🌹🌹🌹ادامه جهاد تبیین با موضوع مرتبط با آیه جزء هشتم🌹🌹🌹
4. شبهه دیگری که در حوزه عدالت مطرح است، مسئله فساد اداری و اقتصادی در دوره قبل و پس از انقلاب اسلامی است. عددهای نجومی که در این چند سال در رسانهها از فسادهای مالی چندهزار میلیاردی گفته میشود، در کنار تبلیغات اغواکننده رسانههای ضدانقلاب و تطهیرگر پهلوی گاه چنین القا میکند که پیش از انقلاب حاکمیت کاملاً پاکدستی بر سر کار بوده و اکنون شاهد فساد هستیم. اگر جوانان ما میدانستند که رضاخان (که قبل از رسیدن به حکومت در حد نگهبان سفارتخانه غربیها در تهران بود) هنگامی که سلطنت را واگذار کرد ۱۰ درصد کل اراضی (که از مرغوبترین اراضی کشور بود) و حدود ۷ هزار روستا را تمام به تصرف خود درآورده و به نام خود ثبت کرده بود. چنین فساد گستردهای تنها بخش کوچکی از پرونده قطور فساد مالی و اقتصادی خاندان پهلوی و وابستگان رژیم شاه است که متاسفانه در رسانهها کمتر بازگو شده است. البته وجود فسادهای بزرگ اقتصادی در دوره کنونی زیبنده نظام اسلامی نیست و کسی مدافع وجود فساد نیست، اما فراموش نکنیم که چنین فسادهایی در همین زمان و توسط نهادهای نظارتی نظام کشف و اطلاعرسانی میشود. درحالی که رژیم شاه هیچگاه از فساد خود نگفت و تنها زمانی که دیگر انقلاب رژیم را در معرض فروپاشی کشانده بود چند نفر از کارگزاران بخت برگشته را به زندان افکندند تا ژست مبارزه با فساد بگیرند. برای نظام اسلامی این افتخار است که افرادی در سطح معاون اول رئیس جمهور محاکمه و مجازات شدهاند و اگر امروز همه از وجود تعدادی پرونده فساد با ارقام بالا مطلع هستند، از طریق سازوکارهای داخل نظام و مراجع قانونی مطلع شدهاند، حال آنکه رژیم پهلوی اصولاً مبتلابه فساد سیستماتیکی بود که همه ارکان رژیم را گرفتار کرده بود. اکنون اگر کاستیهایی هم وجود داشته باشد، افتخار انقلاب و نظام آن است که در رأس آن رهبری است که پاکدستی، ساده زیستی و دوری از اشرافیت، مردمی بودن و شجاعت انقلابی وی زبانزد همه و مورد اعتراف حتی دشمنان است. این فرصت و ظرفیت عظیم چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و البته بیانصافی است که بدون مطالعه تاریخ و صرفاً با مشاهده چند مستند بیپایه ساخته رسانههای ضدانقلاب به قضاوت چند دهه از تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین نشست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا وقت آن نرسیده که جور دیگر ببینیم
هدایت شده از حمید اکبری
موضوع:
تأملی در دعای اللهّمَ أدخل علی اهل القبور السرور، اللهّمَ،،،، 🤲
1⃣ دراین دعا13مرتبه(اللهّمَ)
تکرارمیشود ذکر مستمر الله، عشق ورزی است
گفت مشق نام ليلي ميکنم
خاطر خود را تسلي ميکنم
چون ميسر نيست من را کام او
عشق بازي ميكنم با نام او.
2⃣ شروع با اللهّمَ به دو معناست:
الف_تذکر مبدأ(الله) و بعد تذکر معاد(القبور)
ب_توجه به توحیددرطلب ودعا
3⃣ مضمون دعا اشاره به آسیب هایی است که به آن مبتلا هستیم وباید اصلاح کنیم
الف _غفلت از مبدأ(خالق سبحان)
ب_غفلت از معاد(مرگ، قبر، حساب)
ج_غفلت از فقرا و کمک نکردن
د_سبک زندگی غلط
ه_اخلاق نامطلوب و حال بد
4⃣ اولین درخواست ادخال سرور برای اهل قبور است چرا که:
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله ) فرمود: «اَلْقَبْرُ یُنَادِی فِی کُلِّ یَوْمٍ بِخَمْسِ کَلِمَاتٍ، اَنَا بَیْتُ الْوَحْدَه فَاحْمِلُوا اِلَیَّ اَنِیساً، وَ أَنَا بَیْتُ الظَّلَمَه فَاحْمِلُوا اِلَیَّ سِرَاجاً اَنَا بَیْتُ التُّرَابِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ فِرَاشاً، اَنَا بَیْتَ الْفَقْرِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ کَنْزاً، وَ اَنَا بَیْتُ الْحَیَّاتِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ تَرْیَاقاً، وَ اَمَّا الْاَنِیسُ فَتِلَاوَه الْقُرْآنِ، اَمَّا السِّرَاجُ فَصَلَوه اللَّیْلِ وَ اَمَّا الْفِرَاشُ فَعَمَلُ الصَّالِحِ وَ اَمَّا الْکَنْزُ فَلَا اِلَهَ اِلَّا الله وَ اَمَّا التَّرْیَاقُ فَالصَّدَقَه؛
قبر هر روز با پنج جمله، ندا می دهد: من خانه تنهایی هستم، پس انیس و همرازی به سوی من بیاورید. من خانه تاریکی هستم، پس به سوی من چراغ همراه آورید. من خانه خاکی هستم پس فرش همراه داشته باشید، من خانه فقر و نداری هستم، پس [سرمایه و] گنج همراه بیاورید و من خانه مارها هستم پس پادزهر با خود حمل کنید؛ اما همراز، تلاوت قرآن می باشد، امّا چراغ [قبر] پس نماز شب است، و اما فرش، پس عمل نیک، و گنج [عالم قبر] [کلمه توحید و گفتن] لا اِله اِلّا الله است، و پادزهر آن، صدقه است.مجموعه ورام ص۲۰۰
5⃣ با دعا برای اهل قبور، خود را نیز با ذکر مرگ و معاد اصلاح کنیم
پیامبر صلى الله عليه و آله : أكثِروا ذِكرَ المَوتِ ؛ فإنّهُ يُمَحِّصُ الذُّنوبَ و يُزَهِّدُ في الدُّنيا ، فإن ذَكَرتُموهُ عِندَ الغِنى هَدَمَهُ ، و إن ذَكَرتُموهُ عِندَ الفَقرِ أرضاكُم بعَيشِكُم
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مرگ را فراوان ياد كنيد؛ زيرا كه ياد مرگ گناهان را مى زدايد و به دنيا بى رغبت مى كند. اگر در هنگام توانگرى به ياد مرگ باشيد آن را بر هم مى زند و اگر به هنگام نادارى به يادش باشيد، شما را به زندگيتان خشنود مى سازد.
صفحه (1)
هدایت شده از حمید اکبری
6⃣ در دعا سه مرتبه کلمه ففر بیان شده و مستقیم برای رفع فقر درخواست شده
1_أللهم أغن کل فقیر
2_سدّ فقرنا بغناک
3_و أغننا من الفقر
وپنج مرتبه غیر مستقیم به مسأله فقر اشاره شده
(1_جائع2_عریان3_مدین4_مکروب 5_غریب)همه از مصادیق فقراء هستند
بنابراین 8مرتبه اشاره به مسأله فقر، هشداری با تأکید است چرا که:
امام علی(ع) خطاب به فرزندش امام حسن مجتبی(ع) میفرماید: «فرزندم کسیکه به فقر دچار شود به چهار خصلت مبتلی میشود، ضعف در یقین، نقصان در عقل، سستی در دین، کمحیایی در چهره، پس از فقر به خدا پناه میبریم»
لذا دعا تنها کافی نیست بلکه اقدام عملی برای دفع و رفع فقر لازم است
7⃣ فقر فقط نیاز مادی نیست بلکه :
فقر معرفتی، فقر محبتی، فقر معنوی را نیز شامل می شود
8⃣ عریان فقط کسی نیست که لباس ندارد بلکه کسی که همسر ندارد نیز عریان است قرآن کریم می فرماید :
هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ؛ زنان لباس و پوشش برای شما مردان هستند و شما مردان پوشش و لباس برای زنانتان هستید.(بقره، آیه187)
یا کسی که لباس حیاء ندارد نیز عریان است حتی اگر به ظاهر لباس و حجاب داشته باشد
9⃣ دو مرتبه به مشکل دین(قرض و بدهی) اشاره شده
الف _اللّٰهُمَّ اقْضِ دَيْنَ كُلِّ مَدِينٍ،
ب_اللّٰهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّيْنَ
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
لا همّ إلّا همّ الدّین و لا وجع إلّا وجع العین؛غمى چون غم قرض نیست و دردى چون درد چشم نیست.
صفحه (2)
هدایت شده از حمید اکبری
🔟 مکروب(اندوه گین) مصاديق زیادی دارد(مانند فقیر، مریض، اسیر، مدین و،،،)
اما در رأس همه افراد غمگین امام عصر علیه السلام هستند به دو دلیل:
الف_کوتاهی و گناهان محبان و شیعیان
ب_ظلم و استکبار وبی عدالتی در جهان
بنابراین : فرج و رفع غم حضرت،با ترک گناهان ما و ظهور آقا برای اجرای عدالت در جهان است
همچنین در اللهّمَ ردّ کلّ غریب، یکی از غرباء امام عصر علیه السلام هست
بنابراین: در این دعا
درکنار مبدأ(اللهّمَ)ومعاد(القبور) به مسأله امامت(مکروب، غریب) و عدالت(اصلاح کل فاسد) نیز اشاره دارد (یعنی درس عقاید در قالب دعای کوتاه)
1⃣1⃣ غریب فقط دور از وطن نیست
وَ عَلَى غُرَبَاءِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلْمُؤْمِنَاتِ بِالرَّدِّ إِلَى أَوْطَانِهِمْ سَالِمِينَ غَانِمِينَ بِحَقِّ مُحمد و آله أجمعین
مصادیق دیگر غرباء:
عنه صلى الله عليه و آله : الغُرَباءُ في الدنيا أربَعةٌ : قرآنٌ في جَوفِ ظالِمٍ ، و مَسجِدٌ في نادي قَومٍ لا يُصَلّى فيهِ ، و مُصحَفٌ في بَيتٍ لا يُقرَأُ فيهِ ، و رَجُلٌ صالِحٌ مَع قَومِ سوءٍ
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : غريبان دنيا چهارند:1: قرآنى كه در حافظه ستمگر است،2_ مسجدى كه در محلّه اى باشد و مردم در آن نماز نخوانند، 3_مصحفى كه در خانه اى باشد و خوانده نشود و4_ مرد پرهيزگارى كه در ميان مردمانى بد به سر مى برد.
5_ علمای ربانی:
قال أمير المؤمنين علي عليه السلام: "الْعُلَمَاءُ غُرَبَاءُ لِكَثْرَةِ الْجُهَّالِ"
به خاطر تعداد زیاد جاهل، علماء در أقلیت و غربت هستند
عيون الحكم و المواعظ: 52،
6_مؤمن:
قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: اَلْمُؤْمِنُ فِي اَلدُّنْيَا غَرِيبٌ لاَ يَجْزَعُ مِنْ ذُلِّهَا وَ لاَ يَتَنَافَسُ أَهْلَهَا فِي عِزِّهَا
أبو جعفر عليه السّلام : قَدْ أَفْلَحَ اَلْمُؤْمِنُونَ أ تدري من هم قلت أنت أعلم قال قد أفلح المؤمنون المسلمون إن المسلمين هم النجباء فالمؤمن غريب فطوبى للغرباء
7_فقیر
قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : اَلْفَقْرُ يُخْرِسُ اَلْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَ اَلْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلَدِهِ
8_ امام حسین علیه السلام
مخضب شيبك بدمائك، و أنت وحيد غريب بارض كربلاء
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا قَتِيلَ اَلظَّمَاءِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا غَرِيبَ اَلْغُرَبَاءِ
صفحه (3)
هدایت شده از حمید اکبری
2⃣1⃣ اللهّمَ فک کل اسیر
اسیر فقط کسی نیست که در بند دشمن داخل زندان است
الف_عقل اسیر نفس
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود
كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِيرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِيرٍ
چه بسا عقل كه اسير فرمانروايى هوس(نفس) است
ب_مرد یا زن با تقوا اسیر همسر بد
ج_مردم اسیر دست مدیر ومسئول جاهل یا ظالم
د_هر کسی که اسیر شهرت یا شهوت یا ثروت یا منصب یا هر نوع علاقه مندی ها
3⃣1⃣ در هیچ کاری از امور مسلمین شایسته نیست فسادی باشد
جامعه مسلمانان باید در مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی نسبت به دیگر جوامع قوی تر و سالم تر باشند تا مستکبران طمع نکنند
اللهّمَ أصلح کل فاسد من امور المسلمین
4⃣1⃣ اللهّمَ إشف کل مریض
مرض فقط جسمی نیست
برخی روان آنان و برخی قلب آنان مریض است (فی قلوبهم مرض)
کسی که داری کبر، عجب، حرص، حسد است مریض است
5⃣1⃣اللّٰهُمَّ غَيِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِكَ
زمانی حال انسان خوب می شود که به حال الهی تبدیل بشود(حسن حالک)
حال الهی یعنی مانند خدا اهل عفو، اهل جود و کرم، اهل رحمت و محبت بشویم آن وقت واقعا حال ما خوب خواهد شد
6⃣1⃣إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ.
همه درخواست ها از خداست چرا که فقط او قدیر مطلق است پس باید از او استعانت و توفیق خواست
حمید اکبری 9رمضان1443
صفحه (4)