eitaa logo
مبلغان امامت
532 دنبال‌کننده
323 عکس
158 ویدیو
67 فایل
این گروه به جهت اطلاع رسانی مبلغان توسط معاونت فرهنگی بنیاد بین المللی امامت ایجاد شده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
4-«عارفه و عابده» چهارمین خصوصیت حضرت زینب سلام الله علیها «عارفه و عابده» بودن این بانوی بلند مرتبه آسمانی است، بگونه ای که همین خصیصه عارفه و عابده بودن موجب شد از همان دوران کودکی تا زمانی که به سن پنجاه سالگی رسید پیوسته کانون توجه معصومین علیهم السلام قراربگیرد، از همین رو در گزارش آمده است: «شاید چهارساله بودکه روزی در آغوش پدر بود، علی (ع) از او پرسید: بگو یک، زینب جواب داد یک.علی (ع) فرمود: بگو دو. زینب عرض کرد: پدر عزیزم! زبانی که به گفتن یک (خدای یکتا) حرکت کرده، چگونه کلمه دو به زبان آورد. علی (ع ) دخترش را بر سینه اش چسبانید و او را بوسید و بر او آفرین گفت. چرا که در دوران کودکی، توحید واقعی شیره جانش شده بود، روز دیگری زینب (ع) از پدر پرسید: پدر جان آیا ما را دوست می داری؟علی (ع) فرمود: آری چگونه شما را دوست ندارم با اینکه شما میوه دل من هستید؟ زینب عرض کرد: پدر عزیزم دوستی برای خدا است، اما مهربانی برای ما است(ریاحین الشریعه، ج 3، ص 54). حضرت زینب سلام الله علیها در داشتن چنین روحیه بلند عارفه و عابده بودن آنچنان در اوج قرار داشت که در تمام دوران زندگی هیچ گاه تهجّد را ترک نکرد و آن چنان اشتغال به عبادت ورزید که ملقّب به «عابده آل علی» شد. حتّی در شب یازدهم محرم با آن همه خستگی و فرسودگی و مشاهده آن همه آلام روحی نماز شب خود را خواند. از امام سجّاد (علیه‌السّلام) نقل شده است که: «ان عمتی زینب کانت تودی صلواتها من قیام الفرائض و النوافل عند مسیرنا من الکوفة الی الشام و فی بعض المنازل کانت تصلی من جلوس لشدة الجوع و الضعف منذ ثلات لیالٍ لانها کانت تقسم ما یصیبها من الطعام علی الاطفال لان القوم کانوا یدفعون لکل واحد منا رغیفا واحدا من الخبز فی الیوم و اللیلة؛ عمه‌ام زینب، نمازهای واجب و مستحبی‌اش را در طول مسیر کوفه به شام می‌خواند و در بعضی از توقفگاه‌ها از شدت گرسنگی و ضعف در مدّت شبانه روز نمازش را نشسته خواند. چون آنچه از غذا سهم او بود، بین کودکان تقسیم می‌کرد. چون آن قوم به هر یک از ما یک گرده نان در شبانه روز می‌دادند.»(بحار الأنوار، ج ۳۵، ص ۴۴۱) و همچنین از فاطمه دختر امام حسین (علیه‌السّلام) نقل شده است: «وَ امّا عَمَّتی زَیْنَب فَانَّها لَمْ تَزَلْ قائِمَةً فی تِلْکَ اللَّیلَةِ‌ ای عاشِرَة مِنَ المُحَرّم فی مِحْرابِها تَسْتَغیثُ الی رَبِّها، وَ ما هَدَاَت لَنا عَیْنٌ وَ لاسَکَنَتْ لَنا زَفْرَة؛ و اما عمه‌ام زینب، پس وی همچنان در آن شب در جایگاه عبادت خود ایستاده بود و به‌ درگاه خدای تعالی استغاثه می‌کرد و در آن شب چشم هیچ‌یک از ما به خواب نرفت (زینب الکبری بنت الامام، ص۶۱). امام حسین (علیه‌السّلام) که خود معصوم و واسطه فیض الهی است هنگام وداع به خواهر عابده‌اش می‌فرماید: «یا اختاه لا تنسینی عند نافلة اللیل؛ خواهرم مرا در نماز شب خود فراموش مکن.» (محلاتی، ریاحین الشریعة، ۱۳۴۹ش، ج۳، ص۶۲.) همه این وقایع به خوبی از اهتمام کامل حضرت زینب به عبادات خبر می‌دهد و درست به دلیل برخورداری از این ویژگی بوده است که یکی از القاب آن حضرت «عابده آل علی (علیه‌السّلام)» انتخاب شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5-«ولایت تکوینی و قدرت تصرف» پنجمین خصیصه عقیله بنی هاشم که او را تجلی کمالات نبی و نیز وصی نبی قرار داده است «ولایت تکوینی» و «مقام تصرف» است، چرا که در گزارش واقعه کربلا آمده است در روز دوازدهم محرم در آن هنگام که اهل بیت علیهم السلام وارد کوفه شدند وقتی آن حضرت تصمیم به ایراد خطبه نمود «حِذْيَم بن شريك اسدى مى گويد: «وَ نَظَرْتُ الى زَیْنَبَ اِبْنَهِ عَلِیٍّ یَوْمَئِذٍ، فَلَمْ اءَرْ خَفِرَهً قَطُّ اءَنْطَقَ مِنْها،کَاءَنَّها تُفْرَغُ مِنْ لِسانِ اءَمِیرِ الْمُؤ مِنینَ ع ، وَ قَدْ اءَوْمَاءَتْ الَى النّاسِ اءَنِ اسْکُتُوا،فَارْتَدَّتِ الانْفاسُ وَ سَکَنَتِ الاجْراسُ، ثُمَّ قالَتْ:در آن روز به زينب دختر على(عليه السلام) نگريستم كه خطبه مى خواند و هرگز زنى را سخن ورتر و زبان آورتر از او نديدم. گويا (زبان على(عليه السلام) در كام اوست و) با زبان اميرمؤمنان على(عليه السلام) سخن مى گويد. به سوى مردم اشاره كرد كه «ساكت شويد!»ناگاه نفسها در سينه ها حبس شد و زنگ كاروانها از حركت ايستاد، سپس آن حضرت پس از حمد و ثناى الهى و درود بر محمد و خاندان پاكش، آن خطبه تعیین کننده را ایراد کردند. «احتجاج طبرسى، ج 2، ص 109 - 114. بحارالانوار، ج 45، ص 162 - 164» و همچنین آن هنگام که به عنوان اسیران جنگ وارد کاخ یزید شدند، در حالی که یزید خود را غالب در واقعه عاشورا، حسین بن علی علیه السلام را مغلوب قلمداد می نمود و به مناسبت همین پیروزی مجلس رسمی سیاسی تشکیل داده بود، زینب کبرا در قامت همه شهدا کربلا و بی اعتناء به یزید و یزیدیان برخاست خطاب به یزید فرمود: «اَظَنَنْتَ یا یَزِیدُ حَیْثُ اَخَذْتَ عَلَیْنا اَقْطارَ الاْرْضِ وَآفاقَ السَّماءِ، فَاَصْبَحْنا نُساقُ کَما تسُاقُ الاُساری اَنَّ بِنا عَلَی اللهِ هَواناً، وَبِکَ عَلَیْهِ کَرامَهً وَاَنَّ ذلِکَ لِعِظَمِ خَطَرِکَ عِنْدَهُ، فَشَمَخْتَ بِاَنْفِکَ، وَنَظَرْتَ فِی عِطْفِکَ جَذْلانَ مَسْرُوراً حِینَ رَاَیْتَ الدُّنْیا لَکَ مُسْتَوْثِقَهٌ وَالاْمُورَ مُتَّسِقَهٌ وَحِینَ صَفا لَکَ مُلْکُنا وَسُلْطانُنا، فَمَهْلاً مَهْلاً، اَنَسِیتَ قَوْلَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ: وَ لاَ یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا اَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لاِّنْفُسِهِمْ اِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُوا اِثْماً وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ»:. ای یزید! آیا اکنون که زمین و آسمان را [از جهات گوناگون] بر ما تنگ کردی و ما را همانند اسیران به هر سو کشاندی، می پنداری ما به نزد خداخوار شدیم و تو نزد او عزیز و گرامی می باشی؟ و تصور کردی این نشانه قدر و منزلت تو در نزد خداست؟ از این رو، باد غرور به بینی انداخته و به خود بالیدی و خرم و شادمان شدی از اینکه دیدی دنیا در کمند تو در آمده و امور تو سامان یافته و مُلک و خلافتما در اختیار تو قرار گرفته؛ پس کمی آهسته تر! آیا سخن خداوند را فراموش کردی که فرمود: «آنها که کافر شدند [و راه طغیان پیش گرفتند] تصوّر نکنند اگر به آنان مهلت می دهیم، به سودشان است. ما به آنان مهلت می دهیم تا بر گناهان خود بیفزایند؛ و برای آنها عذاب خوار کننده ای [آماده شده] است». از اینکه با یک اشاره عقیله بنی هاشم نه تنها مردم کوفه که با تبلیغات گسترده حاکم کوفه عبید الله به تماشای اسراء آمده بودند بلکه تمام نیروهای امنیتی سیاسی کاملا ساکت ماندند و تا اخر خطبه کسی جرئت اعتراض به خود نداد و کسی در مقام به هم زدن خطبه آن حضرت برنیامد و او آن خبطه را تا اخر رساند و پیام شهدای کربلا و حضرت سید الشهدا ء علیه‌السلام را به مردم رساند و مشت حاکمان بنی امیه را باز کرد و چشن آنها را به عزا کشاند. و همچنین در مجلسی که یزید در تشکلیل آن در شام سنگ تمام گذاشته بود، و همه شخصیت سیاسی و امنیتی و همچنین سفرای کشور های دیگر را به این مجلس کشانده بود حضرت زینب بدون هیچ عده و عده، یک تنه در قامت همه شهدای کربلا، در مقابل فرمانده جرم و جنایت ظاهرشد، و او را با تازیانه سخن خرد کرد و چیزی از شخصیت پوشالی و ساختگیش باقی نگذاشت، و آنچنان جرئت را از همه گرفت که خطبه آن حضرت را جز به ابتذال کشاندن یزید نبود بدون هیچ اعتراض گوش کردند، هیچ توجیهی و تحلیلی نمی توان برای ان داشت جز اینکه گفته شود«ولایت تکوینی» و «قدرت تصرفی» بود که خداوند متعال به برکت نوافل شب در وجود آن حضرت برای چنین لحظات استثنایی به ودیعه گذاشته بود، و او که موقعیت شناس بود از این ذخیره الهی در مقام جهاد تبیین استفاده نمود و با ایراد خطبه الهی خود از دل شکست ظاهری، حسین بن علی علیه السلام را برای همیشه تاریخ پیروز و بنی امیه را برای همیشه دفن همراه باشکست نمود.
مسابقه ✨ 🔸دوره معرفت افزایی مجازی 🔶 «مشکات ولایت» 🔸تجلی نور علوی در مسیر هدایت 🗓 جمعه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۳ ⏱ از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب 💻 از طریق پایگاه جامع امامت: 🌐 Emamat.net 🔅همراه ما باشید در این مسیر نورانی!🔅 ——————————— 🌐https://emamat.org 🆔@Emamat_net 🆔@mobaleghaneemamat 🆔@Emamat_theology
⚠️ مسابقه تمدید شد⚠️ ▫️با توجه به درخواست برخی مخاطبان ▫️ مسابقه ▫️دوره معرفت افزایی مجازی ▫️ «مشکات ولایت» ▫️تجلی نور علوی در مسیر هدایت ▫️ تا تاریخ شنبه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۳؛ ساعت ۸ شب ▫️تمدید شد 💻 از طریق پایگاه جامع امامت Emamat.net شرکت فرمایید 🔅همراه ما باشید در این مسیر نورانی!🔅 ——————————— 🌐https://emamat.org 🆔@Emamat_net 🆔@mobaleghaneemamat 🆔@Emamat_theology
✅شنبه‌ها بر خوان اخلاق امامان نور در نگاه دین، هر آنچه انسان را از بدی بازدارد و بسوی خیرات و خوبی‌ها دعوت کند، نشانۀ کمال عقل شمرده شده است. امام رضا (ع) در روایتی به 10 خصلت از نشانۀ کمال عقل اشاره کرده است. امام رضا علیه السلام فرمودند: لا یَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّى تَکُونَ فیهِ عَشْرُ خِصال: عقل شخص مسلمان تمام نیست، مگر این که 10 خصلت را دارا باشد: 1. أَلْخَیْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. از او امید خیر باشد. 2. وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. از بدى او در امان باشند. 3. یَسْتَکْثِرُ قَلیلَ الْخَیْرِ مِنْ غَیْرِهِ، خیر اندک دیگرى را بسیار شمارد. 4. وَ یَسْتَقِلُّ کَثیرَ الْخَیْرِ مِنْ نَفْسِهِ. خیر بسیار خود را اندک شمارد. 5. لا یَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَیْهِ. هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود. 6. وَ لا یَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ. در عمر خود از دانش‌طلبى خسته نشود 7. أَلْفَقْرُ فِى اللّهِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الْغِنى. .فقر در راه خدایش از توانگرى (توأم با فساد) محبوب‌تر باشد. 8. وَ الذُّلُّ فىِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الْعِزِّ فى عَدُوِّهِ. خوارى در راه خدایش از عزّت با دشمنش محبوب‌تر باشد. 9. وَ الْخُمُولُ أَشْهى إِلَیْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ. گمنامى را از پرنامى خواهان‌تر باشد. 10. ثُمَّ قالَ(علیه السلام): أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟ قیلَ لَهُ: ما هِىَ؟ قالَ(علیه السلام): لا یَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَیْرٌ مِنّى وَ أَتْقى ». سپس فرمود: دهمى چیست؟ به او گفته شد: چیست؟ فرمود: احدى را ننگرد جز این که بگوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است». (تحف العقول، ص 161) ✅بنابراین در پازل دین، عقل و عاقل معنای دیگری دارد، عقل وسیله‌ای برای عبودیت و رسیدن به بهشت‌های جاودان و عاقل فردی عابد شمرده شده که در مسیر هر آنچه او را متصل به بهشت می‌کند حرکت می‌کند. از امام صادق علیه‌السلام، درباره عقل پرسیدند و فرمود: «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ»؛ آنچه به وسیلۀ آن خداوند عبودیت می‌شود و بهشت به دست می‌آید. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏1، ص11) 🆔@mobaleghaneemamat
🕊🍃🌼 🍃🌼✧✦•﷽‌ ✧✦• 🌼 ✅حکمت شماره ۴۶۳ ✴️دنيا براى آخرت ✅الدُّنْيَا خُلِقَتْ لِغَيْرِهَا وَ لَمْ تُخْلَقْ لِنَفْسِهَا ✅دنيا براى رسيدن به آخرت آفريده شد، نه براى رسيدن به خود. -------------------------- «۳ دقیقه با »🔻
هدایت شده از پایگاه جامع امامت
به مناسبت سالروز وفات علامه درباره سیددلدارعلی غفرانمآب رحمه الله در پایگاه های امامت ببینید و بخوانید: 📝یادداشت| احیاگر فرهنگ و تمدن شیعه در شبه قاره 📑گزارش|چراغ فقاهت و اجتهاد - بزرگداشت مقام علامه غفرانمآب 🎞فیلم|جایگاه خاندان اجتهاد؛ فعالیت‌های اجتماعی با محوریت مرحوم دلدار علی 🎞فیلم|معرفی آثار مرحوم دلدار علی و ویژگی‌های آن با تأکید بر آثار امامتی 🎞فیلم|شخصیت‌شناسی علمی و تأثیرگذاری مرحوم دلدار علی بر جوامع شیعی 💽صوت|بزرگداشت مقام سید دلدارعلی نقوی ⚠️ برگرفته از نشست احیاگران فرهنگ امامت؛ بزرگداشت مرحوم مجدّد الشریعة حضرت آیت الله العظمی سید دلدار علی غفرانمآب - بهمن ماه۱۴۰۲ ——————————— 🌐https://emamat.org 🆔@Emamat_net 🆔@Emamat_IF