📚معرفی کتاب:
🔷نام کتاب: (خدا در زندگی انسان)
🔷نویسنده: استاد شهید مطهری
🔶توضیح محتوا:
👈کتاب «خدا در زندگی انسان» مشتمل بر شش جلسه سخنرانی استاد شهید مطهری در سال ۱۳۵۴ شمسی است.
این مباحث در واقع مکمل مباحث کتاب «خدا در اندیشه انسان» است، زیرا «خدا در اندیشه انسان» توحید نظری و این کتاب توحید عملی را توضیح داده است. این سخنرانیها در ایام فاطمیه ایراد شده است، لذا استاد شهید در پایان هریک، ذکر مصیبت کردهاند که نوع و کیفیت این ذکر مصیبتها میتواند درسآموز باشد.
مباحث این کتاب بعد از سلسله مباحث دیگری با عنوان «خدا در اندیشه انسان» مطرح شده و در واقع مکمل آن است، زیرا «خدا در اندیشه انسان» توحید نظری و «خدا در زندگی انسان» توحید عملی را توضیح داده است. مطالب این سلسله سخنرانیها همچون سایر آثار آن متفکر شهید، بسیار متقن و غنی و دارای بیانی روشن و رسا و بسیار مفید و تأثیرگذار است. مطالعه این کتاب برای همه اقشار جامعه از نظر فکری و معنوی مفید و آموزنده است.
البته تأکید استاد مطهری بر موضوع بحث «خدا در زندگی انسان» است. ذکر یک مقدمه مختصر برای مطالبی که پیش رو داریم ضروری است. خداشناسی و به تعبیر دیگر «توحید» دو نوع است، ما دو قسم توحید داریم: توحید نظری و توحید عملی. برای این که این مطلب روشن بشود یک اصطلاح رایج میان متکلمین اسلامی در اینجا بیان شده تا اصطلاح «توحید نظری و توحید عملی» روشن بشود.
این اثر استاد مرتضی مطهری نیز همچون دیگر آثار آن شهید بزرگوار از غنای محتوا و سلامت بیان برخوردار است و توسط انتشارات صدرا منتشر شده است.
#معرفی_کتاب
@mohabbat_allah
هدایت شده از #محبت_الله
هدایت شده از #محبت_الله
107571_760.mp3
3.62M
#حسین_جانم
سال ها گریه به تو جرم تلقی می شد
گریه هر شب ما برکت #روح_الله است .
رحلت جانسوز #امام_خمینی رحمه الله تسلیت باد.
@mohabbat_allah
🗓تقویم شیعه؛ (14خرداد، سالروز ارتحال امام خمینی"قدّس سرّه")
❖اوصاف رهبر فقید انقلاب در کلام مرجع عالیقدر🔺
@mohabbat_allah
عارف واصل متکلم شهیر مبارز نستوه شهید راه حق شاعر خوش ذوق و خوش طبع تبریزی ((سید عماد الدین نسیمی))
#عارف #خداشناس
@mohabbat_allah
🔵معرفی این مبارز عارف:
سیدعمادالدین نسیمی (به ترکی آذربایجانی: Seyid Əli İmadəddin Nəsimi) متخلص به نسیمی شاعر و متفکّر حروفیه در قرن هفتم هجری بود.
عماد الدین نسیمی یکی از شاعران و عارفان برخاسته از مکتب حروفیه است. مکتب حروفیه که بر اساس تعالیم شیخ فضل الله نعیمی شکل گرفت در شرح وقایع عالم و اسرار هستی از 28 حرف الفبای عربی و با مهارت اعجاب انگیز بهره میبردند و میتوانستند علل دستورات الاهی در دین اسلام را به شکلی جذاب و جالب بوسیله اعداد و حروف توضیح دهند. مانند این که نماز یومیه چرا میبایست 17 رکعت باشد، حکمت مسح کشیدن بر پا هنگام وضو چیست، تعداد حروف بسم الله الرحمن الرحیم بیانگر چیست، نماز شکسته چرا 11 رکعت است و . . . سید عماد الدین نسیمی اصالتاً ترک زبان بود و با اشعار ترکی و فارسی و عربی خود نقش بسزایی در گسترش اندیشههای فضل الله نعیمی داشت. عشق او چنان بی پروا و بی پرده بود که مخالفتهای فراوانی را میان قشریون مذهبی زمان خود بوجود آورد که نهایتاً منجر به صدور فتوایی در به دار آویختن و کندن پوست او شد. اشعار نسیمی آمیخته به عشقی ناب، شهامت، ایثار و رک گویی است
آن چه از اشعارش بر میآید، این است که وی در فلسفه، کلام، منطق، هیئت، نجوم، طب و ریاضی ید طولایی داشته است. اصطلاحات این علوم را در اشعار خود به کار برده است، سخن از خواص صور فلکی، ستارگان، تشریح اعضای بدن انسان، شاخصههای حساب و هندسه و بیان کیفیت خلقت کائنات و آراي گوناگون متصوّفه به ما اجازه میدهد که او را خردمندی آگاه به علوم عصر خود بنامیم. در تذکرهها او را «عاشق غریب و عجیب، عالم کامل، فاضل محدّث، نکتهدان و عارف» نامیدهاند
🔷زادگاه:
دکتر حسین محمدزاده صدیق با تکیه بر کهنترین اسناد موجود، او را تبریزی میداند.
سازمان بینالملی یونسکو به خاطر کوششهای وی در اشعار انسانی و صلح جهانی در سال ۱۹۷۳ این سال را سال نسیمی اعلام کرد.
🔷شهادت نسیمی:
در مورد مرگ وی نوشته اند که:
یکی از شاگردان جوان نسیمی در میدان حلب شعری از نسیمی می خواند
سربازان حلب که به دنبال نسیمی بودند، بعد ازشنیدن شعر جوان را دستگیر و وی را تحویل حکومت می دهند و در هنگام به دار آویختن جوان ، نسیمی خود را معرفی کرده و جوان را آزاد می کنند. دادگاهی تشریفاتی بر علیه نسیمی تشکیل می شود. ولی از آنجایی که بزرگ مردی نسیمی بر همگان معلوم بود همگی از دادن رأی مرگ بر علیه نسیمی امتنا می ورزند.الا یک نفر به نام شهاب الدین بن هلال، دشمن خونین شیعیان، به تنهایی مسؤلیت اعدام نسیمی را به عهده می گیرد.وی نسیمی را به اتهام انا الحق گویی خارج از دین می خواند.و وی را مرتد و نجس می خواند.تا جایی که حکم قطع عضو تماس گیرنده با نسیمی را صادر می کند.در هنگام اجرای حکم دادگاه(زنده زنده پوست نسیمی را می کنند و دست و پاهایش را قطع می کنند) خون زیادی از شاعر می رود و یکی از زاهدان به طعنه می گوید: “تو که آنقدر اناالحق می گویی پس نباید از مرگ هراسی داشته باشی! پس چرا این گونه از ترس رخت زرد شده.
نسیمی بالفور جواب می دهد:
آندم که اجل موکل مرد شود
آهم چو دم سحر گهی سرد شود
خورشید که پر دل تر از آن چیزی نیست
در وقت فرو شدن رخش زرد شود
از قضا به هنگام پوست کندن شاعر، قطره ای از خون وی به انگشت حکم دهنده که در محل اجرای حکم حاظر بود، می چکد. مردم که به دنبال چنین فرصتی برای رسوایی بن هلال می گشتند. همگی خواستار قصع انگشت حکم دهنده می شوند. ولی وی با بی شرمی می گوید:
من این سخن را به عنوان مثال زدم.
نسیمی با آن حال دگرگون می گوید:
زاهیدین بیر بارماغین کئسسن دؤنر حقدن گئچر
گؤر بو میسکین عاشیقی سرپا سویارلار،آغلاماز!
ترجمه:
زاهد از بهر یک انگشت ز حق روی گردانید
پوست گیرند ز عاشق بنگر باکم نیست
و بدین ترتیب نسیمی در سال 1417 میلادی به شهادت رسید. آرامگاه او هم اکنون در حلب زیارتگاه زائران است. بر روی سنگ مزار او چنین نوشته اند:
یؤزؤلدؤن دؤنمدون مردانلیگدن
خدایه بیله دیر حب صمیمی
کثافدن چیخیب اولدون به حقه
گلستان الهی نین نسیمی
ترجمه:
بریده بریده شدی و از مردانگی روی بر نگرداندی
خدایا این چنین است عاشق بودن
از دنیای کثیف بیرون شدی و به سوی حق شدی
نسیم گلستان الهی
نسیمی به سه زبان عربی،فارسی و ترکی آثار گرانبهایی به جای گذاشت. متأسفانه دیوان عربی وی گم شد. (احتمالاً به دلیل اشعاری در مدح اهل بیت(ع)، این دیوان پس از مرگ وی در همان زمان ها از بین رفته است (دیوان فارسی وی نیز ناقص است. دیوان کامل ترکی وی برای اولین بار به تصحیح پروفسور صدیق در سال جاری به چاپ رسید . با همه ی ستمی که در طول زندگانی بر وی شد. شعری با مضمون شکایت در آثار وی نمی توان یافت. تمامی اشاعر او در تبلیغ فلسفه ی وحدت ذات،حروفیه (حروفیه مکتبی است که مؤسس آن نعیمی بود. که خود اختلاف در فلسفه و عرفان است) و عرفان است.
#شناخت_مفاخر
@mohabbat_allah
6.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نمونه ای از اشعار سید عماد الدین نسیمی .
منده سیغار ایکی جهان من بو جهانا سیغمازام
ترجمه: در من دو جهان جای میگیرید ولی من در این جهان جای نمیگیرم
🔶نسیمی عظمت انسان را که آیت الله العظمی هست را در این شعر با رندی خاصی به رخ می کشد.
#شناخت_مفاخر
@mohabbat_allah
تایید سید توسط علامه امینی رحمه الله:
سید عمادالدین نسیمی که سید و حسینی نیز تخلص میکرد، در سدهی نهم هجری ظهور کرد و با الهام از مکتب تشیع، علیه حکومتهای ستمگر عصر خود زبان به عصیان گشود و جان بر سر آن باخت و در شهر حلب شهید شد.
علامه امینی، شهداء الفضیله، ترجمه جلال الدین فارسی، تهران، 1362.
#مفاخر_شیعه
@mohabbat_allah
نمونه ای از شعر سید:
باهار اولدی گل ای دلبر تماشا قیل بو گلزاره
بوراخدی غنچه لر پرده، بشارت بولبول زاره
شقایق پرده دن چیخدی بویاندی باغ ایله بستان
ایرشدی گلشنی حسنون بویاندی رنگ ازهاره
منی منع ائتمه ای زاهد، گوونمه ذکره ای صوفی
کی سن مغرورسان ذکره منم مشتاق دیداره
کی هر بلهم اضل بیلمز ندور کی عشقین احوالی
ایرشمز قاصرین عقلی بو مغلق سر اسراره
عبیر و مشک و عنبر تک ریاحین دن چمن دولدو
سحرده طعن ائده ر ساچون نسین مشک تاتاره
کی چیخدی غنچه دن سنبل گریبان چاک ائده ر من تک
دلیندی غصه دن باغریم، سن ائتمه اوره گیم پاره
چمنلر مختلف اولدی هزار الوان چیچک لردن
آچیلدی نرگس و لاله و نسرین، شکوفه گلدی اشجاره
آچیلدی نرگس و لاله توتوبدور یاسمن چادر
سؤیودلر ارغوان تیتره ر، قمیشلر یئتدی انهاره
بنفشه گول تماشاسی غنیمت بیل کی بئش گوندور
ساتار معشوقه گول حسنون خریدار اول بو بازاره
ییغیلدی جانینا جانی، دمی عیسی نسیمی نین
وصال دردینه درمان ایرشدی جان بیماره
نسیمی
#شعر #عارفانه
@mohabbat_allah