🔴 ببینید این جماعت اپوزیسیون بیعقل و بیریشه و وحشی، چه در داخل کشور تجمع کنند چه در خارج از کشور، فهم و شعور یک اعتراض آرام و سالم را هم ندارند! کلیپها را ببینید در لندن و پاریس جلوی سفارت ایران تجمع کردند ولی باز درگیری درست کردند و وحشیبازی در آوردند!
🔹البته آنجا جرات ندارند با پلیس درگیر بشوند خودزنی میکنند.
🔸از مصائب ملت ما، وجود این اپوزیسیون بیریشه و وحشی است. از سلطنتطلبان و کوموله و دموکرات گرفته تا پژاک و خلق عرب و مجاهدین خلق منافق! یکی از یکی جانیتر و سنگدلتر و وحشیتر! یکی از یکی بیعقلتر!
🔹از مصائب ما وجود منحوس اینهاست که سراسر خسارت و زیانند. هر مطالبه و اعتراض و درخواستی را به خرابکاری و اغتشاش و آشوب تبدیل میکنند.
🔸خیلی واضح است وقتی مکانیزم سالم و قانونی برای اعتراضات قانونی و شناسنامهدار تعریف نکردیم این اپوزیسیون بیعقل هر تجمع و درخواستی را به ضدیت و تقابل با نظام و خشونت میکشاند!
🔹اینها اگر سوار بر قدرت شوند به صغیر و کبیر این ملت رحم نمیکنند. وقتی میگوییم جامعه را با دوقطبیسازیهای غلط، ناامن نکنید برای این است که این نانجیبهای فرصتطلب، از هر فرصتی برای خسارت استفاده میکنند!
❇️ نکته جالب ماجرا: خطاب به پلیس لندن و پاریس میگن: بیشرف، بیشرف 😁
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
خبرگزاری فارس کمپین راهاندازی کرده برای مجازات علی کریمی
تقریباً تاکنون ۱۰۰ هزار نفری این کمپین رو امضا کردند.
در مقابل کریمی هم میتونه یه کمپین مجازی درست کنه با مثلاً چندصد هزار امضای الکترونیکی
😐😐😐
اینکه میگیم تا عقل نباشد جان در عذاب است یعنی همین!
مجازات یک فردی که علناً مردم را به اغتشاش(نه اعتراض آرام و مسالمتآمیز) دعوت کرده و از مردم خواسته که با مامورین نظامی و لباس شخصی درگیر بشن و آموزش بمب دستساز به مخاطبین ارائه داده، نیازی به کمپین نداره! نیازی به امضای دیگران نداره!
سیستم قضایی کشور اگر واقعاً مستقل و قوی و با عرضه باشد باید امثال کریمی را(که فعلاً خارج از کشور است) چون رسماً به آشوب دعوت کردند، مجازات کند. نیازی به این بچه بازیها نیست!
یاد کمپین جمع آوری امضا برای محاکمه روحانی افتادم!
هروقت این گردن کلفتها محاکمه و مجازات شدند و خسارتی که به جان مامورین و مردم و اموال مردم و بیتالمال وارد کردند از طریق داراییهای آنان، جبران شد آن وقت، جوانان و نوجوانان فریب خورده هیجانی کف میدان را هم محاکمه و مجازات کنید!
البته که تاکنون این رویه معمول نبوده. غالباً معتبرین آزاد و راحت هستند و غیرمعتبرین هم پای میز محاکمه! مگر در مواردی معدود.
ما مسئلهای با معترضین نداریم ولی آنهایی که رسماً به آشوب دعوت کردند واقعاً جای مماشات ندارند.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 طغیان سلبریتیها؛ چرا؟
🔹یکی از اقشار و طبقاتی که همیشه در همه اعتراضات جمهوری اسلامی، مشارکت فعالانه داشته، طبقه هنرمندان اعم از بازیگران سینما و صداوسیما و ورزشکاران است. نمیتوانیم بگوئیم همه هنرمندان و ورزشکاران؛ ولی میتوانیم بگوئیم اکثریت چهرههای شاخص و موثر. این سوال پیش میآید چرا؟
🔸چه زمانی که معترضین(نه مغتششین)، مطالبه باطلی را مطرح میکردند(فتنه۸۸) چه زمانی که معترضین مطالبه بجایی داشتند(۹۶ و ۹۸ بخاطر گرانیها) و در هر زمان دیگر، طبقه هنرمندان خود را در صف اول اعتراض جا میداد. چرا؟
🔹ببینید ماجرا فراتر از این طبقه سلبریتیها است. نه فقط سلبریتیها، بلکه غالب طبقاتِ برخوردار و دارا و خواص اشراف، همین رویه را دارند و در تمام اعتراضات، چه مطالبه غلطی باشد چه مطالبه بجایی باشد، صف اول معترضین هستند! بطور مثال در اتفاقات بنزینی #آبان۹۸، دامنه اعتراضات، به اقشار ضعیف و محروم کشیده شده بود اما سلبریتیها باز هم حضور داشتند!
🔸طغیانِ طبقات دارا و برخوردار، بر اثر فقر و نداری و گرانی و محدودیت و دلسوزی برای عموم فقرا و محرومین و مظلومین نیست. طبقات دارا و مترفین به این دلیل طغیان میکنند چون احساس بینیازی میکنند. از چه چیزی؟ آنان نسبت به حاکمیت دینی و دین، احساس بینیازی میکنند. آنان معتقدند چون بدون دین خدا(به معنای واقعی دین خدا نه ظواهر) به آلاف و الوف رسیدند و غنی شدند، لذا به حکومت دینی دیگر چه نیازی؟ چرا باید حکومت دینی وجود داشته باشد؟ شاید یک معنای "کلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى، أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى (آیات ۶ و ۷ سوره علق) حقا كه انسان سركشى مى كند، همين كه خود را بى نياز پندارد" همین باشد.
🔹یکی از سیاستهای اشتباه جمهوری اسلامی، میدان دادنِ به طبقات دارا و برخوردار و فربهتر شدن آنان است. رشد طبقاتِ سرمایهداری که بیشترین دسترسی را به منابع و ثروتها، امکانات، درآمدها و فرصتها دارند و اختلاف طبقاتی بوجود آوردهاند یکی از تبعاتِ سیاستهای توسعه بیعدالت است. حالا طغیان آنها نتیجه این بیشتر برخورداری از نعمات است.
🔸حضرت امیرالمؤمنین (ع)خطاب به مالک میفرماید: «دوست داشتنىترین چیزها نزد تو، در حق میانهترین و در عدل فراگیرترین باشد؛ أَحَبَّ الْأُمُورِ إِلَیْکَ أَوْسَطُهَا فِی الْحَقِّ وَ أَعَمُّهَا فِی الْعَدْلِ وَ أَجْمَعُهَا [لِرِضَا] لِرِضَى الرَّعِیَّةِ». یعنی گاهی اوقات قصد پیشرفت در مسائل اقتصادی داریم، اما برنامهریزی ما به گونهای است که عدالتش فراگیر نیست و نفع آن تنها به عده کمی میرسد! اینجا عدالت مهمتر از پیشرفت است. چون وقتی نفع به یک عده محدود و معدودی برسد، عموم مردم خشمگین میشوند.
🔹حضرت در ادامه میفرماید: «خشم عمومى مردم، خشنودى خواص (نزدیکان) را از بین مىبرد، اما خشم خواص را خشنودى همگان بیاثر مىکند.»
🔸در ادامه اینگونه تفاوت خواص برخوردار با عوام را بر میشمرد: «خواصّ جامعه، همواره بار سنگینى را بر حکومت تحمیل مىکنند، زیرا در روزگار سختى یاریشان کمتر و در اجراى عدالت از همه ناراضىتر و در خواستههای خود پافشارتر و در عطا و بخششها کم سپاستر و به هنگام منع خواستهها دیر عذر پذیرتر و در برابر مشکلات کماستقامتترند.»
🔹لذا حضرت امیر به مالک میفرماید: «ستونهاى استوار دین و اجتماعات پرشور مسلمین و نیروهاى ذخیره دفاعى، عموم مردمند؛ إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّینِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِینَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ»
«پس به آنها گرایش داشته و اشتیاق تو با آنان باشد؛ مَیْلُکَ مَعَهُم».
🔸نقطه مقابل طبقات دارا، طبقات ضعیف و مستضعف جامعه اند. خدا نکند روزی بدانجا برسیم که طبقات ضعیف جامعه هم نسبت به دین و حاکمیت دینی، احساس بینیازی کنند. چگونه؟ آن دم که احساس کنند دین نمیتواند زندگی جامعه را مدیریت کند، حاکمیت دینی نمیتواند با فقر و فساد و تبعیض مقابله کند. لذا نیازی به آن نیست!
🔹طغیان طبقات برخوردار در هر حادثه، هشداری به همه ماست که جلوی این روند باید گرفته شود.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از بازگشت || محمدامین رضایی
🔴 تقلیل ماجرا، تحریف واقعیت!
🔹با آشوب های اخیر این سوال طرح میشود چرا در این سالها اغتشاش ها تکرار میشود؟ یکی از جواب هایی که این روزها در محافل مذهبی زیاد طرح میشود مساله رها بودن شبکه های اجتماعی است.تا فضای مجازی دست آنهاست ما شاهد این حوادث خواهیم بود. راه حل هم شبکه های اجتماعی بومی است تا دشمن نتواند سواستفاده کند!
🔸بهره وری دشمن از وضعیت فعلی فضای مجازی واضح است اما منحصر کردن علت تحقق اغتشاشات به فضای مجازی رها، تقلیل ماجرا و به انحراف کشاندن واقعیت است. فضای مجازی رها نهایتا مُعّد است برای تحقق آشوبها نه علت، علت هم در حوادث اجتماعی واحده نیست بلکه متکثره است. واقعیت این است ما در ایران با یک جامعه خشمگین و ناراضی مواجه هستیم. و این خشم ناشی از بی عدالتی اجتماعی در ساحتهای مختلف زندگی است.این خشم در ناخودآگاه انسان ایرانی و زیر پوست جامعه قرار دارد،چون اعتراض ها لیدر و سازمان های رسمی ندارند در قالب نهضت های کورِ بی سر به انفجار اجتماعی و رادیکالیسم منجر میشود.کافی چند مورد را بررسی کنیم تا واقعیت جامعه ما بیشتر روشن شود.
۱: فاصله طبقاتی وفقر
برا اساس پایش فقر وزارت تعاون در سال ۹۹، ۳۲٪ مردم ایران(الان بیشتر) زیر خط فقر قرار دارند! b2n.ir/p23105 در دهه اخیر فاصله طبقاتی افزایش پیدا کرده و فاصله دهک دهم(ثروتمندترین) با دهک یکم(فقیرترین) به ۱۴ برابر رسیده، این میزان در خیلی از کشورها کمتر از ۵ برابر است! ضریب جینی که یکی از عوامل شناخت فاصله طبقاتی است بیشتر شده است. b2n.ir/f65642
۲: آموزش
بر اساس گزارش های رسمی در کنکور سال اخیر ۸۶٪ قبولی پزشکی از دهک ۸-۱۰( ثروتمندترین)، کلا ۲.۵٪ قبولی مدارس دولتی و بقیه از سمپاد و غیر انتفاعی بودند! b2n.ir/x84133 سالانه بیش از ۵۰۰ هزار دانش آموز اصلا انتخاب رشته نمیکنند و بخشی از اینها ترک تحصیل میکنند. ما شاهد افزایش جدی ترک تحصیل خصوصا در مناطق محروم هستیم. ۳.۵میلیون بخاطر کرونا دسترسی آموزشی نداشتند و بر این موج اثر مضاعفی گذاشت. b2n.ir/k00532 آموزش که بنا بر اصل۳۰قانون اساسی یک حق عمومی است در جامعه ماکالایی ورسما طبقاتی شده واین بی عدالتی آموزشی در سایر بخش ها نیز اثر جدی دارد.
۲: مسکن
نرخ مدت انتظار مسکن دار شدن در ایران به ۵۰ سال رسیده در حالی که میانگین دنیا کمتر از ۱۰ سال است این نرخ در دهک های پایین ۱-۳ خصوصا در شهر تهران بیش از یک قرن است. b2n.ir/z76898 یعنی عملا خانه دار نخواهند شد! بر اساس آمار رسمی بیش از نیمی از مردم ایران اجاره نشین هستند و بین ۴۰ تا ۷۰٪ درآمد خانوار خرج مسکن میشود. در حالی که مساله مسکن هیچ ربطی به تحریم ها ندارد و بخاطر وسعت سر زمینی بر اساس تحقیقات اگر به هر خانواده ایرانی ۵۰۰ متر زمین بدهند کمتر از ۲٪ بخش مسکونی ایران استفاده میشود. امروز مسکن به یکی از ابر بحران ها و از مهم ترین علل نارضیاتی در کشور هست.
b2n.ir/p01346
۴:سربازی
یکی از عوامل موثر بر تولید خشم و نارضایتی جوانان مساله سربازی است.بر اساس آمار ستاد نیروهای مسلح بیش از ۳میلیون سرباز فراری داریم! بر اساس گزارش مرکز پژوهش ها b2n.ir/s38706 ما جزو ۱۰کشوری هستیم که این روش را ادامه میدهیم. ۲سال از زندگی جوانان را تلف میکنیم.این خود موجب عقب افتادگی و آسیب های جدی است.
▪️میشود عوامل دیگری مثل وضعیت بهداشت و درمان،حقوق و عدم امنیت شغلی کارگران، بیکاری، افزایش عجیب حاشیه نشینی در کلان شهرها و...را بررسی کرد. باتوجه به این موارد این آمار را ببینید
⬇️مهاجرت و امید به آینده
بر اساس پیمایش ها نرخ تمایل به مهاجرت۳۳.۴ هست یعنی از هر ۳ ایرانی یک نفر تمایل به مهاجرت دارد ۸۰٪ افراد علت را وضعیت اقتصادی دانستند b2n.ir/m14948 در پیمایش سال۸۵ قریب ۴۴٪ جوانان معتقد بودند وضعیت آینده جامعه بهتر، ۳۱٪ بدتر و ۲۴.۳٪گفتند وضعیت آینده تغییری نخواهد کرد.در سال ۹۳ در نظرسنجی ایسپا ۴۴٪ جوانان معتقد بودند وضعيت کشور روز به روز بدتر ۲۷٪معتقد بودند وضع کشور رو به بهبود است که امید به بهبود کشور در مقایسه با سال۸۵ ، ۱۷٪ کاهش یافته است.در سال۹۷ مردم ۶۴.۴٪ گفتند وضعیت کشور روز به روز بدتر میشود! b2n.ir/y86139 بر اساس این گزارش مقایسه ای این آمار در سایر کشورها اینگونه حاد نیست. b2n.ir/p07705
🔻رهبر انقلاب در سالهای اخیر بارها بر عقب ماندنگی در عدالت اشاره کرده و صراحتا گفتند: "وضعیت عدالت مطلقا راضی کننده نیست!" بسط این جمله میشود این آمار، ما دچار بحران ناکارآمدی هستیم تا زمانی که به کارآمدی و عدالت نسبی نرسیم چه فضای مجازی رها باشد چه بومی ما شاهد گست و فرسایش، از دست دادن سرمایه اجتماعی و تکرار اغتشاشات در فاصله های کمتر خواهیم بود. نیروهای انقلاب بجای گرفتار حواشی شدن باید تمام تلاش خود را در جهت تحقق عدالت خرج کنند.
✍ #محمدامین_رضایی
https://eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 تقلیل ماجرا، تحریف واقعیت! 🔹با آشوب های اخیر این سوال طرح میشود چرا در این سالها اغتشاش ها تکرار
این مطلب برادر خوبم حجتالاسلام رضایی را هم بخونید هم عضو کانال ایشون بشید. 🙏
برخی دوستان کانالدار در ایتا از پیام قبلی ناراحت شدن. 😁🤦♂
مطلب قبلی رو حذف کردم. حرفم این بود عزیزان فکر نکنن واقعاً مسائل اصلی مردم حل شده. مسائل و مشکلات مردم و ریشههای این آشوبها را به مردم معرفی کنید. فکر نکنید ریشه این آشوبها، فضای مجازیه. نه، ریشهها و زخمها باقیه هنوز.
فارغ از محکومیت اغتشاشات و سوءاستفاده گروهکها و دشمنان، فارغ از معرفی نقش اینها در آشوبها، به ریشهها و زخمها هم بپردازید.
ما ارادتمند همه بچههای انقلاب هستیم. دوستشون داریم. نمیخوایم ناراحتشون کنیم واقعاً 🙋♂
ولی ازشون انتظار داریم در فضای بسته و استریلیزه، زیست نکنند. دردهای اصلی جامعه و مسائل اصلی مردم رو ببینید. 😊🌹🙏
🔴 از ادعای رهاشدگی #فضای_مجازی تا سیاست فیلترینگ!
🔹یکی از استدلالهای کسانی که معتقد به #سیاست_فیلترینگ درباره نرمافزارها و پلتفرمهای خارجی هستند، بحث رها شدگی فضای مجازی است. با این عنوان که فضای مجازی رها شده است و مدیریت آن در دست دولت و حاکمیت ما نیست لذا منجر به انحراف جوانان و نوجوانان شده است.
🔸اینکه گفته میشود دولت صددرصد کنترلی روی فضای مجازی ندارد خلاف واقع است. یک ادعای ناقص است. باید بدانیم که بخشی از مجازی در اختیار دولت است و بخشی در اختیار دولت نیست. از طرفی، دولت میتواند روی آن بخشی که در اختیار ندارد کنترلهایی هم داشته باشد. بطور مثال، شناسایی پیجهای اینستاگرامی و ...، کاری برای کارشناسان فن ندارد و میتوانند شناسایی کنند.
🔹ظاهر استدلال دوستان زیباست. فرض بگیریم این ادعا بصورت صددرصد درست است و هیچ کنترلی روی فضای مجازی وجود ندارد نه روی قالبها و نه محتواهای تولیدی. در نتیجه این رهاشدگی منجر به انحطاط فرهنگ و اضمحلال اخلاق شده است. چاره چیست؟ میگویند چاره، بستن و فیلترینگ است.
🔸ببینید؛ با فرض پذیرفتن این ادعا، باز نتیجهگری درست نیست. راهحل درست نیست.
🔹اینکه فضای مجازی رها شده، اینکه این رهاشدگی مقصر وضعیت فعلی فرهنگ است، پس آن را ببندیم؛ شبیه این استدلال است:((در باز است، هر بازی پرنده است ← پس در پرنده است)). در این مغالطه، شرایط حد وسط رعایت نشده.
🔻چند مسئله اینجا مطرح است:
1⃣ اولاً؛ اگر انحطاط فرهنگی و انحرافات اخلاقی در جامعه وجود دارد (که وجود دارد) مقصر اصلی، فضای مجازی نیست بلکه سیاستهای اقتصادی و فرهنگی و سبک زندگیای است که این سیاستها ساخته. فضای مجازی نقش تسهیلگری و شتابدهنده دارد.
🔹نتیجه سیاستهایی که طی سه دهه، به بیعدالتی در عرصه فرهنگ، اقتصاد، آموزش، بهداشتودرمان و ... منجر شده را امروز داریم میبینیم.
🔸آن اشرافیت سیاسی و اقتصادی و تبعیضهایی که در صدر اسلام و در دوره خلیفه دوم نهادینه شد و منجر به طبقهطبقه شدنِ جامعه شد و سپس در دوره خلیفه سوم با سرعت بیشتری توسعه یافت و طبقات اشرافی برخوردار تشکیل شد، نهایتاً به فسقِ علنی یزیدی کشیده شد و یزید علناً دست به شرابخواری، زنبازی، میمونبازی، سگبازی و ترانهخوانی زنان و کنیزان میزد آن هم بعنوان خلیفه حاکم مسلمین! آن وقت سر نوه پیغمبر به نیزهها شد و سپس مدینه در دوره امام سجاد علیهالسلام مرکز فحشا شد!
🔹واقعاً تحلیل مسئولین و نخبگان کشور از رواج بیحیایی و سگ بازی و فحشا در کشور این است که مجازی باعث شده؟! ریشههای فسق علنی یزیدی را باید در اشرافیت سیاسی و کنار رفتن شایستگان از مدیریت جامعه و لابیگری و قبیلهگرایی افراد برای رسیدن به مناصب و سپس طبقاتی شدن جامعه و تبعیضها و رانتها بجویید!
2⃣ ثانیاً؛ آن عرصههایی که مدیریتش در دست دولت و حاکمیت است، چند درصد موفقیت داشته؟ امروز عرصه محیط زیست که مدیریتش دست دولت است، چه وضعی دارد؟ وضع مسکن چگونه است؟ وضع نظام بانکی کشور چگونه است؟ چرا ۸۰ درصد معوقات بانکی در اختیار ۳۶ نفر است؟ امتیازات معادن در هر استان و هر شهر، دست چند نفر است؟ فولاد در اختیار چند نفر است؟ پتروشیمیها در اختیار چندنفر است؟ واردات چادر در اختیار چند نفر است؟ چرا قاچاق قانونی و رسمی کالا در این سطح است؟ وضعیت صنعت خودرو چگونه است؟ و ... !
🔹عرض بنده این است که فکر نکنید اگر مدیریت فضای مجازی در اختیار دولت و حاکمیت قرار گرفت که تا حدی هم در اختیار دولت قرار دارد، کار درست میشود!
🔸دولت و حاکمیت از عهده عرصههایی که صددرصد اختیار دارند بر نیامدند و امروز شاهد بحرانهای گوناگونی در این عرصه ها هستیم. حالا فضای مجازی را هم ببندند. آیا آن مسائل و مشکلات حل میشود؟ خیر؛ چون اساساً این فهم از موضوع و استدلالهای مطرح شده غلط است.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 تحلیل مسائل روز و مطالبه عدالت و آزادی
🔻ریشهیابی اعتراضات و آشوبها/ در این کانال، آخرین مسائل سیاسی و فرهنگی کشور را تحلیل و بررسی میکنیم.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
👇بزنید روی join و عضو کانال بشید که کانال رو گم نکنید👇
هدایت شده از عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 از ادعای رهاشدگی #فضای_مجازی تا سیاست فیلترینگ!
🔹یکی از استدلالهای کسانی که معتقد به #سیاست_فیلترینگ درباره نرمافزارها و پلتفرمهای خارجی هستند، بحث رها شدگی فضای مجازی است. با این عنوان که فضای مجازی رها شده است و مدیریت آن در دست دولت و حاکمیت ما نیست لذا منجر به انحراف جوانان و نوجوانان شده است.
🔸اینکه گفته میشود دولت صددرصد کنترلی روی فضای مجازی ندارد خلاف واقع است. یک ادعای ناقص است. باید بدانیم که بخشی از مجازی در اختیار دولت است و بخشی در اختیار دولت نیست. از طرفی، دولت میتواند روی آن بخشی که در اختیار ندارد کنترلهایی هم داشته باشد. بطور مثال، شناسایی پیجهای اینستاگرامی و ...، کاری برای کارشناسان فن ندارد و میتوانند شناسایی کنند.
🔹ظاهر استدلال دوستان زیباست. فرض بگیریم این ادعا بصورت صددرصد درست است و هیچ کنترلی روی فضای مجازی وجود ندارد نه روی قالبها و نه محتواهای تولیدی. در نتیجه این رهاشدگی منجر به انحطاط فرهنگ و اضمحلال اخلاق شده است. چاره چیست؟ میگویند چاره، بستن و فیلترینگ است.
🔸ببینید؛ با فرض پذیرفتن این ادعا، باز نتیجهگری درست نیست. راهحل درست نیست.
🔹اینکه فضای مجازی رها شده، اینکه این رهاشدگی مقصر وضعیت فعلی فرهنگ است، پس آن را ببندیم؛ شبیه این استدلال است:((در باز است، هر بازی پرنده است ← پس در پرنده است)). در این مغالطه، شرایط حد وسط رعایت نشده.
🔻چند مسئله اینجا مطرح است:
1⃣ اولاً؛ اگر انحطاط فرهنگی و انحرافات اخلاقی در جامعه وجود دارد (که وجود دارد) مقصر اصلی، فضای مجازی نیست بلکه سیاستهای اقتصادی و فرهنگی و سبک زندگیای است که این سیاستها ساخته. فضای مجازی نقش تسهیلگری و شتابدهنده دارد.
🔹نتیجه سیاستهایی که طی سه دهه، به بیعدالتی در عرصه فرهنگ، اقتصاد، آموزش، بهداشتودرمان و ... منجر شده را امروز داریم میبینیم.
🔸آن اشرافیت سیاسی و اقتصادی و تبعیضهایی که در صدر اسلام و در دوره خلیفه دوم نهادینه شد و منجر به طبقهطبقه شدنِ جامعه شد و سپس در دوره خلیفه سوم با سرعت بیشتری توسعه یافت و طبقات اشرافی برخوردار تشکیل شد، نهایتاً به فسقِ علنی یزیدی کشیده شد و یزید علناً دست به شرابخواری، زنبازی، میمونبازی، سگبازی و ترانهخوانی زنان و کنیزان میزد آن هم بعنوان خلیفه حاکم مسلمین! آن وقت سر نوه پیغمبر به نیزهها شد و سپس مدینه در دوره امام سجاد علیهالسلام مرکز فحشا شد!
🔹واقعاً تحلیل مسئولین و نخبگان کشور از رواج بیحیایی و سگ بازی و فحشا در کشور این است که مجازی باعث شده؟! ریشههای فسق علنی یزیدی را باید در اشرافیت سیاسی و کنار رفتن شایستگان از مدیریت جامعه و لابیگری و قبیلهگرایی افراد برای رسیدن به مناصب و سپس طبقاتی شدن جامعه و تبعیضها و رانتها بجویید!
2⃣ ثانیاً؛ آن عرصههایی که مدیریتش در دست دولت و حاکمیت است، چند درصد موفقیت داشته؟ امروز عرصه محیط زیست که مدیریتش دست دولت است، چه وضعی دارد؟ وضع مسکن چگونه است؟ وضع نظام بانکی کشور چگونه است؟ چرا ۸۰ درصد معوقات بانکی در اختیار ۳۶ نفر است؟ امتیازات معادن در هر استان و هر شهر، دست چند نفر است؟ فولاد در اختیار چند نفر است؟ پتروشیمیها در اختیار چندنفر است؟ واردات چادر در اختیار چند نفر است؟ چرا قاچاق قانونی و رسمی کالا در این سطح است؟ وضعیت صنعت خودرو چگونه است؟ و ... !
🔹عرض بنده این است که فکر نکنید اگر مدیریت فضای مجازی در اختیار دولت و حاکمیت قرار گرفت که تا حدی هم در اختیار دولت قرار دارد، کار درست میشود!
🔸دولت و حاکمیت از عهده عرصههایی که صددرصد اختیار دارند بر نیامدند و امروز شاهد بحرانهای گوناگونی در این عرصه ها هستیم. حالا فضای مجازی را هم ببندند. آیا آن مسائل و مشکلات حل میشود؟ خیر؛ چون اساساً این فهم از موضوع و استدلالهای مطرح شده غلط است.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 چگونه جامعهای عفیف داشته باشیم؟
🔻بخش اول
🔹چند سؤال جدی این روزها مطرح است که راهبرد ترویج عفاف در جامعه چیست؟ چگونه جامعهی عفیف داشته باشیم؟ چگونه عفت را در جامعه و مردم نهادینه کنیم؟ و غیره.
🔸خلاصه ای از طرح کلان عفیف سازی جامعه را محضرتان ارائه می کنم.
1⃣ اول؛ عفت چیست؟
🔹عفت در لغت به معنای نهفتگی و خودنگهداری درونی است. حالتی در نفس و جان انسان که مانع تسلط شهوت بر او می شود.
🔸در اصطلاح به معنای خویشتن داری در برابر تمایلات افراطگونه به لذت های مادی و نفسانی است.
🔹عفت، جزو چهار بنیان فضائل اخلاقی است. در نزد علمای اخلاق، چهار چیز زیر بنای اخلاق است: حکمت، عدالت، شجاعت و عفت.
🔸«نزد علمای اخلاق، ملکهای نفسانی است که قوه شهویه انسان را مطیع عقل قرار داده است. فضیلت عفت حد واسط بین "شَرَه" به معنای فرو رفتن در شهوات و خمودگی به معنای دوری گزیدن از لذتهای مشروع دنیوی مورد احتیاج بدن است.» (نراقی، جامع السعادات، ۱۹۶۷م، ج۱، ص۱۰۸-۱۰۹، ۹۴)
2⃣ دوم؛ گستره عفت چه مسائلی است؟
🔹در کتب روایی و دینی، عفت به معنای خودنگهداری در برابر شهوات، معنای عام شهوت مطرح شده. یعنی شهوت قدرت، شهوت جاه طلبی، شهوت مالی و اقتصادی، شهوت جنسی، شهوت در گفتار و رفتار و غیره.
🔸در نتیجه، عفت در همه این موارد ضروری است و زمانی مطرح است که شخص قدرت انجام گناه را دارد لذا بر این قدرت، لجام می زند. عفت در رفتار، عفت کلام، عفت جنسی، عفت مالی و ... .
🔹محدود کردنِ عفت به مسائل جنسی و صرفاً حجاب، محروم کردن جامعه از یک فهم کلان از این عنصر بنیادین است.
3⃣ سوم؛ درجه اهمیت عفت برای افراد جامعه چگونه است؟
🔹وقتی عفاف به معنای لجام زدن بر قوه و شهوت است، یعنی هر کس قدرت بیشتری در انجام گناه و حرام داشته باشد و امکان بیشتری برای شهوترانی دارد پس باید عفت بیشتری داشته باشد.(شهوت اعم از قدرتطلبی، جاهطلبی، امور جنسی و غیره)
🔸یعنی عفت یک مسئول و مدیر، باید بالاتر از سایرین باشد؛ چرا؟ چون امکان و قدرت بیشتری در انجام کار حرام دارد و چون عمل حاکم بر مردم تاثیر مستقیم دارد. الناس علی دین ملوکهم یعنی همین! هرچه که بالاتر برویم از یک بخشدار، شهردار، فرماندار، مدیرکل، استاندار، تا یک فرمانده، امام جمعه، سردار، وزیر، رئیس جمهور و رهبر، ضرورت عفت بیشتر و بالاتر است. هرم قدرت را اگر در نظر بگیریم هرچه که به نوک هرم نزدیک شویم، ضرورت عفت، بالاتر میرود.
4⃣ چهارم؛ عفت جامعه چه ارتباطی با عفت حاکمان دارد؟
🔹رابطه مستقیم است. یعنی هرچه حاکمان، عفیف تر باشند، مردمان هم عفیف ترند. هرچه مسئولان و مدیران جامعه، عفت بیشتری داشته باشند و بر شهوتِ قدرت، جاه، مال، امور جنسی و غیره لجام بزنند، جامعه پاک تر و طاهرتر خواهد بود. لذا در نظام اسلامی، بیش از آنکه بر عفت مردم تاکید باشد(که تلاش برای عفت جامعه خوب و شایسته است) بر عفت مسئولان آن جامعه و مدیران و حاکمان تأکید شده است.
🔸اگر حاکمان یک جامعه، بر شهوت قدرت طلبی لجام نزنند، مردم هم دنباله رو خواهند بود. اگر حاکمان یک جامعه در کلام و ادبیات، عفت نداشته باشند مردمان نیز عفت کلام نخواهند داشت. اگر حاکمان یک جامعه دنبال شهوترانی جنسی، این مسئله در بین مردم هم ترویج خواهد شد.
5⃣ پنجم؛ عفت برای مرد مهم تر است یا زن؟
🔹همانگونه که عفاف را معنا کردیم برای هر دو اهمیت بالایی دارد. عفت هم برای زن مهم است هم مرد؛ اما اگر منظور از عفت، عفت جنسی است، شهوترانی جنسی و میل به شهوترانی در مردان بیشتر از زنان است لذا تأکید بر عفت باید خطاب به مردان بیشتر باشد؛ شرع اگر محدودیت پوشش برای زن را در نظر گرفته، برای مرد بر عفت بیشتر تأکید کرده است. اینکه در یک مقطعی، برخی متدینین مخاطب تأکید عفت را بیشتر زنان می دانند ناشی از همان نگاه ناقص و محدود به عفت است.
6⃣ ششم؛ چگونه جامعه ای عفیف داشته باشیم؟
🔹اگر عفت را به معنای دقیق و درست بخوانیم و بدانیم و اگر اهمیت آن را در هرم قدرت بیشتر درک کنیم، در می یابیم که مهم ترین و اصلی ترین راهبرد کلان برای جامعه عفیف، حاکمان عفیف است. باید برای افزایش عفت در طبقه حاکمان و مسئولان و مدیران جامعه، به معنای اینکه این قشر، بر شهوت قدرت، جاه، مال، امور جنسی و کلام و غیره، لجام بزند، فکری اساسی کرد.
🔸 توضیح بیشتر در این مطلب نمی گنجد. اما باید بدانیم راه عفیف ساختن جامعه، از اینجا می گذرد و لاغیر! چنانچه طبقه حاکمان، عفت پیشه کردند این فضیلت به سایر موثرین و نخبگان و بدنه جامعه سرریز خواهد شد. آنوقت خود طبقه حاکم برای نهادینه کردن عفت (به معنای کامل و جامع) در جامعه میداند چگونه ساختارسازی و قاعدهگذاری کند.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3