📜 #اجنه_در_روایات (۵)
💠تقیه از اجنه جاسوس و خبر چین/دشمنان اهل بیت علیهم السلام از اجنه
➖عَنْ قَبِيصَةَ بْنِ يَزِيدَ اَلْجُعْفِيِّ قَالَ : دَخَلْتُ عَلَى اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ عِنْدَهُ اَلْبَوْسُ بْنُ أَبِي اَلدَّوْسِ وَ اِبْنُ ظَبْيَانَ وَ اَلْقَاسِمُ [عَبْدُ اَلرَّحْمَنِ] اَلصَّيْرَفِيُّ فَسَلَّمْتُ وَ جَلَسْتُ وَ قُلْتُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَدْ أَتَيْتُكَ مُسْتَفِيداً قَالَ سَلْ وَ أَوْجِزْ قُلْتُ أَيْنَ كُنْتُمْ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ اَللَّهُ سَمَاءً مَبْنِيَّةً وَ أَرْضاً مَدْحِيَّةً وَ طَوْداً أَوْ ظُلْمَةً وَ نُوراً قَالَ يَا قَبِيصَةُ لِمَ سَأَلْتَنَا عَنْ هَذَا اَلْحَدِيثِ فِي مِثْلِ هَذَا اَلْوَقْتِ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ حُبَّنَا قَدِ اُكْتُتِمَ وَ بُغْضَنَا قَدْ فَشَا وَ أَنَّ لَنَا أَعْدَاءً مِنَ اَلْجِنِّ يُخْرِجُونَ حَدِيثَنَا إِلَى أَعْدَائِنَا مِنَ اَلْإِنْسِ وَ أَنَّ اَلْحِيطَانَ لَهَا آذَانٌ كَآذَانِ اَلنَّاسِ.
🔻قبیصه جعفی گوید: بر امام صادق جعفربن محمد علیه السلام وارد شدم در حالی که البوس بن ابی الدروس و ابن ظبیان و القاسم بن الصیرفی در نزد ایشان بودند. سلام کردم و نشستم و گفتم: یا بن رسول اللَّه شما کجا بودید پیش از آنکه خدا آسمان ساخته و زمین گسترده و ظلمت یا نور را بیافریند؟ فرمود: ای قبیصه! چرا از من در مورد این سخن و در این وقت سوال پرسیدی؟ مگر نمی دانی که دوستی ما پنهان شده و دشمنی با ما فاش شده است و ما دشمنانی از جنیان داریم که سخن ما را به گوش دشمنان ما از جنس انسان میرسانند، دیوارها گوشهایی مانند گوش های انسانها دارند.
📚تفسير فرات الکوفي ج ۱، ص ۵۵۲
🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 #اجنه_در_روایات (۶)
💠خدمت گذاران سلیمان (ع) از اجنه/سلیمان مُرده بود ولی اجنه نمی دانستند
➖عَنِ اَلْوَلِيدِ بْنِ صَبِيحٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْحَى إِلَى سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّ آيَةَ مَوْتِكَ أَنَّ شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ بَيْتِ اَلْمَقْدِسِ يُقَالُ لَهَا اَلْخُرْنُوبَةُ قَالَ فَنَظَرَ سُلَيْمَانُ يَوْماً فَإِذَا اَلشَّجَرَةُ اَلْخُرْنُوبَةُ قَدْ طَلَعَتْ مِنْ بَيْتِ اَلْمَقْدِسِ فَقَالَ لَهَا مَا اِسْمُكِ قَالَتِ اَلْخُرْنُوبَةُ قَالَ فَوَلَّى سُلَيْمَانُ مُدْبِراً إِلَى مِحْرَابِهِ فَقَامَ فِيهِ مُتَّكِئاً عَلَى عَصَاهُ فَقُبِضَ رُوحُهُ مِنْ سَاعَتِهِ قَالَ فَجَعَلَتِ اَلْجِنُّ وَ اَلْإِنْسُ يَخْدُمُونَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي أَمْرِهِ كَمَا كَانُوا وَ هُمْ يَظُنُّونَ أَنَّهُ حَيٌّ لَمْ يَمُتْ يَغْدُونَ وَ يَرُوحُونَ وَ هُوَ قَائِمٌ ثَابِتٌ حَتَّى دَبَّتِ اَلْأَرَضَةُ مِنْ عَصَاهُ فَأَكَلَتْ مِنْسَأَتَهُ فَانْكَسَرَتْ وَ خَرَّ سُلَيْمَانُ إِلَى اَلْأَرْضِ أَ فَلاَ تَسْمَعُ لِقَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَلَمّٰا خَرَّ تَبَيَّنَتِ اَلْجِنُّ أَنْ لَوْ كٰانُوا يَعْلَمُونَ اَلْغَيْبَ مٰا لَبِثُوا فِي اَلْعَذٰابِ اَلْمُهِينِ » .
🔻وليد بن صبيح از امام صادق عليه السّلام روايت كند كه خداى عز و جل به سليمان بن داود عليه السّلام وحى فرمود: كه نشانۀ مرگ تو بيرون آمدن درختى است در بيت المقدس كه بدان «خرنوبة» گويند، روزى سليمان متوجه شد كه درخت «خرنوبة» بيرون آمده از آن پرسيد: چه نام دارى؟ گفت: «خرنوبة»!. سليمان بسوى محراب خود برگشت و در همان جا تكيه بعصا ايستاد، و در همان ساعت قبض روحش شد، پس جن و انس همچنان خدمت او را ميكردند و كوشش در انجام كارش داشتند چنانچه پيش از آن چنان بودند و گمان ميكردند كه او زنده است و نمرده و هر صبح و شام ميديدند كه او ايستاده و پابرجا است تا اينكه موريانه در عصا پيدا شد و آن را خورد و در نتيجه عصا بشكست و سليمان بروى زمين درافتاد، آيا نشنيدهاى گفتار خداى عز و جل را:«و چون برو درافتاد بر جنيان روشن شد كه اگر غيب ميدانستند در رنج خفت انگيز نميماندند»(سوره سبا آيۀ ۱۴).
📚الکافي ج ۸، ص ۱۴۴
🔹هدف از نقل روایت این بود که به این نکته متذکر شویم اجنه نیز ممکن است فریب بخورند و عالم به غیب نیستند.
🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 #اجنه_در_روایات (۷)
💠جن هایی در شکل و صورت انسان/کمک اجنه مومن به مومنین از انس
➖عَنْ فُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ نَفَراً مِنَ اَلْمُسْلِمِينَ خَرَجُوا إِلَى سَفَرٍ لَهُمْ فَضَلُّوا اَلطَّرِيقَ فَأَصَابَهُمْ عَطَشٌ شَدِيدٌ فَتَكَفَّنُوا وَ لَزِمُوا أُصُولَ اَلشَّجَرِ فَجَاءَهُمْ شَيْخٌ وَ عَلَيْهِ ثِيَابٌ بِيضٌ فَقَالَ قُومُوا فَلاَ بَأْسَ عَلَيْكُمْ فَهَذَا اَلْمَاءُ فَقَامُوا وَ شَرِبُوا وَ اِرْتَوَوْا فَقَالُوا مَنْ أَنْتَ يَرْحَمُكَ اَللَّهُ فَقَالَ أَنَا مِنَ اَلْجِنِّ اَلَّذِينَ بَايَعُوا رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ اَلْمُؤْمِنُ أَخُو اَلْمُؤْمِنِ عَيْنُهُ وَ دَلِيلُهُ فَلَمْ تَكُونُوا تَضَيَّعُوا بِحَضْرَتِي .
🔻امام باقر عليه السّلام فرمود: جماعتى از مسلمين به سفرى رفتند و راه را گم كردند تا بسيار تشنه شدند، كفن پوشيدند و خود را بريشههاى درخت (كه اندك رطوبتى داشت) چسبانيدند. پير مردى سفيد پوش نزد آنها آمد و گفت، برخيزيد، باكى بر شما نيست. اين آب است، آنها برخاستند و آشاميدند و سيرآب گشتند، سپس گفتند: كيستى تو - خدايت رحمت كند-؟ گفت: من از طايفه جنى هستم كه با رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله بيعت كردند، من از رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله شنيدم كه فرمود: مؤمن برادر مؤمن است، چشم او و راهنماى او است. پس شما نبايد در محضر من تباه گرديد.
📚الکافي ج ۲، ص ۱۶۷
🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 #اجنه_در_روایات (۸)
💠صالح و ابا الصالح جنی که گم شدگان در راه را کمک می کند
➖عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ یَزِیدَ قَالَ: ضَلَلْنَا سَنَةً مِنَ السِّنِینَ وَ نَحْنُ فِی طَرِیقِ مَکَّةَ فَأَقَمْنَا ثَلَاثَةَ أَیَّامِ نَطْلُبُ الطَّرِیقَ فَلَمْ نَجِدْهُ فَلَمَّا أَنْ کَانَ فِی الْیَوْمِ الثَّالِثِ وَ قَدْ نَفِدَ مَا کَانَ مَعَنَا مِنَ الْمَاءِ عَمَدْنَا إِلَی مَا کَانَ مَعَنَا مِنْ ثِیَابِ الْإِحْرَامِ وَ مِنَ الْحَنُوطِ فَتَحَنَّطْنَا وَ تَکَفَّنَّا بِإِزَارِ إِحْرَامِنَا فَقَامَ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِنَا فَنَادَی یَا صَالِحُ یَا أَبَا الْحَسَنِ فَأَجَابَهُ مُجِیبٌ مِنْ بُعْدٍ فَقُلْنَا لَهُ مَنْ أَنْتَ یَرْحَمُکَ اللَّهُ فَقَالَ أَنَا مِنَ النَّفَرِ الَّذِی قَالَ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ وَ إِذْ صَرَفْنا إِلَیْکَ نَفَراً مِنَ الْجِنِّ یَسْتَمِعُونَ الْقُرْآنَ إِلَی آخِرِ الْآیَةِ وَ لَمْ یَبْقَ مِنْهُمْ غَیْرِی فَأَنَا مُرْشِدُ الضَّالِّ إِلَی الطَّرِیقِ قَالَ فَلَمْ نَزَلْ نَتَّبِعُ الصَّوْتَ حَتَّی خَرَجْنَا إِلَی الطَّرِیقِ.
🔻عمر بن یزید گفت: یک سال در راه مکّه گم شدیم و تا سه روز به جستجوی راه پرداختیم و نیافتیم وقتی به روز سوم رسیدیم، آب ما به پایان رسید با جامه احرام کفن پوشیده و حنوط نمودیم و مردی از یاران ما برخاست و فریاد زد: یا صالح یا ابا الحسن و یکی از دور به او پاسخ داد، به او گفتیم: تو کیستی خدایت رحمت کند؟ گفت از آن چند تن که خدا در قرآنش فرموده « وَ إِذْ صَرَفْنَا إِلَیْکَ نَفَرًا مِّنَ الْجِنّ ِ یَسْتَمِعُونَ الْقُرْءَانَ » -. احقاف / ۲۹ - { و چون تنی چند از جنّ را به سوی تو روانه کردیم که قرآن را بشنوند} تا آخر آیه- از آنها جز من کسی نمانده و من راهنمای گمشدگان هستم در راه، گفت: پیوسته دنبال صدا رفتیم تا به راه رسیدیم.
📚المحاسن ص ۳۷۹ و ۳۸۰
➖عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِذَا ضَلَلْتَ فِي اَلطَّرِيقِ فَنَادِ يَا صَالِحُ وَ يَا بَا صَالِحٍ أَرْشِدَانَا إِلَى اَلطَّرِيقِ رَحِمَكُمَا اَللَّهُ قَالَ عُبَيْدُ اَللَّهِ فَأَصَابَنَا ذَلِكَ فَأَمَرْنَا بَعْضَ مَنْ مَعَنَا أَنْ يَتَنَحَّى وَ يُنَادِيَ كَذَلِكَ قَالَ فَتَنَحَّى فَنَادَى ثُمَّ أَتَانَا فَأَخْبَرَنَا أَنَّهُ سَمِعَ صَوْتاً يُرَدُّ دَقِيقاً يَقُولُ اَلطَّرِيقَ يَمْنَةً أَوْ قَالَ يَسْرَةً فَوَجَدْنَاهُ كَمَا قَالَ وَ حَدَّثَنِي بِهِ أَبِي أَنَّهُمْ حَادُوا عَنِ اَلطَّرِيقِ بِالْبَادِيَةِ فَفَعَلْنَا ذَلِكَ فَأَرْشَدُونَا وَ قَالَ صَاحِبُنَا سَمِعْتُ صَوْتاً رَقِيقاً يَقُولُ اَلطَّرِيقَ يَمْنَةً فَمَا سِرْنَا إِلاَّ قَلِيلاً حَتَّى عَارَضْنَا اَلطَّرِيقَ .
🔻امام صادق علیه السّلام فرمود: چون راه را گم کردی فریاد بزن: « یا صالح یا با صالح ارشدونا الی الطریق رحمکم الله» یعنی ای صالح ای ابا صالح ما را به سوی راه هدایت کنید خدا رحمت کند، عبید اللَّه راوی حدیث گفت: ما به آن گرفتار شدیم و به یکی از همراهان فرمان دادیم که دور شود و آن گونه فریاد زند، گفت: دور شد و فریاد زد و سپس نزد ما آمد و خبر داد که صدای دور و آهسته ای شنیده که میگفته: راه سمت راست است یا گفت سمت چپ است و راه را در آن سو که گفته بود یافتیم. و پدرم به من باز گفت که آنان در بیابان از راه منحرف شدند و چنین کردیم و ما را راهنمایی کردندو همراه ما گفت: صدای آهسته ای شنیدم که میگفت: راه سمت راست است، و ما فقط کمی راه رفتیم تا اینکه به راه برخوردیم.
📚المحاسن ص ۳۶۲ و ۳۶۳
🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 #اجنه_در_روایات (۹)
💠اجنه و خوردن استخوان و سرگین حیوانات
➖مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ بَابَوَیْهِ قَالَ: لَا یَجُوزُ الِاسْتِنْجَاءُ بِالرَّوْثِ وَ الْعَظْمِ لِأَنَّ وَفْدَ الْجِنِّ جَاءُوا إِلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَقَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ مَتِّعْنَا فَأَعْطَاهُمُ الرَّوْثَ وَ الْعَظْمَ فَلِذَلِکَ لَا یَنْبَغِی أَنْ یُسْتَنْجَی بِهِمَا.
🔻شیخ صدوق ره گوید: جایز نیست با سرگین و استخوان استنجاء کرد، چون گروهی از جنیان نزد رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلم آمدند و گفتند: یا رسول اللَّه ما را بهره مند ساز، و حضرت سرگین و استخوان را به آنها داد و از این رو شایسته نیست که با آنها استنجاء کرد.
📚من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۳۰
➖عَنْ لَيْثٍ اَلْمُرَادِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ اِسْتِنْجَاءِ اَلرَّجُلِ بِالْعَظْمِ أَوِ اَلْبَعَرِ أَوِ اَلْعُودِ قَالَ «أَمَّا اَلْعَظْمُ وَ اَلرَّوْثُ فَطَعَامُ اَلْجِنِّ وَ ذَلِكَ مِمَّا اِشْتَرَطُوا عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ » فَقَالَ «لاَ يَصْلُحُ بِشَيْءٍ مِنْ ذَلِكَ» .
🔻لیث مرادی گوید: از امام جعفر صادق علیه السّلام درباره کسی با استخوان یا پشکل یا چوب استنجاء کند، پرسیدم، فرمود: استخوان و سرگین خوراک اجنه اند که با رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله قرار داد کردند، و با هیچ کدام شایسته نیست.
📚تهذيب الأحکام ج ۱، ص ۳۵۴
➖عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْهَيْثَمِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: صَنَعَ لَنَا أَبُو حَمْزَةَ طَعَاماً وَ نَحْنُ جَمَاعَةٌ فَلَمَّا حَضَرْنَا رَأَى رَجُلاً يَنْهَكُ عَظْماً فَصَاحَ بِهِ فَقَالَ لاَ تَفْعَلْ فَإِنِّي سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ يَقُولُ لاَ تَنْهَكُوا اَلْعِظَامَ فَإِنَّ فِيهَا لِلْجِنِّ نَصِيباً وَ إِنْ فَعَلْتُمْ ذَهَبَ مِنَ اَلْبَيْتِ مَا هُوَ خَيْرٌ مِنْ ذَلِك.
🔻هيثم گويد: ابو حمزه براى گروهى از ما غذايى تهيّه نمود، هنگامى كه كنار سفره حاضر شديم، ابو حمزه ديد يكى از حاضران استخوان را پاك مىكند و مىخورد فرياد زد و گفت: استخوانها را پاك نكن؛ زيرا از امام سجّاد عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود: استخوانها را پاك نكنيد؛ چرا كه در آن براى جنيان سهمى است و اگر چنين كنيد چيزى از خانه شما خواهد رفت كه بهتر از آن (استخوان) است.
📚الکافي ج ۶، ص ۳۲۲
🆔 @mohadesin_marefat_110
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
🟤نفوذ و تأثیر شیعه در حکومت (۵)
✅علی بن یقطین (ره) وزیر شیعه مذهب هارون نارشید
🔺بعد از اینکه بیان کردیم سنت الهی در حکومت های باطل بر این بوده که یکی از اولیای خود را در آن حکومت نفوذ دهد، به شرح حال علی بن یقطین که از اصحاب و شیعیان امام کاظم علیه السلام است می پردازیم.
🔺علی بن یقطین و پدرش یقطین از جمله شیعیانی بودند که در حکومت بنی عباس صاحب منصب بودند و شیخ طوسی(ره) در رابطه با یقطین می فرماید: یقطین دائما در نزد سفاح و منصور عباسی خدمت می کرد و با این حال قائل به تشیع و امامت بود و فرزندش نیز مانند خودش بود و اموال حکومت را به امام صادق علیه السلام می فرستاد. (الفهرست للطوسی ص ۳۹)در روایات می بینیم که امام کاظم علیه السلام برای علی بن یقطین بهشت را تضمین می کند به این شرط که اگر شیعه ای از شیعیان اهل بیت علیهم السلام نیازی داشت و به تو روی آورد اکرامش کنی. (اختیار معرفة الرجال ج ۱، ص ۴۳۳)
🔺بر اساس بعضی روایات علی بن یقطین از منصبی که داشت در اذیت بود و قلباً هیچ رضایتی به قبول منصب از طاغوت زمان نداشت و چندین بار در صدد این بود که از فضای حکومت خارج شود و در روایتی به امام کاظم علیه السلام نامه نوشت و گفت قلبم از ادامه دادن وزیری هارون و انجام دادن کار های او به تنگ آمده و خواهانم اذن دهید تا انصراف دهم و فرار کنم و جایی مخفی شوم! امام در جواب نامه اش فرمود: ای علی بن یقطین! خدا را دوستانی است که بوسیله آنان از مومنین دفع بلاء می کند و تو از آنان هستی! به تو اجازه خارج شدن از انجام اعمال حکومتی نمی دهم و باید در حکومت بمانی! ما به تو علاقه داريم و شغل تو در دربار هارون سبب عزت و سربلندى برادران شیعه تو است شايد خداوند بوسيله تو يک ناراحتى را رفع كند و يا آتش كينه مخالفين را نسبت به دوستان خود بوسيله تو خاموش كند. ای على! كفاره خدمت تو در دربار سلطان همان نيكى بر برادران دينى است.(قرب الإسناد ج ۱، ص ۳۰۵، اختیار معرفة الرجال ج ۱، ص ۴۳، بحار الأنوار ج ۴۸، ص ۱۳۶)
🔺بی شک این نفوذ علی بن یقطین (ره) در دستگاه بنی عباس برای شیعه بسیار سود داشت، برای مثال در روایتی می بینیم که علی بن یقطین بعد از گرفتن منصب حکومتی در دستگاه بنی عباس، خراج و مالیات را از شیعیان در ظاهر می گرفت و پنهانی به آنان بر می گرداند.(الکافي ج ۵، ص ۱۱۰)
🔺خود علی بن یقطین نهایت تقیه را داشت تا معلوم نشود که شیعه است و به امر ائمه هدی علیهم السلام داخل در دستگاه بنی عباس شده است، بطوری که مدتی مجبور شد به دستور امام کاظم علیه السلام به شکل اهل سنت وضوء بگیرد، از آنجا که برخی سعایت کرده بودند و به هارون گفته بودند که این علی بن یقطین از شیعیان رافضی است! امام کاظم علیه السلام که به علم الهی این مسأله را فهمید به علی بن یقطین دستور داد مدتی وضوی اهل سنت بگیرد حتی اگر در خلوت و تنهایی باشد، که بالاخره روزی هارون نارشید پنهانی او را دید می زد که دید کاملا مانند اهل سنت وضوء می گیرد! هارون که این صحنه را دید شکی هم که به علی بن یقطین داشت از بین رفت و علی بن یقطین را صدا زد و گفت: ای علی! دروغ گفته است آن کسی که گفته تو از رافضیان هستی! بعد از این ماجرا اعتماد هارون به او قوت پیدا کرد و امام علیه السلام به ابن یقطین دستور داد از این به بعد همان وضوء شیعه را که امر خداست، بگیر! دیگر خطر رفع شد. (الإرشاد ج ۲، ص ۲۲۷)
@Talabeh_nevesht110
❣🌙تفسیر روایی سوره هایی که در ماه مبارک رمضان بیان شد:
📜سوره مبارکه ناس 🌸🍃
📜سوره مبارکه فلق 🌼💐
📜سوره مبارکه توحید 🌹🍂
📜سوره مبارکه مسد 💐🌿
📜سوره مبارکه نصر 🌹🌼
📜سوره مبارکه کافرون 🌹🍃
📜سوره مبارکه کوثر 🌸🌺
📜سوره مبارکه ماعون 🌼🌹
📜سوره مبارکه قریش 🌺🌻
📜سوره مبارکه فیل 🌹🌷
📜سوره مبارکه همزه 🌼💐
📜سوره مبارکه قدر 🌸🍃
🆔 @mohadesin_marefat_110
✅🙏ممنونم از بزرگواری که زحمت کشیدند و این پست را درست کرده و برای دسترسی آسان اعضاء، لطف کردند.
هدایت شده از کانال مداحی کربلایی حسین ستوده
4_5798829152433869811.mp3
6.31M
قسم روی لب ارمنیا...
#شور
🎥کربلایی حسین ستوده
#پیشنهاد_دانلود💯✅
#کربلایی_حسین_ستوده
#اللھمعجللولیڪالفرج
🔸بروزترینکانال کربلایی حسین ستوده בر ایتـا🔸
https://eitaa.com/joinchat/2859467280C516e588e5d
📜 #اجنه_در_روایات (۱٠)
💠منع شدن اجنه از استراق سمع با بعثت رسول خدا صلی الله علیه و آله
➖عَنِ الرِّضَا عَنْ أَبِیهِ علیهم السلام قَالَ: إِنَّ الْجِنَّ کَانُوا یَسْتَرِقُونَ السَّمْعَ قَبْلَ مَبْعَثِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله فَمُنِعَتْ فِی أَوَانِ رِسَالَتِهِ بِالرُّجُومِ وَ انْفِضَاضِ النُّجُومِ وَ بُطْلَانِ الْکَهَنَةِ وَ السَّحَرَةِ.
🔻امام کاظم علیه السّلام فرمود: جنیان پیش از بعثت پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلم استراق سمع میکردند (اخبار غیبی آسمانی را جاسوسی کرده و گوش دادند) و در آغاز رسالتش با سنگسار شدن و پرتاب تیرهای شهاب و باطل شدن کهانت و سحر منع شدند.
📚قرب الاسناد ص ۱۳۳
🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 #اجنه_در_روایات (۱۱)
💠نگه داشتن حیواناتی برای مشغول کردن اجنه
➖عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ علیهما السلام قَالَ: کَانُوا یُحِبُّونَ أَنْ یَکُونَ فِی الْبَیْتِ الشَّیْ ءُ الدَّاجِنُ مِثْلُ الْحَمَامِ أَوِ الدَّجَاجِ أَوِ الْعَنَاقِ لِیَعْبَثَ بِهِ صِبْیَانُ الْجِنِّ وَ لَا یَعْبَثُونَ بِصِبْیَانِهِمْ.
🔻از امام باقر علیه السّلام که دوست داشتند در خانه حیوان خانگی مانند کبوتر، مرغ یا بزغاله باشد تا کودکان جنیان با آنها بازی کنند و با کودکانشان بازی نکنند.
📚قرب الاسناد ص ۴۵
➖قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَکْثِرُوا مِنَ الدَّوَاجِنِ فِی بُیُوتِکُمْ تَتَشَاغَلْ بِهَا عَنْ صِبْیَانِکُمْ.
🔻رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: در خانه هایتان زیاد کبوتر و مرغ و پرنده داشته باشید تا به وسیله آنها شیاطین جنی سرگرم باشند و دست از کودکان شما بردارند.
📚طب الائمه ص ۱۱۷
➖عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لَيْسَ مِنْ بَيْتِ نَبِيٍّ إِلاَّ وَ فِيهِ حَمَامٌ لِأَنَّ سُفَهَاءَ اَلْجِنِّ يَعْبَثُونَ بِصِبْيَانِ اَلْبَيْتِ فَإِذَا كَانَ فِيهِ حَمَامٌ عَبَثُوا بِالْحَمَامِ وَ تَرَكُوا اَلنَّاسَ.
🔻امام صادق عليه السّلام:خانه هيچ پيامبرى نيست مگر اينكه در آن كبوتر باشد.زيرا جنهاى نادان با كودكان خانه بازى مىكنند و اگر در آن خانه كبوتر باشد،با كبوتر سرگرم مىشوند و آدمى را رها مىكنند.
📚مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۱۳۱
➖قَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : لاَ تَسُبُّوا اَلدِّيكَ فَإِنَّهُ صَدِيقِي وَ أَنَا صَدِيقُهُ وَ عَدُوُّهُ عَدُوِّي وَ اَلَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ لَوْ يَعْلَمُ بَنُو آدَمَ مَا فِي قَتَرَتِهِ لاَشْتَرَوْا رِيشَهُ وَ لَحْمَهُ بِالذَّهَبِ وَ اَلْفِضَّةِ وَ إِنَّهُ يَطْرُدُ مَذْمُومَةً مِنَ اَلْجِنِّ.
🔻پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: خروس را دشنام ندهيد كه او دوست من و من دوست او هستم و دشمن او دشمن من است و قسم به آنكه مرا به حق برانگيخت،اگر بنى آدم، آنچه را كه در خروس نهفته است (فايدههاى آن را) مىدانستند،پر و گوشت آن را با طلا و نقره مىخريدند. خروس جنهاى بد را دفع مىكند.
📚مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۱۳۰
🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 #اجنه_در_روایات (۱۲)
💠پیشگویی و اخبار غیبی کاهنان به کمک شیاطین جنی
⛔️اگر کسی را دیدید که از گذشته یا آینده و برخی امور پنهانی شما خبر می دهد! فوراً فریب او را نخورید! فکر نکنید که او مردی ربّانی و الهی است! چه بسا از شیاطین جنی کمک می گیرد!
➖عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ فِیمَا سَأَلَ الزِّنْدِیقُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: فَمِنْ أَیْنَ یصل [أَصْلُ] الْکِهَانَةِ وَ مِنْ أَیْنَ یُخْبَرُ النَّاسُ بِمَا یَحْدُثُ قَالَ إِنَّ الْکِهَانَةَ کَانَتْ فِی الْجَاهِلِیَّةِ فِی کُلِّ حِینِ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ کَانَ الْکَاهِنُ بِمَنْزِلَةِ الْحَاکِمِ یَحْتَکِمُونَ إِلَیْهِ فِیمَا یَشْتَبِهُ عَلَیْهِمْ مِنَ الْأُمُورِ بَیْنَهُمْ فَیُخْبِرُهُمْ بِأَشْیَاءَ تَحْدُثُ وَ ذَلِکَ فِی وُجُوهٍ شَتَّی مِنْ فِرَاسَةِ الْعَیْنِ وَ ذَکَاءِ الْقَلْبِ وَ وَسْوَسَةِ النَّفْسِ وَ فِطْنَةِ الرُّوحِ مَعَ قَذْفٍ فِی قَلْبِهِ لِأَنَّ مَا یَحْدُثُ فِی الْأَرْضِ مِنَ الْحَوَادِثِ الظَّاهِرَةِ فَذَلِکَ یَعْلَمُ الشَّیْطَانُ وَ یُؤَدِّیهِ إِلَی الْکَاهِنِ وَ یُخْبِرُهُ بِمَا یَحْدُثُ فِی الْمَنَازِلِ وَ الْأَطْرَافِ وَ أَمَّا أَخْبَارُ السَّمَاءِ فَإِنَّ الشَّیَاطِینَ کَانَتْ تَقْعُدُ مَقَاعِدَ اسْتِرَاقِ السَّمْعِ إِذْ ذَاکَ وَ هِیَ لَا تَحْجُبُ وَ لَا تُرْجَمُ بِالنُّجُومِ وَ إِنَّمَا مُنِعَتْ مِنِ اسْتِرَاقِ السَّمْعِ لِئَلَّا یَقَعَ فِی الْأَرْضِ سَبَبٌ یُشَاکِلُ الْوَحْیَ مِنْ خَبَرِ السَّمَاءِ وَ لُبِّسَ عَلَی أَهْلِ الْأَرْضِ مَا جَاءَهُمْ عَنِ اللَّهِ لِإِثْبَاتِ الْحُجَّةِ وَ نَفْیِ الشَّبَهِ وَ کَانَ الشَّیْطَانُ یَسْتَرِقُ الْکَلِمَةَ الْوَاحِدَةَ مِنْ خَبَرِ السَّمَاءِ بِمَا یَحْدُثُ مِنَ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ فَیَخْتَطِفُهَا ثُمَّ یَهْبِطُ بِهَا إِلَی الْأَرْضِ فَیَقْذِفُهَا إِلَی الْکَاهِنِ فَإِذَا قَدْ زَادَ کَلِمَاتٍ مِنْ عِنْدِهِ فَیَخْتَلِطُ الْحَقُّ بِالْبَاطِلِ فَمَا أَصَابَ الْکَاهِنُ مِنْ خَبَرٍ مِمَّا کَانَ یُخْبِرُ بِهِ فَهُوَ مَا أَدَّاهُ إِلَیْهِ شَیْطَانُهُ مِمَّا سَمِعَهُ وَ مَا أَخْطَأَ فِیهِ فَهُوَ مِنْ بَاطِلِ مَا زَادَ فِیهِ فَمُذْ مُنِعَتِ الشَّیَاطِینُ عَنِ اسْتِرَاقِ السَّمْعِ انْقَطَعَتِ الْکِهَانَةُ وَ الْیَوْمَ إِنَّمَا تُؤَدِّی الشَّیَاطِینُ إِلَی کُهَّانِهَا أَخْبَاراً لِلنَّاسِ مِمَّا یَتَحَدَّثُونَ بِهِ وَ مَا یُحَدِّثُونَهُ وَ الشَّیَاطِینُ تُؤَدِّی إِلَی الشَّیَاطِینِ مَا یَحْدُثُ فِی الْبُعْدِ مِنَ الْحَوَادِثِ مِنْ سَارِقٍ سَرَقَ وَ مَنْ قَاتِلٍ قَتَلَ وَ مِنْ غَائِبٍ غَابَ وَ هُمْ بِمَنْزِلَةِ النَّاسِ أَیْضاً صَدُوقٌ وَ کَذُوبٌ.
🔻هشام بن حکم در پرسشهای زندیق از امام جعفر صادق علیه السلام روایت میکند که: از امام پرسید: از کجا کهانت میشود و از کجا مردم پیشگوئی کنند؟ فرمود: کهانت در جاهلیت بود و در فترت پیغمبران، کاهن به جای قاضی بود و هر چه بر مردم اشتباه میشد به وی مراجعه میکردند و او برایشان پیشگوئی میکرد، و این امر به چند سبب بود، مانند فراسَت در دید، هوش در دل، وسوسه خاطر، زیرکی روح، و یا آنچه در دلش افکنده میشد، زیرا آنچه از حوادث آشکار در زمین پدید آید، شیطان از آن خبر دارد و آن را به کاهن میرساند و از آنچه در منازل و اطراف آن واقع شود به او گزارش دهد. و اما اخبار آسمانی را شیاطین در آن روزگار استراق سمع میکردند و پرده ای در کار نبود و با ستارهها تیرباران نمی شدند، و همانا از استراق سمع باز داشته شدند تا در زمین وسیله ای مانند وحی نباشد و بر مردم زمین اشتباهی رخ ندهد، در آنچه از طرف خدا برای اثبات حجت و نفی شبهه میآید. و شیطان یک کلمه از اخبار آسمانی، درباره آنچه خدا در خلقش پدید میآورد، را میدزدید و آن را میگرفت و به زمین فرو میآورد و به دل کاهن میافکند، و او هم سخنانی به آن میافزود و حق را با ناحق در میآمیخت، لذا هر پیشگوئی کاهن که درست بود، همان چیزی بود که شیطان شنیده بود و به او رسانده بود، و آنچه خطا بود خودش افزوده بود، و از آن روز که شیاطین از استراق السمع منع شدند، کهانت بر افتاد. و امروزه شیاطین به کاهنان خود از گفتگوهای مردم و از کارهای آنان گزارش میدهند، و شیاطین حوادث دور دست را به هم میرسانند که کی دزدی کرده و کی کشته و کی نهان شده و مانند مردم راستگو دارند و دروغگو.
📚الاحتجاج ج ۲ ص ۲۱۸
🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 #اجنه_در_روایات (۱۳)
💠اجنه می توانند به انسان آسیب رسانده و اذیت کنند
➖عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیِّ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ: دَخَلَ أَشْجَعُ السُّلَمِیُّ عَلَی الصَّادِقِ علیه السلام فَقَالَ: يَا سَيِّدِي، قَدْ أَغْنَيْتَنِي، وَ أَنَا كَثِيرُ اَلْأَسْفَارِ، وَ أَحْصُلُ فِي اَلْمَوَاضِعِ اَلْمُفْزِعَةِ، فَتُعَلِّمُنِي مَا آمَنُ بِهِ عَلَى نَفْسِي. قَالَ: فَإِذَا خِفْتَ أَمْراً فَاتْرُكْ يَمِينَكَ عَلَى أُمِّ رَأْسِكَ وَ اِقْرَأْ بِرَفِيعِ صَوْتِكَ «أَ فَغَيْرَ دِينِ اَللّٰهِ يَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ» . قَالَ اَلْأَشْجَعُ : فَحَصَلْتُ فِي وَادٍ تَعْبَثُ فِيهِ اَلْجِنُّ فَسَمِعْتُ قَائِلاً يَقُولُ: خُذُوهُ، فَقَرَأْتُهَا فَقَالَ قَائِلٌ: كَيْفَ نَأْخُذُهُ وَ قَدِ اِحْتَجَزَ بِآيَةٍ طَيِّبَةٍ .
🔻اشجع سلمی نزد امام صادق علیه السّلام آمد و گفت: ای آقایم! من فراوان سفر مىكنم و در برخى مواقع امور هراسناكى بر من رخ مىدهد. پس چيزى به من بياموز كه با آن بر خود ايمن باشم. امام فرمود:هنگامى كه از چيزى ترسيدى دست راست خود را بر سر بنه و با بلندترين صدايت بخوان: «آيا آنها غير آيين خدا مىخواهند حال آنكه آسمانيان و زمينيان خواهوناخواه در برابر او تسليم هستند و به سوى او باز مىگردند.»[آل عمران :آيۀ ۸۳] اشجع گفت:پس به منطقهاى قدم گذاردم كه جنّيان به آنجا رفتوآمد مىكردند پس شنيدم كسى مىگويد:او را بگيريد. پس آن آيه را خواندم. پس كسى گفت:چگونه او را در بربگيريم درحالى كه به آيهاى نيكو پناه جسته است.
📚الأمالي (للطوسی) ج ۱، ص ۲۸۱
➖عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَنَّهُ أَتَاهُ رَجُلٌ فَشَكَا إِلَيْهِ فَقَالَ أَخْرَجَتْنَا اَلْجِنُّ مِنْ مَنَازِلِنَا يَعْنِي عُمَّارَ مَنَازِلِهِمْ فَقَالَ اِجْعَلُوا سُقُوفَ بُيُوتِكُمْ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ وَ اِجْعَلُوا اَلْحَمَامَ فِي أَكْنَافِ اَلدَّارِ قَالَ اَلرَّجُلُ فَفَعَلْنَا فَمَا رَأَيْنَا شَيْئاً نَكْرَهُهُ .
🔻مردى نزد امام باقر عليه السّلام آمد و عرض كرد: جن ها ما را از خانههايمان بيرون كردهاند. حضرت فرمود:(بلندى) سقف خانههايتان را به اندازه هفت ذراع قرار دهيد و حمام را در گوشههاى خانه بسازيد. آن مرد مىگويد:اين كار را انجام داديم و ديگر اذیتی نديديم.
📚مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۱۲۸
➖عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي يَحْيَى اَلْمَدَنِيِّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَنْ رُمِيَ أَوْ رَمَتْهُ اَلْجِنُّ فَلْيَأْخُذِ اَلْحَجَرَ اَلَّذِي رُمِيَ بِهِ فَلْيَرْمِ مِنْ حَيْثُ رُمِيَ وَ لْيَقُلْ حَسْبِيَ اَللَّهُ وَ كَفَى وَ سَمِعَ اَللَّهُ لِمَنْ دَعَا لَيْسَ وَرَاءَ اَللَّهِ مُنْتَهًى.
🔻رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: به هر کس سنگی پرتاب شد یا جنیان به او پرتاب کردند، سنگی که پرتاب شده را بگیرد و به همانجا که از آن پرتاب شده پرت کند و بگوید: «حسبی اللَّه و کفی، سمع اللَّه لمن دعا، لیس وراء اللَّه منتهی» یعنی خدا برای من کافی است و خدا صدای کسی که او را فرا بخواند میشنود و پایانی غیر خدا نیست.
📚طب الأئمة علیهم السلام ج ۱، ص ۱۱۲
⬅️نکته: روایات در این مورد بسیار است و میتوان به نقل هایی که جنگ بین سپاه مسلمانان به فرماندهی امیرالمومنین با اجنه را نیز از همین قبیل دانست.
🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 #اجنه_در_روایات (۱۴)
💠ابو الجانّ شومان پدر اجنه
➖عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ عَامِرٍ الطَّائِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ: سَأَلَ الشَّامِیُّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام عَنِ اسْمِ أَبِی الْجِنِّ فَقَالَ شُومَانُ وَ هُوَ الَّذِی خُلِقَ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ وَ سَأَلَهُ هَلْ بَعَثَ اللَّهُ نَبِیّاً إِلَی الْجِنِّ فَقَالَ نَعَمْ بَعَثَ إِلَیْهِمْ نَبِیّاً یُقَالُ لَهُ یُوسُفُ.
🔻امام رضا علیه السلام از اجدادش علیهم السلام نقل میکند که: فردی شامی نام پدر جن را از امیر المؤمنین علیه السّلام پرسید، فرمود: شومان و همان است که از آتش زلال آفریده است، و پرسید آیا خدا پیغمبری بر پریان فرستاده؟ فرمود: آری، پیغمبری به نام یوسف بر آنها فرستاد و آنها را به سوی خدا عزّ و جلّ خواند و او را کشتند
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۱، ص ۲۴۰
⬅️این یوسف نبی، غیر از یوسف بن یعقوب علیهم السلام معروف است، شاید این یوسف که به سوی اجنه مبعوث شده بوده خودش از اجنه بوده است والله العالم.
🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 #اجنه_در_روایات (۱۵)
💠زن جنّی که خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله می رسید...
➖عَنْ سُهَيْلِ بْنِ غَزْوَانَ اَلْبَصْرِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ اِمْرَأَةً مِنَ اَلْجِنِّ كَانَ يُقَالُ لَهَا عَفْرَاءُ وَ كَانَتْ تَأْتِي اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَتَسْمَعُ مِنْ كَلاَمِهِ فَتَأْتِي صَالِحِي اَلْجِنِّ فَيُسْلِمُونَ عَلَى يَدَيْهَا وَ إِنَّهَا فَقَدَهَا اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَسَأَلَ عَنْهَا جَبْرَئِيلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ إِنَّهَا زادت [زَارَتْ] أُخْتاً لَهَا تُحِبُّهَا فِي اَللَّهِ فَقَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ طُوبَى لِلْمُتَحَابِّينَ فِي اَللَّهِ.
🔻سهل بن غزوان بصری روایت میکند که: شنیدم امام جعفر صادق علیه السّلام میفرماید: زنی از جنیان به نام عفراء خدمت میآمد نزد پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله و سخن او را میشنید و سپس نزد پریان صالح میرفت و آنها به دست او مسلمان میشدند، پس از مدتی دیگر پیغمبر او را نیافت و از جبرئیل در باره او پرسش کرد، گفت: به دیدار یکی از خواهران دینی خود رفته که برای رضای خدا او را دوست دارد. پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: خوشا به حال کسانی که برای خدا همدیگر را دوست دارند.
📚 الخصال ج ۲، ص ۶۳۸
🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 #اجنه_در_روایات (۱۶)
💠جریان اسلام اجنه/امیرالمومنین و تعلیم اجنه/ادیان و مذاهب مختلفه در اجنه/آخرت جنیان مؤمن
➖أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله خَرَجَ مِنْ مَکَّةَ إِلَی سُوقِ عُکَاظٍ وَ مَعَهُ زَیْدُ بْنُ حَارِثَةَ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْإِسْلَامِ فَلَمْ یُجِبْهُ أَحَدٌ وَ لَمْ یَجِدْ مَنْ یَقْبَلُهُ ثُمَّ رَجَعَ إِلَی مَکَّةَ فَلَمَّا بَلَغَ مَوْضِعاً یُقَالُ لَهُ وَادِی مَجَنَّةَ تَهَجَّدَ بِالْقُرْآنِ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ فَمَرَّ بِهِ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَلَمَّا سَمِعُوا قِرَاءَةَ رَسُولِ اللَّهِ اسْتَمَعُوا لَهُ فَلَمَّا سَمِعُوا قِرَاءَتَهُ قَالَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ أَنْصِتُوا یَعْنِی اسْکُتُوا فَلَمَّا قُضِیَ أَیْ فَرَغَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مِنَ الْقِرَاءَةِ وَلَّوْا إِلی قَوْمِهِمْ مُنْذِرِینَ قالُوا یا قَوْمَنا إِنَّا سَمِعْنا کِتاباً أُنْزِلَ مِنْ بَعْدِ مُوسی مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ وَ إِلی طَرِیقٍ مُسْتَقِیمٍ یا قَوْمَنا أَجِیبُوا داعِیَ اللَّهِ وَ آمِنُوا بِهِ إِلَی قَوْلِهِ أُولئِکَ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ فَجَاءُوا إِلَی رَسُولِ اللَّهِ فَأَسْلَمُوا وَ آمَنُوا وَ عَلَّمَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله شَرَائِعَ الْإِسْلَامِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَی نَبِیِّهِ قُلْ أُوحِیَ إِلَیَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِ السُّورَةَ کُلَّهَا فَحَکَی اللَّهُ قَوْلَهُمْ وَ وَلَّی رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله عَلَیْهِمْ مِنْهُمْ وَ کَانُوا یَعُودُونَ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فِی کُلِّ وَقْتٍ فَأَمَرَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ أَنْ یُعَلِّمَهُمْ وَ یُفَقِّهَهُمْ فَمِنْهُمْ مُؤْمِنُونَ وَ کَافِرُونَ وَ نَاصِبُونَ وَ یَهُودُ وَ نَصَارَی وَ مَجُوسٌ وَ هُمْ وُلْدُ الْجَانِّ وَ سُئِلَ الْعَالِمُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ عَنْ مُؤْمِنِی الْجِنِّ أَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ فَقَالَ لَا وَ لَکِنْ لِلَّهِ حَظَائِرُ بَیْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ یَکُونُ فِیهَا مُؤْمِنُو الْجِنِّ وَ فُسَّاقُ الشِّیعَةِ.
🔻پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله از مکه به بازار عکاظ رفت و زید بن حارثه با او بود و مردم را به اسلام میخواند، و کسی به او پاسخ نداد و کسی که آن را پذیرد، نیافت. سپس به مکه برگشت، و چون به جائی رسید به نام وادی مجنه در دل شب با قرآن نماز شب خواند و چند تن پری بر او گذر کردند. و چون قرائت رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله را شنیدند، گوش دادند و چون گوش گرفتند، به همدیگر گفتند: خاموش باشید و چون پایان یافت و رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله از قرائت قرآن فارغ شدند، « هشداردهنده به سوی قوم خود بازگشتند، فتند: «ای قوم ما، ما کتابی را شنیدیم که بعد از موسی نازل شده [و] تصدیق کننده [کتابهای] پیش از خود است، و به سوی حقّ و به سوی راهی راست راهبری میکند، ای قوم ما، دعوت کننده خدا را پاسخ [مثبت] دهید و به او ایمان آورید». -. الاحقاف / ۲۹ - ۳۱ - - تا فرموده- آنان در گمراهی آشکارند، و آمدند نزد رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و مسلمان شدند و به او گرویدند و رسول خدا آداب اسلام را به آنها آموخت. و خداوند به پیغمبر خود فرو فرستاد «قُلْ أُوحِیَ إِلَیَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِ» و رسول خدا از خودشان کسی بر آنها به عنوان والی و خلیفه گماشت و همواره به رسول خدا مراجعه میکردند و آن حضرت به امیر المؤمنین علیه السّلام امر کردند تا به آنها بیاموزد و آنها را فقیه سازد، برخی مؤمن باشند و برخی کافر و برخی هم ناصبی و یهودی و مسیحی و مجوسی و آنها فرزندان جان (پدر اجنه) باشند. و از امام معصوم علیه السلام سؤال شد در باره مؤمنان جن که آیا به بهشت میروند؟ فرمود: نه! ولی خدا را محلهایی هست میان بهشت و دوزخ که مؤمنان جن و فاسقان شیعه در آنها باشند.
📚تفسير القمی ج ۲، ص ۲۹۹
🆔 @mohadesin_marefat_110