نشست تربیت و تعالی
(مجازی)
موضوع: احکام ماه رمضان
(نماز و روزه)
مربی:حاج خانم ملکزاده
تاریخ:چهارشنبه ١/ ٢/ ١٤٠٠
#احکام
#ماه_مبارک_رمضان
#روزه
#عقیدتی
#حوزه_122_حضرت_خدیجه_سلام_الله_علیها
7.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧احکام #ماه_مبارك_رمضان به صورت پرسش و پاسخ (قسمت هشتم)
1⃣درچه صورتی کفاره بر انسان واجب میشود؟
2⃣آیا صرف احتمال به عدم روزه واجب در ماه مبارک رمضان برای روزه نگرفتن کافی است؟
3⃣تکلیف شرعی کسی که به خاطر بی اطلاعی از حکم شرعی، کاری را انجام میدهد که روزه را باطل میکند چیست؟
🔸حجت الاسلام عباسعلی الماسی
🌸#حوزه_116_حضرت_مریم_س
@parchamdarane_enghelabi_hozeh116
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
#منبر_مکتوب
🛑دو خطر عمده در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی دربیان امام خامنه ای...
⁉️عمدهترین خطر چیست؟
♦️من در پاسخ به این سؤال یک روایت میخوانم.
🔻 فرمود: «انّ اخوف ما اخاف علیکم اثنان اتّباع الهوی و طول الأمل».
خطر عمده دو چیز است:
🔴اوّل، #هوسپرستی و #هویپرستی است.
تعجّب نکنید؛ از همهی خطرها بالاتر، همان هوای نفسی است که در دل ماست؛ «انّ اعدی عدوّک نفسک الّتی بین جنبیک»؛ از همهی دشمنها دشمنتر، همان نفس، همان «من» و همان خودی است که در وجود توست؛ آن منیّتی که همه چیز را برای خود میخواهد.
▪️اینجا هم از زبان پیغمبر همین را میفرماید: «انّ اخوف ما اخاف علیکم اثنان اتّباع الهوی و طول الأمل فأمّا اتّباع الهوی فیصدّ عن الحق»؛ یعنی پیروی از هوای نفس، شما را از راه خدا گمراه میکند. غالب این گمراهیها به خاطر هوای نفس است. البته ما برای خودمان هزار رقم توجیه درست میکنیم، برای اینکه از راه خدا منحرف شویم و حرف و عملمان غیر از آن چیزی باشد که شرع و دین برای ما معیّن کرده است.
🔘هوای نفس خصوصیتش این است که شما را از سبیلالله - که جهاد در سبیلالله لازم است - گمراه میکند.
«و امّا طول الأمل فینسی الأخرة».
🔴 طول امل، یعنی آرزوهای دور و دراز شخصی:
تلاش کن، برای اینکه فلان طور، خانه برای خودت درست کنی؛ تلاش کن و مقدّمات را فراهم کن، برای اینکه به فلان مقام برسی؛ تلاش کن، زید و عمرو را ببین و هزار نوع مشکل را پشت سر بگذار تا اینکه فلان سرمایه را برای خودت فراهم آوری و فلان فعالیت اقتصادی را در مشت بگیری.
♨️ این طولالأمل - یعنی آرزوهایی که یکی پس از دیگری میآیند و تمامنشدنیاند - جلوِ چشم انسان صف میکشند؛ برای انسان هدف درست میکنند و هدفهای حقیر در نظر انسان عمده میشود.
⭕️خاصیت این هدفها «ینسی الأخرة» است؛
#آخرت را از یاد انسان میبرند؛ انسان دائماً مشغول هدفهای حقیر میشود؛ برای انسان وقتی باقی نمیماند؛ #دلِ انسان را میمیرانند؛ میل به #دعا، میل به #انابه، میل به #تضرّع و میل به #توجّه را برای انسان باقی نمیگذارند.
۱۳۷۹/۰۹/۱۲
#ماه_رمضان
#ماه_خود_سازی
#ماه_ایجاد_بندگی_خالصتر
#عقیدتی_128
هدایت شده از کرج پایش
🔴 روحانی، مانع رفع تحریمها؛ اذعان حسن روحانی به عدم اقبال مردم به رویکرد انتخاباتی دولت در مذاکرات وین
🔹اصرار عجیب روحانی و تیم مذاکراتی برای رسیدن به یک توافق تا قبل از خرداد ۱۴۰۰ آن هم با مفادی که اخبارش منتشر شده است، نشان میدهد این روند نه تنها هیچ کمکی به رفع تحریمها نمیکند بلکه به مثابه یک مانع بزرگ، موجب تداوم تحریمها، از دست رفتن زمان و فرصت، توقف فعالیتهای پیش برنده ایران در حوزه صنعت هسته ای و چه بسا اعطای امتیازات بیشتر به طرف غربی خواهد شد.
بخوانید: dana.ir/1726937
#ما_منتظر_انتخاباتیم
ــــــــــــــــــــــ✌️🏻🇮🇷 ـــــــــــــــــــــــ
#بَرخـٰامِـنہاےرَهبَـرِخُـوبٰانصَـلَواٺ📿
°•| @Defabaghist110
°•|ڪانـال دفــاع بـاقـیـسـت...
#رهبر_معظم_انقلاب
#امام_خامنه_ای
🔹 یکی از بخشهای مهمّ کارنامهی سپاه، انقلابی زیستن و انقلابی ماندن سپاه است؛ یعنی حوادث، جریانات نتوانست این تشکیلات مستحکم و قویبنیه را از مسیر اصلی و درست، به بهانهی اینکه دنیا تغییر کرده، زندگی تغییر کرده، منحرف کند.
۱۳۹۲/۰۶/۲۶
1_937042112.mp3
14.44M
🍃🍂🍃🍂🌸🌺🌸🍃🍂🍃🍂🍃
🔺#ماه_مبارک_رمضان
🔺#عقیدتی
🔺#تربیت_سیاسی
🔺#نفس
🔺#سومین_نشست_مجازی_حوزه_ای
🔺حجت الاسلام و المسلمین الهی زاده
🔺#حوزه_128_حضرت_ام_البنین
🍃🍂🍃🍂🌸🌺🌸🍃🍂🍃
🍂🍃🍂
#چهارمین_نشست_مجازی
#بهار_قرآن
#ماه_رمضان
#عقیدتی_128
#تفسیر_سوره_قیامت
#استاد_شهید_مطهری
🍃🍂🍃🌺🌸🌺🍂🍃🍂🍃
♕ریشه انکار قیامت♕
🔸چرا انسان منکر قیامت می شود و چرا قیامت را استبعاد می کند؟
🔸چرا می آید این جور مسائل را مطرح می کند؟
🔹طرح این گونه مسائل که اصلاً معقول و منطقی نیست که وقتی بحثی را راجع به کل جهان و راجع به خدای جهان مطرح کنند، که این خدایی که جهان به این عظمت را آفریده و تو دریک قسمت کوچکی از جهان قرار گرفته ای و همه علم و اطلاعات و معلوماتت از جهان نسبت به آنچه که در جهان هست یک قطره هم درمقابل اقیانوس نیست و اصلاً قابل مقایسه نیست؛ خدای جهان که خالق جهان است خبرداده که رستاخیزی هست، دیگر جای این مطلب نیست که یک کسی بیاید بگوید که آیا این کار شدنی هست یا نه؟
🔹آخر تو شدنی و نشدنی رابا مقیاس قدرت و توانایی و علم خودت می گویی..
🔺اگر فرض کنید پیغمبر به عنوان یک بشر می گفت: که من در ده سال دیگر میخواهم مرده زنده کنم، وتو می گفتی که من نمی پذیرم مانعی نداشت، یک بشر از آن جهت که بشر است می تواند توانایی بشر را مقیاس قرار بدهد؛
🔸ولی وقتی پیغمبر می آید از خدا و از قدرت لایزال الهی خبر می دهد، دیگر برای انسان جای این جور حرفها نیست.
🔹پس مسئله چیز دیگر است و آن این است:
🔻انسان گاهی یک نظریه را "قبول" می کند و یا "رد" می کند؛ نه به دلیل منطقی بودن ویا منطقی نبودن آن است؛
🔻صورتاً شکل منطقی به قضیه می دهد، اما اگر باطنش را خوب بشکافید می بینید که به نـوعی میخواهد خودش و عمل خودش را توجیه کند، لذا این را به صورت این اصل و این عقیده ذکر میکند.
🔸و این چه مسئله مهمی است!...
🔰🔰🔰🔰
🔴[به این داستان دقت کنید]
یک وقت درکتابهای کسروی (علیه ماعلیه)خواندم،مطلب خوبی نوشته بود...
💟[به نقل ازصاحب نشریه]
یک وقت یک آقایی آمد،دیدم یک مقاله خیلی بلندبالایی نوشته راجع به"زن وحقوق زن"؛که:
- اصلاً در طول تاریخ درباره این جنس ظلم شده است.
-مگرچه تفاوتی میان زن
ومرد هست؟
-حجاب یعنی چه؟و...
-در «قانون زوجیت»اینها اساساًباید اصلاح بشود..
-زن چنین است وزن چنان است..
📝درفضایل زن یک مقاله خیلی مفصل وبلندبالایی نوشته بود واین را آورده بود که ما چاپ کنیم.مانگاه کردیم و دیدیم به هر حال این به درد مجله نمی خوردوچاپ نکردیم..
🗞دوسه ماه گذشت،باز دیدیم همان آدم آمدومقاله ای آورد.نگاه کردم دیدم تمامش در "بدی زن"است؛
🔻که این موجود چنین است،
-هرچه خیانت در عالم است ناشی از اوست،
-هرچه جنایت در عالم هست دست زن در کار است و...
🔻باخودگفتم این که سه ماه پیش چنان مقاله ای نوشته بود،حالاچرا چنین مقاله ای نوشته؟
🔴درباره اش تحقیق کردم،
دیدم در آن وقت هنوز" زن" نگرفته بود،عاشق یک زن شده بود وچون خودش عاشق یک زن شده بود این برایش یک فلسفه شده بود که زن چنین وچنان است..
🔸رفته بود زنی گرفته بود،بعد اختلاف پیدا کرده بود،آن زن هم این را خوب اذیت کرده بود حالا که خوب اذیت شده بود "یک فلسفه دوم"برای خودش پیدا کرده بود.
✴️حال این گونه است که خیلی ها فلسفه ها را از وضع خودشان می سازند نه این که فلسفه ای را از اول قبول کرده اند، بعدوضع خودشان را با آن فلسفه تطبیق می دهند؛ فلسفه ها رابرای توجیه وضع خودشان می سازند..
🔰🔰🔰🔰
✴️قرآن می گوید بگذار ما ته دل اینها را بگوییم که، چرا سرش را فیلسوفانه تکان می دهد و می گوید:
🔹 «مگــــــــر قیـامت شــــدنی است؟»
🔹«مگــــــــراین استخوان ها را می شودجمــــــع کرد؟»
-قصه چیز دیگر است؛
🔻«بَلْ یــــُرِیدُ ٱلْإِنْسَانَ لِیَفْجُرَأَمَامَـــــــهُ»..
🔴دلش می خواهد آزاد باشد،
دلش می خواهد قیامت دروغ باشدتاهرچه دلش می خواهد
شلنگ بیندازد، حالا به صورت یک فلسفه ذکر می کند که
" مگر می شود"؟
🔵ته دلت رابگو.
بگو اگر قیامت باشد که من نمی توانم هرکاری که دلم می خواهد بکنم؛ حقی هست، حسابی هست، رسیدگی هست..
🔻دلم نمی خواهد حقی و حسابی و رسیدگی ای باشد و به تمام جزئیات اعمال انسان برسند..
🔴برای این که دلش می خواهد حساب و کتابی در عالم نباشد شکل فیلسوفانه به قضیه می دهد و می گوید:
«من می گویم منطقاً نمی شود چنین چیزی باشـــــــــد.»
♕«بَلْ یــــُرِیدُ ٱلْإِنْسَانَ لِیَفْجُرَ أَمَامَـــــــهُ» بلکه مطلب این است که انسان می خواهد قیامتی نباشد؛دلش می خواهد قیامت نباشد نه اینکه عقلش حکم میکند که قیامت نیست.چـــــــــــــــــــرا؟
🔵برای اینکه در آینده اش
(أَمَام یعنی پیش رو،جلو)،در این عمری که باقی مانده یک شکمی از عزا دربیاورد، فجــــــورکند در آینده ای که درجلو دارد..
🔻چون همین قدر که فکر قیامت مطرح شد معنایش این است که «دوراه درپیش روی من است»:
🔸راه حق،درستی،راستی، سایر صفات حسنه و صفات جمیله..
🔹وراه خیانت وجنایت.
ازاین راه اگر بروم خیر و پاداش است،از آن راه اگر بروم مجازات است؛ خلاصه،حساب و کتاب هست.
🔻آدمی که دلش نمی خواهد حساب وکتاب باشد این حرف را می زند.
🔰🔰🔰
«گـــــــــناه انفجـــــــــــــار اســــــــت»
🔸ریشه یابی کلمات به روانشناسی دینی کمک می کند، یعنی به مفاهیم دینی یک مفهوم خاص روانشناسی می دهد.
⭕️ببینید کارهای بدرا قرآن چه می نامد؟
❌دریک درجه اش می گوید «کفـــــــــــــــــر»
❌دریک درجه اش می گوید «فسق یا فسوق»
❌ویا می گوید «فجــــــــور».
💢اما «کفر» به معنای پوشاندن است، چون کفر به عقیده مربوط می شود.
🔸«کافــــــر» از آن جهت کافر گفته می شود که حقیقتی را درک می کند ولی رویش را می پوشاند، و برخلافش عقیده دیگری را اظهار می دارد و روی حقیقت را می پوشاند.
🔸«فسق وفجور»که در مورد عمل گفته می شود،معانی نزدیک به یکدیگر دارند.
🔹اصل «فسق»این است:
مثلاً درمورد میوه ها یا گیاهانی که پوستی دارند وبعد پوست را می شکافند ومی خواهنداز آن بیرون بیایند،عرب این را«فَسَقَ» اطلاق می کند.
🔹«فجــــــور» همان ماده فجر و انفجار و شکافتن است.
🔶مطلبی را در بعضی از کتابهایی که براساس روانشناسی است خواندم، نوشته بود که:
«هــــــر خطایی و هــــــر گناهی برای انسان، اگر خوب دقت کند، نوعی انفجـــــــــــــار است.»
مثل دیگی که در آن مقداری آب باشد و درش کاملاً بسته باشد و منفذی نداشته باشد، بعد زیرش آتش کنند و بعد یک دفعه منفجر بشود.
✴️یعنی یک عملی که (من نمیدانم چه تعبیر بکنم غیر از خود انفجـــــــــــــار) گویی وجود انسان را می شکافد..
🔰🔰🔰
✴️«گنــــــــــاه» به طور کلی [انفجـــــــــــــار است]، چون از مسیر "فطرت" خارج شدن است.
🔹انسان اگر درمسیر فطرت عمل کند، اگر حقوق و حدود بدن و نفس را روی اعتدال رعایت کند به گناه نمی افتد.
ولی وقتی که از شرایط اعتدال خارج می شود این گناهان مثل یک حالت انفجاری [رخ می دهد]..
-نگاه گناه آمیز می کند نوعی انفجـــــــــــــار است..
-حرف گناه آمیز می زند، همین طور.
❌مثلاً انسان به یک عللی درونش پر از عقده و پراز حقد و کینه و حسادت و امثال اینها می شود، بعد دریک جایی یک حرفی را که عقل یک بچه هم میفهمد که نباید بگوید و اگر بگوید به ضرر خودش است-درست مثل یک کوه آتشفشان که بی اختیار از درونش آتش بیرون می ریزد-می گوید؛
🚫یک وقت می بینی که از درون این آدم این حرفها یا به صورت فحش یا به صورت غیبت و یا به صورت دیگر بیرون آمد که بعدها چقدر خودش را ملامت می کند که این چه کاری بود کردم؛ولی اگر حساب کنی می بینی اگر آن عقده ها در درون او نمی بود، اگر آن حقدهاوکینه ها و حسادت ها در درونش نمی بود و اگر این تنورهای پرآتش دردرونش نمی بود، این حرفها از دهانش بیرون نمی آمد.
🛑بنابراین معمولاً چنین است: صفات رذیله، ملکات رذیله، کینه ها، حقدها، جحودها، عداوتها،... در درون انسان جمع می شود و جمع می شود، آنهاست که انسان را وادار به یک عمل غیرمعتدلی میکند.
♨️وقتی که انسان خودش را از این #عقده ها و از این #حقدها، #کینه ها و #حسادت ها، از این امور درونی #پاک میکند بعد روشن می بیند که فلان حرف را نباید گفت، فلان حرف را باید گفت و از این قبیل..
♨️❌♨️ولی وقتی که پراز این همه عقده ها باشد همیشه #گنــــــــاه از او مانند یک #انفجـــــــــــــار سرمی زند.
✴️می بینید اینجا قرآن گناهها را به صورت «فجــــــور» ذکر کرده است.
(... ادامه دارد)