🌷امام مهدی شناسی ۳۳۵🌷
🕋حج امام زمان علیه السلام
⭐️شیخ صدوق در کمال الدین به سند صحیحی از محمد بن عثمان عمری روایت کرده است که گفت: صاحب این امر هر سال در مراسم حج حاضر میشود، پس مردم را میبیند، آنها را میشناسد و آنها او را میبینند، ولی او را نمی شناسند.
🍀 از جمله روایاتی که دلالت میکند بر استجابت دعا کردن برای حجّاج از جهت حجّ خانه خدا، حدیثی است که در فقیه از حضرت صادق علیه السلام منقول است که فرمود: هنگامی که شامگاه عرفه شود، خداوند متعال دو فرشته را میفرستد که چهرههای مردم را جستجو کند، پس هرگاه کسی که خودش را به حج عادت داده بود نیابند، یکی از آن دو فرشته به دیگری میگوید: فلان شخص در چه حال است؟
جواب میدهد:خدا بهتر میداند.
⭐️پس میگوید: پروردگارا! اگر فقر مانع از آمدنش شده او را غنی گردان و اگر قرض دارد از او ادا فرمای و اگر بیماری سبب نیامدنش شده او را شفا بخش و اگر از دنیا رفته پس او را بیامرز و رحمتش فرمای.
🌿این حدیث دلالت میکند بر استحباب دعا کردن برای کسی که خودش را به حجّ عادت داده باشد، چنان که مخفی نیست.
🌿حیات و زندگی زمین به وجود امام مهدی علیه السلام
🍀شیخ صدوق در کمال الدین به سند خود از حضرت ابوجعفر باقرعلیه السلام درباره آیه شریفه:
«اِعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِی الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» ؛
بدانید که خداوند زمین را پس از مرگ آن زنده خواهد کرد. فرمود: یعنی خداوند زمین را به قائم آل محمدعلیهم السلام اصلاح فرماید، یعنی پس از جور و ستم اهل زمین،
«قَدْ بَیَّنّا لَکُمُ الآیاتِ»؛
به راستی که ما آیات و نشانهها را - به قائم آل محمّدعلیهم السلام - برای شما بیان نمودیم، باشد که تعقّل کنید
.«لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ»
⭐️حضرت ابو ابراهیم موسی بن جعفر علیهما السلام درباره آیه
«یُحْیِی الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»؛
فرمود: نه به وسیله باران، بلکه خداوند - عزّوجلّ - مردانی برمی انگیزاند، پس زمین احیا میشود به خاطر برپایی و زنده شدن عدالت، و اقامه حدّ در آن از چهل روز باران سودمند تر است.
⭐️در جواهر از سدیر روایت است که گفت: حضرت ابوجعفر باقرعلیه السلام فرمود: یک حدّ که در زمین برپا شود، پاکیزه تر است از چهل شب و روز باران.
☘در کتاب المحجّة از حلبی روایت است که از حضرت ابوعبد اللَّه صادق علیه السلام درباره فرموده خداوند متعال:
«اِعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِی الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»؛ پرسید، حضرت در پاسخ فرمود: یعنی به وسیله عدالت پس از جور و ستم.
📚ویژگی های امام زمان
✍محمد تقی موسوی
https://t.me/beitalhussein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨#مباهله ،
💐آفتابى همچون غدير بود
🎉كه روزى طلوع كرد
💐و براى هميشه چراغ
🎊راه شيعه در طول تاريخ شد.
💐24 ذی الحجه روز جلوه عظمت
و فضیلت پیامبر و اهل بیت (ع)
پیشاپیش #روز_مباهله گرامی باد💐
Masiha
24.69M
فایل_صوتی مسیحا 🎧
🎉به مناسبت بزرگداشت واقعه #مباهله
🎤کاری از گروه فرهنگی نوای یاس
🤝با همراهی گروه همخوانی مشکات
🌎آری؛ روزی مسیح پشت سرت نماز خواهد خواند...
#امام_زمان
آنكه خدا دارد چرا [بگوید که] بینوا است؟ تعبيرِ امام سيّد الشهداء حسين بن امام علىّ عليهما السّلام در دعاى عرفه چهقدر شيرين و دلنشين و شيوا است كه:
«ماذا وجد من فقدك، و ما الذى فقد من وجدك؟»
آن كس كه تو را دارد جانا زچه محروم است
من كه نشدم محروم تا با تو بپيوستم
-نامهها برنامهها، حسن حسنزاده آملی
الهى!
ناتوانم
و در راهم
و گردنههاى سخت در پيش است
و رهزنهاى بسيار در كمين
و بارِ گران بر دوش
يا هادى! «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّينَ»
الهینامه، علامه حسنزاده آملی
الهى، خانه كجا و صاحبخانه كجا؟ طائفِ آن كجا و عارفِ اين كجا؟
آن سفر جسمانى است و اين روحانى. آن براى دولتمند است و اين براى درويش. آن اهل و عيال را وداع كند و اين ماسِوا را. آن تركِ مال كند و اين تركِ جان. سفرِ آن در ماه مخصوص است و اين را همه ماه، و آن را يكبار است و اين را همه عمر. آن سفرِ آفاق كند و اين سيرِ انفس. راهِ آن را پايان است و اين را نهايت نبود.
آن میرود كه برگردد و اين میرود که از او نام و نشانى نباشد. آن فرش پيمايد و اين عرش. آن مُحرم میشود و اين مَحرم. آن لباسِ احرام میپوشد و اين از خود عارى میشود. آن لبّيك میگويد و اين لبّيك میشنود.
آن تا به مسجد الحرام رسد و اين از مسجد اقصى بگذرد. آن استلام حجر كند و اين انشِقاقِ قمر. آن را كوه صفا است و اين را روح صفا. سعىِ آن چند مره بين صفا و مروه است و سعىِ اين يك مره در كشورِ هستى.
آن هروله میكند و اين پرواز. آن مقام ابراهيم طلب كند و اين مقام ابراهيم. آن آب زمزم نوشد و اين آب حيات. آن عرفات بيند و اين عرصات. آن را يك روز وقوف است و اين را همه روز.
آن از عرفات به مشعر كوچك كند و اين از دنيا به محشر. آن دركِ مِنا را آرزو كند و اين تركِ تمنّى را. آن بهيمه قربانى كند و اين خويشتن را. آن رمىِ جمرات كند و اين رجمِ همزات. آن حلقِ رأس كند و اين ترك سر. آن را لا فسوق و لا جدال فى الحج است و اين را فى العُمر.
آن بهشت طلبد و اين بهشت آفرين. لاجرم آن حاجى شود و اين ناجى. خنك آن حاجى كه ناجى است!
الهینامه، علامه حسنزاده آملی
الهی
آن خواهم كه هيچ نخواهم,
الهى
اگر تقسيم شود، به من بيش از اين كه دادى نمىرسد فلك الحمد,
الهینامه، علامه حسنزاده آملی
در مجموعهاى ديدم كه جناب محتشم كاشانى (رضوان اللّه عليه) دوازده بند كه در مرثيه حضرت سيد الشهداء امام حسين عليه السّلام و وقايع جانسوز كربلا گفته است، در يكى از بندها اين مصراع را گفته است: «هست از ملال گر چه برى ذاتِ ذو الجلال»، و در مصراع دومى مبهوت و متحير بوده كه هر چه بگويد شايسته مقام ذو الجلال نيست، بعد از مدّتى مصرع دومى به او الهام شد: «او در دل است و هيچ دلى نيست بیملال».
------------------
- هزار و یک کلمه، حسن حسنزاده
مدافعان ظهور
بسم الله الرّحمن الرّحیم ▪️ادامهی مبحثِ خلیفةالله 🔶 و اگر آدم جمیع آنچه رعایا میخواهند، رعایایی
بسم الله الرّحمن الرّحیم
▪️ادامهی مبحَث خلیفةُالله
🔶 پس حق تعالی صورت ظاهری انسان را انشاء و ایجاد فرمود از حقایق و صُوَر عالم،
و انشاء فرمود صورت باطنی انسان را بر صورت خودش.
♦️جامی عبارت را این طور معنی کرده است: "ایجاد کرده است صورت انسانی را که آن صورت ظاهر شده است از حقایق و صُوَر عالم" و مراد از حقایق، موجودات مُتُحقّقه در عالماند.
🔶 خلاصه اینکه حق تعالی صورت ظاهری انسان را به وِزان حقایقِ عالم صوُری و ظاهری آفرید و صورت باطنی انسان را به وِزان صورت خودش.
♦️از این روی حق تعالی دربارهی انسان کامل فرمود: "کُنتُ سَمعَهُ و بَصَرَهُ" و نفرمود: "کُنتُ عَینَهُ و اُذُنَه"
🔶 زیرا سَمعْ، شنوایی است و این حقیقت که سَمعْ است باطن است و اُذُن، مَظهَر این باطن است که گوش است،
♦️و همچنین بَصَر، باطن است که بینایی است و عِین، مَظهر اوست که چشم است و جسمانی.
🔶 اذُن و عِین را همهی حیوانات دارا هستند و حق تعالی سَمع و بَصَر انسان است.
♦️پس بین این دو صورت ظاهری و باطنی فرق بگذار.
📚 حضرت علامه حسن زاده آملی (ره)/سدرةالمنتهی/ج۱/ص۱۲۹ و ۱۳۰