🍃🏴🍃
#تا_اربعین_هر_روز_یک_سوال
#پرسش_و_پاسخ_ویژه_محرم
#غارت_چادر_زنان_در_کربلا
⁉️ آیا پس از شهادت امام حسین علیه السلام، سپاهیان یزید مقنعه های زنان را کشیدند و سر آن ها را برهنه کردند؟
🔰 بر پایۀ منابع روایی و مقاتل معتبر و قابل استناد، پس از شهادت امام حسین علیه السلام، سپاهیان عمر بن سعد به خیمه های اهل بیت حمله کردند و به غارت اموال پرداختند. زنان و کودکان در صحرا پراکنده شدند؛ گریان و داغدار و صیحه زنان و استغاثه کنان. پس از آن خیمه ها را آتش زدند. لباس رویین زنان را کشیدند؛ زیور آلات آنان را به غارت بردند؛ انگشتر از انگشت ها بیرون آوردند و گوشواره از گوش ها و خلخال از پاها. آنان کار را به جایی رساندند که گاه برای بردن چادر و جامۀ زنان و کودکان، با آنان به کشمکش می پرداختند، تا هر چه آنان داشتند رابه یغمابرند… .
♦️ دربارۀ این دسته از روایات باید به چند نکته توجه کرد تا پاسخ روشن شود:
1⃣ در متن عربی بیشتر این روایات ، عباراتی مانند «جاذَبُوا النِّساءَ مَلاحِفَهُنَّ عَن ظُهورِهِنَّ»، «ینزِعونَ الملاحِفَ عَن ظُهورِنا»، «یَنتَزِعونَ مِلحَفَةَ المَرأَةِ عَن ظَهرِها» و «تُنازَعُ ثَوبَها عَلی ظَهرِها» آمده است. این عبارات با توجه به معنای ملحفه به معنای برهنه شدن و نمایان شدن موها و بدن زنان نیست، بلکه چون زنان آن موقع علاوه بر روانداز هایی شبیه چادر، لباس زیرین دیگری نیز داشتند که موی سر و بدن را می پوشاند، و سپاه دشمن تنها لباس رویین آن ها را به غارت بردند؛ و این به معنای رفع حجاب و پوشش آن ها نیست.
عبارت «فَخَرَجْنَ حَوَاسِرَ مُسَلَّبَاتٍ حَافِیَات» در لهوف سید ابن طاووس نیز به معنای عریان شدن و پیدا بودن موی زنان نیست، بلکه به معنای برهنه بودن از لباس رویین است. همچنین این که در برخی مقاتل، عبارت «تُسْلَبُ الْمَرْأَةُ مِقْنَعَتُهَا مِنْ رَأْسِهَا» آمده است، باز نمی توان گفت که روسری آن ها به طور کل برداشته شد، به گونه ای که تمام موها معلوم بود.
2⃣ بر فرض بپذیریم که مقداری یا برای لحظاتی همۀ موهای آن ها پیدا شده باشد، این موضوع با شأن اهل بیت و غیرت خداوند منافاتی ندارد؛ زیرا آن نوع از بی حجابی مذموم است که از روی اختیار باشد، نه اجبار؛ وگرنه اهل حرم، یعنی مجموعۀ زنانی که همراه امام حسین(ع) در کربلا بودند، اصرار زیادی بر حفظ حجاب خویش در برابر نامحرمان داشتند و هیچ گاه از پوشش و حجاب غافل نمی شدند.
📚 پرسمان محرم، محدرضابهروز، فصلنامه ره توشه، بهار و تابستان ۱۳۹۷.
-----------------------------------------
🆔 با معرفی#مبلغ_یار به رفقاء، در #ثواب جمع آوری و تکثیر مطالب #شریک باشید 👇
♻️ @mobalegh_yar
🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃
#تا_اربعین_هر_روز_یک_سوال
#پرسش_و_پاسخ_ویژه_محرم
#واقعیت_تاریخی_تل_زینبیه
⁉️ آیا «تل زینبیه» و «گودی قتلگاه» واقعیت تاریخی دارد؟
🔰 در منابع معتبر کهن، سخنی از تل زینبیه در میان نیست، آنچه در برخی منابع آمده «مُسَنّاة» به معنای سیل بند است. در این منابع می خوانیم هنگامی که امام حسین علیه السلام تشنه شد، روی سیل بند رفت و آهنگ فرات کرد؛ اما هیچ سند معتبری حاکی از حضور حضرت زینب سلام الله علیها روی این سیل بند در هنگام قطع سر امام در دست نیست.
🔹 همچنین در گزارشی از بلاذری و طبری اشاره به تلّی شده است که تنی چند از پیران کوفه بر آن ایستاده بودند و می گریستند و از خدا برای امام طلب یاری می کردند.
🔸 افزون بر این، در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده که یکی از آداب زیارت امام حسین علیه السلام این است که هر وقت زایر بر تل ایستاد، رو به قبله ذکر خاصی را بیان کند؛ اما معلوم نیست که منظور از این تپه، همان تپه یاد شده در در گزارش بلاذری و طبری باشد.
🔻 مهم تر آنکه هیچ دلیلی نداریم که ثابت کند آنچه در این اخبار و روایات آمده، همان تل زینبیه مشهور در عصر کنونی است که بر آن گنبد و بارگاهی ساخته اند؛ زیرا در هیچ یک از منابع معتبر کهن و متأخر، نام و نشانی از این پدیده به چشم نمیخورد.
🔹 به همین ترتیب درباره گودی قتلگاه نیز در هیچ یک از منابع معتبر کهن، و حتی منابع عصر صفویه تا قاجار، مطلبی یافت نمیشود.
✅ به نظر می رسد «تل زینبیه» و «گودی قتلگاه» از موضوعاتی است که در دوران پهلوی توسط خطبا و واعظان هنگام ذکر مصائب شهادت امام حسین علیه السلام بر سر زبان ها افتاده و به تدریج شهرت یافته است.
📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا، ج۲، ص۵۵۶.
-----------------------------------------
🆔 با معرفی#مبلغ_یار به رفقاء، در #ثواب جمع آوری و تکثیر مطالب #شریک باشید 👇
♻️ @mobalegh_yar
🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃
#تا_اربعین_هر_روز_یک_سوال
#پرسش_و_پاسخ_ویژه_محرم
#سر_مطهر_امام_در_منزل_خولی
⁉️ ماجرای خَوْلی و سر امام حسین عليه السلام چیست؟
🔰نخستین بازتاب حادثه عاشورا در کوفه، با آوردن سر امام به این شهر رخ داد.
🔻 عصر عاشورا عمر سعد، دو نفر از افراد به نام های خَوْلی و
محمد بن مسلم اَزْدی را مأمور بردن سر مبارک امام به کوفه کرد. آنان خود را به کوفه رساندند تا سر را نزد عبيد الله ببرند؛ اماچون بهدر قصر رسیدند، آن را بسته یافتند. از این رو خولی سر را به منزلش برد و آن را زیر دیگی مخفی کرد.
🔹 او دو همسر داشت که یکی از آنها از بنی اسد، و دیگری زنی حضرمی (یمنی) به نام نَوّار دختر مالک بن نهار بن عقرب حضرمی بود. خولی هر شب به خانه یکی از آنها می رفت، و آن شب نوبت نوّار بود.
🔸نوّار می گوید: چون خولی سر را زیر دیگ گذاشت و وارد خانه شد تا بخوابد، به او گفتم: چه خبر؟ گفت: برای تو چیزی آورده ام که بی نیازی روزگار در آن است؛ در این خانه سر حسین است. گفتم: وای بر تو؛ مردم با طلا و نقره از سفر می آیند و تو سر پسر رسول خدا را برایم آورده ای ؟! به خدا سوگند از این پس هیچ گاه با تو در یک بستر نمی آسایم.
💎نوّار می گوید: من از بستر برخاستم و به سوی خانه زن اسدی رفته و او را نزد سر آوردم و آن گاه به نظاره نشستم. به خدا سوگند ستونی از نور دیدم که از دیگ به سوی آسمان می تابید و پرندگان سفیدی را دیدم که در اطراف آن می چرخیدند. چون صبح شد، خولی سر را نزد عبيد الله برد.
📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا علیه السلام، ج۲، ص۳۴و۳۵.
-----------------------------------------
🆔 با معرفی#مبلغ_یار به رفقاء، در #ثواب جمع آوری و تکثیر مطالب #شریک باشید 👇
♻️ @mobalegh_yar
🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃
#تا_اربعین_هر_روز_یک_سوال
#پرسش_و_پاسخ_ویژه_محرم
#خریدن_زمین_کربلا_توسط_امام
⁉️ آیا امام حسین پس از رسیدن به کربلا، زمین آنجا را خرید؟
🔰 کهن ترین گزارشی که در این باره وجود دارد، گزارش شیخ بهایی در کتاب کشکول است.
🔹 به گفته محدث نوری، شیخ بهایی با استناد به دستخط جدش محمد بن علی جُباعى و او با استناد به دستخط سید ابن طاووس و او به نقل
از جزء دوم کتاب زیارات محمد بن احمد بن داود قمی و او از امام صادق علیه السلام نقل کرده که امام حسین علیه السلام زمینی را که [اکنون] قبرش در آن قرار گرفته است، از اهل نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خرید و آن را به ساکنان آنجا صدقه داد و با آنان شرط کرد که زایران قبرش را به آنجا راه نموده، سه روز از آنان پذیرایی کنند.
🔸 پس از شیخ بهایی، جزائری بدون ذکر سند، این گزارش را آورده است. یوسف بن احمد بحرانی نیز این خبر را به نقل از سید ابن طاووس نقل کرده است.
📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا، ج۲، ص۵۵۷.
-----------------------------------------
🆔 با معرفی#مبلغ_یار به رفقاء، در #ثواب جمع آوری و تکثیر مطالب #شریک باشید 👇
♻️ @mobalegh_yar
🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃
#تا_اربعین_هر_روز_یک_سوال
#پرسش_و_پاسخ_ویژه_محرم
#فرجام_یزید_بن_معاویه
⁉️ یزید بن معاویه چند سال بعداز واقعه کربلا - و چگونه - به هلاکت رسید؟
🔰 یزید بن معاویة بن ابی سفیان - که مادرش مَیسون، دختر بَجدَل کلبی بود - در سال ۲۵ یا ۲۶ هجری، متولّد شد و در سال ۶۴ هجری، به هلاکت رسید.
🔹وی که مُجرم اصلی در فاجعه خونبار کربلا بود، تنها سه سال پس از این فاجعه، در ۳۸ سالگی با ننگ آمیزترینِ مرگ ها، از دنیا رفت و با مرگش، حکومت ننگین خاندان ابوسفیان نیز پایان یافت.
🔻گزارش ها، در باره علّت مرگ ناگهانی یزید، مختلف اند؛ امّا مورّخان، اتّفاق نظر دارند که افراط در مِی گُساری و بَدمستی، موجب هلاکت او گردید. برخی گفته اند:
🔸وی هنگام رقص و در حال بدمستی به زمین خورد و مغزش متلاشی گردید.
🔸برخی، گاز گرفته شدن توسط میمونش را که با وی بازی می کرد.
🔸و برخی، کثرت می گساری و قی کردنِ پیاپی آن را عامل هلاکت او ذکر کرده اند.
⚡️همچنین گزارش شده که صورت او پس از مرگ، همچون قیر، سیاه شد و با ظاهری چون باطنش، به عالم آخرت منتقل گردید.
♦️گفتنی است که عبّاسیان، در سال های نخست حکومتشان، قبرهای یزید، معاویه و عبد الملک بن مروان را نبش کردند و استخوان های باقی مانده آنان را آتش زدند.
📚 دانشنامه امام حسین(ع)، ج۹، ص ۱۴۷-۱۴۹.
-----------------------------------------
🆔 با معرفی#مبلغ_یار به رفقاء، در #ثواب جمع آوری و تکثیر مطالب #شریک باشید 👇
♻️ @mobalegh_yar
🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃
#تا_اربعین_هر_روز_یک_سوال
#پرسش_و_پاسخ_ویژه_محرم
#بررسی_ماجرای_طفلان_مسلم
⁉️ آیا اصل فرار دو کودک از بین اسراء صحت دارد؟ آن دو کودک، فرزندان مسلم بن عقیل بودند یا عبدالله بن جعفر؟
🔰با توجه به آنکه منابع مقدم بر امالی شیخ صدوق، همانند مقتل ابن سعد، تاریخ طبری و انساب الاشراف بلاذری نیز این جریان را به اجمال گزارش کرده اند، اصل آن را نمی توان انکار کرد؛ چه آن دو کودک از فرزندان مسلم بن عقیل بوده باشند یا عبد الله بن جعفر.
🔻اما به دلایلی نمی توان برخی از جزئیات این داستان را هم به آسانی پذیرفت. همچنین تأثر و ترحم ابن زیاد به سبب قتل آن دو کودک مظلوم را نمی توان به صورتی که نقل شده، پذیرفت؛ مگر آنکه آن را به ظاهر سازی و عوام فریبی وی حمل کنیم.
🔻چنانکه واگذاری کشتن قاتل آن دو کودک به یک فرد شامی را نیز نمیتوان به ظاهر آن حمل کرد؛ زیرا شامیان در کوفه حضور نداشتند. بنابراین اگر جزئیات این داستان را بپذیریم، باید بگوییم آن شخص، طرفدار یزید و شامیان بوده است، نه اهل شام.
📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا علیه (ع)، ج۲، ص۶۴۸.
-----------------------------------------
🆔 با معرفی#مبلغ_یار به رفقاء، در #ثواب جمع آوری و تکثیر مطالب #شریک باشید 👇
♻️ @mobalegh_yar
🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃
#تا_اربعین_هر_روز_یک_سوال
#پرسش_و_پاسخ_ویژه_محرم
#شمار_کشته_های_لشکر_عمر_سعد
⁉️ تعداد کشته های سپاه عمر سعد چند نفر بوده است؟ اینکه گفته میشود تعداد کشته ها هزاران نفره بوده، صحیح است؟
🔰شماری از منابع، تعداد کشته های سپاه دشمن را ۸۸ نفر (به جز مجروحان) نوشته اند؛ اما این آمار نادرست به نظر می رسد؛ چراکه شجاعت یاران امام و پیشی گرفتن آنان از یکدیگر، به ویژه بنی هاشم، برایجان نثاریدر راه هدف مقدس پیشوایشان،چناننمود وبروز داشته که حتی برخی از افراد سپاه دشمن را به اعتراف واداشته است.
🔹ابن ابی الحدید می گوید: یکی از لشکریان یزید در پاسخ به این اعتراض که چرا با حسين علیه السلام می جنگید، شجاعت یاران امام را چنین توصیف کرده است: گروهی بر ما قیام کردند که دست هایشان بر قبضه های شمشیرشان بود و چون شیران شرزه از چپ و راست، سواران شجاع را از پا در می آوردند و خویشتن را به کام مرگ افکنده بودند؛ نه امان می پذیرفتند و نه رغبتی به مال داشتند و هیچ چیز نمی توانست میان آنان و وارد شدن در دام مرگ یاچیرگی بر ملک،
مانع و حایل شود و اگر اندکی دست بر می داشتیم، با تمام جان، لشکر را نابود می کردند. [با این حال] ای بی مادر، ما چه کار میتوانستیم انجام دهیم؟!
🔹و در شجاعت علی اکبر گفته اند آن قدر از لشکریان یزید کشت که فریاد از سپاه دشمن بر خاست.
🔻از این رو به نظر می رسد آمار ۸۸ کشته به بلوفزَحرِبن قیس
برای خوشامد یزید می ماند که می گفت امام و یارانش را در مدت کوتاهی( به اندازه کشتن یک شتر یا یک خواب قیلوله) تارومار کرده است.
♻️اگر تنها تعداد سربازانی را که به دست برخی از یاران امام کشته شدند با هم جمع بزنیم، به عددی بسیار بیش از این تعداد می رسیم.
🔸شیخ صدوق (۳۸۱ق) و به پیروی از او محمد بن فتال نیشابوری (۵۰۸ ق) آمار تلفاتی را که برخی از اصحاب امام سیاه دشمن وارد کرده اند، چنین نوشته اند: حربن یزید: ۱۸ نفر؛ زهیر بن قین: ۱۹ نفر؛ حبیب بن مظاهر: ۳۱ نفر؛ عبدالله بن ابی عروة غفاری: ۲۰ نفر؛ بُریر بن خُضَير: ۳۰ نفر؛ مالک بن انس کاهلی: ۱۸ نفر؛ یزیدبن زیادبن مهاصر کندی (ابوالشعثاء): ۹ نفر وَهب بن وهب (یا عبدالله بن عُمَیر کلبی): ۷ (یا ۸) نفر؛ نافع بن هلال بن حجاج: ۱۳ نفر؛ عبدالله بن مسلم بن عقیل: ۳ نفر؛ علی اصغر (اکبر) : ۵۴ نفر؛ قاسم بن الحسن: ۳ نفر.
طبق گزارش فوق، تنها ۱۲ نفر از یاران امام، ۲۲۰ (یا ۲۲۹) نفر از سپاه دشمن کشته اند.
🔸ابن شهر آشوب، آمار تلفات دشمن را بسیار بیش از اینها گزارش کرده است. برای نمونه، او تعداد کشتهشدگان به دست برخی از سپاهیان امام را چنین گزارش کرده است:حر بن یزید: بیش از ۴۰ نفر؛ حبیب بن مظاهر: ۶۲ نفر؛ زهیر بن قین: ۱۲۰ نفر؛ حجاج
بن مسروق: ۲۵ نفر؛ عون بن عبد الله بن جعفر: ۲۱ نفر؛ علی اکبر: ۷۰ نفر؛ عبدالله بن مسلم بن عقیل: ۹۸ نفر.
🔸مستوفی مجموع تلفات سپاه عمر سعد را ۱۸۰ نفر نوشته است.
✅اگر چه پذيرش برخی از آمارهای فوق با توجه به کوتاه بودن مدت زمان نبرد در روز عاشورا مشکل به نظر می رسد، در مجموع ارقام یادشده گویای آن است که تعداد کشته های دشمن بسیار بیش از ۸۸ نفر بوده است.به نظر می رسد شرایط حاکم بر عصر نگارش این گزارش ها، به مورخان اجازه نمی داده که آمار واقعی از تلفات لشکر عمر سعد ارائه کنند.
📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا، ج۲، ص۴۷۹-۴۸۱.
-----------------------------------------
🆔 با معرفی#مبلغ_یار به رفقاء، در #ثواب جمع آوری و تکثیر مطالب #شریک باشید 👇
♻️ @mobalegh_yar
🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃
#تا_اربعین_هر_روز_یک_سوال
#پرسش_و_پاسخ_ویژه_محرم
#محل_دفن_حضرت_زینب
⁉️ مختصری از زندگانی حضرت زینب سلام الله علیها را بیان کنید؟ اینکه گفته میشود در مصر دفن شده است، صحیح است؟
🔰 زینب علیها السلام، دختر علی و زهرا علیهما السلام در روز پنجم جمادی الاولی سال ۵ یا ۶ (ه.ق)، در مدینه منوره دیده به جهان گشود. او را ام کلثوم کبری، و صدیقه صغری می نامیدند. از القاب آن حضرت عالمهوفهیمه بود.نسب نبوی، تربیت علوی، و لطف خداوند ی از او فردی با خصوصیات و صفات برجسته ساخته بود، طوری که او را «عقیله بنی هاشم » می گفتند.
🔹 زینب در سال ۱۷ (ه.ق) با عبدالله فرزند جعفر طیار ازدواج کرد و از وی چهار پسر داشت به نامهای: علی، عون، عباس، محمد؛ و یک دختر به نام ام کلثوم. عون و محمد در واقعه کربلا به شهادت رسیدند.
🔸 آن بانوی بزرگوار سر انجام در ۱۵ رجب سال ۶۲ هجرت، حدود دو سال بعداز واقعه عاشورا در ۵۶ سالگی با کوله باری از اندوه و غم دارفانی را وداع گفت.
♦️ در مورد محل دفن حضرت زینب سه دیدگاه وجود دارد:
1⃣ بقیع: برخی از مورخین، آرامگاه بقیع در مدینه را محل دفن حضرت زینب (س) دانستهاند. سیدمحسن امین، نویسنده اعیان الشیعه این قول را میپذیرد.
2⃣ شام: مشهور این است که قبر وی در شام است. این مکان اکنون در جنوب دمشق قرار دارد.
3⃣ مصر: برخی از مورخین مقبره وی را در مصر دانستهاند. این بارگاه در مصر بارها بازسازی شده است و امروزه زیارتگاه مصریها و دیگر مسلمانان است.
💠[باید توجه داشت؛ چون هر کدام از این زیارتگاه ها به اهل بیت علیهم السلام منسوب هستند، جای ذکر و توجه به خدا و جایگاه پیوند با خاندان عصمت و طهارت است و باید مورد احترام قرار بگیرند.]
📚 ریاحین الشریعه، ج۳، فصل۲، زینب بنت امیرالمومنان(ع).
-----------------------------------------
🆔 با معرفی#مبلغ_یار به رفقاء، در #ثواب جمع آوری و تکثیر مطالب #شریک باشید 👇
♻️ @mobalegh_yar
🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃
#تا_اربعین_هر_روز_یک_سوال
#پرسش_و_پاسخ_ویژه_محرم
#چرایی_خروج_امام_از_مکه
⁉️ چرا امام حسین علیه السلام در زمان حج، در خانه امن الهی نماند؟ و با وجود آنکه فرصت مناسبی در مکه برای تبلیغ و آگاهی بخشیدن به مردم و دعوت آنان برای قیام داشت، ناگهان آنجا را ترک کرد؟
🔰 اولا؛ با توجه به اهمیت حج، و شخصیت امام حسین علیه السلام و بهره مندی ایشان از پایگاه وسیع اجتماعی، حرکت امام بسیار غیر منتظره بود و برای همگان ایجاد سؤال کرد که که چرا فرزند پیامبر و شایسته ترین فرد برای انجام اعمال حج، مکه را ترک می کند؟ آیا حکومت امام را چنان با مشکل مواجه کرده است که نتوانسته در حرم امن الهی (مکه)، مناسک حج را بجا آورد؟
بنابراین این حرکت ناگهانی امام علیه السلام در زمان خود و پیش از واقعه کربلا، بزرگترین و بهترین گام تبلیغاتی و فرهنگی در اعتراض به حکومت ستم پیشه و فاسد یزید بود و مردم را نیز از قیام خویش آگاه و دعوت به همکاری نمود.
🔹 ثانیاً؛حرکت امام حسین علیه السلام از مکه به سمت کوفه در روز هشتم ذی الحجه، یعنی «یوم الترویه»، برای بسیاری ایجاد سوال کرد و آنان از حضرت علت این کار را پرسیدند؛ از جمله ابن عباس که حضرت در پاسخ به او فرمود: «کشته شدن در مکانی دیگر برای من دوست داشتنی تر از کشته شدن در مکه است».
🔸 همچنین، عبدالله بن زبیر که به او پیشنهاد ماندن در مکه را داد، فرمود: «به خدا سوگند! اگر یک وجب خارج از مکه کشته شوم، برای من دوست داشتنی تر است تا این که داخل مکه کشته شوم. به خدا سوگند! اگر به لانه ای پناه برم، مرا از آن بیرون خواهند کشید تا آنچه را که از من میخواهند، به دست آورند».
🔻و یا با برادرش، محمد حنفیه، به صراحت از ترور خویش توسط یزید در محدوده حرم امن الهی سخن گفت. شواهد و قرائن حاکی از آن بود که یزید عده ای را با سلاح های فراوان برای ترور امام علیه السلام به مکه فرستاد.
✅ خلاصه اینکه امام علیه السلام برای اعلام انزجار و اعتراض به حکومت یزید، خنثی سازی طرح ترور و حفظ حرمت حرم امن الهی، مکه را به سمت کوفه ترک نمود.
📚 برگرفته از پرسمان محرمِ سید محمود اکبریان و محمدرضا بهروز، صص ۹۴-۹۶.
-----------------------------------------
🆔 با معرفی#مبلغ_یار به رفقاء، در #ثواب جمع آوری و تکثیر مطالب #شریک باشید 👇
♻️ @mobalegh_yar
🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃
#تا_اربعین_هر_روز_یک_سوال
#پرسش_و_پاسخ_ویژه_محرم
#دستور_اسب_تاختن_بر_پیکر_امام
⁉️ ماجرای اسب تاختن بر پیکر امام حسین علیه السلام به دستور چه کسی بود؟
🔰 یکی از شنیعترین کارهای سپاه یزید در کربلا، که حاکی از عمق کینهتوزی و دشمنی آنان با امام بود، اسب تازاندن بر بدن مطهر امام علیهالسّلام بود.
🔸 در بسیاری از منابع آمده است که این کار به دستور عبیدالله بن زیاد بوده است. چنانکه ابوالفرج اصفهانی نوشته است: #عبیدالله بن زیاد فرمان داد که سینه، پشت، پهلو، و صورت حسین را لگدمال کنند. پس اسبان بر این کار واداشته شدند.
🔹این فرمان را عبیدالله در نامهای که به عمر سعد درباره به تسلیم وادار کردن امام حسین علیه السّلام یا کشتن او نوشته بود، داده بود.
🔸منابع تاریخی دربارهٔ این جریان چنین نگاشتهاند؛ عمر سعد در میان یارانش فریاد زد: چه کسی حاضر است با اسبش حسین را لگدمال کند؟ ده نفر - ابوعلی بلعمی از مورخان قرن چهارم، بیست نفر گفته است - پذیرفتند. آنان رفتند و با اسبانشان حسین را لگدمال کردند، تا آنجا که پشت و سینهاش را خرد کردند.
🔹 چون سبب این کار را از او پرسیدند، گفت: این کار به امر #عبیدالله بود.
🔸اما ابن کثیر دمشقی به سبب تعصبات کوری که دارد، این قضیه را منکر میشود، ولی در صفحه بعدی مینویسد «و گفته میشود حسین را با سمهای اسبانشان لگدمال کردند تا آنجا که او را به زمین چسباندند».
📚 تاریخ قیام و مقتل سیدالشهدا علیه السلام، ج۱، ص۸۹۰-۸۹۵.
-----------------------------------------
🆔 با معرفی#مبلغ_یار به رفقاء، در #ثواب جمع آوری و تکثیر مطالب #شریک باشید 👇
♻️ @mobalegh_yar
🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃
#تا_اربعین_هر_روز_یک_سوال
#پرسش_و_پاسخ_ویژه_محرم
#زمان_انقراض_حکومت_بنی_امیه
⁉️ حکومت بنی امیّه، چند سال پس از عاشورا منقرض شد؟
🔰قيامهاى فراوانی پس از نهضت امام حسين (عليه السلام) صورت گرفت كه بزرگترين آنها انقلاب عباسيان بود كه در سال ۳۲ هجرى به پيروزى رسيد و بساط حكومت بنى اميه را [بعداز گذشت ۷۱ سال از واقعه عاشورا] برچيد.
🔹نيرومندترين عامل پيروزى عباسيان در اين انقلاب، شرح ستمگريهاى بنى اميه نسبت به بنى هاشم و مظلوميت اين خاندان بود و از نظر تحريك خشم مردم بر ضد بنى اميه، ياد آورى شهادت امام حسين (عليه السلام) بيشترين تأثير را داشت.
📚سیره پیشوایان،مهدیپیشوایی، ص۱۴۳.
-----------------------------------------
🆔 با معرفی#مبلغ_یار به رفقاء، در #ثواب جمع آوری و تکثیر مطالب #شریک باشید 👇
♻️ @mobalegh_yar
🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃
#تا_اربعین_هر_روز_یک_سوال
#پرسش_و_پاسخ_ویژه_محرم
#رسیدن_اهل_بیت_به_کربلا
⁉️ آیا اهل بیت علیهم السلام در اولین اربعین به کربلا رسیدند؟ و اینکه سر مطهر امام حسین علیه السلام در این روز به بدنشان الحاق گردید، صحیح است؟
🔰 در میان شیعیان مشهور است که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی بزرگ رسول خدا صلی الله علیه وآله، در روز بیستم صفر به زیارت قبر امام حسین علیه السلام رفتو در همان روز، اهل بیت در راه بازگشت از شام، به کربلا رسیده، جابر را در آنجا ملاقات کردند. همچنین در این روز سر امام حسین علیه السلام به بدن ملحق، و همان جا دفن شد.
🔹 شیخ مفید، شیخ طوسی و رضی الدین حلی در این باره می نویسند: « روز بیستم صفر روزی است که حرم امام حسین علیه السلام از شام به سوی مدینه بازگشتند. همچنین در این روز، جابر بن عبدالله انصاری، صحابی رسول خدا صلی الله علیه و آله، برای زیارت امام حسین علیه السلام از مدینه به کربلا آمد و او نخستین کسی بود که قبر امام حسین علیه السلام را زیارت کرد».
📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا علیه السلام، ج۲، ص ۱۵۵.
-----------------------------------------
🆔 با معرفی#مبلغ_یار به رفقاء، در #ثواب جمع آوری و تکثیر مطالب #شریک باشید 👇
♻️ @mobalegh_yar
🍂🍂🍂🍂🍂 🏴