⚠️پنهان های بودجه فرهنگی کشور
🖊مجتبی فرهنگ
#قسمت_دوم
🏬سازمان های غیر رسمی حوزه فرهنگ
سازمان و نهاد اصلی در کشور به صورت مسقیم و مبتنی بر سرفصل ها و وظایف، ردیف بودجه دارند اما دستگاه های غیر رسمی دیگری نیز در حوزه فرهنگ؛ چه به صورت دولتی و چه به صورت غیر دولتی در حال نقش آفرینی هستند که مجموع آنها به ۱۲۰ سازمان خواهد شد.
برای مثال بیش از ۱۹ وزارت خانه در دولت دارای معاونت فرهنگی هستند که بودجه های قابل توجهی دارندبرای مثال معاون فرهنگی وزارت بهداشت دارای دو بودجه دانشگاهی و ستادی می باشد. در سال ۱۳۹۹ بودجه فرهنگی این معاونت چیزی حدود ۷۰ میلیارد تومان خالص برای کارهای فرهنگی بوده است؛ در حالی که نهاد رهبری در دانشگاه فاقد همچین بودجه ای خالص برای فعالیت های فرهنگی بوده است یا برای مثال وزارت نفت دارای بودجه های چند صد میلیاردی در حوزه فرهنگ می باشد و متاسفانه با برگزاری برنامه های پر هزینه انگونه که بایستی اثرگذار باشد، نبوده است. هرچند این وزارت خانه ها بودجه های خود را در اختیار دستگاه های مختلف فرهنگی می گذارند تا مجری و متخصص آن حوزه اقدام نماید.
جهت مشاهده این دستگاه ها کلیک نمائید
📡اپراتورها
وجود دو اپراتورِ غول آسای همراه اول و ایرانسل در کشور با توجه به مصوبات مجلس و دولت ملزم به اختصاص درصدی از درامد خود به امورات فرهنگی و تولید محتوا رسانه ای شده اند.مبلغ این بودجه در آمار های غیر رسمی چیزی بیش دو هزار میلیارد تومان می باشد. اسم نوجوان دهه هشتادی مهرشاد سهیلی را زیاد شنیده اید.یکی از منااع تغذیه این شخص از اپراتور صدا و سیما و پیامک های تبلغی می باشد که توانسته است دو میلیارد ناقابل را از اپراتور همراه اول بگیرد
📡صندوق های مالی
این صندوق ها غالبا برای صنایع فرهنگی خلاق در کشور تاسیس شده است مانند صندوق های بنیاد ملی نخبگان، داوین، سپهر، پژوهش و فناوری خلاق و ... اشاره کرد که برای مثال یکی از این صندوق ها ذیل ریاست جهموری دارای ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می باشد. غالب این واریزی ها و حمایت های این صندوق ها به هسته های کنشگر حوزه اجتماعی، استارتاپ ها و یا شتابدهنده ها جهت ساخت محصول یا ارائه خدمات فرهنگی اعطا می شود و عموم این شرکت ها شکست خورده اند و یا ارتزاق نفتی دارند!
♻️باتوجه با توضیحات داده شده میتوانیم اصلی ترین آسیب های بودجه را در حوزه فرهنگ موارد زیر شمارد
🔸تقسیم نمودن بودجه در مراکز شهری کلان و عدم عدالت مالی در بودجه ریزی فرهنگی
🔸عدم داشتن مدل منطقی جهت رگولاتری مالی،شتابدهی و ارزیابی تیم های مردمی
🔸پول پاشی های بی حساب و کتاب به اسم حمایت از گروه های مردمی
🔸تعدد زیاد دستگاه های غیر رسمی در حوزه فرهنگ
🔸عدم ارزیابی از اثر بخشی براساس هزینه کرد
🔸الزام داشتن کانال و رابطه برای اخذ بودجه
🔸نبود ساختار الزام آور جهت حسابرسی فرهنگی
📌پ.ن
ایا اساسا تجمیع بودجه های فرهنگی درست است؟ یا باید برای این قضیه تنظیم گری نمود و شورا حسابرسی فرهنگی را ایجاد نمود
#بودجه_فرهنگی
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
🔸روش ها و رویکردهای خلق محصولات پویا نمایی
🖊مجتبی فرهنگ
#قسمت_اول
●کانون های اندیشه ورز میان رشته ای
صنعت انیمیشن و سینما امروزه صنعت میان رشته است. مرزهای دانش و شیوه های نوین خلاقیت، از اتصال شبکه دانش های گوناگون شکل می گیرد. این مسئله بیانگر این موضوع است که در اتاق های اندیشه ورز، جهت خلق ایده های نوآورانه بایستی تنوعی از رشته های مختلف مثل: فلسفه، روانشناسی، هنر و ... گرد هم آیند تا در تضارب های متنوع به حرف نو و متفاوتی نائل شویم.
●ذائقه شناسی نسل زد
شناخت مخاطب و تفاوت های نسلی یکی از گونه های رسیدن به سوژه، پیام و تکنیک است. این مسئله به معنای به رسمیت شناختن شکافت نسلی و یا عدم قائل بودن به فطرت نیست بلکه هر زمانه و عصری زمینه های رشد متفاوتی را برای نسل خود دارد که دارای تفاوت هایی با مخاطبین ماقبل است. به صورت کلی نحوه ارسال، شکل پذیرش، سویه های محتوایی و قالبی هر نسل دارای تفاوت هایی است.
جهت مطالعه بیشتر به فراخوان ذائقه شناسی نسل زد مراجعه کنید
●رویدادهای پیچینگ
در فیلمسازی، پیچینگ به معنای ارائه شفاهی یا بصری یک ایده برای تولید یک فیلم یا سریال تلویزیونی است. این ارائه عموما توسط یک فیلمنامهنویس یا کارگردان به تهیهکننده یا مدیر استودیو انجام میشود و بیشتر به امید جذب سرمایه است.
هر ساله در سراسر دنیا رویدادهای پیچینگ متعدد برگزار میشود که طی آن انیمیشنسازان میتوانند طرحها و ایدههای خود را برای سرمایهگذاران ارائه کنند. یکی از مهمترین آنها رویدادهای پیچینگ بازار میفاست که در جشنواره انسی برگزار میشود. در این رویداد انیمیشنسازان میتوانند به صورت شخصی یا به نمایندگی از شرکتهای کشور خودشان به ارائه طرحها و ایدهها برای سرمایهگذاران جهانی بپردازند.
جهت مطالعه بیشتر کلیک نمایید
●اسطوره شناسی و کهن الگوهای دینی و مذهبی
یکی از روش های خلق کارکتر و روایت در انیمیشن سازی، بررسی کهن الگوها و اسطوره ها می باشد. برای مثال انیمیشن حمله تایتان ها در فصل اخر اشاره به درختی در آسمان میکند که با نگاه به آن تایتان ها قدرت میگیرند! هرچند این درخت در فرهنگ ژاپن موجود است اما با این مضامین در عرفان ناب شیعی، چنین الگوهایی نیز موجود است. سِدرَةُ المُنتَهی جایگاه یا درختی در آسمان که در قرآن و حدیث معراج به آن اشاره شده است که پیامبر(ص) در سفر معراج آنرا مشاهده کردند. در کتاب شریف مجمع البیان فی تفسیر القرآن آمده است: سدره درختی است بالای آسمان هفتم در طرف راست عرش که دانش هر فرشتهای به آن منتهی میشود.
●آینده پژوهی
سینما دارای نقش آینده آفرینی است به این معنا که سینما پدیده هایی را که در آینده امکان وقوع دارد را به یک گفتمان عمومی قابل پذیرش، تبدیل می کند. با توجه به اینکه تولید محصولات فاخر حرفه ای در صنعت انیمیشن چند سال طول میکشد پس بایستی وضعیت تولید و اکران محصول را چند سال اینده دید. به این موضوع بایستی پاسخ دهیم که قرار است در چه اتمسفر و وضعیتی محصولی را نشر دهیم؟
#انیمیشن
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
🔸روش ها و رویکردهای خلق محصولات پویا نمایی
🖊مجتبی فرهنگ
#قسمت_دوم
●اقتباس گیری
مفهوم اقتباس در سینما به قدری کلی و فراگیر است که به سختی میتوان آن را از ماهیت اصلی هنر فیلمسازی جدا کرد. تاریخ قصهگویی و روایتگری بشر با تصویر شروع شد و دوباره به تصویر رسید. هزاران سال پیش نیاکان زمین به روایت از رخدادهای زندگیشان در قالب نگارههای درون غارها پرداختند. کمکم عنصر تخیل در این روایتها غلیظتر شد و کلمات جای تصاویر را گرفتند. بعد از آن به مدت چند هزار سال، بشر قصه میساخت و آن را بر لوحها، کتیبهها و کتابها مینگاشت یا سینهبهسینه نقل میکرد و اینچنین مفهوم ادبیات داستانی به وجود آمد. گاهی هم داستانها به صورت نمایش اجرا میشدند و با انواع موسیقی و رقص، شاد یا غمآلود میآمیختند.
اینکه عنوان شد اقتباس جزئی از ذات سینماست، به همین میراث چند هزار ساله برمیگردد؛ وگرنه چیزی که سال ۱۸۹۵ در فرانسه تحت عنوان دستگاه سینماتوگراف اختراع شد، صرفا تکنولوژی ثبت تصاویر متحرک بود و بدون قصه، نمیتوانست از جنبه تکنولوژیک به جنبه هنری برسد. وقتی صحبت از اقتباس سینمایی میشود، عمدتا مفهوم نسخهبرداری سینمایی از یک رمان یا داستان کوتاه به ذهن متبادر میشود که این البته بخش قابل اعتنایی از فرآیند اقتباس است اما اقتباس سینمایی یک دایره وسیعتر را شامل میشود. شکل دیگر آثار اقتباسی در فیلمها شامل روایتهای غیرداستانی (ازجمله روزنامهنگاری)، زندگینامه، کتابهای طنز، کتاب مقدس، نمایشنامهها، منابع تاریخی و فیلمهای دیگر است.
مطالب مفید در این راستا:
نگاهی به فیلم های اقتباس شده از داستان های ایرانی
با سینمای اقتباسی کتابخوانتر میشویم
●طراحی اکوسیستم محتوایی
سبد مصرف مخاطب نسل کودک و نوجوان بسیار متنوع است. نیازمند این موضوع می باشیم که با بررسی های کلان و با نگاه های هوایی، نقشه وضعیتی از محصولات مصرفی مخاطبین را داشته باشیم. تهیه این نقشه ما را به خلا ها و نیازهای مصرفی مخاطب رهنمود می سازد.
●نظام مسائل های فرهنگی
شناخت وضعیت شبکه فرهنگی کشور یکی از راهبردهای رسیدن به سوژه های فرهنگی می باشد. فی المثل رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت اعلام کرده است که مصرف سیگار افزایش ۱۹۰ درصدی در زنان و افزایش ۱۳۳ درصدی در دختران داشته است. شناسایی خلا ها، آسیب ها و مشکلات انقلاب اسلامی می تواند به عنوان یکی از رویکردها در دستور کار قرار گیرد.
●مشاهده بانک ها
در مباحث خلاقیت، منشا نواوری را مشاهدات گوناگون می دانند. تولید بانک فیلمنامه، استوری بورد و کمیک استریپ می تواند امکان نواوری برای خلق ایده های متنوعی را فراهم سازد. این مسئله نیازمند مطالعه است که آیا صنعت شدن انیمه در نتیجه تولید 8000 عنوان تیراژ چاپی مانگا است یا شبکه ای از عوامل مختلف سبب تحول صنعت انیمیشن سازی در ژاپن شده است؟
●پ.ن
آن چیزی که بیان شد به عنوان رویکردهای پیشینی در تولید انیمیشن می باشد که جهت ارزیابی های میانی و سکانی نیازمند پروپوزال تولید، فیلم نامه، استوری بورد و نسخه های بتا تستینگ (نمایش های آزمایشی قبل از اکران عمومی) می باشیم.
🌱به امید شکوفایی صنعت پویانمایی در میهن عزیزمان
#انیمیشن
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
🔺اثرگذاری چارچوب مفهومی بر اثرسنجی فرهنگی
🖋مجتبی فرهنگ
«چارچوب مفهومی» یک ابزار تحلیلی برای مشخص کردن «تفاوت های مفهومی» و «سازماندهی ایدههای عملیاتی» به کار میرود و به فهم و ادارک یک تصور یا واقعه اجتماعی کمک میکند. آیزایا برلین چارچوب های مفهومی را با استفاده از استعاره «روباه» و «جوجه تیغی» به چارچوب های همگن و ترکیبی تقسیم می کند.
برلین از خارپشت به عنوان کسانی که تنها با استفاده از یک ایده یا اصل به مشاهده جهان میپردازند (داستایفسکی، افلاطون و هگل) نام می برد و شخصیت های روباه، به علت مشاهدات جهان بینی خود نوعی پلورالیسم و نگرش ترکیبی دارد. (گوته، ویلیام شکسپیر و ارسطو).
در هرصورت با هر مدلی از چارچوب مفهومی، نخستین گام اجرای اثرسنجی، تعین رویکرد چارچوب مفهومی است چراکه چارچوب های نظری، بایدها و ارزش ها هر موضوعی را مشخص و عدم تحقق این ارزش ها را به معنای اثرگذاری نامطلوب حتما قلمداد خواهد شد.
برای مثال از میان انبوه نظریه های اوقات فراغت توان به سه چاچوب مفهومی نسبتاً متمایز از یکدیگر اشاره کرد:
اوقات فراغت از دیدگاه زمانی
اوقات فراغت به معنای فعالیت
اوقات فراغت به معنای حالتی از بودن.
نظریه اول، اوقات فراغت را به منزله وقت آزادی تعریف می کند که پس از پرداختن به ضروریات عملی زندگی باقی می ماند. این تعریف اوقات فراغت را وقت آزادی می داند که فرد در آن اوقاتش را آنطور که مایل است می گذراند. در این رویکرد وقت آزاد، وقتی است که پس از پرداختن به همه اموری که تفریح به حساب نمی آید، باقی مانده باشد.
نظریه دوم اوقات فراغت را شامل فعالیت هایی تشکیل یافته که آموزنده و آگاهی بخش است میداند. از این منظر اوقات فراغت، فعالیت های زیادی را در بر می گیرد. تماشای تلویزیون و گعده ها هرکدامیک، ازگونه های اوقات فراغت می باشد.
در حالت سوم، اوقات فراغت في نفسه هدف تلقی می شود و حالتی از بودن است. در این رویکرد اوقات فراغت نتیجه ساده و اجتناب ناپذیر عوامل خارجی یا وقت آزاد نیست بلکه در درجه اول یک نوع طرز فکر و یک حالت روحی- روانی است. فراغت یا فارغ بودن در این معنا حالت آرام یک وقار فکورانه است. این نظریه فراغت را به معنای رها بودن از ضرورت های زندگی روزمره میداند و ذهنیت نگاه کردن به ساعت، شتابی بی روح و اعمالی غیر فکورانه را به وجود می آورد.
با این مثال می توان پی برد که چارچوب های مفهومی نوع آزمایش اثرسنجی و شاخص ها را دستخوش تغییر قرار میدهد و هر چارچوب مفهومی، میزان سنجش اثرات اختصاصی به خود را می طلبد.
#اثرسنجی_فرهنگی
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
🔺تحول فرهنگ با آگاهی از تاریخ اثرسنجی
🖋مجتبی فرهنگ
«رغبت سنجی» به عنوان یک اقدام، آغازکننده ی عملیات فرهنگی است تا خواست و نیاز مخاطب و جامعه را به تصمیم گیران بفهماند و براساس آن زنجیره ای از اقدامات را شکل دهند. اگر شناخت این نیاز دقیق نباشد ما در اثر گذاری دچار ضعف خواهیم بود.
اقدام اثرسنجی فرهنگی، از لحاظ وقوع «بازه زمانی» به بعد از اجرای عملیات ها و تعین خروجی ها رخ خواهد. اگر برای خودمان در «فراغت» هر کنشگری فرهنگی، مقوله اثرسنجی را در نظر بگیریم، با تهیه و تنظیم و اجرای برنامه، برنامه ریزی ها پایان نمی پذیرد بلکه یک برنامه ریزی دقیق فرهنگی را دربرگیرنده ارزشیابی خروجی ها و اثرات آن، می دانیم.
اثرسنجی به ما این امکان را میدهد تا بتوان از چگونگی میزان «تغییرات اجتماعی» و به طور کلی از «نتایج مثبت و منفی» برنامه آگاه شد و در این مرحله است که «مدیریت و کسب اطلاعات» لازم را درباره اختلاف بین «برنامه تنظیم شده» و آنچه که عملاً از «اجرای برنامه» به عمل آمده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و درصدد اصلاح و ویرایش برآییم. «غنای تاریخ کنشگری ستاد های فرهنگی» به این است که از هر عملیات، آثار خلق شده ی خود را بر محیط پیرامون خویش، مورد ارزیابی و سنجش قراردهد.
وجود و اطلاع از تاریخ کنشگری های یک ستاد و مجموعه فرهنگی است که می تواند آن سازمان را «غنی» کند. این امر مستلزم وجود دغدغه اثرسنجی و مدیریت دانش اثرات می باشد و متاسفانه هنوز ما در لایه دغدغه و اجرای اثرسنجی مانده ایم و شاهد این هستیم که با تعویض صندلی های ریاست مجموعه های فرهنگی تحول آنچنانی نخواهیم داشت چرا که «عقلانیت آزمون و خطا» و «عقلانیت شهودی» راهبرد اتخاذی این مدیران است و بدلیل دسترسی به تاریخ اثرات عینی، نخواهد توانست در صحنه جامعه اثرگذار باشند.
#اثرسنجی_فرهنگی
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
🔺اثرگذاری چارچوب مفهومی بر اثرسنجی فرهنگی
🖋مجتبی فرهنگ
«چارچوب مفهومی» یک ابزار تحلیلی برای مشخص کردن «تفاوت های مفهومی» و «سازماندهی ایدههای عملیاتی» به کار میرود و به فهم و ادارک یک تصور یا واقعه اجتماعی کمک میکند. آیزایا برلین چارچوب های مفهومی را با استفاده از استعاره «روباه» و «جوجه تیغی» به چارچوب های همگن و ترکیبی تقسیم می کند.
برلین از خارپشت به عنوان کسانی که تنها با استفاده از یک ایده یا اصل به مشاهده جهان میپردازند (داستایفسکی، افلاطون و هگل) نام می برد و شخصیت های روباه، به علت مشاهدات جهان بینی خود نوعی پلورالیسم و نگرش ترکیبی دارد. (گوته، ویلیام شکسپیر و ارسطو).
در هرصورت با هر مدلی از چارچوب مفهومی، نخستین گام اجرای اثرسنجی، تعین رویکرد چارچوب مفهومی است چراکه چارچوب های نظری، بایدها و ارزش ها هر موضوعی را مشخص و عدم تحقق این ارزش ها را به معنای اثرگذاری نامطلوب حتما قلمداد خواهد شد.
برای مثال از میان انبوه نظریه های اوقات فراغت توان به سه چاچوب مفهومی نسبتاً متمایز از یکدیگر اشاره کرد:
اوقات فراغت از دیدگاه زمانی
اوقات فراغت به معنای فعالیت
اوقات فراغت به معنای حالتی از بودن.
نظریه اول، اوقات فراغت را به منزله وقت آزادی تعریف می کند که پس از پرداختن به ضروریات عملی زندگی باقی می ماند. این تعریف اوقات فراغت را وقت آزادی می داند که فرد در آن اوقاتش را آنطور که مایل است می گذراند. در این رویکرد وقت آزاد، وقتی است که پس از پرداختن به همه اموری که تفریح به حساب نمی آید، باقی مانده باشد.
نظریه دوم اوقات فراغت را شامل فعالیت هایی تشکیل یافته که آموزنده و آگاهی بخش است میداند. از این منظر اوقات فراغت، فعالیت های زیادی را در بر می گیرد. تماشای تلویزیون و گعده ها هرکدامیک، ازگونه های اوقات فراغت می باشد.
در حالت سوم، اوقات فراغت في نفسه هدف تلقی می شود و حالتی از بودن است. در این رویکرد اوقات فراغت نتیجه ساده و اجتناب ناپذیر عوامل خارجی یا وقت آزاد نیست بلکه در درجه اول یک نوع طرز فکر و یک حالت روحی- روانی است. فراغت یا فارغ بودن در این معنا حالت آرام یک وقار فکورانه است. این نظریه فراغت را به معنای رها بودن از ضرورت های زندگی روزمره میداند و ذهنیت نگاه کردن به ساعت، شتابی بی روح و اعمالی غیر فکورانه را به وجود می آورد.
با این مثال می توان پی برد که چارچوب های مفهومی نوع آزمایش اثرسنجی و شاخص ها را دستخوش تغییر قرار میدهد و هر چارچوب مفهومی، میزان سنجش اثرات اختصاصی به خود را می طلبد.
#اثرسنجی_فرهنگی
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
🎞سواد رسانه ای در ایران از چه رنج می برد؟
✍️مجتبی فرهنگ
🔖بررسی آسیب های کتاب های حوزه سواد رسانه
1️⃣ترجمه ای بودن
🔸اکثر کتاب های در حوزه سواد رسانه ای، ترجمه از کشور های دیگر می باشد.متاسفانه مساله متفکران و اندیشمندان کشورمان، تولید دانش و نظریه بومی در حوزه سواد رسانه متناسب با فرهنگ و جغرافیای ایرانی تا کنون نبوده است و به ندرت آثار تالیفی در حوزه سواد رسانه ای داریم.
2️⃣گرداوری بودن
🔸از معضلات اصلی در حوزه سواد رسانه ای این است که مباحث مطرح شده در کتب اکثریت گرد اوری از منابع مختلف فضای مجازی مانند سایت ها، شبکه های اجتماعی و ... می باشد. این مسئله سبب می شود که اثار تولید شده، شبیه یک کلاژ به هم ریخته شود و خروجی آن یک معجونی خواهد بود که فاقد عمق و روح است. بعضی از کتاب های سید بشیر حسینی که به تیراژهای چند صد هزارتایی رسیده است دارای این اسیب می باشد.
3️⃣عدم پرداخت به مبادی اسلامی و مصادیق مجازی
🔸پرداخت به فضای مجازی از منظر فلسفه و عرفان اسلامی جای آن خیلی خالی می باشد. مبادی اسلامی با پرداخت به قوه خیال و عالم مجاز می تواند، نظریات مختلفی را تولید و مطرح کند، اما متاسفانه باید اذعان کرد که هیچ کتابی با این رویکرد تدوین و تولید نشده است
4️⃣ژورنالیستی نبودن
🔸اکثریت دانش سواد رسانه ای در ایران فاقد سیر روایی و داستانی هستند. اینکه متناسب با جریان های فضای مجازی بتوانیم تئوری سوادرسان هرا ارایه دهیم نیازمند هوشمندی و حافظه قوی می باشد. در حوزه سواد رسانه ما نیازمند کتابی شبیه اثر مغالطات اقای خندان می باشیم که دارای سیر روایی و پر مثال باشد.
#سواد_رسانه
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
#گزارش
✅ کتاب «مرآت انقلاب» در بوته نقد و نظر
🔹کتاب مرآت انقلاب با نگاهی کلاننگر و فراشناختی به منظور طراحی چارچوبهای کلی و تولید روش استخراج، به بررسی اندیشه رهبری و مکتب امام پرداخته است.
🔸این اثر در یک مقدمه و چهار بخش «ضرورت مواجهه نظاممند با اندیشه رهبران انقلاب»، «ویژگیهای نظام فکری رهبران انقلاب»، «منظومهسازی بیانات رهبران انقلاب» و «منظومه فکری مولد» تدوین شده است.
📘نشست نقد و بررسی کتاب «مرآت انقلاب» با حضور مجتبی فرهنگ نویسنده اثر، حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی، آقایان وحیدرضا طراوت و مهدی افراز برگزار شد.
📗 نقطه ضعف مشترک بسیاری از پژوهشهای صورتگرفته در آثار رهبران انقلاب، تأثیر درک هویت انقلاب اسلامی در فهم مکتب امام، «مرآت انقلاب» متعادل، خوشساخت و پرنکته و بیان مهمترین نقطه قوت مرآت انقلاب برخی از نکات مطرح شده در این نشست بود.
#رونمایی
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🔗متن گزارش این نشست را از پیوند زیر بخوانید:
http://rbo.ir/__a-3608.aspx
#مرات_انقلاب
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ