eitaa logo
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
599 دنبال‌کننده
776 عکس
92 ویدیو
22 فایل
🔹لینک ناشناس برای ارسال نظرات و پیشنهادات و انتقادات و سوالات: 🌐 https://harfeto.timefriend.net/17044845484447 💠برای ارتباط و سوال و انتقاد: @tabrizi_906
مشاهده در ایتا
دانلود
اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا حُجَّةَ اللهِ فی اَرضِه صبح بدون سلام بر شما که نمی شود آقا! سلام مولای مهربانم🌸
📜 (۲۴) 💠سگ های جنّی با رنگ های خاص ➖عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلْكِلاَبُ اَلسُّودُ اَلْبَهِيمُ مِنَ اَلْجِنِّ . 🔻زراره گويد: امام (باقر عليه السّلام يا امام صادق عليه السّلام) فرمود: سگ‌هاى سياه خالص، از جنّيان هستند. 📚الکافي ج ۶، ص ۵۵۲ ➖عَنْ مِسْمَعٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلْكِلاَبُ مِنْ ضَعَفَةِ اَلْجِنِّ فَإِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمُ اَلطَّعَامَ وَ شَيْءٌ مِنْهَا بَيْنَ يَدَيْهِ فَلْيُطْعِمْهُ أَوْ لِيَطْرُدْهُ فَإِنَّ لَهَا أَنْفُسَ سَوْءٍ . 🔻مسمع گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: سگ‌ها از جنيان ضعيف هستند. هنگامى كه يكى از شما غذا مى‌خورد و در مقابلش باشد، به آن غذا دهد و يا دورش كند؛ زيرا سگ‌ها نفس بدى دارند. 📚الکافي ج ۶، ص ۵۵۳ ➖عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سُئِلَ عَنِ اَلْكِلاَبِ فَقَالَ كُلُّ أَسْوَدَ بَهِيمٍ وَ كُلُّ أَحْمَرَ بَهِيمٍ وَ كُلُّ أَبْيَضَ بَهِيمٍ فَذَلِكَ خَلْقٌ مِنَ اَلْكِلاَبِ مِنَ اَلْجِنِّ وَ مَا كَانَ أَبْلَقَ فَهُوَ مَسْخٌ مِنَ اَلْجِنِّ وَ اَلْإِنْسِ . 🔻سالم بن ابو سلمه گويد: از امام صادق عليه السّلام درباره سگ‌ها پرسيدند. فرمود: هر سگ سياه خالص، هر قرمز خالص و هر سفيد خالص، خلقى از سگ‌ها از جنيان هستند. و آن سگى كه رنگش مخلوط‍‌ و خال‌دار است، مسخ‌شده‌اى از جنيّان و آدميان است. 📚الکافي ج ۶، ص ۵۵۳ ➖عَنْ أَبِي حَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ قَالَ: كُنْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِيمَا بَيْنَ مَكَّةَ وَ اَلْمَدِينَةِ إِذَا اِلْتَفَتَ عَنْ يَسَارِهِ فَإِذَا كَلْبٌ أَسْوَدُ بَهِيمٌ فَقَالَ مَا لَكَ قَبَّحَكَ اَللَّهُ مَا أَشَدَّ مُسَارَعَتَكَ وَ إِذَا هُوَ شَبِيهٌ بِالطَّائِرِ فَقُلْتُ مَا هَذَا جُعِلْتُ فِدَاكَ فَقَالَ هَذَا غُثَيْمٌ [غُثَيْمٌ خ ل] بَرِيدُ اَلْجِنِّ مَاتَ هِشَامٌ اَلسَّاعَةَ وَ هُوَ يَطِيرُ يَنْعَاهُ فِي كُلِّ بَلْدَةٍ . 🔻ابو حمزۀ ثمالى گويد: من در راه مكه و مدينه همراه امام صادق عليه السّلام بودم. در اين هنگام حضرت به سمت چپ خود كه سگ سياه تندى بود توجه نمود. آن‌گاه فرمود: تو را چه شده است‌؟! خداوند تو را زشت كند! چقدر سرعت تو زياد است! و آن سگ مانند پرنده بود. گفتم: قربانتان گردم! اين چيست‌؟ فرمود: اين غثيم پيك جنيان است. در همين ساعت هشام مرد و اين سگ پرواز مى‌كند و خبر مرگ هشام را در هر شهرى پخش مى‌كند. 📚الکافي ج ۶، ص ۵۵۳ 🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 (۲۵) 💠سه دسته از جنیان ➖عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: اَلْجِنُّ عَلَى ثَلاَثَةِ أَجْزَاءٍ فَجُزْءٌ مَعَ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ جُزْءٌ يَطِيرُونَ فِي اَلْهَوَاءِ وَ جُزْءٌ كِلاَبٌ وَ حَيَّاتٌ. 🔻امام صادق عليه السّلام فرمود: اجنّه سه دسته‌اند: دسته‌اى با فرشتگان هستند و دسته‌اى در هوا پرواز مى‌كنند و دسته‌اى سگ‌ها و مارها هستند. 📚الخصال ج ۱، ص ۱۵۴ 🔹منظور از اجنه ای که با ملائکه اند شاید از جهت قرب معنوی باشد، همانطور که ابلیس قبل از طرد شدن از اجنه ای بود که در صف ملائکه قرار گرفته بود. ⬅️در کتب اهل سنت نیز در تأیید این روایت، روایاتی وجود دارد: ➖عَنْ أَبِي ثَعْلَبَةَ الْخُشَنِيِّ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: الْجِنُّ عَلَى ثَلَاثَةِ أَصْنَافٍ: صِنْفٌ كِلَابٌ وَحَيَّاتٌ، وَصِنْفٌ يَطِيرُونَ فِي الْهَوَاءِ، وَصِنْفٌ يَحُلُّونَ وَيَظْعَنُون. 🔻رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: جنیان سه دسته اند: یک دسته سگان و مار ها هستند و دسته دیگر گروهی هستند که در هوا پرواز می کنند، دسته سوم دوره گران اند که بار اندازند و کوچ کنند. 📚صحيح ابن حبان ج ۱۴ ص ۲۶ ➖عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَى عَزَّ وَجَلَّ الْجِنَّ ثَلَاثَةَ أَصْنَافٍ صِنْفٌ حَيَّاتٌ وَعَقَارِبُ وَخَشَاشُ الْأَرْضِ، وَصِنْفٌ كَالرِّيحِ فِي الْهَوَاءِ، وَصِنْفٌ عَلَيْهِمُ الْحِسَابُ وَالْعِقَابُ. 🔻رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: جنیان سه دسته اند: یکی ماران و دیگر عقرب‌ها و خزنده‌های زمین و سوم چون باد در هوا هستند و دسته ای از آن‌ها حساب و کیفر دارند. 📚المنتظم ج ۱ ص ۱۷۵ 🆔 @mohadesin_marefat_110
4_5863762108692303465.mp3
10.4M
👌ای خصم نابکار بسوزان در آتشم...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شب جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ قَسم به عشق و به اسمِ شهیدِ "کرب و بلا" شبیهِ گریهٔ "زهرا" ندیده "کرب و بلا" همین که شد "شبِ جمعه" به زیرِ لب گفتم... خوشا به حالِ کسی که رسیده "کرب و بلا" یاحسین(علیه السلام)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Emam sadegh-1400_Track 14_5904691476280904365.mp3
16.88M
🎤نترس آقا که در خونه ی تو ..() 📜شب شهادت امام صادق(علیه السلام)_۱۴۴۲ 🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هزار طایفه آمد ، هزار مکتب رفت و شیعه ماند که قال الامام الصادق داشت... 🏴 ‌
🔰گزارشات روایی از دوره امام صادق علیه السلام و وضعیت شیعه در آن عصر 💠همانطور که مشهور است، در دوره امام صادق علیه السلام پیروان مذهب تشیع کثرت یافت و مقام علمی و فقهی امام صادق علیه السلام و زعامت او مورد توجه خاص و عام بود، لذا می بینیم بزرگان معتزله برای بیعت گرفتن از امام صادق علیه السلام برای محمّد بن عبد الله بن حسن می گویند: قَدْ أَحْبَبْنَا أَنْ نَعْرِضَ ذَلِکَ عَلَیْکَ فَتَدْخُلَ مَعَنَا فَإِنَّهُ لَا غِنَی بِنَا عَنْ مِثْلِکَ لِمَوْضِعِکَ وَ کَثْرَةِ شِیعَتِکَ. (۱) 💠با زعامت و رهبری امام صادق علیه السلام و کثرت شیعه، دیگر این مذهب و پیروانش مورد توجه پیروان مذاهب دیگر بود و پیروان مذهب تشیع به شیعیان جعفری شناخته می شدند و «شیعه جعفری» تعبیری است که قدمت دارد و در روایات بسیاری این تعبیر از زبان امام صادق علیه السلام نقل شده است. (۲) 💠طبق بعضی از گزارشات روایی، مخالفین مذهب تشیع از شیعیان امام صادق علیه السلام به «جعفری خبیث» یاد می کردند (۳) در این دوره بود که دستوری عام از امام صادق علیه السلام صادر گردید که هر کسی که نام خود را شیعه گذاشت ولی عفت و تقوا و صداقت و اداء امانت نداشت و اهل نماز و روزه نبود شیعه جعفری نیست و به شیعیان دستور داده شد تا برای دفع اتهامات پیروان مذاهب دیگر، در رعایت امور عبادی و اخلاقی و حسن معاشرت از پیروان دیگر مذاهب سبقت بگیرند (۴) با چنین کاری نشان دهند که این ادب شیعه جعفری است که از امام جعفر صادق علیه السلام یاد گرفتند (۵) و در نماز های اهل سنت و مساجد شان شرکت کنند و به تشییع جنازه شان بروند (۶) و با چنین اعمالی مردمان مذاهب دیگر را به مکتب جعفری جذب کنند و از آن نزاعات مذهبی که دفع دارد و جذب ندارد و موجب اهانت مخالفین به اهل بیت علیهم السلام می شود اجتناب کنند (۷) چرا که طبق فرموده امام صادق علیه السلام وقتی مردمان مذاهب و ادیان دیگر تقوا و نماز و تلاش شما شیعیان را در امور خیر و عبادات ببینند این برای آنان موجب جذب و دعوت به مذهب حق است (۸) و در این دستور امام صادق علیه السلام آمده است که نباید پیروان هیچ از یک مذاهب دیگر از شما در امور خیر سبقت بگیرند، پس کار هایی کنید تا زینت ما شوید نه موجب آبرو ریزی ما! چرا که مردم پدر را بخاطر فرزند نا صالح او سر زنش می کنند (۹) 📚منابع: ۱. کافی ج 5 ص 24 ح 1 ۲. کافی ج 2 ص 233 و ج 2 ص 636 و تحف العقول ج 1 ص 513 ۳. الکافي ج 2 ص 77 ۴. الکافي ج 2 ص 635 و صفات الشیعة ص 11 و ۵. الکافي ج 2 ص 636 ۶. صفات الشیعة ص 28 و مشکاة الأنوار ص 67 و السرائر ج 3 ص 599 ۷. شرح الأخبار ج 3 ص 506 و الکافي ج 1 ص 166 و المحاسن ج 1 ص 136 ۸. الکافي ج 2 ص 78 و صفات الشیعة ص 28 و شرح الأخبار ج 3 ص 506 و دعائم الإسلام ج 1 ص 58 ۹. الکافي ج 2 ص 77 و 219 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 (۲۶) 💠چرا جن را جن نامیدند؟ ➖عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام فِی أَجْوِبَتِهِ عَنْ مَسَائِلَ طَاوُسٍ الْیَمَانِیِّ قَالَ: فَلِمَ سُمِّیَ الْجِنُّ جِنّاً قَالَ لِأَنَّهُمُ اسْتَجَنُّوا فَلَمْ یُرَوْا. 🔻امام محمد باقر علیه السّلام در جواب پرسش‌های طاوس یمانی که گفت: چرا جن را جن نامیدند فرمود: چون در نهانند و دیده نشوند. 📚الاحتجاج ج ۲، ص ۳۲۸ ⬅️جنّ در لغت به معنای پوشش و پوشیده شدن است لذا به بچه در شکم مادر که دیده نمی شود جنین می گویند و کذا به بهشت که ثواب مستور اخروی است نیز جنت می گویند. 🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 (۲۷) 💠ازدواج بنی آدم با بنی جانّ/تاثیر ازدواج با جنّی در خَلق و خُلق نسل ➖عَنْ خَالِدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا مِنْ أَهْلِ اَلْجَبَلِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: ذَكَرْتُ لَهُ اَلْمَجُوسَ وَ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ نِكَاحٌ كَنِكَاحِ وُلْدِ آدَمَ وَ إِنَّهُمْ يُحَاجُّونَّا بِذَلِكَ فَقَالَ أَمَّا أَنْتُمْ فَلاَ يُحَاجُّونَكُمْ بِهِ لَمَّا أَدْرَكَ هِبَةُ اَللَّهِ قَالَ آدَمُ يَا رَبِّ زَوِّجْ هِبَةَ اَللَّهِ فَأَهْبَطَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ حَوْرَاءَ فَوَلَدَتْ لَهُ أَرْبَعَةَ غِلْمَةٍ ثُمَّ رَفَعَهَا اَللَّهُ فَلَمَّا أَدْرَكَ وُلْدُ هِبَةِ اَللَّهِ قَالَ يَا رَبِّ زَوِّجْ وُلْدَ هِبَةِ اَللَّهِ فَأَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ أَنْ يَخْطُبَ إِلَى رَجُلٍ مِنَ اَلْجِنِّ وَ كَانَ مُسْلِماً أَرْبَعَ بَنَاتٍ لَهُ عَلَى وُلْدِ هِبَةِ اَللَّهِ فَزَوَّجَهُنَّ فَمَا كَانَ مِنْ جَمَالٍ وَ حِلْمٍ فَمِنْ قِبَلِ اَلْحَوْرَاءِ وَ اَلنُّبُوَّةِ وَ مَا كَانَ مِنْ سَفَهٍ أَوْ حِدَّةٍ فَمِنَ اَلْجِنِّ . 🔻راوى گويد: نزد امام باقر عليه السّلام متذكّر مجوسيان شدم كه آنان مى‌گويند: ازدواج مانند ازدواج فرزندان آدم عليه السّلام صحيح است (ازدواج خواهر و برادر) و به اين وسيله به ما دليل ارائه مى‌كنند. امام فرمود: اما مجوسيان نمى‌توانند با شما اتمام حجت كرده و دليل بياورند چرا که هنگامى كه «هبة اللّه»(پسر آدم عليه السّلام) بالغ شد، آدم عليه السّلام عرض كرد: پروردگارا!«هبة اللّه» را همسر ده! پس خداوند براى «هبة اللّه» حورى بهشتى نازل نمود و آن حورى براى هبة اللّه چهار پسر زاييد، سپس خداوند آن حورى را به آسمان بالا برد. پس هنگامى كه فرزندان هبة اللّه بالغ شدند آدم عليه السّلام عرض كرد: پروردگارا! فرزندان هبة اللّه را همسر ده! خداوند به آدم عليه السّلام وحى نمود كه چهار دختر، يكى مسلمانان جن را براى فرزندان هبة اللّه خواستگارى كند. پس آن چهار دختر را به ازدواج پسران هبة اللّه درآورد. از اين‌رو هر زيبايى و بردبارى كه در انسان‌ها از جانب حورى بهشتى و پيامبرى است و هر نادانى و يا خشونتى كه وجود دارد از جانب جنّيان است. 📚الکافي ج ۵، ص ۵۶۹ ➖عَنْ أَبِی بَکْرٍ الْحَضْرَمِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: إِنَّ آدَمَ وُلِدَ لَهُ أَرْبَعَةُ ذُکُورٍ فَأَهْبَطَ اللَّهُ إِلَیْهِمْ أَرْبَعَةً مِنَ الْحُورِ الْعِینِ فَزَوَّجَ کُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ وَاحِدَةً فَتَوَالَدُوا ثُمَّ إِنَّ اللَّهَ رَفَعَهُنَّ وَ زَوَّجَ هَؤُلَاءِ الْأَرْبَعَةَ أَرْبَعَةً مِنَ الْجِنِّ فَصَارَ النَّسْلُ فِیهِمْ فَمَا کَانَ مِنْ حِلْمٍ فَمِنْ آدَمَ وَ مَا کَانَ مِنْ جَمَالٍ فَمِنْ قِبَلِ الْحُورِ الْعِینِ وَ مَا کَانَ مِنْ قُبْحٍ أَوْ سُوءِ خُلُقٍ فَمِنَ الْجِنِ. 🔻امام محمد باقر علیه السّلام می‌فرماید که: برای آدم چهار پسر به دنیا آمد و خدا چهار حوریه فرستاد و هرکدام یکی را به زنی اختیار کردند و فرزندان آوردند، سپس خدا آن‌ها را بالا برد سپس هر کدام از آن چهار تا با چهار زن جنی ازدواج کردند. و نژاد در آن‌ها پایدار شد، هر چه بردباری است از آدم است، و هر چه زیبائی از اثر حوریه است و هر چه زشتی و بد خلقی است از اثر جن است. 📚التفسير للعیاشی ج ۱، ص ۲۱۵ ➖عَنْ بُرَیْدٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَنْزَلَ عَلَی آدَمَ حَوْرَاءَ مِنَ الْجَنَّةِ فَزَوَّجَهَا أَحَدَ ابْنَیْهِ وَ تَزَوَّجَ الْآخَرُ ابْنَةَ الْجَانِّ فَمَا کَانَ فِی النَّاسِ مِنْ جَمَالٍ کَثِیرٍ أَوْ حُسْنِ خُلُقٍ فَهُوَ مِنَ الْحَوْرَاءِ وَ مَا کَانَ مِنَ سُوءِ خُلُقٍ فَهُوَ مِنِ ابْنَةِ الْجَانِ. 🔻به سند صحیح امام محمد باقر علیه السّلام می‌فرماید که: خدا تبارک و تعالی حوریه ای از بهشت نزد آدم فرستاد و او را زن یکی از پسرانش قرار داد و به پسر دیگرش دختری از جن برای همسری قرار داد، هر زیبائی زیاد و خوشرفتاری در میان مردم به سبب حوریه است و هر چه بدخلقی به سبب دختر جن است. 📚من لا يحضره الفقيه ج ۳، ص ۳۸۲ 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گردحرم دویدم...(اربعین-84)(1).mp3
3.13M
گردحرم دویده ام مناو مروه دیده ام هیچ کجا برای من صحن رضا(ع) نمیشود ⭕️هرکی قم اومده زائره! هرکی هم تو قم زندگی میکنه زیر نظر یه صاحب داره نفس میکشه⭕️ 💐بی بی معصومه(س)
📜 (۲۸) 💠چگونگی پناه بردن انسان ها به اجنه 🔹قال الله تبارک و تعالی: وَأَنَّهُ کَانَ رِجَالٌ مِّنَ الْإِنسِ یَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِّنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا. 🔸و این که مردانی از بشر به مردانی از جنّ پناه می بردند، و بر گمراهی و طغیان آنان می افزودند. ➖عَنْ زُرَارَهًَْ قَال سَأَلْتُ أَبَاجَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَی: وَ أَنَّهُ کانَ رِجالٌ مِنَ الْإِنْسِ یَعُوذُونَ بِرِجالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزادُوهُمْ رَهَقاً قَالَ: کَانَ الرَّجُلُ یَنْطَلِقُ إِلَی الْکَاهِنِ الَّذِی یُوحِی إِلَیْهِ الشَّیْطَانُ فَیَقُولُ قُلْ لِشَیْطَانِکَ فُلَانٍ قَدْ عَاذَ بِکَ. 🔻زراره گوید: از امام باقر علیه السلام درباره‌ی سخن خدای عزّوجلّ: وَ أَنَّهُ کانَ رِجالٌ مِنَ الْإِنْسِ یَعُوذُونَ بِرِجالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزادُوهُمْ رَهَقاً پرسیدم. فرمود: مردی نزد کاهنی که شیطان به او خبر می‌داد می‌رفت و می‌گفت به فلان شیطانت بگو که فلانی به تو پناه آورده است. 📚تفسير القمی ج ۲، ص ۳۸۹ ✍محدث شهیر علی بن ابراهیم قمی (رحمة الله علیه) می نویسد: ➖کَانَ الْجِنُّ یَنْزِلُونَ عَلَی قَوْمٍ مِنَ الْإِنْسِ وَ یُخْبِرُونَهُمُ الْأَخْبَارَ الَّتِی یَسْمَعُونَهَا فِی السَّمَاءِ مِنْ قَبْلِ مَوْلِدِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَکَانَ النَّاسُ یَکْهَنُونَ بِمَا خَبَّرَهُمُ الْجِنُّ وَ قَوْلُهُ: فَزادُوهُمْ رَهَقاً أَیْ خُسْرَاناً. 🔻جن به قومی از انسان ها وارد می‌شدند و اخباری که از آسمان شنیده بودند پیش از ولادت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به آن‌ها گزارش می‌دادند و مردم نیز از گزارش جن پیشگویی و کهانت می‌کردند، و معنی فَزادُوهُمْ رَهَقاً یعنی زیان آن‌ها را بیشتر می‌کردند. 📚تفسير القمی ج ۲، ص ۳۸۹ 🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 (۲۹) 💠هام بن هیم جنی که از زمان آدم و حوا تا رسول اکرم صلی الله علیه و آله زنده بود 🔻امام جعفر صادق علیه السّلام می‌فرماید که: یک روز پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله نشسته بود، مردی به درازی نخله خرما نزد او آمد و سلام کرد و پاسخش داد و فرمود: مانند جن و سخنگوئی آن‌ها است، ای بنده خدا تو کیستی؟ گفت: من هام پسر هیم بن لاقیس بن ابلیسم پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: میان تو و ابلیس جز دو پدر فاصله نیست، گفت: آری یا رسول اللَّه فرمود: چند سال عمر کردی؟ گفت به اندازه عمر دنیا جز اندکی، من هنگام قابیل، هابیل را کشت، پسربچه ای بودم که سخن را می‌فهمیدم، از عصمت باز می‌داشتم و بر اجسام گردش می‌کردم و به قطع صله رحم فرمان می‌دادم و خوراک را تباه می‌کردم، پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: چه بد روشی است برای پیری اندیشمند و پسری نوجوان. گفت: یا رسول اللَّه من توبه کردم، فرمود: به دست که توبه کردی؟ گفت به دست نوح که با او در کشتی بودم و از نفرینش بر قومش گله کردم تا این که گریست و مرا به گریه واداشت، و گفت: همانا که من بر آن کار خود پشیمانم و به خدا پناهم از اینکه از نادان‌ها باشم. سپس با هود بودم در مسجد به همراه آنان که مؤمن بودند و او را هم به سبب نفرین قومش سرزنش کردم تا گریست و مرا گریه انداخت و گفت. همانا من از پشیمانانم و به خدا پناه می‌برم از اینکه از نادان‌ها باشم، و من به همراه ابراهیم بودم که قومش به او نیرنگ زدند و او را در آتش افکندند و خدا آتش را بر او سرد و سلامت ساخت، سپس با یوسف بودم که برادرانش بر او حسد بردند و او را به چاه انداختند و من بر او پیشی گرفتم و او را به نرمی به ته چاه رساندم، سپس با او در زندان بودم و او را آرام می‌کردم تا خداوند اور را از زندان نجات داد. سپس با موسی علیه السّلام بودم و یک سِفر از تورات به من آموخت و گفت: اگر عیسی را دریافتی سلام مرا به او برسان و به او برخوردم و سلامش رساندم و یک سِفر از انجیل به من آموخت و گفت اگر محمّد صلّی اللَّه علیه و آله و سلم را دریافتی سلام مرا به او برسان، و عیسی یا رسول اللَّه تو را سلام می‌رساند. پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمود بر عیسی روح و کلمه خدا و همه پیغمبران خدا و رسولانش مادامی که آسمان‌ها و زمین باقی باشند، و بر تو ای هام که سلام را رساندی سلام باد، بگو چه حاجت داری؟ گفت: حاجتم این است که خدایت برای امتت نگهدارد و آن‌ها را شایسته تو سازد و به آن‌ها راستی نسبت بوصیّ پس از تو روزی کند، زیرا امت‌های پیشین به سبب نافرمانی اوصیاء نابود شدند، و ای رسول خدا نیاز من این است که سوره هائی از قرآن به من بیاموزی تا با آن‌ها نماز گزارم، رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله به علی علیه السّلام فرمود: یا علی به هام بیاموز و با او به نرمی رفتارکن. هام گفت: یا رسول اللَّه این کیست که مرا به او پیوستی؟ زیرا ما گروه پریان جز با پیغمبر و وصی اوسخن نگوئیم، پیغمبر فرمود: ای هام کدام کس را در کتاب وصی آدم یافتید؟ گفت: شیث بن آدم، فرمود: که را وصی نوح یافتید؟ گفت: سام بن نوح، فرمود: وصی هود که بود؟ گفت یوحنا بن خزان عمو زاده هود، فرمود: وصیّ ابراهیم که بود؟ گفت: اسحق بن ابراهیم، فرمود: وصی عیسی که بود؟ گفت شمعون بن حمون صفا عموزاده مریم. فرمود: در کتاب وصیّ محمّد صلّی اللَّه علیه و آله را که یافتید؟ گفت: در تورات الیا است رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: این الیا است، او علی وصی من است، هام گفت، یا رسول اللَّه جز آن هم نامی دارد؟ فرمود: آری، او حیدره است، چرا از من این را پرسیدی؟ گفت: ما در کتاب پیغمبران یافتیم که نام او در انجیل هیدارا است. فرمود او حیدره است. فرمود: علی علیه السّلام چند سوره از قرآن را به او آموخت، هام گفت: ای علی ای وصی محمّد همین که از قرآن را به من آموختی مرا بس است؟ فرمود: آری ای هام اندک قرآن بسیار است، سپس هام برخاست نزد پیغمبرصلّی الله علیه و آله و با او وداع کرد و نزد او برنگشت تا در گذشت وی صلّی اللَّه علیه و آله. 📚بصائر الدرجات في فضائل آل محمد علیهم السلام ج ۱، ص ۹۸ 📚الروضة في فضائل أمير المؤمنين علیه السلام ج ۱، ص ۲۱۸ (با کمی تفاوت) 🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 (۳٠) 💠اجنه در خدمت دستورات اهل بیت علیهم السلام ➖عَنْ سَدِیرٍ الصَّیْرَفِیِّ قَالَ: أَوْصَانِی أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام بِحَوَائِجَ لَهُ بِالْمَدِینَةِ فَبَیْنَا أَنَا فِی فَجِّ الرَّوْحَاءِ عَلَی رَاحِلَتِی إِذَا إِنْسَانٌ یَلْوِی بِثَوْبِهِ قَالَ فَقُمْتُ لَهُ وَ ظَنَنْتُ أَنَّهُ عَطْشَانُ فَنَاوَلْتُهُ الْإِدَاوَةَ فَقَالَ لَا حَاجَةَ لِی بِهَا وَ نَاوَلَنِی کِتَاباً طِینُهُ رَطْبٌ فَنَظَرْتُ إِلَی الْخَاتَمِ فَإِذَا خَاتَمُ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام فَقُلْتُ لَهُ مَتَی عَهْدُکَ بِصَاحِبِ الْکِتَابِ قَالَ السَّاعَةَ قَالَ فَإِذَا فِیهِ أَشْیَاءُ یَأْمُرُنِی بِهَا قَالَ ثُمَّ الْتَفَتُّ فَإِذَا لَیْسَ عِنْدِی أَحَدٌ قَالَ فَقَدِمَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام فَلَقِیتُهُ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ رَجُلٌ أَتَانِی بِکِتَابٍ وَ طِینُهُ رَطْبٌ فَقَالَ إِذَا عَجَّلَ بِنَا أَمْرٌ أَرْسَلْتُ بَعْضَهُمْ یَعْنِی الْجِنَ وَ فِی رِوَایَةٍ أُخْرَی إِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ أُعْطِینَا أَعْوَاناً مِنَ الْجِنِّ إِذَا عَجَّلَتْ بِنَا الْحَاجَةُ بَعَثْنَاهُمْ فِیهَا. 🔻سدیر صیرفی روایت می‌کند که امام محمد باقر علیه السّلام حوائجی را در مدینه داشت به من سفارش داد، و در این میان که در دره روحاء بر شترم سوار بودم ناگهان دیدم یک آدمی جامه اش را به خود می‌پیچید، گوید برای او ایستادم و پنداشتم تشنه است و قمقمه را به او دادم، گفت: نیازی بدان ندارم و نامه ای که گِل مُهرش تَر بود به من داد، و نگاه کردم مُهر امام علیه السّلام را داشت، گفتم: چه وقت در حضور نویسنده نامه بودی؟ گفت: هم اکنون و دیدم در نامه کارهائی است که به من فرموده انجام دهم، سپس نگاه برگرداندم و کسی را ندیدم. گوید: امام علیه السّلام آمد و دیدارش کردم و به او گفتم قربانت شوم: مردی نامه ای با گِل تر برایم آورد فرمود: کار شتابآن‌های که داشته باشیم یکی از آن اجنه را به دنبالش فرستیم. و در روایت دیگر است که به ما اهل بیت یارانی از اجنه داده شده که چون کار شتابانه داریم آن‌ها را بفرستیم. 📚بصائر الدرجات ج ۱، ص ۹۶ 📚الکافي ج ۱، ص ۳۹۵ 📚دلائل الإمامة ج ۱، ص ۲۳۱ ➖عن المفضّل بن عمر ، قال: حمل إلى أبي عبد اللّه عليه السّلام مال من خراسان مع رجلين من أصحابه، لم يزالا يتفقّدان المال حتّى مرّا بالريّ، فدفع إليهما رجل من أصحابهما كيسا فيه ألفا درهم، فجعلا يتفقّدان [المال] في كلّ يوم [و] الكيس، حتّى دنيا المدينة، فقال أحدهما لصاحبه: تعال حتّى ننظر ما حال المال؟ فنظرا، فإذا المال على حاله ما خلا كيس الرازي . فقال أحدهما لصاحبه: اللّه المستعان على ما نقول الساعة لأبي عبد اللّه عليه السّلام ؟ فقال أحدهما: إنّه عليه السّلام كريم، و أنا أرجو أن يكون علم ما نقول عنده. فلمّا دخلا المدينة قصدا إليه، فسلّما إليه المال، فقال لهما: أين كيس الرازي ؟ فأخبراه بالقصّة، فقال لهما: إن رأيتما الكيس تعرفانه؟ قالا: نعم. قال: يا جارية ! عليّ بكيس كذا و كذا، فأخرجت الكيس، فدفعه أبو عبد اللّه عليه السّلام إليهما، فقال: أ تعرفانه؟ قالا: هو ذاك. قال: إنّي احتجت في جوف الليل إلى مال، فوجّهت رجلا من الجنّ من شيعتنا، فأتاني بهذا الكيس من متاعكما. 🔻مفضل بن عمر روایت می‌کند که پولی از خراسان برای امام جعفر صادق علیه السّلام آوردند به همراه دو کس از یاران آن حضرت که پیوسته آن را در گردن انداخته بودند تا بر ری گذر کردند و یکی از یاران آن حضرت کیسه ای که هزار درهم داشت به آن‌ها داد، و هر روز آن کیسه را وارسی می‌کردنند تا نزدیک مدینه رسیدند و یکی به دیگری گفت بیا تا پول را وارسی کنیم، بررسی کردند دیدند که همه برجا بود جز همان کیسه که از ری بود و یکی به دیگری گفت خدا یاور است و بس، اکنون به امام علیه السّلام چه بگوییم؟ یکی به دیگری گفت: امام کریم است، و امیدوارم بداند آنچه را که ما به او خواهیم گفت، و چون به مدینه در آمدند نزد آن حضرت رفتند و مال را تحویل دادند و به آن‌ها فرمود: کیسه آن مرد رازی کجا است؟ و داستانش را گزارش دادند. به آن‌ها فرمود: اگر آن کیسه را ببینید می‌شناسید؟ گفتند: آری، فرمود: ای کنیزک، آن کیسه چنان و چنین را بیاور، آن را برآورد و امام علیه السّلام به آن‌ها نشان داد و فرمود: آن را می‌شناسید؟ گفتند: همان است، فرمود: من در دل شب به پولی نیازمند شدم و جنّی را از شیعیانم گسیل داشتم و این کیسه را در خواب که بودید برایم آوردند. 📚بصائر الدرجات ج ۱، ص ۹۹ 🆔 @mohadesin_marefat_110
شب معراج که از سدر المنتهی، عبور میکرد؛ از جانب پروردگار خطاب آمد: ای محمد؛ به دختردارها بگو: غمگین و دلتنگ نباشند! که من خودم همانطور که دختران را آفریدم، خود شخصا روزی آنان را خواهم داد... | وسائل‌الشّیعه‌ج۱۵،ص۱۰۳