eitaa logo
مبلغ یار (منبر،روضه، مدارس امین)
1.6هزار دنبال‌کننده
6 عکس
1 ویدیو
744 فایل
🔰 اهداف کانال: ۱- ارائه روضه های روشمند و مستند ۲- ارائه مقتل و زندگینامه اصحاب امام حسین(ع) ۳- ارائه منبرهای روشمند و کتاب های مناسب برای ایام سوگواری محرم، رمضان، فاطمیه و ... ۴- ارائه ره توشه معلمان و درسنامه های تخصصی برای مدارس امین ♻️ @sabz_aseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🏴🍃 ⁉️ چه کسی سر مطهر امام حسین علیه السلام را از تن جدا کرد؟ 🔰 در منابع تاریخی اختلاف شدیدی درباره نام قاتل امام حسین علیه السلام به چشم می‌خورد: ۱. سنان بن انس؛ ۲. شمر بن ذی الجوشن؛ ۳. خولی بن یزید؛ ۴. شِبْل بن یزید (برادر خولی)؛ ۵. حصین بن [نمیر] تمیمی؛ ۶. مهاجر بن اوس تمیمی؛ ۷. کثیر بن عبدالله شَعبی؛ ۸. ابن جوان یمامی؛ ۹.سنان ابن انس با مشارکت زُرعة بن شریک؛ ۱۰. مردی از مَذْحِج. 🔹 سبط ابن جوزی پس از نقل چند قول در تعیین قاتل (جداکننده سر مطهر) امام نوشته است: درست آن است که قاتل حسین علیه السلام سنان با مشارکت شمر بوده است. ✅ در مجموع با توجه به آنچه بیشتر منابع، که در کهن ترین و معتبرترین منابع نیز در میان آنها هستند، سنان را قاتل امام معرفی کرده اند، به نظر می رسد قاتل مباشر امام، یعنی چه کسی که سر مطهر آن حضرت را از بدن جدا کرد، سنان بن انس بوده است؛ فردی احمق و جسور که این کار را به دستور فرمانده لشکرش، شمربن ذی الجوشن انجام داده است. ابن اثیر نیز پس از نقل برخی اقوال در این باره گفته است: صحیح آن است که حسین بن علی علیه السلام را سنان بن انس کشت. 🔷 بنابراین قاتل امام در درجه اول، شمر بن ذی الجوشن بود که فرمان قتل آن حضرت را صادر کرد. از این رو در روایات و زیارات، مانند زیارت عاشورا به نام لعنت شده است. همچنین او بود که با پیشنهاد صلح آمیز عمر سعد به امام حسین علیه السلام مخالفت کرد و عبیدالله بن زیاد را تحریک کرد که پیشنهاد صلح ‌آمیز پیشنهاد عمر سعد را که مبتنی بر مذاکره و مصالحه بود، رد کند. 🔻 درباره چگونگی قتل امام حسین علیه السلام معروف است که سر آن حضرت را از قفا بریده اند. در منابع اولیه گزارشی در این باره وجود ندارد؛ اما در منابع در قرن ششم به بعد این مطلب تصریحا یا تلویحا بیان شده است. 🔻خوارزمی خود به این امر تصریح نکرده است؛ اما بنا بر قول وی و برخی دیگر، وقتی نگاه حضرت زینب سلام الله علیها به بدن مطهر برادرش حسین علیه السلام افتاد، او را سر بریده از قفا توصیف کرد. همچنین به گزارش ابن شهر آشوب، امام سجاد علیه السلام در خطبه ای که در شام یزید خواند، خود را فرزند کسی دانست که سرش را از قفا بریده اند. 📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا، ج۲، ص۵۵۹ - ۵۶۲. -------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ در کربلا کدام زن به شهادت رسید؟ 🔰 اُمّ وَهْب، همسر عبدالله بن عُمَیر کلبی، تنها زن شهید در کربلاست. 🔹 هنگامی که همسر شجاعش قصد خود را برای پیوستن به لشکر امام(ع) اعلام کرد، وی ضمن تشویق شوهرش، از وی خواست که همراهش برود. 🔸 روز عاشورا اُمّ وَهْب، عمود خیمه ای را برداشت و به سوی شوهرش رفت و به او گفت: پدر و مادرم فدایت باد! برای پاکانِ نسل محمّد(ص) بجنگ. او نیز به سوی زنش آمد و وی را نزد زنان، باز گردانْد؛ امّا زن، به لباس او چسبید و گفت: من، تو را رها نمی کنم تا آن که همراه تو جان بدهم. امام حسین(ع)، او را ندا داد و فرمود: «برای خانوادۀ شما، پاداش نیکو باد! خدا رحمتت کند! به نزد زنان، باز گرد و کنار آنان بنشین که جنگ، بر زنان، واجب نیست». اُمّ وَهْب هم به سوی زنان، باز گشت. 🔻 پس از شهادت شوهر، به سوی او آمد و نزدش نشست و غبار را از او کنار زد و گفت: بهشت، گوارایت باد! شمر بن ذی الجوشن، به غلامش رستم گفت: با عمود خیمه، بر سرش بکوب. او بر سرِ آن زن کوبید و سرش شکست و سپس همان جا، جان داد. 📚از عاشورا بیشتر بدانیم، ص، ۱۰۱؛ به نقل از حدیث نت. -------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ روز عاشورای سال ۶۱ هجری قمری در چه تاریخی از تقویم شمسی و میلادی، در چه روزی از روزهای هفته بوده است؟ 🔰 طبق محاسبات نجومی، روز عاشورای سال ۶۱ هجری قمری، برابر با بیست و یکم ( و یا بیستم ) مهر سال ۵۹ هجری شمسی، و دوازدهم اکتبر سال ۶۸۰ میلادی بوده است. 🔹 اما درباره اینکه عاشورای سال ۶۱ قمری چه روزی از روزهای هفته بوده است، پنج قول وجود دارد: شنبه، یکشنبه، دوشنبه، چهارشنبه و جمعه، که در این میان روز جمعه بیشترین قائل را دارد. ✅ اما بررسی ها و محاسبات نجومی و ریاضی گویای آن است که عاشورای سال ۶۱ روز دوشنبه بوده است. 📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا، ج۲، ص ۵۱۵. -------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️بنابر روایات شهادت امام حسین علیه السلام خواست و مقدّر الهی بوده است. این امر چگونه با اختیاری بودن قیام امام حسین علیه السلام سازگاری دارد؟ 🔰 تقدیر الهی به دو معناست و مقدّر بودن شهادت امام حسین علیه السلام به هر معنا که باشد - چه تقدیر تکوینی و چه تقدیر تشریعی - هیچکدام با اختیاری بودن عمل امام حسین منافات ندارد. اما توضیح هر دو صورت: صورت اول: اگر مقدر بودن شهادت، بمعنای تقدیر تکوینی باشد 🔹 تقدیر تکوینی یعنی خداوند برای هر چیزی اندازه قرار داده و برای آن، علل و اسباب مقدر نموده است تا هرگاه آن اسباب فراهم گردد، آن حادثه یا عمل نیز واقع خواهد شد. قضای الهی نیز بمعنای قطعیت یافتن یک سبب، از میان اسباب متعددی است که برای یک حادثه وجود دارد. 🔸 مثلا؛ اگر به خانه شما از چند کوچه راه باشد، به تمام این راه های متعدد که برای ورود به خانه وجود دارد، قدر گفته می شود و هر کدام از راهها را برای رسیدن به خانه انتخاب کنید، خارج از قدر نبوده و جزء آن حساب خواهد شد. حال اگر یکی از آن راهها را انتخاب کنید و رفتن از آن راه تحقق و قطعیت یابد، این مرحله را قضا می نامند. 🔻 اگر مقدر بودن شهادت را به معنای تقدیر تکوینی بگیریم، اینگونه می گوییم که بشر همیشه خود را بر سر چهارراه می بیند؛ به طوری که اجباری برای انتخاب یک راه ندارد و سایر راه ها بر او بسته نیست و انتخاب یکی از آنها نیز به فکر و اراده او مربوط است؛ یعنی طرز فکر و انتخاب اوست که یک راه خاص را معین می‌کند و این، همان قضا و قدر الهی خواهد بود. در کربلا وقتی امام حسین علیه السلام بین دو راه، یعنی بیعت ذلیلانه با یزید یا روبرو شدن با شمشیر های سپاه ابن زیاد قرار گرفت، امام با اختیار خود راه دوم را انتخاب کرد. این انتخاب اختیاری امام، جزء تقدیر الهی بود. بنابراین راهی که امام بر‌گزید، هم اختیاری بود و هم تقدیر الهی و میان تقدیر الهی و انتخاب او، تضادی وجود ندارد. صورت دوم: اگر مقدر بودن شهادت، بمعنای تقدیر تشریعی باشد 🔹 تقدیر تشریعی یعنی اینکه خداوند از چندین راهی که برای انجام یک عمل در اختیار انسان قرار دارد، یک راه یا انجام یک عمل خاص را بپسندد و آن را بخواهد و با واسطه پیامبران یا از طریق عقل به انسان ابلاغ کند. انسان نیز اختیار دارد که آن عمل را انجام بدهد یا ندهد. 🔸 مثلاً خداوند دوست دارد و از بندگانش خواسته تا نماز و روزه را انجام دهند اما انسان ها در انجام دادن یا ندادن آن اختیار دارند. 🔻 اگر مقدر بودن شهادت را به معنای تقدیر تشریعی بگیریم، می گوییم که بر طبق معنای تقدیر تشریعی خدا می خواست امام حسین بهترین راه را برگزیند که نتیجه آن، شهادت مظلومانه او بود؛ امام حسین در انتخاب آن راه مجبور نبود؛ [همانطور که ما در خواندن نماز و روزه مجبور نیستیم و با اختیار انجام می دهیم] اما خواست خدا را پسندید؛ زیرا این امر را بهترین راه و سرنوشت می دانست و لذا با کمال میل و اختیار آن را برگزید. 📚 برگرفته از پرسمان محرمِ سید محمود اکبریان و محمدرضا بهروز، صص ۱۹-۲۴. -------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا امام حسین پس از رسیدن به کربلا، زمین آنجا را خرید؟ 🔰 کهن ترین گزارشی که در این باره وجود دارد، گزارش شیخ بهایی در کتاب کشکول است. 🔹 به گفته محدث نوری، شیخ بهایی با استناد به دستخط جدش محمد بن علی جُباعى و او با استناد به دستخط سید ابن طاووس و او به نقل از جزء دوم کتاب زیارات محمد بن احمد بن داود قمی و او از امام صادق علیه السلام نقل کرده که امام حسین علیه السلام زمینی را که [اکنون] قبرش در آن قرار گرفته است، از اهل نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خرید و آن را به ساکنان آنجا صدقه داد و با آنان شرط کرد که زایران قبرش را به آنجا راه نموده، سه روز از آنان پذیرایی کنند. 🔸 پس از شیخ بهایی، جزائری بدون ذکر سند، این گزارش را آورده است. یوسف بن احمد بحرانی نیز این خبر را به نقل از سید ابن طاووس نقل کرده است. 📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا، ج۲، ص۵۵۷. -------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا «تل زینبیه» و «گودی قتلگاه» واقعیت تاریخی دارد؟ 🔰 در منابع معتبر کهن، سخنی از تل زینبیه در میان نیست، آنچه در برخی منابع آمده «مُسَنّاة» به معنای سیل بند است. در این منابع می خوانیم هنگامی که امام حسین علیه السلام تشنه شد، روی سیل بند رفت و آهنگ فرات کرد؛ اما هیچ سند معتبری حاکی از حضور حضرت زینب سلام الله علیها روی این سیل بند در هنگام قطع سر امام در دست نیست. 🔹 همچنین در گزارشی از بلاذری و طبری اشاره به تلّی شده است که تنی چند از پیران کوفه بر آن ایستاده بودند و می گریستند و از خدا برای امام طلب یاری می کردند. 🔸 افزون بر این، در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده که یکی از آداب زیارت امام حسین علیه السلام این است که هر وقت زایر بر تل ایستاد، رو به قبله ذکر خاصی را بیان کند؛ اما معلوم نیست که منظور از این تپه، همان تپه یاد شده در در گزارش بلاذری و طبری باشد. 🔻 مهم تر آنکه هیچ دلیلی نداریم که ثابت کند آنچه در این اخبار و روایات آمده، همان تل زینبیه مشهور در عصر کنونی است که بر آن گنبد و بارگاهی ساخته اند؛ زیرا در هیچ یک از منابع معتبر کهن و متأخر، نام و نشانی از این پدیده به چشم نمی‌خورد. 🔹 به همین ترتیب درباره گودی قتلگاه نیز در هیچ یک از منابع معتبر کهن، و حتی ‌منابع عصر صفویه تا قاجار، مطلبی‌ یافت نمی‌شود. ✅ به نظر می رسد «تل زینبیه» و «گودی قتلگاه» از موضوعاتی است که در دوران پهلوی توسط خطبا و واعظان هنگام ذکر مصائب شهادت امام حسین علیه‌ السلام‌ بر سر زبان ها افتاده ‌و به‌ تدریج شهرت‌ یافته است. 📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا، ج۲، ص۵۵۶. ------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا امام حسین علیه السلام در روز عاشورا نمی‌توانست برای نابودی دشمن از امور غیبی مدد بگیرد، یا از خدا بخواهد که خود، یاران و اهل بیتش را سیراب کند تا رنج کمتری متحمل شوند؟ 🔰 امام باقر علیه السلام فرمود: اسم اعظم ۷۳ حرف است. یک حرفش نزد «آصف بن برخیا» بود که با به کاربردن آن یک حرف، در یک لحظه تخت بلقیس را آورد و حال آنکه پیش ما، ۷۲ حرف از اسم اعظم هست. 🔹 امام حسین علیه السلام با آن که مستجاب الدعوه بود و می توانست به اذن الهی همه دشمنان را از طریق دعا نابود کند و یا به اذن الهی می توانست از زمین چشمه گوارا بجوشاند یا از آسمان باران بخواهد و خود و اصحابش را سیراب نماید، ولی این کار را نکرد؛ چون: 1⃣ زندگی عادی، وظیفه پیشوایان دینی؛ پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام مامور بودند که در کارها و زندگی روزمره خود، از توانایی و استعداد خویش استفاده کنند و در برخورد با ستمکاران، از راههای معمول بهره گیرند، نه اینکه برای پیروزی بر دشمنان از نیروهای غیبی استفاده نمایند، مگر در موارد خاص که مصلحت دین و هدایت مردم در آن باشد. 2⃣ کسب معنویت، با تحمل بلا؛ قانون و سنت الهی این است که هر انسانی در سایه تلاش و تحمل سختی و بردباری، به مراتب کمال و قرب الهی نائل شود و هر چه انسان مقرب تر باشد، آزمون هایش سخت تر خواهد بود. کربلا نیز صحنه آزمون الهی است، آزمون حسین و یارانش از یک طرف، و دشمنان از طرف دیگر. 3⃣ تحمل بلا، راه الگو شدن برای امت؛ امامان و پیشوایان دینی الگو برای مومنان اند، اگر بنا باشد آنها با استمداد از قدرت الهی و از راه اعجاز، بر مشکلات فایق آیند؛ چگونه می توانند الگوی ما در مشکلات باشند و به ما صبر و استقامت بیاموزند؟ آری، آنان دارای مقام امامت اند و برای ما الگوی زندگی؛ زیرا با زحمت بسیار و تحمل رنج ها و سختی های زیاد، توانستند به مقام قرب الهی دست یابد. 4⃣ تشنگی، نشان دهنده پلیدی دشمن؛ مسئله تشنگی در کنار مسائل و مشکلات بسیار دیگر، موجب به نمایش درآمدن استقامت امام و یارانش، از یک طرف و رذیلت دشمنان، از طرف دیگر بود و این موضوع ‌توانست به پیام رسانه هرچه بهتر حسینی منجر شود. 📚 برگرفته از پرسمان محرمِ سید محمود اکبریان و محمدرضا بهروز، صص ۲۴-۲۷. -------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا شریح قاضی فتوا به قتل امام حسین(ع) داد؟ 🔰 در منابع اصلی، نقش شُرَیح قاضی در ماجرای دستگیری و شهادت هانی بن عروه بیان شده است؛ امّا آنچه شهرت یافته كه وی، فتوای قتل امام حسین(ع) را صادر كرده، تنها در منابع متأخّر (مانند: تذكرة الشهداء كه در قرن چهاردهم نگارش یافته) دیده می شود. ✅ بنابراین چنین نقلی قابل اعتماد نیست. 📚 دانشنامه امام حسین(ع)، ج۸، ص ۴۱۵-۴۲۹. -------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
⁉️ تعداد سپاه و نیروهای عمر بن سعد -در مقابل امام حسین علیه السلام - چند نفر بودند؟ 🔰 شمار سپاهیان ابن سعد - که در گزارش های نسبتا معتبر آمده -، عبارت است از: چهار هزار نفر، چهار هزار و پانصد نفر، بیست هزار نفر،۲۲ هزار نفر، ۲۸ هزار نفر، سی هزار نفر، ۳۱ هزار نفر، و ۳۵ هزار نفر. 🔹 با توجّه به این که نیروهایی که از کوفه به کربلا رفتند، یک جا اعزام نشدند، احتمالاً برخی از مورّخان ، تنها آمار اوّلیه نیروهای اعزامی از کوفه را ثبت کرده اند و برخی، آمار کسانی را نیز که به آنها پیوسته اند، ثبت کرده اند. در نتیجه، چنین اختلاف هایی پدید آمده است . 🔹 از سوی دیگر، با در نظر گرفتن این که شماری از نیروهای اعزامی در بین راه، فرار کرده اند، اظهار نظر در باره شمار واقعی و حتّی شمار تقریبی سپاه ابن سعد، بسیار دشوار است. ✅ گفتنی است که رقم سی هزار نفر، در دو روایت از امام حسن علیه السلام و امام زین العابدین علیه السلام، نقل شده است. هر چند که سند این روایات، از اعتبار لازم برخوردار نیست؛ لیکن با توجّه به کوچ دادن عمومی مردم کوفه به سوی کربلا توسّط ابن زیاد و نیز با توجّه به این که این تعداد، کمتر از نیمی از جنگجویانِ کوفه است - که حدود صد هزار نفر تخمین زده شده اند - رقمی قابل قبول است. 🔸 قرینه دیگری که می تواند تعداد سی هزار نفر را تأیید کند، این است که سپاهیان مختار را شصت هزار نفر گزارش کرده اند. به نظر می رسد که سپاهیان او را کسانی تشکیل داده اند که در واقعه کربلا ، در لشکر عمر بن سعد نبوده اند. 📚دانشنامه امام حسین(ع)، ج۶، ص ۸۴-۸۷ -------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ حکومت بنی امیّه، چند سال پس از عاشورا منقرض شد؟ 🔰قيامهاى فراوانی پس از نهضت امام حسين (عليه السلام) صورت گرفت كه بزرگترين آنها انقلاب عباسيان بود كه در سال ۳۲ هجرى به پيروزى رسيد و بساط حكومت بنى اميه را [بعداز گذشت ۷۱ سال از واقعه عاشورا] برچيد. 🔹نيرومندترين عامل پيروزى عباسيان در اين انقلاب، شرح ستمگريهاى بنى اميه نسبت به بنى هاشم و مظلوميت اين خاندان بود و از نظر تحريك خشم مردم بر ضد بنى اميه، ياد آورى شهادت امام حسين (عليه السلام) بيشترين تأثير را داشت. 📚سیره پیشوایان،مهدی‌پیشوایی، ص۱۴۳. -------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا روایاتی که ثواب عزاداری و گریه بر امام حسین علیه السلام را بسیار زیاد و بی حد و مرز دانسته صحیح است؟ چگونه می شود با یک قطره اشک، خداوند تمام گناهان ما را ببخشد؟ 🔰 پاسخ این سؤال، در دو محور بیان می گردد: محور اول: چگونگی تعلق ثواب فروان به گریه بر ارباب بی سر جواب این سوال که چگونه می شود با یک قطره اشک، خداوند تمام گناهان ما را ببخشد، در تشرف سید بحرالعلوم، این چنین داده شده است: 🔹سید بحرالعلوم (ره ) به قصد تشرف به سامرا تنها براه افتاد. در بین راه راجع به این مساله، که گریه بـر امـام حسین (ع ) گناهان را مى آمرزد، فکر مى کرد. همان وقت متوجه شد که شخص عربى که سـوار بـر اسـب اسـت بـه او رسـید و سلام کرد. بعدپرسید: جناب سید درباره چه چیز به فکر فرو رفته اى؟ و در چه اندیشه اى؟ اگر مساله علمى است بفرمایید شاید من هم اهل باشم؟ 🔹سـیـد بـحرالعلوم فرمود: در این باره فکر مى کنم که چطور مى شود خداى تعالى این همه ثواب به زائریـن و گریه کنندگان بر حضرت سیدالشهداء (ع ) مى دهد، مثلا در هرقدمى که در راه زیارت بـرمـى دارد، ثواب یک حج و یک عمره در نامه عملش نوشته مى شود و براى یک قطره اشک تمام گناهان صغیره و کبیره اش آمرزیده مى شود؟ 🔹آن سوار عرب فرمود: تعجب نکن ! من براى شما مثالى مى آورم تا مشکل حل شود. سـلـطـانـى بـه همراه درباریان خود به شکار مى رفت . در شکارگاه از همراهیانش دور افتاد و به سـخـتى فوق العاده اى افتاد و بسیار گرسنه شد. خیمه اى را دید و وارد آن خیمه شد. در آن سیاه چـادر, پیرزنى را با پسرش دید. آنان در گوشه خیمه عنیزه اى (بز شیرده ) داشتند و از راه مصرف شیر این بز، زندگى خود را مى گرداندند. وقـتى سلطان وارد شد، او را نشناختند، ولى به خاطر پذیرایى از مهمان، آن بز را سربریده و کباب کردند، زیرا چیز دیگرى براى پذیرایى نداشتند. 🔹سلطان شب را همان جا خوابید و روز بعد، از ایشان جدا شد و به هر طورى که بود خود را به درباریان رسانید و جریان را براى اطرافیان نقل کرد. در نـهـایت از ایشان سؤال کرد: اگر بخواهم پاداش میهمان نوازى پیرزن و فرزندش راداده باشم، چه عملى باید انجام بدهم ؟ یکى از حضار گفت: به او صد گوسفند بدهید. دیگرى که از وزراء بود، گفت: صد گوسفند و صد اشرفى بدهید. یکى دیگر گفت: فلان مزرعه را به ایشان بدهید. سـلطان گفت: هر چه بدهم کم است، زیرا اگر سلطنت و تاج و تختم را هم بدهم آن وقت مقابله به مثل کرده ام. چون آنها هر چه را که داشتند به من دادند. من هم باید هرچه را که دارم به ایشان بدهم تا سر به سر شود. 🔹بعد سوار عرب به سید فرمود: حالا جناب بحرالعلوم، حضرت سیدالشهداء (ع ) هرچه از مال و منال و اهـل و عـیـال و پـسر و برادر و دختر و خواهر و سر و پیکر داشت همه را در راه خدا داد پس اگر خـداونـد بـه زائرین و گریه کنندگان آن همه اجر و ثواب بدهد، نباید تعجب نمود، چون خدا که خـدائیش را نمى تواند به سیدالشهداء (ع )بدهد، پس هر کارى که مى تواند، انجام مى دهد، یعنى با صـرف نظر از مقامات عالى خودش، به زوار و گریه کنندگان آن حضرت، درجاتى عنایت مى کند.در عین حال اینها را جزاى کامل براى فداکارى آن حضرت نمى داند. چون شخص عرب این مطالب را فرمود، از نظر سید بحرالعلوم غایب شد. 📚 العبقری الحسان، ج۲، صص۵۴۵-۵۴۷. محور دوم: راه بهره مندی از این همه ثواب و بارش رحمت 🔰 حال که این همه ثواب عظیم و رحمت گسترده -برای گریه و زیارت امام حسین علیه السلام - به سوی ما در حال باریدن است؛ اولا؛ باید کاسه به دست گیریم تا از این بارش رحمت الهی بهرمند شویم، و کاسه همان اعتقاد به اصول دین و پایبندی به تکالیف شرعی -یعنی؛ انجام نماز و روزه و ... - است. ثانیاً؛ کاسه خود را بر عکس نکنیم؛ یعنی با انجام اعمالی مانند: غیبت، تهمت، گران فروشی و ...این ثواب هایی را که جمع کردیم، نسوزانیم. نکته پایانی اینکه اگر در زیر باران رحمت ارباب بی سر نیستیم؛ ایراد از باران نیست، بلکه باید سعی کنیم خود را مثل جناب حر به باران برسانیم و از این رحمت واسعه بهره مند گردیم. -------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
⁉️ آیا آب فرات مهریه حضرت زهرا سلام الله علیها است؟ 🔰 در منابع روایی احادیثی هست که آب فرات را جزء مهریه حضرت زهرا سلام الله علیها معرفی می کند؛ چنان که بر اساس روایت جابر جُعْفی از امام باقر علیه السلام، خداوند مهریه حضرت فاطمه سلام الله علیها را در زمین، چهار نهر قرار داده که یکی از آنها فرات است. ✅ اگر از نقد سندی و محتوایی این حدیث بگذریم، به نظر می رسد مقصود از مهر بودن فرات یا چهار نهر بزرگ برای حضرت زهرا سلام الله علیها معنای تشریفی و نمادین آن است که با مقام قدسی و ولایی آن بانوی بزرگ ارتباط دارد؛ وگرنه روشن است که مهریه حضرت فاطمه سلام الله علیها مبلغ معینی بود که امام علی علیه السلام در هنگام ازدواج پرداخت. 📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سید الشهدا علیه السلام، ج۲، ص۵۵۶. ------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴