eitaa logo
ره توشه مبلغین
3.7هزار دنبال‌کننده
452 عکس
23 ویدیو
351 فایل
📋📄کانال مخصوص محتوای تخصصی تبلیغ 🎤✔ 🎤سخنرانی های کوتاه⌛⏰ 📕 محتوای مناسبتی... سبکی متفاوت در ارائه ی محتوای تبلیغی... مدیر کانال جهت نظرات و پیشنهادات و تبادل و ... @abdolmahdi70 👆👈👈لطفا قبل از ترک کانال علت ترک را به مدیر بگویید🌟⭐
مشاهده در ایتا
دانلود
روش بیان حدیث(3) 🧩شیوه ی تقسیمی يكى از شيوه‏هاى بيان حديث، شيوه تقسيمى است. در اين شيوه، رفتار مردم درباره هريك از ارزش‏ها مطرح مى‏شود. در برخى از احاديث از چنين شيوه اى بهره بردارى شده است. در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: امام على عليه السلام فرمود: النَّاسُ ثَلَاثَةٌ عَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ وَ هِمَجٌ رُعَاع «1» مردم سه دسته‏اند: دانشمند الهى و دانشجوئى كه در راه رستگارى قدم برمي‏دارد و افراد ناكس و پست كه دنبال هر آوازى روند. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: الرِّجَالُ اربَعَةٌ: سَخِىٌّ وَ كَريمٌ وَ بَخيلٌ وَ لَئيمٌ، فَالسَّخِىَّ الَّذِى يَأكُلُ وَ يُعطِى وَ الكَرِيمُ الَّذِى لايَأكُلُ وَ يُعطِى وَ البَخِيلُ الَّذِى يَأكُلُ وَ لا يُعطِى وَ اللَّئِيمُ الَّذِى لايَأكُلُ وَ لايُعطِى «2» مردان چهار قسمند: سخى و كريم و بخيل و لئيم، اما سخى كسى است كه مى‏خورد و مى‏بخشد و كريم كسى است كه نمى‏خورد و لكن‏ مى‏بخشد و بخيل كسى است كه مى‏خورد و نمى‏بخشد و لئيم كسى است كه نمى‏خورد و نمى‏بخشد. امام حسن عليه السلام فرمود: هَلاكُ النّاسِ فِى ثَلاث: الكِبرُ وَ الحِرصُ و الحَسَد. فَالكِبرُ هَلاكُ الدّين وَ بِهِ لُعِنَ ابليسُ و الحِرصُ عَدُوُّ النَّفسِ وَ بِهِ اخرِجَ آدَمُ مِنَ الجَنَّةِ وَ الحَسَدُ رائِدُ السُّوءِ وَ بِهِ قَتَلَ قابيلُ هابيلَ «3» نابودى مردم در سه چيز است: تكبر، حرص، حسد. تكبر كه نابودى دين در آن است و به دليل تكبر بود كه ابليس، ملعون و دور از رحمت حق گرديد. حرص دشمن جان انسان است و به همان خاطر آدم از بهشت اخراج گرديد و حسد جلودار و راه‏برِ بدى است و به خاطر حسد بود كه قابيل هابيل را كشت. __________________________________________________ (1). بحارالانوار، ج 1، ص 188. (2). مواعظ العدديه، ص 119. (3).بحارالانوار، ج 75، ص 111. شیوه های بیان حدیث،محکود اکبری،ص77 کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
منبرک قرآنی کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
قرآن و کرونا بروز و شیوع بیماری جدید کویید ۱۹ معروف به ویروس کرونا اثرات مختلفی در همه زمینه‌های زندگی مردم ایران گذاشته است که جا دارد جدا از بحث تخصصی پزشکی آن به عنوان آسیب‌های مختلف اجتماعی، روانی، فکری و حتی اعتقادی مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد. یکی از اثرات این ویروس تعطیلی برنامه‌های مذهبی مثل نماز جمعه بود. نماز جمعه‌ای که هیچگاه در بحبوحه ترور‌های دهه شصت و حتی زیر موشک باران صدام جنایتکار در دوران دفاع مقدس تعطیل نشد این بار به خاطر حفظ جان هموطنان عزیز و جلوگیری از شیوع و گسترش این ویروس ناخوانده در بیست و سه استان کشور تعطیل شد. نکته قابل تأمل آن است که یک ویروس نانو متری که غالباً با میکروسکوپ‌های الکترونی دیده می‌شود و از نظر حیات موجود زنده محسوب نمی‌شود، چون تمام ویژگی‌های حیات را ندارد از موشک‌ها و بمب‌های چند تنی بسیار خطرناک‌تر و مخرب‌تر شده است و این به آن معناست که نوع سلاح‌ها در عرصه نبرد متفاوت شده است و ما باید برای مقابله با همه تهدید‌های دشمن در همه زمینه‌ها قوی بشویم. «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ – انفال / ۶۰» و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «تنها راه در پیش پای ملّت ایران عبارت است از قوی شدن؛ باید تلاش کنیم قوی بشویم.» در این آشفته بازار کرونا که جو روانی آن کشنده‌تر و خطرناک‌تر از خود ویروس است و عده‌ای از رسانه‌های فارسی زبان خارجی مانند: «من و تو، ایران اینترنشنال، بی بی سی، صدای آمریکا، رادیو فردا و…» و دوستان داخلی آن‌ها با دم خود گردو می‌شکنند و به طور خواسته به جو روانی کرونا دامن می‌زنند. عده‌ای هم از سر دلسوزی کاسه داغ‌تر از آش شده اند که این‌ها همه کشک است و می‌خواهند دین و فرهنگ ما را از دستمان بگیرند باید خیلی دقیق و با حساب و کتاب حرکت کرد و در مورد نکاتی چند تأمل نمود. بدون شک ظهور این ویروس دو روز مانده به انتخابات مجلس و انتشار اولیه آن از شهر قم در صورتی که استان‌های مرزی و به خصوص مبادی ورود مسافر و کالا از چین بیشتر گزینه شروع این بیماری در ایران می‌توانست باشد کمی بحث برانگیز است. تلاش‌های خارج نشینان برای بر حذر داشتن مردم از شرکت در انتخابات به بهانه ابتلا به کرونا خود مهر تأییدی بر این ادعا بود. اما حالا که کرونا آمد و از قم هم شروع شد. حالا چه کنیم؟ آیا این ویروس یک بلای آسمانی است که در کنار سیل و زلزله بر سر مردم ما نازل شده است؟ اگر چنین است به کدامین گناه؟ و یا اینکه این ویروس یک امتحان سخت دیگر برای مردم مقاوم و صبور ایران و آماده سازی برای مواجهه با امتحانات بزرگ دیگر الهی در عصر ظهور است؟ راه حل و راه برون رفت از این مشکل چیست؟ آیا فقط به نکات بهداشتی اکتفا کنیم؟ آیا مسائل اعتقادی و دینی از قبیل دعا و مناجات و صدقه در این بین تأثیر دارد؟ احتکار ماسک و مواد ضدعفونی را کجای دلمان بگذاریم؟ مراجعه به قرآن و مکتب اهل بیت (ع) پاسخ تمام سؤالات ما را خواهد داد. ۱ – سختی‌ها و مشکلات، امتحان الهی «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ * الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ * أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَهٌ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ – بقره ۱۵ تا ۱۵۷» نگاهی به آیات ۱۵۵ تا ۱۵۷ سوره مبارکه بقره به خوبی برای ما روشن می‌سازد که خداوند با اسباب مختلف بندگانش را امتحان و مورد آزمایش قرار می‌دهد و در این بین کسانی که در مقابل این سختی‌ها صبر و بردباری کنند و عاقبت امور را به سوی خدا بدانند مورد لطف و رحمت و هدایت الهی هستند. ۲ – بلا‌های جدید در اثر گناهان جدید قال الرضّا (ع): «کُلَّمَا أَحْدَثَ الْعِبَادُ مِنَ‏ الذُّنُوبِ‏ مَا لَمْ‏ یَکُونُوا یَعْمَلُونَ‏ أَحْدَثَ‏ اللَّهُ‏ لَهُمْ‏ مِنَ‏ الْبَلَاءِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَعْرِفُونَ» کافی / ج۲ / ص۲۷۵ در روایتی که از امام رضا (ع) نقل شده است بلا‌های جدید و ناشناخته را معلول گناهان جدید عنوان کرده اند. یعنی وقتی مردم گناهانی که قبلا انجام نمی‌دادند را
مرتکب شوند خداوند هم آن‌ها را به بلا‌هایی که نمی‌شناختند گرفتار می‌کند. البته با دقت در معنای کلمه بلا که هم به عنوان امتحان و هم به عنوان سختی و اندوه طاقت فرسا و به کار رفته است و با توجه به این که حتی موارد یکسان برای مؤمن و کافر کاملا متفاوت است «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا – اسراء/ ۸۲» می‌توان نتیجه گرفت که اثر این حوادث هم برای آن‌ها کاملاً متفاوت می‌باشد. ۳ – بیماری کفاره گناهان مؤمن قال رسول الله (ص): «السُّقْمُ یَمْحُو الذُّنُوب» بحارالانوار/ ج ۶۴ / ص ۲۴۴ در فرمایشی از رسول مکرم اسلام (ص) نقل شده است که بیماری و مریضی گناهان را محو و نابود می‌کند. در فرمایشات متعدد از ائمه معصومین (ع) هم در خصوص این که بیماری و امتحان سبب تأدیب انسان و گاه سبب پاکی او از گناه و حتی سبب نزدیکی و قرب او به خداوند می‌شود مطالبی به ما رسیده است؛ که تحمل سختی‌ها و امتحاناتی مثل ویروس کرونا را برای ما آسان‌تر می‌کند. ۴ – آیا دعا و ذکر و توسل برای نجات از بیماری کافی است؟ «وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ – غافر / ۶۰» دعا کردن و خواندن پروردگار عالم و خواستن از او حتی در مسائل کوچکی مثل نمک غذا هم سفارش شده است و خداوند خودش اجابت آن را تضمین کرده است و ذکر و دعا و عبادت مثل نماز و روزه وسیله کمک گرفتن از خداوند عالم بیان شده است. «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاهِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ – بقره / ۱۵۳» و حتی در جای دیگری در قرآن استغفار را در کنار وجود پیامبر رحمت (ص) سبب دفع عذاب بیان کرده است. «وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِیهِمْ وَمَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ – انفال / ۳۳»، ولی با همه این تفاصیل آیا دست به دعا بلند کردن و رها کردن اسباب مادی و طبیعی به تنهایی می‌تواند ما را از مشکلات نجات داده و نیاز‌های ما را برطرف کند؟ بی شک چنین نیست چرا که خداوند حکیم است و دنیا را بر اساس نظم و سنت خاص الهی آفریده و تدبیر کرده است و حتی در بیان ائمه معصومین به انجام امور از روال عادی و طبیعی آن تأکید شده است. وقتی که آیاتی از سوره مبارکه طلاق «وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ – طلاق / ۲و۳» که به آیه «مَنْ یَتَّقِ اللهَ» معروف است، نازل شد. عده‌ای از مسلمانان و یاران پیامبر کار و تلاش را رها کردند، در‌ها را بستند و به عبادت روی آوردند. وقتی پیامبر اکرم (ص) علت را جویا شد آن‌ها گفتند که خداوند روزی ما را تضمین کرده و روزی ما تأمین خواهد شد. پیامبر اکرم (ص) در پاسخ آن‌ها فرمودند: هر کس این کار را بکند دعایش مستجاب نخواهد شد و تأکید کردند که حتما در طلب روزی باشید و آن را بجویید. این ماجرا به خوبی به ما می‌فهماند که دعا و عبادت و توسل برای جلب روزی یا دفع بلا و نجات از مشکلات لازم است، ولی کافی نیست. یعنی به وسیله دعا ما می‌توانیم اسباب رحمت الهی را به سوی خودمان جلب کنیم، ولی از انجام وظایف دیگر خود هم نباید غافل بشویم. ۵ – چه باید کرد؟ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ – مائده / ۱۰۵» جدا از معانی اخروی که در ادامه آیات آمده است از باب حجیت ظاهر و نص بودن آیات قرآن کریم می‌توانیم دستورات الهی را در همه عرصه‌ها و زمینه‌های مختلف زندگی دنیوی خود نیز به کار ببریم. تأکید و توصیه بر مراقبت از خود و همچنین توصیه به حفظ و نگهداری خانواده در مقابل خطرات «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ – تحریم / ۶» و نهی از بی توجهی و بی مبالاتی که منجر به هلاکت انسان می‌شود «وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَهِ – بقره / ۱۹۵» همه این آیات به خوبی نشان می‌دهد که اولین اقدام و اولین گام در مواجهه با گرفتاری‌ها و مشکلاتی شبیه ویروس کرونا خودمراقبتی و پیشگیری از افتادن در ورطه چنین بیماری‌هایی است. با توجه به اینکه ریشه این ویروس از یک غذای مورد استفاده در کشور چین و حیوان خفاش می‌باشد توجه به دستورات دینی در خصوص خوراک و اهمیت غذای حلال هم باید مورد توجه قرار گیرد. «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ – عبس / ۲۴» توصیه اسلام به نظافت و رعایت مسائل بهداشتی که حضرت رسول اکرم (ص) آن را جزیی از ایمان و از اخلاق انبیاء بیان کرده اند و امروزه هم مورد توصیه و تأکید پزشکان دلسوز و زحمت کش نیز می‌باشد یکی دیگر از راه حل‌های مقابله با این ویروس است. توجه نکردن به اخبار دروغ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا – حجرات / ۶» و حفظ سلامت روانی جامعه نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند مواجهه و مقابله با این پدیده را آسان‌تر گردان
د. البته سودجویان و محتکران هم باید بدانند که نان در خون مردم زدن عاقبتی جز لعن و عذاب الهی برایشان نخواهد داشت؛ و در پایان با توجه به این نکته که طبابت و مداوا به دست پزشک، ولی شفاء و سلامتی به دست خداوند است با رعایت نکات ایمنی برای شفای مریضان وسلامتی زحمت کشان و مدافعان سلامت و جهت دفع هر چه سریعتر این ویروس منحوس دعا کنیم کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
منبر و روضه ی شهادت امام کاظم(علیه السلام) کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
بسم الله الرحمن الرحیم امام رضا عليه السّلام فرمودند: زیارَةُ قَبرِ أبی مِثلُ زِیارَةِ قَبِر الحُسَینِ؛ زیارت قبر پدرم، موسى بن جعفر علیهما السلام ، مانند زیارت قبر حسین علیه السلام است. کامل الزيارات ، ص 499 ♦️درس هایی از زندگانی امام کاظم(ع) 💠استغفار ماه رجب ماه استغفار است.ماه بزرگ خداوند که در آن وعده ی آمرزش داده شده است. ذکر شریف استغفار علاوه بر آمرزش گناهان در در دنیا اثرات عجیبی دارد لذا تمامی معصومین به این ذکر مبادرت داشتند سيد بن طاووس گويد: مُوسىَ بْنُ جَعْفَرٍ علیهماالسلام ... کانَ یُحْیِى اللَّیْلَ بِالسَّهَرِ اِلى السَّحَرِ بِمُواصَلَةِ اِلاْستِغْفارِ… امام موسى بن جعفر علیهماالسلام ، شب را تا سحر بیدار بود و پیوسته طلب آمرزش مى‏نمود. بحارالانوار 102: 16 ح 10 💠عبادت و ذکر مکرر در روایات مختلف از معصومین داریم که زندگی خود را چند قسمت کنید.در برخی روایات سه قسمت و در برخی چهار قسمت یعنی ما حداقل باید روزی شش ساعت ذکر و عبادت داشته باشیم.نماز و دعا و قران و نیایش با معبود چیزی که متاسفانه چند برابرش را برای فضای مجازی وقت میگذاریم.چیزی که متاسفانه غالب متدینین هم رعایت نمی کنند. اربلى گويد: رُوِىَ أَنَّهُ[مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ علیهماالسلام] کانَ یُصَلّى نَوافِلَ اللَّیْلِ وَ یَصِلُها بِصَلاةِ الصُّبْحِ، ثُمَّ یُعَقِّبُ حَتّى تَطْلعَ الشَّمْسُ وَ یَخِرُّ لِلّهِ ساجِدا، فَلا یَرْفَعُ رَأْسَهُ مِنَ الدُّعاءِ و التَّحْمیدِ حَتّى یَقْرُبَ زَوالُ الشَّمْسِ. روایت شده است که امام[موسى بن جعفر علیهماالسلام] نماز شب را مى‏خواند و آن را به نماز صبح متصّل مى‏کرد، سپس تعقیبات را تا طلوع خورشید ادامه مى‏داد. و صورت خود را جهت سجده بر خدا به زمین مى‏سائید و تا نزدیک زوال آفتاب سرش را از دعا و حمد الهى بر نمى‏داشت. کشف الغمّة 2: 228 احمد بن عبداللّه‏ از پدرش نقل مى‏کند که گفت: دَخَلْتُ عَلَى الْفَضَلِ بْنِ الرَّبیعِ وَ هُوَ جالِسٌ عَلى سَطْحٍ فَقالَ لى: ... وَ قَدْ وَکَّلَ علیه‏ السلام مَنْ یَتَرَصَّدُ أَوقاتَ الصَّلاةِ، فإِذا أَخْبَرَهُ وَثَبَ یُصَلّى مِنْ غَیْرِ تَجْدیدِ وُضُوءٍ ، وَ هُوَ دَأبُهُ. به نزد فضل بن ربیع وارد شدم که در پشت بام نشسته بود [و به زندان نگاه مى‏کرد]، به من گفت: نگاه کن ببین چه مى‏بینى؟ گفتم لباسى بیش نمى‏بینم، گفت: او موسى ‏بن‏ جعفر علیه‏ السلام است پیوسته مشغول عبادت است، و کسى را براى اعلام اوقات نماز گماشته است، هنگامى که وقت نماز را به او خبر مى‏دهد برخاسته و بى‏آن که تجدید وضو کند، شروع به نماز مى‏کند و این عادت همیشگى اوست. بحارالانوار 48: 107 ♦️شاید بگوییم کار چه می شود و چطور نان در بیاوریم؟؟؟ اتفاقا خود موسی بن جعفر(علیهما السلام) با این همه عبادت خودش بیل دستش می گرفت و کار هم میکرد. حسين بن على بن أبى حمزه از پدرش نقل کرده: امام کاظم عليه‏ السلام را در مزرعه ‏اى ديدم که کار مى‏کرد و پاهايش [از شدّت کار] خيس عرق بود، عرض کردم، فدايت شوم، کارگران کجا هستند؟ حضرت فرمودند: یا عَلِىُّ قَدْ عَمِلَ بِالْیَدِ مَنْ هُوَ خَیْرٌ مِنّى فى أَرْضِهِ وَ مِنْ أَبى فَقُلْتُ: وَ مَنْ هُوَ؟ قالَ: رَسُولُ اللّه‏ُ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله وَ أَمیرُالْمُومِنینَ وَ ابائى علیهم ‏السلام کُلُّهُمْ کانَوا قَدْ عَمِلوُا بِأَیْدیهِمْ و هُوَ مِنْ عَمَلِ النَّبییّنَ وَ الْمُرْسَلینَ و الْأَوْصِیاءِ وَالصّالِحینَ. اى على! آنان که بهتر از من و پدرم بودند با دست خود کار کرده‏اند. عرض کردم: آنان چه کسانى بودند؟ فرمود: پیامبر خدا صلى‏الله ‏علیه ‏و ‏آله و امیرمؤمنان و پدرانم علیهم السلام همگى با دست مبارک خود کار مى‏کردند، و کار کردن از روش پیامبران و جانشینان آنان و افراد صالح مى‏باشد. بحارالانوار، 48: 115 ح 27 مشکل ما برنامه نداشتن در زندگی هست. 💠به فکر مردم بودن یکی از ابعاد زندگی امامان شیعه پیوند با مردم و تلاش و دلسوزی برای آنان بوده است. هم مادی و هم معنوی امام کاظم(علیه السلام) همچون مادرش زهرا(سلام الله علیها) به فکر مردم بود و همیشه آنها را دعا میکرد و تشویق به این امر می نمود. صفوان بن يحيى از امام کاظم عليه‏ السلام نقل کرده که امام عليه‏ السلام مى‏فرمودند: مَنْ دَعا لاِمْرَى‏ءٍ مِنَ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْمُسْلِمینَ وَ الْمُسْلِماتِ وَکَّلَ اللّه‏ُ بِهِ لِکُلِّ مُؤْمِنٍ مَلَکا یَدْعُو لَهُ. هر کس فردى از زنان و مردان مؤمن و مسلمان را دعا کند، خداوند به شمار هر مؤمن فرشته‏اى را مى‏گمارد تا بر او دعا کند. اعلام الدين: 393 ♦️ما چطور همدیگر را یاد میکنیم؟؟؟با دعا یا چیز دیگر؟؟؟ تا یاد هم می افتیم می گوییم آی فلان فلان شده و.... در امور مادی هم حضرت به پیروی از اجداد اطهرش دستگیر مردم بود اربلى مى‏گويد: وَ کانَ [موُسىَ بْنُ جَعْفَرٍ علیهماالسلام]أَوْصَلَ النّاسِ لِأَهْلِهِ وَ رَحِمِهِ، وَ کانَ
یَتَفَقَّدُ فُقَراءَ الْمَدینَةِ فىِ اللَّیْلِ فَیَحْمِلُ إلِیْهِمُ العَیْنَ وَالْوَرِقَ وَالدَّقیقَ وَالتَّمْرَ فَیُوصِلُ ذلِکَ إِلَیْهِمْ وَلایَعْلَمُونَ مِنْ أَىِّ جَهَةٍ هُوَ. [امام موسى بن جعفر علیهماالسلام] از مهربانترین مردم به خویشاوندان و نزدیکانش بود، و شبها [به صورت ناشناس] به حال فقراى مدینه رسیدگى مى‏کرد، و براى آنان درهم، دینار، آرد و خرما مى‏رساند و نمى‏دانستند که این همه بخشش از سوى چه کسى به آنان مى‏رسد. کشف الغمّة 2: 228 يحيى بن الحسن مى‏گويد: کانَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ علیهماالسلام إِذا بَلَغَهُ عَنِ الرَّجُلِ ما یَکْرَهُ، بَعَثَ إِلیْهِ بِصُرَّةِ دَنانیرَ، فَکانَتْ صُرارُهُ ما بَیْنَ الثَّلاثْمِائَةِ إِلىَ الْمِأَتَیْنِ دینارٍ، فکانَتْ صُرارُ مُوسى مَثَلاً. وقتى از شخصى به امام موسى بن جعفر علیهماالسلام ناراحتى مى‏رسید، کیسه‏اى پر از دینار براى او مى‏فرستاد، که در آن کیسه دویست تا سیصد دینار بود. کیسه‏هاى امام کاظم علیه‏ السلام زبانزد مردم بود. مقاتل الطالبيين: 499 ♦️این خیلی مهم هست که امام از حال مردم با خبر بود و تا می فهمید مشول دارند سریع به دادشان می رسید و نمی گذاشت از ایشان بخواهند ما حتی مشکل دیگران را حل هم می کنیم صبر می کنیم تا بیاید و از ما درخواست کند. همین قدر راصی نشویم شخصیت مومن خورد شود و اگر کمکی داریم قبل درخواست به عنوان هدیه و تبرک و‌‌‌.... برایش ببریم مخصوصا شب عید که خیلی ها حساب دفتری دارن برویم مغازه ها و آن افرادی که با یارانه امراش معاش می کنند را ناشناس کمی از بدهی هایش را کم کنیم
روضه ی امام کاظم(علیه السلام) کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
ای قاری مقیم سیه چال ، ای غریب ! وی هم‌‌ صدای قاری گودال ، ای غریب ! . قرآن بخوان که صوتِ رسایت حسینی است ای قاری شکسته پر و بال ، ای غریب ! . زندان سرد و تیره که جای امام نیست ای جسم تو چو  جدّ تو پامال ، ای غریب ! . ای تازیانه خوردن تو مثل عمّه‌ ات افتاده‌ای به طعمه ی دجال ، ای غریب ! . با آن زبان روزه و لب‌ های تشنه لب افطار کرده‌ ای به چه منوال ؟ ای غریب ! . از بس که سینه‌ ات نفسی پاره پاره داشت دیگر رمق نداشت به دنبال ، ای غریب ! . معصومه‌ ات اگر پی جسم تو می‌ دوید خصمش نبرد معجر و خلخال ، ای غریب ! . روی عبای خاکی تو جای پای کیست ؟ ای سروِ قامتت شده چون دال ، ای غریب ! کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
Roze_emam-kazem_Mirzamohamadi_1.mp3
3.72M
🔰 ✅ السّلامُ عَلیک یَا مُوسَی بن جَعفَر 🔹️ روضه جانسوز 🎤 حجت الاسلام • ☑ @huddath_al_hussain_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا