🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
💫✨فیلسوف و مُتعبّد، در مقصود باهم متحدند.
🔸حقیقت فلسفه، علم به احوال موجودات عالم است آنطور که هستند. به معنای دیگر، حقیقت فلسفه یعنی تشبُّه به عالم اِله پیدا کردن.
🔸اگر از فیلسوف بپرسیم که هدف شما از علمِ به اَعیانِ موجودات چیست ؟! قهراً بر اساس تعریف عرشی جناب صدرالمتالهین در اسفار میفرماید:
میخواهم تشبُّه به اِله پیدا کنم و در جایی، معنای تشبّه را به "تقرُّبِ اِلَی الله" کشاند.
🔸عرب در آنجاهایی که جسمی به جسم دیگر نزدیک میشود، "مِن" میآورد
"قرَبَ زیدٌ مِن عمروٍ" اما آنجایی که نزدیکی معنوی باشد؛ "اِلی" میآورد. در اینجا میگوید "قُربِ اِلَی الله".
🔸فیلسوف میخواهد قُربِ به آفرینندهی هستی پیدا کند و شبیه اسماءِ الهی بشود.
🔸صاحب عالَم، هم برای فیلسوف و هم برای همهی مردم احکام شرعی جعل کرد که این احکام شرعی به عنوان مقرِّبِ اِلَی الحَقّ، باشد.
✨آن وقت ذاتِ فلسفه با ذاتِ احکام شرعی اتّحاد پیدا می کند✨
🔸لذا جعل احکام شرعیه از طرف حق، به این جهت است که فیلسوف و متعبِّد، به آن کسی که جاعلِ تشریعیات است؛ قُرب پیدا کند. این قربِ اِلَی الله، قُربِ عارضی نیست قُرب جسمانی هم نیست بلکه قربِ وجودی است.
✅#اسرار_روزه - جلسه چهارم
✅ استاد صمدی آملی (حفظه الله)
2-401-1-25=.mp3
20.23M
♦️#نهجالولایه - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السلام♦️
▪️موضوع جلسات : عصر غیبت
🔸 جلسه ۱۲ - شب ۱۳ ماه رمضان ۱۴۴۳ ه.ق
🔸پنج شنبه - ۱۴۰۱/۱/۲۵ ش ( همراه با قرائت دعای کمیل )
🔸تهران - مسجد حضرت قاسم ابن الحسن (ع)
🔸 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام_امام_زمانم🖐🏻
هر زمان که مے گوییم
" العجل یا مولای یا
صاحب_الزمان
زمزمه هایت را میشنوم که میگویے
صبـر کن چشــم دلت نیـل شــود مے آیم
شعـر مـن حضــرت هابیـل شـود مے آیم
قول دادم که بیایم به خدا حرفے نیست
دل به آیینـــه کـه تبـدیـل شــود مے آیم
- اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُم🌱
اللهم_عجل_لولیک_الفرج ♥️
ماه_رمضان الکریم✨
🌕 فضیلت و ثواب روز چهاردهم ماه مبارک رمضان برای روزه داران این روز طبق روایت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم:
🌺 روز چهاردهم، چنان باشید که گویى آدم و نوح و پس از آنان ابراهیم و موسى و پس از آنان داود و سلیمان را ملاقات کرده اید و گویى با هر پیامبرى دویست سال خدا را عبادت نموده اید.
📚امالی صدوق /مجلس دوازدهم/ص۴۸
#ماه_مبارک_رمضان #ماه_رمضان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صدا زدن حروف مقطعه قران (يا كهيعص و يا حمعسق )
على اندر غزا بودى ندايش حروف منفصل اندر دعايش
ندا مى كرد به ((كهيعص )) به ((حمعسق )) آن قطب عباد
غزا يعنى جنگ ، عُبّاد و عَبَدة و عابدون جمع عابد است .
اين رمز در مورد حروف مقطعه شاهد و نمونه ديگرى است از آنچه در بيت سوم همين باب گفته آمد كه اين حروف مقطعه اشاراتى به كنوز و اسرار دارند و يكى از آن اشارات همين است كه از جناب مولى الموالى امير المؤ منين (عليه السلام ) نقل شده است كه در جنگها قبل از شروع به كارزار مى فرمود: يا هو يا من لا هو الا هو يا كهيعص و يا حمعسق لا حول و لا قوة الا بالله . سپس دست به شمشير مى فرمود و به كارزار مى پرداخت .
منبع:جلد دوم شرح دفتر دل-شارح: استاد صمدی آملی
🚩14رمضان سالروز
شهادت غریبانه مختار ثقفی
💢آیتالله صمدی آملی(مدظله):
✍در محضر استاد عظیمالشّأنم
علامه حسنزاده آملی
یادی از جناب مختار شد که فرمودند:
《هر چه #دلم_را_میشکافم
جناب مختار را
#اهلولایت میبینم》
✍از عترتطاهرین روایاتی در قیاممختار آمده:
💢حضرتامیر(ع):
به زودی ستمکاران، توسط کسی که خداوند برای انتقام ما بر آنان خواهد فرستاد، به بلایی گرفتار خواهند شد...
او جوانی از قبیله ثقیف است
که او را "مختار بن ابی عبید" میگویند
💢امامحسین(ع)فرمودند:
خدایا، آن جوانمردثقیفی را بر آنان مسلّط کن
تا جام تلخ مرگ و ذلت را به ایشان بچشاند
و از قاتلان ما احدی را معاف نکند
به جای هر قتلی، کشتنی و به جای ضربت، ضربتی؛
و انتقام مرا و خاندان و دوستان و شیعیانم را از اینها بگیرد
💢امامسجاد(ع):
«حمد خدایی را که انتقام ما را از دشمنانمان گرفت
و خداوند به مختار، پاداش خیر دهد
💢نزد امامباقر به مختار ناسزا گفتند.
حضرت فرمود:
به مختار ناسزا نگوئید،
زیرا او بود که قاتلین شهدای ما را کشت
و انتقام خون ما را گرفت
🌧طريق گرفتن آب نيسان طبق دستور ملا احمد نراقي🌧
⚡️براي تهيه اين آب دستورالعمل هاي مختلفي گفته شده است لذا ما بهترين آنها را كه مرحوم ملا احمد نراقي در كتابش نقل كرده براي شما مي آوريم. آنچه سبب اعتماد هرچه بيشتر ما مي گردد اينست كه اين نسخه به تصحيح حضرت علامه حسن زاده آملي حفظه الله مي باشد و روايات فراواني همين شيوه را تاكيد كرده اند.⚡️
💦«طريق گرفتن آب نيسان: در ماه نيسان رومي ميگيري آب باران را پيش از آنكه به زمين برسد و هر يك از سوره حمد و آيه الكرسي و قل يا ايها الكافرون و سبح اسم ربك الاعلي و معوذتين و قل هو الله احد را هفتاد مرتبه مي گوئي و هریک از اذکار لا اله الاّ اللّه.اللّه اکبر. اللّهم صلّ على محمّد و آل محمّد هفتاد مرتبه می گویی و هفت روز صبح و پسين از آن مي آشامد هر ناخوشي كه باشد خداوند عالم شفا مي دهد، و هر گاه در چشم چكاند ناخوشي چشم را زائل كند.
و اگر محبوس بياشامد خلاص شود، وسوسه دل ببرد و عداوت و بدگوئي مردم را نسبت بآشامنده زائل نمايد، و اول نيسان ماه رومي در اين اوقات تقريبا بيست و چهارم نوروز است و نيسان سي روز است».💦
خزائن علامه نراقي، ص۱۷۹-با تصحيح علامه حسن زاده آملي.
🌺سالروزولادت
کریم آلطه، امام حسن مبارک
💢آیتاللهصمدیآملی(مدظله):
✍امام حسن(ع) در برههای قرار گرفت که مانند حضرت وصی جهت دفاع از اسلامحقیقی بایست به تقابل با جریان نفاق میپرداخت. پیامبر برابر #کفار_به_تنزیل_قرآن مقاومت نمود امام حسن مقابل #کفار_به_تاویل
✍نکته مهم اینکه امام(ع) با معاویه #پیمانصلح ننوشت؛ بلکه پیمان《#ترک_معارضه》نوشت که اشتباها به 《#صلح_حسنی》شهرت یافت.
امام به عنوان مظهر توحید، حق و عقلانیت هیچ مصالحهای با جریان جهل، باطل و #کفرمنافقانه ننمودند بلکه برای حفظ جان شیعیان که از اهم وظایف امام هر عصر است قبول به #ترکمعارضه با #کفار_به_تاویل (جریاناسلامنفاق) نمود همانگونه که پیامبر در #واقعهحدیبیه(بیعترضوان) با #کفار_به_تنزیل پیمان《#ترک_معارضه》 امضا نمودند.
2-401-1-25=.mp3
18.26M
♦️ موضوع : پیرامون#قبله_شناسی و اهمیت آن
🔸 جلسه دوم - روز دوازدهم ماه رمضان ۱۴۴۳ ه.ق
🔸پنج شنبه -۲۵ فروردین ۱۴۰۱ ش
🔸تهران - #مسجد_اعظم_تجریش
🔸 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️
3-401-1-26=.mp3
18.25M
♦️ موضوع : پیرامون#قبله_شناسی و اهمیت آن
🔸 جلسه سوم - روز سیزدهم ماه رمضان ۱۴۴۳ ه.ق
🔸جمعه -۲۶ فروردین ۱۴۰۱ ش
🔸تهران - #مسجد_اعظم_تجریش
🔸 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️
13-401-1-26=.mp3
14.51M
♦️#نهجالولایه - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السلام♦️
▪️موضوع جلسات : عصر غیبت
🔸 جلسه ۱۳ - شب ۱۴ ماه رمضان ۱۴۴۳ ه.ق
🔸جمعه - ۱۴۰۱/۱/۲۶ ش
🔸تهران - مسجد حضرت قاسم ابن الحسن (ع)
🔸 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
💫✨روزه، خلوصِ محض است.
🔸بعضیها دستورالعمل میخواهند. همین را که شرع فرموده دنبال کن، این میشود دستورالعمل.
🔸چه دستوری میخواهید که شما سیزده، چهارده ساعت، مُدام عبادت کنی؟
آن ساعت آخر هم بنشین و ببین افطارت چیست؟! اینها همه رمز دارد.
از بس فقط ظواهر روایات را برای ما گفتند که، هنگام مغرب افطار کنید و افطاری بدهید و ...... ما هم افطار را به همین غذا خوردنِ مادی تلقی کردیم و بس. اما خبر نداریم که هنگامِ اذانِ مغرب چه سفرهها میگشایند!
▪️بر ضیافتخانه ی فیضِ نَوالت منع نیست
▪️در گشادست و صَلا در داده خوان انداخته
🔸سفره انداختهاند، بفرمایید در ضیافتخانه ی سِرِّ خودتان، همینی که کاشتهاید از خودتان بخورید. بر شما منّت هم نداریم.
📚" اَلدّنیا مَزرِعةُ الآخرة " هنگامی که روزه داری؛ روز، دنیای توست اما غروب، مزرعهی توست. بنشین و هرچه کاشتهای را درو کن.
ای عزیز ! تو بر من ِخدا منت نداری. از کاشتهی خودت بهرهمند هستی.
🔸روزه دار یک خلوصی در روزه دارد که در بخش دیگر اعمالش این اندازه خلوص را ندارد.
✅#اسرار_روزه - جلسه پنجم
✅ استاد صمدی آملی (حفظه الله)
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
💫✨« افطار » صید است.
🔸افطار کن؛یعنی روزه را بشکاف. پس معلوم است که مخفی است. « فَطَرَ » شکفتن است. یعنی آنی را که پنهان داشتی؛ حال، جَهرش کن، آشکارش کن.
🔸آنجا کَفِّ نفس میکرد که ننوشد، اینجا کَفِّ نفس میکند که به اندازهی نیاز بنوشد اما بیش از حدّ نیاز جسمانی باز هم میگویند کَفّ کن، نگه بدار. چنین نباشد که معده را پُر کنی، طوری که جا برای نفس کشیدن نباشد.
🔸روزه، به نحو دیگری در هنگام افطار ،خودش را نشان میدهد. همان روزهی روز، افطار میشود. همان دهانی را که با نیّتِ روزه میبست، الآن بازش میکند. این میشود افطار مادی که دهان شکوفا میشود و باز میشود و غذا را میبلعد.
🔸اما به غیر از این، یک افطار دیگری هم هست که در آن، هر غروب از آنچه نیت کردهای و در سِرّ و نهاد خودت کاشتهای، آنها شکوفا میشود. دقت کن و ببین در سِرّ و نهادت چه داشتی؟ ببین چه خبر است؟
🔸معمولا شخصِ روزه دار نزدیک اذان ظهر و حدود دو ساعت بعد از اذان ظهر، یک اشتهای متعارفی به غذا، به او دست میدهد. اما وقتی نزدیک اذان مغرب میشود از یک سرحالیِ خاصی برخوردار است. این سرحال بودنِ نزدیک اذان مغرب، برای شخص روزه دار افطار کردن معنوی در بر دارد.
🔸نیّت ها در افطار، به آنی شکوفا میشود. شکوفاییِ در غروب حتی از سحر هم بیشتر است چون روز، بهار روزه است و افطار پائیزِ روزه. روز، سِیر است اما افطار صید است.
✅#اسرار_روزه - جلسه پنجم
✅ استاد صمدی آملی (حفظه الله)
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟
♦️#نهجالولایة - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام♦️
▪️موضوع جلسات: عصر غیبت
🔸 جلسه پنجم - شبِ ششم ماه مبارک رمضان ۱۴۴٣ ه.ق
🔸۱۸ فروردین ۱۴۰۱ ش
🔸تهران - مسجد حضرت قاسم ابن الحسن (ع)
✳️ قسمت اول ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۵
🔶 عصر غیبت مربوط به آخرین حجّت الهی است؛ کسی که مُجانِس در مقام توحیدی و مُستَغرَق در ذات الهی است که از ایشان تعبیر به بقیّةالله میشود.
🔷 باقیه هر چیزی از جنس همان چیز است و چون این بزرگوار، به همه اوصاف حق متعال متّصف است، از ایشان به بقیّةالله تعبیر میشود.
🔶 البته تمام اسماء و صفات حق متعال، در مرتبه ذات، ذاتیِ اوست اما اسمای ماسوای حق متعال، به عنوان مظاهر اویند که همه بالعَرَضاند و به تَبَع ذاتِ الهیاند.
🔷 چون این بزرگوار، مناسبت با ذات مقدّس حق متعال دارد، به عنوان بقیّه حق متعالاند لذا به ایشان بقیّةالله گفته میشود که طبعاً بقیّةُ الانبیاء و المرسلین هم هستند همان طوری که بقیّةُ خاتمالانبیاء و بقیةُ ائمه هم هستند.
🔶 عصر غیبت، عصر جامعی است که تمام اعصار در آن مُندمِج میشوند ؛ یعنی تمام کمالاتِ اعصار انبیای گذشته از عصر آدمی گرفته تا عصر محمّدی(ص)، در این عصر به ویژه عصر غیبت تامّه جمع است و صاحب این عصر، حضرت "م ح م د ابنُ الحسن العسکری" است که یکی از القاب شریفشان، "صاحبُ العصر" میباشد.
🔷 سلامی که ما در نماز و غیر آن مثل ادعیه، زیارتنامهها و امثال آن به محضر انبیاء، ائمه (ع) و سایر افراد عرض میکنیم، به صورت سلامِ خطابی است.
🔶 سه سلامی که پایان بخش نماز است، عبارتند از سلامِ مستقیم بر پیغمبر اکرم (ص)، سلام بر خودمان و تمام مؤمنين و بندگان صالح الهی و سلام به نحو اطلاق با ضمیرِ مخاطبِ جمعی که حضرت علّامه حسن زاده آملی (ره) میفرمودند سلامِ آخر نماز را به محضر همه انبیاء و مرسلین این دوره و تمام دورههای گذشته عرض میکنم.
🔷 چرا که تا به امروز، دورههای بسیاری آمد و رفت و بارها دحوالارض شد یعنی بر اثر حرکات و تأثيرات ستارههای ثوابت بر سطح کره آب، هوا، اِتِر و به خصوص کره زمینی که منغمر در کره آب است، کره زمین از دل کره آب سر در آورد و سطح خشکی گسترانده شد.
🔶 و لذا به تعبیر امام باقر (ع)، اَلف اَلف آدم یعنی هزار هزار آدم آمدند و رفتند که این عبارت، دلالت بر تکثیر است نه تعیین.
🔷 یکی از این دورهها، همین دورهای است که ما در آن هستیم و به تعبیر قرآن کریم و دیگر صُحُف الهی، اوّلین فرد مخلوق در این دوره، آدم نام دارد.
🔶 عناصر سهگانه آب، هوا و حرارت، قبل از تحقّق عنصر خاک موجود بودند و موجودات بسیاری از این عناصر یا به صورت انفرادی و یا به صورت ترکیبی، آفریده شدند.
🔷 موجوداتی که تنها از عنصر هوا آفریده شدهاند، در روایات به شیاطین تعبیر میشوند. برخی از موجودات هم تنها از عنصر آب آفریده شدهاند و برخی دیگر مانند جنّ، از مارِجِ نار (شعله آتش) آفریده شدهاند که مارِجِ نار، با عناصر دیگر به خصوص عنصر هوا مخالطت دارد. همچنین موجودات بسیاری، از ترکیب این عناصر با یکدیگر پدید آمدهاند.
🔷 انسان هم بعد از پدید آمدن خاک، تحقّق یافت منتها خاکی که با عناصر سهگانه آب، هوا و حرارت مخالطت دارد و به تعبیری خاکِ خالص نیست بلکه تخمیری است.
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟
♦️#نهجالولایة - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام♦️
▪️موضوع جلسات: عصر غیبت
🔸 جلسه پنجم - شبِ ششم ماه مبارک رمضان ۱۴۴٣ ه.ق
✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۶ تا دقیقه ۲۸
🔶 آن حقیقتی که خالقِ غیرمتناهی و صمد است و محدود به هیچ حدّی نیست، دم به دم در حال إنشاء و خلقت است. "خَلَقَ السَّمواتِ وَ الأرضَ بِالحَقّ..." ( نحل- ۴) خلقت او از پیِ هم و به صورت تدریجی است که در متن هر تدریجی، إنشاء است و این إنشاء، هرگز انقطاع نمییابد که ما فعلاً در این کره زمین هستیم.
🔷 از حدود هشت هزار سال قبل تا به الان، دانشمندان اهل رصد، فقط از وجود یک کهکشان به نام کهکشان راه شیری خبر داده بودند امّا الان دیگر حرف از یک کهکشان نیست بلکه از میلیونها و میلیاردها و تریلیونها کهکشان، صحبت به میان میآورند منتها از بین تمامی آنها، زمین به خاطر قداست انسان اینقدر ارزشمند شده است.
🔶 زمین در اصطلاح قرآن و روایات، سطح است نه حجم. لذا به کره زمین، زمین نمیگویند و صرفاً سطح خشکی آن را زمین مینامند.
زمین، ارزش بسیار عظیمی دارد چون در اینجا فقط خاک پدید میآید و از غلبه عنصر خاک، انسان که افضل المخلوقات است محقّق میشود.
🔷 حال ممکن است این سؤال مطرح شود که آیا امکان دارد در بین تریلیونها کهکشانی که کشف شده، زمینی به وِزان زمین ما وجود داشته باشد؟
🔶 حضرت علّامه حسنزاده (ره) در اواخر جلد اوّل دروس معرفت نفس میفرمایند مَثَل ما به مانند کِرمی است که در درون سیبی قرار دارد و آن سیب بر درختی آویخته است و این کرم فکر میکند کلّ عالم و نظام هستی، همین یک سیب است که ایشان در درون آن به سر می برد!! در حالی که از سیبهای دیگر و خود درخت و حتّی درختهای دیگر و میوههای آنها بیخبر است.
🔷 این است که در روایات آمده اهلبیت علیهم السّلام میفرمایند کلّ این عالمی که شما میبینید، نزد ما به اندازه یک بال مگس هم نمیشود. این فرمایش جهت تحقیر این عالم نیست بلکه بحث در این است مجموعهای که در آن به سر میبریم در مقابل مجموعههای دیگر، اصلاً به چشم نمیآید.
🔶 پس اگر قائل باشیم که تنها یک زمین داریم، باید ابعاد را متناهی بدانیم. اگرچه دانشمندان از چندین هزار سال قبل قائل به همین یک کهکشان با همین ستارههای ثوابت بودند و در رصدخانهها آنها را به صُوَرهای ۴۸ گانه تصویر میکردند و حرکات و حالات و تأثیراتشان را پیگیری میکردند امّا این بدان معنا نیست که فقط هفت سیّاره داشته باشیم، منتها چون چشم مادّی ظاهری انسان را میزان قرار دادند، چشم ظاهری، فقط همین هفت سیّاره (ماه، زهره، عطارد، آفتاب، مریخ،مشتری ، زحل ) را نزدیک به زمین میبیند و بر همین اساس، حرکاتشان را به ضابطه در آوردند و فلک و هیئت مجسّم را وارد میدان کردند و رصدخانه تشکیل دادند.
🔷 اوّلین کسی هم که رصدخانه برپا کرد، حضرت ادریس پیغمبر بود که ۴۰ نفر از شاگردانشان ، هرمس نام بودند که ادریس در اصطلاح یونانیان به هرمس الهرامسه ملقّب شده است. بعد از این زمان، علم گسترش پیدا کرد به خصوص با ظهور قرآن خاتم انبیاء. که تمام رشتههای علمی، همه سوابغ دیرینه دارد.
🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟
♦️#نهجالولایة - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام♦️
▪️موضوع جلسات: عصر غیبت
🔸 جلسه پنجم - شبِ ششم ماه رمضان ۱۴۴۳ ه.ق
✳️ قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۲۸ تا دقیقه ۴۴
🔶 علم در عالم اسلام بعد از ظهور قرآن کریم اوج گرفت. به خصوص در زمان امام صادق (ع) که ایشان در حدود دو سال و نیم توانستند بیش از ۴۰۰۰ شاگرد تربیت کنند که اسامی همه آنها مضبوط است. شاگردان حضرت نیز بیش از ۶۰۰۰ جلد کتاب در رشتههای مختلف علمی تدوین فرمودند که متأسفانه دشمن تمامی این کتابها را از بین برد.
🔷 غرض اینکه بزرگوارانی مثل استاد ما چون دید وسیعی داشتند، قائل به این بودند که در نماز و غیر نماز به گونهای سلام بدهیم که با انبیاء، مُرسَلین و عباد صالح تمام دورههای رتق و فتق، مناسبت پیدا کنیم و با همه آنها مرتبط شویم که بر اساس یک محاسبه علمی که استادمان و دیگر بزرگواران مطرح کردند، هر دوره رتق و فتق در حدود یک میلیون و سیصد هزار سال طول میکشد. حال اگر میلیونها رتق و فتق شده باشد، معلوم نیست سابقه تاریخی بشر به چه زمانی برمیگردد!
لذا "إسْتَوْسِعْ" وسعت پیدا کنید.
🔶 کلّ عالَم در محضر شماست و هیچ کس استنکاف ندارد از این که معقولِ انسان واقع شود چه این که قوه عاقله انسان هم استنکاف ندارد که همه را بفهمد.
🔷 هیچگاه نگویید مگر چه کسی، همه چیز را فهمید تا ما بفهمیم؟ من و شما تابع امیرالمومنینی هستیم که میفرمودند "سَلُونی قَبلَ اَن تَفقِدونی" از من بپرسید قبل از این که مرا از دست بدهید. همچنین میفرمودند: "اِنَّ هاهُنا لَعِلماً جَمّاً لَو کانَ لَهُ حَمَلَة" اینجا علمِ جمّ است بیایید به شما علم بدهیم.
🔶 هرگز خودتان را محدود نکنید. "اِقرَأ وَ ارْقَ" بخوانید و بالا بروید. به محض اینکه گفتی چه کسی همه چیز را یاد گرفته تا ما یاد بگیریم، بدان! همان چیزکی را هم که یاد گرفتی، از دست میدهی!
🔷 لذا بعد از انتقال از نشئه طبیعت به صعودِ برزخیِ اُخروی و عالم برزخ، میبینی اصلاً بال پرواز نداری و حالا باید عجز و ناله کنی. پس هر چه میخواهید، باید در همین زمین بگیرید!
🔶 و لذا در دعای برای امام زمان میگوییم بارالها! خودت ولیّ او باش، قائد و حافظ و ناصر او باش، چشم او باش تا او را در زمینت اسکان دهی "حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً" و همچنین "وَ تُمَتِّعَهُ فِیها طَویلاً" یعنی او را برای مدّتی طولانی بهرهمندش کنی تا بتواند از این زمین استفاده کند و به انسانها علم و کمال دهد!
🔷 بر این اساس یکی از برکات زمین این است که ملقّب به لقب "اَرضُ اللهِ الواسِعَه" شده است.
🔶 بشر در طول تاریخ، تمام انبیاء و ائمه (ع) را دچار حوادث و گرفتاریهای فراوانی کرد و همیشه هم عدّهای از خبیثها و عنودها در جلو راه میافتادند و مردم جاهل به دنبال آنها تا جایی که نگذاشتند حقیقتِ علمِ علی و اولاد علی ظاهر شود.
🔷 باید زحمت زیادی بکشیم و افق دیدمان را بالا ببریم تا انشاءالله اگر روزی توفیق ادراک محضر مبارک حضرت بقیّةالله را پیدا کردیم، وقتِ آقا را برای مسائل دم دستی نگیریم!
🔶 وای به حال کسی که به محضر انسان کامل برسد و نداند که از او چه بخواهد. و لذا بزرگان ما فرمودند از این بزرگواران، خودشان را بخواهید چرا که وقتی طور وجودیتان عوض شد، میبینید چیزهایی را طلب کردید که به کارتان نمیآید.
▪️ادامه جلسه - قرائت دعای کمیل