✅✅✅ #پنج_شنبه_ها ⬇️
#گلچین_کانال_های_علوم_انسانی
⭕️ نیاز به فقیه سیاست شناس
🔻ما براي تعيين راهكارها و روشهاي دستيابي به اهداف و ارزشها و از جمله اداره حكومت و جامعه نياز به دو نوع تخصص و فعاليت علمي داريم كه در هر دو زمينه عموم مردم بايد از متخصصان تقليد كنند:
1️⃣تخصص اول به مسايل #فقهي مربوط ميگردد و متأسفانه در زمينه مسايل مستحدثه و مسايل مربوط به حكومت و نحوه اداره جامعه خيلي كم كار شده و تحقيقات اندكي صورت پذيرفته كه نياز جامعه و حكومت را برآورده نميكند. مسلماً گستردگي و پيچيدگي امور حكومتي و سازوكارهاي اداره جامعه ميطلبد كه در ابعاد فقهي تحقيقات گستردهتري انجام پذيرد.
2️⃣تخصص دوم به تشخيص موضوعات و تخصص در زمينه سياست و مباحث اجتماعي و دانشهايي از اين دست مربوط ميشود.
🔻سادهانگاري است كه ما تصور كنيم با استخراج احكام كلي فقهي كار ما به سامان رسيده و وظيفه ما روشن گرديده است؛ چه اينكه تشخيص موضوعاتي كه احكام فقهي بر آنها مترتب ميگردد، خود نيازمند تخصصهاي ويژهاي است.
🔻 به عنوان نمونه تشخيص موضوعات سياسي نيازمند تخصص در مسايل سياسي است و در اينجا از كسي بايد تقليد كرد كه در مسايل #سياسي متخصص باشد و در اينجا نظر هر فقيهي معتبر نيست و ما نميتوانيم به نظر فقيهي كه سياستمدار نيست عمل كنيم، بلكه اگر فقيهي سياستمدار بود رأي و نظر او در مسايل سياسي معتبر است.
◀️منبع: نقش تقلید در زندگی انسان ص92
#علامه_مصباح_یزدی
✅ گلچینی از کانال ⬅️
https://t.me/joinchat/AAAAADwNrAawvyhGvC1YfQAAAAADwNrAawvyhGvC1YfQ.
🌳 #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
✅✅✅ #پنج_شنبه_ها ⬇️
#گلچین_کانال_های_علوم_انسانی
❓نقش دولتها و حكام در تمدنسازی و جهتگیری جوامع چیست؟ اين عامل با سبك زندگي چه نسبتي برقرار ميكند؟
🔻حكومتها و دولتها در تمدنسازي و (به تبع آن) سبك زندگي نقش بسیار مؤثري داشتند و دارند. با نگاهی به تاريخ جهان درمييابيم كه حكومتها و دولتها نقش پررنگی در #تمدن_سازي يا تمدنسوزي ایفا کردهاند.
🔻 به عنوان مثال، در تاريخ اسلام، دولت آل بويه، سامانيان، بخشي از دولت صفويه و بخشي از دولت عثماني در تمدنسازي نقش داشتند. اما سلجوقيان در #تمدن_سوزي نقش داشتند؛ نزاع فرقهاي درست ميكردند، قتلعام به راه ميانداختند و با مردم مدارا نميكردند.
🔻همچنین در دوران قبل از اسلام، میتوان دورهی هخامنشينان را با #ساسانيان مقايسه كرد. در دورهی ساسانيان، مخصوصاً در مقاطع پاياني اين سلسله، مردم در رنج و عذاب بسیاری به سر ميبردند؛ دولت به مردم ظلم ميكرد و طبيعتاً تمدني نیز شكل نميگرفت. اما در دورهی #هخامنشينان، عدالت و توحيد محوريت داشت؛ ارزشهاي اخلاقي به عنوان اصول راهبردي دولت به ویژه در زمان زمامداری كوروش و داريوش، پذيرفته شده بود. از این رو، در اين دولتها تمدنسازي به چشم میخورد. پس دولتها نقش بسیار بسزایی در تمدنسازي یا از بين بردن تمدنها ایفا میکنند.
🔻 اساساً نوع حرف زدن مسئولان، ادبيات، كردار، رفتار، منش و كنش آنها حتي با مخالفان، در تربيت جامعه به شدت تأثيرگذار است. بنابراين اول اینکه حكومتها و دولتها در تمدنسازي و تمدنسوزي در طول تاريخ نقش داشتند و خواهند داشت. دوم اینکه روش آنها در سبك زندگي مردم هم خيلي مؤثر است.
#خسروپناه
✅ گلچینی از کانال ⬅️
@khosropanah_ir
🌳 #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
✅ #زندگینامه_دکتر_خسرو_باقری
💠دکتر خسرو باقری (زاده ۱۳۳۶ تهران) استاد دانشگاه تهران است. زمینه های تخصص وی فلسفه آموزش و پرورش، فلسفه شناخت و روان و تربیت دینی است.دکتر خسرو باقری، استاد دانشگاه تهران، درجه دکتری در فلسفه تعلیم و تربیت را از دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا دریافت کرد. دوره کارشناسی را در دانشگاه علامه و ارشد را در دانشگاه تربیت مدرس به اتمام رساند.
🔷زمینه های پژوهشی مورد علاقه
1⃣ فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی
که در این زمینه در مباحث زیر به پژوهش و تحقیق می پردازد: روششناسی در مطالعات تربیتی در متون اسلامی، بررسی متون اسلامی در مباحث تربیتی، بررسی فلسفة تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران،مواجهه تعلیم و تربیت اسلامی با چالشهای معاصر.
2⃣علم دینی
که در این زمینه در مباحث زیر به پژوهش و تحقیق می پردازد: نقد و بررسی رویکردها در رابطه علم و دین
بررسی رابطه دین اسلام با علوم انسانی و تجربی. صاحبنظر در این زمینه و رویکرد تأسیسی از نظریات ایشان می باشد.
3⃣ فلسفه تعلیم وتربیت جدید
که در این زمینه در مباحث زیر به پژوهش و تحقیق میپردازد: بررسی دیدگاههای جدید در فلسفه تعلیم و تربیت، روششناسی در فلسفة تعلیم و تربیت.
4⃣ فلسفه روانشناسی
که در این زمینه در مباحث زیر به پژوهش و تحقیق می پردازد: نگاهی به روانشناسی جدید از منظر فلسفه علم، بررسی زیرساختهای فلسفی نظریه های روانشناسی.
5⃣ فلسفه برای کودکان
که در این زمینه در مباحث زیر به پژوهش و تحقیق می پردازد: بررسی رویکردهای معاصر در حوزه فلسفه برای کودکان، جستجوی راههای نوین در این عرصه.
6⃣ فلسفه علم
📚 برخی از آثار ایشان:
الگوی مطلوب آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران
نگاهي دوباره به تربيت اسلامي
روان شناسي كودكان محروم از پدر، آدامز، میلز، شِرِف، ترجمه خسرو باقری
خويشتن از هم گسيخته: مطالعه وجودگرایانه در باب سلامت ذهن و جنون، رونالد دیوید لنگ، ترجمه خسرو باقری
🌳 #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
✅ دکتر خسرو باقری
#علم_دینی بی شاخ و دم
1. علم دینی بر دو نوع است: شاخ و دم دار و بی شاخ و دم. اولی نیز خود بر دو گونه است، گونه بلند شاخ و گونه دراز دم!
2. علم دینی بلندشاخ بر هر علم غیر دینی حمله کرده و آن را از دم شاخ می گذراند.
3. علم دینی دراز دم نیز خوش خدمت است و برای اربابان خود دم تکان می دهد.
4. اما علم دینی بی شاخ و دم؛ در کنار علم های غیر دینی به شکلی مسالمت آمیز در مرتع حقیقت می چرد، تفاوت آنها در این است که هر علم علفی می خورد که به دهان خودش شیرین است. علم ها همه از حقیقت پروار می شوند و هر علم عطر و طعم خاص خود را دارد. کسی که مشابهت های این دو را دیده اما تفاوت ها را نمی بیند هنوز به دو راهی مورد اشاره راسل نرسیده است، جایی که وی می گوید:
"موش های آمریکایی وقتی در ماز بر سر دو راهی قرار می گیرند نگاه می کنند روانشناس در کدام راه غذا می ریزد، اما موش های آلمانی می نشینند و می اندیشند که از کدام راه باید رفت. "
@Khosrowbagheri
🌳 #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
✅✅✅#رویدادهای_علوم_انسانی
📝ناکارآمدی #لیبرالیسم به عنوان مبنای یک #تمدن انسانی
💠نظام لیبرال ـ دموکراسی از آنجا که بر اهواء و آرای سرگردان و بی هدف توده ها استوار است، نتیجه ای جز سردرگمی و در بهترین شکل آن دیکتاتوری اکثریت و توده ها و در شکل رایج آن دیکتاتوری صاحبان سرمایه و تبلیغات را نمی دهد.
💫به گزارش #طلیعه، تضاد اصلی در منطق آزادی از نظر اسلام، میان لیبرالیسم و تفکر دینی است و نه میان دموکراسی و دین. این مهم ترین مغالطه دوران مدرنیته است که لیبرالیسم را به عنوان دموکراسی به فکر و روح بشر تزریق می کنند حال آنکه دموکراسی به عنوان شیوه ای معقول برای کسب مقبولیت اجتماعی و سیاسی نه تنها با اندیشه دینی ناسازگار نیست بلکه می توان گفت شرط ضروری برای موفقیت و کارامدی هرگونه فلسفه سیاسی و اجتماعی است، حال آنکه لیبرالیسم که تنها در بخشی ازدعاوی خود با دموکراسی هم پوشانی دارد، در قسمت عمده ای از مطالبات خود به کلی با تفکر سعادت محور و فضیلت اندیش مغایر است.
آنچه که در کلام پوپر به عنوان آموزه محوری اخلاق #کانتی به آن اشاره شده، انتقادی مشابه ادعای اصالت فرد دیگرخواه پوپری بر آن وارد است زیرا تا زمانی که برای فضیلت به عنوان حقیقتی وجودی در انسان مبنایی هستی شناسانه ای قائل نشویم – امری که فلسفه کانت به طور جدی و به کلی از فقدان آن رنج می برد و کانت به صراحت آموزه «من استعلایی» خود را فاقد خصیصه متافیزیکی معرفی می کند، در این صورت دعوت به فضیلت گرایی اخلاقی، یک آرزوی خیال پرورانه غیرواقعی است که به هیچ وجه نمی تواند منطقا موجبی برای عمل اخلاقی و خلاف امیال انسانی در فرد شود؛ کما اینکه فلسفه اخلاقی کانت نیز هرگز توفیقی در صحنه های اجرایی اخلاق انسانی نصیب بشریت نکرده است.
http://www.talie.ir/%d9%86%d8%a7%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a2%d9%85%d8%af%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%b3%d9%85-%d8%a8%d9%87-%d8%b9%d9%86%d9%88%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%a8%d9%86%d8%a7%db%8c-%db%8c%da%a9/
🌳#مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
✅✅✅#رویدادهای_علوم_انسانی
📝ناکارآمدی #لیبرالیسم به عنوان مبنای یک #تمدن انسانی
💠نظام لیبرال ـ دموکراسی از آنجا که بر اهواء و آرای سرگردان و بی هدف توده ها استوار است، نتیجه ای جز سردرگمی و در بهترین شکل آن دیکتاتوری اکثریت و توده ها و در شکل رایج آن دیکتاتوری صاحبان سرمایه و تبلیغات را نمی دهد.
💫به گزارش #طلیعه، تضاد اصلی در منطق آزادی از نظر اسلام، میان لیبرالیسم و تفکر دینی است و نه میان دموکراسی و دین. این مهم ترین مغالطه دوران مدرنیته است که لیبرالیسم را به عنوان دموکراسی به فکر و روح بشر تزریق می کنند حال آنکه دموکراسی به عنوان شیوه ای معقول برای کسب مقبولیت اجتماعی و سیاسی نه تنها با اندیشه دینی ناسازگار نیست بلکه می توان گفت شرط ضروری برای موفقیت و کارامدی هرگونه فلسفه سیاسی و اجتماعی است، حال آنکه لیبرالیسم که تنها در بخشی ازدعاوی خود با دموکراسی هم پوشانی دارد، در قسمت عمده ای از مطالبات خود به کلی با تفکر سعادت محور و فضیلت اندیش مغایر است.
آنچه که در کلام پوپر به عنوان آموزه محوری اخلاق #کانتی به آن اشاره شده، انتقادی مشابه ادعای اصالت فرد دیگرخواه پوپری بر آن وارد است زیرا تا زمانی که برای فضیلت به عنوان حقیقتی وجودی در انسان مبنایی هستی شناسانه ای قائل نشویم – امری که فلسفه کانت به طور جدی و به کلی از فقدان آن رنج می برد و کانت به صراحت آموزه «من استعلایی» خود را فاقد خصیصه متافیزیکی معرفی می کند، در این صورت دعوت به فضیلت گرایی اخلاقی، یک آرزوی خیال پرورانه غیرواقعی است که به هیچ وجه نمی تواند منطقا موجبی برای عمل اخلاقی و خلاف امیال انسانی در فرد شود؛ کما اینکه فلسفه اخلاقی کانت نیز هرگز توفیقی در صحنه های اجرایی اخلاق انسانی نصیب بشریت نکرده است.
http://www.talie.ir/%d9%86%d8%a7%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a2%d9%85%d8%af%db%8c-%d9%84%db%8c%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%b3%d9%85-%d8%a8%d9%87-%d8%b9%d9%86%d9%88%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%a8%d9%86%d8%a7%db%8c-%db%8c%da%a9/
🌳#مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
✅✅✅ #پنج_شنبه_ها ⬇️
#گلچین_کانال_های_علوم_انسانی
🔸#شیخ_بهایی یک عالم دین است که سی و چهارمین #زعیم_شیعه و نائب امام عصر(عج) از میان ۶۱ زعیم شیعه تا به امروز بوده است و علاوه بر علوم دینی، در ریاضی، معماری، مهندسی، ادبیات، سیاست، مدیریت، فقه و... تبحّر داشته است؛ مقیاس علمی ایشان را با فارغالتحصیلان فعلی دانشگاه قیاس کنید. تخصص و اشراف همه جانبهی شیخ بهایی بر علوم، حاصل چه چیزی جز درجهی اعلی #حکمت ایشان میتواند باشد؟
📷 http://llink.ir/8307
🔸حکیم کسی است که در پیمودن درجات علم و معرفت، هرچه بالاتر رود، خوف او از خدا بیشتر بشود. زیرا خودش را بیشتر در محضر خدا میبیند و معصیت نمیکند. حکمت، خاص #مؤمن است؛ تا مؤمن نشویم، راه به حکمت نخواهیم برد! در روایتی از امام علی(ع) آمده است که: «الحكمة ضالة المؤمن» «حکمت، گمشدهی #مؤمن است.» گام نخست در نیل به حکمت، #تزکیه است.
🔸تفاوت حکمیمپروری از دکترپروری در خوف از خدا است که رسولالله(ص) فرمودند: «رأس الحكمة مخافة الله عزّوجلّ» یعنی همان نسبتی که سر انسان با بدن او دارد، خوف از خدا در حکمت دارد. اگر علم در دست فردی با آلودگی اخلاقی توسعه پیدا کند، همچون شمشیریست که در کف زنگی مست باشد.
🔹اگر نظام دانشگاهی امروز، عاجز از پرورش ابن سیناها و خواجه نصیرها و شیخ بهاییهاست؛ علت مهم این است که حکیم نمیپروراند که به خوف از خدا بینجامد. در تمام علوم دانشگاهی، میشود به اعلیترین درجات رسید ولی آلودگی اخلاقی هم داشت.
🔸#امام_خامنه_ای - ۱۳۷۰/۱۱/۱۵
💬 «بعضی به غلط خیال میکنند که #علم_گرایی با #دین_گرایی نمیسازد... اینها کور خواندهاند و اشتباه میکنند؛ این دو با هم هیچ منافاتی ندارند؛ زیرا دین اگر دین اسلام است، دینی است که انقلاب میکند... و به علم دعوت میکند.»
❇️ علت اینکه مسلمانان توانستند برای مدت چند قرن متمادی به چنان اوج علمی دست یابند که از فارابی و خوارزمی و ابن سینا و تا شیخ بهایی و خواجه نصیر عرضه کنند، توجه دین مبین اسلام به علم و معرفت بود؛ علمی توأم با تزکیهی نفوس که: «ویُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتبَ وَ الحِکمَة»
❇️هر در که زدم، صاحب آن خانه تویی تو//هر جا که روم، پرتو کاشانه تویی تو
❇️در میکده و دیر که جانانه تویی تو//مقصود من از کعبه و بتخانه تویی تو
✅مقصود تویی، کعبه و بتخانه بهانه... «شیخ بهایی»
#حسن_عباسی
✅ گلچینی از کانال ⬅️
@Hasanabasi_students
🌳 #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
✅ #زندگینامه_دکتر_موسی_نجفی
🔷مرتبه علمی: استاد ـ پایه 22
🔷مدارک تحصیلی
•کارشناسی علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران – 1366
•کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران – 1370
•دکترای تخصصی علوم سیاسی (گرایش اندیشه سیاسی)، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی1379
•عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد: اندیشه سیاسی در عصر مشروطیت ایران
•عنوان پایان نامه دکتری: مراتب ظهور فلسفه سیاست در متون فرهنگ و تمدن اسلام
🔷سوابق فعالیتها
•عضو سابق هیئت علمی گروه آموزشی علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران،
•مدیر گروه اندیشه سیاسی دانشکده الهیات و فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
•رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی
•مدیر گروه دوره دکترای علوم سیاسی با گرایش مسائل ایران در موسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی (ره) قم
🔷آثار قلمی منتشر شده
•نظریه پردازی
•کتب تألیفی
•مجموعه تحقیقی – تخصصی
•تصحیح متون
•مقاله
•جزوات درسی دانشگاهی
•سمینارهای دانشگاهی
•راه اندازی دوره های تحقیقی - پژوهشی و آموزشی
📚برخی از کتب تالیفی
•تمدن رضوی: مؤلفه های تمدن ساز در مکتب سیاسی امام رضا (ع)
•فلسفه تحویل تاریخ در شرق و غرب تمدن اسلامی،
•اندیشه تحریم و خودباوری، تحلیل متون و اسناد تاریخی اقتصاد مقاومتی در تحولات سیاسی ایران،
•کتاب اندیشه تحریم در تاریخ سیاسی ایران،
•کتاب بنیاد فلسفه سیاسی در ایران عصر مشروطیت،
و...
🌳 #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir