eitaa logo
#محبت_الله
158 دنبال‌کننده
601 عکس
918 ویدیو
119 فایل
این کانال برای انتشار سوالات و پاسخ هایی هست که در گروه محبت الله توسط شما عزیزان مطرح می شود است . آیدی کانال لینک گروه https://eitaa.com/joinchat/2909339689C8d3e6a1347 ارتباط با ادمین @Hamidrezanajibi13_76
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ استاد نیکنام (طلبه سطح چهارم حوزه شاگرد آیت الله فرحانی) : سلام علیکم این که اصل تاریخ قمری از کجا شروع شده باید بررسی شود چون قطعا این تاریخ مختص اسلام نیست و قبل از این وجود داشته و نشانه اش وجود ماه های حرام در زمان عرب جاهلی هست. واینکه تاریخ هر مذهبی و قومی نشانگر اتفاق اساسی و تاثیر گذار در آن و یا زمان پیدایش آن هست لذا دارا بودن تاریخ نشانه استقلال آن مذهب هست. اما اینکه مناسبت چرا ثابت نیست؟ اغراض مختلفی میتواند داشته باشد که این تغییرات را موجه میکند. مثلا: ۱: امتحان تابعین دین در دوره های مختلف سال مثل روزه که هم در روز های گرم و هم سرد و روزهای کوتاه و طولانی و یا عزاداری در دور های مختلف سال ۲: تاریخ مناسبت ها جهت یاداوری و عبرت آموزی و یا استفاده معنوی و فردی واجتماعی می باشد لذا فرقی ندارد که کدام روز هست مهم یاد آوری آن حادثه هست. ۳: خدای متعال عالم به تاثیرات افلاک از جمله ماه و ستاره و خورشید هست لذا وقت های مخصوص از جمله شب قدر یا ایام اعتکاف و غیره را میتوان متاثر از افلاک دانست که وقت آن رو خدا میداند و این مطلب صرف یاد آور بودن و تاریخ خشک بودن بقیه تاریخ ها و برعکس تاثیر گذار بدون تاریخ قمری در زندگی فردی و اجتماعی را اثبات می کند. @mohabbat_allah
پاسخ استاد اخگری (مدرس سطح سوم قم) : سلام علیکم و رحمه الله معیار سال قمری بر اساس چرخش ماه و معیار سال شمسی بر اساس چرخش زمین به دور خورشید است ؛ که دو واقعه طبیعی است و کامل بودن یکی نسبت به دیگری معنائی ندارد ، و در هر ملتی یکی از این دو پدیده را بعنوان ارزیابی تاریخ برای خود انتخاب کرده اند؛ که سرزمینهای عرب از معیار قمری استفاده می کردند. تابستان و زمستان هم براساس موقعیت زمین نسبت به خورشید پدید می آید که در تقویم قمری اعتباری ندارد و این موضوع نمی تواند موجب کاملتر بودن یکی نسبت به دیگری باشد. @mohabbat_allah
پاسخ حجت الاسلام و المسلمین رستم وند (متخصص کلام اسلامی از شاگردان آیت الله ربانی گلپایگانی) : سلام علیکم به نظر اینجانب نمی توان گفت که تاریخ شمسی کاملتر از قمری است، بنای سال شمسی بر گردش زمین به دور خورشید است بنابراین سالگرد یک حادثه زمانی می شود که سال آینده ،زمین در همان موقعیت نسبت به خورشید باشد. اما بنای سال قمری، گردش ماه به دور زمین است بنابراین سالگرد یک حادثه زمانی است که سال آینده ،ماه همان نسبت را به زمین داشته باشد. هر کدام از اعتبارات فوق که در نظر بگیرید صحیح خواهد بود. لذا نمی توان گفت سالگرد عاشورا باید بر فلان مبنا حساب شود. بلکه اگر نسبت زمین به خورشید(سال شمسی) را در نظر بگیرید در مهرماه و فلان روز خواهد بود. اگر نسبت ماه به زمین(سال قمری) را در نظر بگیرید در محرم خواهد بود. @mohabbat_allah
هدایت شده از #محبت_الله
به رسم ادب هرروز مدت کوتاهی صرف مناجات با اماممون میکنیم @mohabbat_allah
هدایت شده از #محبت_الله
107571_760.mp3
3.62M
به رسم ادب هرروز مدت کوتاهی صرف مناجات با اماممون میکنیم @mohabbat_allah
🔹توحید صفات ❇️ خداوند، همان‌گونه كه در ذات يکتا و بی‌مانند است، در صفات نيز وحدت دارد. 🔶 صفات خداوند مانند حيات و علم و قدرت، عين ذات خداست؛ صفات خداوند، مغاير با ذات او نيست وگرنه، تعدّد ذات و صفت مستلزم تركيب و تجزيه است و مرکب بودن لازمه‌اش هم احتياج داشتن به اجزا است و هم نیازمند بودن به کسی که آن را تركيب كند. 🔶 و همچنين لازمه‌ی زياده صفات بر ذات آن است كه در مرتبه‌ی ذات، فاقد صفات كمال باشد؛ لكن در او جهت امكانِ وجود آن صفات باشد؛ بلكه گذشته از امكان صفات، امكان ذات لازم مى‌‏آيد؛ چون فاقد صفات كمال و حامل امكان صفات، محتاج است به غنی بالذات. ✅ به عبارت ساده‌تر: مرتبه‌ی دومِ توحید، توحید در صفات است؛ به این معنا که صفات خداوند، عین ذات اوست. 🔆 خدا علم است و قدرت، و تمام کمالات، عین ذات است و ذات عین کمالات؛ آن ذات ذاتیست که علم را پیدا نمی‌کند بلکه ذات او عین علم است. غیر خدا موجودیست که دارای قدرت است ولی ذات خداوند عین قدرت است؛ پس در اینجا صفات با ذات یکی است و معنای توحید در صفات این است. 📌 برای مطالعه بیشتر مراجعه شود به: کافی، ج۱، ص۱۰۷_ توحید شیخ صدوق، ص۱۲۹ و۱۴۰_ بحارالانوار، ج۵۴، ص۴۳. 📚 برگرفته از کتاب مقدمه‌ی اصول دین، حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی @mohabbat_allah
💠سوال 🔻متن منتشر شده در فضای مجازی: من اگر پیامبر بودم رسالتم شادمانی بود بشارتم آزادی و معجزه ام خنداندن کودکان نه ازجهنمی میترساندم و نه به بهشتی وعده میدادم تنها می آموختم اندیشیدن را و انسان بودن را () 🔻پاسخ: 🔸 هر چند متن فوق، از لحاظ ادبی زیباست، اما از لحاظ محتوایی دچار اشکالاتی است. 🔸 زندگی انسان، تنها خندیدن و خنداندن نیست، انسان از دو بُعد کلی، جسمی و روحی برخوردار است که باید هر دو بُعد را در خود پرورش دهد. 🔸 مساله اهمیت خندیدن و خنداندن و شادی در ادیان الهی، بارها در سایت تخصصی شبهه مورد بررسی قرار گرفته است می توانید مراجعه کنید . 🔸 اما درباره جهنم و بهشت، باید گفت: وجود بهشت و جهنم از لحاظ عقلی لازم و ضروری است. و کسی که منکر بهشت و جهنم شود، و یا آن را نپذیرد، نباید ادعای تعقل و تفکر و اندیشه داشته باشد. بنابراین این یک تناقض است که شخصی مدعی اندیشدن باشد و منکر بهشت و جهنم و خداوندگار. 🔸 اما اسلام، به عنوان یک دین الهی، علاوه بر برنامه هایی برای ارتقاء سطح زندگی مادی انسان ها، به زندگی اخروی و بُعد روحی انسان نیز پرداخته است. تا جایی که رسول اکرم می فرمایند: «بلند همت ترين مردم فرد مومن است كه به امر دنيا و آخرتش توجه و اهتمام دارد.»[1] و در جای دیگر از لقمان حکیم منقول است که: «به گونه اي در دنيا داخل مشو كه براي آخرتت زيان داشته باشد و دنيا را آن چنان رها مساز كه سربار مردم باشي»[2] 🔸 پرواضح است که انسان ها تنها با خندیدن به این دنیا نیامده است، بلکه رسالتی بسیار مهمتر در پیش خواهد داشت. ضمن اینکه این هدف ساده، با مصرف برخی دارو ها و مواد روانگردان و البته مخدر، حاصل می شود و نیاز به بعثت پیامبر و ظهور دین و ... نخواهد بود. 🔸 باید توجه داشت که دینی کامل و جامع است که تمام نیازهای جسمی و روحی بشریت را فراهم آورد. این نیازها چه فردی باشد و چه اجتماعی، اقتصادی باشد و یا اعتقادی و علمی و ... باید توسط دین برطرف شود. و یقینا امور اقتصادی، پزشکی، علمی و بسیاری از معضلات یک جامعه و فرد جامعه، با خندیدن و خوشحالی، برطرف نمی شود، بلکه اگر معضلات برطرف شود، خنده و شادی را فراهم می آورد. همان کاری که دین اسلام، قصد آن را خواهد داشت. پی نوشت___________ [1] ميزان الحكمه: حدیث 6002. [2] همان ، ح6004. @mohabbat_allah
🔹شعر از بهمن میرزایی (معرفت خدا و انتظار نداشتن از کسی غیر او) وقتی که دل از دنیا، آمیخته ی درد است وقتی که صداقت‌ها، آلوده به صد رنگ است خود را به خدا بسپار، چون اوست که بی رنگ است چون وادی عشق او دور از همه نیرنگ است خود را به خدا بسپار، آن لحظه که تنهایی آن لحظه که دل دارد از تو طلب یاری خود را به خدا بسپار، همراه سراسر اوست دیگر تو چه می‌خواهی! بهر طلب از دوست خود را به خدا بسپار، آن لحظه که گریانی آن لحظه که از غم‌ها، بی تابی و حیرانی خود را به خدا بسپار، چون اوست نوازشگر چون ناز تو می‌خواهد، او را ز درون بنگر حمایت و فروارد پیام ها فراموش نشه دوستان 🌹🌹🙏🙏 @mohabbat_allah
معرفی عارف واصل میرزا عبدالکریم حق‌شناس تهرانی (۱۲۹۸-۱۳۸۶ش) : 🔶اطلاعات فردی: تاریخ تولد:‏۱۳۲۳ق تاریخ وفات:۱ مرداد سال ۱۳۸۶ش 🔶محل دفن: حرم عبدالعظیم حسنی شهر وفات:تهران 🔶استادان: سید محمد حجت • سید محمد تقی خوانساری • امام خمینی • میرزا مهدی آشتیانی 🔶محل تحصیل: اراک • قم  • نجف • تهران. 🔶اجازه اجتهاد از: سید ابوالقاسم خویی • سید محمد حجت • شیخ عبدالنبی عراقی • محمدعلی شاه آبادی 🔶تألیفات: •رساله‌ای در ارث زوجه • تقریرات فقه آیت الله حجت کوه کمره‌ای •تقریرات اصول آیت الله خوانساری •تقریرات آیت الله بروجردی 🔶پیام تسلیت آیت‌الله خامنه‌ای : این روحانی، فردی پرهیزکار و پاک‌نهاد معرفی شده که حق بزرگی بر گردن همه مشتاقان معارف اسلامی دارد (وداع با معلم اخلاق (گزارشی از زندگی مرحوم آیت‌الله میرزا عبدالکریم حق‌شناس)، اطلاعات حکمت و معرفت، مرداد ۱۳۸۶ - شماره ۱۷.) @mohabbat_allah