تا یکساعت دیگه ادامه مطالب در کانال قرار میگیرد ممنون از تحملتون
هدایت شده از استیکر و عکس پروفایل ثامن
دفاع از داعش و اهانت به قرآن.mp3
4.78M
🔥دفاع از داعش و اهانت به قرآن و مدافعین حرم
🎤بیان انحرافات سید حسن آقامیری تا دقیقه ۴:۱۷ و بعد از اون هم پاسخ #استاد_پورآقایی
✅قسمت اول
هدایت شده از ام أبیها فاطِمَةُ الزَّهراء (س)
چندین هزار نفر #ایتا باشن
کانال ام أبیها #فاطِمَةُ_الزَّهراء
اینقدر عضو داشته باشه
کوری چشم آل سعود #بقیع_مجازی میساااااااااااااازیم
http://eitaa.com/joinchat/3241476097Cbfe86599d0
هدایت شده از خـــــادم الـزیـنـب(س)
🍃🎈
کانال که واسه ماه رمضون درخواست کرده بودید ...لطفا انگشت مبارڪتونو بزنین روی لینڪ زیر ببین چی میاد واستون... من اولین نفر بودم ڪ این سورپرایز رو براتون😍👇
http://eitaa.com/joinchat/4126605312Cb142031072
از اعمال ماه مبارک عقب نمونید👆کلیک کن💕
🔴 #پیشنهاد_ویژه_ادمین 🔴
⁉️ متن شبهه :👇👇👇👇
ایا می دانید موسس و بنیانگذار حوزه علمیه قم کیست؟
تصویری تاریخی از جورج ناتانیل کرزن انگلیسی کسی که موسس حوزه علمیه قم در ایران است !
در سال ۱۹۱۵ مجدداً وارد عرصه سیاست شد و به دولت ائتلافی هربرت هنری اسکویت پیوست و هنگامی که لوید جورج بر سر کار آمد، او به عنوان لرد به ریاست مجلس اعیان رسید. و از آن پس یکی از اعضای هیئت دولت بود که به سیاست و امور جنگ جهانی اول پرداخت و در دولت پس از جنگ به عنوان وزیر خارجه انتخاب شد. لرد کرزن یک سال پس از پایان جنگ جهانی اول (۱۹۱۹) در زمان وزارتش در امور خارجه سیاستی را اجرا کرد که بر اثر آن نزد ایرانیان منفور شد. در آن تاریخ به اشاره او میان وثوقالدوله نخستوزیر ایران و سِر پِرسی کاکس نماینده دولت بریتانیا قرارداد ۱۹۱۹ به امضا رسید که مقامات انگلیسی را ناظر بر سازمانهای ارتشی و دارایی ایران میکرد. مسلماً انگیزه عقد چنین پیمانی ترس کرزن از ناحیه روسها و تدبیرش برای ایجاد موانعی بر سر راه توسعهطلبی رژیم جدید شوروی و تحکیم سلطه انگلستان بر ایران بود. او طی یادداشتی در خصوص قرارداد مذکور چنین نوشت:
«غرض... آن نیست که ما اختیار ایران را به دست گرفته یا خواهیم گرفت، بلکه مقصود آن است که حکومت ایران دریابد که ما تنها قدرت بزرگ در همسایگی آن هستیم که به سرنوشت ایران سخت علاقهمندیم، میتوانیم و مایل ایم... ایران را در احیای ثروت هایش یاری کنیم.» «وی با رضامندی آن را شاهکاری دیپلماتیک بهشمار میآورد و این گونه مینویسد: «پیروزی بزرگی است و من به تنهایی آن را به انجام رسانده ام».
کرزن در سال ۱۸۹۸ در کتاب خود با توهین به ایرانیها نوشته است:
«برتری و تسلط نفوذ روسیه در شمال ایران باید با تفوق و تسلط بریتانیا در جنوب کشور ایران در حال تعادل و توازن باشد. الزامی وجود ندارد که به تقسیم ارضی کشور ایران بین دو قدرت بیندیشیم و به نظر میرسد که هیچکدام از دو قدرت بریتانیا و روسیه تمایلی ندارند تا باری دیگر بر مسئولیتهای خود بیفزایند. اما تقسیم ایران به مناطق نفوذ و کنترل و نظارت بر آن مسئلهای است که با وجود چنین ملت وامانده و فرسوده و حکومتی رو به زوال در آینده غیرقابل اجتناب به نظر میرسد.»
قراردادی که در ۱۹۱۹ میلادی (۱۲۹۸ خورشیدی) میان دولت بریتانیا با دولت وقت ایران پس از هفت ماه مذاکره پنهانی با وثوق الدوله و با پرداخت ۴۰۰ هزار تومان رشوه بسته شد. بر اساس این قرارداد تمامی امورات کشوری و لشکری ایران زیر نظر مستشاران انگلیسی و با مجوز آنان صورت میگرفت. بر اثر مخالفتهای داخلی و خارجی و مغایرت آن با قانون اساسی مشروطه، این قرارداد هرگز به اجرا درنیامد.
لرد کرزن پس از پنج سال خدمت در پست وزارت امور خارجه سرانجام در بیستم مارس ۱۹۲۵ بر اثر بیماری در ۶۶ سالگی درگذشت.
وی در طول دوران خدمت خود در امور خارجه نقش بزرگی در سیاستگذاری بریتانیا ایفا کرد و در محافل سیاسی صاحب نظر در امور ایران و هندوستان شناخته می شد؛ هرچند خاطره تلخ پافشاری او در عقد قرارداد ۱۹۱۹ با ایران طبعاً داوری هر دانشپژوه ایرانی را درباره او متأثر می سازد.
نقش جورج ناتانیل کرزن در تاسیس مراکز شیعه و حوزه علمیه قم بر کسی پوشیده نیست. به ویژه نخستین رساله مرجع شیعه توسط آیت الله ابوالحسن اصفهانی نوشته و تدوین شد.
شاید باورش برایتان سخت باشد. اما ثبت شده در تاریخ انگلیس است .امان از مردمان گم شده در جهل و خرافات مردمانی که بر دریایی از ثروت خوابیده اند ولی گرسنه و آواره می خوابند.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
✅ پاسخ شبهه بالا : 👆👆👆 👇👇👇
مطالبی که در متن فوق آمده است را پس از دستهبندی پاسخ میدهیم:
💠 مطالبی درباره زندگی سیاسی جورج کُرزُن که خب هیچ ربطی به ادعا ندارد.
💠 مطالبی هم درباره قرارداد۱۹۱۹ بیان شده است که خب هر کسی که کتاب ایران و قضیه ایران -نوشته جورج کرزن- را بخواند گمان میکند انگلیسی ها مصلح جهان هستند ولی خوب است به تاریخ خودشان نگاه کنند که در قاره آمریکا، قاره اقیانوسیه، چین، هند و ... حتی خود ایران چه کردهاند نظر کنند مثلا همین قرارداد۱۹۱۹ ...
💠 در متن فوق در مورد ۳گزاره غلط که منشأ شبهه است گفته شده است:
الف. نقش کرزن در تاسیس مراکز شیعه و حوزه قم بر کسی پوشیده نیست.
ب. به ویژه نخستین رساله مرجعیت شیعه [که] توسط آیت اللّه ابوالحسن اصفهانی نوشته و تدوین شد
ج. شاید باورش برایتان سخت باشد اما ثبت شده در تاریخ انگلیس است
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
👈 بررسی ادعای۱ :
گفته شده مؤسس #مراکز_شیعی و #حوزه_قم است.
یعنی تمام حوزه های علمیه -خصوصا حوزه های مرکزی مثل نجف، قم، تهران، خراسان و ...- به دست او تاسیس شده است که خب برای کسی که ذره ای تاریخ بداند این حرف بسیار مضحک است چرا که این حوزهها مربوط به قرنها پیش است حتی برخی مربوط به بیش از هزار سال پیش است. سادهترین و در دسترس ترین راه آن است که #وقفنامه این مدارس، مساجد و ... بررسی شود تا بطلان این ادعا روشن شود.
در مورد حوزه قم هم باید گفت این شهر مدارس و مراکز بسیاری دارد که خب واقف و سازنده آنها هم مشخص هستند ولی مقصود مطرح کننده شبهه مدارس قم نیست بلکه حوزه مرکزی قم است که خب باید گفت:
هیچ منبع تاریخی -حتی منبع ضعیف- چنین مطلبی را بیان نکرده است و جالب آنکه خود کُرزُن چنین میگوید:
وی[=فتحعلی شاه] به جای روکاری کاشی گنبد، خشتهای مسین زراندود گذاشت و مدرسه ای در جوار آنجا ساخت با درآمد موقوفه ای برای تحصیل یک صد طلبه و نیز بیمارستان و مهمانخانه ای تأسیس نمود.
#ایران_و_قضیه_ایران، ج۲ ، ص۱۲
حال نوبت میرسد به منابع دیگر:
به عنوان نمونه و برای شروع از یک منبع معتبر انگلیسی آغاز میکنیم:
سال ۱۲۹۹ هجری شمسی که شیخ عبدالکریم حائری یزدی پس از ترک عراق از طریق اراک (سلطان آباد) وارد شهر قم شد، معمولاً سال تأسیس مجدد حوزه علمیه به شمار میآید. ورود آیت اللّه حائری یزدی همراه مهاجرت دسته جمعی عده ای از علمای شیعه انجام گرفت. آنها نگران بودند که تبادل مبهم حکومت میان دولت عثمانی و دولت انگلیس در عراق ممکن است موقعیت آنان را در عتبات به مخاطره افکند. شیخ مرتضی انصاری مدتها قبل میر محمد علی شوشتری جزایری را برای شناسایی شهرهای قم و مشهد فرستاده بود. سپس سال ۱۲۹۵ ه. ش. آیت اللّه فیض قمی با عده ای از همراهان به قم بازگشتند تا مدارس قدیمه را باب سلیقه خود رونقی دوباره دهند. دکانها و انبارها میبایست به وضع اولیه، یعنی حجره طلاب مدرسه فیضیه باز میگشتند. حتی چند نانوایی باید احداث میشد. طی یک سده کامل -از رحلت میرزا (ابوالقاسم) قمی صاحب کتاب قوانین در سال ۱۲۳۱/۱۸۱۵- مدارس قم متروک و مخروب مانده بود و شهر دچار نوعی «قحطی فکری» شده بود. آیت اللّه میرزا محمود روحانی و شیخ حسین قمی، پس از انجام پاره ای تأسیسات جزئی در حوزه علمیه، برای دعوت و ترغیب حائری یزدی به آمدن به قم، عازم اراک شدند.
آیت اللّه حائری یزدی و در پی او عده زیادی از علما شامل جانشینان پس از رحلتش (۱۳۱۴ه. ش. ) به قم آمدند که عبارت بودند از آیات عظام: محمد علی حائری قمی (ف۱۳۱۸ش) و محمد حجت کوه کمره ای و نیز [امام] خمینی و محمد رضا گلپایگانی که بلافاصله آمدند، احمد خوانساری در سال ۱۳۰۲ ه. ش.، شهاب الدین مرعشی و محمد کاظم شریعتمداری در سال ۱۳۰۳ ه. ش، و آیت اللّه صدرالدین صدر در سال ۱۳۰۹ ه. ش. آمدند.
البته در همین منبع به ریشه دار تر بودن حوزه قم به بیش از هزار سال قبل نیز اشاره دارد:
از میان علمای شیعه، خاندان بابَوَیْه و سرشناس ترین پسر آنها، شیخ صدوق بن بابویه مرجع تقلید را میتوان نام برد. در این زمینه ها، قم مدعی است به لحاظ داشتن حوزه علمیه، قدمت بیشتری نسبت به شهر نجف (در جنوب عراق) دارد. البته سالهای متمادی وقفه در تدریس را نیز باید در نظر داشت.
#John_Sposito, The Oxford Encyclopedia of #the_Modern_Islamic_World, (۴ vol. ) p. ۳۸۱-۳۸۵
در منابع تاریخی نوشته علمای خودمان هم مسئله واضح و روشن است:
مرحله۱:
شهر قم بنا به اشهر اقوال، از بلاد اسلامی است؛ یعنی بعد از ظهور اسلام، این مکان به رتبه مدنیت رسیده است و الاّ قبل از اسلام، مشتمل بر چندین حصار و مزارع و قری بوده است.
و بعضی را عقیده بر این است که قبل از اسلام هم این مکان شهر بوده است. حمدالله مستوفی صاحب نزهة القلوب و صاحب کتاب آثارالادهار هم بر این عقیده میباشند که قم قبل از اسلام از بلاد عجم بوده است. اگرچه، بعضی، احادیث ضعیفه را میتوان مؤید این قول قرار داد، لکن بعضی مطالب تاریخیه و پاره ای آثار ظاهریه حاکی از این است که قم از بلاد اسلامی است.
[قول] اشخاصی که معتقد شده اند بر این که قم بعد از اسلام، به درجه مدنیت رسیده است، بهتر از سایر اقوال است.
و «یاقوت حموی» صاحب «معجم البلدان» دارای همین عقیده است (#معجم_البلدان ج۴، ص۳۹۷). وی میگوید قم از شهرهای قبل از اسلام نبوده است. طلحة بن اللاحوص الاشعری با جماعتی از اشعریین در عهد حجاج بن یوسف، قهراً و تعرّضاً از عرب به عجم آمده، درین سرزمین منزل کردند و در این جا هفت قرای معتبره بود که قریه «کُمندان» از همه بزرگ تر بود و آن امکنه را به اسم «کمندان» میخواندند، «الف و نون» زایده را از آخر، انداختند و آن را مخفف نمودند و میم را مشدّد ساخته، کاف را به جهت تعریب بدل به قاف کردند و این شهر را به نام «قم» نامیدند.
صحت قول صاحب «معجم البلدان» به درجه یقین است و 👇?
?
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
کنون هم در نزدیکی شهر مزرعه ای است که آن را کمیدان میگویند. و کمیدان همان کمندان است که «یاقوت حموی» به جای «یاء» «نون» ضبط کرده است.
اشعریین درین شهر، خیلی آثار خوب بنا کردند و همت گماشتند تا این مکان را به درجه مدنیت رسانیدند. مذهب تشیّع را رواج دادند و گبرها را طرد کردند. (#تاریخ_قم ص۲۴۷)
#سفرنامه_قم، افضل الملک، غلامحسین، ص۸۴-۸۶
لقد تأسست فی قم المقدسة علی عهد المعصومین علیهم السلام أکبر مدرسة فقهیة، ونشأ فیها کبار الفقهاء والمجتهدین مستمدین من النبع الأصیل والمنهل العذب الصافی الذی کان ینحدر کالسیل من الأئمة الهداة، فهذه الجامعة العلمیة إن لم تکن هی أوّل معهد علمی وفقهی تأسست فی زمن العترة الطاهرة فعلی الأقلّ کانت من أقدم المعاهد العلمیة الغنیة فی العالم الإسلامی بعد المدینة والکوفة.
و لا شکّ أنّ إرجاع الامام الرضا علیه السلام علی بن المسیب الهمدانی إلی زکریا بن آدم الذی کان یسکن فی قم هو أکبر شاهد علی قوة هذا المرکز الفقهی العظیم الذی کان صالحاً لأن یجیب علی الأسئلة الفقهیة.
والشاهد الآخر هو إرسال الحسین بن روح کتابَ التأدیب إلی قم لینظر فیه الفقهاء و یبدوا رأیهم فی صحة الکتاب.
متن فوق هم بیانگر تشکیل بزرگترین مدرسه علمیه در زمان معصومین علیهم السلام است و سپس شواهد آن را ذکر میکند و سپس اعلام علمای آن دوره را ذکر میکند -که ما به جهت اختصار این بخش را نیاوردیم.
مرحله۲:
ورود حضرت معصومه -سلام اللّه علیها- به قم که از آن پس انقلاب عظیمی در جایگاه این شهر ایجاد شد.
لذاست که همیشه قم و ری مورد غضب حُکّام مختلف بودهاند و اصل شکل گیری و ورود اشعریون به قم و مدنیّت یافتم قم هم به دلیل همین ظلم های سلاطین بوده است، به نحوی که چندین بار مورد قتل عام قرار گرفت.
مرحله۳: دوره صفویه
در این دوره رشد و نضج مدارس در این شهر، شدت یافت از جمله مدرسه #فیضیه -که مرکز مدیریت حوزه ها در آن واقع است- گسترش و مرکزیت یافت.
جالب است که اساسا دلیل اینکه این مدرسه، فیضیه نامیده میشود این است که: مرحوم فیض کاشانی، داماد ملاصدرا -که به کهَک ؛روستای نزدیک قم؛ تبعید شده بود- آن را تجدید بنا کرده و خود و سایر اساتید مبرّز -همچون شیخ بهایی و ملا عبدالرزاق لاهیجی- در آن مشغول تدریس و تربیت شاگرد شدند.
#شهد_الأرواح، ص۱۱۶
البته این مدرسه در قرن۶ بنا شده بود (#آثار_تاریخی_و_فرهنگی_قم، ص۷۰) و در قرن۱۱ توسط مرحوم فیض کاشانی تجدید بنا شده و مرکزیت یافت.
مدرسه #دارالشفاء هم -که بخشی از حوزه مرکزی قم است- سرگذشتی مشابه دارد:
اين مدرسه مطابق كتيبه ايوان شمالى آن در دوره صفويه به سال ۱۰۵۵ ق ساخته شده بود. زمين اين مدرسه به آستانه حضرت معصومه عليهاالسلام تعلق دارد.
ساختمان اوليه آن در عصر شاه صفى، نه به منظور مدرسه بلكه براى
ص: ۷۵
مستضعفان و بى چاره گان تأسيس شده بود كه از محل خيرات آستانه اطعام مى شدند. تا اين كه «ميرزا تقى خان اعتمادالدوله» صدر اعظم شاه عباس دوم آن را به مدرسه تبديل كرد.
#تاريخ_قم، ص۱۶۱
پيش از دوره قاجار، دارالشفاء مخروبه شده و بخش هايى از آن تغيير كاربرى داد تا اين كه به سال ۱۲۱۴ ق به امر فتحعلى شاه بازسازى و مجدداً مدرسه آن شكل گرفت. #تربت_پاكان، ج۲، ص۱۴۰
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
دارالشفاء به سال ۱۳۰۷ ق به اهتمام «شاهزاده كامران ميرزا قاجار» تجديد بنا و مرمت شد و به بيمارستان تبديل شد و در هر يك از حجره هاى غربى دو تخت خواب براى بسترى بيمارها تعبيه شده بود و حجره هاى شرقى آن به سكونت شبانه روزى پزشكان و پرستاران تخصيص يافته بود.
پس از درگذشت شاهزاده كامران ميرزا اين مكان به تدريج از وضعيت مدرسه و بيمارستان خارج شد و بخش هايى از آن قهوه خانه، خانه مسكونى و انبار مغازه داران شد.
اين شرايط تا سال ۱۳۴۶ ق ادامه يافت. از آن سال «مرحوم آية اللّه فيض» به تدريج حجره هايى از آن را از تصرف غاصبان بيرون آورد و طلبه نشين كرد. سپس «آية اللّه حاج شيخ عبدالكريم حائرى» نيز به تعمير آن پرداخت. پس از آن نيز «حاج ميرزامحمدعلى» به سال ۱۳۲۰ ش حجره هايى در طبقه فوقانى ضلع غربى آن ساخت.
#همراه_با_امام_در_شهر_قم، ص۳۱
دلیل اینکه این مکان دارالشفاء نامیده میشود همین کارکرد درمانی یافتن آن بود.
مرحله۴:
تجدید حیات حوزه علمیه قم توسط مرحوم آیت اللّه حاج شیخ عبدالکریم یزدی که در بخش های قبل بدان اشاره شد
👈 بررسی ادعای دوم:
این ادعا نیز هیچ دلیل تاریخی ندارد و إلا نویسنده شبهه آنها را ارائه میکرد. در مورد این ادعا باید گفت:
اولین رساله عملیه به زبان فارسی باشد که خب باید گفت: کتاب #جامع_عباسی، مرحوم شیخ بهایی حدود ۳قرن قبل از کتاب #وسیلة_النجاة مرحوم ابوالحسن اصفهانی تالیف شده است که خب چون به درخواست شاه عباس صفوی نوشته شده بود به جامع عباسی معروف شد.
توضیحات بیشتر:
http://www.tahoor.com/fa/article/view/29445
البته جناب رسول جعفریان نظری دارند که ذکر آن خالی از لطف نیست:
https://www.khabaronline.ir/detail/382961/weblog/jafarian
اگر هم بخواهیم کتاب فقه فتوایی زبان عربی را ملاک قرار دهیم که کتب فراوانی قبل از کتاب #وسیلة_النجاة نوشته شده است که میتوان مبدأ آغاز این کتب را آثار مرحوم شیخ مفید دانست که تا قبل از او، فقه حدیثی رایج بود.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
👈 بررسی ادعای سوم:
در هیچ منبع انگلیسی تاسیس حوزه علمیه قم و اولین رساله عملیه با چنین ادعایی که نویسنده شبهه مطرح کرده است وجود ندارد بلکه بالعکسِ آن وجود دارد که خب نمونه متقن آن را براساس دایرةالمعارف آکسفورد ارائه کردیم..
گویا این قصه -که جای #شهید و #جلاد را عوض کنند- سر دراز دارد؛ باشد که اهل تحقیق و تفکر باشیم...
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup