eitaa logo
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
14.5هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
952 ویدیو
54 فایل
دغدغه عدالت و سیاست معلم تحصیلات: دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی کارشناس ارشد علوم سیاسی مهندس کامپیوتر/نرم افزار مدرس مباحث اندیشه،علوم سیاسی و رسانه مدیرمسئول رسانه های فریاد خوزستان ویاران313 ارتباط مستقیم: @politicaladmin تبلیغ در کانال: @jamalpor_khz
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 اندر حکایت پتروکراسی! 🔹فردا استاد دانشگاه مملکت، سرکلاس یا جلوی دوربین، ژست می‌گیرد: چرا باید قیمت این آب‌معدنی نیم‌لیتری، بیشتر از یک لیتر بنزین باشد؟ چرا سرمایه‌ی مملکت(بنزین) را حراج می‌کنیم؟ دانشجو می‌پرسد چاره چیست؟ نگاهی به افق کرده و می‌گوید: نرخ ‎ باید افزایش یابد تا به فوب خلیج‌فارس برسیم! 🔸آیا او نمی‌داند یا کتمان می‌کند که افزایش قیمت آب معدنی بخاطر افزایش قیمت محصولات پتروشیمی، آن هم به دلار روز است نه بخاطر نیم لیتر آب؟! پس چرا از یک طرف افزایش نرخ دلار را تجویز می‌کند، از طرفی خوراک گازی ارزان به پتروشیمی‌ها را با فرمول‌های دِمُده‌ی اقتصاد متعارف کلاسیک، اثبات میکند و از طرفی دیگر هم پیشنهاد افزایش نرخ بنزین را می‌دهد؟ این چرخه کی قرار است متوقف شود؟ 🔹تا کی قرار است پتروشیمی‌ها، پتروپالایشگاه‌ها و فولادی‌ها، مواد اولیه را رایگان یا به ریالِ ارزان دریافت کنند اما محصولات خود را به دلار روز، به تولیدکنندگان داخلی بدهند و از مالیات هم معاف بشوند؟! کدام دولت لیبرال در جهان این کار را می‌کند؟ 🔸نامه برخی افراد بعنوان روزنامه‌نگار اقتصادی به محمد ‎ معاون اول دولت، در حمایت از کاهش نرخ خوراک اولیه پتروشیمی‌ها و افزایش نرخ محصولات آنها هم در نوع خود جالب بود! چرا به مخبر؟ نوشته‌اند که آفرین همین مسیر را ادامه دهید و اسیر پوپولیسم نشوید! 🔹کاش روزی اسناد حمایت مالی پتروشیمی‌ها از برخی روزنامه‌های اقتصادی، در قالب آگهی و رپورتاژ شفاف شود. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
۱۴ شهریور ۱۴۰۲
حضرت حافظ غزلی دارد که عارفانه از اربعین می‌گوید: سحرگه ره روي در سرزميني همي گفت اين معما با قريني که اي صوفي شراب آن گه شود صاف که در شيشه برآرد اربعيني خدا زان خرقه بیزار است صدبار که صد بت باشدش در آستینی مروت گرچه نامی بی‌نشان است نیازی عرضه کن بر نازنینی ثوابت باشد ای دارای خرمن اگر رحمی کنی بر خوشه چینی نمی‌بینم نشاط عیش در کس نه درمان دلی نه درد دینی ... ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
۱۴ شهریور ۱۴۰۲
امام عصر (عج) در زیارت ناحیه مقدسه به جد غریب خود عرض می کند: سَلامَ مَنْ لَوْ كانَ مَعَكَ بِالطُّفُوفِ لَوَقاكَ بِنَفْسِهِ حَدَّ السُّيُوفِ، سلام كسى كه اگر در آن صحراى كربلا همراهت بود به طور حتم تو را با جان خود در برابر تيزى شمشيرها نگهدارى مى‏ كرد، وَبَذَلَ حُشاشَتَهُ دُونَكَ لِلْحُتُوفِ، وَجاهَدَ بَيْنَ يَدَيْكَ، وَنَصَرَكَ عَلى مَنْ بَغى عَلَيْكَ، و نيمه جانى را كه در پيكرش باقى مانده براى تو در معرض مرگ قرار مى‏ داد؛ و در پيشگاه تو به نبرد مى‏ پرداخت، و در مقابل ستمكارانِ بر تو، ياريت مى‏ كرد؛ وَفَداكَ بِرُوحِهِ وَجَسَدِهِ وَمالِهِ وَوَلَدِهِ، وَرُوحُهُ لِرُوحِكَ فِداءٌ، وَأَهْلُهُ لِأَهْلِكَ وِقاءٌ. و روح و جسم و دارايى و فرزندان خود را فدايت مى‏ ساخت، و روحش را فداى روح شريفت مى‏ كرد و خانواده‏ اش را به حفظ و نگهدارى خانواده‏ ات مى‏ گماشت. فَلَئِنْ أَخَّرَتْنِي الدُّهُورُ، وَعاقَني عَنْ نَصْرِكَ الْمَقْدُورُ، پس اگر روزگار مرا از زمان تو دور داشته، و مقدّرات مرا از ياريت باز داشت، وَلَمْ أَكُنْ لِمَنْ حارَبَكَ مُحارِباً، وَلِمَنْ نَصَبَ لَكَ الْعَداوَةَ مُناصِباً، و نبودم كه با جنگجويانى كه به جنگ تو آمدند بجنگم، و با دشمنانت بستيزم؛ فَلَأَنْدُبَنَّكَ صَباحاً وَمَساءً، وَلَأَبْكِيَنَّ لَكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً، حَسْرَةً عَلَيْكَ، ليكن، هر صبح و شام بر تو ناله و زارى و شيون مى‏ كنم، و به جاى اشك، برايت خون مى‏ گريم؛ از حسرتى كه بر تو مى‏ خورم، وَتَأَسُّفاً عَلى ما دَهاكَ، وَتَلَهُّفاً حَتَّى أَمُوتَ بِلَوْعَةِ الْمُصابِ، وَغُصَّةِ الْإِكْتِيابِ. و تأسّفى كه بر رنج تو دارم و در سوز و گداز مى‏ مانم تا زمانى كه از اين مصيبت و غصّه و اندوه بميرم.
۱۵ شهریور ۱۴۰۲
جمعی از دوستان ما در خوزستان، خاصه برادران امین غفاری و حسین اسکندری، قریب یک ماه، خود را وقف کردند و مشغول اطلاع‌رسانی و گزارش حرکت‌های مردمی و خدمت‌رسانی مواکب و دستگاه‌ها بودند؛ با کمترین تجهیزات شخصی؛ ده‌ها گزارش از حرکت‌های مردمی در روستاها و شهرها و مرز چزابه و شلمچه و ... . گفتم از اینجا، از این دوستان عزیز تشکر کنم. دعا می‌کنم که خداوند متعال به بهترین وجه از آنان قبول کند و این اقدامات مورد توجه و عنایت حضرت اباعبدالله(ع) قرار بگیرد. ✅️ @aminghafari_ir و خدا قوت به همه موکب‌داران و همه آنانیکه در هر لباس و هر جایگاهی به زوار حسین علیه‌السلام خدمت کردند. چه کارهای مردمی چه اقدامات دولتی. چه در سمت ایران چه عراق؛ چه در خوزستان، چه در ایلام، چه در کرمانشاه و کردستان، چه در سیستان‌وبلوچستان چه در مرز خراسان؛ اجر همه‌شون با سیدالاحرار آقا اباعبدالله علیه‌السلام؛ ان‌شاءالله ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
۱۵ شهریور ۱۴۰۲
🔴 چرا بین کارشناسان گفتگو اتفاق نمی‌افتد؟ 🔹نظر کارشناسان حوزه اقتصاد، درموارد مختلف، متفاوت است و هرکدام ادله ونکاتی را درباره ادعاهای خود ارائه می‌کند. بطور مثال مسئله ‎، یکی از آن موارد اختلافی است. هرکدام هم دلایلی را ارائه می‌کنند. اما برای مردم آخر شفاف نشد که‏ کدام نظر به واقع نزدیک است و کدام کارشناس پیش‌بینی بهتری از قضیه داشت. 🔸البته حقیر معتقدم افکار عمومی، تا حدی متوجه اشتباه حذف ارز ترجیحی و سیاست‌های اقتصادی این دولت و دولت‌های سابق شده. امابطور کلی این دست مسائل و اختلافات، برای نخبگان و مسئولین و بخشی از مردم مسائل شفاف نیست.‏ 🔹متاسفانه گفتگوی انفرادی یا بصورت جمعی هم در این رابطه شکل نگرفته و جلسات بحث و مناظره و گفتگو خیلی محدود و معدود، در این رابطه برگزار شده. نه تنها بین کسانی که به لیبرالیسم افتخار میکنند با منتقدین لیبرالیسم گفتگویی شکل نگرفته و نمی‌گیرد، بلکه بین خود منتقدین لیبرالیسم و بین همین کارشناسانی که منتقد لیبرالیسم و سیاست‌های نئولیبرالیسم هستند هم گفتگویی شکل نمی‌گیرد. 🔸همین‌هایی که بچه مسلمان هستند و خود را حامی و دلسوز نظام و انقلاب و مردم می‌دانند، گفتگوی واقعی و مستمر و مفصل شکل نمی‌گیرد؛ دولت‌مردان و حاکمان که گوشی برای شنیدن ندارند بقیه چرا؟‏ 🔹این گفتگوها فوایدی دارد: اول؛ هر طرف، اشکالات ادعا یا ادله خود را متوجه می‌شود؛ در همین ماجرای ارز ترجیحی، ابعاد قضیه برای دو طرف موافق و مخالفِ حذف ارز ترجیحی روشن‌تر می‌شود؛ فایده دوم هم برای افکار عمومی و مردم است. عموم مردم نسبت به مسائل روشن‌تر و آگاه‌تر می‌شوند.‏ 🔸از رسانه ملی که انتظاری نیست کاش کسی یا کسانی باشند و بانی این گفتگوها شوند. این حقیر کارشناس اقتصاد متعارف نیستم اما در حوزه اقتصاد سیاسی و مکاتب اقتصادی، ذره مطالعاتی داشته‌ام و بعنوان منتقد سیاست‌های اقتصادی دولت و عملکرد اقتصادی و مخالف حذف ارز ترجیحی و همچنین عدم مبارزه این دولت با فساد، آماده بحث و گفتگو با سایر دوستان هستم. امیدوارم فضای این گفتگوها فراهم شود. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
۱۵ شهریور ۱۴۰۲
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸به شما اهوازی‌ها وعده می دهم که روزی میزبان زائران کربلا خواهید شد🔸 تاریخ سخنرانی: 7 فروردین 1367 من به شما عرض می کنم که در آینده، شما اهوازی ها وقتی گروه های مردم می خواهند از ایران به سمت کربلا بروند، یکی از منازلی که وسط راه توقف می کنند، خانه های شما است! خودتان را ان شاء الله برای همچین پذیرایی ای آماده کنید. این محل مصلای نماز جمعه شما فردا می شود محل توقف زائران کربلا؛ و شما باید خودتان به زائرها آب بدهید، و از زائرها پذیرایی کنید ان شاء الله. این پیغام من را به بقیه اهوازی‌هایتان هم برسانید. من به شما ؛ ان شاء الله خانه های شما اهوازی ها منازلی باشد برای کسانی که به زیارت کربلا می روند. خانه های شما، در آینده کاروانسراهای وسط راه می شود. هرچه که در این مدت شما مهاجر و آوارۀ شهرهای دیگر شدید، یک روز دیگر می رسد که می شوند و از شهرهای دیگر می آیند و شما می شوند. ان شاء الله خرمشهر شما و آبادان شما محلی می شود که مردم از مهمان شما بشوند. خدا یک روزی همه شهرستان ها را مهمان می کند برای دزفولی ها، اهوازی ها، خرمشهری ها، آبادانی و ... حالا آن وقت اگر من برگردم و بخواهم بروم کربلا، شما چه کار می کنید؟ وقتی آمدیم، برای ما گاو می کشید؟! [خندۀ حضار] تاریخ سخنرانی: 7 فروردین 1367 @haerishirazi
۱۷ شهریور ۱۴۰۲
🔴 آدرس غلط ندهیم؛ مشکل در آبشخور فکری و علم اقتصاد است! 🔹برخی می‌گویند: دست از این نگاه مکتبی به اقتصاد بردارید؛ این نگاه اسلامی است که به اقتصاد ضربه زده. چرا اجازه نمی‌دهید اساتید و کارشناسان اقتصاد تصمیم‌گیری کنند؟ چرا از علوم دانشگاهی و اساتید اقتصاد استفاده نمی‌شود؟ 🔸طرح این سوال و ادعا، آدرس غلط به مردم و ناشی از نشناختنِ فضای حکمرانی و بوروکراسی کارشناسی کشور است. 🔹کمی تامل و تفکر کافی است تا ببینیم این سه‌دهه نگاه مکتبی به اقتصاد در کشور حاکم نبوده. هرچه بوده همین علم متعارف اقتصاد بوده. در همه دولت‌ها، این اقتصاددانان و کارشناسان دانشگاهی ما بودند که وزیر و مدیر اقتصاد شدند؛ همین‌ها برنامه و بودجه‌ها را نوشتند؛ لوایح و برنامه‌های بودجه را خروجی همین رشته اقتصادی دانشگاه‌های مملکت‌مان نوشته‌اند. 🔸چرا آدرس غلط می‌دهیم؟ سیاست‌های کلان اقتصادی، برنامه‌های مختلف توسعه، لوایح و برنامه‌های سالانه بودجه توسط ساختار کارشناسی کشور تدوین شده‌اند. حتی سیاست‌های اقتصادی اصل ۴۴ و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که توسط رهبری ابلاغ شده‌اند را هم کارشناسان دانشگاهی ما در سازمان‌های مختلف تدوین و تقدیم کرده‌اند. 🔹این حرف‌ها به معنای تقابل با دانشگاه و اساتید اقتصاد و کارشناسان این حوزه نیست. بلکه می‌خواهم بگویم که این نظریات و این نسخه‌های علمی، شاید در کشور دیگری، جواب داده اما در کشور ما جواب نمی‌دهد. اقتصاد کلاسیک و نظریات نئولیبرالیسم اگر هم نتیجه‌ای داده باشد در همان جوامع غربی داده. 🔸بگذریم از اینکه صاحب‌نظرانی در همین کشورهای غربی هستند که مدعی‌اند اقتصاد لیبرال به بن‌بست خورده و بحران‌های پیش روی آمریکا و اروپا را هشدار می‌دهند. اما حرف این است که در کشور ما، اولاً طی سه‌دهه اخیر، سیاست‌های اقتصادی یکپارچه‌ای نداشته‌ایم؛ ثانیاً، جهت‌گیری ما به سمت سرمایه‌داری بوده. 🔹براستی، کجا نگاه عدالت‌محور مکتبی شهید صدر، شهیدان بهشتی و مطهری حاکم بوده؟ در کدام دولت؟ در کدام برنامه توسعه؟ در کدام لایحه بودجه؟ در کدام برنامه اجراییِ کدام‌ رئیس‌جمهور؟ 🔸اگر هم کسانی از افرادِ تصمیم‌گیر طی دو سه دهه، متدین و دلسوز نظام و انقلاب بوده‌اند، باز خروجی همین علم اقتصاد دانشگاهی بودند. معدودی مقابل این جریان ایستاده‌اند وگرنه همگان همانگونه فکر می‌کنند و طرح ارائه می‌کنند که در نظریات آدام اسمیت و کینز و میلتون فریدمن و آرنولد هاربرگر دیده می‌شود! 🔹بهتر است بجای آدرس غلط به مردم، نقد درست را ارائه کرد؛ مسئله این نیست که از کارشناسان اقتصادی در مصادر و مناصب استفاده نمی‌شود؛ مسئله این است که آبشخور فکری و علمیِ کارشناسان و اساتید اقتصاد حاضر در دستگاه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز، یکی است و آن هم علم متعارف اقتصاد دانشگاه‌های ماست. چه اصلاح‌طلبش چه اصولگرا؛ یک‌گونه می‌اندیشند؛ سیاست‌ها و دستورالعمل‌هایی که در کشور اجرا می‌شود، عموماً آموزه‌های همین علمی است که برای کشور منفعتی در عمل نداشته! 🔸اگرچه بخشی از این کارشناسان، با این آموزه‌ها مخالفند و منتقد این سیاست‌ها و نظریات هستند اما در اقلیتند و جریان و گفتمان حاکم بر اقتصاد دانشگاه و دولت، لیبرالیسم است. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
۱۷ شهریور ۱۴۰۲
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 آدرس غلط ندهیم؛ مشکل در آبشخور فکری و علم اقتصاد است! 🔹برخی می‌گویند: دست از این نگاه مکتبی به اق
دوستی از نقش و جایگاه حوزه علمیه در این مسئله پرسید، عرض کردم که حوزه اساساً در متن و میدان اقتصاد نیست که بخواهد نقشی داشته باشد. برخی اساتید حوزه و برخی مؤسسات مستقل، حرکاتی داشته و تولیداتی هم داشته اند اما به طور کلی در این عرصه حرفی برای گفتن ندارند؛ حرفی که جامعه علمی و دانشگاهی و نخبگانی کشور پذیرای آن باشد ارائه نکرده اند؛ خُرده گفتمان هایی در حوزه شکل گرفته اما در اکثریت نیست. در عرصه علوم انسانی بالاخص اقتصاد، خلاء نظری و تئوریک داریم و به صورت جدی در این حوزه کار نکردیم. بخش اعظمی از متون و محتوایی که در حوزه محوریت دارند و وقت اساتید و طلاب را گرفته، بخش اعظمی از این متون، نسبتی به جامعه و مسائل جامعه و نیازمندی های مردم ندارد؛ اقتصاد، مسکن، معیشت و اشتغال برای حوزه اولویتی برای پرداختن ندارد. مباحثی که ارائه می شود نسبتی با مسائل جامعه کارگری با 15 میلیون جمعیت، جامعه معلمان، جامعه بازاریان و غیره ندارد. نه تنها متون دروس و محتوایی که ارائه می شود و یک طلبه سالها باید وقت خودش را وقف این مباحث کند، بلکه حوزه موضع هم نسبت به این مسائل و موضوعات ندارد. مثلاً موضع حوزه درباره سیاست های اصل 44 چیست؟ چه موضعی نسبت به خصوصی سازی دارد؟ چه موضعی نسبت به اصل 43 دارد؟ درباره مولدسازی اموال ملت چه بحثی دارد؟ و ... . برخی از خُرده گفتمان ها و اساتید روحانی بزرگوار هم که به این مسائل ورود می کنند و تولیداتی از جنس پژوهش یا موضع رسانه ای دارند، این خروجی سازمانی و تشکیلاتی حوزه نیست. اینها کارهای شخصی و مستقل خودشان است. آن تحولی که رهبر انقلاب بیش از 20 سال درباره حوزه گفتند هیچوقت اتفاق نیفتاد و شکل نگرفت. همان نگاه سنتی کماکان حاکم است. امام بزرگوار اگر میخواست روی همان ریل سابق علمای سلف پیش برود نهضت و انقلابی بوجود نمی آمد. خیلی از طلاب عزیز با معنویت و علاقه و دغدغه دوست دارند کاری کنند اما یا گرفتار مسائل معیشتی خود هستند یا هم نمی دانند که چه کنند! چون جهت گیری ریل به سمت دیگری می رود. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
۱۸ شهریور ۱۴۰۲
بعضی از افراد می‌گفتند نه تنها غیبت‌کردن،‌ بلکه حتی تهمت‌زدن جایز یا واجب است و به این «فاتهموه علی دینکم» استناد می‌کنند؛ در صورتی که این فاتهموه ربطی به تهمت ندارد! این یعنی حسن ظن نداشته باشید؛ اعتماد نکنید. خیال می‌کنند که یعنی تهمت به او بزنید! «باهتوهم» یعنی رسوایشان کنید. مرحوم علامه مصباح(ره) ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
۱۹ شهریور ۱۴۰۲