⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️
♦️ موضوع: نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حسنزاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)♦️
♦️ جلسهی چهارم - ۴ آذر ۱۴۰۲ (ه.ش)
▪️صوت جلسه ۴
✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۳
🔸 در جلسهی قبل بیان شد که واقعهی فیضیه، در خرداد سال ۴۲ رخ داد که ظاهراً تاریخ صحیح آن، فروردین ماه است و حضرت علّامه (ره) در این واقعه، به شدّت مجروح شدند و بر اثر ضربهی سنگینی که بر قفسهی سینه و قلب مبارکشان وارد آمد، بسیار در زحمت بودند. همچنین ملاقات ایشان با امام خمینی در قم، گویا بعد از واقعهی فیضیه بود که ماجرای آن در جلسهی قبل بیان شد.
🔹 حضرت علّامه (ره) میفرمودند که من از خوشحالی و شکر این نعمت خداوند که منِ بچّهدهاتیِ بیکس را به محضر اساتید بزرگواری رساند، اصلاً خوابم نمیبرد و برای اینکه بتوانم درسها را خوب مطالعه کنم و زحمات اساتیدم را هدر ندهم، نه شب، شام میخوردم و نه صبح، صبحانه. و این در حالی بود که جلسات درس آقا، در کلّ سال، برقرار بود و به جز ۲ روز، تعطیلی نداشتند؛ یکی، روز عاشورا بود و دیگری، ۲۸ صفر.
🔸 حضرت علّامه (ره) برای سخنرانی در یکی از دانشگاههای تهران، دعوت شده بودند. قبل از اینکه آقا جان در محلّ سخنرانی حضور یابند، مدیران دانشگاه از مشکلات اخلاقی دانشجویان گفتند و از جسارتهای آنها نسبت به اساتید گلایه کردند و از آقا جان خواستند که مقداری دانشجویان را موعظه بفرمایند.
🔹 حضرت علّامه (ره) نیز در اثنای سخنرانی خود، بدون اینکه اشارهای به صحبتهای مدیران دانشگاه بفرمایند، از دوران طلبگی و تحصیلشان صحبت به میان آوردند و فرمودند که من در طی مراحل تحصیلیام، کف پای تمام اساتیدم را بلااستثناء بوسیدم.
🔸 در یکی از روزهایی که حضرت علّامه (ره)، برای درس، به محضر آقای الهی قمشهای مشرّف شده بودند، طی واقعهای، کف پای مبارک استاد را بوسه میزنند و همینجا بود که آقای قمشهای جان در حقّ حضرت علّامه (ره) فرمودند شما با این همه احترامی که برای اساتیدت قائل هستی، عاقبت بخیر میشوی.
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مدافعان ظهور
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ موضوع: نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حسن
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️
♦️ موضوع: نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حسنزاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)♦️
♦️ جلسهی چهارم - ۴ آذر ۱۴۰۲ (ه.ش)
▪️صوت جلسه ۴
✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۳ تا دقیقه ۲۷
🔸 حضرت علّامه (ره) زمانی که در محضر اساتید خود در تهران درس میخواندند، از بین الطّلوعین تا اذان ظهر، خدمت علّامه شعرانی بودند. علّامه شعرانی (ره) در آن ایّام، تقریباً حدود ۷۰ سال یا بیشتر داشتند در حالی که آقا جان، در سنین ۲۷-۲۸ سال بودند.
🔹 حضرت علّامه (ره) میفرمودند آنزمان ما در سنین جوانی بودیم و بنیه داشتیم و مزاجمان میکشید امّا آقای شعرانی جان، این پیرمرد ۷۰ ساله چه انگیزهای داشت که از بین الطّلوعین تا اذان ظهر، حدود ۶-۷ ساعت، یکسره درس میگفتند و تنها بعد از یک یا دو درسی که میدادند، چند دقیقهای استراحت میکردند و دوباره برمیگشتند.
🔸 جلسات درس علّامه شعرانی (ره) به گونهای بود که از بین الطّلوعین تا حدود ساعت ۹ صبح، درسهای عمومی مثل رسائل و کفایه را تدریس میکردند و بعد از آن، جلسات خصوصی ایشان با حضرت علّامه (ره) آغاز میشد و تا اذان ظهر ادامه مییافت که این درسها، شامل دروس هیئت، نجوم، ریاضیات عالیه و... میشد.
🔹 حضرت علّامه (ره) میفرمودند در طول سالیانی که در محضر اساتیدم بودم، برای اینکه مبادا در بین درسها، نیازی به رفع حاجت پیدا کنم و خدمت اساتید، جسارت شود، نه شبها شام میخوردم و نه صبحها، صبحانه. همچنین میفرمودند در طی قریب به ۴۰ سالی که در محضر اساتیدم تلمّذ میکردم، نه به غیر از دو زانو نشستم، و نه تکیه به دیوار زدم.
🔸 حضرت علّامه (ره) از حضور در محضر آن اساتید باعظمت، آنچنان مبتهج بودند که میفرمودند با چه عشق و شوری کار میکردم و چه شبها میگذشت که با وضوی نماز مغرب و عشا، نماز صبح را میخواندم و همهی شب را تا صبح، در کار بودم و دوباره از صبح تا شب در درسها حاضر میشدم زیرا خوشحال بودم که خداوند مرا از روستا و از بین مردم عادی، به تور این بزرگان انداخت و این نعمتها را به من عطا فرمود.
🔹 همچنین آقا جان راجع به علّامه شعرانی (ره) میفرمودند ایشان چقدر در حقّ من پدری کرد که نگذاشت به درس عدّهای بروم که اگر میرفتم، معلوم نبود کار ما چه میشد.
🔸 بنده روزی در محضر حضرت علّامه (ره) تشرّف داشتم و خواب یکی از عزیزان را برایشان تعریف کردم. این عزیز که در جلسات تهران شرکت میکرد، به من فرمود خواب دیدم که در مسجد جامع بزرگی، برای اقامهی نماز جماعت حضور داریم و امام جماعت هم حضرت علّامه حسنزاده (ره) است. وقتی به صف نماز ایستادیم، مکبّر دو مرتبه اعلام کرد که امام جماعت، آقای حسن حسینزاده است. من با تعجّب گفتم که اسم آقای ما، حسنزاده است، چرا او حسینزاده میگوید؟ بعد علّامه (ره) برخاستند و برای مردم، مطالبی فرمودند که یادم نیست. تنها یک جمله را به یاد دارم که رو به جمع فرمودند "أنا عَبدٌ مُستَتَر". من یک بندهی پنهانم.
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مدافعان ظهور
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ موضوع: نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حسن
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️
♦️ موضوع: نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حسنزاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)♦️
♦️ جلسهی چهارم - ۴ آذر ۱۴۰۲ (ه.ش)
▪️صوت جلسه ۴
✳️ قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۲۷ تا دقیقه ۴۵
🔸 در روایات آمده است که خدای متعال بندگان خاصی دارد که انبیاء و مُرسَلین نسبت به آنها در روز قیامت غبطه میخورند. اینها در دنیا پنهاناند و اصلاً دیده نمیشوند و به تعبیری، عِباد مُستَتَر هستند. بندگان پنهانی که شاید از جنبهی ظاهری، خیلی هم معروف باشند امّا باز پنهاناند. یعنی در عین ظهور، مُستَتَرند.
🔹 بیان شد آن بندهی خدا هم که انسان پاک و خوبی است، حضرت علّامه (ره) را در خواب مشاهده کرد که فرمودند "أنا عَبدٌ مُستَتَر" من بندهی در استتار هستم.
🔸 بعد از این جریان، بنده خدمت حضرت علّامه (ره) رسیدم و این خواب را برای ایشان نقل کردم و گفتم آقا جان! آخر چه کسی شما را شناخته است؟ این همان فرمایش جناب مرحوم علّامه طباطبایی (ره) است که فرمودند آقای حسنزاده را کسی نشناخت جز امام زمان (عج).
🔹 آقا که از شنیدن این واقعه مبتهج شده بودند، فرمودند آن بخش اوّل خواب هم که به عنوان حسن حسینزاده مطرح شدیم، خیلی مهم بود چون جدّ اعلای ما حسین نام داشت. لذا در خواب این جوان، به عنوان حسینزاده مطرح گشتیم که حقّ است. ما حسینزاده هستیم.
🔸 بعد از آن در محضر مبارکشان، بحث از حلم به میان آمد چون در آن ایّام، جسارت بسیار سنگینی به آقا شده بود و آقا بسیار حلم ورزیده بودند. خدمت ایشان عرض کردم آقا جان! شما خیلی حلیم هستید.
🔹 ایشان فرمودند این لفظ حلیم، مرا به یاد ماجرای امام حسن (ع) و مروان بن حکم انداخت. بعد از اینکه عایشه به تحریک مروان بن حکم، مانع دفن بدن مبارک امام حسن (ع) در کنار تربت جدّ بزرگوارشان جناب رسول الله شد، بدن مبارک حضرت را به طرف قبرستان بقیع بردند تا در آنجا دفن کنند که یکدفعه مراون بن حکم آمد و زیر تابوت حضرت را گرفت.
🔸 امام حسین (ع) به او فرمودند مروان! این همه ظلم در حقّ برادرمان کردی و دلمان را خون کردی، الان آمدی زیر تابوت ایشان را گرفتی؟! او برگشت به امام حسین (ع) گفت حسین! هر آنچه نسبت به برادرت کردیم، همه از حلم او بود.
🔹 بنده هم در آن جلسه، به محضر مبارک حضرت علّامه (ره) عرض کردم آقا جان! این جسارتهایی هم که نسبت به شما میشود، همه از حلم شماست. از بس پاک هستید و طهارت دارید، آلودهها، شما را دوست ندارند.
🔸 آن کسی که به حقیقت، انسان پاک و سالم را دوست دارد، معلوم است که پاک است. معاویه نمیتواند علی را دوست داشته باشد. عمروعاص نمیتواند علی را دوست داشته باشد. چون ناپاک با پاک سنخیت و مشابهت ندارد. یک حرامزاده نمیتواند حسین بن علی (ع) را دوست داشته باشد. شمر با اینکه زمانی رزمندهی پای رکاب امیرالمؤمنین بود امّا قلباً نمیتواند علی (ع) را دوست داشته باشد. نهایتاً نیز در کربلا آن فجایع را به وجود آورد.
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مدافعان ظهور
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️ ♦️ موضوع: نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حسن
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) ⭐️
♦️ موضوع: نکاتی پیرامون زندگانی حضرت علّامه حسنزاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)♦️
♦️ جلسهی چهارم - ۴ آذر ۱۴۰۲ (ه.ش)
▪️صوت جلسه ۴
✳️ قسمت چهارم ⬇️⬇️ از دقیقه ۴۵ تا آخر
🔸 روزی به محضر حضرت علّامه (ره) عرض کردم که من در جلسهی با دوستان و حتّی در جلسات عمومی، به مردم میگویم اگر همهی ما شاگردان حضرت علّامه را جمع کنید که یک حسنزاده شویم، نمیتوانیم. زیرا ایشان، یک نفر بود که توانست همهی استوانههای علم را عصّاری کند.
🔹 ایشان با وجود سختیهای بسیار، نسخ خطی ارزشمندی را جمعآوری کرده بودند. زمانی حضرت علّامه طباطبایی (ره) در فقر شدیدی به سر میبردند. آقا جان برای اینکه بتوانند منزلی در قم برای این بزرگوار بخرند، تصمیم گرفتند تا تمام آن نسخ خطی را که با خون دل، فراهم کرده بودند، بفروشند امّا چون به قیمت خیلی پایین میخریدند و با فروش همهی آنها نیز نمیتوانستند منزلی تهیه کنند، از فروششان منصرف شدند.
🔸 بعد از آن، ایشان برای تبلیغ به آمل میآمدند و با پول تبلیغشان، به امور اساتید بزرگوارشان مثل آقای شعرانی، آقای طباطبایی و آقا سیّد مهدی آقای قاضی که از نجف به قم تشریف آورده بودند و هیچچیزی نداشتند، رسیدگی میکردند.
🔹 در سال ۷۱ از وزارت ارشاد به محضرشان رفته بودند تا ایشان را راضی به مصاحبه کنند تا مثلاً هر هفته یا هر شب، ۱۰ دقیقهای از ایشان پخش کنند. آقا جان فرمودند در ۱۰ دقیقه چه حرفی میتوان پیاده کرد؟ این اندازه را الحمدلله آقایان زیادی هستند که برایتان انجام دهند.
🔸 بعد در ادامه به آنها فرمودند فردا نگویید که حسنزاده داشت و با خودش به قبر برد. من آمادهام. در مطلق علوم هم کتاب دارم. جان به لب آوردم تا بتوانم نسخ کتابها را به دست بیاورم و در خدمت اساتیدم درس بخوانم. هر چه نیاز باشد، داریم. من ۵۰ طلبه را گلچین میکنم، فقط شما خرج آنها را بدهید. بعد از ۱۰ سال، به شما ۵۰ مجتهد مطلق در تمام علوم تحویل میدهم. بعد آقا جان فرمودند رفتند که رفتند و دیگر نیامدند.
🔹 عزیزان! همهی بزرگان علم و دانش در مطلق علوم، در وجود حضرت علّامه حسنزاده (ره) جمعاند. اگر افلاطون میخواهید اینجاست. ارسطو میخواهید، اینجاست. فیثاغورث میخواهید، اینجاست. اصحاب خاصّ جناب رسول الله اینجا هستند. شیخ الرئیس، خواجه طوسی، زکریای رازی در طب، بزرگان علوم غریبه، همه در وجود جناب ایشان جمعاند.
🔸 روزی به ایشان عرض کردم آقا جان! واقعاً با وجود شما، اساتیدتان طعم و مزهی شاگردداری را چشیدند. آقا شعرانی همیشه به دیگران میفرمودند شما اگر میخواهید طلبه ببینید، بروید به مدرسهی مروی و آقای حسنزاده را پیدا کنید.
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
أَللّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَومَ الْوُرُودِوَثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْق عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِوَأَصْحابِ الْحُسَیْنِ الَّذینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَیْنِ(علیه السلام)
#شب_جمعه_است_هوایت_نکنم_میمیرم
إلهی، چگونه حاضر نباشم که معلومِ تو بلکه علمِ توام. (وَسِعَ رَبّی کُلُّ شیءٍ عِلْماً)
فراز ۲۶۱
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#مدافعان_ظهور
@modafeanzuhur
کانال علامه حسن زاده آملی_۲۰۲۳_۱۰_۱۲_۰۵_۴۹_۳۸_۹۲۴.mp3
637.2K
#علامه_حسن_زاده_آملی
#فرمان_حضرت_حجت_به_منتظران
این مجاهده هست
انسان هیچگاه از این مجاهده خالی نیست
انطور به انتظار بنشینید که یک روز هیچ کار نداشته باشید
این نشئه شده باشه دارالسلام
گلشن شده باشه که در او تشایع و تنازع نباشه، نیست
👈مگر حضرت مهدی موعد قطب عالم امکان
ولی الله اعظم که امیدواریم این قیام شکوهمند اسلامی ما پیوند و پیوستگی اش به ان قیام جانانه حضرت ولی الله اعظم بوده باشد
👈وقتی آن جناب به اذن الله به فرمان الهی که هر وقت او مصلحت می داند قیام فرموده است، آن وقت هست که همانطور که سر زبان ما هست
گرگ و میش با هم از یک مشرب آب می خورند
که عدل مطلق در عالم حاکم است
که قران در متن اجتماع بشر، زندگی مردم مطلقا شرق و غرب در اقصی نقاط کره، در تمام اقالیم قران پیاده می شود
👈و حقایق الهی حکومت می فرماید، انگاه بله
تا زمان ظهور حضرت بقیه الله که لفظ چقدر شیرین که ائمه ما به دهن ما گذاشته اند بقیه الله
دنباله خدا
نمونه خدا
اثر الهی
نمودار حق
بقیه الله
دنباله کمال مطلق
ایشان که ظهور فرمودند انگاه انچنان خواهد شد
و الان به ما فرمودند، مبادا شما خاموش بنشینید
که دشمن ها در لباس اهل ایمان و به زبان من امام زمان در می آیند که ریشه دین و آیین و سعادت مردم را قطع بنمایند.
___________________
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
┄═•✺🔹﷽🔹✺•═┄
✍امیرالمؤمنین امام علی(ع):
✨«خدایا! دوری آرزوهایم مرا زندانی ساخته و دنیا با غرورش و نفْسم با جنایتش و امروز و فردا کردنم در توبه مرا فریفته...»
📖فرازی از دعای کمیل
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
🔴 زیارت امام زمان علیه السلام در روز جمعه
🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ.
#امام_زمان
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
✍علت غیبت امام زمان (عج)
امام زمان (عج) در یکی از نامههایی، که در دوران غیبت برای یکی از بزرگان شیعه «علی ابن مهزیار اهوازی» نوشتهاند، یکی از علتهای غیبت خویش را اینگونه توضیح دادهاند:
«... ما را به غیبت وادار نکرد مگر اخبار و اطلاعاتی که از دوستان و شیعیان به ما میرسد، که آنها به چیزهایی آلوده هستند که ما کراهت داریم، و این خصوصیات را بر آنان نمیپسندیم ...»
📚بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۳۲۱
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
4_5958743867334332677.mp3
16.5M
🎙#شرح_رساله_نور_وحدت جلسهٔ پنجم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
تاریخ - ۹۲/۴/۲۴
- مفهوم وحدت
- سیر در عین ثابت
🔻 عناوین:
- (01:00) مراتب وجود از دیدگاه حکمت متعالیه
- (02:00) مقام قاب قوسین ، او ادنی
- (08:00) تفاوت حلول و اتحاد و وحدت
- (11:00) ماهیت علم
- (11:00) مسئله ظهور و رجوع موجودات به ذات خداوند
- (23:00) سیر موجود در عین ثابت خودش
- (26:00) وحدت رسول خدا (ص) و ائمه معصومین(ع) با تمام عوالم در معراج
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
💠 حضرت علامه حسن زاده آملی (ره)
🔹 از کارهای بوالعجبی که انسان در ساختمان پیکرش می نگرد این که همه اعضا در کمال نقشه و مهندسی و در نهایت اِستوا و آراستگی و در غایت مَتانت و استواری و در منتهای ارتباط و پیوستگی قرار گرفتهاند که اگر کسی در تشریح یک یک آنها وارد شود و علت نقشه مهندسی و سبب نحوه صورتگری را در یک يک آنها به دست آورد انگشت حیرت به دندان می گیرد و سر به گریبان شگفتی فرو می برد.
📘 دروس معرفت نفس/ص۹۷
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
💠 استاد صمدی آملی حفظه الله
🔹 احکام شرعیه بعد از راه یافتن انسان به مرتبه ی تهذيب اخلاق و خداشناسی، همچنان باقی می ماند و تا آخرین لحظات زندگی انسان، جاری است و از او دست بردار نیست. انسان باید دستورات فقهیّه را به عنوان نردبان ترقّی و تعالی نفس و جان و برای تطهیر حقايق درونی و مراتب وجودی خود دائماً رعايت کند.
📘 شرح مراتب طهارت/ ج ۱/ ص۹۰
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
سوال
منظور از مصداق ومصدوق چیست؟
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
مدافعان ظهور
سوال منظور از مصداق ومصدوق چیست؟ @modafeanzuhur 🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹 https://eitaa.com/jo
مصداق و مصدوق
مصداق در ذاتيات است و مصدوق در عرضيات، اگرچه ذاتى در باب برهان باشد كه باز عرضى است. چون امكان شجر مثلاً كه شجر مصدوق امكان است؛ چنانكه مصدوق رنگ سبز است ولى جوهر و جسم و نامى كه از ذاتيات باب ايساغوجىاند شجر مصداق آنهاست. (فرق بين كون الذات مصدوقاً عليها لصدق مفهوم و كونها مصداقاً لصدقه).
مثلاً در منظومه و كتابهاى ديگر خوانديم كه شيء، مصداق معنايى باشد و يا مصدوق آن، و تفاوت بين مصداق و مصدوق بيان مىشود. ما با مصداق خو كرديم و با آن مأنوسيم. و گفتيم مصداق در ذاتيات صدق مىآيد؛ مثلاً مىگوييم: زيد مصداق انسان است؛ يعنى انسان ذاتى اوست، حالا اينجا امروز به تناسب، بحثى عنوان مىشود؛ شىء و امرى مصداق شىء يا مصدوقش باشد: مصداق را در ذاتيات مىآوريم و مصدوق را در عرضيات.هر از چند گاهى مصدوق به معناى اعم هم به كار مىرود؛ يعنى شىء مصدوق شىء است خواه ذاتىاش باشد و خواه عرضى، يعنى هر كجا كه مصداق شده مصدوق هست و لاعكس؛ مثلاً در «زيد انسان است» انسان ذاتى زيد است، زيرا انسانيت را از او انتزاع مىكنيم و زيد يكى از مصاديق انسان است. در «زيد أب» ابوّت را از زيد اعتبار مىكنيم. ابوّت ذاتى زيد نيست، بلكه معنايى انتزاعى است كه از وى مىتوان ابوّت را نسبت به زيد انتزاع كرد.
پس زيد مصدوق ابوت است و نمىگوييد زيد مصداق ابوّت است. بنابراين مصداق را در ذاتيات و مصدوق را در عرضيات به كار مىبريم و واقعاً مصدوق اعم از مصداق هست هر كجا كه مصداق صدق آمد، مصدوق هم هست به طريق اولى، اما ممكن است مصدوق باشد و مصداق نباشد. گاهى در عبارات قوم اين اصطلاحات به كار مىرود.
حرفى ديگر كه براى ما ملكه شده است آن سخن در منطق است. ما ذاتى باب برهان و ذاتى باب ايساغوجى را مىدانيم. مراد از ذاتى باب ايساغوجى، ذاتيات شىء است و آن بر سه قسم است. جنس و فصل و نوع، زيد مصداق نوع است و اينها ذاتى وى هستند. اما ذاتى باب برهان، لازم ماهيت است و از او دست بردار نيست، و به صرف اينكه از او دست بردار نيست و لا ينفك از وى مىباشد، بدين معنا نيست كه ذاتى مقوم او بوده باشد. بسيار چيز، لازم چيزى است و عرض مفارق نيست و از وى دست بردار نيست، اما به صرف اينكه از وى جدا نمىشود، معنايش آن نيست كه وى مقوم آن است. پس اين هم يك معناى از باب برهان و ذاتى باب ايساغوجى. در منطق هم شبيه مصدوق و مصداق عنوان شده، كه در باب برهان مىگويند ذاتى كه هر دو قسم را شامل مىشود؛ يعنى هم ذاتى لازم الماهيه، يعنى عرض لازم را در بر مىگيرد و هم ذاتى باب ايساغوجى به معناى مقوم را. پس اصطلاح ذاتى اين دو باب مثل مصداق و مصدوق است كه گاهى مصداق گفته مىشود و مرادْ اعم از ذاتى و عرضى است.
📢 این الرجبیون ؟؟
امام صادق عليه السلام مي فرمايند:
روز رستاخيز ندايي از درون عرش مي آيد كه:
📢اين الرجبیون ؟
👈گروهى برمی خيزند كه چهره شان براى مردم محشر مى درخشد، بر سرشان تاج پادشاهى آكنده از مرواريد و ياقوت است. همراه هر يك از ايشان هزار فرشته از سوى راست و هزار فرشته از سوى چپ ايستاده اند و به او مىگويند اى بنده خدا! كرامت خداى بر تو گوارا باد! از عرش هم ندا مى آيد كه اى بندگان و كنيزكان من! سوگند به عزت و جلال خودم جايگاه شما را گرامى و عطاى شما را جزيل قرار مى دهم و غرفه هايى از بهشت به شما ارزانى می دارم كه از زير آن جوى ها جارى است و جاودانه در آن خواهيد بود و پاداش عمل كنندگان چه نيكوست، شما براى من در ماهى روزه مستحبى گرفتيد كه حرمت آن ماه را بزرگ و حق آن را واجب كرده ام.
اى فرشتگان من! بندگان و كنيزكان مرا به بهشت درآوريد.
امام صادق در ادامه مي فرمايند: كه اين پاداش كسى است كه چيزى از ماه رجب را روزه بگيرد، هر چند يك روز از دهه اول يا دوم يا آخر آن باشد.
[زاد المعاد - مفتاح الجنان، صفحه : 13]
مبارك بن يزيد از حضرت ابو الحسن موسى بن جعفر (عليهماالسلام) نقل كرده است كه فرمود: رجب نام نهرى است در بهشت كه از شير سفيدتر و از عسل شيرين تر است، هر كس يك روز از رجب را روزه بگيرد، خداوند از آن نهر به او مى نوشاند. [ثواب الاعمال-ترجمه انصارى، صفحه: 109]
نيز به همين سند نقل شده است كه آن حضرت فرمود: رجب ماه بزرگى است كه خداوند حسنات را در آن چند برابر مىكند و گناهان را مى زدايد.
@modafeanzuhur
دعای هر روز #ماه_رجب
@modafeanzuhur
🌹 کانال مهدوی مدافعان ظهور 🌹
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
✍ #دستورالعمل علامه حسن زاده آملی ره درباره #ماه_ولايت
🔸شهر مبارك ولايت به شما روى آورده، ان شاءالله، از رجبيون بوده باشيد.
🔸كسانى كه مى خواهند مقامات ليالى قدر و شهرالله را ادراك كنند، از ابتداى شهر #ولايت، كه #ماه_رجب است، خودشان را آماده مى كنند، بعد از شهر #ولايت، شهر رسول الله است و بعد از آن شهرالله است،غرض از اول #ماه_رجب، رجبيون اهل #ولايت، كسانى كه مى خواهند ادراك شهرالله كنند، خودشان را مواظب و مراقبند كه عمده آن است كه اين حقايق در آدم تحقق يابد.
🔸اينها كه مى خوانيم عرفان نظرى است. خواندن درس طب چيزى است، اما عملى اش چيز ديگر است. آن دانستن فرمول و قواعد و فراگرفتن حرفى است، و اجرا كردن در مقام عمل حرفى است ديگر. عرفان عملى ورزيده شدن و ورزش كردن و پياده كردن در متن ذات خود، و چشيدن و يافتن است، غير از عرفان نظرى كه آگاهى به مفاهيم اسماء و عبارات بوده و دانايى مفهومى است و غير از آن دارايى حقيقى است.
🔸خداوند، إن شاءالله، شما را مؤيد بدارد، جانى پيدا كنيد كه اگر كتاب و اصطلاح و الفاظ را كنار بگذاريد زبان حال شما اين بوده باشد:
🔹من آنچه خواندم همه از ياد من برفت
🔹الا حديث دوست كه تكرار مى كنم
🔸يك وجود قرآنى و يك انسان الهى شويد و بچشيد و بياييد و برسيد كه:
🔹ايام خوش آن بود كه با دوست به سر شد
🔹باقى همه بى حاصلى و بى خبرى بود
🔸اگر چنانچه اين كتابها و درس و بحث آدم را براى ابدش درست نسازد اين تلاشها بى فايده است. تأمل در ابد بفرماييد ابد، يعنى هستيم كه هستيم. داريم خودمان را در اين مقطع زمان و در اين نشأه، كه مزرعه است، براى ابد مى سازيم: «اقرء و ارق». خداوند، إن شاءالله، سر شما را به اسرار ولايت نورانى بفرمايد و ما هم در اين دعاى خير با شما شريك بوده باشيم.
📒شرح فارسی اسفار اربعه
#جوان_عزیز_آسمان_منتظر_توست
🔸دو گروهی که خداوند در ماه #رجـب چشـم انتظار آنهاست
🔸مرحوم آقاي #دولابي به نقل از آيتالله انصاري همداني(اعلی اللّه مقامهما الشّریف) آن #عارف بزرگوار، فرمودند:
🔸خداي متعال از اوّل ماه رجب چشم انتظار #دو گروه است.
◀️ يكي #جوانها. عشق خدا جوانهاست.
🔸علاقه عجيبي به #جوان دارد.
🔸براي همين #بهشتش را پر از #جوان ميكند.
🔸حداكثر سن در جنّتالمأوي 35 است، نه 40 و همه به حالت شباب هستند.
🔸خدا اينقدر دوست دارد. چشم انتظار است جوان بيايد تا در ماه #رجب بگويد «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّي وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ» #پروردگار عالم ميگويد:
🔸 جوان من! خوش آمدي.
🔸آيتالله انصاري همداني(اعلي اللّه مقامه الشّریف) فرموده بودند:
🔸 پروردگار عالم در ماه #رجب به #جوانها عجيب نگاه ميكند.
🔸اگر #جواني تا پانزدهم هنوز نيامده، دائم نگاه ميكند، يك شبي او را مجلسي ميبرد، جايي ميكشاند و او را در دام تقوي مياندازد. ميگويد: بنده من! تو را برگرداندم، خودت نيامدي، تو را كشاندم.
🔸لذا يك گروه که #خدا چشم انتظار آنهاست، همين #جوانها هستند؛ منتها، تهمتزننده را قبول نميكند ولو از اين گروه، إلّا حلاليّت بطلبد.
◀️دومين گروه که #ذوالجلال و #الاكرام در ماه رجب چشم انتظار آنهاست، آن كسي است كه لحظات #آخر عمرش رسیده است، چه جوان چه پير. يك طوري در ماه رجب ميخواهد او را پاك كند.
#آیت_الله_انصاری_همدانی_ره
#مرحوم_دولابی_ره
گفتگوباشیطان-1.mp3
41.05M
.
🎧 پادکست: گفتگو با شیطان
🔶 اپیزود اول: انسانیت
🔰راوی: امین جعفـــــری