eitaa logo
#محبت_الله
158 دنبال‌کننده
595 عکس
917 ویدیو
119 فایل
این کانال برای انتشار سوالات و پاسخ هایی هست که در گروه محبت الله توسط شما عزیزان مطرح می شود است . آیدی کانال لینک گروه https://eitaa.com/joinchat/2909339689C8d3e6a1347 ارتباط با ادمین @Hamidrezanajibi13_76
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶🔷نکته روز🔷🔶 👌از قصه گفتن برای فرزندانتان غافل نشوید ،تاثیر بسیار بشیار عجیبی بر عمق روح و روان آنها خواهد گذاشت. 👌مهر و محبت خداوند مهربان و اولیاء او را با هنرمندی خاصی در قالب داستان به اونها یاد بدهید. @mohabbat_allah
هدایت شده از #محبت_الله
به رسم ادب هرروز مدت کوتاهی صرف مناجات با اماممون میکنیم @mohabbat_allah
هدایت شده از #محبت_الله
107571_760.mp3
3.62M
به رسم ادب هرروز مدت کوتاهی صرف مناجات با اماممون میکنیم @mohabbat_allah
هدایت شده از #محبت_الله
توحید.mp3
1.32M
🔹استاد صمدی آملی از شاگردان بزرگ علامه حسن زاده آملی 🆔@mohabbat_allah
هدایت شده از #محبت_الله
636642175916544452.mp3
13.55M
🔹قرار روزانه تفسیر: 🔷سوره مبارکه حمد مفسر: 🔶امام خمینی رحمه الله ✔️قسمت سوم @mohabbat_allah
🔹ادله‌ی توحید 🔺 دلیل پنجم: 💠 «مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ وَ مَا كَانَ مَعَهُ مِنْ إِلَٰهٍ ۚ إِذًا لَذَهَبَ كُلُّ إِلَٰهٍ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلَا بَعْضُهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ¹»؛ ترجمه: خدا هرگز فرزندی برای خود انتخاب نکرده و معبود دیگری با او نیست؛ که اگر چنین می‌شد، هر یک از خدایان مخلوقات خود را تدبیر و اداره می‌کردند و بعضی بر بعضی دیگر برتری می‌جستند (و جهان هستی به تباهی کشیده می‌شد)؛ منزّه است خدا از آنچه آنان توصیف می‌کنند! ❇️ وجود خدا در آسمان و زمین به معنای تعلق قدرت او به آنهاست. ⛔️ حال اگر خدا، دو یا بیشتر باشند و هر کدام به خلق خود و آثار علم و قدرت خود بپردازد، هرگز اتحاد و برقراری عالم محقق نمی‌شود و نظم در ذرات و اجزای صغیر و کبیر هستی درست نمی‌شود؛ زیرا هر کدام در پی آثار خود است. ❌ و اگر کسی بگوید با همکاری یکدیگر عالم را اداره می‌کنند، می‌گوییم: لازمه‌اش نقص در علم و قدرت و حکمت است و این بر خداوند محال است. 🚫 و اگر بگوید علم و حکمت هر دو به یک چیز تعلق می‌گیرد و اختلافی ندارند، می‌گوییم: اگرهیچ اختلافی در علم و قدرت ندارند و همه‌ی صفات آنها یکی است، پس ذات آنها هم یکی است، پس وجود یکی از آنها لغو و بیهوده خواهد شد، پس نمی‌تواند خدا باشد. 📌 ۱. سوره مؤمنون، آیه ۹۱. 🆔 @mohabbat_allah
سلام مگر نمی گویند که هر چیزی آفریدگاری دارد، پس خالق خدا کیست؟ @mohabbat_allah
سلام ❇️ ابتدا باید دید این گفته که : (هر چیز و هر کسی خالق و علت پدید آورنده دارد) ، قاعده ای ، بدون ملاک است یا با ملاک ؟ از سوی دیگر آیا خداوند متعال این ملاک را دارد تا شامل این قاعده گردد یا خیر ؟ این قاعده که : ( هر موجود و معلولی ، علت میخواهد) ، با ملاک است ، نه بدون وملاک ؛ چنانکه حکیمان اسلامی ، بابی را در این خصوص مطرح و آنرا به ( ملاک احتیاج به علت) نامیده اند. تحلیل این مسئله به طور فشرده آن است که : اگر موضوع اصل علیت موجود به طور مطلق باشد ، معنایش این است که موجود - از آن جهت که موجود است - نیاز به علت دارد و لازمه اش این است که هر موجودی ، نیازمند به علت باشد ؛ ولی چنین مطلبی نه تنها بدیهی نیست ؛ بلکه دلیلی هم ندارد و بالاتر از که برهان بر خلاف آن است ؛ زیرا بر اساس براهینی که وجود خدای متعال را اثبات می‌کند ، موجود بی نیاز از علت هم وجود دارد . بنابراین موضوع این قاعده - که هر موجودی نیازمند به علت است - مقید است ، ن مطلق ؛ اماقید این موضوع چیست؟ حکمای اسلامی ، معتقدند قید موضوع قضیه مزبور ( ممکن ) است ؛ یعنی هر موجودی که ذاتا امکان عدم داشته باشد و فرض نبودن آن محال نباشد ، نیازمند به علت خواهد بود و حال آنکه خداوند متعال (واجب الوجود) است ، نه (ممکن الوجود) ؛ یعنی ، فرض نبود آن محال است و وجود برایش ضرورت دارد و عدم برای محال است . آنچه که نیازمند به علت است ، موجودی است که بود و نبود آن مساوی است و علت می‌آید و یک طرف را بر طرف دیگر غالب ساخته آن چیز را - مثلا -ً موجود می کند. چرا که آن شی به خودی خود ، نمی‌تواند موجود شود ، نه معدوم ، اما خداوند متعال (واجب الوجود) است و وجود برای او ضروری و حتمی است ، بنابراین اینکه گفته می‌شود : هر چیزی نیازمند به علت است ؛ مقصود هر چیز (ممکن الوجود) است ؛ نه هر وجودی تا شامل خداوند متعال - که واجب الوجود است - نیز می‌شود[۱] علاوه بر آنکه اگر فرض شود خداوند - که واجب الوجود است - باز علتی دارد که او را به وجود آورده است ، دچار تسلسلی باطل می شویم ؛ زیرا اگر یک سلسله از علل و معلولات خالق و مخلوقات را فرض کنیم - که در میان آنها واجب الوجودی بالذات نباشد که دیگر او علت خالقی نداشته باشد - آن سلسله به طور مجموع و هیچ یک از آحاد آن ، جداگانه وجوب پیدا نخواهد کرد و چون وجوب و ضرورت پیدا نمی کند ، وجود نیز نخواهند یافت ؛ زیرا هر معلولی آنگاه وجوب و سپس - بر حسب مرتبه - وجود پیدا می‌کند که امکان عدم به هیچ وجه در وی نباشد . اگر فرض کنیم وجود آن شی هزار و یک شرط دارد و اگر با نبودن هر یک از سلسله ، میبینیم وجوب وجود ندارد ؛ زیرا بدیهی است خود آن واحد - به دلیل آن که ممکن بالذات است - نمی تواند ایجاب کننده خود باشد ؛ و علتش نیز چنین است. پس تمام سلسله در مرحله امکان است ، نه در مرحله وجوب و حال آنکه تا به مرحله وجوب نرسد ، وجود نمی یابد ، تنها با وجود واجب الوجود بالذات در سلسله است که تمام امکانات عدم سدّ می‌شود. اما چون نظام هستی ، موجود است ، پس واجب است و چون واجب است ، پس واجب الوجود در رأس این نظام قرار گرفته و از ذات او است که وجوب وجود بر همه ممکنات فائض شده است.[۲] ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▫️پاورقی : ۱.سعیدی مهر ، محمد ، علم پیشین الهی و اختیار انسان ، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ، تهران ، چاپ اول ، مهر ماه ۱۳۷۵ ش. ۲. فصلنامه قبسات ، سال چهارم ، شماره چهارم ، زمستان ۱۳۷۸. @mohabbat_allah
نعره توحید.mp3
4.3M
🙏حجت الاسلام و مسلمین فروغی نعره ی توحید @mohabbat_allah
636642176152639781.mp3
13.31M
🔹قرار روزانه تفسیر: 🔷سوره مبارکه حمد مفسر: 🔶امام خمینی رحمه الله ✔️قسمت چهارم @mohabbat_allah