eitaa logo
مبلغان
5.2هزار دنبال‌کننده
84 عکس
38 ویدیو
561 فایل
☑ کانال تخصصی محتوایی مبلغان 🔹ارسال محتوای بین الصلاتین روزانه و مناسبتی 🔹ارسال فیش منبر روشمند مناسبتی و اقتضایی ✍️ انتقاد و پیشنهاد به محتوای کانال @Habib_shahid_hadi 🤝تبادل (فقط کانال طلاب ) و تبلیغ کانال @efefefef
مشاهده در ایتا
دانلود
💠حُسن خلق فقط لبخندزدن نیست ! فى الکافی، عن الباقر: قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): … طوبی لمَن حَسُن مع الناس خُلقُه و بذَل لهم معونتَه و عدل عنهم شرّه. 📚( الشافی، صفحه 821) 🔶خُلق در اینجا طبعا به معنای اخلاقِ رفتاری است، یعنی برخورد او با مردم، برخوردِ ناشی ازً حُسن اخلاق باشد؛ تندی، تلخی، جفا، بی اعتنایی نسبت به امر مردم در او وجود نداشته باشد. حُسن خلق فقط لبخندزدن نیست اگرچه لبخند زدن هم یکی از اجزاء حُسن خلق است. علاوه بر این، کمک هم به مردم بکند؛ چه کمکِ مالی، چه کمکِ آبروئی، چه احیاناً کمک بدنی و جسمی.... خوشا به حال کسی که شرّش را هم از آنها باز بدارد. چون هرانسانی یک شرّی هم دارد، ماها منشأ شرور هم هستیم، ممکن است منشأ خیرات هم باشیم، اخلاقمان بد است، غضب غلبه می‌کند، امیال گوناگون غلبه می‌کند، خودخواهی‌ها غلبه می‌کند. اینها در رفتار بیرونی ما بروز و ظهور پیدا می کند. این بروز و ظهور را از مؤمنین، از مردم باز بداریم، نگذاریم آنچه از شرور نفس برمی‌خیزد، از برخی از غرائز غلط ما، از بعضی از صفات و ضعف‌های اخلاقیِ ما، نگذاریم که این روی مردم سرریز بشود، به آنها ضرر برساند. 📚شرح حدیث از مقام معظم رهبری حضرت آیت ا... امام خامنه ای (مدظله العالی)- [جلسه 504 درس خارج 8 / 8/ 91 ]
📝سوال: اینکه گفته می شود در هبه به رحم رجوع به هبه جایز نیست،‌ منظور از رَحِم چه کسانی هستند؟ ✍پاسخ: مقام معظم رهبری: مقصود از ارحام، خویشاوندان نَسَبی می باشند، و مشروط به این که آن مقدار نسب دور نباشد، که عرفا از ارحام شمرده نشوند. [1] ✍ آیت الله مکارم: منظور از ارحام، تمام بستگان نسبی است. [2] ✍ آیت الله سیستانی: نزديكانى كه با شما در مادر يا مادر بزرگى شريك باشند. [3] ✍ آیت الله شبیری زنجانی: مقصود از ارحام خویشاوندان نسبی هستند که در طبقات ارث قرار دارند. [4] ✍ آیت الله فاضل: ارحام به کسانی گفته می شود که خویشاوندی نزدیک خونی با انسان دارد مانند پدر و مادر و نیز پدر بزرگ و مادر بزرگ پدری و مادری و برادر و خواهر و فرزندان و نوه های آنها و نیز عمو و دایی و عمه و خاله و فرزندان آنها که در طبقات ارث به ترتیب طبقه اول و دوم وسوم بیان شده اند، تمام اینها ارحام گفته می شوند. [5] ➖➖➖➖➖ 📚 پی نوشت: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: TK6L5t87iJc. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509290148. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 562591 ١. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36635. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502917. ➖➖➖➖➖
💠بزرگوارى امام حسين عليه السلام شخصس به نام (عصام بن مصطلق ) گويد: روزى به مدينه وارد شدم و حسين بن على عليه السلام را با قيافه اى جذاب مشاهده كردم و به شگفت آمدم آنگاه هر چه از حسادت نسبت به پدرش در دل داشتم آشكار كردم . گفتم : تو فرزند ابوتراب هستى ؟ جواب داد: آرى ، من هم او و پدرش را مورد برگوئى بسيار قرار دادم . آنگاه با عطوفت و مهربانى به من نگاه كرد و اين آيات را تلاوت كرد: و امر به نيكى كن واز انسانهاى جاهل درگذر، و اگر وسوسه اى از شيطان در تو ايجاد شد به خدا پناه آور كه او بسيار شنوا و آگاه است . وقتى طايفه اى از شيطانها پرهيزكاران را وسوسه كنند خدا را به ياد آورند و همان لحظه آگاه و بينا شوند، شيطانها برادرشان (افراد فاسق و هواپرست ) را به گمراهى مى كشانند. سپس به من گفت : آرام باش و براى من و خودت از خداوند طلب مغفرت كن . اگر از ما يارى بخواهى تو را يارى خواهيم كرد و اگر كمك بخواهى كمك مى كنيم و اگر طلب هدايت نمائى تو را هدايت خواهيم كرد. مردبا اين بر خورد نيكوى حضرت از گفته ها و رفتار خود پشيمان شدم در اين هنگام حضرت فرمود: لاتثريب عليكم اليوم يغفراللّه لكم و هوارحم الراحمين . (يوسف به برادران شرمنده خود گفت ) امروز هيچ ملامتى بر شما نيست (و من عفو كردم ) خداوند شمارا مى بخشد او مهربانترين مهربانان است . سپس فرمود: آيا اهل شام هستى ؟ گفتم : بله فرمود: اين خود طبيعى است كه معاويه در ميان مردم شام شايع كرده است . درود خدا بر ما و تو باد. نيازمنديهاى خود را بگو كه مرا بهتر از آنچه گمان برده اى خواهى يافت ، انشاءاللّه تعالى . عصام گويد: با اين بر خورد بزرگوارانه او زمين با همه پهناورى كه داشت برايم تنگ شد و دوست داشتم كه مرا در خود فرو برد آنگاه خود را از وى دور كردم و از آن پس كسى محبوبتر از او پدرش نزد من نبود. 📚بحارالانوار، ج 44، ص 191.
💠بوی خوش هر كجا بوي خوشي به مشام شما برسد توقف مي كني و نفسي عميق مي كشي تا از آن بو و رايحه ي خوش بهره ي بيشتري ببري و هر كجا بوي عفن و نا خوشايندي باشد ، بيني خود را گرفته و قدم ها را سريعتر بر مي داريد. يعني ما آدم ها نسبت به بوي خوش و بوي بد بي تفاوت نيستيم . پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم نسبت به زشتي ها و زيبايي هاي اخلاقي دقيقاً اينگونه بود، چون اخلاق خوش هم مثل رايحه است . يُحَسِّنُ الحَسَن و يُقبِّح القَبيح يعني اگر كسي اخلاق زيبايي داشت پيامبر (ص) او را تحسين مي كرد . و اگر كسي اخلاق زشتي داشت آن را تقبيح مي كرد البته با لطف و لطافت و نرمش و مدارا : كانَ خُلقُ رسول الله دينَه اخلاق پيامبر (ص) مثل باران سحر گاهي بود كه نم نم و آرام مي بارد و طراوتي خاص به گل و گياه و هوا مي بخشد . 📚کتاب سلوک باران – حجت الاسلام محمد رضا رنجبر
💠غرّه مشو گر ز چرخ کار تو گردد بلند مرحوم علاّمه جعفری (اعلی الله مقامه الشریف) می فرمودند: شخصی از اهالی یک روستایی آمد و گفت: آقا آیا ممکن است برای تبلیغ به روستای ما بیایی؟ در خواست ایشان به من برخورد و گفتم: خیر! سپس رفتم جلو برای خواندن نماز جماعت، گفتم :«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ -إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ» بقیه اش یادم رفت دوباره تکرار کردم اما باز هم بقیه اش یادم نیامد از پشت سرم همان روستایی گفت: «وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ» ! غرّه مشو گر ز چرخ کار تو گردد بلند زانک بلندت کند تا بتواند فکند 📚 [قدحی از معرفت 2 در باب عشق و طهارت ، دکتر سید حسن عاملی / سایت دارالارشاد ]
💠عدم قدرت انسان بر انتخاب پسر يا دختر از نظر قرآن كريم هيچكس از خود چيزى ندارد و هر چه هست از ناحيه خداوند است به هر كس اراده كند دختر مى بخشد و به هر كس بخواهد پسر. يا اگر بخواهد پسر و دختر هر دو را به آنها مى دهد و هر كس را بخواهد عقيم و بى فرزند مى گذارد (يهب لمن يشاء اناثا و يهب لمن يشاء الذكوراو يزوجهم ذكراناً و اناثا و يجعل من يشاء عقيما) «1». و به اين ترتيب مردم به چهار گروه تقسيم مى شوند: آنهايى كه تنها پسر دارند و در آرزوى دخترى هستند و آنها كه دختر دارند و در آرزوى پسرى و آنها كه هر دو را دارند و گروهى كه فاقد هر گونه فرزند اند و قلبشان در آرزوى آن پر مى كشد و عجب اينكه هيچكس نه در زمانهاى گذشته و نه امروز كه علوم و دانشها پيشرفت فراوان كرده قدرت انتخاب در اين مسئله را ندارد و على رغم تمام تلاشها و كوششها هنوز كسى نتوانسته است عقيمان واقعى را فرزند ببخشد و يا نوع فرزند را طبق تمايل انسان تعيين كند. گر چه نقش بعضى از غذاها و داروها را در افزايش احتمال تولد پسر يا دختر نمى توان انكار كرد ولى بايد دانست كه اينها فقط احتمال را افزايش مى دهد و نتيجه هيچيك قطعى نيست. و اين يك نمونه بارز از عدم توانايى انسان از يك سو و نشانه روشن از مالكيت و خالقيت خداوند از سوى ديگر است؟ جالب اينكه در آيات مذكور اناث (دختران) را بر ذكور (پسران) مقدم داشته تا از يكسو بيانگر اهميتى باشد كه اسلام به احياى شخصيت زن مى دهد و از سوى ديگر به آنها كه به خاطر پندارهاى غلط از تولد دختر كراهت داشتند بگويد او بر خلاف خواسته شما آنچه را كه به آن تمايل نداريد مى دهد و اين دليل بر اين است كه انتخاب به دست شما نيست. تعبير به (يهب) (مى بخشد) دليل روشنى است كه هم دختران هديه الهى هستند و هم پسران و فرق گذاشتن ميان اين دو از ديدگاه يك مسلمان راستين صحيح نيست هر دو هبه او مى باشند. 📚(1)- 50/ شورى
💠كمك به اندازه معرفت فقير روزى امام حسين عليه السلام در گوشه اى از مسجد پيامبر صلى اللّه عليه و آله نشسته بود. مردى عرب نزد او آمد و گفت : يابن رسول اللّه من بايد يك ديه كامل بپردازم و توان اداى آن را ندارم . نزد خودم مى روم و از كريمترين مردم درخواست مى كنم و كسى را كريمترين مردم درخواست مى كنم و كسى را كمتر از اهلبيت رسول خدا صلى اللّه عليه و آله نمى شناسم . امام حسين عليه السلام فرمود: اى برادر عرب من سه سوال مى كنم اگر يكى از آنها راجواب دادى يك سوم بدهى تو را مى پردازم و اگر دو مساله را پاسخ دادى دوثلث آن را ادا مى كنم و اگر هر سه سوال را جواب دادى تمام بدهى تو را مى پردازم . مردعرب گفت : يابن رسول اللّه آيا شما از من (كه عربى جاهل و بى سواد هستم ) سوال مى كند؟ شما كه اهل علم و شرف و بزرگى هستيد؟ امام حسين عليه السلام فرمود: بله شنيدم كه جدم رسول اللّه خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود: (المعروف بقدر المعروفة ) (به اندازه معرفت احسان شود.) مرد عرب گفت : هر چه مى خواهيد سوال كنيد اگر دانستم جواب مى دهى و اگر ندانستم از شما مى آموزم . (و لاقوة الاباللّه ) امام عليه السلام پرسيد: (اى الاعمال افضل ) (كدام اعمال بهترند؟) جواب دادن (الايمان باللّه ) (ايمان به خدا) حضرت پرسيد: (فما النتجاة من المهلكة ) (راه نجات از مهلكه كدام است ؟) پسخ داد: (الثقة باللّه ) (اعتماد و توكل بر خداوند.) امام عليه السلام سوال كرد: (فمايزين الرجل ) (چه چيزى به مرد زينت مى بخشد؟) مرد عرب جواب داد: (علم معه حلم ) (توكل توام با بردبارى ) حضزت فرمود: اگر علم وحلم نداشت چه چيزى او را زينت مى دهد؟مرد عرب : (فقر معه مروة ) (مال همراه بامروت ) امام عليه السلام : اگر از فقر و صبر هم بر خوردار نبود چه ؟ مرد عرب : ( صاعقة تنزل من السماء و تحرفه فانه اهل لذلك )( صاعقه اى از آسمان پائين آيد واو را آتش زند كه مستحق چنين عذابى است ) امام عليه السلام خنديد و كيسه اى را كه در آن هزار دينار زر سرخ بود به او داد و انگشترى را كه دويست درهم ارزش داشت به او بخشيد و فرمود: طلاها را به طلبكارانت بپرداز و پول انگشتر را صرف مخارج زندگى نما. مرد عرب آنها را برداشت و گفت :( اللّه اعلم حيث يجعل رسالته ) يعنى : يعنى خداوند بهتر مى داند که رسالتش را رد مجا قرار دهد. 📚بحارالانوار، ج 68، ص 156.
💠المسلم مَن سَلِمَ المسلمون مِن لسانِهِ و یَدهِ ای عزیز مدّعی اسلام! در حدیث شریف کافی ازحضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم منقول است: المسلم مَن سَلِمَ المسلمون مِن لسانِهِ و یَدهِ؛ مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و زبان او سالم باشند.چه شده که من و تو هرچه قدرت داشته باشیم، آزار زیردستان را روا می داریم و از ایذاء و ظلم به آنها مضایقه نداریم ، اگر با دست نتوانستیم آزارشان کنیم، با تیغ زبان در حضورشان و اگر نتوانیم، پشت سرش به غیبت و هتک حرمت و کشف راز می‌پردازیم. اگر مسلمانان از دست و زبانـمان سالم نیستند، دعوی اسـلام ما خـلاف است و در زمره ی منافقان و دو رویانیم. 📚 (چهل حدیث ص138)
📝سوال آيا به پاداشى كه بعد از بازنشستگى به كارمندان مىدهند، خمس تعلق مىگيرد؟ ✍امام(ره) آیات عظام رهبری و نورى: اگر به عنوان هديه باشد، خمس ندارد. (دفتر: امام، خامنه اي و نورى). ✍آیات عظام تبريزى، سيستاني، وحيد، صافى، فاضل، بهجت و مكارم: چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، خمس دارد. 📚(فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 865 ؛ توضيح المسائل مراجع، م 1753؛ دفتر: تبريزى، وحيد، صافى، بهجت و مكارم).
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه🔹 🔸چرا حضرت امام، سر به سر رهبری می گذاشتند و ایشان را تحریک می کردند؟🔸 امام همیشه سعی می‌کرد دل آقای هاشمی را نگه دارد، اما همیشه آقای خامنه‌ای را تحریک می کرد! خود آقای خامنه‌ای دوره ریاست‌جمهوری‌اش آمده بود شیراز؛ با من نشسته بود دو به دو صحبت می‌کردیم. ایشان به من گفت: «امام خیلی به آقای هاشمی علاقه‌مند است. هر وقت آقای هاشمی می‌رود مسافرت، یک گوسفندی قربانی می‌کند و برای سلامتی اش می‌دهد به فقرا؛ وقتی هم که برمی‌گردد یک گوسفند دیگر قربانی می‌کند به عنوان شکرانه! اما این کار را برای احدی نمی‌کند» امام آقای هاشمی را با نوازش حفظ می‌کرد که از دستش درنیاورند. اما آیت الله خامنه ای را قلقلک می‌کرد که اگر نفسانیتی در او هست، تا من هستم ظهور پیدا بکند و بعدش گرفتار مشکل نشود. اگر شما یک نامه‌ای به یک کسی بنویسید و جواب شما را به جای اینکه بدهد، بگوید ببرید در فلان مسجد و این نامۀ جواب من را بخوانید، شما چقدر ناراحت می‌شوید؟! می‌گویید من به تو نامه نوشتم، جواب نامه را بده به من. [چرا علنی خوانده شود؟] رهبری در خطبه‌های نماز جمعه مسائلی را مطرح کردند. امام گفت: این‌طور نیست. به آقای خامنه‌ای گفتند که امام گفته مطلب این نیست. ایشان نامه نوشت به امام که نظرتان در رابطه با خطبه‌ها چیست؟ امام دو صفحه نوشت. گفتند خوب این نامه را چه‌کار کنیم؟ امام گفت: بدهید صدا و سیما ! نگفت بدهید به ایشان! [آیت الله خامنه ای] به من گفت: «من پای رادیو بودم، دیدم دارد نامه من را رادیو می‌خواند!! وقتی نامه را در تلویزیون گوش گرفتم، در جواب، به امام نامه نوشتم. در نامه‌ام نوشتم که نامه حضرتعالی را «استماع» و سپس «زیارت» کردم. معنایش این است که اول از رادیو شنیدم. بعد دیدم این زهر دارد؛ استماعش را خط زدم و نوشتم نامه حضرتعالی را زیارت کردم. این بود که امام هم جواب داد شما «خورشیدی» هستید که اطراف خود را روشن می‌کنید، یعنی امام لقبی به ایشان داد که تا آن موقع به کسی نداده بود. در دوره ریاست‌جمهوری ایشان هم می‌فرمودند که اگر قرار باشد ۵۰ نفر به مجلس معرفی شوند، نفر پنجاه‌ویکم نخست‌وزیر سابق نخواهد بود. در حالی که نظر امام‌ (ره) بر این بود که در هنگام جنگ، بافت و ساختار سیاسی کشور نباید تغییر کند. اینکه امام برای آقای هاشمی گوسفند قربانی می‌کرده الزاماً به این معنا نیست که آقای هاشمی ولایی[تر] بوده، بلکه به این معناست که وجودش برای نظام لازم بوده و امام این وزنه را خرج می‌کرده که ایشان را از او مصادره نکنند، از او ندزدند، بچه ی عزیزش بود، می‌خواستند سرقت کنند؛ هزینه می‌کرده برای این که از او سرقت نکنند؛ اما سر به سر رهبری می‌گذاشت، او را می‌چلاند که اگر یک ذره نفسانیتی وجود دارد در زمان حیات امام ظهور پیدا کند. فشار امام روی رهبری علامت عنایتش برای آینده‌اش بود.
💠إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ نقل است که در زمان بهلول، روزي شخصي تفسيري را که بر قرآن کريم نوشته بود نزد خليفه مي برد. در راه بهلول با او مصادف شد و پرسيد: کجا مي روي؟ گفت: تفسيري را که نوشته ام نزد خليفه مي برم. بهلول گفت: مدتي بود که مي خواستم تفسير آيه «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» را بدانم، بگو ببينم در تفسير اين آيه چه نوشته اي؟ آن شخص تاملی کرد و از همان جا به سوي منزل بازگشت. بهلول پرسيد: کجا رفتي؟! گفت: همان جا که تو مرا فرستادي! 📚(کتاب نشان از بي نشان ها ص335)
💠تا به حال گشته ای خودت را پیدا کنی؟! گاهی وضو بگیر و رو به قبله بنشین و تسبیح بردار و صد بار بگو من کیستم؟ حضرت علی (ع) فرمودند: تعجب می کنم ازکسی که به دنبال گمشده ی خویش می گردد ولی به دنبال خویش نمی گردد. ما خودمان را گم کرده ایم تا به حال گشته ای خودت را پیدا کنی؟! ( آیت الله مجتهدی -ره ) @moballeghanedin
💠 احسان 🔸 قرآن کریم : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبي وَ يَنْهي عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ (نحل/ ۹۰) ترجمه : خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان فرمان می دهد و از فحشا و منکر و ستم ، نهی می کند خداوند به شما اندرز می دهد ، شاید متذکّر شوید! 🔸 روایت : إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَا إِسْحَاقُ مَنْ طَافَ بِهَذَا الْبَيْتِ طَوَافاً وَاحِداً- كَتَبَ اللَّهُ لَهُ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَيِّئَةٍ- وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ وَ غَرَسَ لَهُ أَلْفَ شَجَرَةٍ فِي الْجَنَّةِ- وَ كَتَبَ لَهُ ثَوَابَ عِتْقِ أَلْفِ نَسَمَةٍ- حَتَّى إِذَا صَارَ إِلَى الْمُلْتَزَمِ- فَتَحَ اللَّهُ لَهُ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ- يُقَالُ لَهُ ادْخُلْ مِنْ أَيِّهَا شِئْتَ- قَالَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ هَذَا كُلُّهُ لِمَنْ طَافَ قَالَ نَعَمْ- أَ فَلَا أُخْبِرُكَ بِمَا هُوَ أَفْضَلُ مِنْ هَذَا قَالَ قُلْتُ بَلَى قَالَ مَنْ قَضَى لِأَخِيهِ الْمُؤْمِنِ حَاجَةً- كَتَبَ اللَّهُ لَهُ طَوَافاً وَ طَوَافاً حَتَّى بَلَغَ عَشْراً . (الآداب الدينية للخزانة المعينية ص: 152 /    بحار الأنوار ج71، ص: 304) ترجمه : اسحاق بن عمارمی گويد: حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: «كسى كه يك طواف دور كعبه انجام دهد خداوند شش هزار حسنه بر او می نویسد، و شش هزار بدى را از او پاك می کند، و و او را شش هزار درجه بالا  می برد، و ثواب آزاد كردن هزار برده را به او می دهد ، و هزار حاجت او را برآورده می کند، و هزار درخت در بهشت برای  او غرس  می كند»، اسحاق بن عمار مىگويد: عرض كردم  اين همه ثواب براى كسى است كه يك طواف انجام دهد؟ فرمود «بلى، آيا مىخواهى بهتر از آن را برای  تو بگويم؟» عرض كردم: بلى. فرمود: «برآوردن حاجت يك مؤمن بهتر است از يك طواف، و طواف، و طواف و ...» تا اينكه ده طواف را شمرد. 🔸 داستان : ابن عباس می گوید: همراه با امام حسن علیه السلام در مسجدالحرام بودم، آن بزرگوار معتکف بود و در همان حال دورخانه خدا طواف می کرد، یکی از شیعیانش نزد وی آمد و گفت: فلانی از من طلبکار است، اگر ممکن است شما آن را بپردازید. حضرت فرمود: سوگند به خدای این خانه امروز چیزی نزدم نیست، وی گفت اگر مقدور است از او مهلت بخواهید، زیرا مرا به زندان تهدید می کند. ابن عباس می گوید: امام طواف را قطع کرد و همراه وی حرکت کرد. گفتم: فرزند پیامبر! آیا فراموش کرده ای که در حال اعتکاف هستی؟ فرمود: آری می دانم ولی من از پدرم شنیدم که می فرمود: از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که: هرکس حاجت برادر مؤمنش را برآورد، بسان کسی است که نه هزار سال خدای را عبادت کرده است، عبادتی که روزها در حال روزه باشد و شبها در حال نماز (مسندالامام المجتبی، ص 672.) 🔸شعر : صد بار بدی کردی و دیدی ثمرش را //// نیکی چه بدی داشت که یک بار نکردی...؟! @moballeghanedin
💠هر چی که ایشون بگن همون کار رو می کنم ! ( خاطره ای از شهید محمد جواد تند گویان ) اصـرار فایده ای نداشـت. هر کاری می کـرد ، مادرش اجازه نداد بره آبـادان. می گفت: نمی خواد راه دور بری ؛ برو همین دانشکده مهندسی تهران . جواد هم که دید مادرش راضی نیست، قید دانشگاه رو زد و گفت: « من عاشق مهندسی نفتم و دوست دارم برم آبادان. مطمئنم اگر نروم ،آینده ام خراب می شه . ولی چون مادر راضی نیستن نمی رم !!!؛ هر چی که ایشون بگن همون کار رو می کنم !. » اینو که گفت ، دل مادرش نرم شد و دیگه مخالفت نکرد. 📚( حکایت آن مرد غریب ، ص 18) @moballeghanedin
فصل عاشقی(1).pdf
378.6K
💠مناسبت: ولادت حضرت علی اکبر (س) 🔻موضوع: ظرفیت های جوانی برای بندگی 🌀عنوان: "فصل عاشقی" 🔹پیام : نشاط بندگی ✅کانال تخصصی محتوایی مبلغان(طلاب) https://eitaa.com/moballeghan
💠وظايف ده گانه ى فرزند نسبت به پدر و مادر 1- احسان 2- اهانت نكردن 3- آزار نرساندن 4- كريمانه سخن گفتن 5- تواضع داشتن 6- دعا كردن (طلب رحمت) (و قضى ربّك الا تعبدوا الّا ايّاه و بالوالدين احساناً اما يبلغنّ عندك الكبر احدهما أو كلاهما فلا تقل لهما أف و لا تنهر هما و قل لهما قولًا كريماً و اخفض لهما جناح الذّل من الرحمة و قل ربّ ارحمهما كماربّيانى صغيراً) «1» 7- از زحمات آنها تشكر كردن: (ان أشكر لى و لوالديك الىّ المصير) «2» 8- انفاق كردن: (يسئلونك ما ذا ينفقون قل ما انفقتم من خير فللوالدين) «3» 9- طلب مغفرت كردن: (ربّنا اغفر لى ولوالدىّ و للمؤمنين يوم يقوم الحساب) «4» 10- اطاعت كردن: (وان جاهداك على ان تشرك بى ما ليس لك به علم فلا تطعهما) «5» فقط در صورت فرمان به گناه نبايد اطاعت كرد و الّا بايد در همه ى زمينه ها اطاعت كرد. 📚(1)- اسراء/ 23- 24 (2)- لقمان/ 14 (3)- بقره/ 215 (4)- ابراهيم/ 41 (5)- لقمان/ 15
💠جوان آشفته حال نماز صبح را رسول اكرم در مسجد با مردم خواند. هوا دیگر روشن شده بود و افراد كاملاً تمیز داده می شدند. در این بین چشم رسول اكرم به جوانی افتاد كه حالش غیرعادی به نظر می رسید. سرش آزاد روی تنش نمی ایستاد و دائما به این طرف و آن طرف حركت می كرد. نگاهی به چهره ی جوان كرد، دید رنگش زرد شده، چشمهایش در كاسه ی سر فرو رفته، اندامش باریك و لاغر شده است. از او پرسید: «در چه حالی؟» - در حال یقینم یا رسول اللّه! . - هر یقینی آثاری دارد كه حقیقت آن را نشان می دهد، علامت و اثر یقین تو چیست؟ . - یقین من همان است كه مرا قرین درد قرار داده، در شبها خواب را از چشم من گرفته است و روزها را من با تشنگی به پایان می رسانم. دیگر از تمام دنیا و مافیها روگردانده و به آن سوی دیگر رو كرده ام. مثل این است كه عرش پروردگار را در موقف حساب و همچنین حشر جمیع خلائق را می بینم. مثل این است كه بهشتیان را در نعیم و دوزخیان را در عذاب الیم مشاهده می كنم. مثل این است كه صدای لهیب آتش جهنم همین الآن در گوشم طنین انداخته است. رسول اكرم رو به مردم كرد و فرمود: «این بنده ای است كه خداوند قلب او را به نور ایمان روشن كرده است». بعد رو به آن جوان كرد و فرمود: «این حالت نیكو را برای خود نگه دار». جوان عرض كرد: «یا رسول اللّه! دعا كن خداوند جهاد و شهادت در راه حق را نصیبم فرماید». رسول اكرم دعا كرد. طولی نكشید كه جهادی پیش آمد و آن جوان در آن جهاد شركت كرد. دهمین نفری كه در آن جنگ شهید شد همان جوان بود [1] 📚[1] . كافی ، جلد 2، باب «حقیقة الایمان و الیقین» ، صفحه ی 53. منیع: داستان راستان،شهد مطهری،جلد اول
💠قال على (علیه السلام): «وَ کَمْ مِنْ عَقْل اَسیر تَحْتَ هَوى اَمیر»; «چه بسیار هوى و هوس هایى که عقل ها را تحت سلطه خود در آورده و آن ها را اسیر کرده است»(1). 🔶شرح و تفسیر در وجود هر انسانى دو نیرو وجود دارد: 1ـ نیروى عقل، که باید بر تمام اعضاء و نیروها و احساسات انسان امیر باشد. 2ـ تمایلات و شهوات نفسانى، که باید ابزار اجرایى عقل باشند و تحت فرمان او. اگر هر یک از این دو نیرو در جاى خود به کار گرفته شود، آنچه خداوند از انسان انتظار دارد به انجام مى رسد، و انسان حقیقتاً خلیفه خداوند مى شود. امّا اگر برعکس شد، و هوى و هوس فرماندهى را در دست گرفت و عقل به عنوان ابزارى در اختیار آن قرار گرفت و اسیر تمایلات شهوانى شد، چنین انسانى از مسیر حق منحرف مى گردد و این انحراف ممکن است آن قدر زیاد شود و چنین انسانى به قدرى از صراط مستقیم دور گردد، که مانند چهارپایان بلکه پست تر از آن ها شود!(2) آرى اگر عقل، که به منزله پدر پر تجربه اى در یک خانواده است، اسیر تمایلات و بى بندوبارى هاى جوان هاى خام و بى تجربه و مالامال از شهوات گردد، چنین خانواده اى از هیچ خطرى در امان نخواهد بود!. بنابراین اگر مى خواهیم مورد نظر خداوند باشیم، باید عقل را در خانواده، جامعه، کلّ کشور، و بلکه سراسر دنیا حاکم کنیم و او را از اسارت هوى ها و هوس ها آزاد نماییم. در این صورت بدون شک جهان، که در شرایط موجود همچون جهنّمى سوزان است، تبدیل به گلستانى با صفا خواهد شد، و همه انسان ها مى توانند بدون تجاوز به حقوق یکدیگر، به صورت مسالمت آمیز زندگى راحت و بى دغدغه اى داشته باشند. ا----------- 📚1.نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 211. 2. در آیه 179 سوره اعراف و آیه 44 سوره فرقان به این مطلب اشاره شده است.
📝سوال: با فرا رسیدن ،‌ در صورتی که یا بدهی دیگری داشته باشیم، می توان هزینه قسط یا بدهی را قبل از پرداخت خمس، کسر نمود؟ ✍پاسخ: ✍ امام خامنه ای: بدهی اعم از اینکه بر اثر گرفتن باشد و یا بر اثر یا اگر به خاطر تأمین زندگی همان سال درآمد باشد اگر بخواهد پرداخت نماید از کسر می شود ولی اگر برای بدهیهای سالهای قبل باشد هر چند مصرف در آمد سالانه برای پرداخت آن جایز است ولی اگر تا پایان سال پرداخت نشود از درآمد سالانه استثنا نمی شود. [1] ✍ آیت الله مکارم: در فرض سوال می توانید ابتدا اقساط خود را پرداخت نموده و بعد خمس خود را محاسبه و پرداخت نمایید. [2] ✍ آیت الله سیستانی: زودتر و قبل از رسیدن سر سال خمسی، قسط را ادا کنید. [3] =================== 📚 پی نوشت: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: A564EwqS4fQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9605080001. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 644268.
💠شاخه های درخت ﺩﯾﺪﻩ ﺍﯾﺪ ﮐﻪ ﻧﻮﮎ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎﯼ ﯾﮏ ﺩﺭﺧﺖ ﺑﺎﺭﯾﮏ ﻭ ﺷﮑﻨﻨﺪﻩ ﺍﻧﺪ . . ﻭ ﺍﯾﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﺭﺧﺖ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺍﺯ ﺗﻨﻪ ﯼ ﺧﻮﺩﻓﺎﺻﻠﻪ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺩﻭﺭﺗﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ ، ﺿﻌﯿﻒ ﺗﺮ ﻭ ﺷﮑﻨﻨﺪﻩ ﺗﺮ ﻭﻧﺎﺯﮎ ﺗﺮ ﻣﯿﺸﻮﻧﺪ . . . ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﻫﻢ ﻧﺰﺩﯾﮑﺘﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺿﺨﯿﻢ ﺗﺮ ﻭ ﻗﻮﯾﺘﺮ . ﺣﺎﻝ ﻣﺎﺟﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﺁﺩﻡ ﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﺩﻗﯿﻘﺎ ﺍﺯ ﻫﻤﯿﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ . ﯾﻌﻨﯽ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺍﺯ ﺍﺻﻞ ﺧﻮﺩ ﮐﻪ " ﺧﺪﺍﺳﺖ " ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ ،ﻋﺎﺟﺰﺗﺮ ﻭ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ ﺗﺮ ﻣﯽ ﺷﻮﯾﻢ . . . ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﻪ " ﺧﺪﺍ" ﻧﺰﺩﯾﮏ ﻭ ﻧﺰﺩﯾﮑﺘﺮ ﺑﺎﺷﯿﻢ ﻧﯿﺮﻭﻣﻨﺪﺗﺮ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎﺗﺮﯾﻢ. اینکه پیامبر (ص) اینهمه در بین عالم و آدم توانا می نماید ، بخاطر این است که نسبت به حق و حقیقت ، که خدا و راه خداست هیچگاه کوتاه نیامد و کوتاهی نکرد و فاصله نگرفت و دور نشد . لایقصر عن الحق 📚کتاب سلوک باران – حجت الاسلام محمد رضا رنجبر
جوان خداترس و آیات عذاب الهی امام صادق‌(ع)، فرمود: روزی سلمان در بازار آهنگران عبور می‌كرد، دید جوانی فریاد می‌كشد و جمعیت بسیاری دور او را گرفته‌اند و آن جوان به روی زمین افتاده و بی‌هوش شده است. مردم تا سلمان را دیدند نزد او آمدند و گفتند: گویا به این جوان، بی‌هوشی یا دیوانگی روی آورده است. به بالین او بیایید و از خدا بخواهید، تا وی نجات یابد. وقتی جوان، احساس كرد كه سلمان در كنارش است، آرامش یافت و چشم خود را گشود و عرض كرد: من نه دیوانه‌ام و نه حالت بی‌هوشی به من رخ داده است، بلكه در این بازار عبور می‌كردم، وقتی دیدم آهنها را روی سندانها گذاشته و می‌كوبند، به یاد این آیه قرآن افتادم. ...‌ فَالَّذِینَ كَفَرُوا قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِیابٌ مِنْ نارٍ یُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُؤُسِهِمُ الْحَمِیمُ * یُصْهَرُ بِهِ ما فِی بُطُونِهِمْ وَ الْجُلُودُ * وَ لَهُمْ مَقامِعُ مِنْ حَدِیدٍ؛[1] برای كافران، لباسهایی از آتش بریده شود و آب سوزان بر سرهای آنها ریخته گردد، كه شدت گرمی آن، اندرون و پوستشان را بسوزاند و برای آنها گرزهایی از آتش قرار داده شود. یاد این آیه مرا به این وضع درآورده است. محبت آن جوان با ایمان، در قلب سلمان راه یافت. او را به دوستی خود انتخاب كرد و همواره سلمان با او رفاقت داشت، تا وقتی كه به وی خبر دادند دوستت در بستر مرگ قرار گرفته است. سلمان به بالین او آمد و گفت: ای فرشته مرگ (عزراییل) با برادر من مهربانی كن. صدایی شنیده شد كه گفت: ای سلمان، من نسبت به هر شخص با ایمان، رفیق و مهربانم[2]. ______________ 📚[1] . سوره حج، آیه 20ـ 23. [2] . امالی شیخ مفید، ترجمه حسین استاد ولی، ص 149ـ 150.
زندگی بدون بن بست.pdf
204.9K
فیش منبر ولادت امام عصر عجل الله تعالی فرجه موضوع : زندگی بدون بن بست مناسبت : ولادت امام زمان 🔵پیام : مقام معظم رهبری؛ اگر تولید ملّی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد
💠 توصيف خداوند متناسب با درخواست انبياى الهى وقتى درخواستى را از خداوند داشتند، وصفى از اوصاف الهى را كه متناسب با درخواست بود مطرح مىكردند، مثلًا: الف. حضرت عيسى (ع) كه درخواست غذا و مائده مىكند چنين مىگويد: (اللّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِ تَكُونَ لَنَا عِيداً لِأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِنكَ وَارْزُقْنَا وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ). «1» ب. حضرت نوح (ع) براى پياده شدن در جايگاه مناسب اينگونه دعا مىكند: (وَ قُل رَبِّ أَنزِلْنِي مُنزَلًا مُّبَارَكاً وَ أَنتَ خَيْرُ الْمُنزِلِينَ). «2» ج. حضرت زكريا وقتى از خداوند فرزند طلب مىكند مىگويد: (رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْداً وَ أَنتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ). «3» بنابراين وقتى ما مىخواهيم كارى را با نام خدا شروع كنيم و نياز مبرمى به اعانت او داريم، خداوند را به رحمت عام و خاص او ياد مىكنيم كه از جامعترين اوصاف الهى است؛ (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ). 📚منابع : (1). مائده 114 (2). مؤمنون 29 (3). انبياء 89
💠شیعه واقعی مردى به حضرت امام حسين (عليه السلام) عرض كرد من از شيعيان شمايم . فرمود: از خدا بترس چيزى را ادعا مكن كه خداوند بگويد دروغ مى گوئى و در ادعاى خود گناه كردى. شيعيان ما كسانى هستند كه قلبهايشان از هر غل و غش و حيله اى پاك باشد بگو من از مواليان و دوستان شما هستم . مرد ديگرى به حضرت زين العابدين (عليه السلام) گفت من از شيعيان خاص شمايم. فرمود پس تو نيز مانند ابراهيم خليل هستى كه خداوند درباره او مى فرمايد: و ان من شيعته لابراهيم اذ جاء ربه بقلب سليم ((همانا شيعيان او ابراهيم است كه با قلبى پاك و سالم نزد پروردگارش آمد)) اگر قلبت مانند قلب ابراهيم است از شيعيان ما هستى اما اگر مانند او نيست ولى پاك از غل و غش مى باشد از دوستان ما هستى اگر اينطور هم نيست و مى دانى آنچه گفتى دروغ بود به كفاره اين دروغ مبتلا به فلج و جذام خواهى شد كه تا آخر عمر تو را رها نكند. مردى در حضور حضرت باقر (عليه السلام) بر ديگرى افتخار كرد به اين جملات. گفت تو بر من فخر مى كنى! با اينكه من از شيعيان آل محمد (صلى الله عليه و آله و سلم) هستم. حضرت فرمود به پروردگار كعبه قسم تو بر او فخرى ندارى با اينكه اشتباهى نيز در اين دروغ گفتن كردى. آيا مالت را بيشتر دوست دارى براى خود خرج كنى يا براى دوستان مومنت ؟ عرض كرد بيشتر مايلم براى مخارج خود صرف كنم . فرمود پس تو از شيعيان ما نيستى. خرج كردن اموال در نزد ما براى كسانى كه به ادعا مى گويند شيعه شما هستيم محبوبتر است تا براى خودمان (چه رسد به كسانى كه واقعا شيعه ما هستند) و لكن قل انا من محبيكم و من الراجين النجاة بمحبتكم ، ولى بگو من از دوستان شمايم و از آنهايم كه اميدوارم به واسطه محبت شما نجات بيابم.(1) 📚1- اين چند روايت از جلد 15 بحار جزء اول ، ص 143 و 144.
💠رعایت سفارش بسیار مهم شرح حدیث از مقام معظم رهبری حضرت آیت ا... امام خامنه ای (مدظله العالی) کان فی وصیة النبی (صلی‌الله علیه و آله وسلم) لِعَلی (علیه‌السلام): وَ عَلَيْكَ بِصَلوَةِ اللَّيْلِ وَ عَلَيْكَ بِصَلوَةِ اللَّيْلِ وَ عَلَيْكَ بِصَلوَةِ اللَّيْلِ... (الشافی، صفحه 829) در وصیت پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) بر امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) آمده است: بر تو باد كه به نماز شب قيام نمایی و بر تو باد كه به نماز شب قيام نمایی و بر تو باد كه به نماز شب قيام نمایی . (از اینکه) حضرت سه مرتبه این جمله را تکرار می‌فرمایند: نافلۀ شب را بجا بیاور! معلوم می‌شود خصوصیاتی در بلندشدن در نیمه شب، سحرخیزی و عبادت کردن وجود دارد که در هیچ‌یک از نمازهای بیست و چهار ساعت وجود ندارد؛ لذاست که ( از آیت ا... قاضی -ره به شاگرد برجسته اش علامه طباطبایی-ره ) تأکید شده است. ... اگر دنیا می‌خواهی، نماز شب بخوان! اگر آخرت می‌خواهی، نماز شب بخوان ! ... دوستان ، بخصوص افرادی که بنیه جوانی دارند ، این سفارش بسیار مهم را رعایت کنند ، نگذارند نماز شب ترک بشود. ... مادامی که قادرید و می‌توانید و محذوریتی ندارید حتما مقیّد باشید که نماز شب را بجا بیاورید. این را بایستی همه رعایت کنند. 📚[18/ 01/ 92]