مدافعان ظهور
🤲 اللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَ الْعَظَمَهِ 🤲 وَاَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ 🤲 وَ اَهْل
طیب الله انفسکم
بسیار زیباست
عالی بود علی جان
🍂🌺🍂
نوشتار حاضر نامه ای است در عید فطر به یک دوست که توسط علامه حسن زاده آملی به رشته تحریر درآمده و در کتاب "هزار و یک کلمه" منتشر شده است.
متن نامه به این شرح است:
" مصحف کریم را گشودیم سوره یوسف از زبان حضرت یعقوب(ع) آمد: ولا تیأسو من روح الله.
اهم مطالب در طلیعه امر دو چیز است یکی توحید و دیگر معرفت نفس که تواند مظهر اتم وی گردد.
اما توحید این که سالک با قدم معرفت به جایی رسد که جمع بین تفرقه و جمع کند، و تنزیه از تنزیه و تشبیه نماید. همانطور که کشاف حقایق امام بحق ناطق حضرت جعفر صادق(ع) فرموده است: الجمع بلا تفرقه زندقه ، و التفرقه بدون الجمع تعطیل، والجمع بینهما توحید. و این توحید حقیقی اسلامی است و کلام وحی بدان ناطق است که هوالاول و الآخر و الظاهر و الباطن. در بیان آن بتمثیلی اکتفا می کنیم- خاک بر فرق من و تمثیل من-: در عالم رؤیا آنچه که مشاهده می گردند همه از منشئات نفس اند پس قائم بنفس و از شئون وی اند، و چون نفس موجود حی مدرک عالم بذات خود است شئون او نیز با همه کثرتی که دارند حی و مدرک اند و درواقع یک حقیقت بنام نفس است که بصور کثیره درآمده است و خود با این که همه است فوق همه است. این کثرت صور منافی با وحدت شخصیه نفس نیست بلکه هرچه صور بیشتر باشد دلالت بر قوت وحدت نفس می کند. و نفس بر جمیع این صور کثیره قاهر است و همه آنها مقهور وی، پس نفس هر یک آنها است که جز شئون نفس نیستند، و هیچیک آنها نیست که نفس در حد هیچیک محدود نیست. پس نفس را با هر یک از این منشئاتش جمع کردی و از هر یک تفرقه نمودی. و نیز نفس را فقط مجرد ندانستی که از کثرت تنزیهش کنی، و او را در هیچ صورتی از صور کثرت مقید نکرده ای تا قائل به تشبیه بوده باشی بلکه او را از این تنزیه و تشبیه تنزیه نمودی، کثرت غیرمتناهی نظام هستی شئون ذاتیه حق تعالی اند و من عرف نفسه فقد عرف ربه.
معرفت نفس و خودسازی
و اما معرفت نفس اینکه خداوند سبحان فرمود: الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه تفسیر اصیل آن چنانست که جناب صدرالمتالهین درآخر مرحله چهارم حکمت متعالیه که معروف به اسفار است فرموده است: کلمه طیب روح مؤمن است، و عمل صالح معارف عقلیه که او را ارتقاء می دهند و بدانجا می کشانند. این تفسیر براین اساس قویم است که علم و عمل دو گوهر انسان سازند.
انسان کاری مهمتر از خودسازی ندارد و ساختن هر چیز را مایه به حسب آنچیز لازم است مثلا دیوار را سنگ و گل باید و انسان را علم و عمل. انسان تا به لقاءالله نرسیده است بکمال مطلوبش نائل نشده است و لقاءالله بمعنی اتصاف انسان با وصاف الهی و تخلق او باخلاق ربوبی است. بابا افضل را کلامی کامل در این باب است که: عالم درختیست که بار و ثمره او مردم است و مردم درختی است که ثمره او لقای خدای تعالی است.
در توحید باید مراقبت را تقویت کرد مراقبت تخم سعادت است که در مزرع دل کاشته می شود و سائر آداب و اعمال پروراندن آنست. مراقبت کشیک نفس کشیدن و همواره در حضور بودن است. حدیث نفس مزاحم با مراقبت است. این سخن دل نشین امام صادق- علیه السلام- را باید بر دل نشاند: القلب حرم الله فلا تسکن فی حرم الله غیرالله، حافظ به این حدیث در این بیت نظر دارد:
پاسبان حرم دل شده ام شب همه شب
تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم
ناگفته نماند که بدن تور شکار و سواری راهوار ما است، مبادا با او چنان کنیم که نه بکار شکار آید و نه تواند سوار را بجائی برساند ره چنان رو که رهروان رفتند، کسی بما نگفت که شب و روز را با یکدانه خرما بسر بریم، در حد اعتدال بدن نیاز به تعیش دارد کلوا واشربوا ولا تسرفوا، انسان کامل آنکسی است که حق هر ذی حق را اداء می کند.
راهکار عملی خودسازی
از این کمترین دستورالعمل خواسته اید، آقای من؛ صدای دهلی را از دور شنیده اید، و از نزدیک هم به انبار کاه برخورد می کنید مع الوصف عدم امتثال را روا ندانستم، به عرض می رسانم که دستورالعمل انسان قرآنست که ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم. داعی تنها دستوری که الان می تواند به حضور جنابعالی عرض کند این است که مراقبت را حفظ بفرمائید یعنی در همه حال مواظب خود بوده باشید که در نزد حقیقت همه موجودات بسر می بری. می دانید که همنشینی مؤثر است، مصاحبت اثر دارد، خوپذیر است نفس انسانی، کسانی که در مصاحبت با ملکوت عالم بسر می برند کم کم ملکوتی می شوند. آن سعادتمندی که چنین معاشرت و مصاحبت را براستی در نهانخانه سر و ذات خود با الله نورالسموات والارض بدست آورده است مترنم به این ترانه است:
گربشکافند سراپای من
جز تو نیابند در اعضای من
اینچنین کس پیوسته در ذکر و فکر و عشق و شوق و سوز و گداز و راز و نیاز است و به قول خواجه حافظ:
مرا مگوی که خاموش باش و دم در کش
که مرغ را نتوان گفت در چمن خاموش
چنین کسی را هیچکاری از حضور بازنمی دارد رجال لاتلهیهم تجاره ولابیع عن ذکرالله.
باز از امام صادق- علیه السلام- است که: العارف شخصه مع الخلق و قلبه مع الله تعالی.
شیخ اجل سعدی به این حدیث گرانقدر در این بیت نظر دارد:
هرگز وجود حاضر و غائب شنیده ای
من در میان جمع و دلم جای دیگر است
آقای من، همچنانکه طلب مجهول مطلق محال است، خطاب به مجهول مطلق نیز چنین است، هر یک از ما شأنی و جدولی از دریای بیکران حقیقت دار هستی می باشیم و از این جدول با او در ارتباطیم، البته
ارتباطی بی تکلیف بی قباس
هست رب الناس را با جان ناس
و از این کانال او را خطاب می کنیم. غرضم از این نکته این است که هر چه عائد ما می شود از کانال وجود خودمان است. این خیال رهزن ما نشود که از خارج ما چیزی عائد ما می گردد. اگر در حالات مراقبت تام تمثلاتی پیش آمد خوش آمد مکتوم بدار که سالک کتوم است، از عارف سرمی رود و سر نمی رود. به عرض برسانم: خوش باش که عاقبت بخیر است ترا.
آقای من، در نزد اولیاء الله مجرب است که اکثار ذکر شریف یا حی یا قیوم یا من لااله الا انت موجب حیات عقل است. وقتی را با خدایت خلوت کن که بدن استراحت کرده باشد و از خستگی بدر آمده باشد و در حال امتلاء و اشتهاء نباشد در آنحال با کمال حضور و مراقبت و ادب مع الله، خداوند سبحان را بدان ذکر شریف میخوانی، عدد ندارد، اختیار مدت با خود جنابعالی است مثلا در حدود بیست دقیقه یا بیشتر و بهتر اینکه کمتر از یک اربعین نباشد، بیشترش چه بهتر.
قرائت قرآن مجید در شب و روز ترک نشود هر چند بقدر پنجاه آیه بوده باشد. طهارت را حفظ کنید حتی با طهارت بخوابید.
آقای من، باید با تأنی و رفق و مدارا براه بود نه با سرعت و اضطراب. جساره عرض می کنم هیچ چیز از خدا جز خدا مخواه که چون که صدآمد نودهم پیش ما است، از تو حرکت از خدا برکت. نامه ها دریافت خواهی نمود. این عطیه فریده ایست که بحضور آن حبیب الله تقدیم داشتم والسلام.
قم- حسن حسن زاده آملی
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
🌷 اعمال شب و روز عید فطر 🌷
✅ عبادت در شب عید فطر بسیار مهم است. از امام سجّاد(ع) روایت شده است که به فرزندانش در مورد این شب سفارش کرده و می فرمودند: این شب، کمتر از آن شب نیست. منظور حضرت(ع)، شب قدر بود.
❶ غسل کردن به هنگام غروبِ روز آخر ماه رمضان مستحب است.
❷ مستحب است که بعد از نوافل مغرب، در حالی که دستهای خود را بلند کرده است، بگوید: «یا ذَالمَنِّ و الطَّولِ، یا مُصطَفی مُحَمَّدٍ وَ ناصِرَهُ، صلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغفِر لی کُلَّ ذَنبٍ اَحصَیتَهُ و هُوَ عِندَکَ فی کِتابٍ مُبینٍ»
آن گاه سجده کند و صد بار در سجده بگوید: (اتُوبُ اِلَی اللهِ) سپس حاجت خود را طلب کند.
❸ بعد از نماز مغرب، عشاء، صبح و عید، این تکبیر را بگوید: «اَللهُ اَکبَرُ لا اِلهَ الاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکبَرُ وَ لِلّهِ الحَمدُ اللهُ اَکبَرُ وَ الحَمدُ لِلّهِ عَلی ما هَدانا» بهتر است این تکبیر را پی در پی در نماز ها ترک نکند.
❹ از مهمترین اعمال در این شب، زیارت امام حسین(ع) است.
❺ مستحب است که در روز عید فطر، غسل کند و سزاوار است عسل خود را با بِسمِ الله شروع کند و بعد از انجام آن، بگوید: «اَللّهُمَ اجعَلهُ کَفّارهً لِذُنوبی و طَهِّر دینی وَ اذهَب عنّی الدّرَن»
خدایا این کفّاره گناهانم قرار ده، دینم را پاک گردان و پلیدیها را در من از بین ببر
❻ از اعمال این روز، خواندن دعای ندبه و اندوه به خاطر غیبت امام زمان(عج) و دعا برای فرج او می باشد.
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
🔹پیامبر اعظم(ص) فرمودند :
چون شب عید فطر که شب جوایز نام دارد فرارسد، خداوند پاداش عمل کنندگان را بدون حساب و شمارش ببخشد. و چون صبح روز عید فرارسد خداوند فرشتگان را به همه شهرها بفرستد. پس در زمین فرود آیند و سر کوچه ها و گذرها بایستند و با صدایى که آن را همه آفریده هاى خدا جز جن و آدمیان میشنوند گویند: اى امّت محمّد! به سوى پروردگار کریم(براى نماز عید) بیرون شوید که او پاداش فراوان دهد و گناهان بزرگ را بیامرزد.
📖#امالی
🔹#شیخ_مفید
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 ویژه شب و روز فطر که خدا به همه عیدی میدهد!
هیچوقت از خدا کم نخواه..
#استاد_پناهیان
#عید_فطر_مبارک
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
🍃🌷🍃
🌷چون خدای متعال جواد است گدا میخواهد پس جود او ما را هر آن در هر عالم دعوت میکند که ادعوني أستجب لكم (غافر: ۶۰)
و آن عارف چه خوش گفت:
الله يغضب ان تركت سؤاله
و سلیل آدم حين يسئل يغضب
🍃مخفی نیست که دعا یکی از شروط و معدات حصول استعداد و قابلیت است برای گرفتن جان انوار عالم ملکوت را که حقایق علمیه و معارف حقه الهیه است
# و هیچ کس سؤالی نکرد و دعایی نکرد مگر اینکه چیزی عاید او شد
🍃یعنی کسی الله نگفت که لبيك نشنود
و اگر به آن مقصود خاصش در هنگام دعا نرسید و بدان نایل نشد
بهتر از آن که توجه به عالم قدس و نایل شدن به وجدان استعداد است برای او حاصل شد
#لذا ائمه ما عليهم السلام فرمودند هر وقت دعا کردی و سؤال نمودی دست بر روی خود بکش
🍃 اشاره به اینکه بدان گرفتی و عطیه او را بر چشم خود نه.
🍃و هیچ دعا و سؤالی نمیشود مگر اینکه خواهنده علاوه بر یافتن عطیه قابلیت و قرب آماده برای کسب فیض بیشتر شد
این خدای متعال است که عطیه او مقدمه عطایای بیشتری است.
🍃پس هر کس آن چه را یافت از دو جهت سرور به او دست میدهد. یکی از آن روی که نقدا گرچه در ماوراء طبیعت آن نیست زیرا آن ظرف زمان است و عالم ما ورای طبیعت فوق زمان و مکان و مجرد از آن دو، ولی به ضيق لفظ و کمی الفاظ این چنین تعبیر کردیم عطیهای گرفت و دیگر اینکه همین عطیه بشیر اوست که مژده به نزول برکات دیگر و عطایای بیشتر میدهد و گویا عارف نامور جناب مجدود بن آدم سنائی غزنوی به این نکته اشاره دارد که:
عارفان هر دمی دو عید کنند
عنكبوتان مگس قدید کنند
ممدالهمم در شرح فصوص الحکم/ص۷۶
#استاد علامه حسن زاده آملی
🍃🌷🍃
🔰عید شکوفایی بندگی مبارک باد🔰
💢حضرت آیتالله صمدی آملی
✍فطر شکفتن است.
بذرهای صلاة و قیام لیل و صوم نهار و تهجد سهر و اطعام طعام و اکرام ایتام و افشا سلام ...
که در مزرعه جانتان کاشته و با حضور و مراقبت آنرا حفظ نموده و رشد
# در عید فطر شکوفا و شکفته میشود.
گرچه هر شب هم افطار و فطر روزانه دارد
و هر شب برایش هنگام افطار فطر است
# اما این عید فطر مقام جمعی فطرهای سی روز رمضان است.
#حالا در اول شوال این شجره طیبه روزه رمضان
در جان شما ثمرات و میوههایی میدهد که روزه دار از آن بهرهمند میشود.
شَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ
(24)
تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا
ۗ(۲۵/ابراهیم)
حتی در این فطر و شکوفایی طولی جان شما
مقام جمعی حقایق تلقی شده در لیالی قدر نیز شکفته میشود.
که شکوفایی طولی است یعنی در جدول طولیه نظام توحیدی است و نه شکفتن عرضی.
#مخلوقات مفطور حق متعال هستند و
مفطور حق متعال معلول خدا هستند و
لذا در طول سلسله نظام توحید هستند و نه در عرض توحید.
🦋❄️🦋
💫علامه حسن زاده آملی رحمت الله عليه:
🔅«سلوک عبارت از سیر الی الله ، و سیر فی الله است، سیر الی الله نهایت دارد ،
اما سیر فی الله نهایت ندارد یعنی سلوک عبارت از رفتن است ، از اقوال و افعال و اخلاق بد، به اقوال و افعال و اخلاق نیک و از هستی خود ، به هستی خدای،
چون سالک
با اقوال و افعال و اخلاق نیک ملازمت نماید، انوار معارف بر وی ظاهر می گردد و حقایق اشیاء گاهی بر وی منکشف شود و از هستی خود بمیرد و به هستی خدای زنده گردد»
📚 فصوص الحکم بر فصوص الحکم، ص۳۰۹)
❄️🌤❄️
💫آقا اميرالمؤمنين علی(عليه السلام) در يكى از اعياد فطر خطبه اى خوانده اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بيم داده اند.
✍خطبه اميرالمومنين على بن ابى طالب عليه السلام يوم الفطر فقال:
ايها الناس ان يومكم هذا يوم يثاب فيه المحسنون و يخسر فيه المبطلون .....
اى مردم اين روز، روزى است كه نيكوكاران درآن پاداش مى گيرند و زيانكاران و تبهكاران در آن مايوس و نااميد مى گردند و اين شباهتى زياد به روز قيامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جايگاه نماز عيد شدن به ياد آوريد خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوى پروردگار، و با ايستادن در جايگاه نماز، به ياد آوريد ايستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت به سوى منازل خود، متذكر شويد بازگشتتان را به سوى منازلتان در بهشت برين. اى بندگان خدا، كمترين چيزى كه به زنان و مردان روزه دار داده مىن شود اين است كه فرشتهاى درآخرين روز ماه رمضان به آنان ندا مى دهد و مى گويد: «هان! بشارتتان باد، اى بندگان خدا كه گناهان گذشته تان آمرزيده شد، پس به فكر آينده خويش باشيد كه چگونه بقيه ايام را بگذرانيد
(امالی صدوق صفحه۸۸)
❄️💧❄️
🌷 حضرت استاد صمدی (حفظه الله تعالی)
🔹 در قرآن مجید یکی از اَسمای صدو چهارده گانهی خداوند تعالی، اسم شریف "فاطر" ذکر شده است.
"الحمداللّه فاطر السموات و الارض(فاطر/٢)".
🔸 فِطر: شِق و شِکافتن طولی بُوَد، پس اِطلاق فاطِر بر حق تعالی به عنایت اِستعارهای است؛
🔹 کأنَّ حق سبحانه و تعالی عدَم را شکافت و آسمانها و زمین را از آن خارج نمود. بدین معنی که حق تعالی سماوات و اَرض را بدون مثالِ سابِق، به ایجاد ابتدایی تحقّق داده است.
🔸️ و با معنیِ "بدیع" مُقارن است منتهی فرق بینِ اِبداع و فِطر آن است که: اِبداع متعلّق به نَفی مِثالِ سابق است، و در فِطر به طردِ عدَم و ایجاد شئ ابتدئاً است.
🔹 اسم شریفِ فاطِر، وصفِ استمراریِ حق تعالی است و لذا ایجاد حق عالم را، به صورت استمرار است و فیض وجودی مُنقطع نیست که اگر منقطع ِگردد اشیاء مُنعدم میشوند.
🔸️ پس، اشیاءِ عالم، دم به دم از حق مُنفَطرِند و حق نیز آن فآن فاطِر است.
🔹 و لذا حضرت ابراهیم(س) چهرهی جان را ، یعنی جدول و حِصّهی وجودیاش را به سوی فاطِرِ عالَم نمود و جناب یوسف صدیق نیز حق را به اسم شریف فاطِر خوانده است.
📚 شرح دفتر دل/ ج ۱ /ص ۶٢٨
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
NAHJ 28-402-2-1.mp3
22.29M
🔰 فایل صوتی افاضات استاد صمدی آملی
🔶 ماه مبارک رمضان 1402ش (1444 ق)
🔷 جلسه 28-1/ 1402/2 (شب عید سعید فطر
✅ موضوع : شرح رساله نهج الولایه
💠 آمل - حسینیه کوثر
................................
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
آدرس کانال مدافعان ظهور در وبسایت👇👇
https://eitaa.com/modafeanzuhur
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 #تبریک
💐 #شادباش
💐 #عید_فطر
عید فطر لاکچریتون مبارک 😍
رندترین عید فطر 🥰
02/02/02😁😁😁
🌐 @modafeanzuhur