eitaa logo
#محبت_الله
158 دنبال‌کننده
601 عکس
918 ویدیو
119 فایل
این کانال برای انتشار سوالات و پاسخ هایی هست که در گروه محبت الله توسط شما عزیزان مطرح می شود است . آیدی کانال لینک گروه https://eitaa.com/joinchat/2909339689C8d3e6a1347 ارتباط با ادمین @Hamidrezanajibi13_76
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از #محبت_الله
107571_760.mp3
3.62M
به رسم ادب هرروز مدت کوتاهی صرف مناجات با اماممون میکنیم @mohabbat_allah
🔹توحید صفات ❇️ خداوند، همان‌گونه كه در ذات يکتا و بی‌مانند است، در صفات نيز وحدت دارد. 🔶 صفات خداوند مانند حيات و علم و قدرت، عين ذات خداست؛ صفات خداوند، مغاير با ذات او نيست وگرنه، تعدّد ذات و صفت مستلزم تركيب و تجزيه است و مرکب بودن لازمه‌اش هم احتياج داشتن به اجزا است و هم نیازمند بودن به کسی که آن را تركيب كند. 🔶 و همچنين لازمه‌ی زياده صفات بر ذات آن است كه در مرتبه‌ی ذات، فاقد صفات كمال باشد؛ لكن در او جهت امكانِ وجود آن صفات باشد؛ بلكه گذشته از امكان صفات، امكان ذات لازم مى‌‏آيد؛ چون فاقد صفات كمال و حامل امكان صفات، محتاج است به غنی بالذات. ✅ به عبارت ساده‌تر: مرتبه‌ی دومِ توحید، توحید در صفات است؛ به این معنا که صفات خداوند، عین ذات اوست. 🔆 خدا علم است و قدرت، و تمام کمالات، عین ذات است و ذات عین کمالات؛ آن ذات ذاتیست که علم را پیدا نمی‌کند بلکه ذات او عین علم است. غیر خدا موجودیست که دارای قدرت است ولی ذات خداوند عین قدرت است؛ پس در اینجا صفات با ذات یکی است و معنای توحید در صفات این است. 📌 برای مطالعه بیشتر مراجعه شود به: کافی، ج۱، ص۱۰۷_ توحید شیخ صدوق، ص۱۲۹ و۱۴۰_ بحارالانوار، ج۵۴، ص۴۳. 📚 برگرفته از کتاب مقدمه‌ی اصول دین، حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی @mohabbat_allah
💠سوال 🔻متن منتشر شده در فضای مجازی: من اگر پیامبر بودم رسالتم شادمانی بود بشارتم آزادی و معجزه ام خنداندن کودکان نه ازجهنمی میترساندم و نه به بهشتی وعده میدادم تنها می آموختم اندیشیدن را و انسان بودن را () 🔻پاسخ: 🔸 هر چند متن فوق، از لحاظ ادبی زیباست، اما از لحاظ محتوایی دچار اشکالاتی است. 🔸 زندگی انسان، تنها خندیدن و خنداندن نیست، انسان از دو بُعد کلی، جسمی و روحی برخوردار است که باید هر دو بُعد را در خود پرورش دهد. 🔸 مساله اهمیت خندیدن و خنداندن و شادی در ادیان الهی، بارها در سایت تخصصی شبهه مورد بررسی قرار گرفته است می توانید مراجعه کنید . 🔸 اما درباره جهنم و بهشت، باید گفت: وجود بهشت و جهنم از لحاظ عقلی لازم و ضروری است. و کسی که منکر بهشت و جهنم شود، و یا آن را نپذیرد، نباید ادعای تعقل و تفکر و اندیشه داشته باشد. بنابراین این یک تناقض است که شخصی مدعی اندیشدن باشد و منکر بهشت و جهنم و خداوندگار. 🔸 اما اسلام، به عنوان یک دین الهی، علاوه بر برنامه هایی برای ارتقاء سطح زندگی مادی انسان ها، به زندگی اخروی و بُعد روحی انسان نیز پرداخته است. تا جایی که رسول اکرم می فرمایند: «بلند همت ترين مردم فرد مومن است كه به امر دنيا و آخرتش توجه و اهتمام دارد.»[1] و در جای دیگر از لقمان حکیم منقول است که: «به گونه اي در دنيا داخل مشو كه براي آخرتت زيان داشته باشد و دنيا را آن چنان رها مساز كه سربار مردم باشي»[2] 🔸 پرواضح است که انسان ها تنها با خندیدن به این دنیا نیامده است، بلکه رسالتی بسیار مهمتر در پیش خواهد داشت. ضمن اینکه این هدف ساده، با مصرف برخی دارو ها و مواد روانگردان و البته مخدر، حاصل می شود و نیاز به بعثت پیامبر و ظهور دین و ... نخواهد بود. 🔸 باید توجه داشت که دینی کامل و جامع است که تمام نیازهای جسمی و روحی بشریت را فراهم آورد. این نیازها چه فردی باشد و چه اجتماعی، اقتصادی باشد و یا اعتقادی و علمی و ... باید توسط دین برطرف شود. و یقینا امور اقتصادی، پزشکی، علمی و بسیاری از معضلات یک جامعه و فرد جامعه، با خندیدن و خوشحالی، برطرف نمی شود، بلکه اگر معضلات برطرف شود، خنده و شادی را فراهم می آورد. همان کاری که دین اسلام، قصد آن را خواهد داشت. پی نوشت___________ [1] ميزان الحكمه: حدیث 6002. [2] همان ، ح6004. @mohabbat_allah
🔹شعر از بهمن میرزایی (معرفت خدا و انتظار نداشتن از کسی غیر او) وقتی که دل از دنیا، آمیخته ی درد است وقتی که صداقت‌ها، آلوده به صد رنگ است خود را به خدا بسپار، چون اوست که بی رنگ است چون وادی عشق او دور از همه نیرنگ است خود را به خدا بسپار، آن لحظه که تنهایی آن لحظه که دل دارد از تو طلب یاری خود را به خدا بسپار، همراه سراسر اوست دیگر تو چه می‌خواهی! بهر طلب از دوست خود را به خدا بسپار، آن لحظه که گریانی آن لحظه که از غم‌ها، بی تابی و حیرانی خود را به خدا بسپار، چون اوست نوازشگر چون ناز تو می‌خواهد، او را ز درون بنگر حمایت و فروارد پیام ها فراموش نشه دوستان 🌹🌹🙏🙏 @mohabbat_allah
معرفی عارف واصل میرزا عبدالکریم حق‌شناس تهرانی (۱۲۹۸-۱۳۸۶ش) : 🔶اطلاعات فردی: تاریخ تولد:‏۱۳۲۳ق تاریخ وفات:۱ مرداد سال ۱۳۸۶ش 🔶محل دفن: حرم عبدالعظیم حسنی شهر وفات:تهران 🔶استادان: سید محمد حجت • سید محمد تقی خوانساری • امام خمینی • میرزا مهدی آشتیانی 🔶محل تحصیل: اراک • قم  • نجف • تهران. 🔶اجازه اجتهاد از: سید ابوالقاسم خویی • سید محمد حجت • شیخ عبدالنبی عراقی • محمدعلی شاه آبادی 🔶تألیفات: •رساله‌ای در ارث زوجه • تقریرات فقه آیت الله حجت کوه کمره‌ای •تقریرات اصول آیت الله خوانساری •تقریرات آیت الله بروجردی 🔶پیام تسلیت آیت‌الله خامنه‌ای : این روحانی، فردی پرهیزکار و پاک‌نهاد معرفی شده که حق بزرگی بر گردن همه مشتاقان معارف اسلامی دارد (وداع با معلم اخلاق (گزارشی از زندگی مرحوم آیت‌الله میرزا عبدالکریم حق‌شناس)، اطلاعات حکمت و معرفت، مرداد ۱۳۸۶ - شماره ۱۷.) @mohabbat_allah
💠 پاسخ به 🔻 شبهه: ﺍﮔﺮ ﺧﺮﮔﻮﺵ ﻣﯽ‌ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺮﮔﻮش‌هاﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺑﮕﻮﯾﺪ، ﺍﺯ ﺑﻬﺸﺘﯽ ﺣﺮﻑ ﻣﯽﺯﺩ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﯾﺶ ﻣﺰﺍﺭﻉ ﻫﻮﯾﺞ ﻭ ﮐﻠﻢ ﺑﻮﺩ… ﺍﺯ ﺭﻭﺩﻫﺎﯾﯽ ﻣﯽﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺁﺏ ﻫﻮﯾﺞ ﺩﺭ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺗﻮﺻﯿﻒ ﺑﻬﺸﺖ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﭼﯿﺰﻫﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﺣﺴﺮﺕ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺍﯾﻦ ﮐﺘﺎﺏ ﺑﺮ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﻬﺮﻫﺎﯼ ﭘﺮ ﺁﺏ ﻭ ﺭﻭﺩﺧﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﺟﺎﺭﯼ، ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﭘﺮ ﻣﯿﻮﻩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺯﯾﺮ ﺳﺎﯾﻪ ﺧﻨﮏ ﻭ ﻣﻄﺒﻮﻋﺸﺎﻥ ﺑﻬﺸﺘﯿﺎﻥ ﺑﺮ ﺗﺨﺖﻫﺎ ﻣﯽﻧﺸﯿﻨﻨﺪ ﻭ… 🔻 پاسخ: 🔻 توجه به چند نکته لازم است: 🔸 ۱_ ما معتقد به معاد جسمانی هستیم و این که انسان در قیامت با جسم و روح حاضر می‌شود و طبعا باید در هر دو جنبه غرق مواهب و برکات الهی گردد. اساسا جسم و روح دو همزاد به هم پیوسته هستند همان‌گونه که در این جهان جدا از یکدیگر نمی‌توانستند به تکامل برسند در آن جهان نیز برای بهره‌گیری از مواهب الهی جدای از یکدیگر نمی‌توانند باشند. 🔸 ۲_ نعمت‌های بهشتی اختصاص به نعمت‌های جسمانی ندارد بلکه قرآن از یک سری نعمت‌های روحانی نیز برای بهشتیان سخنان می‌گوید از جمله: 🔸 احترام مخصوص [زمر، ۷۳] 🔸 محیطی سرشار از صلح و صفا [انعام، ۱۳۷؛ حج ۴۷] 🔸 امنیت و زوال خوف [دخان، ۵۱] 🔸 دوستان موافق و رفیقان با وفا [نساء، ۶۹] 🔸 نشاط فوق‌العاده درونی [مطففین، ۲۴] 🔸 احساس خشنودی خداوند [ال عمران، ۱۵] 🔸 نظر خدا به آنها [قیامت، ۲۲-۲۳] 🔸 انچه بخواهند به انها داده می‌شوند [شوری، ۲۲] و… 🔸 با این وجود آیا صحیح است که بگوییم بهشتیان تنها در بهشت مشغول لذات جسمانی هستند؟ 🔻 و اما نعمت‌های جسمانی بهشت: 🔸 باغ‌های بهشتی [نساء، ۱۳] 🔸 سایه‌های بهشتی [رعد، ۳۵] 🔸 قصرهای بهشتی [فرقان، ۷۵] 🔸 فرش‌ها و تخت‌های زیبا [رحمان، ۴۵] 🔸 غذاهای متنوع بهشتی [طور، ۲۲] 🔸 شراب‌های طهور بهشتی [محمد، ۱۵] 🔸 لباس‌ها و زینت‌ها [کهف، ۳۱] 🔸 همسران بهشتی [بقره، ۲۵] 🔸 خادمان و ساقیان [طور، ۲۴] و… 🔸 آیا تنها مردم عربستان از داشتن این نعمات خوشحال می‌شوند یا آنکه این نوع نعمت‌ها برای نوع بشر در هر کجا که زندگی کرده باشد مایه خرسندی است؟ 🔸 ۳_ دسته‌ای دیگر از نعمت‌های بهشتی موجود است که اساسا در تصور انسان نمی‌گنجد چنان که خداوند می‌فرماید: «هیچکس نمی‌داند چه پاداش‌هایی که مایه روشنی چشم‌هاست برای آنها نهفته است. این جزای اعمالی است که انجام می‌دادند.»[سجده، ۱۷] 🔸 و در حدیث قدسی فرمود: «برای بندگان صالحم پاداش‌هایی فراهم کرده‌ام که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و بر فکر کسی نگذشته است.» 🔸 و در مورد فلسفه این نوع نعمت‌های نادیده، مفسران چنین می‌گویند: «این نوع نعمت‌ها چنان است که اساسا با الفاظ و سخن نمی‌توان حقیقت آن را بیان کرد و از سوی دیگر آنقدر دامنه‌اش گسترده است که علم و دانش آدمی به تمام خصوصیات آن پی نمی‌برد.» 🔸 و این نوع نعمت‌ها چنان است که هر انسانی با هر سلیقه‌ و آداب و رسوم و فرهنگی و موقعیت جغرافیایی، از داشتن و بهرمندی آنها خوشحال و مسرور است و آنچه در متن آمده است جز مغالطه و ناآگاهی به مفاهیم دینی چیزی دیگری نیست. @mohabbat_allah
8.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶شبهه : اگر خداوند قابل رویت نیست چرا خداوند در قرآن می فرماید: النجم ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّىٰ ٨ . ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺷﺪ، ﭘﺲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﺎﻧﻴﺪ ﺗﺎ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﮕﻴﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﺒﺮﺩ. النجم فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَىٰ ٩. ﭼﻨﺎﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺩﻭ ﻛﻤﺎﻥ ﻳﺎ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮ ﺑﻮﺩ. النجم فَأَوْحَىٰ إِلَىٰ عَبْدِهِ مَا أَوْحَىٰ ١٠. ﭘﺲ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻛﻪ ﺑﻨﺪﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩ، ﻭﺣﻲ ﻛﺮﺩ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻭﺣﻲ ﻛﺮﺩ. @mohabbat_allah
1_370433970.mp3
1.32M
تمام معارف در بحث توحید می باشد استاد صمدی آملی از مدرسین سطح عالی قم از شاگردان بزرگ علامه حسن زاده آملی @mohabbat_allah
نکته مهم درمورد سلسه مباحث گروه.m4a
5.45M
🔹نکته مهم در مورد سلسله مباحث گروه و کانال محبت الله @mohabbat_allah