eitaa logo
نشریات تبلیغی
1.1هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
870 فایل
ارتباط با: مسئول نشریات تبلیغی @mmoball سردبیر ماهنامه مبلغان ارتباط با سردبیر ماهنامه سفیر امین @Msafiramin مدیر اجرایی فصلنامه علمی مطالعات تبلیغ دینی @salambarhosain دبیر اجرایی ماهنامه خانواده مبلغان
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: تأملی در دعای اللهّمَ أدخل علی اهل القبور السرور، اللهّمَ،،،، 🤲 1⃣ دراین دعا13مرتبه(اللهّمَ) تکرارمیشود ذکر مستمر الله، عشق ورزی است گفت مشق نام ليلي ميکنم خاطر خود را تسلي ميکنم چون ميسر نيست من را کام او عشق بازي ميكنم با نام او. 2⃣ شروع با اللهّمَ به دو معناست: الف_تذکر مبدأ(الله) و بعد تذکر معاد(القبور) ب_توجه به توحیددرطلب ودعا 3⃣ مضمون دعا اشاره به آسیب هایی است که به آن مبتلا هستیم وباید اصلاح کنیم الف _غفلت از مبدأ(خالق سبحان) ب_غفلت از معاد(مرگ، قبر، حساب) ج_غفلت از فقرا و کمک نکردن د_سبک زندگی غلط ه_اخلاق نامطلوب و حال بد 4⃣ اولین درخواست ادخال سرور برای اهل قبور است چرا که: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله ) فرمود: «اَلْقَبْرُ یُنَادِی فِی کُلِّ یَوْمٍ بِخَمْسِ کَلِمَاتٍ، اَنَا بَیْتُ الْوَحْدَه فَاحْمِلُوا اِلَیَّ اَنِیساً، وَ أَنَا بَیْتُ الظَّلَمَه فَاحْمِلُوا اِلَیَّ سِرَاجاً اَنَا بَیْتُ التُّرَابِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ فِرَاشاً، اَنَا بَیْتَ الْفَقْرِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ کَنْزاً، وَ اَنَا بَیْتُ الْحَیَّاتِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ تَرْیَاقاً، وَ اَمَّا الْاَنِیسُ فَتِلَاوَه الْقُرْآنِ، اَمَّا السِّرَاجُ فَصَلَوه اللَّیْلِ وَ اَمَّا الْفِرَاشُ فَعَمَلُ الصَّالِحِ وَ اَمَّا الْکَنْزُ فَلَا اِلَهَ اِلَّا الله وَ اَمَّا التَّرْیَاقُ فَالصَّدَقَه؛ قبر هر روز با پنج جمله، ندا می دهد: من خانه تنهایی هستم، پس انیس و همرازی به سوی من بیاورید. من خانه تاریکی هستم، پس به سوی من چراغ همراه آورید. من خانه خاکی هستم پس فرش همراه داشته باشید، من خانه فقر و نداری هستم، پس [سرمایه و] گنج همراه بیاورید و من خانه مارها هستم پس پادزهر با خود حمل کنید؛ اما همراز، تلاوت قرآن می باشد، امّا چراغ [قبر] پس نماز شب است، و اما فرش، پس عمل نیک، و گنج [عالم قبر] [کلمه توحید و گفتن] لا اِله اِلّا الله است، و پادزهر آن، صدقه است.مجموعه ورام ص۲۰۰ 5⃣ با دعا برای اهل قبور، خود را نیز با ذکر مرگ و معاد اصلاح کنیم پیامبر صلى الله عليه و آله : أكثِروا ذِكرَ المَوتِ ؛ فإنّهُ يُمَحِّصُ الذُّنوبَ و يُزَهِّدُ في الدُّنيا ، فإن ذَكَرتُموهُ عِندَ الغِنى هَدَمَهُ ، و إن ذَكَرتُموهُ عِندَ الفَقرِ أرضاكُم بعَيشِكُم پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مرگ را فراوان ياد كنيد؛ زيرا كه ياد مرگ گناهان را مى زدايد و به دنيا بى رغبت مى كند. اگر در هنگام توانگرى به ياد مرگ باشيد آن را بر هم مى زند و اگر به هنگام نادارى به يادش باشيد، شما را به زندگيتان خشنود مى سازد. صفحه (1)
6⃣ در دعا سه مرتبه کلمه ففر بیان شده و مستقیم برای رفع فقر درخواست شده 1_أللهم أغن کل فقیر 2_سدّ فقرنا بغناک 3_و أغننا من الفقر وپنج مرتبه غیر مستقیم به مسأله فقر اشاره شده (1_جائع2_عریان3_مدین4_مکروب 5_غریب)همه از مصادیق فقراء هستند بنابراین 8مرتبه اشاره به مسأله فقر، هشداری با تأکید است چرا که: امام علی(ع) خطاب به فرزندش امام حسن‌ مجتبی(ع) می‌فرماید: «فرزندم کسی‌که به فقر دچار شود به چهار خصلت مبتلی می‌شود، ضعف در یقین، نقصان در عقل، سستی در دین، کم‌حیایی در چهره، پس از فقر به خدا پناه می‌بریم» لذا دعا تنها کافی نیست بلکه اقدام عملی برای دفع و رفع فقر لازم است 7⃣ فقر فقط نیاز مادی نیست بلکه : فقر معرفتی، فقر محبتی، فقر معنوی را نیز شامل می شود 8⃣ عریان فقط کسی نیست که لباس ندارد بلکه کسی که همسر ندارد نیز عریان است قرآن کریم می فرماید : هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ؛ زنان لباس و پوشش برای شما مردان هستند و شما مردان پوشش و لباس برای زنانتان هستید.(بقره، آیه187) یا کسی که لباس حیاء ندارد نیز عریان است حتی اگر به ظاهر لباس و حجاب داشته باشد 9⃣ دو مرتبه به مشکل دین(قرض و بدهی) اشاره شده الف _اللّٰهُمَّ اقْضِ دَيْنَ كُلِّ مَدِينٍ، ب_اللّٰهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّيْنَ پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: لا همّ إلّا همّ الدّین و لا وجع إلّا وجع العین؛غمى چون غم قرض نیست و دردى چون درد چشم نیست. صفحه (2)
🔟 مکروب(اندوه گین) مصاديق زیادی دارد(مانند فقیر، مریض، اسیر، مدین و،،،) اما در رأس همه افراد غمگین امام عصر علیه السلام هستند به دو دلیل: الف_کوتاهی و گناهان محبان و شیعیان ب_ظلم و استکبار وبی عدالتی در جهان بنابراین : فرج و رفع غم حضرت،با ترک گناهان ما و ظهور آقا برای اجرای عدالت در جهان است هم‌چنین در اللهّمَ ردّ کلّ غریب، یکی از غرباء امام عصر علیه السلام هست بنابراین: در این دعا درکنار مبدأ(اللهّمَ)ومعاد(القبور) به مسأله امامت(مکروب، غریب) و عدالت(اصلاح کل فاسد) نیز اشاره دارد (یعنی درس عقاید در قالب دعای کوتاه) 1⃣1⃣ غریب فقط دور از وطن نیست وَ عَلَى غُرَبَاءِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلْمُؤْمِنَاتِ بِالرَّدِّ إِلَى أَوْطَانِهِمْ سَالِمِينَ غَانِمِينَ بِحَقِّ مُحمد و آله أجمعین مصادیق دیگر غرباء: عنه صلى الله عليه و آله : الغُرَباءُ في الدنيا أربَعةٌ : قرآنٌ في جَوفِ ظالِمٍ ، و مَسجِدٌ في نادي قَومٍ لا يُصَلّى فيهِ ، و مُصحَفٌ في بَيتٍ لا يُقرَأُ فيهِ ، و رَجُلٌ صالِحٌ مَع قَومِ سوءٍ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : غريبان دنيا چهارند:1: قرآنى كه در حافظه ستمگر است،2_ مسجدى كه در محلّه اى باشد و مردم در آن نماز نخوانند، 3_مصحفى كه در خانه اى باشد و خوانده نشود و4_ مرد پرهيزگارى كه در ميان مردمانى بد به سر مى برد. 5_ علمای ربانی: قال أمير المؤمنين علي عليه السلام: "الْعُلَمَاءُ غُرَبَاءُ لِكَثْرَةِ الْجُهَّالِ" به خاطر تعداد زیاد جاهل، علماء در أقلیت و غربت هستند عيون الحكم و المواعظ: 52،  6_مؤمن: قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: اَلْمُؤْمِنُ فِي اَلدُّنْيَا غَرِيبٌ لاَ يَجْزَعُ مِنْ ذُلِّهَا وَ لاَ يَتَنَافَسُ أَهْلَهَا فِي عِزِّهَا أبو جعفر عليه السّلام : قَدْ أَفْلَحَ اَلْمُؤْمِنُونَ أ تدري من هم قلت أنت أعلم قال قد أفلح المؤمنون المسلمون إن المسلمين هم النجباء فالمؤمن غريب فطوبى للغرباء 7_فقیر قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : اَلْفَقْرُ يُخْرِسُ اَلْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَ اَلْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلَدِهِ 8_ امام حسین علیه السلام مخضب شيبك بدمائك، و أنت وحيد غريب بارض كربلاء اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا قَتِيلَ اَلظَّمَاءِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا غَرِيبَ اَلْغُرَبَاءِ صفحه (3)
2⃣1⃣ اللهّمَ فک کل اسیر اسیر فقط کسی نیست که در بند دشمن داخل زندان است الف_عقل اسیر نفس امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِيرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِيرٍ چه بسا عقل كه اسير فرمانروايى هوس(نفس) است ب_مرد یا زن با تقوا اسیر همسر بد ج_مردم اسیر دست مدیر ومسئول جاهل یا ظالم د_هر کسی که اسیر شهرت یا شهوت یا ثروت یا منصب یا هر نوع علاقه مندی ها 3⃣1⃣ در هیچ کاری از امور مسلمین شایسته نیست فسادی باشد جامعه مسلمانان باید در مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی نسبت به دیگر جوامع قوی تر و سالم تر باشند تا مستکبران طمع نکنند اللهّمَ أصلح کل فاسد من امور المسلمین 4⃣1⃣ اللهّمَ إشف کل مریض مرض فقط جسمی نیست برخی روان آنان و برخی قلب آنان مریض است (فی قلوبهم مرض) کسی که داری کبر، عجب، حرص، حسد است مریض است 5⃣1⃣اللّٰهُمَّ غَيِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِكَ زمانی حال انسان خوب می شود که به حال الهی تبدیل بشود(حسن حالک) حال الهی یعنی مانند خدا اهل عفو، اهل جود و کرم، اهل رحمت و محبت بشویم آن وقت واقعا حال ما خوب خواهد شد 6⃣1⃣إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ. همه درخواست ها از خداست چرا که فقط او قدیر مطلق است پس باید از او استعانت و توفیق خواست حمید اکبری 9رمضان1443 صفحه (4)
نکته ها: 1. زورگویى و تهدید به اخراج و تبعید، به نوعى در مورد همۀ انبیا بوده است، چنانكه در جاى دیگر مى‌خوانیم: كافران نسبت به پیامبران خود چنین تهدیدهایى داشته‌اند. قالَ الَّذِینَ كَفَرُوا لِرُسُلِهِمْ لَنُخْرِجَنَّكُمْ مِنْ أَرْضِنا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِی مِلَّتِنا ؛ « (ولی) کافران به پیامبران خود گفتند: ما قطعاً شما را از سرزمین خود بیرون خواهیم کرد، مگر اینکه به آیین ما بازگردید! در این حال، پروردگارشان به آنها وحی فرستاد که: «ما ظالمان را هلاک می‌کنیم!» 2. تهدید و تبعید، سیاست زورگویانِ بى‌منطق است. لَنُخْرِجَنَّكَ... 3. در برخورد با جهالت كافران، از ادب و گفتار نرم و حكمیانه استفاده كنیم. «أَ وَ لَوْ كُنَّا كارِهِینَ».
🌹🌹🌹متن بیانیه گام دوم مرتبط با موضوع آیه جزء نهم🌹🌹🌹 پس آ‌نگاه انقلاب ملّت ایران، جهان دوقطبی آن روز را به جهان سه‌قطبی تبدیل کرد و سپس با سقوط و حذف شوروی و اقمارش و پدید آمدن قطبهای جدید قدرت، تقابل دوگانۀ جدید «اسلام و استکبار» پدیدۀ برجستۀ جهان معاصر و کانون توجّه جهانیان شد. از سویی نگاه امیدوارانۀ ملّتهای زیر ستم و جریانهای آزادی‌خواه جهان و برخی دولتهای مایل به استقلال، و از سویی نگاه کینه‌ورزانه و بدخواهانۀ رژیم‌های زورگو و قلدرهای باج‌طلب عالم، بدان دوخته شد. بدین‌گونه مسیر جهان تغییر یافت و زلزلۀ انقلاب، فرعون‌های در بسترِ راحت آرمیده را بیدار کرد؛ دشمنی‌ها با همۀ شدّت آغاز شد و اگر نبود قدرت عظیم ایمان و انگیزۀ این ملّت و رهبری آسمانی و تأییدشدۀ امام عظیم‌الشّأن ما، تاب آوردن در برابر آن‌همه خصومت و شقاوت و توطئه و خباثت، امکان‌پذیر نمی‌شد.
🌹🌹🌹جهاد تبیین مرتبط با موضوع آیه جزء نهم🌹🌹🌹 1. پس از پایان جنگ جهانی دوم در نیمه قرن بیستم، جهان به دو بلوک غرب و شرق تقسیم شد. بلوک غرب که بر مبنای سرمایه‌داری بود در برابر کشورهای متحد شوروی و پیمان ورشو قرار داشت. آمریکا در رأس بلوک غرب و شوروی مرکز بلوک شرق بود. کشور ایران در دوره جنگ سرد و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی جزو بلوک غرب بود و از سوی آمریکا به‌عنوان ژاندارم منطقه شناخته می‌شد. ایران در آن دوره بزرگترین خریدار و واردکننده‌ سلاح‌های آمریکایی در جهان بود. نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۱۳۵۱ به شاه قول داده بود که ایران هرگونه سلاح غیرهسته‌ای را که بخواهد، می‌تواند از آمریکا بخرد. برژینسکی مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا نیز گفته بود که ایران مهم‌ترین پایگاه استراتژیک ما در خلیج فارس پس از خروج انگلیس از منطقه شرق سوئز به‌شمار می‌رود. منطقه غرب آسیا و به‌عبارت دیگر خاورمیانه نیز به‌شدت تحت تأثیر بلوک‌بندی شرق و غرب بود و هیچ کشور و حکومتی نبود که خارج از این بلوک‌بندی باشد، حتی جنبش عدم‌تعهد نیز که در اوج جنگ سرد و در سال ۱۹۶۱ در یوگسلاوی به‌وجود آمد و بخشی از کشورهای جنوب آسیا و آفریقا عضو آن شدند، در اسم غیرمتعهد بودند، اما اجزایشان متعهد بود، به‌طور مثال کشورهای یوگسلاوی، اندونزی و هند جزو بلوک شرق بودند. انقلاب اسلامی خارج از چارچوب و تقسیم‌بندی بلوک غرب و شرق به‌وقوع پیوست و به‌خلاف اینکه بسیاری از سران رژیم شاهنشاهی تصور می‌کردند که امام خمینی و انقلاب او وابسته به شرق هستند، اما انقلاب پایگاه مردمی و اسلامی داشت. نه شرقی ، نه غربی یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی بود که مردم در تظاهرات‌های پیش از پیروزی انقلاب سر می‌دادند و برپایی حکومت اسلامی و نه حکومت کمونیستی و لیبرالی از خواسته‌های مردم ایران بود. 2. از دیدگاه امام خامنه‌ای، انقلاب اسلامی قطب سومی را کنار دو قطب شرق و غرب به‌وجود آورد و جهان در دهه هشتاد قرن بیستم سه‌قطبی شد. انقلاب اسلامی پس از پیروزی برای اینکه قطب سوم جهان را تثبیت کند، دیگر ملت‌ها را هم به پیروی از سیاست نه شرقی، نه غربی دعوت کرد. امام خمینی پایه‌گذار انقلاب در این رابطه فرمودند: «من اکنون به ملت‌های شریف و ستمدیده و به ملت عزیز ایران توصیه می‌کنم که از این راه مستقیم الهی که نه به شرق ملحد و نه به غرب ستمگر وابسته است، بلکه بصیرتی است که خداوند بر آن‌ها نصیب فرموده است، محکم و استوار و متعهد و پایدار و پایبند باشند». ایران با انقلاب اسلامی از قلمروی غرب خارج شد و موازنه بین شرق و غرب را به‌دلیل اینکه ایران در مرز ژئواستراتژیک دو بلوک قرار داشت، به هم زد. تشکیل شورای همکاری خلیج فارس، کودتا در پاکستان و تسهیل روابط آمریکا با چین از جمله اقدامات آمریکا پس از انقلاب اسلامی در برابر بلوک شرق بود، همچنین از آنجایی که کشور مسلمان افغانستان توسط نیروهای شوروی اشغال شده بود، ایران نیز در عمل در برابر بلوک شرق قرار گرفت، از این رو شرق و غرب به دشمنی با انقلاب اسلامی برخاستند و هر دو کشور از حمله عراق به ایران حمایت کردند. در پی این اتفاقات که منشأ آن انقلاب اسلامی بود، آمریکا دفاع استراتژیک را آغاز کرد و شوروی منفعل شد، از این رو در شوروی موضوع بازسازی و نوسازی سیاسی و اقتصادی مطرح شد. با این انفعال و شکاف بین آمریکا و شوروی و دیگر اتفاقاتی که بین دو کشور رخ داد که ایران در آن نقشی نداشت، شوروی در آستانه فروپاشی قرار گرفت.
🌹🌹🌹ادامه جهاد تبیین مرتبط با موضوع آیه جزء نهم🌹🌹🌹 3. آیت‌الله جوادی‌آملی، محمدجواد لاریجانی و خانم دباغ فرستادگان امام خمینی به شوروی بودند که نامه ایشان را تقدیم گورباچف کردند. امام خمینی در ۱۱ دی سال ۱۳۶۷ (۱۹۸۹ میلادی) در نامه‌ای به گورباچف از صدای شکسته شدن استخوان‌های مارکسیسم سخن به‌میان آورده و نوشته بودند: «جناب آقای گورباچف، برای همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در موزه‌های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد؛ چرا که مارکسیسم جوابگوی هیچ نیازی از نیازهای واقعی انسان نیست؛ چرا که مکتبی است مادی، و با مادیت نمی‌توان بشریت را از بحران عدم‌اعتقاد به معنویت، که اساسی‌ترین درد جامعه بشری در غرب و شرق است، به‌در آورد». در سال ۱۹۹۱ با فروپاشی شوروی، بلوک شرق نیز از هم پاشیده شد. جهان سه‌قطبی پس از یک دهه از بین رفت و قطب‌های جدیدی در جهان به‌وجود آمد که نتیجه آن تقابل دوگانه "اسلام و استکبار" بود. انقلاب اسلامی که تا پیش از فروپاشی شوروی توانسته بود بسیاری از ملت‌های آزادی‌خواه جهان را با خود همراه سازد و در کشورهای منطقه و آفریقا جنبش‌هایی را به‌وجود آورد، پس از ایجاد دوگانه "اسلام و استکبار" توانست انقلاب‌هایی را در برخی از کشورها به‌وجود آورد که به‌طور مثال می‌توان به انقلاب‌هایی که در جریان بیداری اسلامی به‌وقوع پیوست، اشاره کرد. بدین ترتیب انقلاب اسلامی به مبدئی برای تغییر جهان دوقطبی به تقابل دوگانه "اسلام و استکبار" تبدیل شد.
هدایت شده از  مبلّغان دینی ☘
⭕️ سوال ❓ آیا همنشینی با زنان مورد نهی اسلام واقع شده است؟ 🔰 پاسخ 🔹 امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرمایند: همنشینی با سه گروه سبب میراندن قلب می‌شود: 1.همنشینی با فرومایگان، 2.سخن گفتن با زنان، 3.همنشینی با ثروتمندان» 🔸 این روایت در مقام زشتی و قبح همنشینی و تعامل با دسته‌ای از مردمان است و از همنشینی و سخن گفتن با زنان، نهی فرموده تا حیا و عفت در جامعه گسترش پیدا کند. 🔹 ناگفته پیداست موضوع زنان در این روایت خصوص زنان نامحرم و تعامل غیرضرور با زنان است؛ زیرا شخص رسول الله (صلی الله علیه و آله) در مقام پاسخگویی و رسیدگی به مشکلات زنان امت بودند. 🔸 باید دانست زنان مسلمان دارای جایگاه و ارزش اجتماعی والایی هستند؛ طبق روایات خداوند بهشت را زیرپای مادران قرار داده است. همچنین محبت نمودن و صحبت با فرزندان دختر در روایات ما مایه انس انسان دانسته شده است. 🔹 حسن معاشرت با همسران نیز مورد تاکید آیات قرآن می‌باشد. خداوند در قرآن می‌فرماید: «و باید با آن‌ها(زنان) آن‌گونه که متعارف و پسندیده است، معاشرت کنید.»[سوره نساء، آیه۱۹] 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید. https://btid.org/fa/news/201097 📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇 🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
هدایت شده از  مبلّغان دینی ☘
واکنش به ❗️ 〽️مزدوران اجاره ای که خود نیز سابقه ارتکاب اعمال دارند، به دفاع از حادثه تروریستی مشهد پرداختند و از این رو ، از امکان ابراز نگرانی کرد. 🔹اما چرا مزدور تشکیلات بهائیت بی توجه به شعار نوع دوستی در این فرقه به دفاع از تروریستی می‌پردازد؟! 〽️از طرفی، بهائیتی که خود حکم اعدام برای قاتل و زنده سوزاننده آدمی برای سوزاندن خانه ای بی جان دارد، چرا مزدورش از اعدام قاتلین در ، برای علیه حاکمیت استفاده می کند؟! 🔸همچنین چرا تشکیلات بهائیت بخاطر افشای دلّالی بهائیان برای صهیونیست ها به توبیخ اسماعیل پور پرداخت، اما این بار بخاطر دفاع از با او برخورد نمی کند؟! جهت مطالعه بیشتر: https://www.adyannet.com/fa/news/37576 📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇 🌐https://eitaa.com/m_moballeghan