May 11
🛑«مبارزه»-قسمت اول
و أعدوا لهم ما استطعتم من قوه
دشمن همواره در حال نقشه کشیدن و صرف هزینههای هنگفت برای اجرای آن است، أمیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «من نام عن عدوه، أنبهته المکاید»(۱) یعنی هر کس از دشمن غافل شود، دسیسهها او را به خود میآورد، وقتی دشمن نقشههایش را کشید و اجرا کرد، او تازه بیدار میشود در حالی که کار از کار گذشته است، حال که دشمن تا بن دندان مسلح به بالین او رسیده، او مات و مبهوت شده است و نمیداند چه باید بکند.
در آیهای که در ابتدا آمد، خداوندگار متعال به ما امر میفرماید که در مقابل دشمن، خود را مجهز کنیم، به راستی تجهیز واقعی چیست؟ آیا تجهیز واقعی در روزگار ما همین موشک و ماهواره و ابزار آلات جنگی است؟ آیا این ابزار که به حق برای مبارزه لازماند، برای آن کافی هم هستند؟ جواب آن است که اگر کافی بود پس همهی جهان امروز باید تحت سیطرهی آمریکا و استکبار جهانی میبود چرا که آنها بیش از یک قرن است که سلاحهای پیشرفته دارند و در این یک قرن میلیونها انسان را کشتهاند اما راه به جایی نبردهاند و امروز دیده میشود که در قلب اروپا و آمریکا نمازهای جماعت چند صد و چند هزار نفری برگزار میشود و با وجود ممنوعیت تظاهرات برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین، تظاهراتهایی با جمعیت شگفت انگیز برگزار میشود، امروز میبینیم که در همه جای جهان و در همهی رسانهها به خصوص رسانههای غربی حرف از صدور انقلاب ایران زده میشود، انقلابی که به رهبری امام خمینی آغاز و با تدبیر امام خامنهای مدیریت شد و امروز به قله نزدیک شده است.
آیا ایران در نیجریه، موشک که نه، حتی یک ترقه منفجر کرده است؟ در کشمیر چطور؟ چرا در تظاهرات ضد سرمایه داری در آمریکا عکس امامین انقلاب بالا میرود؟ در تظاهرات مردم فرانسه و اخیرا در انگلیس چطور؟ به نظر میرسد که قدرت نظامی کافی نیست و باید از قدرت تفکر، آگاه شدن و آگاهی بخشیدن استفاده کنیم و روح خود و دیگران را قوی کنیم همانطور که مرحوم امام خمینی، رمز پیروزی انقلاب اسلامی ایران را «تحول نفوس»(۲) معرفی کردهاند.
اما آنچه به دنبال آن هستیم پس از انقلاب آغاز میشود، به عبارت دیگر حالا که انقلاب ایجاد شده و چهل و پنج سال از آن میگذرد ما چه وظیفهای داریم؟
✍ مهدی رضائی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱)غررالحکم، ح۸۶۷۲
۲)صحیفه امام، ج۶، ص۱۸۸
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@mobarez_59
🛑«مبارزه»-قسمت دوم
انقلاب با مبارزه به ثمر نشست و با انواع مبارزه و دفاع نظامی و فرهنگی به حیات خود ادامه میدهد اما امروز هم نباید غفلت کنیم که همچنان دشمن بیدار و در حال طراحی نقشههای بلند مدت و کوتاه مدت برای نابود کردن حکومت اسلام است.
امام خامنهای مدظله العالی در سفر سال ۸۹ به قم در جمع دانشجویان، از تلاش دشمن برای ساخت آنتیتز انقلاب از قم خبر دادند که شاید باورش برای خیلیها سخت بود، اما امروز با دیدن چندین شبکه تلویزیونی به زبانهای مختلف منتسب به بعضی مراجع قم کهاین انتساب هیچگاه رد نشد، پذیرش آسانتری دارد.
اما اگر در دفاع از کیان انقلاب اسلامی به همین مسائل پیش پا افتاده اکتفا کنیم باز هم از ولی زمانه عقب خواهیم ماند و ضربههایی خواهیم خورد که جبرانش سخت و گاهی غیر ممکن خواهد بود.
امروزه علاوه بر جریان انقلابی اصیل و همان جریاناتی که امام از دست آنها به خصوص در منشور روحانیت گلهمند است، جریاناتی به ظاهر انقلابی و به دور از تفکرات امامین انقلاب نیز وجود دارند، جریاناتی که بسی قدرتمند هستند و صاحب تبلیغات بسیار در فضاهای رسانهای و برنامههای مهمی در صدا و سیما و حرمهای مطهر نیز دارند و حتی یکی از این جریانات توانسته است (إنشاءالله در غفلت مسئولین حوزه) کتابی در برنامه درسی حوزه بگنجاند.
علاوه بر جریان اصیل انقلابی چهار جریان دیگر در حوزه وجود دارد: ۱) جریان نواخباریگری که خود دارای چهار طیف است و برآیند هر چهار طیف تعطیلی عقل است. ۲) نسبیگرایی. ۳) جریان عدالتخواهی نورادیکالیزم. ۴) جریانات مخالف انقلاب اسلامی.
در مورد چرایی خطرناک بودن این جریانات نیز باید اشاره کنم که آن فکری که توانست حکومت ۲۵۰۰ ساله پادشاهان ظالم را سرنگون کند و دست استکبار جهانی را از این کشور به کلی قطع کند، قطعا تفکر امام خمینی رحمهالله است که بارزترین صفت این جریان اصیل اسلامی جامعیت است، اگر جامعیت آن گرفته شود جنگجویی بدون شمشیر میشود، پس باید در مقابل خلع سلاح انقلاب ایستاد.(۱)
همانطور که در قسمت اول یادداشت عرض کردم راه مبارزه با یک جریان فکری، ابتدا آگاه شدن و سپس آگاهانیدن است. ابتدا باید این جریانات غیر انقلابی و همچنین جریان صحیح و اصیل را بشناسیم و سپس عمق فکر هر دو را برای مردم جامعه نشان دهیم.
البته برای کسانی که به دنبال راه کوتاهتری هستند که در دام این جریانات قرار نگیرند نیز راهی وجود دارد و آن مطالعه و انس با آثار متفکران اصیل انقلاب اسلامی است.(۲)
به امید روزی که حوزهی علمیهی قم یکدست انقلابی باشد و در جهت پیشبرد این انقلاب برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی تلاش کند.
پایان
✍ مهدی رضائی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(۱) بیان جامعیت فکری امام خمینی مفصل است و یادداشتی مجزا میطلبد. همچنین میتوانید به صحیفه امام، ج۴، ص ۶-۱۱ مراجعه کنید.
(۲) در یادداشتی که توسط یکی از اساتید نوشته شده، فهرست اسامی این متفکران آمده است که در پیام بعدی منتشر میشود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@mobarez_59
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌 نهضت فکری و فلسفی انقلاب اسلامی
(فیلسوفان و متفکران سه نسل انقلاب اسلامی)
✍ سید مهدی موسوی
🔹انقلاب اسلامی محصول #تحول_باطنی و انقلاب درونی ملت ایران بود که ریشه در ارتقای فکر و تعالی اگاهی ملت نسبت به اسلام، جهان، انسان بر محوریت #توحید داشت. این ارتقا و تعالی بسبب تلاش گستردهی فکری _ فلسفی و اجتماعی_اجتهادی متفکران انقلاب اسلامی بود.
🔸از ابتدای قرن ۱۴ هجری شمسی با تاسیس حوزه علمیه قم، با همت حاج شیخ عبدالکریم حائری علاوه بر نهضت فقهی و اصولی، یک نهضت فکری و فلسفی قدرتمندی با دعوت از فلاسفه تهران همچون حکیم متاله میرزا علی اکبر یزدی، آیت الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی و آیت الله العظمی شاهآبادی آغاز شد که بزرگترین دانشآموخته این مدرسه #امام_خمینی بود که به سرعت ریاست فلسفه و عرفان حوزه علمیه را عهدهدار شد.
🔹یکی از بزرگترین اقدامات امام خمینی (ره) در رهبری و مدیریت نهضت اسلامی و انقلاب بزرگ ملت ایران، تربیت و بسیج حکیمان و فقیهان متفکری بود که راهبری جریان فکری و فلسفی انقلاب اسلامی را در مقابل جریانهای چپ و راست برعهده گرفتند تا جامعه را از انحراف و التقاط به مکاتب لیبرالیستی و سوسیالیستی حفاظت کنند و #عقلانیت_توحیدی را در جامعه بگسترانند. عقلانیت توحیدی، صورتی از آگاهی و معرفت اجتماعی را به جامعه عرضه کرد که بواسطهی آن عموم جامعه به ابعاد زندگیساز دین و رستاخیزبخشی توحید ونظام آفرینی شریعت اسلامی پی بردند. بنابراین #نهضت_فکری و فلسفی امام خمینی مقدم بر نهضت اجتماعی و سیاسی ایشان بود.
🔹 البته نقش علامهی طباطبایی هم در همراهی با نهضت فکری و فرهنگی امام خمینی در حوزههای علمیه بسیار موثر بود و توانست حرکت امام خمینی را تقویت و عموم شاگردان ایشان را به داراییهای بیشتر فلسفی و قرآنی مجهز کند و مکتب اجتماعی و سیاسی اسلام را صورتبندی معرفتی نماید و از آن در برابر نسخه های وارداتی دفاع کند.
🔸با راهبری کلان امام خمینی و تلاشهای قرانی و فلسفی علامه طباطبایی، یک نهضت فکری و فلسفی بزرگ و با نشاط در جامعه اسلامی شکل گرفت. پیشقراول این نهضت فلسفی استاد شهید آیتالله مطهری (ره) بود که به تعبیر مقام معظم رهبری ایدئولوگ نظام اجتماعی و سیاسی اسلام در عصر ماست.
🔹 شخصیتهای ارزشمند و فیلسوفان فقیه همچون حضرات آیات شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید باهنر، علامه جعفری، علامه حسن زاده آملی، علامه جوادیآملی، علامه مصباح یزدی، آیت الله العظمی سبحانی و جمع دیگر از استادان حکمت و فقاهت نقش بسیار مهمی در نهضت فکری و فلسفی انقلاب اسلامی داشتند و علاوه بر تبیین بنیانهای فلسفی و الهیاتی اسلام و جامعه اسلامی، در برابر تلقیهای ارادهگرا، دیالکتیکی و سوسیالیستی از اسلام و انقلاب اسلامی ایستادند.
🔸 پس از وفات رهبر حکیم و فقیه بینظیر حضرت ایتالله العظمی امام خمینی، زعامت انقلاب اسلامی به حکیم و فقیه نظامپرداز حضرت آیت الله العظمی خامنهای رسید که از شاگردان مبرز حضرت امام خمینی و علامه طباطبایی بودند و از همرزمان سایر حکیمان و متفکران در نهضت فکری و فلسفی انقلاب اسلامی بودند. آیت الله خامنه ای همچون امام خمینی این نهضت فکری و فلسفی را ارج نهاده و بر گسترش آن و امتداد حکمت متعالیه در عرصههای اجتماعی و سیاسی تاکید داشتند و علیرغم دشمنیها و مخالفتهای چهرههای معروف با فلسفه و عرفان اسلامی، به حمایت تمام قامت از آن پرداختند. از یک سو به تبیین ابعاد فکری و فلسفی مکتب امام خمینی و انقلاب اسلامی میپردازند و از عقلانیت توحیدی آن دفاع میکنند و برای آشنایی با مکتب فکری و فلسفی انقلاب اسلامی. همه ساله همه آحاد جامعه اسلامی و بخصوص نسل جوان را به مطالعهی همهی آثار فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید آیتالله مطهری سفارش میکنند.
🔹 آیت الله العظمی خامنهای با پیشنهاد و پیگیری تاسیس مجمع عالی حکمت در حوزه علمیه قم سنگ بنای بقا و پویایی فلسفه و حکمت را گذاشتند و با معرفی آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی به عنوان استوانههای فلسفی انقلاب اسلامی در دوران جدید، ادامه مسیر نهضت فکری وفلسفی انقلاب اسلامی راتثبیت کردند.
🔸 به همت متفکران وفیلسوفان انقلاب اسلامی نسل جدیدی ازفلاسفه ومتفکران انقلابی تربیت شدهاند که علاوه برتضلع در حکمت اسلامی درصدد گسترش فکر وفرهنگ انقلاب اسلامی هستند ودر خلأ فلاسفهی نسل قبل، امادهی راهبری نهضت فکری وفلسفی انقلاب اسلامی هستند.
برخی از معروفترین متفکران وفیلسوفان والاهیدانان نسل جدیدانقلاب اسلامی عبارتنداز:
حضرات آیات:
استاد غلامرضا فیاضی
استاد حمید پارسانیا
استاد سید یدالله یزدانپناه
استاد علی ربانیگلپایگانی
استاد محمدرضا عابدینی
استاد حسن رمضانی
استاد علیرضا اعرافی
استاد علیاکبر صادقی رشاد
🔹 ان شاءالله در سلسله یاداشتهایی معرفی خواهند شد.
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
🛑 «جامعیت اسلام» - قسمت اول
در یادداشت گذشته عرض کردم که جامعیت بارزترین صفت جریان اصیل اسلامی است؛ همان جریانی که با ایجاد یک انقلاب بزرگ مردمی در ایران، اسلام را از خطر استحاله در فرهنگ غربی نجات داد.
امام خمینی رحمه الله در سخنرانی های متعدد به این جامعیت اشاره دارند؛ آنچه در مباحث ایشان آمده، دارای دو دستهبندی از این جامعیت است؛ یکی در مقابل تفکرات ضد و یا غیر اسلامی و دیگری به عنوان یک مبحث حوزوی.
🔶 دستهبندی اول با توجه به ابعاد مختلف انسان و بر پایهٔ انسانشناسی است. همانطور که انسان دارای ابعاد مختلفی در زندگی خود میباشد و نیازهای متفاوتی دارد، به همان نسبت در دین اسلام که راهنمای بشر برای رسیدن به بالاترین قلههاست برنامهٔ کاملی برای آن نیاز تدوین شده است. ابعاد مختلف انسان اعم است از نیاز به غذا برای رشد جسمی ، نیاز به همسر و خانواده برای پاسخ به حالات روحی و محبت، نیاز به قوانین اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حکومت برای زندگی اجتماعی و روابط بین همسایه، هممحلی، هم وطن، کشورها و ادیان دیگر و... و همچنین بالاترین نیاز یک انسان یعنی نیاز به تعقل و معنویت که مربوط به روح بلند و مرتبهٔ مثالی و تجرد باطنی او دارد.
در نتیجه اسلام که آخرین دین الهی و قرآن که آخرین کتاب آسمانی است باید برای آن برنامه داشته باشد که دارد. این نوع جامعیت در مقابل کسانی است که اسلام را در یکی از این نیازها محدود میکنند، مثلا احکام اسلامی را صرفا قوانین زندگی مادی (۱) بدانند و یا در مقابل کسانی همهٔ قوانین اسلام حتی صریح آیات جهاد با مشرکین را به مبارزه با نفس و امور معنوی تفسیر کنند؛ پس در نظر امام خمینی رحمه الله اسلام دین جامعی است برای همهٔ ابعاد بشر در زندگی مادی،اجتماعی و معنوی.
ادامه دارد...
_______________
✍️ مهدی رضائی
_______________
(۱)در زمان ایراد این مطالب توسط امام قدس سره در حدود دهههای سی و چهل عدهای از مادیگرایان از دین تفسیر کاملاً مادی ارائه میدادند و معنویات دین اسلام را نفی میکردند.
___________
برای اطلاعات بیشتر به سخنرانی امام قدس سره در تاریخ ۶ مهر ۱۳۵۶ مراجعه کنید.
______________
@mobarez_59
🛑 «جامعیت اسلام» - قسمت دوم
🔸 در تقسیمبندی دوم این جامعیت، امام خمینی رحمه الله این قسم از خوانش اسلام را که در حوزهٔ علمیه به وجود آمده است را « فاجعهٔ نشناختن اسلام» میخوانند.
علمای حوزهٔ علمیه پس از برنامهریزیهای بلندمدتی که توسط استعمارگران برای تضعیف اسلام و روحانیت اسلام کرده بودند دچار تقلیلگرایی در دین شدند. تقلیلگرایی یعنی هر گروهی از علماء دین را به بخشی که در نزد خودشان بود معرفی کردند و همان را دین دانستند و فاجعه آنکه غیر آن را نفی کردند؛ مثلا عارف فقط عرفان را دین میدانست و دیگر برنامههای دین مثل احکام فردی و اجتماعی را نفی میکرد، در مقابل فقهاء عرفان و فلسفه را کفر و عارف و فیلسوف را کافر خطاب کردند، تفسیر قرآن هم که نماد بیسوادی بود...؛ در نتیجه هر یک برداشتی که از دین کرده بود را دین میدانست و این آفت بزرگ تقلیل دادن دین به بخشی از آن است.
اما امام خمینی رحمه الله با توجه به مبانی انسانشناسی و شناخت نیازهای انسان و با این علم که دین اسلام برنامهٔ جامع زندگی همین انسان است قائل به این مطلب شدند که هر یک از این علوم از اسلام هستند ولی هر یک به تنهایی اسلام نیستند و نباید دیگر شئون اسلام را به صرف داشتن یکی از این علوم نفی کرد زیرا انسان برای انسان شدن به هر یک از آنها در جای خود نیاز دارد.
البته ناگفته نماند که موضع امام رحمهالله در مورد علومی مثل ریاضی، فیزیک و دیگر علوم تجربی هم همینطور است، یعنی هر یک باید در جای خود قرار بگیرد.(۱)
پایان
______________
✍️ مهدی رضائی
___________
(۱) برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.
______________
برای مطالعه بیشتر به سخنرانی امام خمینی قدس سره در تاریخ ۲۲ مهر ۱۳۵۷ مراجعه کنید.
______________
@mobarez_59
اسلام برای این انسانی که همه چیز است؛ یعنی از طبیعت تا ماورای طبیعت تا عالم الهیت مراتب دارد، اسلام تز دارد، برنامه دارد اسلام. اسلام می خواهد انسان را یک انسانی بسازد جامع؛ یعنی رشد به آنطور که هست بدهد. حظّ طبیعت دارد، رشد طبیعی به او بدهد؛ حظّ برزخیت دارد، رشد برزخیت به او بدهد؛ حظّ روحانیت دارد، رشد روحانیت به او بدهد؛ حظّ عقلانیت دارد، رشد عقلانیت به او بدهد؛ حظّ الهیت دارد، رشد الهیت به او بدهد. همۀ حظوظی که انسان دارد و به طور نقص است، الآن نرسیده است؛ ادیان آمده اند که این میوۀ نارس را رسیده اش کنند؛ این میوۀ ناقص را کاملش کنند.
صحیفهٔ امام، ج۴، ص۹
@mobarez_59
🛑شاخصههای اسلامشناسی جامع از منظر امام خمینی قدس سره
اسلام که آخرین دین الهی است، برای تمام جوامع انسانی و بر اساس نیازهای بشری از طرف خداوندگار متعال فرستاده شده است؛ از آنجایی که نیازهای بشری گسترده و دارای مراتب است اسلام نیز برای تمام این نیازها برنامهای ذومراتب و جامع دارد، نیازهای جسمانی و طبیعی، نیازهای اقتصادی و اجتماعی، نیاز به روحانیت و عبودیت و در یک کلمه از حضیض حیوانیت تا اوج انسانیت.
امام خمینی رحمه الله بیش از هر کسی به ذومراتب بودن دین توجه دارند و در سخنرانیها و مکتوبات متعدد به این مطلب اشاره میکنند، ایشان همچنین تقلیلگرایی را در واقع نشناختن اسلام و «فاجعه» مینامند(۱). تقلیلگرایی به معنای محدود کردن دین به یکی از برنامههای آن و عدم ورود و یا انکار دیگر ساحتهای برنامهٔ جامع دین است. در نظر امام خمینی رحمهالله اگر امروزه این برنامههای انسانساز شناخته نشده و به جوامع بشری معرفی نشده است و اگر جوامع اسلامی از سیر پیشرفت و رقابت با تمدنهای غیر دینی عقب ماندهاند، قطعا از عدم توجه به این جامعیت و تقلیلگرایی است که متأسفانه جامعهٔ اسلامی گرفتار آن است. اما «شاخصهٔ اسلامشناسی» چیست؟ یعنی اگر بخواهیم یک اسلامشناس باشیم چه معیارهایی را باید رعایت کنیم؟
🔸با توجه به مقدمه، اسلامشناسی دارای چهار شاخصهٔ اساسی است:
🔴 ۱) «اذعان به جامعیت اسلام» (۲)
اولین گام برای اسلامشناسی اذعان به جامعیت برنامهٔ اسلام برای زندگی بشر است؛ یک محقق در حوزهٔ اسلام باید توجه کند که دین برای همهٔ مراتب انسانی برنامه دارد تا او را به سعادت برساند. عدم اذعان و توجه به این امر مهم، هنگام مطالعه و تحقیق در متون دینی موجب نگاه یک جانبه و تقلیلگرایی میشود.
🔴 ۲) «فراگرفتن همهٔ علوم دینی» (۳)
این امر به معنای تخصص یافتن در همهٔ شئون دینی نیست بلکه مطلع بودن از دیگر شئون دین برای فهم عمیق مطالب آن است. اگر محقق در اسلام از یک علم دینی آگاه و حتی متخصص باشد و از بقیهٔ علوم در بیخبری کامل به سر ببرد، چگونه میتواند ادعا کند که اسلامشناس است و نظر او بیان نظر اسلام میباشد؟
🔴 ۳) «شناخت نظاممند و درختوارهای» (۴)
یعنی شناخت علوم و نظرات گوناگون اسلام در یک نظام و درختوارهٔ کاملاً هماهنگ و منسجم؛ این بدان معناست که شاخصهٔ دوم به تنهایی کافی نیست، هر چقدر هم از علوم دینی و شئون مختلف برنامههای آن مطلع باشیم اما ارتباط میان آنها را درک نکنیم مانند آن است که نقشهٔ یک شهر را به صورت تکه تکه یاد گرفته باشیم اما ندانیم که هر کدام را در کجا قرار دهیم، پس در عمل نمیتوانیم ادعا کنیم که شهر را میشناسیم. در نتیجه شناخت جزیرهای برنامههای اسلام کافی نیست و شناخت درختوارهای و هماهنگ، لازم و ضروری است.
🔴 ۴) «التزام عملی به ذوابعاد بودن دین»
فایدهٔ شناخت دین بر اساس سه شاخصهٔ گذشته، در هنگام مواجهه با مسائل مشخص میشود، یعنی هنگامی که از محقق در مورد نظر اسلام در یک مسألهای پرسیده میشود، بتواند در شناخت نظاممندی که از اسلام دارد آن مسأله را تحلیل کند و نظر اسلام را بیان کند. اگر محقق در بیان نظرات اسلام و در هنگام حل مسائل به ابعاد مختلف آن توجه نکند باز هم همان فاجعهٔ در حق اسلام رخ میدهد و نظر جامع اسلام به بخشی از آن تقلیل مییابد.(۵)
انشاءالله بتوانیم اسلام را با همهٔ ابعادش درک کنیم.
✍️مهدی رضائی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(۱)صحیفه امام، ج۴، ص۶
(۲) ولایت فقیه، ص۵
(۳) صحیفه امام، ج۴، ص۱۹۰ (شرط اسلامشناسی)
(۴) نظاممند بودن و نگاه جامع در آدرسهای گذشته به صورت ضمنی قابل دریافت است اما به صورت تصریح در جلد پنجم صحیفهٔ امام صفحهٔ ۳۸۳ در ضمن مطلبی میفرمایند: « مجموعه قواعد اسلامى در مسائل اقتصادى، هنگامى كه در كل پيكره اسلام به صورت يك مكتب منسجم ملاحظه شود و همه جانبه پياده شود، بهترين شكل ممكن خواهد بود.»
(۵) امام خمینی قدس سره در سخنرانیهای متعدد به خصوص نزدیک بهمن ۵۷ از جامعیت اسلام سخن گفتهاند، شما میتوانید برای مطالعهٔ بیشتر به جلد چهارم صحیفهٔ امام مراجعه کنید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 @mobarez_59
امام خمینی رحمهالله:
«تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است، در فاطمه زهـرا (س) جلوه کرده و بوده است. یک زن معمولی نبوده است. یک زن روحانی، یک زن ملکوتی، یک انـسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقـت زن، تمـام حقیقـت انـسان، او زن معمـولی نیست. او موجود ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است. بلکـه موجـود الهـی جبروتی در صورت یک زن ظاهر شده است ... زنی که تمام خاصه های انبیاء در اوست، اگر مرد بود، نبی بود؛ زنی که اگر مرد بود، به جای رسول الله بود»
صحیفه امام، ج۷، ص۳۳۷
شهادت حضرت امّ أبیها فاطمه الزهرا سلام الله علیها بر همهٔ محبان آن حضرت تسلیت باد.
#ایام_فاطمیه
@mobarez_59