●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
#امامت #بحارالانوار #امام 📜معرفة الحجة(۱٠) ⬅️در باب سوم از «أبواب الآیات النازلة فیهم» از آیاتی بحث
#امامت #بحارالانوار #امام
📜معرفة الحجة(۱۱)
⬅️در باب چهارم از «أبواب الآیات النازلة فیهم» از آیاتی بحث خواهد شد که در آن از اهل بیت علیهم السلام به «آیات الله و بینات الله و کتاب الله» تعبیر شده است. علامه مجلسی(ره) نام باب را «أنهم علیهم السلام آیات الله و بیناته و کتابه» قرار داده است، در روایاتی نیز می بینیم گفته شده امیرالمومنین علیه السلام در ام الکتاب به «علیّ حکیم» ذکر شده است. آیاتی که علامه مجلسی در تفسیر آن روایاتی نقل می کند:
🔺اینکه اهل بیت علیهم السلام آیات الله هستند:
1⃣وَ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا صُمٌّ وَ بُکْمٌ فِی الظُّلُماتِ؛ و کسانی که آیات ما (اهل بیت) را تکذیب کردند در تاریکی های (کفر) کر و لالند./ انعام ۳۹ / که امام باقر علیه السلام فرمود: در بطن قرآن «آیاتنا» منظور اوصیاء است.
2⃣فَأُولئِکَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ بِما کانُوا بِآیاتِنا یَظْلِمُونَ؛ پس آنانند که به خود زیان زده اند چرا که به آیات ما (اهل بیت علیهم السلام) ستم کرده اند./ اعراف ۹
3⃣هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ؛ او کسی است که این کتاب را بر تو نازل کرد. که بخشی از آن، آیات محکم (اهل بیت) اند. که ام الکتاب می باشند./آل عمران ۷/ در روایتی امام صادق علیه السلام فرمود آیات محکمات هم ام الکتاب، امیرالمومنین و ائمه علیهم السلام اند.
✍علامه مجلسی (ره) در رابطه با این مسأله می نویسد: اینکه به امامان علیهم السّلام «آیات» اطلاق شده، به این جهت است که آنها علامتها و نشانههای بزرگ و واضح برای عظمت خدا و قدرت و علم و لطف و رحمت او هستند. (بحارالانوار ج ۲۳ ص ۲٠۷)
🔺اهل بیت علیهم السلام بیّنات (دلایل روشن و واضح) هستند
1⃣ذلِکَ بِأَنَّهُ کانَتْ تَأْتِیهِمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّناتِ؛ این بدفرجامی از آن روی بود که پیامبرانشان دلایل آشکار (بیّنات) برایشان میآوردند (ولی آنان کفر ورزیدند) /غافر ۲۲/ در روایتی امام کاظم علیه السلام فرمود: الْبَیِّنَاتُ هُمُ الْأَئِمَّةُ علیهم السلام.
🔺اهل بیت علیهم السلام کتاب الله بوده و از امیرالمومنین در ام الکتاب به «علیّ حکیم» یاد شده است:
1⃣آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ در سوره آل عمران آیه ۷ که گذشت.
2⃣وَ إِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتابِ لَدَیْنا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ؛ و او در در ام الکتاب نزد ما «علی حکیم» است/زخرف ۴/امام صادق علیه السلام فرمود: منظور امیرالمومنین است. صعصعه بن صوحان در خطاب به امیرالمومنین اینطور گفت: إِنَّکَ فِی کِتَابِ اللَّهِ لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ؛ همانا تو در کتاب الله علی حکیم هستی! در زیارت امیرالمومنین در روز غدیر نیز منقول است که بگویید: أَشْهَدُ أَنَّهُ اَلْإِمَامُ اَلْهَادِي اَلرَّشِيدُ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ اَلَّذِي ذَكَرْتَ فِي كِتَابِكَ فَإِنَّكَ قُلْتَ وَ قَوْلُكَ اَلْحَقُّ وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ اَلْكِتٰابِ لَدَيْنٰا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ؛ شهادت مىدهم كه او امام هدايتگر رشيد،امير مؤمنان است،كسى كه او را در قرآن ات يادآورى كردى و گفتار تو حق است و قطعا فرمودهاى:«به درستى كه او در ام الكتاب نزد ما على حكيم است.»
🆔 @mohadesin_marefat_110
🌹سلام علیکم و رحمة الله
✍بحمد الله الیوم اکثر کتب حدیثی شیعه در دسترس همگان با ترجمه فارسی است، اگر پول هم ندارید کتاب بخرید با گوشی بدون هیچ پول دادنی می توانید کتاب هایی مانند اصول کافی بخش کتاب الحجة آن را بخوانید.
🏴با توجه به نزدیک شدن لیلة القدر و شهادت حضرت امیر المومنین صلوات الله علیه، توصیه میکنم قبل از ورود به عبادت بی معرفت جاهلی این شب ها، کتاب کافی شیخ کلینی را برداشته و روایات «بَابٌ فِی شَأْنِ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ تَفْسِیرِهَا» را مطالعه کنید، یکی از دلایل محکمه برای امامت اهل بیت علیهم السلام همین سوره قدر است که حضرات فرمودند با مخالفین بوسیله سوره قدر مناظره کنید تا غالب شوید، لیلة القدر و سوره قدر موجب رعب و وحشت ابوبکر و عمر است بخاطر سرّ امامت که در آن قرار دارد، روایات این باب را از دست ندهید! معصوم علیه السلام فرمود: فضل انسانی که به سرّ امامت که در سوره قدر و لیلة القدر نهفته است ایمان بیاورد و تفسیر آن را بداند بر انسانی که اینطور نباشد، مانند فضل انسان بر حیوان است.
🆔 @mohadesin_marefat_110
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
برسانید خبر به عشاق علی...
بوی سجادهی خونین علی میآید..
🔰لیلة القدر دلیل بر امامت اهل بیت علیهم السلام (۱)
⬅️عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ: یَا مَعْشَرَ الشِّیعَةِ خَاصِمُوا بِسُورَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ تَفْلُجُوا فَوَ اللَّهِ إِنَّهَا لَحُجَّةُ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَلَی الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ إِنَّهَا لَسَیِّدَةُ دِینِکُمْ وَ إِنَّهَا لَغَایَةُ عِلْمِنَا.
💠امام محمد باقر عليه السلام فرمود: اى گروه شيعه: با سوره «انا انزلناه» (با اهل سنت) مخاصمه و مباحثه كنيد تا پيروز شويد، بخدا كه آن سوره پس از پيغمبر حجت خداى - تبارك و تعالى - است بر مردم و آن سوره سرور دين شماست (بزرگترين دليل مذهب شماست) و نهايت دانش ماست (زيرا كاشف از شب قدر است و در آن شب مكنونات علمى براى ما هويدا مىگردد).
📚الکافي ج ۱، ص ۲۴۹
🆔 @mohadesin_marefat_110
🔰لیلة القدر دلیل بر امامت اهل بیت علیهم السلام (۲)
⬅️عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ كَانَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَثِيراً مَا يَقُولُ : مَا اِجْتَمَعَ اَلتَّيْمِيُّ وَ اَلْعَدَوِيُّ عِنْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ هُوَ يَقْرَأُ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ بِتَخَشُّعٍ وَ بُكَاءٍ فَيَقُولاَنِ مَا أَشَدَّ رِقَّتَكَ لِهَذِهِ اَلسُّورَةِ فَيَقُولُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِمَا رَأَتْ عَيْنِي وَ وَعَى قَلْبِي وَ لِمَا يَرَى قَلْبُ هَذَا مِنْ بَعْدِي فَيَقُولاَنِ وَ مَا اَلَّذِي رَأَيْتَ وَ مَا اَلَّذِي يَرَى قَالَ فَيَكْتُبُ لَهُمَا فِي اَلتُّرَابِ «تَنَزَّلُ اَلْمَلاٰئِكَةُ وَ اَلرُّوحُ فِيهٰا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ» قَالَ ثُمَّ يَقُولُ هَلْ بَقِيَ شَيْءٌ بَعْدَ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «كُلِّ أَمْرٍ» فَيَقُولاَنِ لاَ فَيَقُولُ هَلْ تَعْلَمَانِ مَنِ اَلْمُنْزَلُ إِلَيْهِ بِذَلِكَ فَيَقُولاَنِ أَنْتَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ فَيَقُولُ نَعَمْ فَيَقُولُ هَلْ تَكُونُ لَيْلَةُ اَلْقَدْرِ مِنْ بَعْدِي فَيَقُولاَنِ نَعَمْ قَالَ فَيَقُولُ فَهَلْ يَنْزِلُ ذَلِكَ اَلْأَمْرُ فِيهَا فَيَقُولاَنِ نَعَمْ قَالَ فَيَقُولُ إِلَى مَنْ فَيَقُولاَنِ لاَ نَدْرِي فَيَأْخُذُ بِرَأْسِي وَ يَقُولُ إِنْ لَمْ تَدْرِيَا فَادْرِيَا هُوَ هَذَا مِنْ بَعْدِي قَالَ فَإِنْ كَانَا لَيَعْرِفَانِ تِلْكَ اَللَّيْلَةَ بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنْ شِدَّةِ مَا يُدَاخِلُهُمَا مِنَ اَلرُّعْبِ.
💠امیرالمومنین على عليه السلام بسیار ميفرمود كه: هر گاه تيمى و عدوى (ابو بكر و عمر) خدمت پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله بودند و آن حضرت سوره «انا انزلناه» را با خشوع و گريه تلاوت ميفرمود، ميگفتند: چقدر در اين سوره دلت ميسوزد، پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله ميفرمود: براى آنچه چشمم (فرشتگان را در شب قدر) ديده و دلم (بيان هر امر محكم را در آن شب) فهميده و نيز براى آنچه دل اين شخص (على عليه السلام) پس از من در مييابد آنها ميگفتند: مگر شما چه ديدهئى و او چه ميبيند؟ حضرت براى آنها روى خاك مينوشت « تَنَزَّلُ اَلْمَلاٰئِكَةُ وَ اَلرُّوحُ فِيهٰا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ »سپس مىفرمود: پس از اينكه خداى عز و جل فرمايد «هر امرى» ديگر چيزى باقى ميماند؟ ميگفتند: نه، ميفرمود: ميدانيد آنكه هر امرى بر او نازل مىشود كيست؟ ميگفتند: تو هستى اى رسول خدا! ميفرمود: آرى، اما شب قدر بعد از من هم ميباشد؟ ميگفتند: آرى، ميفرمود: در شبهاى قدر پس از من هم آن امر نازل مىشود؟ ميگفتند: آرى. ميفرمود: به چه كسى نازل مىشود؟ مىگفتند: نميدانيم، پيغمبر دست بر سر من ميگذاشت و ميفرمود: اگر نمىدانيد، بدانيد، آن شخص پس از من اين مرد است، سپس آن دو نفر شب قدر را بعد از رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله ميشناختند، بواسطه هراس و وحشت سختى كه در دل آنها مىافتاد.
📚الکافي ج ۱، ص ۲۴۹
🆔 @mohadesin_marefat_110
🔰لیلة القدر دلیل بر امامت اهل بیت علیهم السلام (۳)
⬅️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَقَدْ خَلَقَ اَللَّهُ جَلَّ ذِكْرُهُ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ أَوَّلَ مَا خَلَقَ اَلدُّنْيَا وَ لَقَدْ خَلَقَ فِيهَا أَوَّلَ نَبِيٍّ يَكُونُ وَ أَوَّلَ وَصِيٍّ يَكُونُ وَ لَقَدْ قَضَى أَنْ يَكُونَ فِي كُلِّ سَنَةٍ لَيْلَةٌ يَهْبِطُ فِيهَا بِتَفْسِيرِ اَلْأُمُورِ إِلَى مِثْلِهَا مِنَ اَلسَّنَةِ اَلْمُقْبِلَةِ مَنْ جَحَدَ ذَلِكَ فَقَدْ رَدَّ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِلْمَهُ لِأَنَّهُ لاَ يَقُومُ اَلْأَنْبِيَاءُ وَ اَلرُّسُلُ وَ اَلْمُحَدَّثُونَ إِلاَّ أَنْ تَكُونَ عَلَيْهِمْ حُجَّةٌ بِمَا يَأْتِيهِمْ فِي تِلْكَ اَللَّيْلَةِ مَعَ اَلْحُجَّةِ اَلَّتِي يَأْتِيهِمْ بِهَا جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قُلْتُ وَ اَلْمُحَدَّثُونَ أَيْضاً يَأْتِيهِمْ جَبْرَئِيلُ أَوْ غَيْرُهُ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ قَالَ أَمَّا اَلْأَنْبِيَاءُ وَ اَلرُّسُلُ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِمْ فَلاَ شَكَّ وَ لاَ بُدَّ لِمَنْ سِوَاهُمْ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ خُلِقَتْ فِيهِ اَلْأَرْضُ إِلَى آخِرِ فَنَاءِ اَلدُّنْيَا أَنْ تَكُونَ عَلَى أَهْلِ اَلْأَرْضِ حُجَّةٌ يَنْزِلُ ذَلِكَ فِي تِلْكَ اَللَّيْلَةِ إِلَى مَنْ أَحَبَّ مِنْ عِبَادِهِ وَ اَيْمُ اَللَّهِ لَقَدْ نَزَلَ اَلرُّوحُ وَ اَلْمَلاَئِكَةُ بِالْأَمْرِ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ عَلَى آدَمَ وَ اَيْمُ اَللَّهِ مَا مَاتَ آدَمُ إِلاَّ وَ لَهُ وَصِيٌّ وَ كُلُّ مَنْ بَعْدَ آدَمَ مِنَ اَلْأَنْبِيَاءِ قَدْ أَتَاهُ اَلْأَمْرُ فِيهَا وَ وَضَعَ لِوَصِيِّهِ مِنْ بَعْدِهِ وَ اَيْمُ اَللَّهِ إِنْ كَانَ اَلنَّبِيُّ لَيُؤْمَرُ فِيمَا يَأْتِيهِ مِنَ اَلْأَمْرِ فِي تِلْكَ اَللَّيْلَةِ مِنْ آدَمَ إِلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنْ أَوْصِ إِلَى فُلاَنٍ وَ لَقَدْ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كِتَابِهِ لِوُلاَةِ اَلْأَمْرِ مِنْ بَعْدِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَاصَّةً: «وَعَدَ اَللّٰهُ اَلَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي اَلْأَرْضِ كَمَا اِسْتَخْلَفَ اَلَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ » إِلَى قَوْلِهِ «فَأُولٰئِكَ هُمُ اَلْفٰاسِقُونَ » يَقُولُ أَسْتَخْلِفُكُمْ لِعِلْمِي وَ دِينِي وَ عِبَادَتِي بَعْدَ نَبِيِّكُمْ كَمَا اِسْتَخْلَفَ وُصَاةَ آدَمَ مِنْ بَعْدِهِ حَتَّى يَبْعَثَ اَلنَّبِيَّ اَلَّذِي يَلِيهِ: «يَعْبُدُونَنِي لاٰ يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً» يَقُولُ يَعْبُدُونَنِي بِإِيمَانٍ لاَ نَبِيَّ بَعْدَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَمَنْ قَالَ غَيْرَ ذَلِكَ «فَأُولٰئِكَ هُمُ اَلْفٰاسِقُونَ » فَقَدْ مَكَّنَ وُلاَةَ اَلْأَمْرِ بَعْدَ مُحَمَّدٍ بِالْعِلْمِ وَ نَحْنُ هُمْ فَاسْأَلُونَا فَإِنْ صَدَقْنَاكُمْ فَأَقِرُّوا وَ مَا أَنْتُمْ بِفَاعِلِينَ أَمَّا عِلْمُنَا فَظَاهِرٌ وَ أَمَّا إِبَّانُ أَجَلِنَا اَلَّذِي يَظْهَرُ فِيهِ اَلدِّينُ مِنَّا حَتَّى لاَ يَكُونَ بَيْنَ اَلنَّاسِ اِخْتِلاَفٌ فَإِنَّ لَهُ أَجَلاً مِنْ مَمَرِّ اَللَّيَالِي وَ اَلْأَيَّامِ إِذَا أَتَى ظَهَرَ وَ كَانَ اَلْأَمْرُ وَاحِداً وَ اَيْمُ اَللَّهِ لَقَدْ قُضِيَ اَلْأَمْرُ أَنْ لاَ يَكُونَ بَيْنَ اَلْمُؤْمِنِينَ اِخْتِلاَفٌ وَ لِذَلِكَ جَعَلَهُمْ شُهَدَاءَ عَلَى اَلنَّاسِ لِيَشْهَدَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَيْنَا وَ لِنَشْهَدَ عَلَى شِيعَتِنَا وَ لِتَشْهَدَ شِيعَتُنَا عَلَى اَلنَّاسِ أَبَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَكُونَ فِي حُكْمِهِ اِخْتِلاَفٌ أَوْ بَيْنَ أَهْلِ عِلْمِهِ تَنَاقُضٌ ثُمَّ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَضْلُ إِيمَانِ اَلْمُؤْمِنِ بِجُمْلَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ وَ بِتَفْسِيرِهَا عَلَى مَنْ لَيْسَ مِثْلَهُ فِي اَلْإِيمَانِ بِهَا كَفَضْلِ اَلْإِنْسَانِ عَلَى اَلْبَهَائِمِ وَ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَيَدْفَعُ بِالْمُؤْمِنِينَ بِهَا عَنِ اَلْجَاحِدِينَ لَهَا فِي اَلدُّنْيَا لِكَمَالِ عَذَابِ اَلْآخِرَةِ لِمَنْ عَلِمَ أَنَّهُ لاَ يَتُوبُ مِنْهُمْ مَا يَدْفَعُ بِالْمُجَاهِدِينَ عَنِ اَلْقَاعِدِينَ وَ لاَ أَعْلَمُ أَنَّ فِي هَذَا اَلزَّمَانِ جِهَاداً إِلاَّ اَلْحَجَّ وَ اَلْعُمْرَةَ وَ اَلْجِوَارَ.
⬇️ترجمه در پست بعدی❗️
🆔 @mohadesin_marefat_110
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
🔰لیلة القدر دلیل بر امامت اهل بیت علیهم السلام (۳) ⬅️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ
💠امام محمد باقر عليه السلام فرمود: خداى - جل ذكره - شب قدر را در ابتداى خلقت دنيا آفريد و در آن شب نخستين پيغمبر و نخستين وصيى كه بايد باشد (آدم و شيث را) آفريد [وجود آنها را مقدر ساخت] و حكم فرمود كه در هر سالى شبى باشد كه در آن شب تفسير و بيان امور تا چنان شبى در سال آينده فرود آيد، هر كه آن شب را انكار كند، علم خداى عز و جل را رد كرده، زيرا پيغمبران و رسولان و محدثان جز بوسيله حجتى كه درآن شب بآنها ميرسد با حجتى كه جبرئيل عليه السلام (در غير آن شب) براى آنها مىآورد، قائم نشوند و بپا نايستند (زيرا برنامه رهبرى خلق و علم بدون اختلاف را در آن شب بدست مىآورند) راوى گويد: عرض كردم: جبرئيل يا ملائكه ديگر نزد محدثان هم مىآيند؟ فرمود: اما نسبت به پيغمبران و رسولان صلّى اللّٰه عليهم كه شكى نيست و نسبت بغير ايشان، ناچار بايد از نخستين روز آفرينش زمين، تا پايان جهان حجتى براى اهل زمين بوده باشد كه خداى تعالى تفسير امور را درآن شب بر محبوبترين بندگانش نازل فرمايد. بخدا سوگند كه جبرئيل و ملائكه در شب قدر آن امر را براى آدم آوردند و بخدا سوگند كه آدم نمرد، جز اينكه براى او وصيى بود و براى همه پيغمبران پس از آدم امر خدا در شب قدر مىآمد، و براى وصى پس از او هم مقرر شد. بخدا سوگند كه هر پيغمبرى از آدم تا محمد صلّى اللّٰه عليه و آله در آن شب مأمور ميگشت كه بفلان كس وصيت كند (شخصى را وصى خود كند). و خداى عز و جل در قرآنش نسبت بخصوص واليان امر بعد از محمد صلّى اللّٰه عليه و آله فرمايد: «خدا بكسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند، وعده كرده كه در اين سرزمين جانشينشان كند، چنان كه پيشينيان ايشان را جانشين كرد. تا آنجا كه فرمايد آنان فاسق اند. معنای آیه این است که شما را پس از پيغمبرتان جانشين علم و دين و عبادت خود كنم، چنان كه اوصياء آدم عليه السلام پس از او جانشين ميشدند تا پيغمبر بعد مبعوث ميگشت «مرا عبادت كنند و چيزى را با من شريك نسازند» يعنى مرا عبادت كنند با ايمان باينكه پيغمبرى بعد از محمد صلّى اللّٰه عليه و آله نيست، كسانى كه جز اين گويند «خودشان گنهپيشگانند» خدا هم واليان امر را بعد از محمد در علم استقرار بخشيد و ما هستيم آن واليان. پس از ما بپرسيد، اگر بشما راست گفتيم، اعتراف كنيد - ولى شما اعتراف نخواهيد كرد - اما علم ما ظاهر و واضح است و اما وقت و زمانى كه دين خدا بوسيله ما در آن ظاهر گردد بطورى كه ميان مردم هيچ گونه اختلافى نباشد، آن را مدتى است كه با گذشت شبانه روزها سپرى شود، و چون وقتش رسد آشكار گردد و امر يكى شود (اختلاف از ميان مردم رخت بر بندد). بخدا سوگند كه فرمان خدا جارى شده كه ميان مؤمنين اختلافى نباشد و بهمين جهت ايشان را گواه مردم قرار داده است، بدين ترتيب كه محمد صلّى اللّٰه عليه و آله گواه ما باشد و ما گواه شيعيان خود و شيعيان ما گواه مردم ديگر خداى - عز و جل - هرگز نخواسته كه در حكم او اختلافى باشد و ميان اهل علمش تناقضى وجود داشته باشد، سپس امام عليه السلام فرمود: برترى مؤمنى كه « إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ» »را با تفسيرش باور كند، بر كسى كه در ايمانش بآن سوره چون او نيست، مانند برترى انسانست بر چهار پايان و خداى - عز و جل - بوسيله مؤمنان بآن سوره از منكرين آن در دنيا برميدارد، آنچه را (يعنى تسلط كفار را بر مسلمين) كه بوسيله جهادكنندگان، از خانه نشستگان بر ميدارد، تا عذاب آنهائى كه خدا ميداند از انكار خود توبه نميكنند، در آخرت كامل باشد و من در اين زمان جهادى جز حج و عمره و همسايگى خوب سراغ ندارم.
📚الکافي ج ۱، ص ۲۵۰
🆔 @mohadesin_marefat_110
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
📜👥مذاکره علم برترین عمل در لیلة القدر
🔺شیخ صدوق رحمة الله علیه (الامالی ص ۶۴۹ در اعمال شب ۲۱ و ۲۳ می نویسد: من أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل.
✔️هر کس این دو شب را با مذاکره علمی احیا کند آن افضل است.
🟢بعضی از بزرگواران حفظهم الله اینطور بیان کردند که این سخن شیخ صدوق رحمة الله علیه روایت نیست و برای ما نمی تواند حجت باشد بلکه اجتهاد اوست که برای خود او حجت است.
✍اقول:
🔹قبول داریم که روایتی به این لفظ وارد نشده است، ولی شیخ صدوق (ره) اجلّ از آنست که بدون مشاهده روایتی چنین سخنی آن هم در مسأله عبادات به این صراحت بگوید که افضل اعمال این دو شب مذاکره علمی است! جدا از اینکه شیخ صدوق (ره) این سخن را در جواب افرادی فرموده که از او درخواست کرده بودند بصورت موجز دین و مذهب امامیه را بیان کند.
🔹روایات بسیاری در رجحان مذاکره علم بر دیگر اعمال و عبادات (از قبیل نماز و دعا و...) وارد شده است که به چند مورد اشاره می کنیم: ۱. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ساعتی نشستن نزد عالم و مذاكرۀ علم كردن نزد خدا محبوبتر است از يك صد هزار ركعت نماز و يك صد هزار تسبيح، و از ده هزار اسبى كه در اختيار مجاهدان بگذارد كه در راه خدا جهاد كنند. (إرشاد القلوب ج ۱، ص ۱۹۰) ۲. در روایتی دیگر رسول خدا با ابوذر فرمود: نشستن ساعتى نزد مذاكره علم محبوب تر است نزد خدا از قيام هزار شب كه نماز كند در هر شب هزار ركعت و از هزار جهاد و تلاوت کل قرآن! و مذاکره علم بهتر است از عبادت يك سال كه روز آن را روزه باشی و شب آن را قیام کنی. (جامع الأخبار ج ۱، ص ۳۷) ۳. در روایتی دیگر فرمود: دری از علم که انسان آن را یاد بگیرد بهتر است برای او از هزار رکعت نماز نافله که بخواند.(تنبيه الخواطر ج ۲، ص ۱۱۹) ۴. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: طلب علم افضل از عبادت است. (بحار الأنوار ج ۶۶، ص ۷۳) ۵. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: حضور در مجلس عالم افضل از هزار تشييع جنازه و هزار عيادت بيمار و شب زنده دارى هزار شب و روزه گرفتن هزار روز و هزار حج مستحب و هزار جهاد مستحب است. (روضة الواعظین ج ۱، ص ۱۲) ۶. امام باقر علیه السلام فرمود: ساعتی مذاکره علم بهتر از عبادت یک شب است. (الإختصاص ص ۲۴۵) ۷. رسول خدا صلی الله علیه و آله در رابطه با دو مجلسی که در یکی عبادت می کردند و در یکی مذاکره علم بود، فرمود: مجلسی که در آن مذاکره علم می شود از مجلس عبادت و دعاء افضل است. (منیة المرید ص ۱۰۶)
🔹علاوه بر روایاتی که بیان شد، توجه به روایاتی که فرمودند عمل و عبادت بر غیر علم و فقه قبول نیست یا ثواب کمی دارد و متعبد جاهل را مذمت کردند و عالم را بر عابد تفضیل دادند و تفکر در امر الهی را بر هر عبادتی ترجیح دادند و در کنار بسیاری از عبادات از قبیل تلاوت قرآن فرمودند باید تدبر علمی نیز باشد و فرمودند: هیچ خیری در عبادتی که همراه آن تفقه علمی نباشد نیست و هیچ خیری در قرائت قرآن زمانی که همراه با تدبر نباشد نیست. (الکافي ج ۱، ص ۳۶)
@Talabeh_nevesht110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰رسول الله صلی الله علیه و آله به امیرالمومنین فرمود:
⬅️يَا عَلِيُّ إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا خَرَجَ يَجْتَمِعُ إِلَيْهِ ثَلاَثُمِائَةٍ وَ ثَلاَثَةَ عَشَرَ رَجُلاً عَدَدَ رِجَالِ بَدْرٍ فَإِذَا كَانَ وَقْتُ خُرُوجِهِ يَكُونُ لَهُ سَيْفٌ مَغْمُودٌ نَادَاهُ اَلسَّيْفُ قُمْ يَا وَلِيَّ اَللَّهِ فَاقْتُلْ أَعْدَاءَ اَللَّهِ.
💠چون قائم ما خروج کند با او ۳۱۳ نفر خواهد بود به همان عدد که در جنگ بدر بود، وقتی زمان خروجش رسید شمشیرش که در غلاف است او را ندا دهد: برخیز ای ولی خدا! دشمنان او را بکش!
📚کفاية الأثر في النص على الأئمة الإثنی عشر ج ۱، ص ۲۶۶
🆔 @mohadesin_marefat_110
🔰نوزدهم ماه رمضان ضربت خوردن امیرالمومنین و عروج عیسی علیهما السّلام
🥀🍂حضرت امام صادق علیه السّلام فرمود:
⭕️إِنَّهُ أُصِیبَ لَیْلَةَ تِسْعَ عَشْرَةَ مِنْ رَمَضَانَ وَ هِیَ اللَّیْلَةُ الَّتِی رُفِعَ فِیهَا عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ علیه السلام.
💠حضرت امیرالمومنین در شب نوزدهم ماه رمضان ضربت خورد، یعنی همان شبی که عیسی بن مریم علیه السلام در آن عروج کرد و به سوی آسمان برده شد.
📚بحارالانوار ج ۹۴ ص ۲ ح ۲
📌نکته: در برخی روایات شب بیست و یکم زمان عروج حضرت عیسی علیه السّلام معرفی شده است، والله العالم.
🆔 @mohadesin_marefat_110
🔰طواف ملائکه دور ائمه اطهار علیهم السّلام در شب قدر
🌹🍃حضرت امام محمّد باقر صلوات الله علیه به ابو المهاجر فرمود:
⭕️یَا أَبَا الْمُهَاجِرِ لَا یَخْفَی عَلَیْنَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ إِنَّ الْمَلَائِکَةَ یَطُوفُونَ بِنَا فِیهَا.
💠ای ابو المهاجر! شب قدر بر ما اهل بیت پوشیده و مخفی نیست، فرشتگان در این شب گرداگرد ما میچرخند و طواف می کنند.
📚بحارالانوار ج ۹۴ ص ۱۲ ح ۱۹
🌹🍃در روایتی دیگر به امام محمّد باقر علیه السّلام گفتند آیا شب قدر را می شناسید؟ امام در پاسخ فرمود:
⭕️کَیْفَ لَا نَعْرِفُ وَ الْمَلَائِکَةُ یَطُوفُونَ بِنَا بِهَا.
💠چگونه نشناسیم، در حالی که فرشتگان در آن شب گرداگرد ما حلقه میزنند و طواف می کنند.
📚بحارالانوار ج ۹۴ ص ۱۴ ح ۲۳
🌹🍃در روایتی دیگر نیز فرموده شده است:
⭕️عَنْ أَبِی الْهُذَیْلِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: یَا أَبَا الْهُذَیْلِ أَمَا لَا یَخْفَی عَلَیْنَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ إِنَّ الْمَلَائِکَةَ یُطِیفُونَنَا فِیهَا.
💠ابو هذیل از امام باقر علیه السلام روایت میکند که فرمود: ای ابو هذیل! آگاه باش که شب قدر از ما پنهان و مخفی نیست. فرشتگان در آن شب گرداگرد ما میچرخند و طواف می کنند.
📚بحارالانوار ج ۹۴ ص ۲۳ ح ۵۲
🆔 @mohadesin_marefat_110
🔰معنای " لیلة القدر " چیست؟
🌹💐حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله به امیر مومنان علی علیه السّلام فرمود:
⭕️یَا عَلِیُّ أَ تَدْرِی مَا مَعْنَی لَیْلَةِ الْقَدْرِ فَقُلْتُ لَا یَا رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی قَدَّرَ فِیهَا مَا هُوَ کَائِنٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ فَکَانَ فِیمَا قَدَّرَ عَزَّ وَ جَلَّ وَلَایَتُکَ وَ وَلَایَةُ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِکَ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ.
💠ای علی! میدانی لیلة القدر به چه معناست؟ عرض کردم: خیر ای رسول خدا! حضرت فرمود: خداوند تبارک و تعالی در آن شب، تقدیر و سرنوشت تمام موجودات را تا روز قیامت مقدر میکند و در آنچه خدای عزّ و جلّ مقدر فرموده، ولایت تو و ولایت امامان از نژاد تو، تا روز قیامت نیز هست.
📚بحارالانوار ج ۹۴ ص ۱۸ ح ۳۸
🌹💐در روایتی دیگر نیز بیان شده است که در شب قدر ولایت امیرالمومین علیه السّلام نازل و مقدر شد:
⭕️عَنِ الْفَضْلِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ: ذُکِرَ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ قَالَ مَا أَبْیَنَ فَضْلَهَا عَلَی السُّوَرِ قَالَ قُلْتُ وَ أَیُّ شَیْ ءٍ فَضْلُهَا قَالَ نَزَلَتْ وَلَایَةُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فِیهَا قُلْتُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ الَّتِی نُرَجِّیهَا فِی شَهْرِ رَمَضَانَ قَالَ نَعَمْ هِیَ لَیْلَةٌ قُدِّرَتْ فِیهَا السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ قُدِّرَتْ وَلَایَةُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فِیهَا.
💠فضل بن عثمان گوید: در محضر امام صادق علیه السلام آیه «إنّا أنزلناهُ فی لیلةِ القدر» تلاوت شد، حضرت فرمود: چه واضح است برتری این سوره بر سایر سوره ها. گوید: عرضه داشتم: برتری آن در چیست؟ فرمود: ولایت امیر المؤمنین علیه السلام در آن شب نازل شده است. عرض کردم: در شب قدری که ما در ماه رمضان امید درک آن را داریم؟ فرمود: آری. شبی که در آن، آسمانها و زمین مقدّر شده و ولایت امیر المؤمنین علیه السّلام در آن مقدَّر و معیّن شده است.
📚بحارالانوار ج ۹۴ ص ۱۸ ح ۳۹
🆔 @mohadesin_marefat_110
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
📜 #التفسیر_الروائی #سورة_قریش 🔵از امام باقر یا امام صادق (علیها السلام) نقل است سوره قریش و سوره فی
📜 #التفسیر_الروائی #سورة_الفیل
🔵حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: چون فرمانروای حبشه به قصد ویران کردن کعبه با فیل رهسپار شد، آنان به شتری برخوردند که از برای عبد المطّلب بود و آن را به زور با خود بردند. عبد المطّلب رو سوی فرمانروای آنان گذاشت تا از او بخواهد شترش را به او بازگردانند. عبد المطّلب از او اجازه ورود طلبید و او به وی اجازه داد. به فرمانروا گفتند: این مرد، سرور - یا بزرگ- قریش است و مردی خردمند و جوانمرد است. از این رو او عبد المطّلب را گرامی داشت و به نزدیک خود فراخواند. سپس به ترجمان خود گفت: از او بپرس چه میخواهی. عبد المطّلب گفت: یاران تو به شتری برخوردند که از برای من است و آن را به زور با خود بردند. دوست دارم که آن را به من بازگردانی. فرمانروا از این که او درخواست پس گرفتن شترش را کرد، شگفت زده شد و گفت: این همان کسی است که پنداشتید بزرگ قریش است و از خردش یاد کردید؟ هیچ از من نخواست تا از خانه ای که پرستش گاه اوست چشم بپوشم، بدانید که اگر از من میخواست تا از این کار درگذرم، بدون شک چنین میکردم. ترجمان، عبد المطّلب را از سخن پادشاه آگاه ساخت و عبد المطّلب به او گفت: این خانه صاحبی دارد که از آن مراقبت میکند، من تنها از تو خواستم که شترم را به من بازگردانی؛ چرا که به آن نیاز دارم. پس پادشاه فرمان داد تا شترش را به او بازگردانند. عبد المطّلب رفت و در اطراف حرم فیل پادشاه را دید. به او گفت: ای محمود! فیل سرش را تکان داد. گفت: آیا میدانی تو را برای چه آورده اند؟ فیل با سرش گفت: نه. گفت: تو را آورده اند تا خانه پروردگارت را ویران کنی، آیا تو چنین می کنی؟ فیل با سرش گفت: نه. عبد المطّلب بازگشت و آنان فیل را آوردند تا وارد حرمش کنند. چون فیل به نزدیک حرم رسید، از ورود به حرم امتناع کرد. او را زدند، امّا باز هم از ورود به حرم امتناع کرد. او را در سرتاسر اطراف حرم چرخاندند امّا از هیچ راهی وارد نشد. در آن دم خداوند - که یادش بلند مرتبه و با شکوه باد - پرندگانی چون پرستو که سنگهایی به اندازه عدس بر منقار داشتند، بر آنها فرستاد و آن پرندگان بر فراز سر آن مردان درآمدند و سنگها را بر سر آنان ریختند و هر سنگ از پشت آنان بیرون آمد، آن چنان که هیچ یک از آنان برجا نماند، جز یک تن که گریخت و شروع کرد آن چه را که دیده بود برای مردم بازگفت. به ناگاه یکی از آن پرندگان بر سرش پدیدار شد و او سر بلند کرد و گفت: این یکی از آن پرندگان است. آن پرنده آمد تا این که بالای سر او رسید و سپس سنگی بر سرش انداخت و آن سنگ از پشتش بیرون آمد و جان داد.
📚کافی، ج ۴، ص ۲۱۶، ح ۲
🔵امام صادق علیه السلام از اجدادش علیهم السلام نقل می کند: وقتی ابرهة بن صَبّاح، پادشاه حبشه بر آن شد که خانه خدا را ویران کند، سپاه حبشه، پیش تر به راه افتاد و به غارت پرداخت و گلّه ای را که از برای عبد المطّلب بن هاشم بود، ربود. عبد المطّلب نزد پادشاه رفت و اجازه ورود طلبید. او که در سایه بانی از دیبا بر تخت خود نشسته بود، به عبد المطّلب اجازه ورود داد. عبد المطّلب به ابرهه سلام کرد و او سلامش را پاسخ گفت. چون ابرهه در روی عبد المطّلب نگریست، خوبی و خوبرویی و خوش اندامی وی در دلش نشست. به او گفت: آیا پدرانت نیز همچون این زیبایی و نوری را که در تو میبینم، داشته اند؟ گفت: بله ای پادشاه! همه پدران من این زیبایی و نور و تابناکی را داشته اند. ابرهه گفت: پس شما در بزرگی و شرف، سرآمد پادشاهان هستید و سزاست که تو سرور قوم خویش باشی. سپس او را در کنار خود بر تختش نشاند و به نگاهبان فیل تنومندش، که فیلی سفید و عظیم الجثّه بود و دو عاج آراسته به گونههای درّ و جواهر داشت و مایه فخر پادشاه حبشه بر پادشاهان زمین بود، گفت: فیل را برایم بیاور. فیلبان، فیل را که با زیورهای بسیار، آراسته بود، نزد پادشاه آورد. چون فیل با چهره عبد المطّلب روبرو شد، پیش رویش به سجده افتاد، حال آن که در برابر پادشاه سجده نمی کرد. خداوند زبان فیل را به عربی گشود و فیل به عبد المطّلب سلام کرد. چون پادشاه این بدید، از عبد المطّلب هراسان شد و گمان کرد که او جادوگر است. از این رو فرمان داد تا فیل را به جایگاهش بازگردانند.
📚امالی شیخ طوسی، ج ۱، ص ۷۸
🆔 @mohadesin_marefat_110
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
🌼 #احادیث_رمضانی 💞 ❣ #کلامکم_نور 🍁 🌙آداب روزه دار (۱) 1⃣روزه ات را انکار نکن! 💠حضرت امام صادق علی
🌼 #احادیث_رمضانی 💞
❣ #کلامکم_نور 🍁
🌙آداب روزه دار
2⃣استعمال عطر
💠حسن بن راشد گويد: امام صادق عليه السّلام همواره به هنگام روزهدارى خود را عطرآگين مى نمود و مى فرمود: عطر تحفۀ روزهدار است.
📜عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ قَالَ: كَانَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِذَا صَامَ تَطَيَّبَ بِالطِّيبِ وَ يَقُولُ اَلطِّيبُ تُحْفَةُ اَلصَّائِمِ.
📒الکافي ج ۴، ص ۱۱۳
🆔 @mohadesin_marefat_110
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
🔰لیلة القدر دلیل بر امامت اهل بیت علیهم السلام (۳) ⬅️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ
🔰لیلة القدر دلیل بر امامت اهل علیهم السلام (۴)
💠حضرت امام باقر علیه السلام به الیاس نبی فرمود: شيعيان ما اگر بمخالفين ما (اهل سنت) بگويند: خداى عز و جل بپيغمبرش ميفرمايد، ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم - تا آخر سوره-(كه معنى آيات اينست: تو چه دانى كه شب قدر چيست؟، شب قدر از هزار ماه بهتر است، در شب قدر فرشتگان و جبرئيل باجازه پروردگار خود، براى هر مطلبى نازل شوند و تا دميدن صبح آنچه نازل مىشود سلام است [براى هر مطلب سلامتى تا سپيده دم نازل شوند]. آيا رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله چيزى ميدانست كه در آن شب نداند و در غير آن شب هم جبرئيل عليه السلام براى او نياورد؟(يعنى آيا پيغمبر علمى از غير طريق وحى هم داشت؟) مخالفين خواهند گفت: نه، بآنها بگو: آيا آنچه را پيغمبر ميدانست، جايگزينى براى اظهارش داشت؟(يعنى چارهئى داشت كه دعوتش را تبليغ نكند؟) خواهند گفت: نه، بآنها بگو: آيا در آنچه پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله از علم خداى - عز ذكره - اظهار ميكند (و بمردم ميگويد،) اختلافى هست؟ اگر گويند: نه، بايشان بگو: پس كسى كه بر مسند حكم خدا نشسته و در حكمش اختلاف ميباشد (مانند اجتهادات متناقص اهل سنت) آيا مخالفت پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله كرده است؟ خواهند گفت: آرى، و اگر بگويند: نه، سخن اول خود را باطل كردهاند (كه گفتند: علم پيغمبر تنها از طريق وحى و مأخوذ از علم بىاختلاف خداست). سپس بآنها اين آيه را تذكر بده(۷ سوره ۳)«تأويل قرآن را جز خدا و راسخين در علم نميدانند» اگر بگويند: راسخين در علم چه كسانند؟ بگو: كسى كه در علمش اختلاف نيست، اگر بگويند: او كيست؟ بگو: پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله داراى اين علم بود، ولى آيا پيغمبر علم خود را تبليغ كرد يا نه؟ اگر بگويند: تبليغ كرد، بگو: آيا پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله وفات كرد، جانشين پس از او، آن علم بىاختلاف را ميدانست؟ اگر بگويند: نه، بگو: جانشين پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله (مثل خود پيغمبر از جانب خدا) مؤيد است و نيز پيغمبر جانشين خود نكند، جز كسى را كه بحكم او حكم كند و در همه چيز مانند او باشد، جز منصب نبوت و اگر پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله كسى را جانشين علم خود معين نكند، كسانى را كه در پشت پدرانند و پس از او بدنيا مىآيند ضايع كرده (و بدون رهبر دينى گذاشته) است.(پس از تمهيد اين مقدمات، چنين نتيجه ميگيريم كه جانشين پيغمبر بايد مثل خود او عالم بتأويل قرآن و مصون از خطا و اشتباه بوده، اختلاف در حكم و فتوى نداشته باشد و مؤيد از طرف خدا باشد. اگر بتو بگويند: علم پيغمبر تنها از قرآن بود (و از راه ديگرى در شب قدر برايش علمى پيدا نميشد) تو بآنها بگو:(همان قرآن در سوره ۴۴ فرمايد)«حم قسم باين كتاب روشن كه ما آن را در شبى مبارك نازل كردهايم، ما بيم دهندهايم (سپس ميفرمايد: در آن شب هر امر محكم و درستى فيصل داده شود، فرمانيست از جانب ما، همانا ما فرستنده رسولانيم» اين آيه دلالت دارد كه علم پيغمبر و جانشينانش در شبهاى قدر زياد مىشود، زيرا فيصل دادن هر امر محكم بآنها ابلاغ مىشود) اگر بتو بگويند: خداى عز و جل اين امر را جز بسوى پيغمبر نفرستد، تو بگو: آيا اين امر محكم كه فيصل داده مىشود و بتوسط فرشتگان و جبرئيل فرود مىآيد آنها از آسمانى بآسمانى نزول كنند يا از آسمان بزمين؟ اگر گويند: تنها از آسمانى بآسمانى نزول كنند، (درست نيست) زيرا در آسمان كسى نيست كه از اطاعت بمعصيت گرايد (و فيصل دادن در مورد گناه و طغيان و اختلافست) و اگر بگويند: از آسمان بزمين آيند و اهل زمين بفيصل دادن احتياج زيادى دارند، تو بگو: پس ايشان چارهئى جز اين دارند كه سيد و بزرگترى داشته باشند و نزدش محاكمه كنند؟. اگر گويند: خليفه وقت حاكم ايشانست، تو بگو(۲۵۶ - بقره)«خدا سرپرست كسانى است كه ايمان آوردند، ايشان را از تاريكيها بسوى نور برد - تا آنجا كه فرمايد-: در دوزخ جاودانند» بجانم قسم كه در زمين و آسمان، سرپرستى از طرف خداى - عز ذكره - نيست، جز اينكه مؤيد است و كسى كه تأييد شود خطا نكند و در روى زمين دشمنى براى خدا نباشد، جز اينكه بىياور باشد و هر كه بىياور باشد، بحق نرسد همچنان كه لازمست از آسمان براى مردم زمين فرمان و قانون نازل شود، لازمست حاكمى هم باشد. اگر گويند: آن حاكم را نميشناسيم، بآنها بگو. هر چه خواهيد بگوئيد، خداى عز و جل نخواسته است كه بندگان را بعد از محمد صلّى اللّٰه عليه و آله بدون حجت گذارد.
📚الکافي ج ۱، ص ۲۴۲
🆔 @mohadesin_marefat_110
یعقوب.mp3
11.88M
ای غم لر آشناسی💔
ای وای بابام علی وای
بابا عجب یاتیبسان😭باشیندا یاره بابا
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
📜 #التفسیر_الروائی #سورة_الفیل 🔵حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: چون فرمانروای حبشه به قصد وی
📜 #التفسیر_الروائی #سورة_الهمزة
«وَیْلٌ لِّکُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ (۱) الَّذِی جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُ (۲) یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ (۳) کَلَّا لَیُنبَذَنَّ فِی الْحُطَمَةِ (۴) وَمَا أَدْرَاکَ مَا الْحُطَمَةُ (۵) نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ (۶) الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَی الْأَفْئِدَةِ (۷) إِنَّهَا عَلَیْهِم مُّؤْصَدَةٌ (۸) فِی عَمَدٍ مُّمَدَّدَةٍ (۹) » [وای بر هر بدگوی عیبجویی * که مالی گرد آورد و برشمردش * پندارد که مالش او را جاوید کرده * ولی نه قطعاً در آتش خردکننده فرو افکنده خواهد شد * و تو چه دانی که آن آتش خردکننده چیست؟ * آتش افروخته خدا (یی) است * (آتشی) که به دلها میرسد * و (آتشی که) در ستونهایی دراز آنان را در میان فرامی گیرد * در ستونهای کشیده و طولانی ]
🔵حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: هر که «وَیْلٌ لِّکُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ» را در نمازهای واجب خود بخواند، خداوند فقر را از او دور میکند و برایش روزی فراهم میآورد و مرگ ناگوار را از او دفع میکند.
📚ثواب الأعمال، ص ۱۵۵
🔵سلیمان دیلمی به حضرت امام جعفر صادق علیه السلام گفت: معنای کلام خداوند عزّ و جلّ: «وَیْلٌ لِّکُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ» چیست؟ ایشان فرمود: کسانی که در حقّ خاندان حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم بد گفتند و از ایشان عیب جویی کردند و در جایگاهی نشستند که خاندان حضرت محمّد - که سلام و درود خدا بر ایشان باد - برای آن مقام سزاوارتر از آنها بودند.
📚تأویل الآیات، ج ۲، ص ۸۵۴، ح ۱
🔵محدث جلیل القدر علی بن ابراهیم قمی در تفسیر این سوره نقل می کند: این فرموده خدای تبارک و تعالی: «وَیْلٌ لِّکُلِّ هُمَزَةٍ» یعنی کسی که به مردم بهتان میزند و فقیران را حقیر میپندارد «لُّمَزَةٍ» کسی است که زمانی که فقیر و گدایی را میبیند، سر و گردن می گرداند و خشمگین میشود. اما این فرموده خدای متعال: «الَّذِی جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُ» مالی را فراهم آورد و در گوشه ای نهاد. سپس فرمود: «یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ» میپندارد که مالش او را جاوید میکند و پایدارش میدارد. اما این فرموده خدای متعال: «کَلَّا لَیُنبَذَنَّ فِی الْحُطَمَةِ» حطمة، آتشی است که هر چیزی را خرد می کند. سپس فرمود: «وَمَا أَدْرَاکَ» ای محمّد! «مَا الْحُطَمَةُ، نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ، الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَی الْأَفْئِدَةِ» آتشی که بر دلها شعله ور میشود؛ ابوذر غِفاری - که خداوند از او راضی و خشنود باد - گفت: به متکبّران نوید دهید که بر سینه هایشان داغ می گذارند و پشت هایشان را بر زمین میکشند. اما این فرموده خدای متعال: «إِنَّهَا عَلَیْهِم مُّؤْصَدَةٌ» بر آنان فرو بسته شده است. سپس فرمود: «فِی عَمَدٍ مُّمَدَّدَةٍ» وقتی ستونهایی بلند، آنان را در میان گیرد، به خدا سوگند پوستهایشان را میخورد.
📚تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۴۳
🆔 @mohadesin_marefat_110
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
🌼 #احادیث_رمضانی 💞 ❣ #کلامکم_نور 🍁 🌙آداب روزه دار 2⃣استعمال عطر 💠حسن بن راشد گويد: امام صادق علي
🌼 #احادیث_رمضانی 💞
❣ #کلامکم_نور 🍁
🌙آداب روزه دار
3⃣استحباب قیلوله کردن برای روزه دار
💠حسن بن صدقه گويد: امام كاظم عليه السّلام فرمود: خواب قيلوله (پيش از ظهر) كنيد، زيرا خدا به روزهدار در هنگام خوابش غذا و آب مىخوراند.
📜عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ صَدَقَةَ قَالَ قَالَ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : قِيلُوا فَإِنَّ اَللَّهَ يُطْعِمُ اَلصَّائِمَ وَ يَسْقِيهِ فِي مَنَامِهِ .
📒وسائل الشیعة ج ۱۰، ص ۱۳۶ (أَبْوَابُ آدَابِ اَلصَّائِمِ / بَابُ اِسْتِحْبَابِ اَلْقَيْلُولَةِ لِلصَّائِمِ)
🆔 @mohadesin_marefat_110
هدایت شده از سلطان الماي
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علي راح..💔🥺
#ياعلي
ıllıllı قناة سلطان الماي ıllıllı
https://eitaa.com/soltanalmay
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
❇️نحوست روز سیزدهم هر ماه (۱)
🔺صاحب جواهر الکلام در «بيان الأيام الميمونة والمنحوسة من الشهر» می نویسد:
🔹اما من حيث الشهر فعن الصادق عليهالسلام « اتق الخروج إلى السفر يوم الثالث من الشهر والرابع منه ، والحادي والعشرين منه والخامس والعشرين منه » وكان أمير المؤمنين عليهالسلام يكره ان يسافر الرجل أو يتزوج والقمر في المحاق ، ولعل ما عد الرابع لأنها من السبعة المشهورة بالنحوسة للسفر وغيره المروي فيها عن أمير المؤمنين عليهالسلام المسماة بالكوامل ، وهي الثالث ، والخامس ، والثالث عشر ، والسادس عشر ، والحادي والعشرون ، والرابع والعشرون ، والخامس والعشرون.
✔️مسافرت و تزویج در «کوامل» هر ماه که هفت روز می باشند مکروه است: سوم و پنچم و سیزدهم و شانزدهم و بیست و یکم و بیست و چهارم و بیست و پنچم.
📚نام کتاب : جواهر الكلام نویسنده : النجفي الجواهري، الشيخ محمد حسن جلد : 18 صفحه : 153
@Talabeh_nevesht110