه گرفت که برای مجاهدان این قشر، چنین وقایعی طبیعی و از لوازم مجاهدت قلمداد می‌شود و مانع از تداوم انجام وظیفه نخواهد شد. 🔸 اکثریت قاطع روحانیان، از مراجع تقلید گرفته تا طلاب سطح نخست، در شرایطی بس زاهدانه و حتی فقیرانه می‌زیند. گذشته از موارد معدودی که گاه دستاویز معاندان می‌شود، ما در این فقره بیشتر شاهد نوعی فضاسازی و شلتاق هستیم! اینگونه فضاسازی‌ها در رسانه‌های معاند یا فضای مجازی، در راستای بستر‌سازی برای وقایعی صورت می‌گیرد که دیروز نمونه‌ای از آن در آستان‌قدس رخ داد. جالب اینجاست روحانیونی که دیروز مورد سوء‌قصد قرار گرفتند، اشتغالی جز خدمت جهادی، مخلصانه و بی‌تظاهر نداشته‌اند و دغدغه و توان خود را برای خدمت به حاشیه‌نشینان شهر مشهد مصروف می‌داشتند. 🔸در ساحت سیاست و فرهنگ ما، علایمی از تلاش برهم‌زنندگان وحدت‌ملی، برای ایجاد نقار و نِقاش میان روحانیت شیعه و سنی مشاهده می‌شود! بی‌تردید همزیستی تاریخی و مسالمت‌آمیز این دو گرایش مذهبی در کشور ما ریشه‌دارتر از آن است که چنین وقایعی بتواند آن را مخدوش سازد. با این همه این علایم، هشیاری هرچه بیشتر نهاد‌های امنیتی و مسئول را می‌طلبد که بساط فتنه‌انگیزی را جمع کنند و بانیان آن را ناامید سازند. https://mobahesat.ir/23769 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️خاطره شیرین وصیت‌نامه نویسی استاد رضا مختاری در جبهه 📽گفت وگوهای تصویری مباحثات ⚡️فصل سوم 🔻قسمت بیستم 🔹مشاهده و دریافت نسخه کامل در آپارات: https://aparat.com/v/aoUWw 🔹مشاهده کانال مباحثات در آپارات: aparat.com/mobahesat 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️نقدی بر«زندگی پس از زندگی» 🔸یادداشت وارده: ✒️سید علی کشفی 🔹دو سال است که در ماه مبارک رمضان، برنامه‌ای تلویزیونی با عنوان «زندگی پس از زندگی» از رسانه‌ی ملی پخش می‌شود و با مطرح کردن مرگ از دیدگاه کسانی که به عنوان «تجربه‌گر»، به نوعی به مرگ نزدیک شده ولی زنده مانده و برگشته‌اند، توانسته نظر مخاطبان را به خود جلب نموده و برای بعضی افراد تأثیرگذار باشد. این کمترین، وظیفه خود دانستم نکاتی را درباره این برنامه متذکر شوم، بی آن‌که این گفتار بخواهد به تک تک گفتگوهای هر قسمت از برنامه و ایرادات آن‌ها بپردازد. 🔹بازگشتن از مرگ! با توجه به اظهارات پزشکان و اعتراف سازنده برنامه باید گفت که تجربه‌گرها مرگ را تجربه نکرده‌اند. کسانی که به عنوان تجربه‌گرِ مرگ در این برنامه معرفی می‌شوند، اگر در حالتی از کما، اغماء و مانند این‌ها، نورها یا ظلمت‌هایی را دیده یا حالاتی از خوشی یا ناخوشی برایشان گذشته و تصور کرده‌اند که مرگ را درک کرده و مرده‌اند، تجربه‌ی آن‌ها در واقع نمی‌تواند چیزی بیش از تجربه‌ی شهودی برخی افراد از عالم مثال و ماوراء ماده باشد. در بیانی ملموس‌تر، مشاهدات آنها، چیزی از جنس خواب است حتی اگر برای خودشان بسیار مشابه واقعیت باشد و آن را با آب و تاب زیادی تعریف نمایند. بنابراین با استناد به ادعا و حرف‌های آن تجربه‌گرها، نه می‌توانیم درباره مرگ بررسی کنیم و به چیستی و ماهیت مرگ برسیم و نه درباره دنیای پس از مرگ و برزخ اطلاعاتی به دست می‌دهند. 🔹 پیامبران، تنها راویان معتبر عالم غیب طبق فرموده‌ی قرآن، علم غیب به طور مطلق، فقط، از آنِ خداست (به عنوان نمونه: إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّه‏ (سوره یونس. آیه ۲۰)). سپس خداوند از علم غیب به پیامبرانش داد تا راه ارتباطی مردم با غیب باشند. البته از راه‌های دیگری مانند جن و خواب و رمل و تنجیم و…نیز شاید بتوان اطلاعاتی از غیب کسب شود اما بدون تردید آن راه‌ها معتبر نیستند و اطلاعاتی هم که از آن راه‌ها به دست بیاید، قابل اعتماد و اطمینان نیستند و اساسا سوره مبارکه جن نازل شده که بگوید هر خبری از غیب به غیر از کانال پیامبر، فاقد اعتبار است. زیرا برای پذیرش هر اعتقادی در دین، باید حجت داشت. یعنی خود دین باید آن طریق را به رسمیت شناخته باشد.ترویج این تجربه‌ها، زمینه‌ی انحراف در حوزه‌ی دینی و فلسفی ایجاد می‌کند و بسیار خطرناک است زیرا اساساً باز کردن پای تجربه به حوزه وحیانی و غیب، ناصحیح و ارائه‌ی گزارشات غیبی، تنها کار انبیاء است. اگر بخواهیم به جز معصوم، به ادعاهای دیگران هم اعتبار بدهیم، شناخت ادعای درست بسیار دشوار خواهد شد مخصوصا در عالمی شبیه مکاشفه و رؤیا که دست عقل از آن کوتاه است. 🔹تأثیرات مخرب اجتماعی و اعتقادی کسانی‌ که به عنوان تجربه‌گر در این برنامه معرفی می‌شوند، شهرت و معروفیتی پیدا می‌کنند که چون سایه‌ای از تقدس و احترام دینی دارد، می‌تواند برای خودشان، اطرافیان و جامعه خطرناک باشد. نمونه‌ی تجربه‌گرهای سال گذشته موجود است و مطالعات اجتماعی باید به این موضوع بپردازند که در جامعه‌ی ایران با این میزان از اعتقادمحوری مردم، مقدس کردن یک نفر آن هم فقط بابت تجربه‌ای نامعتبر، چه نتایجی در پی خواهد داشت؟ مردم برای سایر امور دینی و گرفتن حکم دین و فتوا در سایر امور به این افراد که گاهی کم‌ترین بهره‌ای از علم و محتوای دین ندارند، مراجعه می‌کنند و این زمینه ایجاد می‌شود که این افراد در اثر مراجعات مردم، به تدریج شأن و منزلتی دروغین برای خود دست و پا کنند و باید دانست که بسیاری از فرق انحرافی از همین احساس تقدس شروع شده است. 🔹وقتی رسانه‌ی ملی به این گزارشات اعتبار می‌دهد و این گزارشات به طور گسترده، پخش، منتشر و بازنشر می‌شوند، به تدریج افراد دیگر نیز تجربه‌های درست و غلط خود را مطرح می‌کنند بی‌آن که ارزیابی صحیحی از جهت انطباق آنان با آیات و روایات صورت گرفته باشد. و البته باید گفت در قسمت‌های پخش شده در این برنامه، زمینه‌ی انحراف وجود دارد. به طور مثال پر رنگ کردن «عمل» نسبت به «ایمان و اعتقاد» در گزارشات کاملا محسوس است در حالی که در منطق قرآن و اهل‌بیت ایمان، مرحله اول و شرط قبولی اعمال است (مَنْخ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ…وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ). 🔹بنابراین صرف اینکه بگوییم از برنامه‌ی «زندگی پس از زندگی» استقبال شده و در برخی افراد تحول ایجاد کرده، نه تنها کافی نیست، حتی خطرناک و نگران‌کننده هم می‌تواند باشد. این برنامه هرچند آتئیست‌ها و مادی‌گراها را به چالش می‌کشاند، اما برای جامعه دیندار در بلند مدت، آثار مخرب دارد و یک نوع انحراف جدی است. (یادداشت فوق لزوما دیدگاه مباحثات نبوده و آماده انتشار نقدها و نظرات وارده هستیم) 🔸مشاهده متن کامل یادداشت: https://mobahesat.ir/23776 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔔 مشارکت در نظرسنجی از وضعیت سایت خبرگزاری حوزه (حوزه نیوز) ◻️رسانه رسمی حوزه، اقدام به نظر سنجی از مخاطبان گرامی خود در خصوص عملکرد خبرگزاری حوزه، کرده است. ◻️با توجه به اینکه دانستن نظرات دقیق مخاطبان در عملکرد رسانه حوزه بسیار ارزشمند بوده و چشم‌انداز پیشرو را مشخص و روشن خواهد کرد و کیفیت خدمات دهی را بالا خواهد برد، تقاضا داریم به پرسشنامه که در ذیل همین خبر قرار داده شده است پاسخ داده شود. مخاطبان و کاربران گرامی، جهت شرکت در نظر سنجی به لینک زیر مراجعه نمایند.↙️↙️ https://hrasad.ir/site
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥اختصاصی مباحثات 🔹کلیپ دیدار و جلسه هم‌اندیشی جمعی از فضلا و روحانیون با ریاست محترم جمهور 🔹این دیدار در شامگاه روز ۲۷ فروردین صورت گرفت و در آن تعدادی از حضار به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند. در این کلیپ بخشی از نظرات مطرح شده حاضران تقدیم می‌شود . https://mobahesat.ir/23783 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️پاسخی بر نقد برنامه «زندگی پس از زندگی» تجربه‌ی مرگ، از توهم تا واقعیت ✒️محسن موسی‌وند (دین‌پژوه) 🔹چند روز پیش نوشتاری از حجت‌الاسلام سید علی کشفی در نقد برنامه زندگی پس از زندگ منتشر شد. مقاله ایشان حاوی ضعفها و بی‌¬دقتی‌¬هایی است که به اختصار و در چند نکته بیان می¬شود: 🔹جناب کشفی گویا هیچ اعتباری برای تجربه‌های شهودی و مکاشفات قائل نیست. بحث پیرامون حجیت و اعتبار مکاشفات عرفانی مجال دیگری می‌طلبد اما درباره خواب که شاید سطح بسیار نازل تجربه‌های غیر مادی انسان باشد به راحتی می‌توان گفت حتی اگر تجربه های چنین افرادی رویا هم باشد باز رویا، روزنه ای به عالم غیب است. همانگونه که رویای همراهان یوسف در زندان(یوسف:۳۶) خبر از آینده بود و رویای پادشاه مصر(یوسف: ۴۳) هشداری درباره سرنوشت مصر بود و در روایت نقل شده که انداختن موسی به رود نیل از طریق رویای مادر موسی بوده( بحارالانوار: ۱۸/ ۲۴۹) و رویای مادر حضرت مهدی از چگونگی ازدواجش با امام عسکری(بحارالانوار: ۵۱/ ۶) نیز خبری از آینده است. 🔹از ناقد محترم باید پرسید چرا بر اساس چنین تجربیاتی نمی توان درباره مرگ، مطالعه و تحقیق کرد؟ آیا اگر صدها نفر خواب مشابهی ببینند نمی‌تواند دستمایه مطالعات باشد؟ اگر ناقد محترم واقعاً این سخن خود را باور دارد و بر موضع خود استوار است است باید بر تمام خواب¬ها و رویاهایی که از علما در طول تاریخ نقل شده‌است خط بطلان بکشد. 🔹از این ادعا رایحه اخباری‌¬گری استشمام می شود. اولاً مواجهه با کسانی که تجربه عینی و ادراک مستقیم با حقایق داشتند با خواندن گزارشات قرآن و روایات، بسی متفاوت است. هر عاقلی برای شاهدان مستقیم یک واقعه، ارج و ارزش خاصی قائل است که برای ناقلان و گزارشگران باواسطه آن واقعه، قائل نیست. ثانیاً آیا این استغنای ناقد، از غیر قرآن و حدیث فقط درباره NDE است؟ مثلاً ناقد محترم برای پاسخ به صدها شبهه‌¬ای که علیه دین و قرآن و معاد، تعارض قرآن با علم و تضاد معارف دین با عقل و… منتشر شده‌است دست به دامان فلسفه و کلام و علوم تجربی و تاریخی نمی¬شود و فقط برای مستشکل، قرآن و حدیث میخواند؟ 🔹اشتباه بزرگی که ناقد در اینجا مرتکب شده آن است که گمان کرده است تجربه¬گران یا کسانی که تجربه آنان را مشاهده میکنند قرار است حکمی شرعی را از تجربیات نزدیک به مرگ استخراج کرده و آن را به شرع نسبت بدهند یا اینکه قرار است عملی را با استناد به چنین تجربیاتی انجام داده و آن را منسوب به خدا یا پیامبر کنند در حالی که بحث حجیت، ارتباطی با این تجربیات ندارد و نه تجربه‌¬گران و نه کسانی که بر اساس چنین تجربیاتی زندگی ایمانی و اعتقادی خود را تنظیم کرده‌¬اند و به دین و ایمان و انجام عبادات روی آورده‌اند ادعای تشریع یا چیزی شبیه به آن ندارند. 🔹روشن نیست کدام تجربه‌¬گر و کدام گزارش، مد نظر ناقد محترم است. اما می‌توان به روایات امام حسن(ع) استشهاد کرد که فرمود «فی حلالها حساباً و حرامها عقاباً و فی الشبهات عتاب»(کفایه الاثر: ۲۲۸) لذا چه بسا علت رنج و عذابی که چنین فردی متحمل شده به خاطر ارتکاب برخی کارهای شبهه‌ناک بوده باشد که همان «عتاب» در فرمایش حضرت است. از سوی دیگر می دانیم که خالی بودن دستان در روز حساب و کتاب بزرگترین حسرت انسان است و نباید آنرا کم اهمیت تلقی کرد. نتیجه آنکه نقد جناب آقای کشفی فاقد انسجام و دقت و مبنای استوار است . 🔸مشاهده متن کامل یادداشت: https://mobahesat.ir/23786 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️پیام تسلیت بیش از ۲۰۰ نفر از علما، فضلای حوزوی و دانشگاهی و شخصیت‌ها بمناسبت درگذشت والده حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر باسمه تعالی «الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ طَيِّبِينَ ۙيَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» والده ماجده و مکرمه حجةالاسلام والمسلمین جناب آقای حاج سیدعلی قاضی‌عسکر بدرود حیات گفت. آن زنده یاد در ذهن و زبان آشنایان و خویشان به صبوری و توسل به آل‌الله( علیهم‌السلام) مشهور بود و ثمره آن نیک اندیشی‌ها و توسل‌ها زندگی پاک و فرزندانی صالح و خدوم ازجمله عالم جلیل و پرتلاش حجة‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر(دامت توفیقاته) است. این مصیبت را به جناب ایشان و همه مصیبت‌دیدگان تسلیت می‌گوییم و از خداوند غفور و رحیم برای آن بانوی فداکار غفران وروح وریحان و برای بازماندگان شکیبایی واجر مسئلت می‌کنیم. مسعود آذربایجانی مسیح‌الله آصفی سیدمحمدرضا آقامیری سیدمحمد حسن آیت اللهی عبدالرحیم اباذری محمدعلی ابراهیمی سیدعلی ابطحی سیدصادق ابطحی سیدعبدالله ابن‌الرسول حمید احمدی مهدی اژه‌ای رحمت الله اروجی رضا استادی عباس اسکندری محمدحسین اشعری محمد اعتزازیان مجتبی الهی محسن الویری علی‌رضا امینی هادی انصاری ناصرالدین انصاری احمدرضا انصاری عبدالحمید باقری بنابی عبدالمجید باقری بنابی جواد باقری بنابی مصطفی باقری بنابی مهدی باقری سیانی سیدمحمد بدری رضا برنجکار علی بنایی غلام‌رضا بهرامی سیدحسین بهشتی‌نژاد سیدمحمد بهشتی‌نژاد عبدالکریم بی‌آزار شیرازی روح الله بیدرام علی اصغر بیگی حمید پارسانیا علی پروانه محمدتقی پورمحمدی محمد تقدیری حسین تقی‌زاده محمود تقی‌زاده داوری غلامرضا تمنائی محمدرضا تویسرکانی سعید جازاری محمد جعفری رسول جعفریان سید نورالدین جعفریان محمودرضاجمشیدی کاظم جواهری محسن جلالی مجید جلالی جویا جهان‌بخش مرتضی جوادی آملی محمدعلی چلونگر محمود حاج‌احمدی سیدفریدالدین حاج‌سیدجوادی محمدرضا حامدی مصطفی حسناتی نجف‌آبادی سید سعید حسینی سیدمحمدرضا حسینی جلالی محسن حیدری مرتضی خادمی دستجردی مصطفی خاکسار قهرودی سیدمهدی خاموشی عبد الحسین خسروپناه محمدعلی خسروی عبدالامیر خطاط نائینی حامدالخفاف مرتضی خوشنویس‌زاده اصفهانی قربانعلی دری نجف‌آبادی محمد ذبیحی علی راد محمدکاظم راشد یزدی سیدمهدی ربانی محمدطاهر ربانی محمد رحمانی زروندی محمد رحمانی نیشابوری حسین رحیمیان علیرضا رشیدیان محمدعلی رضایی اکبر رضایی ناصر رفیعی رضا رمضانی ابراهیم رنجبر علی رهبر احمد زادهوش محمدرضا زائری علی‌اکبر زمانی‌نژاد احمد سالک محمد‌تقی سبحانی علی رضا سبحانی سیدمحمدحسین سجاد سیداحمد سجادی جزی نصرالله شاملی سیدعلی شبیری محمدحسن شجاعی‌فرد محمدشفیع شفیعی‌نیا سیدكاظم شمس حمید شهریاری علی شیروانی رحمت‌الله صادقی هادی صادقی محسن صادقی مرتضی صافی محمدحسن صافی گلپایگانی سیدعباس صالحی محمدرضا صالحیان حسن طارمی‌راد سیدامیررضا طاهائی سیدشهاب طباطبائی سیدمحمد طباطبایی یزدی سید یوسف طباطبایی‌نژاد سیدمحمدکاظم طباطبایی‌نژاد نجم‌الدین طبسی محمدصالح طیب‌نیا عباس ظهیری احمد عابدی سید محمد جعغر مرتضی العاملی عبدالجواد عبداللهی عبدالمحمود عبداللهی حسین عشاقی حمید عطایی نظری سیدمحمدرضا علم‌الهدی سید محمود علوی ابوالقاسم علیدوست سیدمهدی علی‌زاده موسوی سیدعلی عماد محمود فیاض علیرضا فرهنگ محمد هادی فلاح‌زاده محمدحسین فلاح‌زاده محسن فقیهی سیدمحمدرضا فقیهی مهدی قائمی محمد قاینی موسی قربانی رضا قربانیان مهدی باقرشریف‌القرشی مهدی غروی قوچانی علی کریمیان کریم کشکولی مجتبی کلباسی مجتبی کوچک‌زاده علی کورانی محمد مهدی گرجیان محمود گلزاری نجف لک‌زایی احمد مبلغی جواد محدثی جواد محمودی کاظم محمودی محمود محققیان علی مختاری رضا مختاری محمدجواد محمدی کاظم مرادی عبدالحمید مرتضوی‌منش سیدطه مرقاتی مهدی مصطفوی محمدهادی مفتح مهدی مستأجران علی‌اکبر مسعودی خمینی عبدالهادی مسعودی حیدر مصلحی علی مصلحی محمد مطهری محمدحسن مظاهری محمدعلی مقدادی مسعود مكارم محمد مهدی معراجی محمدحسن معزالدینی حسین ملکا سیدابراهیم ملکی مرتضی ملکیان اصغر منتظرالقائم سیدابوالحسن مهدوی مهدی مهدوی‌پور محمدعلی مهدوی‌راد مهدی مهریزی سیدحسن موسوی خراسانی سیدمجتبی میردامادی محمدعلی میرزائی سیداحمدمیرمرشدی سیدجواد میرمحمدصادقی حامد ناجی احمد ناصری سیدجعفر نبوی مهدی نجف علاءالدین نجف احمد نجمی سیدحسین نسابه علی نظری منفرد محمد نقدی سیدمحمد نقیب عبدالفتاح نواب محمدجواد نورمحمدی محمدرضا نوری شاهرودی محمد نیازی عبدالرسول نیلفروشان سیدمحمد واعظ موسوی احمد واعظی علی ورسه‌ای عبدالرسول هاجری مجید هادی‌زاده اکبر یزدی نیاپور محمدهادی یوسفی غروی 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️واقعه‌ی تروریستی در حرم رضوی و جای خالی مجامع حاکمیتی 🔹در حالی به چهلمین روز شهادت دوتن از روحانیون در پی حمله‌ی ناجوانمردانه‌ی عناصر تکفیری در حرم مطهر رضوی نزدیک می‌شویم که سوالات و ابهامات جدی پیرامون ریشه‌های اصلی این واقعه مورد بررسی لازم قرار نگرفته است. 🔹در روزهای نخست این حمله عواطف مردم متدین جریحه‌دار شد و رسانه‌های مختلف نیز از جهت تبلیغی و ابعاد اطلاع‌رسانی به آن پرداختند. 🔹در شبکه های اجتماعی نیز به تبع این ماجرا موضوع حاشیه شهر مشهد، اقوام ومذاهب ساکن در مناطق مختلف این شهر نیز مورد توجه قرار گرفت. برخی نیز نگاه انتقادی خود در خصوص سیاست های نظام در مواجهه با اهل سنت مجددا را مطرح نمودند. 🔹 اما سوال جدی این است که با فروکش کردن فضای رسانه‌ای آیا زمان آن فرا نرسیده است که مراکز و مجامع رسمی در کشور که فلسفه‌ی وجودی و وظایف تشکیلاتی آنان پرداختن به موضوع مذاهب و اقوام است ورودی تخصصی به موضوع داشته باشند؟ 🔹مشخصا در این زمینه «مجمع جهانی تقریب مذاهب» مورد سوال است که آیا تلاش کرده است واقعه‌ی اخیر را مورد کنکاش دقیق علمی و تخصصی قرار دهد؟ بازخورد این موضوع در فضای شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد گسل‌های نگران کننده‌ای در خصوص تعامل و ارتباط با اقوام و مذاهب مختلف در کشور وجود دارد و اگر این موضوع مورد توجه و یافتن راه‌حل‌های لازم قرار نگیرد می‌تواند به بستری برای بحران‌های مذهبی و اجتماعی تبدیل شود. 🔹اساسا فلسفه‌ی وجودی برخی مجامع مانند «مجمع جهانی تقریب مذاهب» تنها به برگزاری همایش‌های سالانه ختم نمی‌شود. تنش‌های نگران کننده مذاهب بویژه در کشورهای اسلامی از جمله موضوعاتی است که از این مجمع انتظار می‌رود در آن نقش‌آفرینی داشته باشد و بدیهی است چالش‌های بین مذاهب و اقوام کشور عزیزمان بر سایر کشورهای ترجیح دارد. 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️اختصاصی مباحثات/ مشاور حوزوی رئیس جمهور بیان کرد: اهمیت نقش‌آفرینی اجتماعی حوزویان در طرح «حذف ارز ترجیحی»/ تبیین برنامه‌های دولت به معنای توجیه‌گری مطلق نیست 🔹مواد غذایی مانند گندم و روغن و … در همه جای جهان دچار کمبود شده‌است و در برخی از نقاط قیمت ها تا ۱۲۰ درصد هم افزایش داشته است. از ۱۰۰ درصد تولید گندم و روغن جهان ۳۰ درصد گندم و ۷۰ درصد روغن تولیدی سهم روسیه و اوکراین است و مسائلی مانند خشکسالی و جنگ اخیر باعث افزایش قیمت در همه جای جهان شده‌است. 🔹کشورهای بزرگ از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی برای ذخیره سازی گندم را در مقیاس بزرگ شروع و اجرا کردند و این مسئله باعث کاهش گندم در بازار و افزایش قیمت آن شده است، البته مسئولین کشور ما هم با برنامه‌ریزی دقیق و دوراندایشی و رصد کشورهایی مانند آمریکا و چین ذخیره سازی گندم را شروع کردند، پس خوشبختانه کمبودی در کشور نیست. 🔹اما دلیل تعیین قیمت جدید برای آرد آزاد، تفاوت قیمت گندم در داخل و خارج کشور است بطوری که آرد در داخل کیسه ای ۳۸ هزار تومان است، اما همین کیسه آرد در خارج از مرزها کیسه ای ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و به همین دلیل قاچاق افزایش پیدا می‌کند. اگر فردی در داخل روزی یک کیسه آرد قاچاق کند در ماه معادل ۲۰ میلیون تومان درآمد خواهد داشت و میزان قاچاقی که در کشور همین‌اکنون در حال رخ دادن است معادل تولید کل کشور است. نکته دیگر این است که بدلیل خشکسالی تولید گندم هم کاهش پیدا کرده بطوری که تولید گندم در سال ۹۹ معادل هشت و نیم میلیون تن بوده اما در سال ۱۴۰۰ معادل چهار ونیم میلیون تن بوده است و سال ۱۴۰۱ هم همین طور کمتر از سال گذشته خواهد بود. 🔹طلاب از مسائل و اتفاقاتی که در حال رخ دادن هست از اطلاع و دانش کافی برخوردار باشند یا به اصطلاح توجیه باشند تا بتوانند سوالات مردم را پاسخ دهند. هرجایی که با مردم بصورت منطقی و دقیق صحبت شده مردم قانع شده‌اند و این موضوع برای خود من هم بسیار پیش آمده که با منطق با مردم صحبت کردم و مردم هم قانع شده‌اند. پس این یک وظیفه برای طلاب است. چون این دولت روحانیت را از خودش می‌داند و روحانیت هم همین طور پس هر زمانی که لازم به تبیین و روشنگری باشد روحانیت باید در کنار دولت باشد و کمک کند ولی این موضوع با توجیه کردن کارهای اشتباه و غلط دولت متفاوت است و هر زمانی که کار اشتباه از دولت صورت گرفت، روحانیت باید صراحتا مشکلات و انتقادات را هم بیان کند. 🔹روحانیت بعنوان مرجع و پناهگاه مردم باید مشکلات احتمالی درزمان اجرای این طرح ها را از سمت مردم شنیده و به دولت ارجاع نماید و تلاش برای رفع مشکلات هم داشته باشد.بطور کلی نگاه این دولت به این است که هر طرح و کاری که می‌خواهد انجام دهد را به اطلاع مردم می‌رساند و این همان جهاد تبیین است و طلاب هم که بازوان این نظام هستند باید به کمک دولت بیایند و دولت را در این زمینه یاری کنند.دولت در تلاش است که گرانی و مشکلات بر مردم وارد نشود و یا حداقل بودجه‌ها و یارانه‌هایی که حق مردم است به کشورهای دیگر ارسال نشود. 🔹در همین هفته وزیر محترم جهاد کشاورزی دعوت شده‌اند تا در دو نشست که یکی با حضور جمعی از مبلغان برترکشور و اساتید است شرکت کند و نشست دوم هم با مجمع نمایندگان طلاب است که حضور داشته باشند. درتلاش هستیم تا مهمانی هم برای حضور در جلسه جامعه محترم مدرسین دعوت کنیم، علاوه بر این‌ها در بعضی از نشست‌هایی که برگزار می‌شود از سمت ما کارشناسان مطلعی برای پاسخ به سوالات حضور پیدا می‌کنند. 🔹نکته ای که در جا باید بیان کرد این است که روحانیت و طلاب باید به مردم امید دهند و ناامید کردن مردم گناهی بزرگ است، من شخصا شاهد آن بوده‌ام که وزرا و دولت مردان با تمام قوا برای حل مشکلات مردم کار می‌کنند چون این دولت، دولتی جهادی است. یکی از وظایف مهم روحانیت و طلاب، امیدوار نگه داشتن مردم است امیدی که واهی نباشد و مردم را دلگرم نگه دارد. 🔸مشاهده متن کامل گفت وگو: https://mobahesat.ir/23799 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ نظرات انتزاعی برای حضور روحانیت در مناصب اجرایی •✒ وحید نجفی(پژوهشگر حوزه و روحانیت) 🔹 آنچه فعلاً مدنظر این قلم است، مسئله «حضور روحانیت در مناصب اجرایی» است که نویسنده علیرغم بررسی برخی مطالب مطرح‌شده در این خصوص، هنوز نتوانسته تنقیح درستی از مسئله در میان مطالب مطرح‌شده بیابد. ازاین‌رو این نوشته درصدد بیان مسئله است تا با روشن شدن ابعاد مساله، شاید نوشته‌ها و گفت‌وگوها گره‌گشایی بیشتری داشته باشند و از احتمال نزاع‌های لفظی و بی‌حاصل بودن دور شوند. 🔸 • روحانیت: گروهی که امروزه بیشتر به روحانیت معروف شده‌اند و شاید «عالمان دین» بهترین تبیین هویتی برای آنان باشند، خصیصه‌ای تمایز بخش با سایر اصناف اجتماعی دارند که هنگام بحث از «حضور روحانیت در مناصب» باید به آن توجه کامل داشت و با توجه به این تمایز به صدور حکم پرداخت. 🔸 خصیصه تمایز بخش روحانیت از سایر اصناف توأمان بودن دو بعد نگرشی و دانشی است. با توجه به سیستم تربیتی و آموزشی ای که روحانی بودن منوط به آن است، روحانیون دانش دینی را به نحو تخصصی برجسته، همراه با دغدغه اقامه دین دارند. توأمان بودن این دو خصیصه نکته مهمی است. دغدغه اقامه دین را می‌توان در بین سایر اصناف نیز مشاهده نمود و از خصیصه‌های هویتی آن‌ها برشمرد. به‌عنوان نمونه صیانت از نظام جمهوری اسلامی را می‌توان معادل دغدغه اقامه دین دانست و طبیعتاً افرادی که مثلاً در سپاه پاسداران هستند را دارای چنین خصیصه ای معرفی کرد. کما اینکه دانش دینی نیز در بین برخی از غیر روحانیون وجود دارد و می‌توان حتی افرادی را در کرسی‌های اسلام‌شناسی مشاهده نمود که اصلاً مسلمان نیستند. بنابراین توأمان بودن این دانش و دغدغه را می‌توان مرز هویتی روحانیت با سایر اصناف در این مساله دانست. 🔸 • مناصب: با مشاهده سخنانی که در این موضوع مطرح می‌شود، این احساس به وجود می‌آید که شاید گویندگان و نویسندگان، هیچ توجهی به آنچه از سخنانشان در فضای واقعی جامعه برداشت می‌شود؛ ندارند؛ و الا این‌گونه مخالفت‌های کلی با حضور روحانیت در مناصب اجرایی حیرت‌آور است. مناصب حکومتی که برای تصدی‌گری روحانیون در فضای واقعی جامعه امروز مطرح و مهیا است را می‌توان در چند دسته جای داد: 1. مناصب سنتی روحانیت نظیر تصدی منصب قضا یا دفاتر ثبت‌اسناد رسمی 2. مناصب مشروط به اجتهاد نظیر اعضای شورای نگهبان، رئیس قوه قضائیه و … 3. نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان‌ها و استان‌ها یا امامت جمعه و مشاغل مرتبط به آن 4. اشتغال در سازمان‌هایی با کارکرد کاملاً حوزوی نظیر سازمان تبلیغات، سازمان حج و … 5. کارشناس فرهنگی و دینی در دستگاه‌های مختلف از شورای عالی انقلاب فرهنگی تا رایزن فرهنگی و … 🔸 البته برخی مشاغل نیز ممکن است با هویت تخصصی دیگری که یک روحانی دارد، به آن روحانی واگذار شود شود. مثل تصدی کرسی استادی فلسفه توسط یک روحانی که در این دانش سرآمد است؛ اما آنچه اولاً و بالذات برای یک روحانی می‌توان تصور نمود، در همین چند دسته از مشاغل ذکرشده است. 🔸 حال با توجه به این مناصب و جمعیت اندک نسبی روحانیون برای تصدی همین چند دسته، حتی می‌توان به این نکته نیز توجه داد که مسئله‌سازی حضور روحانیت در مناصب اجرایی از کجا بر خواسته است که این‌گونه بدان پرداخته می‌شود؟ 🔸 اگر طلاب مشغول به تحصیل و روحانیون سالخورده و کسانی که مشاغل درون حوزوی دارند به‌علاوه آنان که کاملاً مشغول شئون تبلیغی و اجتماعی هستند را از جمعیت روحانیون حذف کنیم، قطعاً به اعدادی کمتر از سی یا چهل هزار می‌رسیم حال‌آنکه در کشور تنها ۲۰۰ هزار پست مدیریتی وجود دارد؛ پس این همه فضای رسانه ای برای چه شکل گرفته است؟ 🔹 موقعیت کنونی جمهوری اسلامی ایران آنچه روشن است اینکه حضرت امام خمینی(ره) بعد از استقرار نظام، برخی از نظرات خود نسبت به تصدی چند منصب توسط روحانیت را تغییر دادند و علت آن‌هم شرایط خاص و فقدان افراد قابل از اصناف دیگر بود. حال گویی صرف گذشته چند سال شرایط را تغییر داده است بگذریم از آنکه معمول اضطرارهایی که تصور می شوند، فضای ذهنی نامناسبی برای تامل به وجود می آورند. آیا اکنون حوزه نظریات موردنیاز اداره جامعه را تولید کرده و آن‌ها را به مدل تبدیل کرده و غیر روحانیون را در این زمینه تعلیم داده است که برخی مسلم گرفته‌اند موقعیت اضطراری تغییر کرده است؟ آیا در شرایط امروز ضروری نیست که کارشناس متبحر دین‌شناس با دغدغه اقامه دین، حداقل از هر نوع منصب مدیریتی چند مورد را متصدی شوند تا با اشراف به مسائل حکمرانی، زمینه تولید نظریات دینی در شئون اداره کشور مهیا شود؟ mobahesat.ir/23805 🔻🔻🔻 @mobahesat