eitaa logo
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
14.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
941 ویدیو
54 فایل
دغدغه عدالت و سیاست معلم و فعال رسانه تحصیلات: دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی کارشناس ارشد علوم سیاسی مهندس کامپیوتر/نرم افزار علاقه به تدریس اندیشه، مبانی و علوم سیاسی، تاریخ، رسانه و ... ارتباط مستقیم: @politicaladmin تبلیغ در کانال: @jamalpor_khz
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از مسائل مورد اختلافی که خیلی به آن پرداخته نمی شود تفاوتِ مکتب اقتصادی و نظام اقتصادی با علم متعارف اقتصاد است. حتی در تعریف خود علم اقتصاد، تفاوت ها و اختلاف هایی بین اندیشمندان این حوزه است. اینکه می بینیم برخی دستورالعمل ها و برنامه های اقتصادی در کشور با وجود آنکه نتیجه آن معلوم و مشهود است ولی مدام تکرار می شود و عبرت گرفته نمی شود، ناشی از این است که نگاه مکتبی و منظومه ای به اقتصاد نیست. مهم ترین اختلاف مکتب اقتصادی و علم اقتصاد، مسئله و مفهوم عدالت است. در علم اقتصاد، عدالت ابزار سنجه و ارزیابی نیست. در واقع، مکتب اقتصادی اسلام می گوید که عدالت، مبنا و ملاک ارزیابی و ارزشگذاری افعال و اعمال و اقدامات باید باشد ولی در علم اقتصاد، این مسئله جایی ندارد. ملاک ارزیابی و ارزشگذاری افعال اقتصادی در علم اقتصاد، سود و لذت جویی است؛ هر فعل اقتصادی که منجر به افزایش سود شود و نهایت لذت را برای مصرف کننده و تولید کننده به ارمغان بیاورد، آن فعل خوب است! ملاک خوبی و بدی در علم اقتصاد، سود است. حالا اینکه این سود به نفع چه طبقاتی و به ضرر چه طبقات دیگری باشد در علم اقتصاد، مهم نیست. اما مکتب اقتصاد اسلامی، ملاک و معیار هر فعل و عملی را عدالت می داند. اگر فرصتی بود بیشتر می نویسم ... ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
یکی از مسائل مورد اختلافی که خیلی به آن پرداخته نمی شود تفاوتِ مکتب اقتصادی و نظام اقتصادی با علم مت
🔴 آیت الله سید محمد‌‌باقر صدر در کتاب دربارۀ تفاوت علم اقتصاد با مکتب اقتصادی می‌گوید: «مکتب اقتصادی شامل هر اصل بنیادین در زندگی اقتصادی است که با اندیشۀ عدالت اجتماعی سر و کار دارد. اما علم اقتصادی در بردارندۀ هر نظریه است که واقعیتی از زندگی اقتصادی را به گونه‌ای جدا از هر اندیشۀ پیشین یا آرمان عدالت، تفسیر می‌نماید. پس اندیشۀ عدالت، مرز میان مکتب و علم و نشانۀ تمایز‌‌‌گذار برای تشخیص اندیشه‌های مکتبی از نظریه‌های علمی است؛ زیرا اندیشۀ عدالت به خودی خود، عملی نیست و امری محسوس و قابل اندازه‌گیری یا آزمون شدن با ابزارهای علمی نیست؛ بلکه عدالت مبنای ارزیابی و ارزش‌گذاری اخلاقی است.» ((شهید سید محمد‌‌باقر صدر، اقتصاد ما، ترجمه سید‌‌ابوالقاسم حسینی ژرفا، ج۲، ص۱۹؛ و اقتصادنا، ص۳۸۱))
‏ما طوری رهاسازی بنگاهها و جهانی سازی قیمتها را انجام داده ایم که اختیار سیاستهای مالی و پولی سالهاست دیگر در دست دولت نیست بلکه در اختیار مالکان جدید بنگاهها و بانکهای خصوصی که در پشت صحنه دست در دست هم دارند، می باشد. چاره ای نیندیشیم در چاره اندیشی آنها به دام خواهیم افتاد! @hemmatgholizadeh
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
دستمزد کارگر و کارمند را هم به قیمتهای جهانی و نرخ دلار محاسبه و پرداخت کنید، والله نه اعتراضی به گران‌سازی دلار خواهم کرد، نه به دلاری فروشی پتروشیمی و فولاد... تمام حرف حقیر این است که گناه این ملت نشسته روی این ثروت عظیم خدادادی چیست که درآمدش به ریال و هزینه‌اش به دلار باشد؟ @syjebraily
🔴 چهار نکته درباره پتروشیمی ها 1. مواد اولیه و خوراک بسیار ارزان 2. درآمد به دلار روز 3. ارز حاصل از فروش را هرگونه که خودشان می خواهند مدیریت می کنند و به دولت یا در بازار ارائه می کنند. برخی پتروشیمی ها، دلار را به قیمت روز در بازار آزاد می فروشند، برخی کالای لوکس خریده و وارد کشور می کنند و از این طریق هم کسب سود می کنند. 4. حقوق مدیران و پرسنل پتروشیمی ها، چند ده میلیون تومان است؛ از 30-40 میلیون تومان گرفته تا بیش از 100 و 200 میلیون تومان؛ به غیر از مدیران مالی و صادرات که به واسطه ارتباط با صرافی ها و خریداران، هدایای چندصد میلیونی و میلیاردی و غیره دریافت می کنند. پتروشیمی ها، منابع حمایتی انتخابات ها هستند؛ چه در سطوح بالای ریاست جمهوری و چه در سطوح استانی و نمایندگان مجلس و ... ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 اندر حکایت پتروکراسی! 🔹فردا استاد دانشگاه مملکت، سرکلاس یا جلوی دوربین، ژست می‌گیرد: چرا باید قیمت این آب‌معدنی نیم‌لیتری، بیشتر از یک لیتر بنزین باشد؟ چرا سرمایه‌ی مملکت(بنزین) را حراج می‌کنیم؟ دانشجو می‌پرسد چاره چیست؟ نگاهی به افق کرده و می‌گوید: نرخ ‎ باید افزایش یابد تا به فوب خلیج‌فارس برسیم! 🔸آیا او نمی‌داند یا کتمان می‌کند که افزایش قیمت آب معدنی بخاطر افزایش قیمت محصولات پتروشیمی، آن هم به دلار روز است نه بخاطر نیم لیتر آب؟! پس چرا از یک طرف افزایش نرخ دلار را تجویز می‌کند، از طرفی خوراک گازی ارزان به پتروشیمی‌ها را با فرمول‌های دِمُده‌ی اقتصاد متعارف کلاسیک، اثبات میکند و از طرفی دیگر هم پیشنهاد افزایش نرخ بنزین را می‌دهد؟ این چرخه کی قرار است متوقف شود؟ 🔹تا کی قرار است پتروشیمی‌ها، پتروپالایشگاه‌ها و فولادی‌ها، مواد اولیه را رایگان یا به ریالِ ارزان دریافت کنند اما محصولات خود را به دلار روز، به تولیدکنندگان داخلی بدهند و از مالیات هم معاف بشوند؟! کدام دولت لیبرال در جهان این کار را می‌کند؟ 🔸نامه برخی افراد بعنوان روزنامه‌نگار اقتصادی به محمد ‎ معاون اول دولت، در حمایت از کاهش نرخ خوراک اولیه پتروشیمی‌ها و افزایش نرخ محصولات آنها هم در نوع خود جالب بود! چرا به مخبر؟ نوشته‌اند که آفرین همین مسیر را ادامه دهید و اسیر پوپولیسم نشوید! 🔹کاش روزی اسناد حمایت مالی پتروشیمی‌ها از برخی روزنامه‌های اقتصادی، در قالب آگهی و رپورتاژ شفاف شود. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
حضرت حافظ غزلی دارد که عارفانه از اربعین می‌گوید: سحرگه ره روي در سرزميني همي گفت اين معما با قريني که اي صوفي شراب آن گه شود صاف که در شيشه برآرد اربعيني خدا زان خرقه بیزار است صدبار که صد بت باشدش در آستینی مروت گرچه نامی بی‌نشان است نیازی عرضه کن بر نازنینی ثوابت باشد ای دارای خرمن اگر رحمی کنی بر خوشه چینی نمی‌بینم نشاط عیش در کس نه درمان دلی نه درد دینی ... ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
امام عصر (عج) در زیارت ناحیه مقدسه به جد غریب خود عرض می کند: سَلامَ مَنْ لَوْ كانَ مَعَكَ بِالطُّفُوفِ لَوَقاكَ بِنَفْسِهِ حَدَّ السُّيُوفِ، سلام كسى كه اگر در آن صحراى كربلا همراهت بود به طور حتم تو را با جان خود در برابر تيزى شمشيرها نگهدارى مى‏ كرد، وَبَذَلَ حُشاشَتَهُ دُونَكَ لِلْحُتُوفِ، وَجاهَدَ بَيْنَ يَدَيْكَ، وَنَصَرَكَ عَلى مَنْ بَغى عَلَيْكَ، و نيمه جانى را كه در پيكرش باقى مانده براى تو در معرض مرگ قرار مى‏ داد؛ و در پيشگاه تو به نبرد مى‏ پرداخت، و در مقابل ستمكارانِ بر تو، ياريت مى‏ كرد؛ وَفَداكَ بِرُوحِهِ وَجَسَدِهِ وَمالِهِ وَوَلَدِهِ، وَرُوحُهُ لِرُوحِكَ فِداءٌ، وَأَهْلُهُ لِأَهْلِكَ وِقاءٌ. و روح و جسم و دارايى و فرزندان خود را فدايت مى‏ ساخت، و روحش را فداى روح شريفت مى‏ كرد و خانواده‏ اش را به حفظ و نگهدارى خانواده‏ ات مى‏ گماشت. فَلَئِنْ أَخَّرَتْنِي الدُّهُورُ، وَعاقَني عَنْ نَصْرِكَ الْمَقْدُورُ، پس اگر روزگار مرا از زمان تو دور داشته، و مقدّرات مرا از ياريت باز داشت، وَلَمْ أَكُنْ لِمَنْ حارَبَكَ مُحارِباً، وَلِمَنْ نَصَبَ لَكَ الْعَداوَةَ مُناصِباً، و نبودم كه با جنگجويانى كه به جنگ تو آمدند بجنگم، و با دشمنانت بستيزم؛ فَلَأَنْدُبَنَّكَ صَباحاً وَمَساءً، وَلَأَبْكِيَنَّ لَكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً، حَسْرَةً عَلَيْكَ، ليكن، هر صبح و شام بر تو ناله و زارى و شيون مى‏ كنم، و به جاى اشك، برايت خون مى‏ گريم؛ از حسرتى كه بر تو مى‏ خورم، وَتَأَسُّفاً عَلى ما دَهاكَ، وَتَلَهُّفاً حَتَّى أَمُوتَ بِلَوْعَةِ الْمُصابِ، وَغُصَّةِ الْإِكْتِيابِ. و تأسّفى كه بر رنج تو دارم و در سوز و گداز مى‏ مانم تا زمانى كه از اين مصيبت و غصّه و اندوه بميرم.
جمعی از دوستان ما در خوزستان، خاصه برادران امین غفاری و حسین اسکندری، قریب یک ماه، خود را وقف کردند و مشغول اطلاع‌رسانی و گزارش حرکت‌های مردمی و خدمت‌رسانی مواکب و دستگاه‌ها بودند؛ با کمترین تجهیزات شخصی؛ ده‌ها گزارش از حرکت‌های مردمی در روستاها و شهرها و مرز چزابه و شلمچه و ... . گفتم از اینجا، از این دوستان عزیز تشکر کنم. دعا می‌کنم که خداوند متعال به بهترین وجه از آنان قبول کند و این اقدامات مورد توجه و عنایت حضرت اباعبدالله(ع) قرار بگیرد. ✅️ @aminghafari_ir و خدا قوت به همه موکب‌داران و همه آنانیکه در هر لباس و هر جایگاهی به زوار حسین علیه‌السلام خدمت کردند. چه کارهای مردمی چه اقدامات دولتی. چه در سمت ایران چه عراق؛ چه در خوزستان، چه در ایلام، چه در کرمانشاه و کردستان، چه در سیستان‌وبلوچستان چه در مرز خراسان؛ اجر همه‌شون با سیدالاحرار آقا اباعبدالله علیه‌السلام؛ ان‌شاءالله ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3