eitaa logo
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
14.7هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
897 ویدیو
54 فایل
دغدغه عدالت و سیاست معلم و فعال رسانه تحصیلات: دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی کارشناس ارشد علوم سیاسی مهندس کامپیوتر/نرم افزار علاقه به تدریس اندیشه، مبانی و علوم سیاسی، تاریخ، رسانه و ... ارتباط مستقیم: @politicaladmin تبلیغ در کانال: @jamalpor_khz
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تفاوت مطالبه گری جوانان انقلابی با مطالبه گری دشمنان در چیست؟ 🔻شاید بتوان اصلی ترین نکته رهبر انقلاب درباره مطالبه گری را همین مسئله دانست که دشمن می خواهد ضعف ها و مشکلات را ناشی از اصل انقلاب و آرمان های انقلاب معرفی کند. وظیفه ما این است که منطقی و مستدل اثبات کنیم هر وقت، طبق آرمان های انقلاب پیش رفتیم و بر آرمان ها تأکید کردیم، مشکلات و مسائل حل شدند و پیش رفتیم. هر وقت هم خلاف آرمان ها، یعنی خلاف عدالت، خلاف آزادی، خلاف استقلال، خلاف جمهوری، خلاف اسلام عمل کردیم، دچار عقب ماندگی شدیم! مشکلات و دردها ناشی از عملکرد ضعیف مدیران و دستگاه هاست نه ناشی از اصل انقلاب اسلامی. 🔹کلام رهبری: «اگر شما این ‌جور برخورد کردید، آن وقت دیگر بعضی از عملکردهای ضعیف به حساب نظام جمهوری اسلامی و به حساب انقلاب گذاشته نخواهد شد؛ یعنی تفکیک به وجود خواهد آمد بین آرمان انقلاب، آنچه انقلاب خواسته و مثلاً فرض کنید عملکرد ضعیف منِ مدیر؛ این تفکیک هم جزو چیزهای لازم است.» 🔻یکی از دلایل اصلی که جوانان انقلابی باید مطالبه گری کنند همین است. اگر جوانان انقلابی علم مطالبه گری را بدست نگیرند، دشمن به دست می گیرد. در نتیجه تمام مشکلات و مصائب را ناشی از اصل انقلاب اسلامی 57 و ناشی از دین و ناشی از آرمان ها معرفی می کند. اما اگر جوانان انقلابی علم مطالبه گری را بدست بگیرند، دشمن ناکام می ماند. هم مردم به انقلابی ها اعتماد می کنند هم مشکلات رفع و رجوع می شود و هم در آرمان ها پیش خواهیم رفت. 🔹«یک توصیه‌ی دیگر هم عرض بکنم که اینجا یادداشت کرده‌ام؛ در مطالبه‌گری‌ها ــ که من به شما توصیه‌ی مطالبه‌گری میکنم ــ مراقبت کنید دشمن نتواند از مطالبه‌ی بحقّ شما سوء استفاده کند؛ هم در صورت‌بندی مسئله، هم در راه ‌حلّی که ارائه میدهید، سعی کنید با دشمن وجه مشترک و مانند اینها پیدا نکنید؛ مخرج مشترک پیدا نکنید با دشمن؛ [چون] او هم موضوعات را مطرح میکند دیگر، او هم مشکلات را مطرح میکند، هم صورت مسئله را او مطرح میکند، هم به‌اصطلاح علاج را و نتیجه‌گیری را مطرح میکند. شما صورت مسئله‌تان هم با او باید فرق داشته باشد، نتیجه‌گیری‌تان هم با او باید بکلّی فرق داشته باشد، چون او دشمن است دیگر، او مُغرض است و از روی خیرخواهی انجام نمیدهد کار را.» 🔻برخی متأسفانه بیانات رهبری را کج برداشت کرده اند. فکر می کنند نباید در هیچ مسئله ای ورود کرد چون دشمن هم ورود می کند! مثل هفت تپه، مثل غیزانیه، مثل سیسمونی گیت، مثل حقوق های نجومی؛ مثل املاک نجومی! می گویند ما هر چه گفتیم دشمن هم همان را تکرار می کند پس بهتر است اساساً این مسائل در رسانه نیایند! این کج فهمی از بیانات واضح رهبری است. 🔻رهبری صریحاً می خواهد که علم مطالبه گری به دست جوانان انقلابی باشد. منتهی باید این جوانان، مستدل و منطقی و شجاعانه وارد شوند و اثبات کنند هر ضعفی در هر جایی وجود دارد به این دلیل است که انقلابی عمل نشده؛ به این دلیل است که آرمان ها رعایت نشده؛ هرجا عقب ماندیم بخاطر پشت کردن به آرمان های اسلام و انقلاب است. این نکته باید رعایت شود. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 خطاب به جوانانی که وارد دولت و مجلس شدند: به فکر مسئولیت های بالاتر نباشید/مسئولیّت کنونی را پلّه‌ای برای مسئولیّتهای بالاتر قرار ندهند! «توصیه‌ی آخر من مربوط به جوانهایی است که از قبیل شما بودند تا چند سال قبل از این، و امروز بحمدالله در رده‌های مدیریّتی قرار گرفته‌اند، چه در مجلس که شما ــ یکی از دوستان ــ حسابی آنها را شست ‌و شو‌ دادید،(۱۳) چه در مدیریّتهای دولتی، هستند. خب، این خیلی مغتنم است؛ یقیناً بدون نیروی جوان مؤمنِ پُرانگیزه‌ی پُرتوان، این بارِ سنگین جمهوری اسلامی پیش نخواهد رفت؛ بدون شک. اینکه بنده در همین جلسه‌ی شما یک وقتی چند سال پیش گفتم «مدیر جوان حزب‌اللهی»،(۱۴) به خاطر این است که بدون مدیریّت جوان و پُرانگیزه و مؤمن کارها پیش نمیرود، باید جوانها آنجا باشند. منتها من به این جوانهای عزیزی که حالا الحمدلله وارد میدان کار شدند ــ چه در قوّه‌ی مقنّنه، چه در قوّه‌ی قضائیّه، چه در قوّه‌ی مجریه ــ توصیه‌ای که میکنم این است که اینها سعی کنند این مسئولیّت کنونی را پلّه‌ای برای مسئولیّتهای بالاتر قرار ندهند؛ توصیه‌ی اوّل من و توصیه‌ی مهم‌تر من این است. این ‌جور نباشد که ما بگوییم: «حالا این یک سابقه برای ما درست میکند برای مسئولیّتهای بالاتر»؛ نه، بچسبید به همین کار. برای خدا کار کنید، متمرکز بشوید روی مسئله‌ای که به شما مربوط میشود؛ چه بخش اقتصاد، چه بخش سیاست، چه بخش فرهنگ؛ بخشهای مختلف. متمرکز بشوید روی مسئله و دنبال حلّ آن مسئله‌ای باشید که به شما محوّل شده؛ این لازم است. توقّع ما از جوانهایی که مسئولیّت پیدا کردند، این است که هدفتان را حلّ مسئله قرار بدهید.» ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
‏نرون مُرد ، ولی رم نمرده است با چشم هایش می جنگد و دانه های خشکیده ی خوشه ای دره ها را از خوشه ها لبریز خواهد کرد. (شاعر: محمود درویش) ما یقین داریم که ‎ آزاد خواهد شد... ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 تناقض گفته‌های برادر طائب با گفته‌های خود قالیباف! 🔻نکاتی درباره فایل صوتی حاج آقای طائب 🔹اخیرا فایلی صوتی از حجت الاسلام منتشر شده که ایشان مطالبی را از بحث‌های بین آقای قالیباف و حاج آقا آقاتهرانی دبیر کل پایداری نقل و قول می‌کند.(فایل مربوط به یکی دوسال گذشته است) 🔸برخی کانال‌ها و حامیان آقای قالیباف این فایل را بعنوان پاسخ‌های قانع‌کننده آقای قالیباف خطاب به پایداری‌ها منتشر کرده‌اند. 🔻چند نکته؛ 1⃣ آقای قالیباف در انتخابات ۹۶، لیستی از اموال خود و خانواده منتشر کرده که در آن لیست، همسرش یک باب منزل ۳۳۰ متری در تهران دارد در حالیکه آقای طائب در فایل صوتی می‌گوید قالیباف در جلسه گفته ما هیچ خانه‌ای در تهران نداریم و "تو کل ایران تو کل دنیا اگر یه خونه برای من یا خانمم پیدا کردی مال تو، من اصلا خونه ندارم"! 🔺لیست اموال را در بالا ببینید و تناقض گفته برادر طائب را ببینید. 2⃣ تقلیل انتقادات مردم به قالیباف، به اختلافات بین پایداری و قالیباف، ترفند دیگری است برای فرار از پاسخگویی! 3⃣ آقای طائب در فایل صوتی از قول قالیباف می‌گوید که "من در پرونده و تبرئه شدم چرا حکم دادگاه را قبول ندارید؟" 🔹ببینید این حرف خلاف واقع است. اساساً آقای قالیباف در این پرونده ها محاکمه نشده! اتفاقاً مطالبه جدی ما این است که این پرونده‌ها باید شفاف شوند و قالیباف هم علنی محاکمه شود! آنوقت اگر تبرئه شد، حکم را روی چشم می‌گذاریم!! 🔸از طرفی طائب می‌گوید ماجرای املاک نجومی ۵۳۰۰۰ واحد منزل است که شهرداری به پرسنل و مدیرانش داده است! 🔹در حالیکه اساساً ماجرای املاک نجومی اصلاً این مسئله نیست! واگذاری املاک بدون عقد قرارداد و چارچوب قانونی به حداقل ۲۴۰ مورد از شخصیت ها و سیاسیون و سلبریتی‌ها و مقامات مختلف بوده! چندین مورد واگذاری املاک به خیریه همسر قالیباف بوده! 🔻گزارش تحقیق و تفحص را مطالعه کنید: https://irna.ir/xjFrbR 🔹اساساً آقای قالیباف در این قضیه هم محاکمه نشده که حالا تبرئه شود! یک دلیل از اینکه محاکمه نشده، حمایت برخی عناصر یک نهاد انقلابی از وی هست که از قضا طرف قراردادها در املاک نجومی و هولدینگ هم بوده‌اند! 🔸در ادامه طائب می‌گوید پرونده هولدینگ یاس مال سپاه بوده! این هم خلاف واقعی دیگر! هولدینگ یاس یک مجموعه خارج از سپاه بوده و مدیر آن هم با نظر قالیباف انتخاب شده.(عیسی شریفی). 🔹معاون اقتصادی سپاه کشور هم در معروف، خطاب به عزیز جعفری فرمانده سابق سپاه می‌گوید که قالیباف آمد دنبال من که اسناد را امضا کنم و قضیه ماستمالی بشود! 🔸این مجموعه قرار بود هزینه‌های حضور سپاه قدس را در منطقه تامین کند اما متاسفانه چندین هزار اختلاس کرده‌اند! عزیز جعفری در فایل صوتی می‌گوید خوشحالم بالاخره فرماندهان سپاه قدس(حاج قاسم) خودشان مستندات را دیدند و بالاخره باور کردند که اینها دارن چه می‌کنند! 🔹طبق اظهارنظر مسئولین قوه قضا، فقط ۲۰ درصد از پرونده هولدینگ یاس بررسی شده و کیفرخواست خورده! در این ۲۰ درصد هم شخص قالیباف اساساً محاکمه نشده که تبرئه شود! 4⃣ برخی ماجرای را به این و آن می‌چسبانند تا قضیه را جمع کنند. از پایداری تا وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه تا احزاب دیگر و ... را متهم کردند! در حالیکه با یک عذرخواهی رسمی قالیباف، تبعاتش اینقدر کش پیدا نمی‌کرد! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 ‏اساساً ما نظام سیاسی تشکیل دادیم تا از مستضعفان کل جهان دفاع کنیم. لذا یکی از اهداف اساسی جمهوری اسلامی دفاع از ‎ است. دفاع از مسئله فلسطین جزو والاترین و برترین آرمان‌هاست. هرچه مشکلات‌مان در داخل سریعتر حل شده و عدالت برقرار شود تمرکز بیشتری در امور بین‌الملل داریم. به امید آزادی : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
‏زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود صحنه پیوسته به جاست. خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد خدایش رحمت کند... چه کسی داریم جای استاد ‎؟ هی دنیا ... هی روزگار ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
تقریباً هرکسی از جریان انقلاب وارد عرصه هنر و رسانه و برنامه تلویزیونی و مستندسازی و فیلمم‌سازی شده، با هدایت و حمایت فکری مرحوم بوده.
🔴 ‏سرود ‎ در اقصی نقاط کشور به ده‌ها مدل و روش بصورت خودجوش در مدارس و مساجد و راهپیمایی‌ها اجرا شده. چون هم گفتمان داشت هم جذاب بود هم مدل اجرا موثر بود. روزی که ترانه‌های ‎ در مدارس تکرار می‌شد به دوستان گفتم پاسخ کار رسانه‌ای و فرهنگی، کار رسانه‌ای و فرهنگی است.👌 ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
سلام و تحیت محضر یکایک سروران عزیز خواهران و برادران مومن طاعات و عبادات‌تون قبول ان‌شاءالله عیدتون مبارک 🌹🌹🌹 ما را از دعای خیرتون بی‌نصیب نگردانید. خدا بهتون عزت و ایمان و قوت بده. مدرسی‌یان داود 🌺🌺🌺
🔴 ‏امروز اومدیم استان ‎؛ رفتیم زیارت امام‌زاده سیدبهاءالدین محمد(علیه‌السلام)؛ در کنار روستای ‎ (ازتوابع شهر بن). این روستا به تنهایی ۸۳ شهید در راه انقلاب و اسلام و این کشور تقدیم کرده. 🔹رضوان و ریحان خدا بر این مردم مومن. الله اکبر از این عظمت روح و روحیه جهاد این مردم با صفا. 🔸اکثر مردان این روستا به جبهه رفتند و زنان در پشت جبهه به تهیه مربا و نان و ... می‌پرداختند. برخی خانواده‌ها دو و سه شهید داده‌اند. 🌹رهبر انقلاب سال۹۴ پیامی هم به اهالی این روستا ارسال کرده‌اند. 🌹از مردم این روستا درباره مشکلات‌شان پرسیدم. بیشترین مشکل را بیکاری و مالی می‌دانستند. همچنین کمبود امکانات آموزشی و بهداشتی و ... . 🌺 براستی سِرّ این روستا چیست که بیش از ۸۰ شهید داده؟ 🌹حتماً به زیارت مزار این شهدا و امام‌زاده سید بهاءالدین محمد(علیه‌السلام) بروید. ان‌شاءالله ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 طرح تحقق جامعه اسلامی یادداشت از مرحوم علامه مصباح یزدی(ره) فکر تشکیل یک جامعه اسلامی ایده آل فکر مبارکی است که هدف انبیاء، اولیاء و دیگر مصلحان اجتماعی بوده است، اما می دانیم که این فکر در هیچ زمانی فرصت تحقق کامل را نیافته و در غالب اوقات با شکست های کلی مواجه شده است؛ از کشتن انبیاء و تبعید و زندان کردن شان تا به شهادت رساندن سیدالشهداء علیه السلام و بعد از آن هم تا زمان غیبت، همیشه حکومت های جور حاکم بوده اند. با توجه به این سابقه سوال اینجاست که آیا چنین فکری غلط است و نباید چنین جامعه ای را انتظار داشت، یا فکر صحیحی است؟ بر اساس مبانی فکری شیعه روشن است که این فکر صحیح است و ان شاءالله با ظهور حضرت ولی عصرعجل الله فرجه الشریف چنین جامعه ای تحقق پیدا خواهد کرد. اما برای تحقق این جامعه باید چه کنیم؟ هر قدر جامعه آمادگی بیشتری برای پذیرش حق پیدا کند، در ظهور حضرت تعجیل خواهد شد؛ بنابراین ما باید سعی کنیم تا آنجا که می توانیم زمینه اجتماعی را برای پذیرش چنین جامعه و حکومتی فراهم کنیم. انقلابی که به رهبری امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در ایران انجام گرفت و قدم بلندی برای تحقق ارزش های اسلامی و مبارزه با ظلم ها و فسادها برداشته شد، یک مرحله از این زمینه سازی بود؛ ولی هنوز تا هدف نهایی فاصله زیادی وجود دارد. علاوه بر اینکه ادامه آن هم در معرض خطر است؛ مانند این که گاهی اوقات می بینیم ارزش هایی که در زمان حیات ایشان رواج پیدا کرده بود، رو به افول می رود. پس اگر انتظار این باشد که حکومت به طور کلی در دست کسانی واقع شود که هیچ انحرافی نداشته باشند و فقط برای خدا کار کنند و ارزش های اسلامی را پیاده کنند، همچنین مشکل چندانی هم سر راهشان نباشد، چنین انتظاری، مقداری بلندپروازانه است و با شرایط واقعی جامعه متناسب نیست. عبور از موانع چه کنیم جامعه ما جامعه ای مورد قبول و پسند امام زمان عجل الله فرجه شود. این رویکردها منجر به ایده تشکیل جامعه اسلامی می شوند. برای این که جامعه ای اسلامی داشته باشیم، باید رفتار سیاسی جامعه را آسیب شناسی کنیم و با شناخت نقاط ضعف، برای آنها راه حلی بیاندیشیم؛ در آسیب شناسی این جریان، یک نکته به ضعف بینش اسلامی و معنوی مربوط می شود. هر قدر این دنیاخواهی قوی تر باشد کار مشکل تر می شود، و هر اندازه که معرفت و دلبستگی مردم نسبت به معنویات، ارزش ها، و زندگی آخرت بیشتر باشد، به مادیات کمتر بها می دهند و راه برای تشکیل جامعه ای در طراز اسلام بازتر می شود. برای رفع این نقطه ضعف اجتماعی باید سعی کنیم اول خودمان را تربیت کنیم و در مرحله بعد دیگران را ارشاد کنیم که به مسائل مادی اهمیت ندهند. در این زمینه ما سرمایه ای غنی از سیره پیامبر اکرم و ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین، و علمای بزرگ داریم، ولی از آن بهره برداری نمی کنیم. درنتیجه، اکثریت مردم مسلمان و انقلابی هم دغدغه اولشان امور معیشتی، گرانی و بیکاری است. البته اعتقاد و دلبستگی قلبی اکثریت جامعه به باورها و ارزش های اسلامی نقطه قوتی است که باید به آن توجه کرد و در جهت شکوفایی و هدایت آن برنامه ریزی کرد. عامل آسیب زای دیگر، ضعف اخلاقی و کمبود تقواست. متاسفانه بعد از انقلاب، مسئولان کشور در رده های مختلف از ضعف های اخلاقی فراوانی رنج می برده اند که آثاری منفی بر حرکت جامعه به سوی اهداف عالی نظام برجای گذاشته است. باید برای تقویت ارزش های اخلاقی و ارتقای تقوا در همه سطوح جامعه تلاش کنیم. بخشی دیگر از عوامل ناهنجاری ها در رفتار سیاسی مردم به این مربوط است که اکثر مردم جزئیات و پیچیدگی های مسائل سیاسی و بین المللی را درست درک نمی کنند. مقام معظم رهبری متعدد بیان کردند که پیروزی ما در صحنه های بین المللی به مقاومت بستگی دارد؛ ولی نه مسئولین ما به قدر کافی این حقیقت را باور دارند، و نه مردم به عمق آن پی می برند. ما باید در حدی که می توانیم این روحیه مقاومت را تقویت کنیم. برای این کار، باید توسعه و تعمیق شناخت و آگاهی عمومی نسبت به باورها، ارزش ها و احکام اسلامی و تلاش در جهت ارتقای اخلاق و تقوای مردم، به خصوص کارگزاران و دست اندرکاران مدیریت کشور و همچنین آگاه سازی مردم نسبت به مسائل سیاسی داخلی و خارجی، صورت پذیرد. این ها بخش های محوری است که عموم مردم باید به آنها توجه داشته باشند و برای آنها تلاش کنند. البته چیزهای دیگری هم لازم است؛ مانند پیشرفت علم و صنعت، تکنولوژی، تجارت، کشاورزی و سایر اموری که فرع بر این هاست. اگر می خواهیم به مدینه فاضله ای که گفتیم نزدیک شویم، باید مسئولان دولت اسلامی، اسلام را بهتر یاد بگیرند و مرتبه تقوایشان ارتقاء پیدا کند که دنیازده، خودپرست، خودخواه، شهوت پرست، و مال پرست نباشند. همچنین آگاهی شان نسبت به مسائل سیاسی و بصیرتی (که رهبر معظم انقلاب هم بر آن تکیه می کنند) بیشتر شود. ادامه 👇👇👇
ادامه از بالا👆👆👆 این کار هر قدر در اقشار مختلف داخل کشور، و بعد از آن در سطوح فرامرزی و در کشورهای دیگر گسترش پیدا کند، برای رسیدن به هدف اصلی که نزدیک شدن به جامعه آرمانی اسلامی در سطح جهان می باشد، کمک خواهد کرد. اما همه این ها به هیچ وجه به این معنا نیست که ما از انجام وظیفه خود دست برداریم. وظیفه ما در هر صورت تلاش در این جهت است که شناخت مردم نسبت به اسلام، بینش و بصیرت شان نسبت به مسائل سیاسی، و بالاتر از همه تقوایشان ارتقا پیدا کند. مذاکره علم راه حل این طرح برگزاری جلسات مذهبی شبیه آنچه قبل از انقلاب داشتیم و امروز تا اندازه زیادی فراموش شده است، می باشد. باید این سه محور در آنها مورد توجه قرار گیرد تا با اسلام آشناتر شوند، نسبت به مسائل جهانی آگاه تر شوند و روحیه تقوایشان بالاتر برود. بهتر است یک کتاب اخلاقی، سیاسی، خانوادگی یا تربیتی را معین کنند تا همه افراد در عرض هفته مطالعه کنند، و پس از آن مطالب آن را در یک جلسه مطرح و در باره آن بحث کنند تا مطالب به خوبی هضم شود و اگر ابهامی باقی ماند، از فرد مورد اعتمادی دعوت کنند تا به سوالات شان پاسخ دهد. این کم خطرترین، عملی ترین و کم هزینه ترین راه است، و می توان در جلسه ای بسیار ساده، آن را اجرا کرد. چنین طرحی مصداق «مذاکره علم» است که در احادیث بسیار مورد تاکید قرار گرفته است؛ از جمله در حدیث ابوذر که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به او فرموده اند: «یا اباذر الجلوس ساعه عند مذاکره العلم احب إلی الله من قراءه القرآن کله اثنا عشر الف مره». نمی فرماید درس بخوانید، بلکه می فرماید در جایی که بحث علمی می شود، آنجا بنشینید، که یک ساعت نشستن در جایی که بحث علمی می شود، یکی از ثمراتش این است که از ۱۲ هزار ختم قرآن ثوابش بیشتر است. در دنباله روایت نیز اضافه می فرماید که از چقدر تشییع جنازه، عیادت مریض، انفاق و... هم ثوابش بیشتر است. ❇️ یادداشت بالا درباره ضرورت جلسات حضوری یا مجازی است که محوریت آن مباحثه یک کتاب است. هرکدوم از ما می‌توانیم این را بصورت حضوری در استان و شهر خود یا بصورت مجازی برگزار کنیم. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 پیشنهاد کتاب برای طرح : 🔹نهج‌البلاغه 🔸صحیفه امام، جلد ۲۱ 🔹طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔸انسان ۲۵۰ ساله 🔹جدال دو اسلام 🔸بایدها و نبایدها(شهید بهشتی) 🔹کتاب عدالت(آیت الله خامنه‌ای) 🔻و ده‌ها و صدها کتاب دیگر که می‌توانید از دوستان صاحب نظر بپرسید. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
شیخ شبان، روستای شهادت و ایثار هست 83 شهید 90 درصد روستا از سادات حدود 400 جانباز و ایثارگر زمان جنگ مرد در این روستا حضور نداشت همه و همه در جبهه ها و خانم ها هم در حال تهیه مایحتاج آذوقه جنگ. روستای عالم خیز، دارای 4مجتهد، اجازه اجتهاد از فحل علما آخوند خراسانی تا کمک به برپایی نهضت انقلاب توسط آیت الله سید عطاءالله احمدی. حدودا 120طلبه فاضل دارد که اکثرا در قم اهل فضل هستند و بسیار موفق. اما سختی و ناملایمات زیادی را تجربه می‌کند انگار هر کسی به تفکر امامین انقلاب نزدیکتر باشد در سختی بیشتری قرار می‌گیرد و این روستا به عنوان پیشانی این انقلاب نامهربانی های بسیاری را تحمل می‌کند؛ اما مردم خود را فدایی این انقلاب میدانند از کسانی که یک روزی انقلابی بودند و الان رنگ عوض کرده اند دعوت میکنم در این سنگر(روستای شیخ شبان) حضور پیدا کنند و تجدید آرمان کنند و ببینند مردم چطور در این روستا جان فشانی کردند اما بر سر سفره انقلاب پروار نشدند و شعار ندادند بلکه عمل کردند اما حق طبیعی زندگی ساده رو به این مردم هم ندادند ...
🔴 حکمرانی مردم پایه؛ راهبرد حل مشکلات کشور! 🔻چرا سیاست‌های کلان کشور ناموفق بوده و به اجرا نمی‌رسند؟ 🔹"به قیمت آبرویم حتی اگر شده.." ؛ این جمله را بارها شنیده‌ایم از برخی روسای جمهور کشور که مدعی بودند برای طرح‌های اقتصادی‌شان حاضرند آبرویشان بریزد اما طرح مورد نظرشان اجرا شود ومردم درآینده نتیجه‌اش را خواهند چشید! اما تاریخ ثابت کرده هم آبرویشان رفته هم طرح‌‌هایشان به نتیجه نرسیده؛ چرا؟‏ 🔸چرای این سوال را باید در این مسئله جُست که اجرای سیاست‌های کلان بدون مشارکت و نقش مردم و بدون خِرَد جمعی حداکثری نخبگان، در هیچ کشوری به نتیجه نمی‌رسد. نقد برخی دوستان این است که مسئولین با مردم حرف بزنند؛ عرض من این است که این مطالبه کف انتظار است. اما اگرچه صحبت کردن با مردم و آماده کردن اذهان برای اجرای سیاست‌ها، تا حدی التهابات اجتماعی را کاهش می‌دهد، ولی بدون مشارکت و همراهی و نقش مردم در اتخاذ سیاست‌ها، بهترین سیاست‌ها هم به سنگ می‌خورند! 🔹عموماً مشارکت مردم را فقط همان اجرای دستورات می‌دانند اما مشارکت مردم زمانی معنا پیدا می‌کند که نقش آنان در ‎ و اتخاذ سیاست‌های کلان و تصمیم‌گیری در مسائل اساسی جامعه، واقعاً مشخص و روشن باشد.‏ 🔸ببینید این حرف-مشارکت مردم در رهبری کشور- حرف جدید و فی‌البداهه‌ای نیست! از اهداف اساسی نظام جمهوری اسلامی، تحقق حکمرانی مردم‌پایه بوده! اساساً معنای ‎ یعنی همین؛ یعنی مردم همه‌کاره باشند در اقتصاد، در سیاست، در فرهنگ و غیره! 🔹قانون اساسی هم بر این تاکید می‌کند که حاکمیت و دولت‌ها باید بتوانند زمینه حضور مردم در رهبری کشور را فراهم کنند: "اصل۴۳ قانون اساسی(بند۳): تنظیم‏ برنامه‏ اقتصادی‏ کشور به‏ صورتی‏ که‏ شکل‏ و محتوا و ساعت‏ کار چنان‏ باشد که‏ هر فرد علاوه‏ بر تلاش‏ شغلی‏، فرصت‏ و توان‏ کافی‏ برای‏ خودسازی‏ معنوی‏، سیاسی‏ و اجتماعی‏ و شرکت‏ فعال‏ در ‏_کشور و افزایش‏ مهارت‏ و ابتکار داشته‏ باشد." 🔸حضور مردم در رهبری کشور همان تحقق حکمرانی مردم پایه است! امروز فاصله وضعیت موجود کشور با ‎ چقدر است؟ 🔹بعد از سه چهار دهه از انقلاب اسلامی، هنوز تعریف مشارکت مردم در رهبری کشور، به شرکت در انتخابات‌ها تعریف و تعبیر می‌شود و متاسفانه مکانیزمی برای حضور حداکثری مردم در عرصه‌های مختلف اعم از اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی، فرهنگ و... طراحی هم نشده است. 🔸بطورمثال در بحث اقتصاد؛ ریشه مشکل کجاست؟‏ عموم کارشناسان، دولتی‌بودن اقتصاد ایران را از مشکلات اساسی اقتصاد می‌دانند. اما نسخه‌پیچی برای حل این مشکل هم دردی دوا نکرده؛ چرا؟ چون راهکار خلاصی از اقتصاد دولتی را اقتصاد خصوصی و سرمایه‌داری می‌دانند و کشور را هم به این سمت برده‌اند و اقتصاد کشور به شترگاوپلنگی شده از اقتصاد دولتی و سرمایه‌داری تبدیل شده است. 🔹بجای اینکه نقش عموم مردم در سیاستگذاری‌ها و میدانِ اجرا افزایش پیدا کند و اقتصاد به معنای واقعی به مردم واگذار شود و کارخانجات و شرکت‌ها در قالب تعاونی‌های فراگیر در اختیار دهک‌های پائین جامعه قرار گیرد تا زمینه مردمی‌شدن اقتصاد فراهم شود، شاهد بنگاه‌داری دولت و رشد بخشی خصوصی سرمایه‌داری هستیم؛ همین اقلیت سرمایه‌داری که به نام بخشی خصوصی هم فعالیت می‌کنند در دولت و اتاق‌های تصمیم‌گیری نقش ویژه دارند! 🔸اتاق بازرگانی، نظام پزشکی و ... می‌توانند مصداق این رانت باشند. هم به نام بخش خصوصی فعالیت می‌کنند هم گلوگاه‌های تصمیم‌گیری در دولت را در دست دارند! در مقابل اما ۱۳ میلیون کارگر، یک میلیون معلم، ۴ میلیون دانشجو، ۱۵ میلیون دانش آموز و... کوچکترین نقشی در همان حوزه فعالیت خود هم ندارند چه برسد به ایفای نقش در رهبری کشور! 🔹اینکه مردم، رئیس جمهور انتخاب می‌کنند و مجلس نمایندگان تشکیل می‌دهند مانع ایفای نقش خود آنان نیست! اقتصاد و سایر امور باید به مردم واگذار شود، مردم باید مشارکت حداکثری در سیاستگذاری‌ها و تحقق سیاست‌ها داشته باشند. 🔸بی‌تردید تحقق ‎ راهبرد اصلی حل مشکلات کشور است. باید متاسف باشیم نه تنها اراده‌ای در این راستا دیده نمی‌شود بلکه اختیارات نهادهای برآمده از رای مردم هم در برخی مسائل نادیده گرفته می‌شود و به شوراها و هیئاتی سپرده شده که قانوناً و عقلاً باید موقت و کوتاه و پاسخگو باشند ولی نیستند! 🔹از طرفی نهادهای انتصابی، صداوسیما، قوه قضائیه، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، آستان قدس رضوی و غیره هم هیچ تکلیفی در راستای حکمرانی مردم پایه احساس نمی‌کنند! اساساً وظیفه‌ای برای پاسخگویی به مردم در خودشان احساس نمی‌کنند چه برسد به مردمی شدن آنها! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
خلاصه این متن این است: برخی نهایتاً بگویند کاش دولت با مردم صحبت کند و طرح را توضیح دهد و اینگونه مردم را همراه کند. اما به نظر حقیر مسئله خیلی عمیق‌تر از این است. مهم‌تر از صحبت کردن و پاسخگو بودن، مشارکت دادنِ مردم در سیاستگذاری‌ها و اتخاذ تصمیمات مهم و میدان اجراست. مردم باید بلاواسطه و مستقیم در همه عرصه‌ها حضور داشته باشند. به تعارف و حرف نیست، به عمل است! حکمرانی مردم پایه.
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
🖊بچه‌های شیکاگو؛ از سانتیاگو تا تهران 1⃣بخش نخست آنچه در عرف به افشاگری موسوم است، نه شیوه این قلم بوده و نه شان آن است. اما خطری که از جانب سیاست‌های نئولیبرال کشور را تهدید می‌کند، طرح این بحث مهم را ضروری ساخته است. مخاطب این نوشته کوتاه هم دستگاه‌های امنیتی نیستند که از فردا راه بیفتند و بگیر و ببند راه بیندازند و پس‌فردا هم خیال کنند که توانسته‌اند به نفوذ پایان دهند؛ چه، مسئله یک یا دو فرد و یک تیم نیست که با بازجویی و بازداشت، خاتمه یابد. مخاطب اصلی حقیر در اینجا، نخبگان فکری و اجرایی انقلابی در کشور هستند که با شیوه‌های دشمن آشنا شوند و از یک که ابزار دشمن است، فاصله بگیرند. در دوره جنگ سرد، رقابت سختی میان آمریکا و شوروی برای قرار دادن کشورها در بلوک تحت سلطه خود در گرفته بود و هر یک با ابزارهایی در پی گسترش سلطه خود و جلوگیری از گسترش بلوک مقابل بودند؛ هم حاکم شدن ایدئولوژی‌شان بر کشورهای جهان را دنبال می‌کردند، هم در برابر حاکم شدن ایدئولوژی مقابل، می‌ایستادند. آمریکا با شعار کمک به توسعه کشورها در پی توسعه سلطه‌اش بود و این انگاره را تبلیغ می‌کرد که لیبرال-دموکراسی توسعه می‌آورد، اما کمونیسم ضد توسعه است. در همین چارچوب، هری ترومن سی و سومین رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی تحلیف خود، از برنامه‌ای رونمایی کرد که به "اصل چهار ترومن" معروف شد. او مدعی بود آمریکا به دنبال استثمار کشورها با روش‌‌های استعماری نیست، بلکه می‌خواهد به توسعه آنها کمک کند. پیرو این مباحث، کنگره آمریکا قانونی تحت عنوان "کمک اقتصادی خارجی" برای حمایت از توسعه کشورهایی که پیمان دوجانبه با آمریکا منعقد می‌کردند- بخوانید زیر بلیط آمریکا قرار می‌گرفتند- تصویب کرد. اولین کشوری هم که تحت این برنامه مورد حمایت آمریکا قرار گرفت، ایران بود. سال ۱۹۷۳ توماس پترسون در مقاله‌ای نشان داد که این برنامه، در جهت تامین منافع یکجانبه واشنگتن عمل کرده است؛ آمریکا واردات مواد خام استراتژیک از این کشورها را افزایش داده، بدون اینکه تاثیر قابل توجهی روی محرومیت و توسعه‌نیافتگی آنها بگذارد. کمک‌های اقتصادی آمریکا در چارچوب اصل چهار ترومن، صرفا بخش کوچکی از برنامه را تشکیل می‌داد. کمک اصلی، کمک فنی به قربانیان برای تدوین برنامه‌های توسعه بود. شیلی یکی از قربانیان این کمک‌های فنی آمریکا در چارچوب اصل چهار ترومن بود. آنگونه که دیوید هاروی در کتاب تاریخچه مختصر نئولیبرالیسم گزارش می‌کند، در دهه ۱۹۵۰ میلادی، وزارت خارجه آمریکا از محل بودجه جنگ سرد، و با واسطه دو بنیاد فورد و راکفلر، تعدادی از اقتصاددانان شیلیایی را بورسیه کرد تا در دانشگاه شیکاگو زیر نظر میلتون فریدمن (از اجداد نئولیبرالیسم) علم اقتصاد بخوانند و پس از بازگشت به کشورشان، این علم را پیاده کنند تا توسعه پیدا کنند. وقتی در سال ۱۹۷۳ دولت سالوادور آلنده با کودتای تحت حمایت آمریکا توسط آگوستو پینوشه سرنگون شد، دست‌آموزهای فریدمن- که به بچه‌های شیکاگو معروف شدند- برنامه‌ریزی برای اقتصاد شیلی را در دولت پینوشه به دست گرفته و آنچه را اصلاحات می‌خواندند، آغاز کردند. اخذ وام از IMF، خصوصی‌سازی، مقررات‌زدایی، آزادسازی، کاهش هزینه‌های عمومی دولت و هرآنچه امروز به عنوان سیاست‌های نئولیبرال شناخته می‌شود را در شیلی پیاده کردند. فجایعی که در دوره پینوشه بر ملت شیلی گذشت، حدیث مفصلی است که شهره عالم شده است. موفقیت این سیاست‌ها در گسترش سلطه و تامین منافع آمریکا به قدری بود که ترویج و تجویز سیاست‌های نئولیبرال تبدیل به بخشی رسمی از سیاست خارجی آمریکا شد و نهادهایی چون صندوق بین‌المللی پول در خدمت این سیاست‌ها قرار گرفتند. لینک به بخش دوم @syjebraily