eitaa logo
مبلغ یار (منبر،روضه، مدارس امین)
1.6هزار دنبال‌کننده
6 عکس
1 ویدیو
744 فایل
🔰 اهداف کانال: ۱- ارائه روضه های روشمند و مستند ۲- ارائه مقتل و زندگینامه اصحاب امام حسین(ع) ۳- ارائه منبرهای روشمند و کتاب های مناسب برای ایام سوگواری محرم، رمضان، فاطمیه و ... ۴- ارائه ره توشه معلمان و درسنامه های تخصصی برای مدارس امین ♻️ @sabz_aseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🏴🍃 ⁉️ حکم مس کردن نام امام حسین علیه السلام بدون وضو چیست؟ 🔰حکم لمس نام امام حسین علیه السلام، همانند حکم لمس نام ائمه دیگر است و در فتوای فقها نیز به طور کلی، در این باره چهار نظر بیان شده است: 🔹امام، گلپایگانی، صافی، بهجت: مس نام ائمه علیه السلام بدون وضو، بنابر احتیاط واجب، جایز نیست. 🔹مکارم، اراکی، نوری، سبحانی و مظاهری: اگر بی احترامی به آنان باشد، حرام است. 🔹خویی، سیستانی، تبریزی: بهتر است،مسح ننمایند. 🔹زنجانی: بنابر احتیاط مستحب، مسح نشود. 📚 توضیح المسائل مراجع، م۳۱۹. ------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آيا امام محمد باقر(ع ) در كربلا حضور داشته اند و در آن موقع چند سال داشتند؟ 🔰 حضرت امام محمد باقر(ع ) در سال ۵۷ هجري قمري به دنيا آمدند و در سال ۱۱۴ هجري قمري به شهادت رسيدند (اصول كافي، ج ۱، ص ۴۶۹ و جامع الرواه، ج۲، ص ۴۶۴). بر اين اساس ايشان در كربلا چهار سال داشتند. (منتهي الامال، ج۲، ص ۱۷۳). 🔸 در برخي كتب نيز آمده است كه حضرت امام باقر در كربلا ۱۵ سال داشتند كه صحيح نيست . 📚 پرسمان دانشجویی، تبیان. -------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ حکم روزه گرفتن در روز عاشورا را بیان فرمایید؟ 🔰 مشهور مراجع: روزۀ روز عاشورا مکروه است. 🔰 آیت الله فاضل لنکرانی(حفظه الله) : روزۀ روز عاشورا مکروه است ولى مستحب است در روز عاشوراانسان بدون قصد روزه تا عصر از خوردن و آشاميدن خوددارى كند. 🔰آیت الله وحید خراسانی(حفظه الله): روزۀ روز عاشورا بنا بر احتیاط واجب جایز نیست. 📚 توضیح المسائل مراجع، مسئله ۱۷۴۷ و توضیح المسائل آیت الله وحید، مسئله۱۷۵۵. -------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ تعداد یاران امام حسین علیه السلام در کربلا [بغیر از بنی هاشم] چند نفر بودند؟ 🔰منابع مختلف تعداد ياران امام حسین (علیه السلام)  در روز عاشورا را متفاوت ذكر كرده اند. 🔸برخى مانند طبرى اين تعداد را نزديك صد نفر دانسته اند كه در ميان آنها پنج نفر از فرزندان امام على (علیه السلام) ، شانزده نفر از بنى هاشم و تعدادى ديگر از قبايل مختلف ديده مى شود. 🔸برخى مانند ابن شهر آشوب اين تعداد را ۸۲ نفر ذكر كرده اند. 🔸ابن نما از بزرگان شيعه در قرن ششم و هفتم، اصحاب امام (علیه السلام)  را ۱۰۰ پياده و ۴۵ سواره مى داند. همين تعداد از سوى سبط ابن جوزى نيز مورد تأييد قرار گرفته است. روايتى از امام باقر (علیه السلام)  نيز - كه در جوامع روايى شيعه نقل شده - اين قول را تأييد مى كند. 🔸عجيب تر از همه قول مسعودى است كه تا هنگام نزول امام (علیه السلام)  در كربلا، تعداد ياران آن حضرت (علیه السلام)  را ۵۰۰ سواره و ۱۰۰ پياده ذكر مى كند. 🔹اما قول مشهور - كه هم اكنون نيز داراى شهرت است - آن است كه تعداد ياران امام (علیه السلام)  در كربلا ۷۲ نفر بودند كه به ۳۲ سواره و ۴۰ پياده تقسيم مى شدند. 📚 پرسش و پاسخ های دانشجویی (ویژه محرم)، پرسش۱۱. -------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آيا در شب عاشورا كسى از ياران امام (علیه السلام)  او را ترك كرد؟ 🔹 منابع تاريخى هنگام ذكر وقايع شب عاشورا، اين نكته را متذكر شده اند كه هنگام درخواست امام (علیه السلام)  از اصحاب و خويشان خود مبنى بر ترك او و واگذاشتنش در مقابل دشمن، آنان بالاتفاق با سخنان حماسى و شورانگيز خويش مراتب جانفشانى خود در ركاب امام (علیه السلام)  را يادآور شده و هيچ كدام حاضر به ترك او نشدند. 🔹در اينجا بود كه امام (علیه السلام) جمله معروف خود را فرمود: «... فانى لا اعلم اصحابا اولى و لا خيرا من اصحابى و لااهل بيت ابرّ و لا اوصل من اهل بيتى»؛ «من يارانى برتر و بهتر از ياران خود نمى شناسم و همين طور خاندانى را نيكوكارتر و مفيدتر به صله رحم از خاندان خود نمى دانم». 🔸از سوى ديگر در همين منابع از پراكنده شدن تعداد زيادى از ياران امام (علیه السلام) در منزل زَباله و هنگام شنيدن خبر شهادت برادر رضاعى آن حضرت (عبدالله بن يقطر) خبر مى دهند! پس از شنيدن خبرهاى نااميدكننده، امام حسين (علیه السلام)  طى نوشته اى ضمن اعلان خبر شهادت مسلم، هانى و عبدالله چنين فرموده بود: «... و قد خذلتنا شيعتنا فمن احبّ منكم الانصراف فلينصرف ليس عليه منا ذمام»؛ «شيعيان ما، خوارمان كردند! پس هر كس كه دوست دارد، ما را ترك كند، چنين كند كه ما بيعت خود را از شما برداشتيم». 🔸در اين هنگام بود كه گروه گروه سپاهيان آن حضرت (علیه السلام)  جدا شدند و در پايان تعداد اندكى با سيدالشهدا (علیه السلام)  ماندند كه اين تعداد عمدتا همان هايى بودند كه از مدينه با آن حضرت حركت كرده بودند! 🔸كسانى كه امام (علیه السلام)  را ترك كردند، اعرابى بودند كه به خيال آنكه امام (علیه السلام)  به شهرى آرام و آماده اطاعت مى رود و در آنجا حكومت خود را به راه مى اندازد، به دنبال آن حضرت به راه افتاده بودند.البته چنين جدايى طبيعى مى نمود. 🔻در منابع معتبر از اين منزل به بعد، سخنى از ترك ياران نيست؛ اما در نوشته هاى متأخّر، گزارشى از كتابى غيرمعتبر و مجهول به نام نورالعيون نقل شده كه در آن از قول جناب سكينه دختر امام حسين (علیهاالسلام)  سخن از ترك دسته جمعى سپاه به صورت دسته هاى ده تايى و بيست تايى به ميان آمده است كه در پايان نفرين سكينه را به دنبال دارد! 🔻اين روايت ضعيف و متأخّر نمى تواند در برابر آن همه گزارش هاى معتبر با ذكر سلسله اسناد مقاومت نمايد؛ به ويژه آنكه اين گزارش جعلى با سخنان اصحاب و خاندان امام (علیه السلام)  در شب عاشورا و نيز عبارت مشهور آن حضرت در مدح آنان تنافى دارد. 📚 پرسش و پاسخ های دانشجویی ویژه محرم، پرسش ۱۱. -------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ تعداد شهدای بنی هاشم [ که تعداد این افراد، خارج از آمار اصحاب است ] در کربلا چند نفر می باشد؟ 🔰آمار شهدای بنی هاشم را، بسیار متفاوت و بین ۹ تا ۳۰ نفر نوشته اند. مشهورترین آماری که در بسیاری از منابع منعکس شده، ۱۷ نفر است [تعداد بنی هاشم بدون احتساب امام حسین علیه السلام ۱۷ نفر می‌شود]. 🔹در کهن ترین نص تاریخی، آمار شهدای بنی هاشم (با احتساب مسلم بن عقیل و امام) بیست نفر گزارش شده است. 🔻آمار های دیگر در این باره چنین است: بیش از ۱۰ نفر، ۱۴ نفر، ۱۶ نفر، ۱۸نفر، ۱۹ نفر، ۲۱ نفر، ۲۲ نفر، ۲۳ نفر، ۲۶ نفر، ۲۷ نفر ( با احتساب امام و مسلم بن عقیل ) و ۳۰ نفر. ✅ در مجموع با توجه به شهرت آمار ۱۷ نفر [بدون احتساب امام حسین علیه السلام ]، و قدمت و کثرت منابع آن، این قول پذیرفتنی تر است؛ بویژه آنکه این رقم در روایات ائمه نیز آمده است. 📚 تاریخ قیام و مقتل سیدالشهدا علیه السلام، ج۲، ص۴۸۵-۴۸۷. -------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ تعداد زنان اهل بیت علیهم السلام که در ماجرای کربلا اسیر شدند، چند نفر بودند؟ 🔰 ابن سعد تعداد زنان اهل بیت را که اسیر شدند [به غیر از کنیزانشان] ۶ نفر، قاضی نعمان مغربی ۴ نفر، و ابو الفرج اصفهانی ۳ نفر دانسته اند. 🌾در منابع تاریخی نام این زنان به چشم می‌خورد: 🔹 چهار نفر از دختران امیر المومنین علیه السلام: ۱- زینب (کبری)؛ ۲- فاطمه؛ ۳- ام‌کلثوم (صغری = نفیسه یا زینب صغری)؛ ۴- ام حسن. 🔹 دو نفر از دختران امام حسین علیه السلام: ۵- فاطمه؛ ۶- سکینه. 🔹 ۷- رباب (همسر امام حسین علیه السلام و مادر سکینه و عبدالله [رضیع]). 🔹 ۸- ام محمد (فاطمه: دختر امام حسن بن علی علیه السلام و همسر امام سجاد علیه السلام و مادر امام باقر علیه السلام). 🔹۹- کنیزان حضرت زینب. 📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا علیه السلام، ج۲، ص۴۹۸و۴۹۹. -------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️چرا «مختار» در کربلا حضور نیافت تا امام را یاری کند؟ 🔰 وی در دورانی که «مسلم بن عقیل» در کوفه بود مسلم را به خانة خویش برد و با او به نفع امام حسین ع بیعت کرد. 🔹ابن زیاد پس از کشتن مسلم، مختار را تازیانه زد و زندانی کرد. لذا در ایامی که حادثه کربلا اتفاق افتاد او و میثم تمّار در زندان بودند. میثم تمار در زندانِ ابن زیاد به مختار گفته بود که «تو آزاد خواهی شد و به خون خواهی حسین ع خروج خواهی کرد و ابن زیاد را خواهی کشت.» 🔹 اینگونه بود که مختار پس از مرگ یزید به خون خواهی سید الشهداء ع قیام کرد و قاتلان امام حسین(علیه السلام) را کشت. 📚 فرهنگ عاشورا،جواد محدثی، ص۴۴۰. -------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا حضور زَعْفَر زاهد (جنّی) در کربلا برای یاری امام حسین علیه السلام صحت دارد؟ 🔰 ملا محسن کاشفی جریان حضور زعفر زاهد (جنّی) در کربلا و اعلام یاری وی به امام حسین علیه السلام را در کتاب روضة الشهداء آورده و این مطلب به تدریج در منابع پس از آن راه یافته است؛ اما در منابع معتبر کهن، چنین قضیه ای نقل نشده است. 🔸 البته سید ابن طاووس (قدس سره) به نقل از کتاب مولد النبی صلی الله علیه وآله و مولد الاوصیاء علیهم السلام شیخ مفید، که از بین رفته، روایتی را به نقل از امام صادق علیه السلام درباره آمدن گروهی از فرشتگان و جنیان خدمت امام حسین علیه السلام برای یاری رساندن به حضرت، آن هم در هنگام خروج وی از مدینه به سوی مکه آورده است، و این ارتباطی با داستان زعفر زاهد ندارد. 📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء علیه السلام، ج۲، ص۵۶۶. -------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیر مطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا حضرت مسلم علیه السلام، امان محمّد بن اشعث را قبول و تسیلم دشمن شد یا امان را قبول نکرد؟ 🔰 گزارش هایی را که حاکی از دستگیری مسلم علیه السلام پس از امان دادن به اوهستند، می توان‌به‌ سه‌دسته تقسیم کرد: 1⃣ گزارشی که بیشتر منابع تاریخی نقل کرده اند که: مسلم علیه السلام، پیشنهاد امان را قاطعانه رد کرد و در پاسخ محمّد بن اشعث - که این پیشنهاد را مطرح کرد-، گفت:... چه اعتمادی به امان اهل نیرنگ و فجور هست؟! سپس با تمثّل به اشعار حُمران بن مالک خَثعَمی، خطاب به دشمنان حاضر در صحنه نبرد گفت :... سوگند یاد کرده ام که جز به آزادگی، کشته نشوم. سپس به نبرد ادامه داد، تا این که از پشتِ سر، مورد اصابت نیزه قرار گرفت و به زمین افتاد و اسیر شد. 2⃣ گزارشی که حاکی از آن است که مسلم علیه السلام پس از درگیری با دشمن و وارد شدن جراحت های بسیار به او و زمینگیر شدن، امان را پذیرفت. 3⃣ گزارشی که به طور مطلق، پذیرش امان به وسیله مسلم علیه السلام را تأیید کرده است. 🔸با تأمّل در گزارش های یاد شده، می توان در یافت که گزارش سوم ، بی تردید ، نادرست است؛ زیرا مشخّص است که پیشنهاد امان دادن به رهبر قیامی که زمینه را برای نهضتی بزرگ تر آماده می کند، آن هم از سوی فاسق و فاجری مانند ابن زیاد، دام و فریبی بیش نیست. چگونه می توان پذیرفت که مسلم علیه السلام، متوجّه چنین نکته ای نبوده و بدون چون و چرا، امان ابن زیاد را پذیرفته و خود را تسلیم نموده است؟! 🔸در مورد گزارش دوم نیز به نظر می رسد که گزارشگر، تسلیم شدن مسلم علیه السلام را پس از این که جراحات بسیاری برداشته و دیگر توان جنگیدن نداشته، «پذیرفتن امان» تصوّر کرده است. ✅ بر این اساس، گزارش نخست - که بسیاری از منابع، آن را نقل کرده اند و متن آن با روح بلند و عزم استوار و شهامت و شجاعت یاران سید الشهدا علیه السلام سازگاری دارد - نزدیک به واقع است که: مسلم علیه السلام، هیچ گاه پیشنهاد امان را نپذیرفت و تا آخرین رمق جنگید و هنگامی که دیگر توان دفاع نداشت، دستگیر شد. 📚دانشنامه امام حسین علیه السلام، ج۴،ص۲۸۶و۲۸۷. ------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ چرا حضرت مسلم علیه السلام، عبیدالله بن زیاد را در خانه هانی نکشت؟ 🔰 در پاسخ به این پرسش که: «چرا طرح ترور ابن زیاد اجرا، نشد؟»، گزارش های متفاوتی وجود دارد. 🔸 شماری از گزارش ها، حاکی از آن اند که ابن زیاد، از قرائن موجود، متوجّه طرح ترور خود شد و صحنه را فورا ترک کرد. 🔸 برخی از گزارش ها، تصریح می کنند که زنی در خانه هانی، مانع اقدام مسلم گردید. 🔸 در شماری از گزارش ها نیز پاسخ خودِ مسلم، به این که چرا اقدام به ترور ابن زیاد نکرد، آمده است که دو چیز، مانع اقدام او شد: یکی این که هانی، مایل نبوده است که این اقدام، در خانه او انجام شود؛ و دیگر، به خاطرْ آوردنِ حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله که فرمود: إنَّ الإیمانَ قَیدَ الفَتْک، وَ لا یفْتِک مُؤمِنٌ. اسلام، غافلگیرانه کشتن را در بند کشیده است و هیچ مسلمانی، غافلگیرانه نمی کشد. 🔸 همچنین در برخی از گزارش ها، مسلم، علّت امتناع خود را فقط حدیث مورد اشاره، ذکر کرده است. 🔸 در گزارشی دیگر، مسلم، علّت امتناع خود را تنها مایل نبودن هانی به انجام گرفتن این کار در خانه او می داند. 🔸 و در نقلی دیگر، مسلم برای توجیه کار خود، به دو عامل اشاره می کند: یکی، حدیث «فَتک (ترور)»؛ و دیگر، این که مایل نبوده است این اقدام در خانه شَریک بن اَعوَر انجام شود. 🔷 با تأمّل در این گزارش های متناقض، نخستین نکته ای که به ذهن می رسد، ساختگی بودنِ همه آنهاست؛ زیرا: اوّلاً، حضور یافتن ابن زیاد در خانه علاقه مندان به مسلم، به معنای قرار دادن خود در کانون خطر است که با در نظر گرفتن زیرکی سیاسی ابن زیاد و اوضاع بحرانی کوفه، انجام گرفتن این اقدام ضدّ امنیتی به وسیله او، باور نکردنی است، بویژه این که از طریق مأمور نفوذی خود، اطّلاع یافته بود که مسلم در خانه هانی، مخفی شده است. ثانیا؛ ضرورترین لازمه اجرای نقشه ترور، مخفیکاری است و این، با در جریان کار قرار گرفتن سی نفر - که همراهی آنها برای ترور یک نفر، ضرورتی ندارد -، منافات دارد. ثالثا؛ اگر نقشه اعدام ابن زیاد، واقعیت داشت، مقتضای در نظر گرفتن تدابیر سیاسی و امنیتی برای این عملیات، این بود که اجرای آن به فردی غیر از مسلم - که رهبری نهضت کوفه را به عهده داشت -، واگذار می شد. ✅ بر این اساس، می توان گفت که ماجرای ترور ابن زیاد، احتمالاً ساخته و پرداخته خود او و دستیارانش و برای موجّه جلوه دادن اقدام خویش بر ضدّ مسلم و سران قبایل هوادار ایشان بوده است. 🔻اگر این تحلیل، پذیرفته نشود و نقشه یاد شده را واقعی بدانیم، گزارش دوم که حاکی از متوجّه شدن ابن زیاد از طریق قرائن موجود است و یا گزارش سوم که تصریح می کند زنی در خانه هانی، مانع اجرای آن شد، به صحّت، نزدیک ترند . 🔻امّا درستی گزارش های دیگری که می گویند مسلم، با یادآوری حدیث نبوی «فتک»، از تصمیم خود منصرف شد، بسیار بعید می نماید؛ بلکه می توان گفت که اهانت به مسلم است. آیا می توان پذیرفت که نماینده امام علیه السلام، هنگام طرح نقشه یاد شده، حکم آن را نمی دانسته و موقع اجرا، با یادآوری آن، از تصمیم خود، منصرف شده است؟! 🔻سایر آنچه در گزارش های یاد شده، برای بیان علّت امتناع مسلم از اجرای طرح ترور آمده، آن قدر سست است که ارزش نقد ندارد. 📚دانشنامه امام حسین(ع)، ج۴، ص ۱۷۴-۱۷۷. -------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ چه کسی سر مطهر امام حسین علیه السلام را از تن جدا کرد؟ 🔰 در منابع تاریخی اختلاف شدیدی درباره نام قاتل امام حسین علیه السلام به چشم می‌خورد: ۱. سنان بن انس؛ ۲. شمر بن ذی الجوشن؛ ۳. خولی بن یزید؛ ۴. شِبْل بن یزید (برادر خولی)؛ ۵. حصین بن [نمیر] تمیمی؛ ۶. مهاجر بن اوس تمیمی؛ ۷. کثیر بن عبدالله شَعبی؛ ۸. ابن جوان یمامی؛ ۹.سنان ابن انس با مشارکت زُرعة بن شریک؛ ۱۰. مردی از مَذْحِج. 🔹 سبط ابن جوزی پس از نقل چند قول در تعیین قاتل (جداکننده سر مطهر) امام نوشته است: درست آن است که قاتل حسین علیه السلام سنان با مشارکت شمر بوده است. ✅ در مجموع با توجه به آنچه بیشتر منابع، که در کهن ترین و معتبرترین منابع نیز در میان آنها هستند، سنان را قاتل امام معرفی کرده اند، به نظر می رسد قاتل مباشر امام، یعنی چه کسی که سر مطهر آن حضرت را از بدن جدا کرد، سنان بن انس بوده است؛ فردی احمق و جسور که این کار را به دستور فرمانده لشکرش، شمربن ذی الجوشن انجام داده است. ابن اثیر نیز پس از نقل برخی اقوال در این باره گفته است: صحیح آن است که حسین بن علی علیه السلام را سنان بن انس کشت. 🔷 بنابراین قاتل امام در درجه اول، شمر بن ذی الجوشن بود که فرمان قتل آن حضرت را صادر کرد. از این رو در روایات و زیارات، مانند زیارت عاشورا به نام لعنت شده است. همچنین او بود که با پیشنهاد صلح آمیز عمر سعد به امام حسین علیه السلام مخالفت کرد و عبیدالله بن زیاد را تحریک کرد که پیشنهاد صلح ‌آمیز پیشنهاد عمر سعد را که مبتنی بر مذاکره و مصالحه بود، رد کند. 🔻 درباره چگونگی قتل امام حسین علیه السلام معروف است که سر آن حضرت را از قفا بریده اند. در منابع اولیه گزارشی در این باره وجود ندارد؛ اما در منابع در قرن ششم به بعد این مطلب تصریحا یا تلویحا بیان شده است. 🔻خوارزمی خود به این امر تصریح نکرده است؛ اما بنا بر قول وی و برخی دیگر، وقتی نگاه حضرت زینب سلام الله علیها به بدن مطهر برادرش حسین علیه السلام افتاد، او را سر بریده از قفا توصیف کرد. همچنین به گزارش ابن شهر آشوب، امام سجاد علیه السلام در خطبه ای که در شام یزید خواند، خود را فرزند کسی دانست که سرش را از قفا بریده اند. 📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا، ج۲، ص۵۵۹ - ۵۶۲. -------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴