⚜️ حاج قاسم سلیمانی:
«هر کس به مدار مغناطیسی علی بن ابی طالب (علیه السلام) نزدیکتر شد، این مدار بر او اثر می گذارد؛ او کمیل بن زیاد می شود، او ابوذر غفاری می شود، او سلمان پاک می شود».
🌸
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعای_آخر
⚜️ یا محسن بحق الحسن
🌸
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
⚜️ ضمن سپاس از حضور یکایک عزیزان؛ إن شاء الله این قلیل توسلات محضر حضرتشان مورد عنایت و مقبول واقع شود و همه حاجت روا باشند
🔮 از همه عزیزانی که در این محفل حضور یافتند، خواهشمندیم جهت پرداخت زکات این معارف، و سهیم بودن در ثواب آن به قدر بضاعت و توان، محفلی مجازی مانند این محفل در میان اعضای خانواده محترم و خویشاندان و دوستان تان مهیا نمایید و مطالب بیان شده را نشر حداکثری نمایید.
✨ إن شاء الله موجبات لبخند رضایت حضرت بقیة الله الأعظم (عج الله تعالی فرجه الشریف) را فراهم آوریم.
✅ استفاده از مطالب آزاد می باشد.
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹
🌿 @mobahesegroup
🌹
#بازنشر
به چه کسانی «سید» می گویند/
آیا کسانی که مادرشان از سادات است «سید» هستند/
آیا سادات به عذاب جهنم دچار نمی شوند
#اختصاصی_کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
پاسخ در پست های بعدی
👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
🆔 @mobahesegroup
┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹
🌿 @mobahesegroup
🌹
#بازنشر
مفهوم شناسی سید
سیّد در لغت به معنای «آقا»، «بزرگوار»، «رئیس» بوده(1) و در اصطلاح، از القابى است که در عرف فارسى زبانان و شیعه، کسانى که نسبشان به واسطۀ حضرت فاطمۀ زهرا سیّده النّساء العالمین(علیها السلام) به رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) منتهى مىشود و بر سائر علویّین نیز که به واسطۀ حضرت عبّاس یا جناب محمّد حنفیّه نسبشان به امیرالمؤمنین (علیه السّلام) مىرسد احتراما گفته مىشود،بلکه بر سایر هاشمیّین مانند کسانى که نسبشان به جناب جعفر طیّار و عقیل مى رسد نیز سیّد مى گویند و این یک نوع احترام از منتسبین به رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) و از خاندان بنى هاشم است چنانچه شیعه و اهل سنّت، سادات خصوص علویّین بالأخصّ فاطمیّین را شرفاء مىگویند و به کسى که از اولاد حضرت امام حسن مجتبى (علیه السّلام) باشد شریف حسنى و به کسى که از اولاد حضرت امام حسین (علیه السّلام) باشد شریف حسینى گفته مىشود و فرزند سیّدۀ علویّه نیز اگر چه در عرف، سیّد و شریف، نامیده نمىشود به واسطۀ مادرش به این دودمان شریف و حضرت رسول (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) انتساب دارد و اگر مادرش از اولاد فاطمۀ زهرا (علیها السلام) باشد از فرزندان پیغمبر (صلّى اللّه علیه و آله) محسوب است.
@mobahesegroup
ولى فقط کسانى که به وسیلۀ پدر هاشمى هستند استحقاق خمس دارند.(2)
#اختصاصی_کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش
t.me/mobahesegroup
eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
sapp.ir/mobahesegroup
www.instagram.com/mobahesegroup2
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹
🌿 @mobahesegroup
🌹
#بازنشر
انتقال سیادت از طریق مادر
افرادی که مادرشان سیده است، ایشان هم از جهت ذریه منتسب به جناب هاشم -جد پیامبر (ص)- هستند، و تنها مورد اختلاف در برخی از احکام مترتب بر آن است.
@mobahesegroup
ولی باید توجه داشت که بین عنوان فرزند رسول خدا بودن و عنوان سید فرق است، هر کس که نسبتش به فاطمۀ زهرا (سلام الله علیها) مى رسد، از نسل پیامبر اسلام (ص) است، ولی در عنوان «سید» برای ایشان بین علما اختلاف است.
@mobahesegroup
انتساب نژادی و قبیله ای از جانب پدر، امری رایج و عرفی است، در کشور ما ایران مثل اغلب کشورهای جهان امروز، نسبت افراد را از ناحیۀ پدر به ثبت می رسانند، گرچه انتساب به مادر هم امری مسلم است، اما نکته ای که توجه به آن ضروری است، بعضی از امور عرفی در میان ملت ها را اسلام نیز به عنوان یک اصل پذیرفته است؛ دلیل این مسئله هم تعبدی است و در روایات به آن اشاره شده است. در این رابطه امام کاظم (ع) بعد از بیان مستحقین خمس می فرماید: کسی که مادرش از بنی هاشم و پدرش از قبایل دیگر قریش است، می تواند از صدقات استفاده نماید و بهره ای از خمس برای او نیست؛ زیرا خداوند در قرآن می فرماید: «ادْعُوهُمْ لِآبائِهِم»(3) یعنی مردم را با پدرانشان می خوانند.(4)
#اختصاصی_کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش
t.me/mobahesegroup
eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
sapp.ir/mobahesegroup
www.instagram.com/mobahesegroup2
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹
🌿 @mobahesegroup
🌹
#بازنشر
سیادت ائمه(ع) و ذریه پیامبر(ص)
امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) همان گونه که به پیامبر(ص) از طریق حضرت فاطمه(س) منتسب هستند همچنین از طریق پدر یعنی حضرت علی(ع) به جناب هاشم منتسب می شوند.
براى روشن تر شدن این مسئله به چند روایت اشاره مى کنیم:
@mobahesegroup
1) «مأمون به امام رضا (ع) گفت: با تحقیقاتی که کرده ام به این نتیجه رسیده ام، فرقی بین ما و شما از نظر نسب وجود ندارد، و از نظر فضیلت هر دو گروه یکسان هستیم، و اختلافی که پیروان ما در بیان فضائل ما می گویند، ناشی از هوای نفس و تعصبات است.
@mobahesegroup
امام (ع) فرمود: اگر اجازه دهید جواب سؤال را می دهم، و اگر نخواهید جواب نمی دهم، مأمون گفت این سؤال را مطرح کردم تا از شما استفاده کنم، حضرت فرمود: اگر رسول خدا (ص) از میان این نیزارها بیرون آید و دختر شما را برای خود خواستگاری کند، شما چه میکنید؟ مأمون گفت، سبحان الله! آیا کسی را می توان یافت که به چنین وصلتی خشنود نباشد؟! حضرت فرمود: آیا من هم می توانم به چنین وصلتی راضی باشم؟! با لحظه ای درنگ، مأمون پاسخ داد قسم به خدا قرابت شما چسبیده به رسول خدا است».(5)
@mobahesegroup
2) حضرت امام موسى بن جعفر(ع) فرمود: روزى به مجلس هارون الرشید رفتم. هارون از من سؤال هایى کرد. یکى از آن سؤال ها این بود که شما چطور خودتان را فرزند پیامبر (ص) و از نسل او میدانید در صورتى که پیامبر فرزند پسر نداشت و نسل انسان با فرزند پسر میماند نه دختر؟ در جواب او گفتم: خداوند در قرآن میفرماید: «ما به ابراهیم، اسحاق و یعقوب را بخشیدیم و همه را هدایت کردیم و نوح را از پیش هدایت کرده بودیم و از نژاد او داود، سلیمان، ایوب، یوسف، موسى و هارون را. ما نیکوکاران را چنین پاداش میدهیم و نیز زکریا، یحیى، عیسى و الیاس را که همگى از صالحان هستند».
@mobahesegroup
به هارون گفتم: اى هارون پدر عیسى کیست؟ گفت: عیسى پدر ندارد. گفتم: پس چطور از نسل حضرت ابراهیم به حساب آمده است؟ پس بدان خداوند عیسى را از طریق مادر به نسل حضرت ابراهیم ملحق ساخته است. ما هم از طریق مادرمان از نسل و ذریّۀ پیامبر اسلام محسوب مى شویم.
@mobahesegroup
3) در تفسیر عیاشى آمده است: روزى حجاج کسى را دنبال یحیى بن معمّر فرستاد. یحیى نزد حجاج حاضر شد. حجّاج گفت: شنیده ام تو گمان مى کنى که حسن و حسین (ع) پسران پیامبر (ص) هستند و این را از قرآن مى گویى در صورتى که من قرآن را از اول تا آخر خوانده ام، ولى این مطلب را در آن ندیده ام. یحیى گفت: شما سوره انعام را نمى خوانى؟ در سوره انعام آمده است: «ما به ابراهیم، اسحاق و یعقوب را بخشیدیم و همه را هدایت کردیم و نوح را از پیش هدایت کرده بودیم و از نژاد او داود، سلیمان، ایوب، یوسف، موسى و هارون را. ما نیکوکاران را چنین پاداش مى دهیم و نیز زکریا، یحیى، عیسى و الیاس را که همگى از صالحان» مگر عیسى در این آیه از نسل و ذریّۀ ابراهیم (ع) شمرده نشده است؟ حجاج گفت: درست مى گویى. این آیه را خوانده ام؛ حضرت عیسی (ع) از طریق مادر منتسب به حضرت ابراهیم شده است، همچنین است امام حسن(ع) و امام حسین(ع) که از طریق حضرت فاطمه(س) از ذریه پیامبر اسلام(ص) می باشند.
@mobahesegroup
4) ابو جارود مىگوید: امام باقر (ع) فرمود: اى اباجارود اینها دربارۀ حسن و حسین(ع) به شما چه مى گویند؟ گفتم: به ما مى گویند: حسن و حسین(ع) فرزندان پیامبر(ص) نیستند. امام فرمود: شما چگونه براى آنان دلیل مى آورید؟ گفتم: ما با آیۀ “و من ذریته داود و سلیمان” استدلال مى کنیم. امام فرمود: آنان در جواب شما چه مى گویند؟ گفتم: آنان مى گویند: پسر دختر، فرزند نامیده مى شود ولى این فرزند صلبى نیست. امام فرمود: شما به آنان چه مى گویید؟ گفتم: ما آیۀ “ندع ابنائنا و ابنائکم” را براى آنان مى خوانیم که پیامبر (ص) به حسن و حسین، پسر اطلاق کرده است. امام فرمود: آنان چه مى گویند؟ گفتم: آنان مى گویند: در زبان عربى و در میان مردم عرب، به پسران دیگران، «پسرم» اطلاق مى کنند. (پسر، پسر تو است ولى شخص دیگرى به این پسر تو میگوید: «پسرم فلان چیز را بیاور») امام فرمود: اى اباجارود از کتاب خدا برایت آیهاى مى گویم. خداوند مى گوید: “حرّمت علیکم امهاتکم و بناتکم” تو از آنان بپرس آیا پیامبر مى تواند دختران حسن و حسین(ع) را بگیرد؟ اگر گفتند: مى تواند، دروغ مىگویند و اگر بگویند نمىتواند دختران حسن و حسین(ع) را بگیرد، در این صورت ثابت مىشود که حسن و حسین(ع) فرزندان صلبى پیامبر (ص) هستند.
#اختصاصی_کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش
t.me/mobahesegroup
eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
sapp.ir/mobahesegroup
www.instagram.com/mobahesegroup2
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹
🌿 @mobahesegroup
🌹
#بازنشر
سادات از نگاه قرآن
اسلام دینی است که به همه انسانها حتی غیر مسلمانان احترام میگذارد، اما برای مسلمانان و مؤمنان احترام بیشتری قائل است و در میان مؤمنان، احترام به منسوبین به پیامبر اکرم(ص) و فرزندان حضرت زهرا(س) را سفارش و تأکید کرده است.
@mobahesegroup
ریشه اصلی احترام به سادات، آیه شریفه مودّت است:
«… بگو: من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى کنم جز دوست داشتن نزدیکانم [اهل بیتم]…».(7)
@mobahesegroup
این آیه شریفه در مرتبه اول و به طور مستقیم، اهل بیت و عترت پیامبر اکرم (ص) را شامل شده و سادات را که فرزندان با واسطه حضرت زهرا (س) بوده و نسب آنان به یکی از ائمه اطهار (ع) می رسد، نیز شامل می شود.
@mobahesegroup
در این آیه خدای تعالی به پیامبر (ص) امر می کند که به مردم بگوید که با خویشاوندان وی دوستی و مودت نمایند، که این دوستی و محبت، خود، مصداقی از احترام است.
#اختصاصی_کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش
t.me/mobahesegroup
eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
sapp.ir/mobahesegroup
www.instagram.com/mobahesegroup2
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹
🌿 @mobahesegroup
🌹
#بازنشر
سادات در روایات
در روایات، سفارشات فراوانی به احترام و اکرام به سادات شده است، که در این مقاله، به برخی از آن اشاره می کنیم:
@mobahesegroup
1) پیامبر اکرم(ص) فرمود: «چهار دسته را روز قیامت شفاعت میکنم، هر چند با گناه اهل دنیا به صحرای محشر حاضر شوند: آن که اولاد مرا یاری کند. آن که از اموالش به اولاد تنگدستم کمک کند. کسی که با زبان و قلب، آنان را دوست بدارد. و آن که تلاش کند در انجام حوائج و نیازهای افرادی از ذریه ام که تبعید شده و یا رانده شده اند».(8)
@mobahesegroup
2) پیامبر اکرم(ص): «اکرام کنید خوبان ذریه مرا از براى خدا و بدان ایشان را براى من».(9)
@mobahesegroup
3) امام صادق(ع) فرمود: «هر گاه روز قیامت شود منادى فریاد می زند که، اى گروه مردمان! خاموش باشید که همانا محمّد (ص) سخن می گوید. مردم خاموش می شوند؛ پیامبر حرکت مى کند و می فرماید: اى گروه مردمان! هر کس براى او در پیش من دستى و منّتى و نیکى هست باید حرکت کند تا جبران کنم. می گویند چه دست و چه منّت و چه نیکى است براى ما بلکه تمام این ها براى خدا و رسولش بر تمام مردمان است. می فرماید: هر کس یکى از فرزندان مرا پناه داده، نیکى به او کرده، او را از برهنگى پوشیده، او را گرسنه بوده، سیر کرده باید حرکت کند تا جبران کنم. پس بلند می شوند مردمى که این کردار را انجام داده اند. پس ندا از پیشگاه خداى جلّ و علا می رسد که، اى محمّد! حبیب من! پاداش آنان را به تو واگذار کردم در هر کجاى بهشت که می خواهىد آنان را جاى ده.
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
@mobahesegroup
پیامبر اکرم (صلّى اللَّه علیه و آله و سلم)، ایشان را در منزلتى نزدیک به خودش (موقف وسیله) جاى میدهد. در آن جایى که از دیدار پیامبر و خاندانش (صلوات اللَّه علیهم اجمعین) محجوب نمى مانند».(10)
@mobahesegroup
گفتنی است این احترام یک امر طبیعی است و نشانه محبت به پیامبر است؛ یعنی اگر کسی شخصی را دوست داشته باشد منتسبین به او را هم دوست خواهد داشت و مورد احترام قرار می دهد، و همین یعنی احترام و یاد پیامبر اسلام و گرامی داشت اهداف آن حضرت.
#اختصاصی_کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش
t.me/mobahesegroup
eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
sapp.ir/mobahesegroup
www.instagram.com/mobahesegroup2
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹
🌿 @mobahesegroup
🌹
#بازنشر
تعلق خمس به سید مادری (میرزا)
زنى که از نسل پیامبر(ص) است، همۀ فرزندان او از نسل پیامبر (ص) محسوب می شوند گرچه شوهرش سیّد نباشد، اما احکام و آثار فقهی که برای سیادت بیان شده است مختص به کسانی است که از طرف پدر به پیامبر انتساب داشته باشند.
@mobahesegroup
حضرت امام خمینی(ره) در پاسخ به سؤالی در این زمینه فرموده اند: «گرچه منتسبین به پیامبر اکرم «صلى الله علیه و آله» از طرف مادر هم از اولاد رسول اکرم «صلى الله علیه و آله» محسوب می شوند، ولى ملاک ترتب آثار و احکام شرعى سیادت، انتساب از طرف پدر است».
#اختصاصی_کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش
t.me/mobahesegroup
eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
sapp.ir/mobahesegroup
www.instagram.com/mobahesegroup2
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹
🌿 @mobahesegroup
🌹
#بازنشر
صدقه به سید
دادن صدقات مستحبی به سیّد اشکال ندارد، اما صدقات واجب، مثل زکات اگر شخص زکات دهنده غیر سیّد باشد نمی تواند زکات واجب را به سید بدهد، مگر این که خمس و سایر وجوهات، کفایت مخارج آن سید را نکند و از گرفتن زکات ناچار باشد در این صورت احتیاط واجب آن است که اگر ممکن باشد، فقط به مقدارى که براى مخارج روزانه اش ناچار است بگیرد. بله اگر شخص زکات دهنده سید باشد باز در دادن زکات واجب به سید اشکالی وجود ندارد.(11)
#اختصاصی_کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش
t.me/mobahesegroup
eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
sapp.ir/mobahesegroup
www.instagram.com/mobahesegroup2
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹
🌿 @mobahesegroup
🌹
#بازنشر
سادات و تکالیف دنیوی
گرچه سادات به دلیل انتسابشان به پیامبر اکرم (ص) دارای احترام ویژه ای هستند، اما در انجام تکالیف و وظایف شرعیّ و اخلاقی همه امّت پیامبر اکرم (ص) مساوی میباشند و سادات، بر غیر سادات امتیازى ندارند و هیچ کس از انجام تکالیف الاهی، معاف نیست. تمامی انسان ها چه سادات و چه غیر سادات در تمامی لحظات مورد آزمایش و امتحان خداوند متعال بوده و هر بنده ای دارای پرونده ای است که در روز جزا مورد محاسبه قرار می گیرد.(13)
@mobahesegroup
سادات به واسطه شرف انتساب به پیامبر (ص)، مسئولیّت بیشترى دارند که رعایت احکام و تکالیف را نسبت به آنها موکّدتر مى نماید.(14)
#اختصاصی_کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش
t.me/mobahesegroup
eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
sapp.ir/mobahesegroup
www.instagram.com/mobahesegroup2
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹
🌿 @mobahesegroup
🌹
#بازنشر
سادات و عذاب جهنم
در این مورد روایتی به این مضمون که «فرزندان حضرت زهرا (سلام الله علیها) به جهنم نمی روند» وارد شده که در این جا به آن می پردازیم:
@mobahesegroup
“بِإِسْنَادِ التَّمِیمِیِّ عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ (ع) قَالَ قَالَ النَّبِیُّ (ص) إِنَّ فَاطِمَهَ أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَحَرَّمَ اللَّهُ ذُرِّیَّتَهَا عَلَى النَّار”؛(15) امام رضا (ع) از پدرانش (ع) از پیامبر (ص) نقل نموده که آن حضرت فرمود: پروردگار به پاسداشت پاک دامنی فاطمه(س)، آتش جهنم را بر فرزندان او حرام کرد.
این روایت در کتاب عیون أخبار الرضا (ع) که مأخذ بحار الأنوار در این زمینه می باشد نیز به همین ترتیب ذکر شده است.(16)
@mobahesegroup
منابع و راویان فراوانی از شیعه و اهل سنت که این حدیث را نقل کرده و در ارتباط با آن نظریات و پرسش هایی مطرح نموده اند(17) که این خود به نوعی نشانگر مسلم الصدور بودن اصل این روایت است.
@mobahesegroup
یکی از مؤلفان اهل سنت در قرن دهم بعد از بیان این روایت اعلام می دارد که نتیجه گیری صحیح آن است که سند این حدیث نسبتاً خوب است و همان گونه که در کتاب دیگری به صورت مفصل بیان داشتم، نظریۀ ساختگی بودن آن اشتباه است.(18)
@mobahesegroup
اما آنچه در ارتباط با این روایت مورد بحث و گفت و گوهایی قرار گرفته است، آن است که دامنۀ شمول این روایت تا کجا است؟ آیا باید آن را محدود به افراد خاصی دانست، یا تمام نوادگان حضرتش مصداق آن هستند؟
@mobahesegroup
آنچه از روایات شیعه برداشت می شود آن است که گویا برخی از سادات، این حدیث را به منزلۀ چراغ سبزی از جانب پروردگار ارزیابی می کردند که تمام اشتباهات آنان در این دیدگاه مورد بخشش بوده و هیچ مجازاتی دامنگیرشان نمی شد.
امامان معصوم (ع) با چنین دیدگاهی به مبارزه پرداخته و اعلام داشتند که چنین روایتی نباید منجر به سوء استفادۀ برخی از منتسبان به اهل بیت شود که در ذیل به برخی از این روایات اشاره می شود:
@mobahesegroup
1)حسن بن موسی روایت می کند که در خراسان در حضور امام هشتم بودم و برادر ایشان زید بن موسی که در مجلس حضور داشت گروهی را گرد خود جمع آوری کرده و به آنان فخر می فروخت که ما چه هستیم و چه هستیم!
@mobahesegroup
این سخنان به گوش امام رضا (ع) که مشغول سخن گفتن با گروهی دیگر بود رسید و به دنبال آن رو به سمت برادرش کرده و فرمود: آیا این روایت که آتش دوزخ بر فرزندان فاطمه (س) به پاسداشت پاک دامنی ایشان حرام است، تو را به خود مغرور کرده؟! سوگند به خدا که حیطۀ این روایت تنها امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و دیگر فرزندان بلا واسطۀ ایشان را در بر می گیرد. آیا عادلانه است که (پدرمان) موسی بن جعفر (ع) فرمانبردار پروردگار بوده، روزها را به روزه و شب ها را به عبادت بگذراند و تو مرتکب گناه و نافرمانی شوی، آن گاه هر دوی شما در روز قیامت یکسان باشید؟! در این صورت تو نزد خدا از او گرامی تری! (زیرا با وجود گناه به همان درجه ای رسیده ای که او با اطاعت بدان دست یافته است).
@mobahesegroup
(جدمان) امام سجاد (ع) در این زمینه می فرمود: که نیکوکاران از سادات دو برابر دیگران پاداش دریافت کرده و بدکاران آنان نیز دو برابر مجازات خواهند شد!(19)
مشابه این روایت با تعابیر دیگری در سایر منابع نیز مشاهده می شود.(20)
@mobahesegroup
2) حماد بن عثمان روایت می کند که از امام ششم (ع) تفسیر روایت نبوی ناظر به نجات فرزندان فاطمه (س) از آتش را جویا شدم. ایشان فرمودند که مراد از این روایت، فرزندان بلا واسطۀ ایشان یعنی حسنین (ع) و زینب و ام کلثوم می باشد.(21)
@mobahesegroup
3) شخصی به امام صادق (ع) عرضه داشت که آیا این حدیث، امان نامه ای برای تمام سادات بنی فاطمه نیست؟ ایشان فرمودند آیا نادانی؟ همانا مراد از این روایت تنها حسن و حسین می باشند که پاره ای از اهل بیت عصمت هستند، اما در مورد غیر آنها باید دانست که اگر رفتار و کردار زشت شخصی، مقام و منزلت او پایین آورد، منتسب بودن به پرهیزکاران او را بالا نخواهد برد.(22)
@mobahesegroup
البته روایات دیگری وجود دارد که می توان خلاف آنچه گفته شد را از آن برداشت کرد،(23) اما با توجه به اصول و موازین اسلامی و قرآنی، گرچه می توان گروه خاصی را دارای امتیازات بیشتری دانست، اما آزادی عمل مطلق آنان در انجام رفتار زشت و مصونیت کامل از هرگونه مجازات، با آموزه های دینی منطبق نیست و نجات فرزندان بلاواسطۀ زهرا نیز ناشی از بصیرتی است که به پاداش پاک دامنی مادرشان به آنها عطا شده و به دنبال آن، این بزرگواران با اختیار خود به گرد گناه و معصیت نرفته اند.
#اختصاصی_کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
🆔 @mobahesegroup
┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹
🌿 @mobahesegroup
🌹
پی نوشت ها و منابع مطالب بالا
👇👇👇👇👇👇👇👇
(1) قرشى، سید على اکبر، قاموس قرآن، ج 3، ص 350، دار الکتب الإسلامیه، چاپ ششم، تهران، 1371ش؛ طریحى، فخر الدین، مجمع البحرین، ج3، ص 71، چاپ سوم، تهران، 1375ش؛ فرهنگ ابجدی عربی – فارسی، ص 507(کتاب نامه تکمیل شود).
(2) مجمع المسائل (گلپایگانی)، ج1، ص، 392(کتاب نامه تکمیل شود).
(3) الأحزاب، 5٫
(4) کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج1، ص 539، ح4، دار الکتب الإسلامیه، تهران، 1365 ش.
(5) مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 10، ص 349، ح 9، مؤسسه الوفاء، بیروت، 1404 ق.
(6) موسوی گلپایگانی، سید محمد رضا، مجمع المسائل، محقق/ مصحح: کریمى جهرمى، على – ثابتى همدانى، على – نیرى همدانى، على، ج 1، ص 392، س 369، دار القرآن الکریم، چاپ دوم، قم- ایران، 1409 هـ ق.
(7) شوری، 23٫
(8) کلینی، کافی، ج 4، ص 60، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1365ش.
(9) ثقفى تهرانى، محمد، تفسیر روان جاوید، ج1، ص 52، انتشارات برهان، چاپ سوم، تهران، 1398ق.
(10) حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 16، ص 333(کتاب نامه تکمیل شود).
(11) توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج 2، ص 155، م 1955؛ تحریر الوسیله، ج 1، ص 341(تکمیل شود).
(12) دفتر آیت الله صافی.
(13) گلپایگانی، مجمع المسائل، ج1، ص 393٫
(14) همان.
(15) مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 43، ص 20، مؤسسه الوفاء، بیروت، 1404 ق.
(16) شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا (ع)، ج 2، ص 63، ح 264، انتشارات جهان، تهران، 1378 ق.
(17) ابن شهرآشوب، مناقب آل أبی طالب، ج 3، ص 325، انتشارات علامه، قم، 1379 ق؛ مقریزی، تقی الدین، امتاع الأسماع، ج 4، ص 196، بیروت، دار الکتب العلمیه،1420 ق؛ و … .
(18) صالحی شامی، سبل الهدی و الرشاد فی سیره خیر العباد، ج 11، ص 50، دار الکتب العلمیه، بیروت، 1414 ق.
(19) شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا ع، ج 2، ص 232، ح 1٫
(20) إربلی، علی بن عیسی، کشف الغمه، ج 2، ص 310، مکتبه بنی هاشمی، تبریز، 1381 ق.
(21) شیخ صدوق، معانی الأخبار، ص 106، ح 3، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1361 ش. (روایت قبلی این کتاب نیز در ارتباط با همین موضوع است).
(22) ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 18، ص 252، کتابخانه آیت الله مرعشی، قم، 1404 ق.
(23) راوندی، قطب الدین، الخرائج و الجرائح، ج 1، ص 281، مؤسسه امام مهدی عج، قم، 1409 ق.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش
t.me/mobahesegroup
eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
sapp.ir/mobahesegroup
www.instagram.com/mobahesegroup2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جنایت خاموش در ایران
😭جنایت فجیعی که کسی به خاطرش مجازات نمیشه!
🔺 به خاطر دلایلی که تو ویدیو بود، میشه جون یه آدمو گرفت؟
👇👇👇
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
🆔 @mobahesegroup
┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛
✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨
⚜️
#حضرت_قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم
✨بل کَذَّبُوا بِالسَّاعَةِ وَأَعْتَدْنَا لِمَن کَذَّبَ بِالسَّاعَةِ سَعِیرًا ﴿11﴾
[ (نه) بلکه (آنها) رستاخیز را دروغ خواندند و برای هر کس که رستاخیز را دروغ خواند، آتش سوزان آماده کرده ایم]
📗سوره مبارکه فرقان آیه 11
💠 عمر بن ابان کلبی، از ابی صامت، از امام جعفر صادق (علیه السلام) روایت میکند که ایشان فرمودند: شب، دوازده ساعت است و روز نیز دوازده ساعت است و تعداد ماههای سال نیز دوازده است و ائمه ما (علیهم السلام) نیز دوازده نفرند و نقیبانی هم که در قرآن در سوره مائده ذکر شده، دوازده نفر هستند، 👈و علی (علیه السلام) نیز ساعتی از از دوازده ساعت میباشد، و منظور از این آیه: «بَلْ کَذَّبُوا بِالسَّاعَةِ وَأَعْتَدْنَا لِمَن کَذَّبَ بِالسَّاعَةِ سَعِیرًا» همان علی (علیه السلام) است.
📗 الغیبه، ص 54
⚜️
✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
🔳▫️🔳▫️
▫️🔳
🔳
▫️
#نماز_جماعت_صبح
#بیداری_بین_الطلوعین
☑️ قرآن الفجر و یافته های علمی (2)
▪️ مضرات جسمي
▫️ دستگاه تنفس
دستگاه تنفسي انسان از بيني، ناي و ريه ها تشكيل شده است و كار اصلي آن تبادل گازهاي خون بين خون و محيط است. يعني اكسيژن هوا از طريق دستگاه تنفسي به خون انتقال پيدا مي كند و در عوض گاز كربنيك كه يك گاز اضافي است از طريق اين دستگاه به محيط پس داده مي شود .
حال خواب بي موقع صبح ممكن است در تبادل اين گازها اختلال ایجاد کند، بطوريكه اكسيژن رساني كم و برعكس گاز كربنيك خون افزايش يابد و در نتيجه فرد دچار تنگي نفس و مشكلات تنفسي شود.
▫️ دستگاه خونساز
ازجمله وظایف خون، رساندن اكسيژن و مواد غذايي به سلولهاي بدن و انتقال مواد زايد مانند گازكربنيك و اوره جهت دفع مي باشد .
وقتي فردي در خواب صبح مي باشد به علت كاهش تنفس و در نتيجه كمبود اكسيژن دستگاه خونسازي بدن انسان براي جبران كمبود اكسيژن شروع به خونسازي مي كند و به عبارتي ديگر خون فرد غليظ مي شود.
و غلظت خون عامل امراضی چون سكته قلبي يا مغزي است.
▫️ سيستم دفاعي بدن
همانطوري كه خواب به موقع و كافي براي تقويت سيستم دفاعي بدن لازم و ضروري مي باشد، خواب زياد و بی موقع (مانند خواب بین الطلوعین) سبب تضعيف سيستم دفاعي بدن انسان مي شود .
همانطور که در تتمه فصل گذشته اشاره شد، یکي از عوارض خواب در زمان بین الطلوعین، ايجاد اضطراب و استرس مي باشد و بديهي است استرس زياد باعث كاهش سيستم ايمني و دفاعي بدن در مقابل عفونت ها مي شود .
▫️ پوست و مو
➖ زردي پوست: يكي از عوارض شايع و قابل مشاهده خواب صبح زردي پوست بخصوص زردي صورت مي باشد . به علت عدم دفع بموقع و كافي مواد زايد از بدن ونيز به علت تخريب گلبولهاي قرمز فرسوده در خون و ايجاد بيلي روبين پوست به زردي و چروكيدگي مي گرايد . و اگر اين پوست در معرض نور خورشيد قرار گيرد ، بتدريج دچار سوختگي (آفتاب سوختگي) خواهد شد و ممكن است به تيرگي بگرايد.
➖ چرب شدن پوست: وقتي انسان در خواب طولاني و خواب صبح باشد، به علت كاهش ذخيره مواد غذايي بدن ، چربي هاي ذخيره شده در زير پوست، آب شده و بعد از خواب صبح، در زير آفتاب ، پوست بدن چرب شده كه همين موضوع مي تواند مشكلات ديگري از قبيل ايجاد آكنه و مشكلات عصبي را به دنبال داشته باشد.
➖ ريزش مو: يكي از عوامل ريزش مو، كمبود برخي مواد مانند روي، آهن و مس و اختلال در ترشح برخي هورمونها و اضطراب و استرس مي باشد که همه این موارد می تواند از خواب بین الطلوعین ایجاد شود.
▫️
🔳
▫️🔳
🔳▫️🔳▫️
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
⁉️متن شبهه: 👇👇👇
شراب در قرآن مطلقاً حرام نشده، به فایدههایی از آن نیز تصریح شده است؟ این ادعا را حتی مسلمانان عربزبان نیز مطرح و شایع میکنند، آیا چنین است؟
✅پاسخ شبهه: 👇👇👇
1⃣ این ادعا هم زمان با ایران، در میان سایر مسلمانان در کشورهای عربی و ترکیه نیز شایع شده است و همین امر نشان میدهد که برای تهاجم فرهنگی و اشاعهی فساد و فحشا در میان مسلمانان، اقدامات هدفدار و سازماندهی شدهای صورت میپذیرد.
2⃣ کسانی که بر این ادعا بوده و یا آن را مطرح و ترویج میکنند، معمولاً از سه گروه خارج نیستند:
الف – افراد ناآگاه به اسلام، قرآن و احکام.
ب – افرادی که به جای تلاش برای تطبیق خود با اسلام، سعی مینمایند اسلام و قرآن را با امیال نفسانی خود تطبیق و وفق داده و برای خطاهای خود توجیه قرآنی نیز بیاورند.
ج – افرادی که به صورت سازماندهی شده در ایجاد انحراف از اسلام و قرآن در اذهان عمومی تلاش مینمایند.
3⃣ آیهای که مدعیان فوق بدان استناد میکنند، به شرح ذیل است:
«يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فيهِما إِثْمٌ كَبيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما ...» (البقره - 219)
ترجمه: در باره شراب و قمار از تو سؤال مىكنند، بگو: «در آنها گناه و زيان بزرگى است و منافعى (از نظر مادى) براى مردم در بردارد (ولى) گناه آنها از نفعشان بيشتر است... .
4⃣ استناد به این آیه برای توجیه مفید قلمداد نمودن شراب، مانند همان قصهی قدیمی است که از کسی پرسیدند: چرا نماز نمیخوانی؟ گفت: به امر قرآن کریم که فرمود: «لا تَقْرَبُوا الصَّلاة – به نماز نزدیک نشوید» و او با بقیهی آیه که میفرماید «وَ أَنْتُمْ سُكارى - در حالی که مست هستید» کاری نداشت!
اینها نیز دو کلمهی «مَنافِعُ لِلنَّاسِ» را گرفته و اول و آخر و نیتجهگیری را رها کردهاند.
خداوند متعال در کلام وحی ابتدا به گناه کبیره بودن شرب خمر و قمار تصریح مینماید «فيهِما إِثْمٌ كَبيرٌ»، سپس به برخی منافع شراب اشاره مینماید «وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ» اشاره مینماید [مثل این که میتواند در هضم غذا یا آب کردن چربیها یا زدودن برخی رسوبات از عروق مفید باشد و یا چرخهی اقتصادی کلانی را به حرکت درآورد] و مجدداً تصریح مینماید که گناه [ضرر، زیان و خسران] آن به مراتب بیشتر از منافعش میباشد «إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما».
حال چرا باید به رغم دو بار تأکید بر گناه کبیره و مضر بودن شراب، به برخی از فایدههای آن استناد کرده و آن را حلال شمرده و این دروغ را نیز به خدا نسبت دهند⁉️
5⃣ گناه کبیره و بالتبع حرام بودن شراب و قمار، فقط در آیهی فوق بیان نشده است، بلکه در آیهی ذیل به صراحت بیان شده که این اعمال شیطانی است و دستور به اجتناب از آن [خودداری به ارتکاب به آنها] نیز بیان گردیده است.
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (المائده - 90)
ترجمه: اى كسانى كه ايمان آوردهايد! شراب و قمار و بتها و ازلام [نوعى بختآزمايى]، پليد و از عمل شيطان است، از آنها دورى كنيد تا رستگار شويد.
6⃣ بدیهی است وقتی «فلاح و رستگاری» منوط به اجتناب از شراب، قمار، بتپرستی و ازلام میگردد، ارتکاب به آنها موجب ضلالت و هلاکت میگردد. پس حرام است. لذا دستور به اجتناب میدهد.
7⃣ در آیه دیگری به هدف شیطان از ترویج شرابخواری و قمار مبنی بر ایجاد اختلاف و دشمنی بین خودتان از یک سو و دور کردن انسان از یاد خدا و نماز از سوی دیگر تصریح شده است:
«إِنَّما يُريدُ الشَّيطانُ أَن يُوقِعَ بَينَكُمُ العَداوَةَ وَ الْبَغضاءَ فِي الخَمرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَن ذِكرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَل أَنتُم مُنْتَهُونَ» (المائده - 91)
ترجمه: شيطان مىخواهد به وسيلهی شراب و قمار، در ميان شما عداوت و كينه ايجاد كند و شما را از ياد خدا و از نماز بازدارد. آيا (با اين همه زيان و فساد، و با اين نهى اكيد) خوددارى خواهيد كرد؟!
نتیجه:
حال آیا میتوان باز مدعی شد که شرابخواری در عین حال که گناه کبیره، مضر، عمل شیطان قلمداد شده، در ردیف قمار و بت پرستی شمرده شده، عامل اختلاف و دشمنی و دوری از یاد خدا و نماز بیان شده و به اجتناب از آن تصریح شده، در اسلام و قرآن کریم «حرام» نگردیده است؟!
⁉️آیا این ادعا و ترویج و شایع نمودن این دروغ و نسبت دادن آن به خدا و قرآن کریم، خودش مصداق کامل و عینی عمل شیطان در ایجاد اختلاف و دشمنی بین مسلمانان و دور کردن آنها از یاد خدا و نماز نیست؟
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
👇👇👇👇👇
@mobahesegroup
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
✨
#بقیة_الله_ارواحنا_له_الفداء
ا❁﷽❁ا
⚜️ الشمس ⚜️
«و الشَّمْسِ وَ ضُحاها»؛
سوگند به خورشيد و گسترش نور آن در صبحگاهان
﴿ سوره مبارکه شمس، آیه 1 ﴾
ا┅═✧❁ ⚜️ ❁✧═┅ا
«شمس» به معنای خورشید، از القاب مبارک حضرت بقیة الله الأعظم (أرواحنا فداه) می باشد. وجود مقدس آن حضرت چون خورشید پر فروغ در قلوب عباد می درخشند و این اشراقِ شمس ولایتِ حضرتشان موجب تطهیر ارض وجود مومنین و هدایت هر ضالّ و حیرانی می شود؛
«الإمامُ ..شمسٌ مُشرِقةٌ في قلوبِ العارِفينَ» (1) و «هو الشمس الطالعة على العباد بالأنوار فلا تناله الأيدي و الأبصار» (2).
از اینرو حقیقت معنای شمس، بلکه «شمس الشموس»، «شمس الظّلام» و «شمس الطالعة» (3) و نیز بطن «ضحی» که غایت درجات نورانیت شمس است (4)، در وجود مبارک حضرت ولی الله الأعظم (أرواحنا فداه) خلاصه می شود.
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(1) بحار الأنوار، ج 25، ص 170
(2) إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب عجل الله تعالى فرجه الشريف، ج1، ص 32
(3) فرازهایی از دعای شریف ندبه
(4) بحارالأنوار، ج 24، ص 72.
✨
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
👇👇👇👇👇
@mobahesegroup
⁉️متن شایعه: 👇👇👇
مرجع تقلیدشیعیان آقای سیستانی بدنبال نازل شدن بیماری کرونا برای شفاعت طلبیدن برای مسلمانان وشیعیان جهان به مدت دوشب نزد مقبره مطهر امام علی رفته امروز فتوا دادن که برای دفع بلای کرونا و سلامتی. همه شیعیان همین امشب هر مسلمان ده مرتبه سوره الفیل را تلاوت کند به گوش همه شیعیان برسانید برای ریشه کن شدن این بیماری
انشاالله حاجت روا شوید عاقبت بخیر
✅پاسخ شایعه: 👇👇👇
1️⃣ با جستجویی که در سایت حضرت آیت الله سیستانی صورت گرفت چنین مطلبی یافت نشد.
2️⃣ظاهراً نویسنده شایعه فرق توصیه با فتوا را نمیداند!
3️⃣اما ایشان در پاسخ به سؤالی در این خصوص راهکارهایی را ارائه نموده اند:
سؤال: توصیه شما به مؤمنانی که در چنین شرایط دشواری در حال دست و پنجه نرم کردن با این بیماری واگیردار خطرناک هستند، چیست؟
مؤمنان عزیز را به امور زیر توصیه می کنیم:
توسل به خداوند عزوجل و تضرع به او برای دفع این بلا و انجام فراوان اعمال صالحی نظیر صدقه دادن به فقرا، کمک به افراد ضعیف، قرائت قرآن مجید و خواندن دعاهای روایت شده از پیامبر(ص) و اهل بیت مطهرشان علیهم السلام.
🌐https://www.irna.ir/news/83725139/
4️⃣ همانطور که ملاحظه میکنید ایشان بطورکلی توصیه به خواندن قرآن کرده اند اما به سوره خاصی اشاره نکرده اند.
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
👇👇👇👇👇
@mobahesegroup
ا⬜️⚜️⬜️⚜️⬜️⚜️
ا◻️⚜️◻️⚜️
ا◽️⚜️
#خطبه_مفاخره (19)
⚜️ قال سیدنا و مولانا علی (علیه السلام):
«أَنَا كَنْزُ اَلْغِنَى»؛
من گنج بی نیازی هستم.
✨ قالت سیدتنا و مولاتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها):
«وَ أَنَا اَلْكَلِمَةُ اَلْحُسْنَى»؛
و من کلمة الحسنای الهی هستم.
📗 عوالم العلوم، ج 11، ص 261؛ الفضائل، لإبن شاذان، ج 1، ص 80.
◽️⚜️
◻️⚜️◻️⚜️
⬜️⚜️⬜️⚜️⬜️⚜️
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
👇👇👇👇👇
@mobahesegroup
ا⬜️⚜️⬜️⚜️⬜️⚜️
ا◻️⚜️◻️⚜️
ا◽️⚜️
#خطبه_مفاخره (19)
*️⃣در ادامه خطبه مفاخره، حضرت سیدة النساء، صدیقه الکبری (سلام الله علیها) یکی دیگر از مناقب ذاتی خویش را «کلمه حسنای الهی» معرفی می فرمایند.
🔘در بسیاری از آیات حضرت قرآن از «کلمة الله ،کلمه تامه الهی، کلمه علیای الهی » سخن به میان آمده است و مطابق این فراز از خطبه، وجود مقدسه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) ،کلمه حسنای الهی هستند.
⏺ حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) در این فراز از خطبه مفاخره، یکی از مناقب ذاتی شان را «کلمة حسنای الهی» معرفی می فرمایند که در یک آيه از آیات حضرت قرآن به این عبارت اشاره شده است.
✨و أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذينَ كانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتي بارَكْنا فيها وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنى عَلى بَني إِسْرائيلَ بِما صَبَرُوا وَ دَمَّرْنا ما كانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَ ما كانُوا يَعْرِشُون
▫️و ما مشارق و مغارب زمین را که برکت داده بودیم، به قومی که مورد ظلم واقع شده اند، به میراث عطا کردیم و به واسطه صبری که کردند، کلمه حسنای الهی را بر ایشان (بنی اسرائیل) به اتمام رساندیم و هر آنچه که کافران و ظالمان (فرعون) بنا کرده بودند را ویران ساختیم
(سوره اعراف، آیه 137)
✔️خداوند عزوجل به این آیه که از قصص حضرت قرآن به شمار می رود، جهت بیان حقیقت ، متذکر گردیده است.
🔹به ارث دادن زمین مبارک به قومی که مورد ستم از جانب ظالمین و دشمنانشان واقع شده اند، در زمان ظهور جهانی حضرت بقیة الله الاعظم به معنای حقیقی و واقعی خود به ظهور و بروز خواهد رسید و این وعده الهی تام گردیده و محقق می شود.
🔹اما تا قبل از آن، «صبر» بر رسول مکرم اسلام و ائمه هدی (علیهم السلام) لازم گردیده است.
➖قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام :
▫️فإِنَّ اللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّداً وَ أَمَرَهُ بِالصَّبْرِ وَ الرِّفْقِ ..
▫️فصَبَرَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم فِي جَمِيعِ أَحْوَالِهِ، ثُمَّ بُشِّرَ فِي الْأَئِمَّةِ مِنْ عِتْرَتِهِ وَ وُصِفُوا بِالصَّبْرِ «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُونَ»
▫️...فَشَكَرَ اللَّهُ لَهُ ذَلِكَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْهِ «وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنى عَلى بَنِي إِسْرائِيلَ بِما صَبَرُوا وَ دَمَّرْنا ما كانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَ ما كانُوا يَعْرِشُونَ»
▫️فقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم آيَةُ بُشْرَى وَ انْتِقَامٍ..
📔تفسير القمي، ج1 ص: 197
📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج2 ؛ ص739
📔بحار الأنوار ؛ ج9 ؛ ص203
☑️پس از آنکه امت رسول و شیعیان ائمه (علیهم السلام) در صبر خویش استقامت بورزند، کلمه حسنای الهی برایشان تمام خواهد شد و این کلمه حسنی، همان «رحمت الهی» است.
🖋و تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الحُسنی يَعْنِي الرَّحْمَةَ تَمَّتْ لَهُمْ
📔تفسير القمي ؛ ج1 ؛ ص239
📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج2 ؛ ص578
📔بحار الأنوار ؛ ج13 ؛ ص112
🔘کلمه حسنی، یعنی رحمانیت الهی که به طور مطلق، دلالت بر وجود حضرت اُم ابیها دارد ، تَمَّت ، به معنا الاتم شامل حال ایشان خواهد شد و رحمت مادری به ظهور تام خواهد رسید.
🔘به واسطه رحمت مادری یعنی کلمة حسنای الهی است که شیعیان می توانند مشارق و مغارب زمین را به دست گیرند و بر حزب شیطان غلبه پیدا کنند.
➖و أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذينَ كانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتي بارَكْنا فيها
(سوره اعراف، آیه 137)
🔹همان گونه که در حدیث معراج که در بالا ذکر شد، بیان شده است:
▫️فنُودِيتُ يَا مُحَمَّدُ هَؤُلَاءِ أَوْلِيَائِي .. لَأُظْهِرَنَّ بِهِمْ دِينِي وَ لَأُعْلِيَنَّ بِهِمْ كَلِمَتِي وَ لَأُطَهِّرَنَّ الْأَرْضَ بِآخِرِهِمْ مِنْ أَعْدَائِي وَ لَأُمَلِّكَنَّهُ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا
◀️بنابراین حقیقت معنای «کلمة حسنای الهی» وجود مبارکه حضرت اُم الائمه و الابرار است، اُمِ ذوات مقدسی که خود کلمة الهی و کلمه تامه الهی هستند.
🔹حضرت مادر، «کلمه تامه حسنای الهی» است؛ وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الحُسنی .
🖋آن زمان که کلمه حسنای الهی بر مردم تمام گردد، یعنی زمان ظهور و بروز کلمه حسنی بر اهل زمین فرا رسد ، رحمانیت به بروز و ظهور به معنا الاتم می رسد؛ در این زمان است که حزب «رحمان» بر حزب شیطان غلبه خواهد کرد «وَ دَمَّرْنا ما كانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَ ما كانُوا يَعْرِشُون»؛ ریشه ظلم و هر آنچه از فروعات اعداء در زمین بنا شده و پایه گذاری و تاسیس به بدعت شده است از بین رفته و «کلمه الله العلیا» حاکم می گردد.
🔹و حضرت صدیقه اطهر (سلام الله علیها) معنای کلمه حسنای الهی هستند.
@mobahesegroup