ش4.mp3
1.37M
📜ای ابالفضل...
#امیرحسینحـضـرتـی
#فایل_صوتی
#پیشنهاد_دانلود💯
کانال رسمی کربلایی امیرحسین حضرتی
🔥https://eitaa.com/AmirHussainhazrati
REMIX A.H.HAZRATY.mp3
3.17M
#پست_ویژه
#عملبهقول
#پیشنهاد_دانلود💯
#ریمیکس
#امیرحسینحضرتی
ریمیکس کربلایی
امیرحسین حضرتی
کانال رسمی کربلایی امیرحسین حضرتی 👇
🔥https://eitaa.com/AmirHussainhazrati
📜 #اجنه_در_روایات (۲۲)
💠چهره حقیقی یکی از اجنه
➖فَقَالَ لَهُ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله مَنْ أَنْتَ وَ مَنْ قَوْمُکَ قَالَ أَنَا عُرْفُطَةُ بْنُ شِمْرَاخٍ أَحَدُ بَنِی نَجَاحٍ وَ أَنَا وَ جَمَاعَةٌ مِنْ أَهْلِی کُنَّا نَسْتَرِقُ السَّمْعَ فَلَمَّا مُنِعْنَا مِنْ ذَلِکَ آمَنَّا وَ لَمَّا بَعَثَکَ اللَّهُ نَبِیّاً آمَنَّا بِکَ عَلَی مَا عَلِمْتُهُ وَ قَدْ صَدَّقْنَاکَ وَ قَدْ خَالَفَنَا بَعْضَ الْقَوْمِ وَ أَقَامُوا عَلَی مَا کَانُوا عَلَیْهِ فَوَقَعَ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُمُ الْخِلَافُ وَ هُمْ أَکْثَرُ مِنَّا عَدَداً وَ قُوَّةً وَ قَدْ غَلَبُوا عَلَی الْمَاءِ وَ الْمَرَاعِی وَ أَضَرُّوا بِنَا وَ بِدَوَابِّنَا فَابْعَثْ مَعِی مَنْ یَحْکُمُ بَیْنَنَا بِالْحَقِّ فَقَالَ لَهُ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله فَاکْشِفْ لَنَا عَنْ وَجْهِکَ حَتَّی نَرَاکَ عَلَی هَیْئَتِکَ الَّتِی أَنْتَ عَلَیْهَا قَالَ فَکَشَفَ لَنَا عَنْ صُورَتِهِ فَنَظَرْنَا فَإِذَا شَخْصٌ عَلَیْهِ شَعْرٌ کَثِیرٌ وَ إِذَا رَأْسُهُ طَوِیلٌ طَوِیلُ الْعَیْنَیْنِ عَیْنَاهُ فِی طُولِ رَأْسِهِ صَغِیرُ الْحَدَقَتَیْنِ وَ لَهُ أَسْنَانٌ کَأَنَّهَا أَسْنَانُ السِّبَاع.
🔻پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به او (جنی) فرمود: تو کیستی؟ قومت کیستند؟ گفت: من عرفطه پسر شمراخ یکی از بنی نجاح هستم، من و گروهی از خاندانم استراق سمع میکردیم، و چون از این کار جلوگیری شدیم ایمان آوردیم و چون خداوند تو را به پیغمبری برانگیخت به تو ایمان آوردیم که خود میدانید و البته تو را تصدیق کردیم، و برخی از قوم با ما مخالفت کردند و به همان دین که داشتند، باقی ماندند، و میان ما و آن طایفه از جنیان اختلاف شد و آنان در شمار و نیرو از ما بیش ترند و بر آب و چراگاه چیره شدند و به ما و چهار پایان ما زیان رساندند، پس کسی را به همراه من بفرست که میان ما به حق قضاوت کند. پیغمبر به او فرمود: چهره بگشا تا تو را بصورتی که داری بنگریم، گوید: صورت گشود و به او نگاه کردیم مردی بود پر از مو، سر درازی داشت، چشمهای درازی به درازای سرش، و حدقههای خرد و دندانهایی چون دندان حیوانات درنده داشت.
📚عیون المعجزات ج ۱، ص ۴۳
⬅️روایت طویل است و در ادامه دارد که پیامبر صلی الله علیه و آله امیرالمومنین علیه السلام را فرستاد و حضرت با آن طایفه شرور از اجنه جنگ کردند و شمار بسیاری کشتند، این روایت دلالت دارد بر اینکه اجنه به صورت های مختلفی میتوانند در بیایند ولی با این حال یک چهره حقیقی جنّی دارند که برای هر کسی با آن صورت ظاهر نمی شوند.
🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 #اجنه_در_روایات (۲۳)
💠اذیت و ضرر رساندن نادانسته به اجنه شیعه
➖عَنْ صَالِحِ بْنِ أَبِی الْأَسْوَدِ عَنْ جَابِرِ بْنِ یَزِیدَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الْبَاقِرِ علیه السلام قَالَ: خَرَجَ أَبُو مُحَمَّدٍ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ علیهما السلام إِلَی مَکَّةَ فِی جَمَاعَةٍ مِنْ مَوَالِیهِ وَ نَاسٍ مِنْ سِوَاهُمْ فَلَمَّا بَلَغَ عُسْفَانَ ضَرَبَ مَوَالِیهِ فُسْطَاطَهُ فِی مَوْضِعٍ مِنْهَا فَلَمَّا دَنَا عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ علیه السلام مِنْ ذَلِکَ الْمَوْضِعِ قَالَ لِمَوَالِیهِ کَیْفَ ضَرَبْتُمْ فِی هَذَا الْمَوْضِعِ وَ هَذَا مَوْضِعُ قَوْمٍ مِنَ الْجِنِّ هُمْ لَنَا أَوْلِیَاءُ وَ لَنَا شِیعَةٌ وَ ذَلِکَ یُضِرُّ بِهِمْ وَ یُضَیِّقُ عَلَیْهِمْ فَقُلْنَا مَا عَلِمْنَا ذَلِکَ وَ عَزَمُوا إِلَی قَلْعِ الْفُسْطَاطِ وَ إِذَا هَاتِفٌ یُسْمَعُ صَوْتُهُ وَ لَا یُرَی شَخْصُهُ وَ هُوَ یَقُولُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لَا تُحَوِّلْ فُسْطَاطَکَ مِنْ مَوْضِعِهِ فَإِنَّا نَحْتَمِلُ لَکَ ذَلِکَ وَ هَذَا ألطف [لُطْفٌ] قَدْ أَهْدَیْنَاهُ إِلَیْکَ وَ نُحِبُّ أَنْ تَنَالَ مِنْهُ لِنَتَشَرَّفَ بِذَلِکَ فَإِذَا جَانِبُ الْفُسْطَاطِ طَبَقٌ عَظِیمٌ وَ أَطْبَاقٌ مَعَهُ فِیهَا عِنَبٌ وَ رُمَّانٌ وَ مَوْزٌ وَ فَاکِهَةٌ کَثِیرَةٌ فَدَعَا أَبُو مُحَمَّدٍ علیه السلام مَنْ کَانَ مَعَهُ فَأَکَلَ وَ أَکَلُوا مِنْ تِلْکَ الْفَاکِهَةِ.
🔻امام سجاد علیه السّلام با جمعی از دوستانش و مردم دیگر به مکه میرفت و چون به عسفان رسید دوستانش چادرش را در جایی از آن بر پا کردند. و چون امام به آنجا رسید، فرمود: چگونه در اینجا چادر زدید! اینجا مکان و سکونت قومی از جنیان هست که از دوستان و شیعه ما هستند، و این کار برای آنها ضرر می رساند و جای آنها را تنگ میکند! گفتند: آن را ندانستیم و خواستند چادر را بکنند، و آوازی شنیدند و کسی را ندیدند، میگفت: یا ابن رسول اللَّه، چادرت را از اینجا به جای دیگر مبر، ما پذیرائیم و این لطفی است که به تو ارزانی میکنیم و دوست داریم به وجود شما در این اینجا مفتخر شویم. ناگهان در کنار چادر طبق بزرگی نمایان شد و به همراهش طبقهای دیگر بود از انگور و انار و موز و میوههای بسیار و ابو محمّد همراهانش را دعوت کرد و خود خورد و آنان هم از آن میوهها خوردند.
📚دلائل الإمامة طبری ج ۱، ص ۲۱۲
⬅️ظاهرا این روایت اشاره دارد به اینکه ممکن است انسان با انجام بعضی کار ها، نادانسته موجب ضرر و اذیت رساندن به جنیان شود. علامه مجلسی ره نکته دیگری که فرمودند اینکه این روایت دلالت دارد بر اینکه اگر اجنه به انسان چیزی را بخشیدند میتوان از آنان قبول کرد و در آن شیء (مانند میوه برای خوردن) تصرف کرد.
📚بحار الأنوار ج ۶۰، ص ۸۹
🆔 @mohadesin_marefat_110
اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا حُجَّةَ اللهِ فی اَرضِه
صبح بدون سلام بر شما که نمی شود آقا!
سلام مولای مهربانم🌸
📜 #اجنه_در_روایات (۲۴)
💠سگ های جنّی با رنگ های خاص
➖عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلْكِلاَبُ اَلسُّودُ اَلْبَهِيمُ مِنَ اَلْجِنِّ .
🔻زراره گويد: امام (باقر عليه السّلام يا امام صادق عليه السّلام) فرمود: سگهاى سياه خالص، از جنّيان هستند.
📚الکافي ج ۶، ص ۵۵۲
➖عَنْ مِسْمَعٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلْكِلاَبُ مِنْ ضَعَفَةِ اَلْجِنِّ فَإِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمُ اَلطَّعَامَ وَ شَيْءٌ مِنْهَا بَيْنَ يَدَيْهِ فَلْيُطْعِمْهُ أَوْ لِيَطْرُدْهُ فَإِنَّ لَهَا أَنْفُسَ سَوْءٍ .
🔻مسمع گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: سگها از جنيان ضعيف هستند. هنگامى كه يكى از شما غذا مىخورد و در مقابلش باشد، به آن غذا دهد و يا دورش كند؛ زيرا سگها نفس بدى دارند.
📚الکافي ج ۶، ص ۵۵۳
➖عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سُئِلَ عَنِ اَلْكِلاَبِ فَقَالَ كُلُّ أَسْوَدَ بَهِيمٍ وَ كُلُّ أَحْمَرَ بَهِيمٍ وَ كُلُّ أَبْيَضَ بَهِيمٍ فَذَلِكَ خَلْقٌ مِنَ اَلْكِلاَبِ مِنَ اَلْجِنِّ وَ مَا كَانَ أَبْلَقَ فَهُوَ مَسْخٌ مِنَ اَلْجِنِّ وَ اَلْإِنْسِ .
🔻سالم بن ابو سلمه گويد: از امام صادق عليه السّلام درباره سگها پرسيدند. فرمود: هر سگ سياه خالص، هر قرمز خالص و هر سفيد خالص، خلقى از سگها از جنيان هستند. و آن سگى كه رنگش مخلوط و خالدار است، مسخشدهاى از جنيّان و آدميان است.
📚الکافي ج ۶، ص ۵۵۳
➖عَنْ أَبِي حَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ قَالَ: كُنْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِيمَا بَيْنَ مَكَّةَ وَ اَلْمَدِينَةِ إِذَا اِلْتَفَتَ عَنْ يَسَارِهِ فَإِذَا كَلْبٌ أَسْوَدُ بَهِيمٌ فَقَالَ مَا لَكَ قَبَّحَكَ اَللَّهُ مَا أَشَدَّ مُسَارَعَتَكَ وَ إِذَا هُوَ شَبِيهٌ بِالطَّائِرِ فَقُلْتُ مَا هَذَا جُعِلْتُ فِدَاكَ فَقَالَ هَذَا غُثَيْمٌ [غُثَيْمٌ خ ل] بَرِيدُ اَلْجِنِّ مَاتَ هِشَامٌ اَلسَّاعَةَ وَ هُوَ يَطِيرُ يَنْعَاهُ فِي كُلِّ بَلْدَةٍ .
🔻ابو حمزۀ ثمالى گويد: من در راه مكه و مدينه همراه امام صادق عليه السّلام بودم. در اين هنگام حضرت به سمت چپ خود كه سگ سياه تندى بود توجه نمود. آنگاه فرمود: تو را چه شده است؟! خداوند تو را زشت كند! چقدر سرعت تو زياد است! و آن سگ مانند پرنده بود. گفتم: قربانتان گردم! اين چيست؟ فرمود: اين غثيم پيك جنيان است. در همين ساعت هشام مرد و اين سگ پرواز مىكند و خبر مرگ هشام را در هر شهرى پخش مىكند.
📚الکافي ج ۶، ص ۵۵۳
🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 #اجنه_در_روایات (۲۵)
💠سه دسته از جنیان
➖عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: اَلْجِنُّ عَلَى ثَلاَثَةِ أَجْزَاءٍ فَجُزْءٌ مَعَ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ جُزْءٌ يَطِيرُونَ فِي اَلْهَوَاءِ وَ جُزْءٌ كِلاَبٌ وَ حَيَّاتٌ.
🔻امام صادق عليه السّلام فرمود: اجنّه سه دستهاند: دستهاى با فرشتگان هستند و دستهاى در هوا پرواز مىكنند و دستهاى سگها و مارها هستند.
📚الخصال ج ۱، ص ۱۵۴
🔹منظور از اجنه ای که با ملائکه اند شاید از جهت قرب معنوی باشد، همانطور که ابلیس قبل از طرد شدن از اجنه ای بود که در صف ملائکه قرار گرفته بود.
⬅️در کتب اهل سنت نیز در تأیید این روایت، روایاتی وجود دارد:
➖عَنْ أَبِي ثَعْلَبَةَ الْخُشَنِيِّ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: الْجِنُّ عَلَى ثَلَاثَةِ أَصْنَافٍ: صِنْفٌ كِلَابٌ وَحَيَّاتٌ، وَصِنْفٌ يَطِيرُونَ فِي الْهَوَاءِ، وَصِنْفٌ يَحُلُّونَ وَيَظْعَنُون.
🔻رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: جنیان سه دسته اند: یک دسته سگان و مار ها هستند و دسته دیگر گروهی هستند که در هوا پرواز می کنند، دسته سوم دوره گران اند که بار اندازند و کوچ کنند.
📚صحيح ابن حبان ج ۱۴ ص ۲۶
➖عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَى عَزَّ وَجَلَّ الْجِنَّ ثَلَاثَةَ أَصْنَافٍ صِنْفٌ حَيَّاتٌ وَعَقَارِبُ وَخَشَاشُ الْأَرْضِ، وَصِنْفٌ كَالرِّيحِ فِي الْهَوَاءِ، وَصِنْفٌ عَلَيْهِمُ الْحِسَابُ وَالْعِقَابُ.
🔻رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: جنیان سه دسته اند: یکی ماران و دیگر عقربها و خزندههای زمین و سوم چون باد در هوا هستند و دسته ای از آنها حساب و کیفر دارند.
📚المنتظم ج ۱ ص ۱۷۵
🆔 @mohadesin_marefat_110
4_5863762108692303465.mp3
10.4M
👌ای خصم نابکار بسوزان در آتشم...
شب جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
قَسم به عشق و به اسمِ شهیدِ "کرب و بلا"
شبیهِ گریهٔ "زهرا" ندیده "کرب و بلا"
همین که شد "شبِ جمعه" به زیرِ لب گفتم...
خوشا به حالِ کسی که رسیده "کرب و بلا"
یاحسین(علیه السلام)
Emam sadegh-1400_Track 14_5904691476280904365.mp3
16.88M
🎤نترس آقا که در خونه ی تو ..(#لطمه_زنی)
📜شب شهادت امام صادق(علیه السلام)_۱۴۴۲
🏴 #لواء_الزینب_سلام_الله_علیها_قم
هزار طایفه آمد ، هزار مکتب رفت
و شیعه ماند که قال الامام الصادق داشت...
#شهادت_امام_صادق_ع_تسلیت_باد🏴
🔰گزارشات روایی از دوره امام صادق علیه السلام و وضعیت شیعه در آن عصر
💠همانطور که مشهور است، در دوره امام صادق علیه السلام پیروان مذهب تشیع کثرت یافت و مقام علمی و فقهی امام صادق علیه السلام و زعامت او مورد توجه خاص و عام بود، لذا می بینیم بزرگان معتزله برای بیعت گرفتن از امام صادق علیه السلام برای محمّد بن عبد الله بن حسن می گویند: قَدْ أَحْبَبْنَا أَنْ نَعْرِضَ ذَلِکَ عَلَیْکَ فَتَدْخُلَ مَعَنَا فَإِنَّهُ لَا غِنَی بِنَا عَنْ مِثْلِکَ لِمَوْضِعِکَ وَ کَثْرَةِ شِیعَتِکَ. (۱)
💠با زعامت و رهبری امام صادق علیه السلام و کثرت شیعه، دیگر این مذهب و پیروانش مورد توجه پیروان مذاهب دیگر بود و پیروان مذهب تشیع به شیعیان جعفری شناخته می شدند و «شیعه جعفری» تعبیری است که قدمت دارد و در روایات بسیاری این تعبیر از زبان امام صادق علیه السلام نقل شده است. (۲)
💠طبق بعضی از گزارشات روایی، مخالفین مذهب تشیع از شیعیان امام صادق علیه السلام به «جعفری خبیث» یاد می کردند (۳) در این دوره بود که دستوری عام از امام صادق علیه السلام صادر گردید که هر کسی که نام خود را شیعه گذاشت ولی عفت و تقوا و صداقت و اداء امانت نداشت و اهل نماز و روزه نبود شیعه جعفری نیست و به شیعیان دستور داده شد تا برای دفع اتهامات پیروان مذاهب دیگر، در رعایت امور عبادی و اخلاقی و حسن معاشرت از پیروان دیگر مذاهب سبقت بگیرند (۴) با چنین کاری نشان دهند که این ادب شیعه جعفری است که از امام جعفر صادق علیه السلام یاد گرفتند (۵) و در نماز های اهل سنت و مساجد شان شرکت کنند و به تشییع جنازه شان بروند (۶) و با چنین اعمالی مردمان مذاهب دیگر را به مکتب جعفری جذب کنند و از آن نزاعات مذهبی که دفع دارد و جذب ندارد و موجب اهانت مخالفین به اهل بیت علیهم السلام می شود اجتناب کنند (۷) چرا که طبق فرموده امام صادق علیه السلام وقتی مردمان مذاهب و ادیان دیگر تقوا و نماز و تلاش شما شیعیان را در امور خیر و عبادات ببینند این برای آنان موجب جذب و دعوت به مذهب حق است (۸) و در این دستور امام صادق علیه السلام آمده است که نباید پیروان هیچ از یک مذاهب دیگر از شما در امور خیر سبقت بگیرند، پس کار هایی کنید تا زینت ما شوید نه موجب آبرو ریزی ما! چرا که مردم پدر را بخاطر فرزند نا صالح او سر زنش می کنند (۹)
📚منابع:
۱. کافی ج 5 ص 24 ح 1
۲. کافی ج 2 ص 233 و ج 2 ص 636 و تحف العقول ج 1 ص 513
۳. الکافي ج 2 ص 77
۴. الکافي ج 2 ص 635 و صفات الشیعة ص 11 و
۵. الکافي ج 2 ص 636
۶. صفات الشیعة ص 28 و مشکاة الأنوار ص 67 و السرائر ج 3 ص 599
۷. شرح الأخبار ج 3 ص 506 و الکافي ج 1 ص 166 و المحاسن ج 1 ص 136
۸. الکافي ج 2 ص 78 و صفات الشیعة ص 28 و شرح الأخبار ج 3 ص 506 و دعائم الإسلام ج 1 ص 58
۹. الکافي ج 2 ص 77 و 219
🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 #اجنه_در_روایات (۲۶)
💠چرا جن را جن نامیدند؟
➖عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام فِی أَجْوِبَتِهِ عَنْ مَسَائِلَ طَاوُسٍ الْیَمَانِیِّ قَالَ: فَلِمَ سُمِّیَ الْجِنُّ جِنّاً قَالَ لِأَنَّهُمُ اسْتَجَنُّوا فَلَمْ یُرَوْا.
🔻امام محمد باقر علیه السّلام در جواب پرسشهای طاوس یمانی که گفت: چرا جن را جن نامیدند فرمود: چون در نهانند و دیده نشوند.
📚الاحتجاج ج ۲، ص ۳۲۸
⬅️جنّ در لغت به معنای پوشش و پوشیده شدن است لذا به بچه در شکم مادر که دیده نمی شود جنین می گویند و کذا به بهشت که ثواب مستور اخروی است نیز جنت می گویند.
🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 #اجنه_در_روایات (۲۷)
💠ازدواج بنی آدم با بنی جانّ/تاثیر ازدواج با جنّی در خَلق و خُلق نسل
➖عَنْ خَالِدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا مِنْ أَهْلِ اَلْجَبَلِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: ذَكَرْتُ لَهُ اَلْمَجُوسَ وَ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ نِكَاحٌ كَنِكَاحِ وُلْدِ آدَمَ وَ إِنَّهُمْ يُحَاجُّونَّا بِذَلِكَ فَقَالَ أَمَّا أَنْتُمْ فَلاَ يُحَاجُّونَكُمْ بِهِ لَمَّا أَدْرَكَ هِبَةُ اَللَّهِ قَالَ آدَمُ يَا رَبِّ زَوِّجْ هِبَةَ اَللَّهِ فَأَهْبَطَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ حَوْرَاءَ فَوَلَدَتْ لَهُ أَرْبَعَةَ غِلْمَةٍ ثُمَّ رَفَعَهَا اَللَّهُ فَلَمَّا أَدْرَكَ وُلْدُ هِبَةِ اَللَّهِ قَالَ يَا رَبِّ زَوِّجْ وُلْدَ هِبَةِ اَللَّهِ فَأَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ أَنْ يَخْطُبَ إِلَى رَجُلٍ مِنَ اَلْجِنِّ وَ كَانَ مُسْلِماً أَرْبَعَ بَنَاتٍ لَهُ عَلَى وُلْدِ هِبَةِ اَللَّهِ فَزَوَّجَهُنَّ فَمَا كَانَ مِنْ جَمَالٍ وَ حِلْمٍ فَمِنْ قِبَلِ اَلْحَوْرَاءِ وَ اَلنُّبُوَّةِ وَ مَا كَانَ مِنْ سَفَهٍ أَوْ حِدَّةٍ فَمِنَ اَلْجِنِّ .
🔻راوى گويد: نزد امام باقر عليه السّلام متذكّر مجوسيان شدم كه آنان مىگويند: ازدواج مانند ازدواج فرزندان آدم عليه السّلام صحيح است (ازدواج خواهر و برادر) و به اين وسيله به ما دليل ارائه مىكنند. امام فرمود: اما مجوسيان نمىتوانند با شما اتمام حجت كرده و دليل بياورند چرا که هنگامى كه «هبة اللّه»(پسر آدم عليه السّلام) بالغ شد، آدم عليه السّلام عرض كرد: پروردگارا!«هبة اللّه» را همسر ده! پس خداوند براى «هبة اللّه» حورى بهشتى نازل نمود و آن حورى براى هبة اللّه چهار پسر زاييد، سپس خداوند آن حورى را به آسمان بالا برد. پس هنگامى كه فرزندان هبة اللّه بالغ شدند آدم عليه السّلام عرض كرد: پروردگارا! فرزندان هبة اللّه را همسر ده! خداوند به آدم عليه السّلام وحى نمود كه چهار دختر، يكى مسلمانان جن را براى فرزندان هبة اللّه خواستگارى كند. پس آن چهار دختر را به ازدواج پسران هبة اللّه درآورد. از اينرو هر زيبايى و بردبارى كه در انسانها از جانب حورى بهشتى و پيامبرى است و هر نادانى و يا خشونتى كه وجود دارد از جانب جنّيان است.
📚الکافي ج ۵، ص ۵۶۹
➖عَنْ أَبِی بَکْرٍ الْحَضْرَمِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: إِنَّ آدَمَ وُلِدَ لَهُ أَرْبَعَةُ ذُکُورٍ فَأَهْبَطَ اللَّهُ إِلَیْهِمْ أَرْبَعَةً مِنَ الْحُورِ الْعِینِ فَزَوَّجَ کُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ وَاحِدَةً فَتَوَالَدُوا ثُمَّ إِنَّ اللَّهَ رَفَعَهُنَّ وَ زَوَّجَ هَؤُلَاءِ الْأَرْبَعَةَ أَرْبَعَةً مِنَ الْجِنِّ فَصَارَ النَّسْلُ فِیهِمْ فَمَا کَانَ مِنْ حِلْمٍ فَمِنْ آدَمَ وَ مَا کَانَ مِنْ جَمَالٍ فَمِنْ قِبَلِ الْحُورِ الْعِینِ وَ مَا کَانَ مِنْ قُبْحٍ أَوْ سُوءِ خُلُقٍ فَمِنَ الْجِنِ.
🔻امام محمد باقر علیه السّلام میفرماید که: برای آدم چهار پسر به دنیا آمد و خدا چهار حوریه فرستاد و هرکدام یکی را به زنی اختیار کردند و فرزندان آوردند، سپس خدا آنها را بالا برد سپس هر کدام از آن چهار تا با چهار زن جنی ازدواج کردند. و نژاد در آنها پایدار شد، هر چه بردباری است از آدم است، و هر چه زیبائی از اثر حوریه است و هر چه زشتی و بد خلقی است از اثر جن است.
📚التفسير للعیاشی ج ۱، ص ۲۱۵
➖عَنْ بُرَیْدٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَنْزَلَ عَلَی آدَمَ حَوْرَاءَ مِنَ الْجَنَّةِ فَزَوَّجَهَا أَحَدَ ابْنَیْهِ وَ تَزَوَّجَ الْآخَرُ ابْنَةَ الْجَانِّ فَمَا کَانَ فِی النَّاسِ مِنْ جَمَالٍ کَثِیرٍ أَوْ حُسْنِ خُلُقٍ فَهُوَ مِنَ الْحَوْرَاءِ وَ مَا کَانَ مِنَ سُوءِ خُلُقٍ فَهُوَ مِنِ ابْنَةِ الْجَانِ.
🔻به سند صحیح امام محمد باقر علیه السّلام میفرماید که: خدا تبارک و تعالی حوریه ای از بهشت نزد آدم فرستاد و او را زن یکی از پسرانش قرار داد و به پسر دیگرش دختری از جن برای همسری قرار داد، هر زیبائی زیاد و خوشرفتاری در میان مردم به سبب حوریه است و هر چه بدخلقی به سبب دختر جن است.
📚من لا يحضره الفقيه ج ۳، ص ۳۸۲
🆔 @mohadesin_marefat_110