✅پاسخ تفصیلی👆👆🔻👇👇
بدون شک، اینکه در قرآن از خداوند تعبیر به "نور" شده است: "اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ"،[1] منظور نور حسى نیست. نور محسوس، مخلوقى از مخلوقات خداوند است، چنانکه قرآن در سوره انعام مىفرماید "سپاس مخصوص خدایى است که آفرینندۀ آسمانها و زمین و قرار دهنده (خالق) نور و ظلمت است".[2]
فلاسفه و متکلمان و مفسران قرآن هر کدام دلایلى متقن بر "جسم" نبودن خداوند، ارائه نمودهاند؛[3] از اینرو اطلاق اسم "نور" بر خداوند نمیتواند به معناى نور محسوس باشد که به عنوان جسم و یا از خواص جسم و عارض بر جسم است.
از میان مفسران متکلم، شاید "فخر رازى" بیش از دیگران به این مطلب پرداخته و در تفسیر جمله "اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ"، شش برهان بر جسمانى نبودن خداوند، و اینکه این نور نمیتواند نور محسوس و مادى باشد ذکر میکند.[4] مهمتر اینکه آیات بسیارى در قرآن کریم وجود دارد که نفى حدوث و جسمانى بودن از خدا میکنند. افزون بر آنچه بیان شد، آیه "لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ" که در چندین جاى قرآن آمده است، هرگونه مثلیت و مشابهتى را براى خداوند متعال نفى میکند. پس نورانیت خداوند هم نمیتواند همین نورانیت محسوس باشد؛ زیرا که این نورانیت مثل و مانند بسیارى دارد.
معناى "نور"
در تحلیل معناى کلمه "نور" گفتهاند: کلمه نور معنایى معروف دارد، و آن عبارت است از چیزى که اجسام تیره را براى دیدن ما روشن میکند، و هر چیزى به وسیله آن ظاهر و هویدا میگردد. البته خود نور براى ما ذاتاً مکشوف و هویدا است و چیز دیگرى آنرا ظاهر نمیکند؛ پس نور عبارت است از چیزى که "ظاهر بالذات و ظاهر کنندۀ غیر" است.
این اولین معنایى است که کلمه "نور" را براى آن وضع کردهاند، بعداً به نحو استعاره یا حقیقت ثانویه به هر چیزى که محسوسات را مکشوف میسازد استعمال نمودند. در مرحلۀ بعدى، معناى آنرا بر غیر محسوس هم اطلاق کردند. از اینرو "عقل" را نورى خواندند که معقولات را ظاهر میکند، و همۀ این استفادهها با تحلیل در معناى "نور" به دست میآید که عبارت است از "الظاهر بذاته المظهر لغیره".[5]
پس آنچه ابتدائاً از کلمه "نور" فهمیده میشود، نور محسوس است که از اجسام نورانى پراکنده میشود؛ مانند خورشید، ستارگان، و چراغ و لامپهایى که ساخته دست بشرند، که اگر این نورها نبود، جهان تاریک بود ولى با وجود آنان، فضا روشن است.
اما حقیقت و تعریف دقیق نور از نظر دانشمندان فیزیک سخن دیگرى است و شاید از نظر آنان حقیقت نور کاملاً کشف نشده باشد، یا در مورد حقیقت نور اختلاف داشته باشند، آنچه مسلم است این است که در عالم ماده چیزى به نام "نور" وجود دارد که از اجسامى برمیخیزد که نورانى هستند و در اصطلاح به آنها "منبع نورانى" اطلاق میگردد. ولى اطلاق کلمۀ "نور" منحصر در نور حسى نیست، بلکه بر هر چیزى که "روشن و روشن کننده" باشد، و یا به تعبیر دیگر "پیدا و پیدا کننده" باشد گفته میشود. مثلاً در مورد "علم" میگوییم: "علم نور است"؛ چون در ذاتش روشنایى است و واقعیتهایى را هم روشن میسازد.[6]
چنانکه قرآن مجید در مورد مؤمن میفرماید: "آیا آنکسى که مُرده بود و ما زندهاش کردیم و براى او نورى قرار دادیم که با آن در میان مردم راه میرود...".[7] پس در فرهنگ قرآنى، ایمان "نور" است، و از آنجا که ایمان، به مؤمن نورانیت قلب و باطن میبخشد و هدف و مقصد را نشان او میدهد و به سعادت رهنمون میسازد، اطلاق "نور" بر آن صحیح است. چنانکه عرفا به عشق "نور" میگویند. مولوى میگوید:
عشق قهار است و من مقهور عشق
چون قمر روشن شدم از نور عشق[8]
اطلاق کلمه "نور" بر خداوند
اطلاق کلمه "نور" بر خداوند نیز صحیح است؛ زیرا که در قرآن و روایات، چنین اطلاقى صورت گرفته است،[9] ولى باید توجه داشت که اگر میگوییم "خدا نور است"، مقصود نور حسى و مادى نیست، بلکه به این معنا است که ذات الهى، ذات پیدا و پیدا کننده است، روشن و روشن کننده است، پیدایی و روشنایی هر چیزی از پرتو ذات او است، ولى او خود پیدا و روشن است، چیزى او را پیدا و روشن نساخته است؛ از اینرو میتوانیم بگوییم: "خدا نور است".
ادامه در پست بعدی👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
ادامه پاسخ بالا 👆👆🔻👇👇
علامه طباطبائى در این باره میگوید: "چون وجود و هستى هر چیزى باعث ظهور آن چیز براى دیگران است، پس مصداق تام نور، همان وجود است، و از سوى دیگر؛ چون موجودات امکانى وجودشان به ایجاد حق تعالى است، پس خداوند متعال کاملترین مصداق نور است. او است که ظاهر بالذات و ظاهر کنندۀ ما سواى خویش است، و هر موجودى به وسیله او ظهور مییابد و موجود میشود. پس خداى سبحان نورى است که به وسیله او آسمانها و زمین ظهور یافتهاند، و مراد از جمله "اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ"،[10] همین است.
معناى "اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ"
از مطالب گذشته روشن شد که اگر میگوییم "خدا نور آسمانها و زمین" است، به این معنا است که خدا مُظْهِر و روشن کننده و پدید آورنده آسمانها و زمین است. و تعبیر به آسمانها و زمین به معناى تمام عالم هستى و همۀ مخلوقات علوى و سفلى و غیب و شهادت است.[11] نه اینکه فقط منظور همین آسمان بالاى سر و زمین زیر پایمان باشد. پس معناى آیه این است: خداوند نور تمام جهان است. و تعبیر به "نور" و نه "پدید آورنده"، براى متوجه نمودن به این مطلب است که همانطور که "نور" خودش ظاهر است و نیاز به ظاهر کننده ندارد، و مُظْهِر و روشنى بخش سایر اشیا است، خداوند متعال هم، نیاز به ظاهر کننده و پدید آورنده ندارد، و موجودى ظاهر و روشن و واضح و بدیهى است، و استدلال براى وجود او، نیاز به واسطه نیست و مظهر و پدید آورندۀ سایر موجودات جهان هستى است. به تعبیر حاجى سبزوارى : "یامن هو اختفى لفرط نوره"؛[12] اى کسى که از فرط شدت نورش پنهان و مخفى گشته است.
پس چنانکه اهل عرفان - به تبع از انبیا و امامان(ع) - بیان کردهاند، خداوند خود متجلى به تمام معنا و روشن کامل است و براى توجه به او و تنبه به وجود او، نیازمند وساطت مخلوقاتش نیست. به سخن دیگر، براى استدلال بر وجود خداوند باید استدلال لمّى کرد نه انّى.[13] باید اول خدا را شناخت و از شناخت او پى به مخلوقاتش برد، نه اینکه اول مخلوقات را شناخت و پس از شناخت آنها، خدا را در پرتو نور آنها شناخت.
چنانکه دردعاى عرفه امام حسین(ع) آمده است: "الهى ترددى فى الآثار یوجب بعد المزار"؛ خداوند توجه من به آثار و مخلوقاتت موجب دورى از دیدار و زیارت تو میگردد.
و علی(ع) در دعاى کمیل میفرماید: "و بنور وجهک الذى اضاء له کل شیء"؛[14] سوگند به نور چهرهات که همه چیز به آن روشن است.
اگر نور چهرۀ تو و ذات تو نباشد همه چیز تاریک است؛ یعنى هیچ چیز نیست و همه چیز در تاریکى عدم است. اگر نور ذات تو نباشد همۀ اشیا در تاریکى "نیستى" باقى خواهند ماند، نه اینکه اشیا در یک تاریکى نظیر تاریکى شب هستند. پس باید گفت: خداوند متعال نور محض است و در مقابل او هیچ چیز نور نیست و همه نورها در مقابل او "ظلمت" هستند؛ چون تنها وجودى که در ذات خود پیدا و پیدا کننده است فقط خدا است؛ سایر اشیا اگر پیدا و پیداکننده هستند در ذات خودشان تاریک هستند و خدا آنها را "پیدا" و "پیدا کننده" کرده است.[15]
از اینرو علامۀ طباطبائى استفادۀ زیبایى از این آیه نموده است: "پس استفاده میشود که خداى تعالى براى هیچ موجودى مجهول نیست؛ چون ظهور تمامى اشیا براى خود یا براى غیر، ناشى از اظهار خدا است، اگر خدا چیزى را اظهار نمیکرد و هستى نمیبخشید، ظهورى نمییافت؛ پس قبل از هر چیز، ظاهر بالذات خدا است... نتیجه اینکه مراد از "نور" در جمله "خدا نور آسمانها و زمین است"، نور خدا است که از آن نور عام، عالمى نشأت میگیرد، نورى که هر چیزى به وسیله آن روشن میشود، و با "وجود" هر چیزى مساوى است، و این همان رحمت عام الهى است".[16]
پس، از نظر فرهنگ قرآنى، خداوند متعال یک غایب و یک مخفى بالذات نیست تا از طریق مخلوقات و عالم خلقت و آسمان و زمین مکشوف و هویدا گردد، بلکه چنین معرفتى، ناقص و ضعیف و ابتدایى است. معرفت واقعى این است که جهان به خدا شناخته شود، نه خدا به جهان. و این آیه مىفرماید که خداوند در کمال کشف و روشنى و بداهت است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
ادامه پاسخ الله نور السموات👆🔻👇👇
"نور" یا "نور اعظم"
نکتۀ دیگرى که از این آیه استفاده میشود این است: ما به خداوند "نور" میگوییم، اما "نور اعظم" نمیگوییم، که معنایش این است که نورهایى داریم که یکى بزرگتر و دیگرى کوچکتر است و خدا نور بزرگتر است. بلکه از نظر قرآنى یک نور بیشتر وجود ندارد و آن خدا است و باقى، ظلمت و عدماند. بله، در مقایسۀ اشیا با یکدیگر یکى نور است و دیگرى نور نیست. مثلاً علم و ایمان و عقل و... نورند، اما خود اینها نورانیتشان را از خدا کسب کردهاند. پس در مقابل خدا نور نیستند. و یا به تعبیر دیگر خداوند "نور النور" است؛[17] یعنى نور همۀ نورها است، نه اینکه نور اعظم باشد. پس این عقیده که به "مانویه"[18] نسبت داده شده است که ایشان خداوند را "نور اعظم" مینامیدند، او را به عنوان یک "نور حسى" ولى بالاترین و ترین نور در عالم میدانستند. به هر حال هر کس این عقیده را داشته باشد، یک عقیده خلاف و باطلى است.[19]
در پایان سخن، به روایتى از امام رضا(ع) اشاره میکنیم که در پاسخ عباس بن هلال که در مورد آیۀ "اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ"، فرمود: "هادى است براى اهل آسمان و هادى است براى اهل زمین".[20]، [21]
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکم اعدام عامل افشای محل تردد "سردار سلیمانی" صادر شد
سخنگوی قوه قضاییه:اخیرا سید «محمود موسوی مجد» عامل جمعآوری اطلاعات محل استقرار شهید سلیمانی که هم به سرویس موساد و هم سرویس سیا وصل شده بود و در قبال دلار در حوزه های امنیتی و نیروهای مسلح جاسوسی می کرد دستگیر شد.
این فرد با حکم دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد که حکم در دیوان عالی کشور تایید شد و این حکم به زودی اجرا خواهد شد تا اربابان این افراد ببینند که نتیجه این خیانت ها چیست.
👉 @mobahesegroup
9.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از دیروز که رئیس جدید مجلس، آقای احدیان یکی از حامیان #برجام و #ظریف را به عنوان دستیار سیاسی و رسانه ای خودش منصوب کرده موجی از انتقاد به قالیباف در نیروهای انقلابی به راه افتاده.
اما این بار در دفاع از #قالیباف مینویسم؛ چرا انتظار داشتید ایشان فردی غیر از #احدیان را منصوب کند؟ مگر موضع خود قالیباف درباره برجام و ظریف چیز دیگری بوده که حالا انتظار داشتید یک مخالف برجام دستیارسیاسی او شود؟
اتفاقاقالیباف صادقانه عمل کرده وکسی را به عنوان دستیار سیاسی اش انتخاب نموده که لااقل درباره برجام و ظریف مثل خودش فکر میکند. این حق طبیعی قالیباف است که هرکسی راکه به خودش نزدیکتر است انتخاب کند. اگر اشکالی هست، به جای قالیباف، بکسانی بگوییدکه قبل انتخابات اصرار داشتند یک قالیباف مخالف برجام را به نیروهای انقلابی معرفی کنند.قالیباف و احدیان درنوع نگاه به برجام، ظریف و مذاکره با امریکا دو روی یک سکه هستند ومواضع آنها در این سالها این نکته را به خوبی اثبات میکند.
پی نوشت: این فیلم تیزر مناظره ای است که آبان سال۹۶ با آقای احدیان داشتم. در این مناظره طبیعتا بنده مخالف برجام وایشان نیز حامی برجام بود
ثابتی
@mobahesegroup
تایید تاجگردون ، نتیجه ی فَلّه ای و لیستی رای دادنه.....😔😔😔
تایید تاجگردون توسط ۹ نفر از اعضای شعبه بررسی کننده
و انتصاب احدیان از طرف قالیباف
👉 @mobahesegroup
7.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 انتشار تصاويری از موشکباران مقر منافقین در پادگان اشرف پس از ترور شهيد صياد شيرازی برای اولين بار
@mobahesegroup
#روایات_مشهور_غلط (شماره12)
✍️ احسان عبادی
🔰 مطلب زیر یکی از مطالبی هست که بارها از برخی سخنرانان شنیدم ، مخصوصا برخی که می خواهند کمی مجلس را جو بدهند !
👈 «ذخر الحسین کیست؟ جنگ صفین بود و نوجوانی سیزده ساله... امیرالمومنین(ع) نقاب به چهره قمر بنی هاشم زدند و او را روانه ی میدان کردن. معاویه ابوشعتاء دلاور معروف عرب را پیش فرستاد ابوشعتاء گفت اهل شام مرا حریف هزار اسب میدانند، در شأن من نیست، یکی از پسران من برای او کافیست. نه پسر را به جنگ فرستاد و یکی پس از دیگری به دست قمر منیر بنی هاشم به درک واصل شدند. خودش عصبانی به قصد انتقام خون پسرانش به میدان آمد و او نیز با ضربتی به درک واصل شد... جنگ مغلوبه شده بود... همه در حیرتند که این نوجوان کیست که چنین جنگاوری میکند... امیرالمومنین(ع) به عباس گفتند برگرد پسرم... سپاهیان گفتند یا امیرالمومنین اجازه بده تا کار را یکسره کند اما حضرت اجازه ندادند... فرمودند: اِنّهُ ذُخرُ الحسین... او ذخیره برای حسین است» 👉
✳️ جالب تر اینکه برخی کانال ها این مطلب را با ذوق فراوان پخش کرده اند!!!
🌀 داستان ذکر شده در طول تاریخ در هیچ منبع شیعه و سنی ای نیامده است و از جعلیات زمان حال می باشد !!!
⚠️ بسیار مراقب باشیم که هیچوقت چیزی را بدون سند و مدرک به اهل بیت (ع) نسبت ندهیم که گناهی است بس بزرگ ⚠️
✍️ احسان عبادی / مدرس مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ
@mobahesegroup
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
https://www.instagram.com/mobahesegroup2
✍️توییت استاد #رائفی_پور درمورد رای امروز شعبه۱۲ به اعتبار نامه تاجگردون
📝 رای امروز شعبه ۱۲ به اعتبارنامه #تاجگردون نشان داد که مهمترین ،بلندترین و اولین گام مقابله با فساد ، #شفافیت است
تنها فرصت باقی مانده بررسی اعتبارنامه تاجگردون ،بررسی در صحن «علنی» مجلس است
با نمایندگانتان اتمام حجت کنید
مجلس یازدهم گام نخست مبارزه با فساد را محکم و قاطع بردارد
https://twitter.com/a_raefipour1/status/1270374737798213632?s=19
✅ @mobahesegroup
✍️ توییت استاد #رائفی_پور در مورد اتفاقات اخیر مجلس
📝 دلم می سوزد برای احمق هایی که یکی دیگر فساد می کند و آنها با تأیید صلاحیت مفسد خود را در گناهانی که بخش اعظمِ آن حق الناس هشتاد میلیون انسان است شریک می کنند
لعنت به سیاست ورزی تان
تُف به سبک، سنگین کردن های دنیوی تان
با کدام معیار سنجیدید؟
بدانید از این دنیا جز کفنی نخواهید برد
https://twitter.com/a_raefipour1/status/1270417326094069760?s=21
✅ @mobahesegroup
📸از #شایعه تا واقعیت تصویر منتسب به موسویمجد جاسوس آمریکایی
🔹سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته از حکم اعدام سید محمود موسوی مجد جاسوس موساد و سیا به جرم افشای اطلاعات نظامی مانند لو دادن محل استقرار و ترددهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی خبر داد.
🔹پس از اعلام این خبر، تعدادی از سایتها و برخی کاربران شبکههای اجتماعی تصویری را منتشر و ادعا کردند که وی سیدمحمود موسوی مجد است.
🔸درحالی که فرد در تصویر عراقی و از نیروهای حشدالشعبی است.
🔹مهند العقابی، مدیر اطلاعرسانی حشد شعبی نیز در صفحه شخصی اش انتساب این تصویر به موسوی مجد را تکذیب کرد.
@mobahesegroup