✳️ به طور کلی اگر در هر یک از دستور های اسلام دقت کنیم جامعیت تعجب آوری به چشم می خورد.
✳️ ای کاش نمازگزاران ما همه کمالات را داشته باشند تا همه دل های
پاک را به نماز دعوت کنند و تنها به نماز ظاهری بدون توجه به دیگر کمالات قانع نباشند.
7
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
✳️ یکی دیگر از شیوه های دعوت به نماز (مقایسه نماز با عبادت های دیگر ادیان است)
✳️ یکی از راه های دعوت به نماز توجه به تفاوت هایی است که بین نماز اسلام و عبادت های ادیان دیگر وجود دارد .
✳️ در نماز صدها راز و رمز نهفته است که قابل مقایسه با هیچکدام از نیایش های دیگر ادیان نیست.
8
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
✳️ کافی است شما اذان نماز را با ناقوس کلیسا مقایسه کنید:
⬅️ اذان شعاری است که با الله شروع می شود و با الله پایان می یابد.
⬅️ انجام آن برای هر فردی ممکن است.
⬅️ در همه جا قابل اجراست.
⬅️ هیچ ابزار و وسایلی نمی خواهد.
⬅️ نشانه آزادی بیان است.
⬅️ فریاد توحید است.
⬅️ کلید شکستن سکوت است.
⬅️ جلوه ای از عقاید و افکار است.
همراه با کلمات موزون،پرمحتوا،منطقی و برای همه قابل فهم است.
9
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
✳️ این اذان را با ناقوس مقایسه کنید که صدای آن مثل ساعت های بزرگ در
میادین شهر است،نه آهنگی دارد نه محتوایی
برگرفته از جماد و حرکت آهن پاره بدون نیت و محتوا
در خود نماز نیز به مسائل زیادی توجه می شود، از سر تا پا ،زبان و عمل
جسم وروح،مبدا و معاد،خلق و خالق
حضور در جامعه ،حضور قلب در پیشگاه خدا
طرفداری از خوبان و تنفر از مغضوبین و ضالین،قرآن و دعا ،
انبیا و اولیا ،پاکی جسم و پاکی روح👇
10
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
✳️ فرادا و جماعت ،حداقل و حداکثر،جهت گیری به سوی قبله و
اجازه ورود برای هر فرد بدون امتیاز و گزینش ،انتخاب عادل و آزادی در انتخاب
توجه به خورشید برای شناخت ظهر،توجه به ماه برای نماز اول و آخر ماه،توجه به ستارگان برای تشخیص قبله👇
11
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
✳️ توجه به آب در وضو و غسل توجه به خاک در سجده و تیمم ،توجه به امامت و صدها امر دیگر...
در کدام آیین کشور و درکدام مراسم ملی ،فرهنگی و مذهبی ،چنین سرودی را می توان یافت؟
این مقایسه انسان را نسبت به نماز دلگرم می کند.
والسلام
پایان قسمت بیست و هشتم
12
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
درسنامه مهدویت (جلد اول) 💥
📖 درس هفتم
⬅️شناخت امام زمان (عج)
👈(بخش چهارم)
🍃۲. نجات از مرگ جاهلی
در روايات فراوانی وارد شده است: «هر كس از دنيا برود و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلی از دنيا رفته است». اين روايت در مورد شناخت و معرفت تمامی ائمه: صادق است؛ ولی در خصوص حضرت مهدی(عج) نيز رواياتی وارد شده است.
✳️معاوية بن وهب گويد: «شنيدم از امام صادق(ع) میفرمايد كه رسول خدا(ص) فرمود: «هر كس بميرد در حالی كه امام خودش را نمی شناسد، به مرگ جاهلی مرده است». [۲۲۸]
✳️محمدبن عثمان عَمری گويد: از پدرم شنيدم كه می گفت: من در حضور ابومحمد حسن بن علی(ع) بودم. از آن حضرت درباره اين خبر ـ که زمين تا روز قيامت از حجّت خداوند بر خلقش خالی نيست و هر كس بميرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است ـ پرسيده شد؛ فرمود:
«به راستی اين درست است؛ چنان كه روز درست است». به او عرض شد:ای فرزند رسول خدا! حجّت و امام بعد از شما كيست؟ فرمود: «پسرم محمد؛ او امام و حجّت بعد از من است. هر كس بميرد و او را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است. آگاه باشيد برای او غيبتی است كه نادانان در آن سرگردان ميشوند و اهل باطل در آن هلاك ميگردند و كسانی كه برای آن، وقت معيّن كنند، دروغ ميگويند. سپس خروج ميكند و گويا به پرچمهای سپيدی مینگرم كه بر بالای سر او در نجف كوفه در اهتزاز است». [۲۲۹]
مرگ جاهلی؛ يعنی، مردنِ بدون شناخت خدا و رسول او .
كسی كه امام زمان خود را نشناسد، در واقع از گمراهی زمان جاهليت ـ كه خدا و پيغمبر(ص) را نمی شناختند ـ خارج نشده است. بنابراين، اگر معرفت خدا و رسول او، به معرفت امام امام(عج) منتهی نشود، فايده ای برای انسان نخواهد داشت و او را دين دار نميكند.
✳️شخصی از امام صادق(ع) پرسيد: منظور از جاهليت، جهل مطلق و نسبت به همه چيز است يا فقط نشناختنِ امام است؟ آن حضرت فرمود: «جَاهِلِيةَ كُفْرٍ وَ نِفَاقٍ وَ ضَلَالٍ»؛ [۲۳۰] «منظور، جاهليت كفر و نفاق و گمراهی است».
پس نتيجه عدم شناخت امام امام(عج) ، کفر و نفاق و گمراهی است. البته ممکن است نشناختن، در اثر عدم معرفی امام امام(عج) از سوی خدا باشد (بدون كوتاهی خود شخص). اين حالت «ضلال» ناميده میشود و مرادف با «استضعاف» است. در اين حالت، شخص مقصر نيست؛ ولی به هر حال از هدايت الهی و دين داری محروم گشته است. حالت كفر و نفاق مربوط به شخصی است كه برايش معرفی الهی صورت گرفته؛ ولی او در پذيرفتن آن كوتاهی كرده است. اين دو حالت دارد: يا انكار و عدم تسليم خود را به صراحت ابراز میدارد كه كفر ناميده می شود و يا آن را مخفی میدارد كه «نفاق» است. در هر سه صورت، شخص از مسير عبوديت خداوند، دور افتاده و عاقبت به خير نيست.
پس شناخت و پيروی از اهل بيت عصمت و طهارت:، نه از باب تعبّد؛ بلکه به حکم عقل انسان است. چرا که انسان خداشناس راهی به سوی خدا ندارد؛ مگر از طريقی که خودِ خداوند قرار داده است. جز از اين راه، نمی تواند از رضا و خشم الهی آگاه شود. مراجعه مردم به ائمه اطهار:، از باب مراجعه نادان به دانا است. اين يک حکم عقلی است؛ همچنان که عاقل در امور مادّی و دنيوی خود، به دانا و متخصصِ آن مراجعه ميکند، در امور معنوی و غير مادی نيز عقل همين گونه حکم ميکند. [۲۳۱]
📚[۲۲۸] . الغيبة، ص ۱۲۹؛ كمالالدين و تمام النعمة، ج ۲، ص ۴۰۹، ح ۹.
📚[۲۲۹] . شيخ صدوق، كمالالدين و تمام النعمة، ج ۲، ص ۸۱، ح ۸.
📚[۲۳۰] . محمدبن يعقوب کليني، كافي،۱ ، ص۳۷۷.
📚[۲۳۱] . سيد محمد بني هاشمي، معرفت امام عصر(ع) ، ص۱۱۱.
درسنامه مهدویت
خدامراد سلیمیان
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃