💠 #حدیث_روز 💠
💎ثمرات سجده شکر
🔻امام صادق عليهالسلام:
سَجدةُ الشُكرِ واجِبَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ تُتِمُّ بِها صَلاتَكَ و َتُرضى بِها رَبَّكَ وَ تُعجِبُ المَلائِكَةَ مِنكَ...؛
❇️ #سجده_شكر بر هر مسلمانى واجب است، با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود میسازى و فرشتگان را به شگفتى میآورى.
📚 منلایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۳۳۳، ح ۹۷۹
•┈┈••✾••┈┈•
🔴 آیه ی روز :
♻️ إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ
فصلت-30
به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل میشوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است!
نکته ها:
نمونه ى روشن نزول فرشتگان بر مؤمنان را در سوره ى آل عمران آیه ى 125 مى خوانیم كه مى فرماید: «بلى ان تصبروا و تتّقوا و یأتوكم من فورهم هذا یمددكم ربّكم بخمسة آلاف من الملائكة مسوّمین» آرى، اگر شما رزمندگان جنگ بدر استقامت و تقوا پیشه كنید و دشمن به همین زودى به سراغ شما بیاید، خداوند شما را به پنج هزار نفر از فرشتگان نشاندار یارى مى كند.
مشابه این آیه را نیز در سوره ى احقاف، آیه ى 13 و 14 مى خوانیم: «ان الّذین قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا فلا خوف علیهم ولا هم یحزنون اولئك اصحاب الجنة خالدین فیها جزاء بما كانوا یعملون» كسانى كه گفتند: «پروردگار ما «اللّه» است» و سپس استقامت كردند پس نه خوفى بر آنهاست و نه اندوهى، آنان اصحاب بهشت هستند كه به پاداش عملكردشان براى همیشه در آن جا هستند.(29)
29) اكنون كه تفسیر این آیه را مى نویسم، شب هفتم تیرماه سال 1379 و نوزدهمین سالگرد هفتاد و دو تن از شهداى جمهورى اسلامى است كه در حادثه ى انفجار منافقین در تهران یكجا شهید شدند. آنان جمعى از علما و اسلام شناسان و مجتهدان و قضات و نمایندگان مجلس شوراى اسلامى و از بهترین چهره هاى انقلابى و مخلص بودند كه در راه خدا پایدارى كردند و جان خود را در این راه دادند. سلام خدا بر آنان و همه ى شهیدان.
پیام ها:
- آن چه ایمان را بارور مى كند و به نتیجه مى رساند، مقاومت است وگرنه چه بسیار مؤمنانى كه بد عاقبت شدند. «قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا»
- استقامت، در كنار ایمان ارزش است وگرنه كفّار نیز بر باطل خود استقامت دارند. «قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا»
- خالق بودن خدا را بسیارى قبول دارند ولى در تدبیر امور پاى دیگران را به میان مى آورند؛ مهم آن است كه انسان در ربوبیّت خداوند مقاومت كند یعنى هیچ قانون و برنامه اى را از غیر خدا نپذیرد. «ربّنا اللّه ثمّ استقاموا»
- استقامتى ارزشمند است كه طولانى باشد. «ثمّ استقاموا» (كلمه «ثمّ» براى زمان و فاصله هاى دور است)
- انسان در اثر ایمان و مقاومت، فرشتگان را به خود جلب مى كند. «تتنزّل علیهم الملائكة»
- فرشتگان بر غیر پیامبران نیز نازل مى شوند. «تتنزّل علیهم الملائكة»
- بر مؤمنان مقاوم فرشتگان نازل مى شوند. «تتنزّل علیهم الملائكة» و بر گناهكاران، شیاطین. «هل انبّئكم على من تنزل الشیاطین تنزّل على كل افّاك اثیم»(30)
- مقاومتِ در راه حقّ، هم خوف از آینده را برطرف مى كند. «لا تخافوا» و هم حزن و اندوه نسبت به گذشته را. «لا تحزنوا»
- بالاترین هدیه ى آسمانى كه فرشتگان براى مؤمنان مقاوم مى آورند، آرامش روحى و روانى است. «لا تخافوا و لا تحزنوا و ابشروا»
30) شعراء، 221.
@moflehon
May 11
💠 #حدیث_روز 💠
💎جهاد برتر
🔻امام باقر عليهالسلام:
قَالَ لَهُ رَجُلٌ إِنِّي ضَعِيفُ الْعَمَلِ قَلِيلُ الصَّلَاةِ قَلِيلُ الصَّوْمِ وَ لَكِنْ أَرْجُو أَنْ لَا آكُلَ إِلَّا حَلَالًا وَ لَا أَنْكَحَ إِلَّا حَلَالًا فَقَالَ وَ أَيُّ جِهَادٍ أَفْضَلُ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَ فَرْجٍ
❇️ در پاسخ به كسى كه عرض كرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا میآورم اما سعى میكنم جز حلال نخورم و جز با #حلال نزديكى نكنم، فرمودند: چه جهادى برتر از پاك نگهداشتن شكم و شرمگاه؟!
📚 محاسن، ص ۲۹۲، ح ۴۴۸
•┈┈••✾••┈┈•
🔴 آیه ی روز :
♻️ أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ
مؤمنون-115
آیا گمان کردید شما را بیهوده آفریدهایم، و بسوی ما باز نمیگردید؟
نکته ها:
قرآن براى آفرینش انسان اهدافى را بیان كرده است از جمله:
- عبادت. «و ما خلقت الجنّ والانس الاّ لیعبدون» [120] من جن و انس را نیافریدم جز براى این كه عبادتم كنند (و از این راه تكامل یابند و به من نزدیك شوند).
- آزمایش. «خَلَق الموت والحیاة لیَبلوكم ایّكم احسن عملاً» [121] (خداوند) مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید، كه كدام یك از شما بهتر عمل مى كنید.
- براى دریافت رحمت الهى. «الاّ مَن رحم ربّك و لذلك خلقهم» [122] مگر كسى كه پروردگارت به او رحم كند و(خداوند) براى همین (رحمت) مردم را آفرید.
حضرت على علیه السلام فرمود: «رحم اللّه امرء عرف قدره» خداوند رحمت كند كسى را كه ارزش و اعتبار خود را بشناسد. [123] و بداند از كجا آمده، اكنون در كجاست وسپس به كجا مى رود.
امام حسین علیه السلام فرمود: «انّ اللّه ما خلق العباد الاّ لیعرفوه فاذا عرفوه عبدوه فاذا عبدوه استغنوا بعبادته عن عبادة من سواه» خداوند متعال بندگانش را نیافریده است مگر براى این كه او را بشناسند، آن گاه كه او را شناختند، عبادتش كنند و چون خدا را عبادت كردند، با پرستش و عبادت او از پرستش غیر او بى نیاز شوند. [124]
حضرت على علیه السلام فرمود: «الدّنیا خُلقت لغیرها ولم تخلق لنفسها» [125] دنیا براى دیگرى آفریده شده و براى خود آفریده نشده است. (دنیا وسیله اى است براى رسیدن به آخرت)
آرى، كسانى كه همه ى هدف هاى خود را در درون دنیا جستجو مى كنند، زمین گرا و زمین گیر مى شوند. چنانكه در آیه ى 176 سوره اعراف آمده است: «اخلد الى الارض»
هر دم از عمر گرامى هست گنج بى بدل مى رود گنجى چنین هرلحظه بر باد آه آه
120) ذاریات، 56 .
121) ملك، 2 .
122) هود، 119.
123) غررالحكم.
124) بحار، ج 5، ص 312.
125) نهج البلاغه، حكمت 463.
پیام ها:
- آفرینش انسان، هدفدار است. «أفحسبتم انّما خلقناكم عبثا»
- همه ى محاسبات انسان، واقع بینانه نیست. «أفحَسِبتم»
- در كار خداوند عبث و بیهودگى راه ندارد. «أفحَسِبتم... عَبَثا»
- زندگى دنیا بدون آخرت، بیهوده ولغو است. «عَبَثا»
- انسان مسئول و متعهّد است. (باید خود را براى پاسخ گویى در قیامت آماده كنیم). «أفحسبتم ... لا ترجعون»
- هدف آفرینش انسان، در این جهان خلاصه نمى شود. «أفحسبتم...لاترجعون»
به خون خفته است می بینید کودک ها و مادر ها
پی رقصیدآیا بازهم ای خیل عنتر ها
شما آغوش باز و بوس و رقصیدن در این غوغا
ولی در خون ز پا افتاده در آغوش باورها
به خون، شاهچراغ آذین شده از دست نامردان
کجایند آن یلان غیرت خورشید یاورها
خوارج های جاهل در مجازی ها رها گشته
چه می خواهند از جان و دل این چشم کشور ها
منافق ها یهودی هاو بن سلمان و ملعونان
خدا لعنت کند ناپاکها از خیل ابتر ها
حرم در خون و جمع عاشقان در خون خود خفته
پی رقصید آیا بازهم ای خیل عنتر ها
#شعر_مهدی_طهماسبی
#شیراز_تسلیت
#شاهچراغ
🔴 آیه ی روز :
♻️ الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
آل عمران-134
همانها که در توانگری و تنگدستی، انفاق میکنند؛ و خشم خود را فرو میبرند؛ و از خطای مردم درمیگذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد.
نکته ها:
این آیه، بدنبال محكوم كردن ربا در آیات قبل، از انفاق و عفو و گذشت و تعاون تمجید مى كند.
یك واقعه ى تاریخى
آورده اند: روزى یكى از خدمتكاران امام سجاد علیه السلام در موقع شستشوى سر و صورت آن حضرت، ظرف آب از دستش افتاد و سر امام علیه السلام را زخمى كرد. امام به او نگاهى كرد. او دریافت كه امام ناراحت شده است. بلافاصله گفت: «والكاظمین الغیظ»، امام فرمود: من خشم خود را فرو بردم. او دوباره گفت: «والعافین عن الناس»، امام فرمود: ترا عفو كردم. او گفت: «واللّه یحبّ المحسنین» امام فرمود: تو در راه خدا آزاد هستى.[149]
امام صادق علیه السلام فرمود: هیچ بنده اى نیست كه خشم خود را فرو ببرد، مگر آنكه خداوند عزّت او را در دنیا و آخرت فزونى بخشد. خداوند فرمود: «و الكاظمین الغیظ... و اللّه یحبّ المحسنین» این پاداش فروبردن آن خشم است.[150]
149) تفسیر مجمع البیان و روح البیان.
150) كافى، ج 2، ص 110.
پیام ها:
- تقوا، از انفاق جدا نیست. «اُعدّت للمتّقین الّذین ینفقون...»
- انفاق، سخاوت مى خواهد نه ثروت. «فى السرّاء والضرّاء»
- نه در حال رفاه از محرومان غافل باشیم، و نه در تنگدستى بگوییم كه ما خود گرفتاریم. «فى السرّاء والضرّاء»
- متّقین محكوم غرایز نیستند، آنان حاكم ومالك خویشتن اند. «الكاظمین الغیظ»
- تقوا، از سعه ى صدر جدا نیست. «والعافین عن الناس»
- متّقى، منزوى نیست، بلكه با مال و اخلاق خوب خود، با مردم معاشرت مى كند. «ینفقون، كاظمین، عافین»
- در عفو خطاكار، ایمان او شرط نیست. «والعافین عن الناس»
- كسى كه مى خواهد محبوب خدا شود باید از مال بگذرد و خشم وغضب را فرو برد. «واللّه یحبّ المحسنین»
- انفاق به محرومان و گذشت از خطاى مردم، از مصادیق احسان و نیكوكارى است. «ینفقون، كاظمین، عافین، محسنین»
May 11
💠 #حدیث_روز 💠
💎نماز واقعی
🔻امام علی علیهالسلام:
مَن صَلّی رَکعَتَینِ یَعلَمُ مایَقولُ فِیهما اِنصَرَفَ وَ لَیسَ بَینَه وَ بَینَ اللهِ - عَزَّ وَ جَلَّ - ذَنبٌ
❇️ هر کس دو رکعت نماز بخواند و #بداند چه میگوید، از نماز فارغ میشود، درحالیکه میان او و میان خدای عزوجل گناهی نیست.
📚 مکارم الاخلاق، ص ۳۰۰
•┈┈••✾••┈┈•
🌐@moflehon
🔴 آیه ی روز :
♻️ لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ
توبه-128
به یقین، رسولی از خود شما بسویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است!
نکته ها:
خداوند جز بر پیامبر اسلام، بر هیچ یك از پیامبران دو نام از نام هاى خویش را اطلاق نكرده است. «رؤف، رحیم»
توجّه به صفات رهبران آسمانى كه در این آیه مطرح است و مقایسه ى آنها با صفات دیگر رهبرانِ بشرى، لطف خدا را به بشر و لزوم اطاعت مطلق از این گونه رهبران را نشان مى دهد.
پیام ها:
- رسول خدا برخاسته از میان خود مردم است. «من انفسكم»
- رسول خداصلى الله علیه وآله غم خوار امّت است. «عزیز علیه ماعنتم»
- رهبران اسلامى باید در سختى ها و گرفتارى ها با مردم همدل و همراه باشند. «عزیز علیه ماعنتم»
- پیامبر خداصلى الله علیه وآله در هدایت و ارشاد مردم، سر از پا نمى شناسد. «حریص علیكم»
- از عوامل تأثیر كلام در دیگران، خیرخواهى، دلسوزى، مهربانى، بى توقّعى و تواضع است. «عزیز علیه، حریص علیكم، رؤف رحیم»
- رهبر اسلامى تنها بر مؤمنان رئوف و رحیم است، نه بر همه كس، بلكه بر دشمن شدید و غلیظ است. «بالمؤمنین رؤف رحیم»
🌐 @moflehon
38.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
May 11
💠 #حدیث_روز 💠
💎راهکاری برای رهایی از غم و اندوه
🔻امام صادق عليهالسلام:
ما يَمنَعُ اَحَدَكُم اِذا دَخَل عَلَيهِ غَمٌّ مِن غُمُومِ الدُّنيا اَن يَتَوَضَّاَ ثُمَّ يَدخُلَ مَسجِدَهُ وَ يَركَعَ رَكعَتَينِ فَيَدعُوَ اللّه فيهِما؟ اَما سَمِعتَ اللّه يَقُولُ: «و َاستَعينوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلاةِ»؟
💡چه چيز مانع میشود كه هرگاه بر يكى از شما غمواندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به سجدهگاه خود رود و دو ركعت نماز گزارد و در آن دعا كند؟ مگر نشنيدهاى كه خداوند مىفرمايد: «از #صبر و #نماز مدد بگيريد»؟
📚 وسائلالشیعه، ج ۸، ص ۱۳۸
•┈┈••✾••┈┈•
🔴 آیه ی روز :
♻️ قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىَ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا
کهف-110
بگو: «من فقط بشری هستم مثل شما؛ (امتیازم این است که) به من وحی میشود که تنها معبودتان معبود یگانه است؛ پس هر که به لقای پروردگارش امید دارد، باید کاری شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند!
نکته ها:
در این آیه هم توحید، «الهٌ واحد» هم نبوّت، «یُوحى الىّ» و هم معاد، «لقاء ربّه» هم امید به رحمت الهى، «یرجوا» هم تلاش در رسیدن به آن، «فلیَعمل» و هم اخلاص در عمل «لایُشرك» آمده است. از این جهت پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: اگر تنها آیه ى آخر سوره ى كهف بر امّت من نازل مى شد، براى آنان كافى بود.(120)
در روایات بسیارى در ذیل این آیه، از اهمیّت اخلاص و خطر ریا و شرك خفىّ، سخن به میان آمده است.
امام رضا علیه السلام مأمون را در حال وضو گرفتن دید كه غلامش روى دست او آب مى ریزد، امام با تلاوت جمله ى «ولا یشرك بعبادة ربّه احداً» به او فهماند كه در وضو و كارهاى عبادى، كمك گرفتن شرك، و موجب بطلان عمل است.(121)
در حدیث آمده است: هر كس هنگام خوابیدن این آیه را بخواند، هر ساعتى كه بخواهد از خواب بیدار مى شود.(122)
120) تفسیر درّالمنثور.
121) تفسیر مجمع البیان؛ البتّه در كتاب اصول كافى (ج 3، ص 69) مسئله ى كمك در وضو درباره خود حضرت رضاعلیه السلام مطرح شده كه امام اجازه نداد كسى آب روى دست مباركشان بریزد.
122) تفسیر نورالثقلین.
پیام ها:
- نباید خود را بیش از آنچه هستیم معرّفى كنیم، پیامبران خود را بشر مى دانستند. «أنا بشر مثلكم»
- شرط نبوّت، انسان بودن است تا پیامبر در عمل نیز الگوى دیگر انسان ها باشد. «أنا بشر مثلكم»
- رهبران الهى باید جلو غُلوّ و مبالغه ها را بگیرند. «أنا بشر مثلكم»
- براى كار خدایى كردن، حتّى امید به پاداش الهى كافى است گرچه یقین نباشد. «فمن كان یرجوا... فلیعمل»
- امید در انسان باید به صورت یك حالت دائمى و پیوسته باشد، نه لحظه اى. «فمن كان یرجوا»
- امید بدون عمل، كارساز نیست. «یرجوا، فلیعمل»
- مرگ براى همه حتمى است، امّا ارزشمندتر آن است كه انسان آرزوى ملاقات با خدا را داشته باشد. «یرجوا لقاء ربّه»
- شرك، به هر نحوى باشد ممنوع است. «لایشرك بعبادة ربّه احداً»
- ارزش كارها در سه جهت است: اصل كار، انجام دهنده ى كار ونیّت و هدف آن. در این آیه هر سه جهت آمده است. «عملاً صالحاً، من كان یرجوا، و لایشرك بعبادة ربّه»
- این آیه، هم توحید در الوهیّت را بیان مى كند، «الهكم اله واحد» هم توحید در ربوبیّت و عبادت را. «لا یشرك بعبادة ربّه احداً»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 داعش صوت بیعت عامل حمله انغماسی شیراز با خلیفه این گروه تروریستی را منتشر کرد.
🔹داعش از عامل این حمله با عنوان جهادی «أبي عائشة العُمري» نام برد.
#شاهچراغ
#فریب
#مغزه_زنگ_زده
🌐@moflehon
مُفْلِحُونَ
🔹 داعش صوت بیعت عامل حمله انغماسی شیراز با خلیفه این گروه تروریستی را منتشر کرد. 🔹داعش از عامل این
🔴 آیه ی روز :
♻️ تَتَجَافَىَ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
سجدة-16
پهلوهایشان از بسترها در دل شب دور میشود (و بپا میخیزند و رو به درگاه خدا می آورند) و پروردگار خود را با بیم و امید میخوانند، و از آنچه به آنان روزی دادهایم انفاق میکنند!
******
پیام ها:
- سحر خیزى و دل كندن از رختخواب، یكى دیگر از نشانه هاى مؤمنان است. «تتجافى جنوبهم...»
- عبادت هایى كه با نوعى ریاضت و خفا همراه باشد ارزش بیشترى دارد. «تتجافى »
- مؤمن، نه مأیوس است، نه مغرور، هم بیم دارد، هم امید. «یدعون ربّهم خوفاً و طمعاً»
- تواضع، سحرخیزى و انفاق، خصلت دایمى مؤمنان است. «لایستكبرون - یدعون - ینفقون» (همه با صیغه ى مضارع آمده است.)
- رابطه ى شبانه با خداوند، باید با رسیدگى به محرومان همراه باشد. «یدعون - ینفقون»
- مورد انفاق، تنها مال نیست، بلكه شامل علم و آبرو و دیگر سرمایه هاى انسان نیز مى شود. «ممّا رزقناهم ینفقون»
🔆 #پندانه
✍ بهجای تغییر دیگران، به فکر تغییر خودت باش
🔹در ژاپن مرد میلیونری برای درد چشمش درمانی پیدا نمیکرد.
🔸بعد از ناامیدشدن از اطبا، پیش راهبی رفت.
🔹راهب به او پیشنهاد کرد به غیر از رنگ سبز به رنگ دیگری نگاه نکند.
🔸وی پس از بازگشت، دستور خرید چندين بشکه رنگ سبز را داد و همه خانه را رنگ سبز زدند. همه لباسهایشان را و وسایل خانه و حتی ماشینشان را به رنگ سبز تغییر دادند.
🔹و چشمان او خوب شد.
🔸تا اینکه روزی مرد میلیونر راهب را برای تشکر به منزلش دعوت کرد.
🔹زمانی که راهب به محضر ميليونر میرسد، جویای حال وی میشود.
🔸مرد میلیونر میگوید:
خوب شدم، ولی این گرانترین مداوایی بود که تا به حال داشتهام.
🔹راهب با تعجب گفت:
اتفاقا این ارزانترین نسخهای بود که تجویز کردهام. برای مداوا، تنها کافی بود عینکی با شیشه سبز تهیه میكرديد.
🔸برای درمان دردهايت، نمیتوانی دنیا را تغییر دهی بلکه با تغییر نگرشت میتوانی دنیا را به کام خود دربیاوری.
🔹تغییر دنیا کار هر کسی نیست. تغییر نگرش ارزانترین و مؤثرترین راه است.
🌐 @moflehon
May 11
💠 #حدیث روز 💠
💎نماز غیرقابل قبول
🔻پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآله:
لا يَقبَلُ اللَّهُ صَلاةَ عَبدٍ لا يَحضُرُ قَلبُهُ مَعَ بَدَنِهِ.
✳️ خداوند نماز بندهاى را كه دلش همراه بدنش نيست، نمیپذيرد.
📚 محاسن، ص ۲۶۱، ح ۳۱۷
•┈┈••✾••┈┈•
🔴 آیه ی روز :
♻️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ
انفال-24
ای کسانی که ایمان آوردهاید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی میخواند که شما را حیات میبخشد! و بدانید خداوند میان انسان و قلب او حایل میشود، و همه شما (در قیامت) نزد او گردآوری میشوید!
نکته ها:
حیات، اقسام مختلفى دارد:
- حیات گیاهى. «انّ اللّه یحیى الارض بعد موتها» (464) خداوند زمین را زنده مى كند.
- حیات حیوانى. «لمحیى الموتى» (465) خداوند مردگان را زنده مى كند.
- حیات فكرى. «مَن كان میّتاً فأحییناه» (466) آن كه مرده بود و زنده اش كردیم.
- حیات ابدى. «قدّمت لحیاتى» (467) كاش براى زندگیم چیزى از پیش فرستاده بودم.
مقصود از حیاتى كه با دعوت انبیا فراهم مى آید، حیات حیوانى نیست، چون بدون دعوت انبیا نیز این نوع حیات وجود دارد، بلكه مقصود حیات فكرى، عقلى ومعنوى، اخلاقى و اجتماعى و بالاخره حیات و زندگى در تمام زمینه ها مى باشد. البتّه ممكن است مراد از دعوت به حیات در اینجا (به دلیل آن كه آیه در كنار آیات جنگ بدر آمده است)، دعوت به جهاد باشد.
حیات انسان، در ایمان و عمل صالح است و خداوند و انبیا هم مردم را به همان دعوت كرده اند. «دعاكم لما یحییكم» اطاعت از فرامین آنان رمز رسیدن به زندگى پاك و طیّب است، چنانكه در جاى دیگر مى خوانیم: «مَن عمل صالحاً من ذكر أو أنثى و هو مؤمن فلنحیینّه حیاة طیّبة» (468) و طبق روایات شیعه وسنّى، یكى از مصادیق حیات طیّبه، پذیرش نداى پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله در مسأله ى ولایت علىّ بن أبى طالب علیهما السلام و اهل بیت اوست. (469)
حایل و فاصله شدن خدا میان انسان و قلبش، نشان دهنده ى حاضر و ناظر بودن خداوند در همه جا و احاطه ى او بر تمام موجودات است و اینكه قدرت و توفیق از اوست. از رگ گردن به ما نزدیك تر است، فعالیّت عقل و روح نیز به دست اوست و اگر لطف او نبود، هرگز انسان به حقّانیّت حقّ و بطلان باطل پى نمى برد.
از امام صادق علیه السلام روایت شده است كه یكى از مصادیق حایل بودن خدا بین انسان و دل او، مسأله ى محو و اثبات است؛ محو كفر و اثبات ایمان، محو غفلت و شك و تثبیت تذكّر و یقین. (470) در جاى دیگر فرمودند: خداوند نمى گذارد انسان، باطل را حقّ ببیند. (471) همچنین فرمودند: گاهى انسان با گوش، چشم، زبان و دست خود به چیزى علاقه دارد، ولى اگر آن را انجام دهد، قلبش با آن همراه نیست و مى داند آنچه میل به آن داشته حقّ نیست. (472) و ممكن است حائل شدن، كنایه از مرگ باشد.
464) حدید، 17
465) فصّلت، 39
466) انعام، 122
467) فجر، 24
468) نحل، 97
469) تفسیر فرقان
470) تفسیر فرقان
471) بحار، ج
پیام ها:
- شرط ایمان واقعى، اجابت كردن دعوت خدا و رسول است. «یا ایها الّذین آمنوا استجیبوا للّه و للرّسول»
- دعوت خدا و رسول، داراى حقیقت و هویّتى واحد مى باشد. «دعاكم» و نفرمود: «دعواكم»
- حركت در مسیر خدا و انبیا، حیات واقعى است و كناره گیرى از آن، مرگ انسانیّت است. «دعاكم لما یحییكم»
- تمام دستورات دینى و فرامین انبیا، حتّى فرمان جنگ و جهاد، مایه ى حیات فرد و جامعه مى باشد. «دعاكم لما یحییكم»
- كسى كه به حضور و احاطه خداوند ایمان داشته باشد، از دعوت پیامبران سرپیچى نمى كند. «استجیبوا... یحول بین المرء و قلبه»
- تا از دنیا نرفته و فرصت داریم، حقّ را بپذیریم. (بنابراین كه حائل شدن خدا بین انسان و قلبش، كنایه از مرگ باشد). «استجیبوا... یحول بین المرء و قلبه»
- نه مؤمن مغرور شود ونه از كافر مأیوس گردید، چون دلها به دست خداست و او مقلّب القلوب است. «یحول بین المرء و قلبه»
- جاى هیچ عذرى براى نپذیرفتن توحید و یگانگى خداوند نیست. «یحول بین المرء و قلبه» زیرا توحید، امرى فطرى است. (473)
- هر فكر و اندیشه اى كه بر دل انسان بگذرد، خداوند بدان آگاه است. «یحول بین المرء و قلبه»
- خداوند از هر چیزى به انسان نزدیك تر است، حتّى از قلب او به خودش. «یحول بین المرء و قلبه»
- همه ى ما خواسته یا ناخواسته در قیامت محشور خواهیم شد، پس به رسولان الهى پاسخ مثبت دهیم. «استجیبوا للّه وللرّسول... الیه تحشرون»
473) تفسیر المیزان