eitaa logo
مدافعان ظهور
389 دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
3.9هزار ویدیو
74 فایل
ارتباط با خادم کانال @alishh.. با به اشتراک گذاشتن لینک کانال مدافعان ظهور،در ثواب راه اندازی آن و نشر مطالب شریک باشید ★ به بهانه یه لبخند مهدی فاطمه★ لینک کانال در پیام رسان ایتا👇 @modafeanzuhur ویا https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مشاهده در ایتا
دانلود
آقای ✅۱۴۰۱/۱/۸ ✨بسم‌الله الرحمن الرحیم ✨و افویض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد ✨سلام علیکم جمیعا 💠این روزها اخبار گشایش سیاسی و پیروزی های دیپلماتیک و حتی جبهه مقاومت ، همه ما رو خوشحال کرده 🔹🔹🔹اما... 💠اما ما باید حواسمون به تنگه احد انقلاب باشه 💠ما اگر حواسمون رو جمع نکنیم دشمن از همین راه بما آسیب خواهد زد 💠و اما تنگه احد انقلاب چیه؟ ❌حجاب 💠اکر حواسمون به موضوع حجاب نباشه شک نکنید حتی اگر در همه حوزه ها پیروز بشیم باز شکست خواهیم خورد 💠درسته که حضرت آقا فرمودن معیشت مردم الان اولویت ماست ولیکن فرمودن باید حواسمون به موضوع حجاب هم باشه نباید به بهانه معیشت مردم از سنگر حجاب عقب نشینی کرد 💠مسئله حجاب اسب تروای این جنگ نرمه اگر ازش غافل بشیم از داخل ضربه خواهیم خورد 💠اماحرف من امروز این نیست چون اعتقاد بنده فرق میکنه با نگاه یک عده از دوستان عزیز 💠بنده معتقدم درسته که الان تو خیابونهای کشور داریم بی حجابی و شل حجابی میبینیم ولی آب از سر چشمه گل آلوده 🔹🔹🔹یعنی چی؟ 💠یعنی اگر دولت میخواد با مسئله حجاب برخورد کنه اول باید نظارت خودش رو بر تولید مدها و لباسها بیشتر کنه کافیه یه سر به بازار بزنید متوجه میشید که هیچ مانتو و لباس پوشیده ای برای خانمها وجود نداره و اگر هم باشه اینقدر بد قواره و داغونه که کسی میل به پوشیدنش داره 💠تو جمهوری اسلامی داره لباسهایی تولید میشه که وسط اروپا و آمریکا هم پوشیدن این نوع لباسها غدغنه 💠اگر اون آدم بدحجاب و شل حجاب نتونه به راحتی به لباسهای ناجور دست پیدا کنه وضعیت اینطور نمیشه پایان🔻🔻🔻 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
44.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸علت بیماری صرع و رابطه آن با زمان انعقاد نطفه 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
1_1602448986.mp3
10.34M
هر شب دلم پابوس مـی آیـد با غربتـی مخصـوص مـی آیـد شرح زیارتنامه ات این است: بوی بهشت از طـوس می آید 🏷 🏷 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
کار از کشف و عرضه ی گذشته این وضعیت دیگه اسمش بی بند و باریه 🏷 🏷 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام ♦️ ♦️ جلسه پنج- شبِ هفتم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۸ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش)
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام ♦️ ♦️ جلسه پنجم - شبِ هفتمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۸ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۵ 🔸 عقاید حقّه شیعه‌ اثنا عشریّه به گونه‌ای است که فهم آن‌ها به راحتی برای همگان میسّر نمی‌شود چه اینکه حدیث آل محمّد (ص) نیز چون صَعبِ مُستَصعَب است، به راحتی به فهم همگان درنمی‌آید. 🔹 با اینکه ظاهر فرمایشات اهل‌بیت علیهم السّلام که معقولات را در کسوت محسوسات ارائه می‌فرمایند، روشن است امّا اگر انسان بخواهد در آن‌ها توغّل کند و در اعماقشان غوص بفرماید، بسیار دشوار و صَعب است. 🔸 لذا می‌فرمایند حدیث آل پیغمبر (ص) را فقط سه گروه، فهم می‌کنند. مَلَک مقرّب، نبیّ مُرسَل و عبدی که خداوند قلب او را به واسطه‌ی ایمان امتحان کرده و او را در معرض ابتلائات گوناگون قرار داده است. 🔹 انسان برای اینکه به مقام فهم حديث آل محمّد (ص) برسد، باید در معرض امتحانات گوناگون، فراز و نشیب‌ها و آزمایش‌های سنگین قرار بگیرد. 🔸 در کریمه‌ی سوره مبارکه بقره آمده "وَ إذِ ابْتَلَىٰ إبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأتَمَّهُنَّ قَالَ إنِّی جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إمَامًا..." هنگامی که خدای متعال، ربّ جناب ابراهیم (ع)، ایشان را به کلماتی، ابتلاء فرمود و حضرت، همه را به نحو اتمّ به انجام رسانید، آنگاه خدای متعال به او خطاب فرمود "إنِّی جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إمَامًا" من تو را برای مردم به عنوان امام جعل کردم. 🔹 این عبارت نشان می‌دهد که امامت، مجعول است، منتها به جَعلِ الهی. لذا انسان به مقام فهم حديث آل محمّد (ص) نمی‌رسد مگر بعد از ابتلائات گوناگون. 🔸 انسان به صِرف خواندن دروس حوزوی و یا دانشگاهی، نمی‌تواند به اعماقِ اَغوارِ فرمایشات اهل‌بیت (ع) راه پیدا کند بلکه حتماً باید سختی بکشد. 🔹 چه اینکه تمامی انبیاء و ائمه علیهم السّلام نیز خودشان یکپارچه در زحمت بودند. در قرآن آمده است که هیچ‌ یک از پیغمبران الهی نیامدند مگر اینکه مردم آن‌ها را مورد اذیت و آزارها قرار دادند و آن‌ها را کشتند. 🔸 به خصوص بنی اسرائیل که بسیاری از پیغمبرانشان را به قتل رساندند. آن‌ها معتقد بودند نبوّت، به حضرت موسی ختم شده است و بعد از ایشان، پیغمبری نمی‌آید. 🔹 خداوند در قرآن به جناب رسول الله فرمود به آن‌‌ها بگو شما اگر پیغمبران خود را قبول داشتید پس چرا آن‌ها را کشتید؟! 🔸 شاید در بین هیچ طایفه‌ای، به اندازه طایفه‌ی بنی اسرائیل که فرزندان حضرت یعقوب (ع) هستند، پیغمبر مبعوث نشد امّا همه را به قتل رساندند. 🔹 زمانی هم که جناب رسول الله ظهور فرمودند، بنی اسرائیل، نبوّت ایشان را نپذیرفتند چه اینکه حضرت عیسی (ع) را نیز پذیرا نبودند و درصدد قتل آن بزرگوار برآمدند. 🔸 منتها ما معتقدیم به اشتباه، فرد دیگری را به جای ایشان به دار کشیدند و خداوند ایشان را بالا برد و زمانی که حضرت بقیة الله (عج) می‌خواهند ظهور بفرمایند، حضرت عیسی (ع) از آسمان چهارم نازل می‌شوند. 🔹 حالا همین روایت را در نظر بگیرید. زمانی که صورت ظاهری آن را می‌خوانیم، فکر می‌کنیم به راحتی آن را می‌فهمیم امّا اگر عمیق شویم، خواهیم دید که فهم آن واقعاً صَعبِ مُستَصعَب است. 🔸 مثلاً اینکه حضرت عیسی (ع) قبل از ظهور حضرت بقیةالله (عج)، از آسمان چهارم نازل می‌شود، به چه معناست؟؟ 🔹 یکی از بُطون معانی سَماواتِ سَبع (آسمان‌های هفت‌گانه)، آن است که فرض، اینجا را زمین در نظر بگیریم، بعد برویم بالاتر و اوّلین کُره‌ی نورانی و متحرّک را که ماه است، به عنوان آسمان اوّل بدانیم. 🔸 بعد از آن، عطارد را آسمان دوم. زهره را آسمان سوم و آفتاب را آسمان چهارم بدانیم و همین‌طور پیش برویم تا برسیم به سیّاره مریخ که مریخ، بشود آسمان پنجم. مشتری، آسمان‌ ششم و زحل نیز آسمان هفتم باشد. 🔹 که این معنا از سَماوات سَبع، بر اساس سُمُوّ، رفیع بودن، اِشراف وجودی داشتن و مقام تأثیری‌ای که سیّارات بر یکدیگر دارند، بیان شده است. 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام ♦️ ♦️ جلسه پنجم - شبِ هفتمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ )(ه.ق) ♦️ ۸ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۵ تا دقیقه ۳۰ 🔸 در قضایای مربوط به حضرت بقيةالله (عج) مثل ظهور، قیام، فرج و سایر مسائل، نبايد صرفاً به ظاهر روایات بَسنده کرد. 🔹 بله، ظواهر روایات هم باید مطرح بشود امّا نه به عنوان نظریه‌ای نهایی، زیرا احادیث و روایات، صَعبِ مُستَصعَب هستند و حدیث‌فهمی، بسیار دشوار است و تنها سه گروه می‌توانند آن را حمل کنند. 🔸 در "کتابُ العِلم" اصول کافی روایاتی مطرح شده به این مضمون که شما علم را همیشه از حَمَله‌ی علم بگیرید. حَمَله بر وزن فَعَله، جمع حامل به معنای حمل کننده است. 🔹 عزیزان لطف بفرمایید لفظ حمل را در روایات دنبال کنید. مثلاً در روایتی آمده که چند مَلَک به عنوان حاملان عرش الهی اند و به تعبیری عرش خدا را حمل می‌کنند. معنای این عبارات چیست؟ 🔸 یا مثلاً به خانمی که نطفه‌ای را از شوهرش تحویل گرفته و این نطفه در رَحِم او وزن پیدا کرده و او این بار و سنگینی را حمل می‌کند، به او حامله می‌گوییم 🔹 حال اگر شکم کسی را بشکافند و درون آن سنگی قرار دهند و او آن سنگ را دائماً با خود به این طرف و آن طرف ببرد، آیا به او نیز اطلاق حامله می‌شود؟ نخیر، به چنین کسی حامله نمی‌گوییم. 🔸 پس معلوم می‌شود که حَمَله و حامل، باید کسی باشد که صفت پرورانندگی داشته باشد و آن شیء حمل شده توسط او، درون کمون ذاتش پرورش پیدا کند. 🔹 در روایت دیگری آمده است که جناب رسول الله (ص) در شب معراج قطاری از شتران را دیدند که بار سنگینی حمل می‌کردند و ابتدا و انتهای آن‌ها مشخص نبود. به تعبیری غیرمتناهی بودند. 🔹 حضرت از جبرئیل سؤال کردند بار این شتران چیست؟ چه چیزی را حمل می‌کنند؟ به لفظ حمل در اینجا توجه کنید. جبرئیل فرمود این‌ها علم علی (ع) را حمل می‌کنند. 🔸 باید منظور روایت از حمل علم را فهمید. مگر علم مانند گندم و یا هر بار دیگری است که بتوان آن را بر شتر یا اسب یا هر وسیله دیگر گذاشت و آن را حمل کرد؟ 🔹 لُغَویّون بین کلمات حَمل و حِمل تفاوت قائل شدند. مراد از حِمل، باری است که در ظاهر حمل می‌شود مانند بارهايی که بر دوش کشيده می‌شود یا باری که بر شتر، اسب و سایر چهارپایان گذاشته می‌شود و منظور از حَمل، بارهای باطنی است مانند طفل در شکم. 🔸 غرض، ما در مقام فهم احادیث، صرفاً نباید به یک معنای ظاهری از آن‌ها بسنده کنیم زیرا فهمِ ظاهری آن‌ها، راحت است امّا اگر بخواهیم به عمق آن‌ها برویم و اسرارشان را بفهمیم، بسیار صَعب و دشوار است و فقط مَلَک مقرّب، نبیّ مُرسَل و عبدی که امتحان شده باشد، به آن ایمان می‌آوَرَد. 🔹 منظور از امتحان هم امتحان به ایمان است نه امتحان به اسلام. امتحان به اسلام، خیلی سخت نیست. همین که شهادتین را بگویی مسلمانی امّا امتحان به ایمان، سخت و دشوار است. 🔸 هر کسی هم به مقدار خودش امتحان می‌شود. هر کس در هر شغل و سِمتی که هست، اگر دست خلاف نداشته باشد و درست عمل کند، هنر کرده است. اینجاست که می‌تواند به فهم احادیث راه پیدا کند و أویس قَرَنی شود. 🔹 أویس قَرَنی چوپانی بود که در قَرَنِ یمن زندگی می‌کرد و اصلاً جناب رسول الله (ص) را ندیده بود. 🔸 زمانی که پیامبر اکرم (ص)، در جنگ اُحُد مجروح شدند و سنگی به دندان مبارکشان اصابت کرد و دندانشان را شکست، أویس در همان لحظه در یمن داشت چوپانی می‌کرد که یکدفعه دیدند سنگی برداشت و یکی از دندان‌هایش را شکست. 🔹 از او پرسیدند این چه کاری بود که کردی؟ او گفت در همین لحظه این دندان مبارک آقا شکسته شد. 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام ♦️ ♦️ جلسه پنجم - شبِ هفتمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۸ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۲۹ تا دقیقه ۴۴ 🔸 هنگامی که حق متعال، قلب بنده‌ای را با ایمان امتحان کند و او در این آزمون، پیروز شود، جدول وجودی‌اش باز می‌شود. 🔹 به تعبیر حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (ره): ما جدولی از بَحر وجودیم همه ما دفتری از غیب و شهودیم همه ما مَظهَر واجب الوجودیم همه افسوس که در جهل، غنودیم همه غنود یعنی فرو رفته 🔸 هنگامی که برای اشخاص، پرده کنار رود حالا برای یکی، با خواب، برای دیگری، با تصادف، انصراف، بیهوشی، ترسِ مُفرِط و امثال آن، جدول وجودی شخص باز می‌شود و حقایقی برای او ظاهر می‌شود. 🔹 و لذا اصل این است که شخصِ سالک، خودش ذکر بگیرد و از آن سوی عالَم هم به او می‌دهند البته استاد، مطالعه، مباحثه، کلاس رفتن، حرف شنیدن، نوشتن و... همگی علّت مُعِدّه‌‌اند تا برای فرد، علمی حاصل شود. 🔸 گرچه به هر میزان که برای شخص، علم حاصل شود، باز خطاب می‌رسد "وَ ما اُوتیتُم مِنَ العِلمِ اِلّا قَلیلاً" یعنی جز اندکی علم، به شما داده نشده است. کلمه‌ی "قَلیل" معنای قِلَّت و کمی دارد و زمانی که تنوینِ تقلیل و تنکیر هم بگیرد، معنای قلّت در او بیشتر می‌شود. 🔹 با اینکه در این آیه‌ی شریفه آمده است که جز اندکی علم به شما داده نشده، امّا می‌بینیم که همین علمِ اندک، در عالَم چه غوغا کرده؛ که تمامِ اکتشافات و اختراعات دریایی، زمینی و آسمانی که جهان را متحوّل کرده است، همگی از همین علمِ قلیل است. و لذا هر کجا را که بنگرید، بساطِ علم پهن است. 🔸 حضرت موسی قبل از اینکه آن مسافرت روحانی را به همراه جناب خضر آغاز کنند، به ایشان فرمود "هَل اَتَّبِعُکَ عَلَی اَن تُعَلِّمَنِ مِمّا عُلِّمتَ رُشداً" آیا می‌توانم در محضر شما باشم تا از آن چیزهایی که خودتان تعلیم گرفتید و رشد کردید، به من هم بیاموزید؟ 🔹 جناب خضر به او فرمودند "اِنَّکَ لَن تَستَطیعَ مَعِیَ صَبراً" شما استطاعت ندارید و نمی‌توانید چیزهایی را که برای شما پیش می‌آورم، تحمّل کنید. و لذا بعد از اینکه جناب خضر، سه صحنه را به حضرت موسی نشان دادند، ایشان تاب نیاوردند و به جناب خضر اعتراض کردند و همین امر، باعث جدایی آن دو از یکدیگر شد. 🔸 جناب رسول الله (ص) فرمودند اگر برادر ما موسی، سکوت می‌کرد و حرف نمی‌زد، بنا بود که جناب خضر، هزار صحنه از صحنه‌های زندگی‌اش را به او نشان دهند که حالا لفظ هزار هم دالّ بر تکثّر است نه تعیین عددی. 🔹 آقای عزیز! فهم احادیث، صَعب مُستَصعَب است. و لذا هنگامی که به مسائلِ سنگینِ معارفِ الاهیه رسیدید، سریع، سوالاتی را که یک کودک خردسال هم می‌تواند بپرسد، مطرح نکنید. 🔸 اگر به کودکی بگویید که خدا یکی است، چون هنوز ظرفیت علمی او به مرتبه‌ی عقل بالفعل نرسیده و تازه دارد ضروریات اوّلی، بدیهی و روشنِ عالَمِ علم را ادراک می‌کند، سریع می‌پرسد خب چرا دو تا یا بیشتر از آن نیست؟ 🔹 امّا شما دیگر نباید این سوالی را که به ذهن یک کودک خردسال هم رسیده است، بپرسید بلکه باید به دنبال فهم معنای یکی بودنِ خدا بروید. 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام ♦️ ♦️ جلسه پنجم - شبِ هفتمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۸ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت چهارم ⬇️⬇️ از دقیقه ۴۴ تا آخر 🔸 حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (ره) می‌فرمودند شبی در منزل قم در اتاق مطالعه‌ام نشسته بودم که دیدم چند نفر وارد اتاق شدند و حال اینکه تمام درهای منزل بسته بود. 🔹 بعد از اینکه وارد اتاق شدند، فرمودند آقای حسن‌زاده! می‌خواهیم شما را به دور کره‌ی زمین سِیر دهیم. 🔸 حضرت علّامه (ره) فرمودند در این لحظه، ناخودآگاه به یاد حدیث جناب رسول الله (ص) افتادم که فرمودند اگر برادر ما موسی، سکوت می‌کرد و حرف نمی‌زد، بنا بود که هزار صحنه از صحنه‌های زندگی‌اش را به او بنمایانند. و لذا من هم سکوت کردم و هیچ سوالی نپرسیدم. 🔹 حرف و کلام، انسان را مقیّد می‌کند. به همین دلیل فرمودند سعی کنید که اهل سکوت باشید نه اهل کلام. و لذا اگر شخصی این توفیق را داشته باشد که وقتی به محضر انسان بزرگی رسید، سوالاتش را از ایشان، به صورت سکوتی بپرسد و ایشان هم بتواند پاسخِ سکوتی به او بدهد، حقایق بسیاری برای فرد مکشوف می‌شود 🔸 در حالی که اگر شخص، سوالاتش را به لفظ در بیاورد و پاسخِ او هم به صورت لفظی باشد، باز در دلِ هر جوابی که می‌شنود، ده‌ها نقطه‌ی جهل برای او جوانه می‌زند و هزاران سوال جدید پیش می‌آید زیرا هم سوال مقیّد است و هم جواب، در حالی که حقیقتِ علم، مجرّد است و اطلاق دارد و محدود و مقیّد نیست. و لذا فرموده‌اند که علم، وجود است و وجود، محدود به هیچ حدّی نیست. 🔹 حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (ره) هم در آن ماجرا فرمودند سکوت کردیم و هیچ سوالی نپرسیدیم. بعد فرمودند مرا به طرف آسمان، بالا بردند و در کره‌ی زمین سِیر دادند و تمام اشیاءِ محیطِ زمین را با جزئیات معرفی کردند و من در تمام این لحظات، در سکوت محض، فقط می‌شنیدم. 🔸 حال ممکن است این سوال پیش بیاید که پس چرا جناب رسول الله (ص) در معراج خود، پیوسته از جبرئیل سوال می‌پرسیدند که مثلاً این گروه چه کسانی هستند؟ آن‌ها چه می‌کنند؟ و... 🔹 این است که فهم احادیث، صَعب مُستَصعَب است. گاهی اوقات بر اساس ظاهر روایتی، گمان می‌کنیم که آن را فهمیده‌ایم امّا ناگهان حدیث دیگری از راه می‌رسد و به طور کلی تمام یافته‌های ما را از حدیث قبلی، به هم می‌ریزد. 🔸 و لذا باید در الفاظ و کلمات احادیث، بسیار توغّل کرد چرا که تمام الفاظ و کلمات، مطلقا، دارای مراتبی از معانی‌اند نه اینکه تنها محدود به همین معنای خاصّی باشند که از دوران کودکی، از پدر و مادر و معلّم و استاد گرفتیم چه اینکه تمامِ مفاهیمی که از علومِ ظاهریِ فکری، برای ما حاصل شده است، ما را مقیّد و محدود کرده. 🔹 به همین دلیل است که وقتی می‌خواهیم حدیثی را معنا کنیم، تنها همین یافته‌های مفهومی، به ذهنمان می‌آید در حالی که معنای حدیث، بسیار فراتر از آن مفاهیم ذهنی و یافته‌های مفهومی ماست. و لذا هرگز نباید به معانیِ ظاهریِ آیات و روایات اکتفا کنیم. 🔸 حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (ره) در غزلی از دیوان خود، حضرت بقیّةالله (عج) را امیر قافله‌ی انسانی در سیر تعالی وجودی معرفی می‌کنند. این قافله، در حرکت است و هر کسی باید به اندازه‌ی خودش زحمت بکشد و به دنبال این قافله راه بیفتد و از آن به بعد کار نداشته باشد که چه می‌دهند. 🔹 اینکه بنشینیم و فقط منتظر باشیم که حضرت بقیّةالله (عج) تشریف بیاورند، در واقع نشان از این دارد که نمی‌خواهیم به راه بیفتیم زیرا به راه افتادن، سخت است و در مسیر، امتحانات و کُتَل‌های فراوانی از جمله مریضی، مشکلاتِ زندگی، اختلافات، مساعدت نکردن زن و مرد با یکدیگر و امثال آن برای انسان پیش می‌آید. به همین دلیل است که حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (ره) فرمودند "الهی! جان به لب آمد تا جام به لب آمد". و لذا اصل این است که به راه بیفتیم. والحمد لله ربّ العالمین 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
NAHJ 6-402-1-9.mp3
15.79M
🔰 فایل صوتی افاضات استاد صمدی آملی 🔶 ماه مبارک رمضان 1402ش (1444 ق) 🔷 جلسه 6 - 1402/1/9 (شب هشتم ماه مبارک رمضان) ✅ موضوع : شرح رساله نهج الولایه 💠 آمل - مسجد علامه حسن زاده آملی ( ره) ................................ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
‌✅ خاطره تجربه پس از مرگ حضرت علامه حسن زاده آملی (ره) 💎حضرت استاد در این خصوص مکاشفه‌ای را نقل می‌فرمایند: در سحر شب یکشنبه 5 مردادماه 1348 بعد از ادای نافله شب و نافله و فریضه صبح در اربعینی که ذکر جلاله «الله» را هر روز بعد از نماز صبح به عددی خاص داشتم، بعد از این ذکر به توجه نشستم که ناگهان جذبه و حالتی دست داد و بدن طوری به صدا در آمد و می‌لرزید، آن چنان صدایی که مثلاً تراکتور روی سنگ‌های درشت و جاده ناهموار می‌رود، دیدم که جانم از بدنم مفارقت کرد و متصاعد شد ولی در بدنی مثل بدن عالم خواب قرار دارد، تا قدری بالا رفت. دیدم در میان خانه‌ای مانند پرنده‌ای که در خانه‌ای در بسته گرفتار شده است و به این طرف و آن طرف پرواز می‌کند و راه خروج نمی‌یابد، تخمیناً در مدت یک ربع ساعت گرفتار بودم و به این سو و آن سو می‌شتافتم، دیدم در این خانه زندانیم، نمی‌توانم به در بروم، سخنی از گوینده‌ای شنیدم و خود او را ندیدم که به من گفت: این محبوس بودنت بر اثر حرف‌های زیاد و بیخود تو است، چرا حرف‌هایت را نمی‌پایی!؟ 🔆من در آن حال چندین بار خدای متعال را به پیغمبر خاتم(ص) برای نجاتم قسم دادم و به تضرع و زاری افتادم که ناگهان چشمم به طرف شمال خانه افتاد که دیدم دریچه‌ای که یک شخص آدم بتواند به در رود برویم گشوده شد، از آنجا در رفتم و پس از به در آمدن چندین به سوی مشرق در طیران بودم و دوباره به جانب قبله رهسپار شدم. 🔅و هنگامی که از حبس رهایی یافتم، یعنی از خانه به در آمدم، آن خانه را بسیار بزرگ و مجلل دیدم، که در میان باغی بنا شده است و آن باغ را نهایت نبود و آن را درخت‌های گوناگون پر از شکوفه سفید بود که در عمرم چنان منظره‌ای ندیدم. 🔅و می‌بینم که به اندازه ارتفاع درخت‌ها در هوا سیر می‌کنم به گونه‌ای که رویم، یعنی مقادیم بدنم همه به سوی آسمان است و پشت به سوی زمین و به اراده و همت و فرمان خود نشیب و فراز و بسیار خدای متعالی را به پیغمبر خاتم و همه انبیاء قسم دادم که کشف حقایقی برایم دست دهد و در همین حال به خود آمدم. 🔅آن محبوس بودن چند دقیقه، بسیار در من اثر بد گذاشت به گونه‌ای که بدنم خسته و کوفته شده بود و سرم و شانه‌هایم همه سخت درد گرفت و قلبم به شدت می‌زد. 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
13.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 یعنی چی؟ 🔸یه تعریف متفاوت و دلنشین که احتمالا کمتر شنیده‌اید! 🌷 بخشی از مبحث چگونه به خدا و (عج) مقرب شویم؟ ‎ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یـابن‌الـحسـن! منو نگـهـدار😭 🔰 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️آیا در ایران دزدیده خواهم شد؟؟؟ تصورات عجیب یک توریست خارجی قبل از سفر به ایران! 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
🌹 اگه سر سفره افطار به کسی که کنارمان نشسته بگوئیم: روزه ات قبول باشه، اون چی جواب میده؟ حتما میگه: از شمام قبول باشه و ممنونم و کلی بهمون محبت میکنه. 🌹 حالا اگه سر افطار سرمون رو بالا بگیریم و به (عج) عرض کنیم: آقاجون روزه‌تون قبول، مطمئن باشید آقا هر جوابی بدهند، دعاشون در حقمون مستجابه. من سر سفره افطار میگم: آقاجون روزتون قبول باشه و امید دارم به اینکه آقا بفرمایند: از شمام قبول باشه، عاقبت بخیر بشی . 💐 👈 این پیام رو آنقدر منتشر کنید که همه سر افطار با امام زمان (عج) حرف بزنن و به یاد حضرت امام مهدی(عج) باشند و برای ظهورش دعا کنند. 💓 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 💓 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
4_5996554457305843279.mp3
29.01M
🎙 جلسه نهم در محضر 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
🎙 جلسه نهم در محضر 🔴 بسیار شنیدنی 👌 قوانین بشری یا قوانین الهی؟ 🔹 دقیقه ۲ حکیم در بُعد عملی و حکیم در بُعد نظری 💦 حکیم کسی است که وقتی حرکت کند و در عالم آفرينش جستجو کند،هیچ تناقضی را در عالم نبیند. 💦 اگر انسان به مقام عقل کل خودش رسید،اينجا دیگر در این عالم هیچ گونه اشکال و تناقضی نمی بیند. 🔹 دقیقه ۴ "الذی خلق سبع سماوات طباقا ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت فارجع البصر هل تری من فطور" ۳،ملک آیا شما در این عالم تفاوت می بینی؟ تفاوت در صُنع می بینی؟ چشمت را باز کن،آیا سستی در این عالم می توانی ببینی؟همه جای این عالم استحکام و قوت است. 💦 عالم بر مبنای ریاضی و هندسه خلق شده "الشمس و القمر بحسبان"۵،الرحمن خورشید و ماه را روی حساب خلق کردیم. 🔹 دقیقه ۵ یکی از نام های خداوند حکيم است.حکیم یعنی محکم کار،کسی که کارش را محکم می کند. و هر استحکامی از ناحیه‌ی محاسبه است. 🔹 دقیقه ۷ " والسماءرفعها و وضع المیزان "۷،الرحمن ببینید صحبت از میزان است. 🔹 دقیقه ۹ شما در بدن انسان تناقض پیدا نمی کنید. 🔹 دقیقه ۱۱ یا قبول داریم که خداوند برای آفرينش عالم علت تامه است،علت تامه هم صدور معلول از او واجب و حتمی است،نمی شود که نباشد،علت تامه باشد و معلول ایجاد نشود. اگر بگوییم: خداوند علت تامه نیست. پس خالق نیست. 🔹 دقیقه ۱۴ وقتی بگوییم: فاعلیت ذاتی خداست،دیگر بحث تمام است،چون ذاتی قابل سؤال نیست. 🔹 دقیقه ۱۵ فایده‌ی از تکلیف چیست؟ 💦 هدف از این که خداوند ما را آفرید، برای این بود که کمالات انسانی آشکار شود. پیامبر(ص)فرمود: هر انسانی یک معدنی مثل معدن طلا و نقره است. 🔹 دقیقه ۱۷ در معدن وجود ما اسماءالله هستند،ما همه از اسماءالله تشکیل شدیم. 💦 عالم ماده عالمی است که انسان ها در اينجا از همدیگر جدا می شوند، همچنین در این عالم ماده،حرکت وجود دارد، انسان ها می توانند،حرکت کنند، یک حرکت باطنی یک حرکت جوهری و ذاتی و کم کم خودشان را در مسیر آن اسمی که اينها را تشکیل داده به کمال برسند. 🔹 دقیقه ۱۹ انسان ها را چگونه در آن اسم خودشان به فعلیت برساند؟با امر ونهی است که می توانند به کمال برسند. 💦 مثلأ خداوند امر می کند که نماز بخوانید،این امر به نماز خواندن دو خاصیت دارد، اولا انسان های سعید را از شقی جدا می کند و بعد از اینکه جدا کرد، اينها را در همان سعادت یا شقاوت به کمال می رساند. 🔹 دقیقه ۲۴ آیا می شود قانون الهی را کنار بزنیم، قانون بشری را بیاوریم؟با توجه به مطلبی که گفتم،نه کسانی که قانون بشری را کافی می دانند،اينها بشر را یک حیوانی می دانند،در حالی که انسان یک حقیقتی است که ریشه در عالم اسماء الهی دارد. 💦 دین اگر گفته به تکالیف من عمل کنید،به خاطر آن جهان بینی خاصی است که دین از انسان می کند. 🔹 دقیقه ۲۸ قوانین در دنیای غرب اصل اوليه در قانون آزادی انسان است،یعنی آزادی در لذت و منفعت 💦 در بينش الهی این طور نیست، در بينش الهی انسان جانور نیست، انسان مرغ باغ ملکوت است. 💦 در بينش الهی می گویند: انسان یک موجود دو بعدی است. 💦 " لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم،ثم رددناه اسفل سافلین" ۴و۵،تین انسان یک موجودی است که هم بعد احسن تقویم دارد که بُعد الهی اوست و هم بعد اسفل سافلینی دارد که بعد خاکی اوست. 🔹 دقیقه ۳۳ اصل اوليه این است که انسان یک موجود دو بعدی است و اصل دوم این است که این دو بعد با همدیگر سازش ندارند. 🔹 دقیقه ۳۸ نفرین تکوینی انسانی که محل اصلی او در نزد خدا بوده،حالا این انسان به مردار دنیا و زندگی دنیا قانع شود و... این مورد نفرین تکوینی این عالم قرار می گیرد. 🔹 دقیقه ۴۱ عدم‌شناخت درست انسان 🔹 دقیقه ۴۳ اینجا باید قانون جوری وضع شود که هر انسانی را در آن حقیقت اسمی خودش به کمال برساند،قوانین بشری نمی توانند این کار را بکنند، چون انسان که‌ نمی داند،ما از بطن حقیقت انسان ها غافلیم.کسی باید برای ما قانون بگذارد که اصل و حقیقت وجود ما اوست. 🔹 دقیقه ۴۵ انسان حیوان نیست،انسان خداست،یک تکه‌ ای از وجود خداست که به اینجا آمده 💦 نزول از کجا ما نازل شدیم؟از ذات خدا 🔹 دقیقه ۵۳ قرار نیست که نتیجه‌ی تکلیف به خدا برسد، بگوییم خدا سود می برد و اگر تکلیف نکند، ضرر می کند،نه قرار است انسان ها در سایه‌ی تکلیف به کمال برسند. ۱۸ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
🖼🔹 شبهای ماه مبارک رمضان مبحث عرشی با بیانات حکیم فرزانه عصر، آیت‌الله صمدی آملی(مدظله) 📚 با تفسیر و شرح کتاب نهج‌الولایه حضرت علامه حسن‌زاده املی(ره) با محوریت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) 🕌 حسینیه کوثر(نوری‌ها)، خیابان شیخ فضل‌الله نوری آمل. 📆 از جمعه 11 فروردین، هر شب، تا پایان ماه مبارک رمضان ⏰شروع : ساعت 21 شب 🖥 پخش زنده از سایت تجلی اعظم : https://www.tajallieazam-live.com/
❤️🥀
بشریت در حال تجربه یک بزرگ از خلسه ی جدایی به حقیقت عشق و وحدت است که مشابه آنرا هرگز در چندین سده اخیر مشاهده نکرده است☀️ زنگ بیدار باش مدتهاس زده شده است و هنوز تعداد بسیاری در خواب هستند. زمان مانند گذشته دیگر فرصت آنرا نخواهد داد تا خود را دریابیم اگر هنوز در خواب باشیم، بلکه با تلنگری محکم از خواب شیرین بیدارمان میکند. معنا و مفهوم زمان نیز در حال تغییر کردن است، در دو سال اخیر برای انسان های آگاه فرصت دگرگونی های عمیق و بی سابقه ای فراهم شد که اکنون زمان نتیجه و شکوفایی رسیده است. بال هایتان را باز کنید، شما لیاقت رویارویی با فصل جدید زندگی جدیدتان را دارید زیرا پرواز در طوفان را آموخته اید ⭐️💐⭐️
✍ شعر کعبه امید علامه حسن زاده آملی برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه: محبوب من که دائم هستم بگفتگویت معشوق من که دائم هستم به جستجویت آیا شود که روزی، روزی شود حسن را احسان گونه گون و الطاف نوبنویت بشنیده ام که خویت چون روی تست دلکش ای من فدای رویت ای من فدای خویت آیا شود که روزی با چشم خویش بینم آن قامت رسا و رخسارۀ نکویت ای که به لیله القدر کرّ و بیان بالا  اسرار هر دو عالم گویند مو به مویت آیا شود که روزی تفتیده جان ما را از تشنگی رهایی زآب زلال جویت ای آستان قدست دارالسلام جانها بس کاروان که بسته بار سفر بسویت آیا شود که روزی این زار ناتوان را باری دهی ز لطفت پایی نهد به کویت ای شاهد دل آرا در بزم آفرینش وی شاهدان عالم مشتاق دید رویت  آیا شود که روزی این عاشق وصالت دستی رساند اندر دامان مُشکبویت ای کعبه امید خوبان درگه عشق     چون تو خدیو باشی خود آبرو خدویت آیا شود که روزی اندر برت حسن را گویی چه خوش رسیدی اینک به آرزویت 📔دیوان اشعار __________ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 امام زین‌العابدین، علی بن الحسین علیه السّلام فرمودند: 🍀 مَن ثَبَتَ عَلي مُوالاتِنا في غَيبَةِ قائِمنا ، اَعطاهُ اللهُ عَزّ و جَلَّ اَجرَ اَلفَ شَهيدٍ مِن شُهداءِ بَدرٍ و أُحُدٍ . 🍃 کسی که بر ولایت و محبّت ما در زمان غیبت قائم ما ثابت قدم بماند ، خدای عزّ و جلّ پاداش هزار شهید از شهدای بدر و أُحُد را به او عنایت می فرماید . 📖 کمال الدین، باب ۳۱، حدیث ۷ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جذب رحمت 💥 جذب رحمت، جذب عنایت با سوز و اشک است. 💥 توسل زیاد 💥 سجده و گریه 💥 اگر کسی را خداوند سجده های در نیمه شب و سجده های طولانی و اشک توفیق داد،بداند که خداوند يک بابی را از رحمت برایش باز کزده 💥 امام صادق (ع): وجدت النور فی البکاء و السجده 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه‌ السّلام ♦️ ♦️ جلسه ششم - شبِ هشتمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۹ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۱ 🔸 یکی از خصائصی که در جوامع روایی، برای احادیثِ صاحبانِ عصمتِ آلِ محمّد (ص) بیان شده است، صَعبِ مُستَصعَب بودن آن‌هاست. 🔹 از جنبه‌ی اِستِمزاجی، گویا فرمایشاتِ هیچ‌یک از صاحبان عصمتِ قبل از پیغمبر اکرم (ص)، جز تعداد اندکی از رسولان و انبیای الهی، در رتبه‌ی فرمایشات آل پیغمبر (ص) قرار نمی‌گیرد و فرمایشات آن بزرگواران برای اقوامشان، صَعب مُستَصعَب نبوده است. 🔸 ظاهراً کتاب‌های انبیای قبل از جناب رسول الله (ص)، در مرتبه‌ی الفاظ، وحی نبودند بلکه خودِ این بزرگواران، مضامینِ حقایقی را که از عالَم غیب تلقّی می‌کردند، در قالب الفاظی به زبانِ قومشان، به آن‌ها ابلاغ می‌کردند در حالی که خاتم انبیاء (ص)، عینِ کلمات و الفاظی را که از جناب جبرئیل، به عنوان قرآن، تلقّی می‌کردند، به کُتّاب وحی املاء می‌فرمودند. 🔹 به عبارت دیگر جناب رسول الله (ص)، عینِ الفاظِ تلقّی شده‌ی املائیه‌ از سوی جبرئیل را، مجدّداً به کُتّاب وحی املاء می‌فرمودند چرا که مردم، خودشان این قدرت را ندارند که حقایق وَحیانی را مستقیماً از جناب جبرئیل که واسطه در علمِ نظام هستی است، تلقّی کنند. 🔸 و لذا پیغمبر اکرم (ص) واسطه در املاءِ حقایق وَحیانی‌اند چه اینکه ظاهراً احادیث قُدسیّه هم به همین صورت است یعنی جناب رسول الله (ص)، عینِ الفاظ و کلماتِ احادیث قُدسیه را از جناب جبرئیل، و ایشان هم از حق متعال تلقّی می‌کردند و برای مردم نقل می‌فرمودند. 🔹 جناب رسول الله (ص)، آنچه را که در مقام وحیِ تنزیلی، از جبرئیل تلقّی می‌کردند، به همان ترتیب و نظمِ قرآنِ دفعی، به کُتّاب وحی املاء می‌فرمودند یعنی تمام قرآن کریم، از سوره‌ی حمد تا سوره‌ی ناس، به وِفق اِنزال دفعی، تنظیم شدند زیرا قبل از وحیِ تنزیلی، کلّ قرآن، با همان ترتیبی که الان در محضرش تشرّف داریم، به صورت دفعی بر پیغمبر اکرم (ص) نازل شده بود. 🔸 مثلاً کلّ سوره‌ی بقره که جزء سوره‌های مُطَوّل قرآن است و بیش از دویست آیه دارد، در هنگام تنزیل، یکجا بر پیغمبر اکرم (ص) نازل نشد بلکه در شرایط مختلف و بر اساس مناسبت‌هایی، هر بار چند آیه از آن نازل می‌شد و جناب رسول الله (ص) آن‌ها را بر اساس نظمِ قرآنِ دفعی، در جایگاه خود قرار می‌دادند 🔹 همانند جدولی که خانه‌های آن، به مرور، به صورت پراکنده پُر می‌شود و زمانی که آخرین خانه‌ی جدول، پُر شود، کلّ آن کامل می‌شود. 🔸 ظاهراً آخرین آیه‌ای که بر پیغمبر اکرم (ص) نازل شد و با نزول آن، وحیِ تنزیلیِ قرآن به اتمام رسید، آیه‌ی ۲۸۱ سوره‌‌ی مبارکه‌‌ی بقره بود؛ "وَ اتَّقُوا یَوماً تُرجَعونَ فیهِ اِلَی اللهِ ثُمَّ تُوَفَّی کُلُّ نَفسٍ مَّا کَسَبَت وَ هُم لایُظلَمون". 🔹 این آیه‌ی شریفه، نُه روز و یا بیست و دو روز قبل از وفات جناب رسول الله (ص) بر ایشان نازل شد و با نزولِ آن، قرآن تنزیلی، به وفق قرآن اِنزالی تکمیل شد. 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه‌ السّلام ♦️ ♦️ جلسه ششم - شبِ هشتمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۹ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۱ تا دقیقه ۲۲ 🔸 اهل بیت (ع) و آل پیغمبر، کسانی هستند که قرآن را مُشافِهَةً از خودِ حق متعال می‌شنوند. حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (ره) در کتاب‌هایشان فرموده‌اند که روایات، جَداولِ وجودیِ قرآن کریم‌اند که این عبارت، یکی از اصول، اُمّهات و مفاتیحِ فهم قرآن کریم است. ➖ مُشافِهَة = سخن و گفتگوی شفاهیِ رو در رو 🔹 هر آنچه از زبان مبارکِ اهل بیت (ع) صادر می‌شود، حتّی گفتگوهای متعارفِ روزمرگی‌شان، مطلقاً، از قرآن استخراج شده است که در حقیقت، تمام یافته‌های این بزرگواران، مُستَنبَطاتِ قرآنی است و حتّی قرآن را هم از جدول وجودی جناب خاتم انبیاء، مُشافِهةً از خودِ حق متعال می‌شنوند و جبرئیل به عنوان واسطه مطرح نیست. 🔸 جناب جبرئیل، واسطه در مقام وحیِ تنزیلی بود نه وحیِ اِنزالی. در وحیِ اِنزالی، حتّی مَلَکِ مقرّب هم واسطه بین جناب رسول الله (ص) و حق متعال نبود بلکه خاتم انبیاء (ص)، بر اساس آیه‌ی "اِنَّکَ لَتُلَقَّی القُرآنَ مِن لَدُن حَکیمٍ عَلیمٍ"، قرآن را از خودِ حق متعال تلقّی فرمودند که از این امر، تعبیر به تلقّی محمّدی (ص) می‌کنیم. 🔹 اهل بیت (ع) هم قرآن را از جدولِ وجودیِ جدّ بزرگوارشان خاتم انبیاء (ع)، مستقیماً از حق متعال می‌شنوند. و لذا اهل بیت (ع)، مُقلِّدِ اصطلاحیِ جناب رسول الله (ص) نیستند و این طور نیست که فقط همان قرآن تلقّی شده‌ی پیغمبر اکرم (ص) را بگیرند و برای مردم معنا کنند. 🔸 اگر جناب امیرالمومنینِ صاحب عصمت، مُقلِّد بودند نه مُحقِّق، پس فرق ایشان با دیگر صحابه‌‌ی پیغمبر اکرم (ص) در چه بود و چه تفضّلی بر آن‌ها داشتند؟ چه اینکه افرادی همچون ابن عبّاس، اُبیّ بن کعب و دیگران نیز همانند جناب امیرالمؤمنین (ع)، کاتب وحی بودند و نزد پیغمبر اکرم (ص) از ابتدا تا انتهای قرآن را نوشتند. 🔹 در بین صحابه‌ی جناب رسول الله (ص) هیچ‌کس نمی‌تواند همانند امیرالمؤمنین (ع) قرآن را با تمام شئونش، از حق متعال تلقّی کند. و لذا جناب رسول الله (ص) خطاب به امیرالمؤمنین فرمودند "اِنَّکَ تَسمَعُ ما اَسمَع وَ تَری ما اَری" یعنی علی جان! تو هم مثل من، هم جبرئیل را می‌بینی و هم از او می‌شنوی. 🔸 پس هنگامی که امیرالمؤمنین (ع) به عنوان کاتب وحی، آیات قرآن را از پیغمبر می‌شنوند و می‌نویسند، این طور نیست که همانند دیگر کاتبان وحی، تنها همان آیاتِ املائیِ پیغمبر (ص) را کتابت کنند بلکه در همان لحظه‌‌ای که جناب رسول الله (ص)، آیات الهی را از جبرئیل تلقّی می‌کنند و املاء می‌فرمایند، جناب امیرالمومنین (ع) هم جبرئیل را می‌بینند و آیات الهی را از او می‌شنوند. ‌و لذا کتابتِ امیرالمومنین (ع) محقّقانه است نه مقلّدانه. 🔹 بعد از اینکه عُمَر، در لحظه‌ی ارتحال جناب رسول الله (ص)، آن غائله را بر پا کرد، جناب امیرالمومنین (ع) دریافتند که هم اصلِ قرآن، و هم تفسیر و تأویل آن در خطر است. به همین دلیل به محض اینکه جناب رسول الله (ص) را دفن کردند، مُلازمِ منزل شدند تا هر آنچه را که از تفسیر و تأويل قرآن، در طی بیست و سه سال، از جناب رسول الله (ص) تلقّی کردند، جمع‌ آوری کنند. 🔸 و لذا امیرالمؤمنین فرمودند به والله قسم هرگز عبا روی دوشم نمی‌گیرم؛ یعنی از منزل بیرون نمی‌روم "حَتّی أجمع القُرآن" تا قرآن را جمع آوری کنم. 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه‌ السّلام ♦️ ♦️ جلسه ششم - شبِ هشتمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۹ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۲۲ تا دقیقه ۳۳ 🔹 در حالات امام صادق (ع) آورده‌اند که ایشان در نمازی که دقیقاً مشخص نیست چه نمازی بوده؛ آیا نمازهای یومیّه بود یا دیگر نمازها؟ فقط در عبارت آمده "فِی صَلاةٍ"، در نمازی، حالشان منقلب می‌شد که همین‌جا اشاره‌ای به جناب حبیب بن مظاهر کنیم. 🔸 در روایتی آمده، لحظات آخر شهادت جناب حبیب بن مظاهر، هنگامی که حضرت سیدالشهدا (ع)، سَر ایشان را به دامن گرفته بودند، خطاب به حبیب فرمودند حبیب! من شهادت می‌دهم که تو در یک رکعت نماز، کلّ قرآن را ختم می‌کردی. 🔹 مثل اینکه جناب حبیب بن مظاهر، دستورالعملی داشتند که در یک رکعت نماز، کلّ قرآن را ختم کنند. حال این دستورالعمل را از چه کسی گرفته بودند، مشخص نیست. آیا از خودِ جناب سیّدالشهدا تلقّی فرموده بود یا از پیامبر اکرم (ص)؟ چون حبیب، جناب رسول الله (ص) را نیز زیارت کرده بود. 🔸 حال ممکن است افرادی این حدیث را بشنوند و بگویند چطور ممکن است شخصی بتواند در یک رکعت، کلّ قرآن را ختم کند؟ اینجاست که بايد گفت "إنَّ حَديثَ آل مُحمّد (ص) صَعبٌ مُستَصعَبٌ" 🔹 مرحوم جناب آقای کشمیری (ره) می‌فرمودند اگر در روایات، دستورالعمل‌های سنگینی را ملاحظه کردید که ذهن، توان فهم آن‌ها را نداشت، بدانید که این دستورها، مُختصّ به کُمّلین از اولیاء الله است و تنها خودِ آنان می‌دانند چطور آن‌ها را پیاده کنند. 🔸 برگردیم به بحث. اشاره شد که امام صادق (ع) در نمازی، حالشان منقلب می‌شد که راوی می‌گوید حالت غَشوه به ایشان دست می‌داد 🔹 به حضرت عرض کردند چه چیزی باعث می‌شود که این حال به شما دست دهد؟ آقا فرمودند در این نماز، آیات قرآن را آن‌ قدر تکرار می‌کنم تا اینکه آن‌ها را مستقيماً از خودِ حق متعال می‌شنوم. 🔹 این‌ها در واقع، قرآنِ شنیداریِ مُشافهیِ آل پیغمبر (ص) است. 🔸 در روایتی دیگر، از امام صادق (ع) نقل شده است که ایشان راجع به آیه ۶۰ سوره بقره فرمودند من این آیه را به این صورت شنیدم که "وَ إذِ اسْتَسْقَىٰ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ بِوِلایَةِ علیّ بن أبى طالب فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ" 🔹 که اگر برویم متن قرآن را نگاه کنیم، می‌بینیم که عبارت بِوِلایَةِ علیِّ بن أبى طالِب در آیه نیست. 🔸 به همین دلیل است که اهل سنّت می‌گویند شیعه، قائل به تحریف قرآن است و به این‌گونه از روایات اهل‌بیت علیهم السّلام استناد می‌کنند، در حالی که آن‌ها به سِرّ فرمایشات این بزرگواران نرسیدند. 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه‌ السّلام ♦️ ♦️ جلسه ششم - شبِ هشتمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۹ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت چهارم ⬇️⬇️ از دقیقه ۳۳ تا آخر 🔸 روزی ابوحنیفه به محضر امام صادق (ع) رسید. همین که وارد منزل شد، امام کاظم (ع) را که کودک خردسالی بودند، در حال نماز خواندن مشاهده کرد. 🔹 ظاهراً روبه‌روی حضرت درِ بازی قرار داشت. ابوحنیفه فوراً رو به امام صادق (ع) کرد و گفت لطف بفرمایید به فرزندتان بگویید نماز خواندن به سوی درِ باز، کراهت دارد. 🔸 امام صادق (ع) به او فرمودند اجازه دهید تا نماز ایشان تمام شود و خودتان با او صحبت کنید. نماز حضرت که تمام شد، ابوحنیفه به ایشان گفت: خواندن نماز به سوی درِ باز کراهت دارد. حضرت به ایشان فرمود آن خدایی که من به سوی او نماز می‌خوانم، از این درِ باز به من نزدیک‌تر است. 🔹 که در روایت دارد "فَبُهِتَ أبوحنیفه". ابوحنیفه، صاحب مذهب حَنَفی، مقابل کودکی چهار، پنج ساله مبهوت شد مثل قضیه حضرت ابراهیم (ع) که وقتی نمرود ادعای خدایی کرد، حضرت ابراهیم (ع) به او فرمود خدای من کسی است که آفتاب را از مشرق به سوی مغرب می‌آوَرَد، حال که تو ادعای خدایی می‌کنی، پس خورشید را از مغرب به مشرق بیاور. اینجا قرآن دارد که "فَبُهِتَ الّذی کَفَر" 🔸 غرض، احادیث، صَعبِ مُستَصعَب هستند زیرا هر آنچه که از زبان مبارک آل محمّد (ص) صادر می‌شود، همه از متن قرآن است نه صرفاً ظاهر آن. 🔹 البته اگر کسی ظاهر قرآن را نیز به وفق باطن، پیاده کند، حقایق زیادی از آن استنباط خواهد کرد چنانچه در وادی علوم غریبه، بیشتر، ظاهر قرآن از جمله حروف و اعداد آن مدّنظر است. 🔸 فردی به محضر امام صادق (ع) آمد. به آقا عرض کرد مدّتی است درد شکم دارم و هر چه درمان کردم، نتیجه‌ای حاصل نشد. امام به او فرمودند از مالِ شخصی خانم‌ات، مقداری عسل بخر و آن را با آب بارانی که هنوز به زمین نرسیده و آلوده نشده، مخلوط کن و بخور. ان شاء الله بهبود می‌یابی. 🔹 آن فرد، سریع بلند شد تا برود. موقع رفتن، حضرت به او فرمودند چرا از من نپرسیدی که این دستورالعمل را از کجای قرآن اَخذ کردم و به تو دادم؟ 🔸 در واقع امام صادق (ع)، با این جمله، تلنگری به آن فرد زدند که چرا کورکورانه تقلید می‌کنید؟ درست است حرف ائمه علیهم السّلام برایمان سَند است امّا با این حال این بزرگواران نمی‌خواهند افراد، چشم بسته از آن‌ها ‌تقلید کنند. 🔹 بعد از آن، حضرت سه آیه از آیات قرآن را برای او پیاده فرمودند. یکی راجع به باران بود. دیگری، درباره مال همسر و سومی هم راجع به عسل. سپس حضرت به او فرمودند هر آنچه که ما می‌گوییم، همه از متن قرآن کریم است. 🔸 لذا از آن جایی که قرآن، صَعبِ مُستَصعَب است، احادیث برگرفته از آیات نیز، صَعبِ مُستَصعَب هستند. 🔹 هیچ‌یک از پیامبران، قبل از جناب خاتم انبیاء، قدرت حمل قرآن را نداشتند و تنها جناب رسول اکرم (ص) بودند که مخاطب آیه "وَ إنَّك لَتُلَقَّى القُرآنَ مِن لَدُن حَكيمٍ عَليمٍ" قرار گرفتند. 🔸 اگر هم لفظ "آدم" را در آیه "وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا"، حضرت آدم ابوالبشر (ع) بگیریم، همچنان مقام تعلیمی ایشان، مقام تلقّیِ از حکیمِ علیم نیست بلکه مقامی تنزّل یافته‌تر از آن است. 🔹 لذا وقتی متن قرآن تا این حد، سنگین است، طبیعتاً احادیث اهل‌بیت علیهم السّلام نیز که از متن قرآن اند، به همان اندازه صَعب و دشوارند. 🔸 مرحوم جناب امین الاسلام طبرسی در ابتدای مجمع البیان، حدیثی از جناب رسول اکرم (ص) آوردند که ایشان فرمودند هر حرفی از حروف قرآن، هفتاد هزار معنا دارد که به تعبیر آیات ابتدایی سوره آل عمران، هیچ‌کس جز الله و راسخون در علم، آن را نمی‌یابد. 🔹 مراد از راسخون در علم نیز کسانی هستند که احادیث‌شان صَعب مُستَصعَب است. والحَمدُ للهِ ربّ العالَمین 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
😡❇️ ناراحتی شیطان از چیست؟❇️ پیامبر اکرم ص به شیطان فرمودند : از امتم چرا ناراحتی ؟ شیطان گفت : امت تو خصوصیاتی دارند که امت های دیگر ندارند. 1⃣اول اینکه : وقتی به هم می رسند « سلام » می کنند که سلام اسم خداوند است و من از این اسم می ترسم. 2⃣دوم اینکه : وقتی همدیگر را می بینند به یکدیگر « دست » می دهند و تا دستهایشان از هم درنیامده گناهشان بخشیده می شود. 3⃣سوم اینکه : وقتی می خواهند غذا بخورند « بسم الله » می گویند و من دیگر نمی توانم غذا بخورم و گرسنه می مانم. 4⃣چهارم اینکه : بعد از غذا خوردن « الحمدالله » می گویند. 5⃣پنجم اینکه : وقتی اسم تو می آید بلند « صلوات » ختم می کنند و آن قدر ثواب آن زیاد است که من فرار می کنم. 6⃣ششم اینکه: وقتی می خواهند کاری بکنند « انشاء الله » می گویند و من دیگر نمی توانم در آن کار دخالت و آنها را گمراه کنم. 7⃣هفتم اینکه : صدقه می دهند ، وقتی که « صدقه » می دهند هم گناهان آمرزیده می شود و هم هفتاد نوع بلا را از خود دور می کنند . به همین دلیل حضرت نبی اکرم (ص) فرمودند : وقتی انسان دستش را در جیبش می کند تا صدقه بدهد هفتاد شیطان دست او را می گیرند تا او را منصرف نمایند. 8⃣هشتم اینکه: آنان قرآن می خوانند و در خانه ای که « قرآن » خوانده می شود دیگر جایی برای من نمی ماند چون در آن خانه ملائکه رفت و آمد می کنند. 9⃣نهم آنکه: مرا زیاد لعنت می کند . با هر بار « لعنت » یک زخم بر تنم می افتد و تا زمانی که آن شخص را به گمراهی نکشانم آنها خوب نمی شوند. 🔟دهم اینکه: هنگامی که گناه می کنند سریع « توبه » می کنند و زحمات مرا به هدر می دهند. @modafeanzuhur
سالروز وفات ام‌المومنین، حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها، برتمام شیعیان تسلیت و تعزیت باد. 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌
NAHJ 7-402-1-10.mp3
20.77M
🔰 فایل صوتی افاضات استاد صمدی آملی 🔶 ماه مبارک رمضان 1402ش (1444 ق) 🔷 جلسه 7 - 1402/1/10 (شب نهم ماه مبارک رمضان) ✅ موضوع : شرح رساله نهج الولایه 💠 آمل - مسجد علامه حسن زاده آملی ( ره) ................................ 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇 https://eitaa.com/modafeanzuhur‌