36.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱 امام #میزان حق است، انسانِ مؤمن، همهٔ زندگیاش را با خواستِ امامش میسنجد.
⚖در وجودِ مؤمن، ترازویی غیر از امامش نیست.
🔸 آیت الله میرباقری
🍀 عید غدیر، عید ولایت بر شما مبارک باد.
🌕 جنبش مقسطین
@Moghsetin_ir
🔸عدم #طغیان در #میزان
أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ، در میزان طغیان نکنید....
▫️سوره الرحمن، آیه ۸
🌊انسان با پیروی از هواهای نفسانی خود، دچار طغیان میشود. توجه به این نکته ضروریست که قید صریح آیه، عدم طغیان «در» میزان است و نه عدم طغیان «از» میزان.
🌊 آیت و نشانهی طغیان، رودخانه است. زمانی که آب جاری رودخانه از مسیل خود طغیان میکند، فاجعهی سیل رخ میدهد. کسی که با پیروی از اولیای طاغوت و یا پیروی از هواهای نفسانی، دچار طغیان بشود، طاغی شده و عاقبت بدی خواهد داشت؛ که: «...وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»
🌋از آن جایی که آیت و نشانی ولایت، کوه آتشفشان است، فوران آتشفشان نیز نماد طغیان در میزان خواهد بود. مواد مذاب داخل کوه آتشفشان، با دیوارههای این کوه حصن شدهاند. تا زمانیکه داخل کوه هستند، گداخته و مشتعل هستند. اما زمانی که نتوانند خود را با این دیوارهها منطبق نمایند، از ولایت به بیرون طغیان میکنند؛ در این موقع، ابتدا داغ و گداخته هستند اما با سرازیر شدن بر دامنههای کوه، رفته رفته سرد شده و در جایی متوقف شده و خاموش میشوند.
🌋فوران آتشفشان، چیزی از کوه آتشفشان نمیکاهد بلکه حتی سرازیر شدن مواد گداخته به بیرون، دامنههای کوه را قطورتر میسازند. اما موادی که به بیرون تاختهاند، سرد شده و اثر خود را از دست میدهند.
📷 yon.ir/jTAhM
✨ #اقامه_قسط از راه اصلاح سنجه هاست....
#سنجه_های_تمدن_سازی
#میزان
🌕 جنبش مقسطین
@Moghsetin_ir
🔸 عدم کاستن در #میزان
لَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ، در میزان کم و کاستی نکنید.
▫️سوره الرحمن، آیه ۹
🌊 اگر ظرفیت یک میزان، دریا است، آن را در اندازهی یک استخر فروکاست نکنیم. برای نمونه، سعهی وجودی فرد انفاق کننده، هفتصد برابر میشود. او خود متوجه گسترده شدن سعهی خود نمیشود و خود را محقر میبیند اما دیگران متوجه خواهند شد. عکس این مطلب نیز صادق است؛ یعنی نمیتوان آب یک دریا را درون یک استخر جا نمود؛ اگر سعهی وجودی نداشته و درخواستهای بزرگ داشته باشیم، این به طغیان ما منجر خواهد شد.
⚖ متدولوژی امروز به عنوان یک ایدئولوژی مطرح است؛ در تمدن اسلامی، ما متدولوژیست نبوده بلکه میزانگرا هستیم. میزانگرایی به این معنا است که نخست در معرفت از دروازهی تقوا عبور کرده و به فرقان برسیم آن گاه در اینجا معیار عمل ما و معیار سنجشِ حق، میزان باشد. میزان، همان وجه ارزشی در حکمت نظر و عمل است.
📷 yon.ir/KeApp
✨ #اقامه_قسط از راه اصلاح سنجه هاست....
#سنجه_های_تمدن_سازی
#میزان
🌕 جنبش مقسطین
@Moghsetin_ir
مرا غدیر نه برکه، که بیکران دریاست
علی نه فاتح خیبر،که فاتح دلهاست
مرا غدیر نه برکه، که خم جوشان است
علی نه ساقی کوثر،که کوثر عظماست
مرا غدیر بود پایگاه دانش و دین
علی نه کاتب قرآن که آیت عظماست
مرا غدیر نه یک واژه در دل تاریخ
که جان پناه همه رهروان راه خداست
اگر نه عالم و عادل مرا نمی شاید
ستایمش که علی عالی و علی اعلاست
بخوان ز سوره انعام علت درجات
علی ز علم و عمل بر جهانیان مولاست
مگو که مولد او کعبه شد که می گویم
به هر مکان که علی هست کعبه خود آنجاست
بخوان تو نامه مولا به مالک اشتر
که طرز فکر علی از خطوط آن پیداست
ببین که در دل آن رادمرد بی همتا
به یاد #قسط و #عدالت چه محشری بر پاست
بکوش رنگ علی گیری و صفات علی
هزار نکته باریک تر ز مو اینجاست
به سالروز امامت به جشن عید غدیر
که اشک شوق به چشمان عاشقان پیداست
گل (امید) به لب ها نشاندم و گفتم
خوشا دلی که در آن مُهر مهر میر ولاست
🌱 الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً
◽️ روز جشن مسلمین عید غدیر مبارک.
🌕 جنبش مقسطین
@Moghsetin_ir
🏴حسینیهها، عباسیهها، اباالفضلیهها و هر مکانی که به نام مقدس و منزه اینها بنیانگذاری می شود؛ مسئولیت اساسی آن تبیین حق و آثار پر برکت عدل، تبیین باطل و آثار مشئوم ظلم است و کسانی که در عباسیهها، اباالفضلیهها و حسینیهها تلاش و کوشش می کنند باید نموداری از #حق و نموداری از #عدل باشند.
◾️آیت الله جوادی آملی
🌕جنبش مقسطین
@Moghsetin_ir
هدایت شده از جدال احسن
24.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اراده_حکومت_اقامه_قسط_است
🔰 کاری از کانال جدال احسن با سخنرانی روشنگرانه استاد حسن عباسی
🔸مربوط به سخنرانی ۳۱ تیر۹۸
قزوین الوند مسجد جامع حضرت ابوالفضل(ع)
📡 @jdale_ahsan
صفحه دوم جدال احسن در اينستاگرام 👇
instagram.com/jdale_ahsan_۲
هدایت شده از پاتولوژی فرهنگی
19.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | #آبادی_دل
علوم اقتدارآفرین و علم مبارزه به اسلام
با سخنرانی روشنگرانه استاد #حسن_عباسی و امام خامنهای(مدظله العالی)
جلسه ۳۷۵ #کلبه_کرامت | ۹۱/۰۶/۱۶
📥 دریافت نسخه FULL HD:
www.aparat.com/abbasi73
کاری از کانال #معلم_انقلابی
✅ @hasanabbasi_fans
💥 اگر نظریه «عدالت دینی» را خوب تبیین نکنیم، ممکن است در عدالتخواهی دچار انحراف شویم و در دام مکاتب دیگر بیفتیم.
💥 «ولایت فقیه» محور «نظریه عدالت اجتماعی اسلام» است و عدالتخواهیها در موضوعات اجتماعی، نباید در تعارض با این رکن باشد، بلکه در ذیل آن تعریف میشود.
🔵 استاد میرباقری در گفتگو با روزنامۀ فرهیختگان، ۱۳۹۷/۷/۱۵:
🔸 درباره موضوع «عدالتخواهی» در قدم اول باید به «نظریه اجتماعی اسلام» و مبحث «عدالت اجتماعی» مراجعه و آن را بهدرستی تبیین کرد و براساس مؤلفههایی که در مبانی اسلامی آمده است، شاخصهایی مثل «عدالت» را سامان دهیم. پس از تبیین این مباحث و در مرحله بعد است که میتوانیم ساختارهای اجتماعی طراحی کرده و نهادسازی کنیم. برای ورود به عرصه عدالتخواهی در جامعه اسلامی اگر این مراحل را طی نکنیم ممکن است در دامن مکاتب دیگر بیفتیم. عدالت، هم در مکتب لیبرالیسم - در بحث لیبرالیسم اقتصادی - مطرح میشود که این عدالت «مکتب رفاه» و بحث طبقات اجتماعی و تأمین اجتماعی است و هم در مکتب مارکسیسم.
🔸 در برخی موارد ممکن است عدالتخواهی رنگوبوی نظریات مارکسیستی داشته باشد، کمااینکه امروز ادبیات مارکسیستی [در حوزه عدالتخواهی] مجددا احیا شده است. اما این نباید موجب شود ما مانع از گسترش عدالتخواهی شویم و هر فردی که وارد این عرصه شد و مباحث عدالتخواهانه را مطرح کرد، به سوسیالیسم و مارکسیسم منتسب کنیم. نباید این اتفاق بیفتد که مخالفان عدالتخواهی از این موضوع سوءاستفاده کنند و هر جنبش یا جریانِ عدالتخواه را متهم به مارکسیسم و چپروی کرده و هجو جریانهای عدالتخواه را پیگیری میکنند. این خطاست و نباید در جامعه ما اتفاق بیفتد.
🔸 باید بدانیم اگر ما نظریه «عدالت دینی» را خوب تبیین نکنیم، ممکن است در بحث عدالتخواهی دچار انحراف شویم؛ بهخصوص افرادی که در این حوزه فعال هستند باید به این مسئله توجه کرده و اول از همه سراغ نظریههای اجتماعی اسلام بروند.
🔸 از طرف دیگر، گفتمان عدالتخواهی نباید به «فرسایش جبهه مومنان» منتهی شود، بلکه باید همافزایی [در جامعه اسلامی] را بههمراه داشته باشد. بر این اساس، اگر دیدیم طرح موضوع عدالتخواهی موجب فرسایش جبهه خودی شده است باید بدانیم بخشی از راه را اشتباه رفتهایم و باید در روش و ادبیات خود تجدیدنظر کنیم.
🔸 نکته دیگری که باید به آن توجه شود آن است که عدالتخواهی نباید ما را در برابر نظریه «ولایت دینی» قرار دهد؛ از این جهت که ولایت دینی، محور نظریههای اجتماعی در اسلام است و عدالتخواهی ذیل آن تعریف میشود. البته در نگاه کلان، خود نظریه ولایت دینی هم یکی از ارکان عدالتخواهی است، اما بعد از آنکه نظریه کلان شکل گرفت، عدالتخواهی در موضوعات اجتماعی اعم از کلان و خرد نباید در تعارض با نظریه «حاکمیت دینی» و نظریه ولایت دینی یا همان «ولایتفقیه» باشد.
📷 yon.ir/sCvsY
🔸 اما اینکه برخی مطرح میکنند در عدالتخواهی نباید وارد مصادیق شد، درست نیست. اگر اخلاق اسلامی و قواعد فقهی مراعات شود و گفتمان عدالتخواه همافزا باشد، ورود مصداقی و جزئی هیچ اشکالی ندارد. مسئله این است که «عدالتخواهی مصداقی» نباید سبب فرسایش جبهه مومنان شود.
بنابراین اگر برخی اصول مثل اخلاق اسلامی رعایت شود و حرکت هم براساس نظریه عدالت دینی باشد و درنهایت فرسایش در جبهه مومنان پیش نیاید، ورود به عرصه عدالتخواهی هیچ مسئلهای ایجاد نمیکند در غیر این صورت و در خارج از این چارچوب، عدالتخواهی مصداقی آفت خواهد بود.
🌕 جنبش مقسطین
@Moghsetin_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 من «مصونیتِ آدمها دربرابرِ شبههها و فتنهها» را به «عمقِ امامشناسیِ آنها» میدانم.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«افراد در مسیر حرکت خود، چگونه #مصونسازی میشوند تا در #شبههها و #فتنهها، دچار آفت نشوند؟
تلقی حقیر این است که #امامشناسی و #اماممحوری و توجه به امام - بهعنوان بستر تحققِ توحید و محورِ اقامهٔ دین - مصونیت ایجاد میکند.
من مصونیت آدمها را به عمقِ امامشناسیِ آنها میدانم.» ۹۶/۸/۷
☑️ @mirbaqeri_ir
8.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌐 #قسط و عدالت اجتماعی بدون حرکت و قیام مردم امکان ندارد اتفاق بیافتد....
🔹سردار محمدعلی جعفری
🌕جنبش مقسطین
@Moghsetin_ir
💢 سلسه مراتب غصب در حكومت دينی
اعمال انسان به دو دسته اصلی تقسیم میشوند. رفتارهایی كه برخاسته از #حق است و رفتارهایی که بر پایه نگرش ناسالم و #باطل انجام میشود.
#قسط يعنی مبتنی بر حق هر چيز را در جای خود و هر فرد را در جايگاه مناسب قرار دهيم. نقطه مقابل قسط ، #ظلم است و اگر #قسط محقق نشود و سهم افراد به آنها پرداخت نشود، #ظلم اتفاق می افتد.
♨️ #غصب نيز نوعی از #ظلم است، در غصب حقی پايمال می شود.
غصب منحصر به امور مادی نيست، اگر فردی در جايگاهی قرار گيرد كه شايستگی آن را ندارد، #غاصب است.
در فقه سخت گيري با غاصب از احكام و روايات بدست مي آيد و بر طبق قاعده فقهي «اَلغَاصِبُ یُؤخَذُ بِأشَقِّ الأحوَالِ»، با غاصب بايد با شديدترين و سخت ترين شيوه ها برخورد شود.
🏴 حضرت زهرا (س) در مقابل #غصب جايگاه خلافت و #ظلم عظيمی كه صورت گرفت قيام كرد و همه هستی خود را در دفاع از #حق فدا نمود.
✊️پيروی از حضرت فاطمه زهرا (س) در اين است كه در برابر ظالمان و غاصبان سكوت نكرده و برای برپايی حق تلاش كنيم.
http://llink.ir/7dp1
🏴 #جنبش_مقسطين
@Moghsetin_ir
💢 سلسه مراتب غصب در حكومت دينی
♨️جايگاه خلافت امام علي عليه السلام #غصب شد، چرا كه مردم آن زمان اهل #قسط نبودند.
🔰فراز هايی از نامه ۶۲ نهج البلاغه
#مظلوميت امام در خلافت
آنگاه كه پيامبر (ص) به سوى خدا رفت، مسلمانان پس از وى در كار حكومت با يكديگر درگير شدند. سوگند به خدا نه در فكرم مى گذشت، و نه در خاطرم مى آمد كه عرب خلافت را پس از رسول خدا (ص) از اهل بيت او بگرداند، يا مرا پس از وى از عهده دار شدن حكومت باز دارند، تنها چيزى كه نگرانم كرد شتافتن مردم به سوى فلان شخص بود كه با او بيعت كردند. من دست باز كشيدم، تا آنجا كه ديدم گروهى از اسلام باز گشته، مى خواهند دين محمّد (ص) را نابود سازند، پس ترسيدم كه اگر اسلام و طرفدارانش را يارى نكنم، رخنه اى در آن بينم يا شاهد نابودى آن باشم، كه مصيبت آن بر من سخت تر از رها كردن حكومت بر شماست، كه كالاى چند روزه دنياست و به زودى ايّام آن مى گذرد چنانكه سراب ناپديد شود، يا چونان پاره هاى ابر كه زود پراكنده مى گردد. پس در ميان آن آشوب و غوغا بپا خاستم تا آن كه #باطل از ميان رفت، و دين استقرار يافته، آرام شد.
🔳آيا نمى بينيد كه مرزهاى شما را تصرّف كردند و شهرها را گشودند و دستاوردهاى شما را غارت كردند و در ميان شهرهاى شما آتش جنگ را بر افروختند. براى جهاد با دشمنان كوچ كنيد، خدا شما را رحمت كند، در خانه هاى خود نمانيد، كه به ستم گرفتار، و به خوارى دچار خواهيد شد، و بهره زندگى شما از همه پست تر خواهد بود، و همانا برادر جنگ، بيدارى و هوشيارى است،
هر آن كس كه به خواب رود، دشمن او نخواهد خوابيد.
🏴 جنبش مقسطين
@Moghsetin_