eitaa logo
مدافعان ظهور
389 دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
3.9هزار ویدیو
74 فایل
ارتباط با خادم کانال @alishh.. با به اشتراک گذاشتن لینک کانال مدافعان ظهور،در ثواب راه اندازی آن و نشر مطالب شریک باشید ★ به بهانه یه لبخند مهدی فاطمه★ لینک کانال در پیام رسان ایتا👇 @modafeanzuhur ویا https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مشاهده در ایتا
دانلود
مدافعان ظهور
#شرح_دروس_معرفت_نفس #جلسه_شصت_و_پنجم ۶۵ شرح #درس_چهاردهم _کتاب_معرفت_نفس #علامه_حسن_زاده_آملی #استا
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 📗 🔸برهان لم: برهانی که در فلسفه یا منطق از ناحیه ی علت به طرف معلول رفته، آن را اثبات کند، برهان لمی گویند؛ یعنی آدم به لم و علت او، این شیء را شناخت پیدا کرده است. 🔸خیر چیزی است که هر موجودی می خواهد، آن را دوست دارد و طلب می کند؛ مثلا آب سیراب کردن را دوست دارد و مقصودش هست پس سیراب کردن خیر و سیراب نکردن شر است. 🔸یکی از راه های شناخت خیر در نظام هستی این است که ببیند اقتضای طبیعی هر موجودی چیست. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ @modafeanzuhur خداوند نسبت به آفریده هایش عنایت دارد و چون حکیم است تمام کارهایش محکم و استوار است و هیچ گونه تزلزلی در کار او نیست که کار را انجام دهد تا چند روز بعد آزمایش کند که نتیجه مثبت است یا منفی. عنایت الهی نسبت به خلق چیست؟ هر موجودی به نهایت آن چه که می توانست به بهترین وجه ساخته بشود، ساخته شده، تا به آن اندازه ای که امکان داشت و محال نبود و بهتر از این راه ندارد. ** حق نسبت به ایجاد خلق ابتهاج ذاتی دارد، قرآن کریم از این لذت و ابتهاج ذاتی تعبیر به محبت الهیه می کند که "یحبهم و یحبونه." عرفا تعبیر به عشق می کنند. ۶۵ شرح _کتاب_معرفت_نفس @modafeanzuhur 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
مدافعان ظهور
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 📗#خیر_و_شر 🔸برهان لم: برهانی که در فلسفه یا منطق از ناحیه ی علت به طرف
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ 🔸حق تعالی غنی محض است و هر کمالی را ذاتا داراست و تمام موجودات فعل او هستند کل موجودات را می گویند فعل الله و یکپارچه حق در کار است و هدفی هم در بیرون از ذات خودش در کار نیست که ان فرمایش ملا عبدالصمد که فرمود مقصود از افرینش که می خواست خودش را برای خودش جلوه دهد 🔸خداوند چون جواد بذات است و خاصیت جود بخشش است هر وصفی برای خودش اقتضای دارد جود بخشش بی غرض است ،یعنی چیزی بدهد که بخواهد ۶۵ شرح _کتاب_معرفت_نفس @modafeanzuhur 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
4_5958743867334332669.mp3
12.7M
🎙 جلسه اول در محضر تاریخ: (۹۲/۴/۱۹) 🔻 عناوین: - (01:30) اثبات وجود خدا - (04:00) خدا کیست؟ - (15:00) تعبیر سرکار حاجی از وجود @modafeanzuhur 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
4_5958743867334332671.mp3
11.04M
🎙 جلسه دوم در محضر تاریخ - ۹۲/۴/۲۱ - مراتب وجود 🔻 عناوین: - مراتب تجلی وجود :   (02:00)مطلق الوجود   (07:00) مقام احدیت   (11:00) الوهیت مطلقه   (15:00) واحدیت - (17:00) مفهوم عرش و کرسی @modafeanzuhur 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
4_5958743867334332673.mp3
15.15M
🎙 جلسهٔ سوم در محضر تاریخ - ۹۲/۲/۲۲ - مراتب تجلی وجود - عرش و کرسی 🔻 عناوین: - (01:00) مطلق الوجود _ تنها جایی که عقل از شهود عرفانی جلو می‌زند - (08:00) وجود مطلق (هویت مطلقه) - (10:00) الوهیت مطلقه (عرش اسماء) و واحدیت (کرسی اسماء) - (13:00) شرح حدیث [...اسرار بسم الله الرحمن الرحیم فی باء بسم الله الرحمن الرحیم و اسرار الباء فی النقطة التی تحت الباء و انا النقطة التی تحت الباء] از حضرت علی علیه السلام - (19:00) مرتبه اعیان ثابته (عرش موجودات) - (24:00) صادر نخستین (کرسی موجودات) - (25:00) صادر نخستین (از دیدگاه ملاصدرا) @modafeanzuhur 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
سلام علیکم صوت جلسات استاد صمدی آملی در مورد زندگی علامه حسن زاده آملی رحمة الله قبلا در کانال بار گذاری شد ولی توفیق این را نداشتیم متن صوت رو در کانال قرار دهیم با عرض پوزش مجددا بار گذاری می‌شود البته همراه با متن. اون دسته از دوستان که توفیق گوش دادن جلسات رو نداشتند میتونند استفاده کنند . من الله توفیق
1-402-9-1.mp3
22.65M
🔸 فرمایشات استاد صمدی آملی 🔹جلسه اول 🔸چهارشنبه ۱۴۰۲/۹/۱ 🔹موضوع :نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)
مدافعان ظهور
🔸 فرمایشات استاد صمدی آملی 🔹جلسه اول 🔸چهارشنبه ۱۴۰۲/۹/۱ 🔹موضوع :نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حس
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ موضوع: نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)♦️ ♦️ جلسه‌ی اوّل - ۱ آذر ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۵ 🔸 خدای متعال را شاکریم که توفیق زیارت عزیزانمان را در این مکان عظیم و کریم الهی پیدا کرده‌ایم. نمی‌دانم چه سرّی بود که از قم به سوی آمل راه افتاده‌ایم. انتقال پیدا شد که هم یاد و خاطره‌ی جلسات نورانی وجود مبارک حضرت آقا را در اینجا احیا کنیم و هم توفیق احیای خاطرات جلسات و درس و بحث‌های محضر مبارکتان را داشته باشیم. 🔹 دل مبارک آقا می‌خواست که همیشه آمل، محلّ صدور معارف حقّه‌ی الهیّه باشد و خودشان هم بارها می‌فرمودند : من بهره‌ای که از جلسات درسی آمل داشتم، شاید از جلسات درس و بحث قم هم نداشتم. 🔸 ایشان در دی‌ماه سال ۵۳ دروس معرفت نفس را در همین مسجد شروع کردند و قرار شد این دروس، به هزار و یک درس برسد. 🔹 آقا روی عدد هزار و یک، خیلی تثبّت داشتند مثلاً هزار و یک اصل حِکمی که تحت عنوان "الأصول الحکمیة" است که بنده حدود ۱۶۰-۱۷۰ شماره را دارم و بعید می‌دانم بعد از آن، شماره‌ای اضافه شده باشد چون دیگر اواخر سنّ مبارکشان بود و چشم و دست مبارکشان به خصوص چشمشان برای نوشتن مساعدت نمی‌کرد. 🔸 یا هزار و یک عقیده که تحت عنوان "رساله‌ی اعتقادی" است. این رساله هم قرار بود تا به هزار و یک شماره برسد که ما توفیق داشتیم در محضر ۶۰-۷۰ شماره باشیم. سال ۷۳ که در محضر مبارکشان صحبت به میان آمد، ایشان فرمودند: اینها اعتقادات شخصی من هستند( اعتقادی نه اعتقادنا )، چه دیگران موافق آنها باشند یا نباشند. 🔹 دیگری هزار و یک نکته بود که الحمدلله چاپ شد. همچنین هزار و یک کلمه که دوره‌‌ی آن هم به چاپ رسید. به همین صورت چندین سلسله بحث‌های علمی‌شان قرار بود تا به هزار و یک شماره پیش برود. 🔸 یکی از اسرار و علّت‌های مهم تعیین عدد هزار و یک، دعای جوشن کبیر بود. این دعا در بین ادعیه‌ی ما جایگاه بسیار رفیعی دارد. مطالب و مضامین تمامی ادعیه مثل دعای کمیل، مناجات شعبانیه، دعای ابوحمزه ثمالی و... همه مطلقا اسماء‌الله‌‌اند. 🔹 اگر در دعایی مستقیماً اسم الله نیامده باشد، می‌توان از او اسم الله استخراج کرد. آیات قرآن هم به همین صورت‌اند. مطلق آیات قرآن کریم را می‌شود به صورت اسماء الله درآورد. 🔸 مثلاً می‌توان بر سر آیه‌ی شریفه‌‌ی "بسم الله الرحمن الرحیم"، کلمه‌ی "یا" آورد و خدای متعال را به صورت اسم‌ُ اللهِ "یا بسم الله الرحمن الرحیم" خواند. چه این‌که کلّ آیات را می‌توان به این صورت درآورد. این مجوّز در منابع روایی ما که مهم‌ترین آنها همین دعای جوشن کبیر است، داده شده است. @modafeanzuhur 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مدافعان ظهور
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ موضوع: نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حس
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ موضوع: نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)♦️ ♦️ جلسه‌ی اوّل - ۱ آذر ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۶ تا دقیقه ۳۰ 🔸 در دعای جوشن کبیر، هزار و یک اسم آمده. تمامی بندهای دعا، از بند اوّل تا صدم، همه ۱۰ اسمی‌اند. فقط در بند ۵۵، ۱۱ اسم آمده است که این خود، رمزی دارد و اتّفاقی نیست. وقتی پای عدد به میان می‌آید، همه روی حساب است. اعداد، همه موضوعیت دارند. اعداد، ارواح حروف‌اند و حرف‌ها دارند. 🔹 غرض، آقا روی عدد هزار و یک، خیلی دقت داشتند و به نظر می‌رسد مهم‌ترین چیزی که توجه ایشان را در این باب جلب کرده، همین دعای جوشن کبیر است که ۱۰۰ بند دارد و هر بند، مشتمل بر ۱۰ اسم است و فقط یک بند آن ۱۱ اسمی است. این یک بند، رفت روی عدد ۱۱ که این عدد، سرّ "هُوَ" است. 🔸 یکی از چیزهایی که بسیار در آثار و کتب و سیر عملی‌ آقا بسیار اثر گذاشته بود، عدد ۱۱ است که سرّ و روح اسم شریف "هُوَ" است که بالاتر از ذکر "لا إله إلّا الله"، ذکر شریف "لا هُو إلّا هُو" است. 🔹 "لا إله إلّا الله" یک پلّه‌ی نازل‌تر و برای عموم است. لذا تمامی انبیاء وقتی تشریف‌فرما شدند، از طرف حق متعال به عموم مردم خطاب کردند "قُولُوا لا إله إلّا الله تُفلِحُوا" این خطاب، همگانی است. 🔸 یکی از برنامه‌های آقا در پایان مفاتح‌الغیب، این است که انسان یک چهلّه، هر بین‌الطّلوعین توفیق داشته باشد هزار و یک بار لا إله إلّا الله بگوید. این را همه می‌توانند طی کنند. 🔹 اوّلین پلّه‌ در قرآن، حرکت به سوی اسم الله است. "بسم الله الرّحمن الرّحیم". اصل، همان "بسم الله" است. "الله" تابلوی قرآن کریم است چه این‌که کلّ اسماء‌الله و آیات و روایت، "الله" را توضیح می‌دهند. 🔸 به تعبیر جناب حکیم و عارف سیّد حیدر آملی توحید بر دو قسم است؛ توحید الوهی و توحید وجودی. توحید الوهی، یکی شمردن است و آن یکی، الله است. توحید وجودی آن است که خودِ وجود هم یکی است و بیش از یکی نیست و انسانی که او را می‌ستاید، او را به یک وجود بستاید. @modafeanzuhur 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مدافعان ظهور
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ موضوع: نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حسن‌
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ موضوع: نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)♦️ ♦️ جلسه‌ی اوّل - ۱ آذر ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۳۲ تا دقیقه ۴۵ 🔸 جناب سیّد حیدر آملی در ابتدای جامع الاسرار می‌فرماید اگر می‌خواهی حقیقت را یکی بشماری، می‌توانی به لفظ الله، یکی بشماری. همین که می‌گوییم "لا اله الّا الله". 🔹 توحید، مصدر باب تفعیل و به معنای یکی شمردن است. کسی که قائل به این است که حقیقت، یکی است و خدا را یکی می‌داند، نه بیش از یکی، موحّد یعنی یکی‌شمارنده است. 🔸 اگر این یکی را به الله نام ببریم، توحید الوهی است و اگر این یکی را به وجود نام ببریم، توحید وجودی است که به "وحدت وجود" معروف شد. به عبارت دیگر وحدت وجود یعنی توحید وجودی. 🔹 مضمون فرمایش جناب سیّد حیدر آملی این است که شما به تَبَع قرآن، به دنبال توحید الوهی بروید نه توحید وجودی. البته به این معنا نیست که توحید وجودی درست نباشد. نخیر درست و حقّ است امّا اکثری مردم ظرفیتش را ندارند. لذا فرموده‌اند به دنبال توحید الوهی بروید. 🔸 تمام انبیاء نیز فرموده‌اند "قُولُوا لا اِلهَ اِلّا الله تُفلِحوا" بگویید هیچ الهی جز یک الله نیست که این خودش، یک اسم از اسماءالله می‌شود یعنی می‌توان گفت "یا لا اِلهَ اِلّا الله" همان‌طوری که می‌گوییم "یا لا اِلهَ اِلّا أنت". 🔹 بعد از این می‌فرماید توحید، بالاتر می‌رود. آن‌وقت بر اساس آیات قرآن کریم، به جای "الله"، "هو" می‌آورد و می‌گوید "لا اِلهَ اِلّا هو". در این‌جا توحید، یک پلّه بالاتر رفته است. 🔸 در حدیثی هم راجع به امیرالمؤمنین (ع) آمده است که ایشان، یک شب قبل از رفتن به جنگ بدر، ذکر "یا هو یا من لا هو الّا هو" را از حضرت خضر تعلیم گرفتند. 🔹 "لا اِلهَ اِلّا الله" پلّه‌ی اوّل است. انسان ابتدا با این ذکر، محشور شود تا پلّه به پلّه و درجه به درجه ارتقاء یابد. وقتی "لا اِلهَ اِلّا الله" در انسان جای کرد و آثارش ظهور یافت و انسان تعالی پیدا کرد، آن‌وقت "لا اِلهَ اِلّا هو" را بگوید که یک پلّه، بالاتر است. 🔸 انسان برای مدّتی بر ذکر "لا اِلهَ اِلّا الله" ترکیز کند و به تعبیر آقا جان در رساله‌ی "نور علی نور"، حدّاقل چهلّه باشد و یا به سال بخورد به طوری که یک شبانه‌روز هم فراموش نشود و تعطیلی نداشته باشد زیرا به محض این‌که یک شب یا یک روز، تعطیل شود، دیگر آن ذکر و آن حال پیاده نمی‌شود. 🔹 دلیل این‌که فرمودند ذکر را تا به یک سال ببرد، این است که این ذکر، لیلةالقدر را ادراک کند و منظور از لیلةالقدر هم همین لیلةالقدر زمانی است. بله اگر انسان چهلّه بگیرد و چهلّه‌ی او در ماه رمضان باشد، لیلةالقدر را در چهلّه‌ی خود دارد امّا در غیر از ماه رمضان، این‌طور نیست. لذا فرمودند که ذکر را تا به یک سال برساند. 🔸 ذکری که در یکی از شب‌ها و یا روزهایش، شب یا روز قدر، واقع شود، در دل و جان انسان فرو می‌رود و شخص، با آن ذکر انس می‌گیرد و اگر هم به زمان خاصّی مثل بین‌الطّلوعین تعلّق پیدا کند، خیلی حرف است. 🔹 وقتی که ذکر "لا اِلهَ اِلّا الله" در جان انسان پیاده شد و آثارش ظهور کرد، آن‌گاه می‌بیند که در کلّ نظام هستی، یک خداست که حضرت علّامه (ره) در الهی‌نامه می‌فرمایند: "الهی! حاصل درس و بحثم این شد که خداست دارد خدایی می‌کند". 🔸 "لا اِلهَ اِلّا الله" یک اسم است. به همین دلیل، آقایان، آن را به صورت نفی و اثبات معنا نمی‌کنند بلکه "لا" در عبارت را به معنای غیر می‌گیرند که در این صورت، عبارت را این‌طور معنا می‌کنیم که غیر الله، الهی نیست. همچنین در معنای "لا اِلهَ اِلّا هو" می‌گوییم که غیر از هو، الهی نیست یعنی آن که اله است، همان هو است. بالاتر از این‌، عبارت "لا هو اِلّا هو" یا "یا هو یا من لا هو اِلّا هو" است که خیلی عجیب است. به این معنا که غیر از هو، هُوَی دیگری نیست یعنی هویت هم یک هویت واحده است. @modafeanzuhur 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مدافعان ظهور
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ موضوع: نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حسن‌
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ موضوع: نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)♦️ ♦️ جلسه‌ی اوّل - ۱ آذر ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت چهارم ⬇️⬇️ از دقیقه ۴۵ تا آخر 🔹 حضرت علّامه (ره) دروس معرفت نفس را سال ۵۳ در آمل شروع کردند. هدف ایشان از شروع این دروس این بود که تا هزار و یک درس پیش ببرند و مطلقِ علوم معقول و منقول را در آنها بیاورند. ایشان می‌فرمودند می‌خواهیم به دنیا اعلام کنیم که روحانیت، در مطلق علوم حرف دارد، آخوندِ در مسیر پیغمبر (ص) و اهل بیت (ع) در مطلق علوم حرف دارد؛ در ریاضیات، طبیعیات، طب، نجوم، هیئت و هر کجا که علمی پیدا شود، علمای اسلام همچون خواجه طوسی‌ها حرف دارند. 🔸حضرت علّامه (ره) می‌فرمودند روزی بر من نمی‌گذرد که تمام اساتیدم را از آن ملّاباجی مکتب‌خانه گرفته تا اساتیدی همچون علّامه شعرانی را به یاد نیاورم و برایشان فاتحه نخوانم. بعد می‌فرمودند چگونه می‌توانم شکر نعمت این اساتید را به جا آورم؟ در حالی که خداوند دست من بی‌سر و پا را که هم یتیم (بی‌پدر) بودم و هم لَتیم (بی‌اَبَوین)، گرفت و به محضر اساتیدی همچون آقای غروی، آقای فرسیو، شیخ عزیز الله طبرسی، علّامه شعرانی، علّامه طباطبایی و اخوی ایشان و دیگر بزرگانِ علم رسانید و این برکات را به من عطا فرمود. 🔹 علّامه شعرانی (ره) می‌فرمودند هر جلسه‌ای را که آقای حسن‌زاده در درس من شرکت می‌کرد، به دید اجتهاد می‌آمد یعنی در هر موضوعی که در آن جلسه مطرح می‌شد، مجتهد می‌شد و برمی‌خاست با آن همه گرفتاری و فقر مالی شدید. 🔸 در تهران، تا زمانی که حجره داشتند، آن‌جا می‌ماندند و زمانی هم که ازدواج کردند، مجبور شدند به حلبی‌آباد بروند که از آن‌جا تا سرچشمه‌ی تهران، حدود ۱۷ کیلومتر راه بود و چون آن‌قدر پول نداشتند که ماشین سوار شوند، مجبور بودند برای شرکت در کلاس‌ها، هر روز، این مسیر را پیاده بیایند به طوری که بین‌الطّلوعین یا هنگام طلوع آفتاب، به محضر علّامه شعرانی (ره) برسند و تا ظهر، در خدمت ایشان باشند. بعد هم محضر اساتید دیگری را ادراک می‌کردند و هر روز غروب، هنگام اذان مغرب، خدمت آقای الهی قمشه‌ای می‌رسیدند و بعد از اقامه‌ی نماز در محضر ایشان، کلاس درسشان شروع می‌شد و بعد از اتمام کلاس دوباره باید پیاده به حلبی‌آباد برمی‌گشتند. 🔹 حضرت علّامه (ره) می‌فرمودند در تمام سال‌هایی که در محضر اساتید، تلمّذ می‌کردم، نه به غیر از دو زانو نشستم، و نه تکیه به دیوار زدم. 🔸 همچنین در رساله‌ی اعتقادی‌شان، از باب "فَاَمّا بِنِعمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّث" فرمودند که اعتقاد من در مورد خودم این است که در مطلقِ علوم معقول و منقول، مجتهدم الحمدلله. "ذلِکَ فَضلُ اللهِ یُؤتیهِ مَن یَشاء" این فضلی است که خداوند هر کس را که بخواهد، می‌دهد. "وَ لکِنَّ اَکثرَهُم لایَعلَمون" اکثری نمی‌دانند و در جریان نیستند. @modafeanzuhur 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
سوال سلام اعتدال حقیقی در عناصر ممکن نیست ........لازمه اش اینکه جسم مکان نداشته باشد ...... درست متوجه نمیشم لطفا توضیح میفرمایید؟؟ @modafeanzuhur 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 🌺 🌾 🌼💐🍃 🌾🌼💐🍃🌾🌼 💐🍃🌾🌼💐🍃🌾🌼💐
مدافعان ظهور
سوال سلام اعتدال حقیقی در عناصر ممکن نیست ........لازمه اش اینکه جسم مکان نداشته باشد ...... درست مت
برداشت : تعریف جسم : دامنه حرکت جوهری است.یعنی همان حرکت جوهری را در مرتبه نازله اش مشاهده کنیم،میشود جسم و اگر همین جسم را در مرتبه علت و مافوقش مشاهده کنیم میشود حرکت. که جسم در نهایت حرکت متجسم است. تعریف مکان: درنهایت،مکان جدای از جسم نیست.یعنی ما یک مکان عاری از هرچیزی نداریم.به تعبیر دیگر خلاء نداریم.باز به تعبیر دیگر ،مکان جسم،جدای از جسم نیست.بلکه مکان یک جسم،عین جسم است.از ابعاد آن جسم است.از اعراض آن جسم است.از اوصاف آن جسم است تعریف زمان: زمان جوهری(حقیقت زمان عرضی) ،مقدار حرکت جوهری است.فلذا جدای از حرکت نیست.بلکه ما آن را از حرکت انتزاع میکنیم.زمان حقیقی،بعد چهارم جسم است.مانند مکان که از ابعاد جسم است. عناصراربعه: آب: سرد و تر خاک:سرد و خشک هوا: گرم و تر آتش : گرم و خشک اینها آب و آتش و خاک و هوای بیرون نیستند.بلکه آب و خاک و آتش و هوای بیرون از ترکیب همین 4 عنصر بسیط شکل گرفتند با نسبت غالب یک مورد. برداشت حقیر این بوده که اگر از مرتبه معلول و پایین بخواهیم به اجسام نگاه کنیم، 4 عنصر بسیط را به "تحلیل عقلی" انتزاع میکنیم .همانطور که ماده و صورت را به "تحلیل عقلی" از جسم انتزاع میکنیم.درحالیکه ماده و صورت مجزا از هم نداریم.و تنها در ذهن و به جهت "تحلیل ذهنی و عقلی" انتزاع شدند.هرچند اعتباری هستند اما اعتباری نیش غولی نیستند.بلکه منتزع شده از متن واقع هستند. مثلا میبینیم که در طول تاریخ و یا حتی همین الان،گروههای مختلفی از دانشمندان طب و پزشکی داشتیم و داریم که برای پی بردن به ارکان بدن و معالجه بیماری ها، ماهیات مختلفی را از بدن واحد انسان انتزاع کردند.مثلا چه بسا گروهی مری و معده را یک عضو دانستند و "نامیدند" و گروه دیگر در تحلیل ذهنی خود،همین عضو واحد را بر دو عضو مری و معده که مجزا از هم هستند تحلیل کردند.ویا برخی استخوانهای بدن را به تعداد بیشتر و برخی دیگر به تعداد کمتر "اعتبار" کردند.مثلا برخی جمجمه را یک استخوان کره ای شکل تحلیل کردند و برخی هم ترکیبی از چندین قطعه استخوان اعتبار کردند.هدف همه این گروهها یکی بوده و طب و طبابت مد نظرشان است.و ولی در بیان و برش عقلی متفاوت عمل کردند.و لازمه ی رسیدن به حقیقت طبابت،همین تحلیلات ذهنی بوده. در فلسفه هم جسم را مرکب از صورت و ماده اعتبار میکنند و این دو ماهیت را از جسم واحد انتزاع میکنند تا در براهین عقلی به کار بگیرند.و این اعتبارات همانند اعتبار اندامهای بدن که مثال زدیم،هرچند اعتباری هستند اما از متن واقع انتزاع شدند.یعنی وهم هستند و نه توهم.خیال هستند و نه تخیل. به همین صورت آثار مختلف صادر شده از اجسام را به 4 عنصر بسیط پایه ،تحلیل و برش عقلی زدند.که در متن خارج ما عنصر تنها و بسیط آب نداریم.و متحقق نیست.همانطور که در متن خارج هیولای صرف نداریم و یا صورت صرف نداریم. ولی آثار کلی مربوط به اجسام را می توان به ترکیب و نسبت این 4 عنصر تحلیل یافته، نسبت داد. و برای تشکیل جسم این عناصر اربعه باید با ترکیب خاص باهم امتزاج پیدا کنند..که مثلا جسمی با برآیند "گرم و خشک" مثل آتش در بیرون شکل بگیرد.ویا جسمی با برآیند سرد و خشک مانند جسم سگ شکل بگیرد.و اگر "دقیقا" به مقدار مساوی با هم امتزاج پیدا کنند ،طبق تعریف هر عنصر پایه، مزاج لازم برای تحقق جسم شکل نمیگیرد.چون به تحلیل عقلی اثر همدیگر را به کلی خنثی میکنند. گرم و تر - سرد و خشک گرم و خشک - سرد و تر وهرچه مزاج کلی به تعادل نزدیک تر شود،"لطیف" تر میشود و به مجرد نزدیک تر میشود تا به جسم (و از این مساله روایت معصوم درمورد لطیف تر بودن بدنشان از روح مارا می توان فهمید) یعنی اگر به یک "طور" خاص و از دید "مزاج" به عالم بنگریم و همه را مزاج و مرکب از عناصر اربعه بدانیم،مرتبه نازله هر موجودی ،مزاج خاصی دارد و اگر همین موجود را با نردبان معرفت بنگریم و به سمت علتش پیش برویم،رفته رفته به مزاج متعادل تر و لطیف تر پیش می رویم ،رفته رفته از احکام جسمیت به سمت مجرد پیش می رویم و که در بی نهایت به مزاج اعدل و متعادل واقعی و مطلق می رسد.به ذات حق.(سیر لایقفی است) مثال: جسم انسان -> روح بخاری(مزاج لطیف تر ومتعادل تر نسبت به جسم) -> صور مثالی(که علت مزاج روح بخاری هستند) ->عقلی-> فوق عقلی .... و از این جهت میگوییم کل نظام عالم،به صورت کلی مزاجش "معتدل" است.هرچند در جزییات معتدل نباشد.و اصلا علت صدور کثرت از وحدت به یک تعبیر خاص همین است.
مدافعان ظهور
برداشت : تعریف جسم : دامنه حرکت جوهری است.یعنی همان حرکت جوهری را در مرتبه نازله اش مشاهده کنیم،میشو
فلذا چون مکان عین جسم است،اگر اعتدال حقیقی در جسمی پیش آید،لازمه اش این است که اصلا جسم تشکیل نشود و درنتیجه اصلا مکانی نداشته باشد.چون مکان عین جسم است. به تعبیر دیگر،مزاج اعدل حقیقی (صفر) مربوط به اجسام نیست.بلکه مربوط به مجرد از مکان و زمان است که علت جسم است(رجوع به بحثهای مزاج و اعتدال مزاج در مآثرآثار خیلی مفید واقع میشود).یعنی اجسام ظهورات موجود مجرد هستند و مرتبه نازله آن هستند.ودر مرتبه مجرد ،مزاج اعتدال حقیقی دارد و در مرتبه مادون مزاجهای جزیی از نقطه اعتدال حقیقی دور می شوند و کثرت از وحدت صادر میشود .هرچند مجموع عالم نامتناهی ،مجموع کثرات، مزاج اعدل حقیقی دارند.که از سمت علتش این را می فهمیم و نه از خود عالم که نامتناهی است. البته برداشت حقیر تا بخشی از مسیر بود و برای خود حقیر،حدس ثاقب است.
إلهی، همه در راه خود استوارند، حسن را در راه خودش استوار بدار! فراز ۲۴۸ @modafeanzuhur
4_5850343222110322713.mp3
14.04M
۶۶ شرح _کتاب_معرفت_نفس @modafeanzuhur 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
مدافعان ظهور
#شرح_دروس_معرفت_نفس #جلسه_شصت_و_ششم ۶۶ شرح #درس_چهاردهم _کتاب_معرفت_نفس #علامه_حسن_زاده_آملی #استاد
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 🔸شر امری عدمی است؛ مثلا نبود سلامت و از دست دادن جان و ... شر است و هر جا پای وجود هست، خیر است. 🔸لذت و الم ادراک است که ادراک امر وجودی است و یا حداقل کیف نفسانی است. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ @modafeanzuhur اصل رسیدن و وصول به حق از ناحیه خلق را سفر اول گویند. وقتی به حق رسید و رنگ و بویی از حق پیدا کرد، از از آن به بعد در اوصاف الهیه اعم جمالی و جلالی به مسافرت می پردازد با اوصاف و اسمای الهی حشر پیدا می کند تا مظهر آن اسم بشود. این ها اول سفر از خلق به حق می کنند که آثار وجودی را می بینند و پی به مؤثر و صاحب آثار می برند. این سفرها در مورد پیامبر و ایمه اطهار راه ندارد این مربوط به ضعیف العقول هاست نمی توانند حق را به واسطه حق بشناسند به واسطه آثار پی به او می برند. پیامبر در جواب سوال سایل که چگونه خدا را شناختی؟ حتی نمی گوید من خدا را به خدا شناختم می فرماید: من اشیا را با خدا شناختم چون سایل می پرسد به چه چیز خدا راشناختی؟ جواب مطابق سوال است: ما به واسطه آن مؤثر و حق، خدا را شناختیم. ۶۶ شرح _کتاب_معرفت_نفس @modafeanzuhur 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
مدافعان ظهور
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ #خیر_و_شر 🔸شر امری عدمی است؛ مثلا نبود سلامت و از دست دادن جان و ... ش
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 🔸 ولایت همانند اب به دنبال تشنه می گردد ولایت حضرت سیدالشهدا در مدینه هر چه گشت پیدا نکرد همه را از اطراف آورد خودش بلد هست چه کسانی را بیاورد ،شاید خیلی افراد استدعاهای همراه با سماجت هم داشته باشند تازه شاید هم نرسند یا اگر هم برسند ضایع کنند ،و چه بسا ان بنده خداهایی که به این افراد می دهند کفاره هم بدهند چون نعمت الهی را در غیر موضع اش مصرف می کنند باید احتیاط کرد تا نعمت در جایش مصرف کرد 🔸اگر شخصی خوابی ببیند که او را راهنمایی کردن دلیل ندارد به هر کسی بگوید ،یا اگر هم گفته کفاره اش این است که دیگر ان خواب را نبیند یا به تاخیر افتد نفس قهر می کند دیگر به شکار نمی رود ۶۶ شرح _کتاب_معرفت_نفس @modafeanzuhur 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
بسم‌الله الرحمن الرحیم
و افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد
سلام علیکم جمیعا
امشب میخوام یکی از بهترین راههای حل مشکلات در زندگی رو بهتون ارائه بدم
سعی میکنم مطالب رو خیلی کوتاه اما ساده توضیح بدم
خیلی از ما تو زندگیمون مشکلاتی داریم
یکی بدهکاره یکی مریض داره یکی با بچه اش مشکل داره یکی بیکاره یکی ازدواج نکرده یکی با همسرش مشکل داره و.... برای حل این موضوع چیکار باید کرد؟
این راهی که میخوام بهتون بگم به شدت مجربه کافیه یکبار عمل کنید و نتایج فوق العاده اش رو تو زندگیتون ببینید
قبلا عرض کردم که اولین کار اینه که به فرموده خدا عمل کنیم یعنی چی ؟ یعنی خدا رو وکیل خودمون قرار بدیم
خیلی راحت به خدا بگو خدایا من تو رو وکیل خودم قرار دادم در مقابل مشکلات از من دفاع کن