eitaa logo
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
576 دنبال‌کننده
776 عکس
92 ویدیو
22 فایل
🔹لینک ناشناس برای ارسال نظرات و پیشنهادات و انتقادات و سوالات: 🌐 https://harfeto.timefriend.net/17044845484447 💠برای ارتباط و سوال و انتقاد: @tabrizi_906
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
⚫️نتایج شوم سقیفه در کلام شیخ مفید (ره) 🔺شیخ در کتاب الافصاح خود می نویسد: 🔹بدانید که اگر آن سه نفر بر آل محمد(علیهم السلام) مقدم نمی شدند و خلافت و ریاست بدست آن سه نفر اگر نمی افتاد! همانا مسلمانان با هم جنگی نداشتند! و در دین هیچ اختلافی نمی شد! و اهل جمل و خوارج و صفین جرئت نمی کردند خون اهل ایمان را حلال بشمارند! خون امیرالمومنین علیه السلام از روی جهل و استحلال ریخته نمی شد! امام حسن و امام حسین علیهما السلام کشته نمی شدند! حرمت اهل بیت علیهم السلام شکسته نمی شد! خون شان ریخته نمی شد! @Talabeh_nevesht110
لطفا برای شفای مریضی «یا من یجیب المضطر...» را بخونید🙏🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬛️هشتم شوال سالروز تخریب حرم ائمه بقیع علیهم السلام توسط وهابیت تسلیت باد.
💠اطاعت مطلقه از امام معصوم علیه السلام ⬅️عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی الْجَارُودِ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ قُلْتُ لِلْأَصْبَغِ مَا کَانَ مَنْزِلَةُ هَذَا الرَّجُلِ فِیکُمْ فَقَالَ مَا أَدْرِی مَا تَقُولُ إِلَّا أَنَّ سُیُوفَنَا کَانَ عَلَی عَوَاتِقِنَا وَ مَنْ أَوْمَأَ إِلَیْهِ ضَرَبْنَاهُ. 🔻ابو جارود گوید به اصبغ بن نباته گفتم: این مرد (امیرالمؤمنین علیه السلام) چه جایگاهی در میان شما دارد؟ گفت: نمی دانم منظورت چیست! اما شمشیرهای ما بر شانه هایمان است و هر کس که او بدو اشاره کند گردنش را می‌زنیم! 📚الاختصاص - صفحه ۷۷ 🆔 @mohadesin_marefat_110
💠توصیف امیرالمومنین علیه السلام در زبان رسول خدا صلی الله علیه و آله 🔻پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: على عليه السّلام در آسمان هفتم مثل خورشيد تابان ظهرگاهى مى درخشد و در آسمان دنيا مثل ماه درخشنده شب است. خداوند از فضيلت به على بهره اى عطا كرده است كه اگر در ميان ساكنان زمين پراكنده شود، همگى نصيب مى بردند. همچنين از فهم به او بهره اى داده كه مردمان زمين پخش شود، همه بهره مند مى شوند. امام على عليه السّلام در نرم خويى به لوط پيامبر، خلق وخوى به يحيى، در زهد به ايوب، در سخاوت به ابراهيم خليل، در نشاط مثل سليمان بن داود، در توان مندى به حضرت داود شباهت دارد. روى پرده هاى بهشت نام على نوشته شده است. پروردگارم به من مژده داد كه على به وجود مى آيد. نزد من براى او مژده اى است بر ستوده بودنش نزد حق و پاك بودنش در جمع فرشتگان. على عليه السّلام تربيت شده مخصوص من است و نيز اعلان و چراغ هدايت من و بهشت من است و همچنين همدم من. پروردگارم مرا به وجود على انس بخشيد پس از خداوندم خواستم كه او را قبل از من قبض روح نكند و نيز خواستم كه فيض شهادت را پس از من نصيب على سازد، من وارد بهشت شدم در حالى كه ديدم حوريان على بيش از برگ درختان و قصرهاى على به شمار انسان هاست. على از من و من از على هستم. هركه ولايت على را بپذيرد، مرا پذيرفته است. دوست داشتن على نعمت و پيروى كردن از او فضيلت است كه فرشتگان آن را باور دارند. جن هاى صالح به او مى پيوندند. بى گمان پس از من بهتر از على بر زمين قدم نمى گذارد. على عزت است و مايه مباهات و راهنماى راه خداست. على نه شتاب زده است و نه در تباهى سهل انگارى دارد و نه عناد مى ورزد. زمين على را حمل مى كند و او را گرامى مى دارد. پس از من، گرامى تر از على را مادرى نزاييده است. على به هرجا فرود آمده، آن جا را مبارك ساخته است. خداوند حكمت را بر او نازل كرده و آن را با فهمش پوشانده است. فرشتگان همنشين على عليه السّلام هستند و او نمى بينند. اگر بنا بود پس از من به كسى وحى شود، به على وحى مى شد. خداوند به سبب وجود على عليه السّلام محافل را آراسته و لشگريان را گرامى داشته و شهرها را سبزى بخشيده و به سپاهيان عزت ارزانى داشته است. مثل على، خانه خداست كه حاجيان به زيارتش مى روند، درحالى كه به زيارت كسى نمى رود. على به ماه مى ماند كه وقتى در تاريكى طلوع مى كند، ظلمت و تاريكى را از بين مى برد. برآمدن در تاريكى‌ها پرتو مى افكند. على مثل خورشيد است كه به هنگام طلوع همه جا را روشن مى كند. خداوند در كتاب خود او را وصف كرده و در كلام خويش او را ستوده است و نيز آثارش را در او توصيف كرده و در منازل كرامت، روانش ساخته است. پس او در زندگى بزرگ و در مرگ شهيد است. 📚الأمالی (للصدوق) , جلد ۱ , صفحه ۸ 🆔 @mohadesin_marefat_110
💠موعظه‌های حضرت امام صادق علیه السّلام ⬅️عن جمیل عن أبی عبد اللّه علیه السّلام: قال خیارکم سمحاؤکم، و شرارکم بخلاؤکم، و من صالح الأعمال البرّ بالإخوان، و السّعی فی حوائجهم، و فی ذلک مرغمة للشّیطان، و تزحزح عن النّیران، و دخول الجنان. یا جمیل، أخبر بهذا الحدیث غرر أصحابک. قلت: من غرر أصحابی؟ قال: هم البارّون بالإخوان فی العسر و الیسر. ثمّ قال: أما إنّ صاحب الکثیر یهون علیه ذلک. و قد مدح اللّه صاحب القلیل فقال وَ یُؤْثِرُونَ عَلی أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ [الحشر (۵۹): ۹]. 🔻امام صادق علیه السّلام فرمود: بهترین شما بخشنده ترین شماست و بدترین شما بخیل ترین شماست و از جمله اعمال صالح، نیکی به برادران دینی و تلاش در برآورده ساختن حاجات آنان است و در این کار پوزۀ شیطان به خاک مالیده می‌شود و دوری از دوزخ و داخل شدن در بهشت به دست می‌آید. ای جمیل! این حدیث را برای نیکان یارانت روایت کن. عرضه داشتم: نیکان یارانم چه کسانی هستند؟ فرمود: آنان کسانی هستند که در تنگدستی و آسایش به برادران دینی خود نیکی می‌کنند. سپس فرمود: اما برای ثروتمند، نیکی و احسان آسان است و خداوند احسان تنگدستان را ستوده است و فرموده: «و دیگران را بر خود مقدم می‌دارند هرچند خود فقیر باشند، کسانی که از بخل خویش بر کنار مانده باشند رستگارند. »[حشر (۵۹): آیۀ ۹] 📚امالی شیخ طوسی جلد ۱، صفحه ۱۵۰ 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 (۱) 💠جن مومن شیعه در چهره انسان ➖عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ یَرْفَعُهُ إِلَی مُعَتِّبٍ مَوْلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنِّی لَوَاقِفٌ یَوْماً خَارِجاً مِنَ الْمَدِینَةِ وَ کَانَ یَوْمَ التَّرْوِیَةِ فَدَنَا مِنِّی رَجُلٌ فَنَاوَلَنِی کِتَاباً طِینُهُ رَطْبٌ وَ الْکِتَابُ مِنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَ هُوَ بِمَکَّةَ حَاجٌّ فَفَضَضْتُهُ وَ قَرَأْتُهُ فَإِذَا فِیهِ إِذَا کَانَ غَداً افْعَلْ کَذَا وَ کَذَا وَ نَظَرْتُ إِلَی الرَّجُلِ لِأَسْأَلَهُ مَتَی عَهْدُکَ بِهِ فَلَمْ أَرَ شَیْئاً فَلَمَّا قَدِمَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام سَأَلْتُهُ عَنْ ذَلِکَ فَقَالَ ذَلِکَ مِنْ شِیعَتِنَا مِنْ مُؤْمِنِی الْجِنِّ إِذَا کَانَتْ لَنَا حَاجَةٌ مُهِمَّةٌ أَرْسَلْنَاهُمْ فِیهَا. 🔻معتب غلام امام صادق علیه السّلام گفت: من روزی بیرون مدینه بودم و آن روز روز ترویه بود و مردی نزد من آمد و نامه ای به من داد که مهرش تر بود و نامه از امام صادق علیه السّلام بود که در مکه به حج رفته بود، من نامه را باز کردم و خواندم و در آن نوشته بود « فردا چنین و چنان کن» و به مرد نگاه کردم تا از او بپرسم چه زمانی نزد امام بودی ولی کسی را ندیدم، و چون آن حضرت برگشت از ایشان در مورد آن پرسیدم؛ فرمود: او یکی از شیعیان ما بود که از مؤمنان جن است و چون کار مهمی برایمان پیش آید آن‌ها را به دنبالش می‌فرستیم. 📚دلائل الإمامة ج ۱، ص ۲۷۹ 🆔 @mohadesin_marefat_110
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
📜 #اجنه_در_روایات (۱) 💠جن مومن شیعه در چهره انسان ➖عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ یَرْفَعُهُ إِلَی
📜 (۲) 💠نوحه خوانی اجنه برای امام حسین علیه السلام ➖عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ زَوْجَةِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله قَالَتْ: مَا سَمِعْتُ نَوْحَ الْجِنِّ مُنْذُ قُبِضَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله إِلَّا اللَّیْلَةَ وَ لَا أَرَانِی إِلَّا وَ قَدْ أُصِبْتُ بِابْنِی قَالَتْ وَ جَاءَتِ الْجِنِّیَّةُ مِنْهُمْ تَقُولُ: أَلَا یَا عَیْنُ فَانْهَمِلِی بِجَهْدٍ***فَمَنْ یَبْکِی عَلَی الشُّهَدَاءِ بَعْدِی عَلَی رَهْطٍ تَقُودُهُمُ الْمَنَایَا***إِلَی مُتَجَبِّرٍ فِی مِلْکِ عَبْدٍ. 🔻ام سلمه همسر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم گفت: از روزی که پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلم درگذشت نوحه جنیان را نشنیدم مگر امشب - یعنی شب عاشوراء - و خودم را در حالتی می‌بینم که به مصیبت پسرم (امام حسین علیه السلام) مبتلا شده ام، گفت: یک جن مونث از آن‌ها آمد در حالی که می‌گفت: اى چشم!بكوش كه اشك بريزى، راستى كيست كه پس از من بر شهيدان حق بگريد. بر آن دسته‌اى كه مرگ آنان را به ستم به كام خويش كشانيد،در لباس بندگان. 📚الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۱۳۹ 🆔 @mohadesin_marefat_110
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
📜 #اجنه_در_روایات (۲) 💠نوحه خوانی اجنه برای امام حسین علیه السلام ➖عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ زَوْجَةِ ال
📜 (۳) 💠اجنه ای که در شکل اژدها هستند/خلفای جنی اهل بیت علیهم السلام بر اجنه ➖عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: بَيْنَا أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلْمِنْبَرِ إِذْ أَقْبَلَ ثُعْبَانٌ مِنْ نَاحِيَةِ بَابٍ مِنْ أَبْوَابِ اَلْمَسْجِدِ فَهَمَّ اَلنَّاسُ أَنْ يَقْتُلُوهُ فَأَرْسَلَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنْ كُفُّوا فَكَفُّوا وَ أَقْبَلَ اَلثُّعْبَانُ يَنْسَابُ حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى اَلْمِنْبَرِ فَتَطَاوَلَ فَسَلَّمَ عَلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَأَشَارَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِلَيْهِ أَنْ يَقِفَ حَتَّى يَفْرُغَ مِنْ خُطْبَتِهِ وَ لَمَّا فَرَغَ مِنْ خُطْبَتِهِ أَقْبَلَ عَلَيْهِ فَقَالَ مَنْ أَنْتَ فَقَالَ عَمْرُو بْنُ عُثْمَانَ خَلِيفَتِكَ عَلَى اَلْجِنِّ وَ إِنَّ أَبِي مَاتَ وَ أَوْصَانِي أَنْ آتِيَكَ فَأَسْتَطْلِعَ رَأْيَكَ وَ قَدْ أَتَيْتُكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَمَا تَأْمُرُنِي بِهِ وَ مَا تَرَى فَقَالَ لَهُ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أُوصِيكَ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ أَنْ تَنْصَرِفَ فَتَقُومَ مَقَامَ أَبِيكَ فِي اَلْجِنِّ فَإِنَّكَ خَلِيفَتِي عَلَيْهِمْ قَالَ فَوَدَّعَ عَمْرٌو أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اِنْصَرَفَ فَهُوَ خَلِيفَتُهُ عَلَى اَلْجِنِّ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَيَأْتِيكَ عَمْرٌو وَ ذَاكَ اَلْوَاجِبُ عَلَيْهِ قَالَ نَعَمْ . 🔻جابر گويد: امام باقر عليه السلام فرمود: در آن ميان كه امير المؤمنين عليه السلام (در مسجد كوفه) بر منبر بود، اژدهائى از طرف يكى از درهاى مسجد روى آورد، مردم آهنگ كشتنش كردند امير المؤمنين عليه السلام كسی فرستاد تا دست نگه دارند، مردم از كشتنش خوددارى كردند و او سينه كشان ميرفت تا پاى منبر رسيد، برخاست و روى دمش ايستاد و بامير المؤمنين عليه السلام سلام كرد، حضرت اشاره فرمود كه بنشيند تا خطبه‌اش تمام شود، چون از خطبه فارغ گشت، متوجهش شد و فرمود: كيستى گفت: من عمرو بن عثمان خليفه شما بر طايفه جنم، پدرم مُرد و بمن سفارش كرد خدمت شما آيم و نظر شما را بدست آورم، اكنون نزد شما آمدم تا چه دستور و نظر فرمائى. امير المؤمنين عليه السلام فرمود: ترا بتقواى خدا سفارش ميكنم و اينكه باز گردى و در ميان جنيان بجاى پدرت باشى، و تو خليفه من هستى بر ايشان. عمرو با امير المؤمنين عليه السلام خداحافظى كرد و بازگشت. و او خليفه آن حضرتست بر جنيان! من به حضرت عرضكردم: قربانت، عمرو خدمت شما مى‌آيد و آمدن بر او واجبست‌؟ فرمود: آرى. 📚الکافي ج ۱، ص ۳۹۶ 🆔 @mohadesin_marefat_110
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
📜 #اجنه_در_روایات (۳) 💠اجنه ای که در شکل اژدها هستند/خلفای جنی اهل بیت علیهم السلام بر اجنه ➖عَنْ
📜 (۴) 💠صدای خاص اجنه که شنیدن آن برای بعضی انسان موجب بیماری و تب می شود ➖عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَحْرَشٍ قَالَ حَدَّثَتْنِي حَكِيمَةُ بِنْتُ مُوسَى قَالَتْ: رَأَيْتُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَاقِفاً عَلَى بَابِ بَيْتِ اَلْحَطَبِ وَ هُوَ يُنَاجِي وَ لَسْتُ أَرَى أَحَداً فَقُلْتُ يَا سَيِّدِي لِمَنْ تُنَاجِي فَقَالَ هَذَا عَامِرٌ اَلزَّهْرَائِيُّ أَتَانِي يَسْأَلُنِي وَ يَشْكُو إِلَيَّ فَقُلْتُ يَا سَيِّدِي أُحِبُّ أَنْ أَسْمَعَ كَلاَمَهُ فَقَالَ لِي إِنَّكِ إِنْ سَمِعْتِ بِهِ حُمِمْتِ سَنَةً فَقُلْتُ يَا سَيِّدِي أُحِبُّ أَنْ أَسْمَعَهُ فَقَالَ لِيَ اِسْمَعِي فَاسْتَمَعْتُ فَسَمِعْتُ شِبْهَ اَلصَّفِيرِ وَ رَكِبَتْنِيَ اَلْحُمَّى فَحُمِمْتُ سَنَةً . 🔻حکیمه گفت: دیدم امام رضا علیه السّلام بر در انبار هیزم ایستاده و پنهانی سخن می‌گوید و من کسی را نمیدیدم، گفتم: ای آقایم با که پنهانی سخن می‌گوئی؟ فرمود: این عامر الزهرائی است آمده و به من از کسی شکایت دارد، گفتم: ای آقایم میخواهم سخن او را بشنوم، فرمود: اگر سخنش را بشنوی یک سال تب می‌کنی، گفتم: ای آقایم می‌خواهم بشنوم، فرمود: بشنو، گوش دادم صدایی مانند سوت بود و تب بر من غالب شد و یک سال تب کردم. 📚الکافي ج ۱، ص ۳۹۵ 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
📜 #اجنه_در_روایات (۴) 💠صدای خاص اجنه که شنیدن آن برای بعضی انسان موجب بیماری و تب می شود ➖عَنْ مُح
📜 (۵) 💠تقیه از اجنه جاسوس و خبر چین/دشمنان اهل بیت علیهم السلام از اجنه ➖عَنْ قَبِيصَةَ بْنِ يَزِيدَ اَلْجُعْفِيِّ قَالَ : دَخَلْتُ عَلَى اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ عِنْدَهُ اَلْبَوْسُ بْنُ أَبِي اَلدَّوْسِ وَ اِبْنُ ظَبْيَانَ وَ اَلْقَاسِمُ [عَبْدُ اَلرَّحْمَنِ] اَلصَّيْرَفِيُّ فَسَلَّمْتُ وَ جَلَسْتُ وَ قُلْتُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَدْ أَتَيْتُكَ مُسْتَفِيداً قَالَ سَلْ وَ أَوْجِزْ قُلْتُ أَيْنَ كُنْتُمْ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ اَللَّهُ سَمَاءً مَبْنِيَّةً وَ أَرْضاً مَدْحِيَّةً وَ طَوْداً أَوْ ظُلْمَةً وَ نُوراً قَالَ يَا قَبِيصَةُ لِمَ سَأَلْتَنَا عَنْ هَذَا اَلْحَدِيثِ فِي مِثْلِ هَذَا اَلْوَقْتِ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ حُبَّنَا قَدِ اُكْتُتِمَ وَ بُغْضَنَا قَدْ فَشَا وَ أَنَّ لَنَا أَعْدَاءً مِنَ اَلْجِنِّ يُخْرِجُونَ حَدِيثَنَا إِلَى أَعْدَائِنَا مِنَ اَلْإِنْسِ وَ أَنَّ اَلْحِيطَانَ لَهَا آذَانٌ كَآذَانِ اَلنَّاسِ. 🔻قبیصه جعفی گوید: بر امام صادق جعفربن محمد علیه السلام وارد شدم در حالی که البوس بن ابی الدروس و ابن ظبیان و القاسم بن الصیرفی در نزد ایشان بودند. سلام کردم و نشستم و گفتم: یا بن رسول اللَّه شما کجا بودید پیش از آنکه خدا آسمان ساخته و زمین گسترده و ظلمت یا نور را بیافریند؟ فرمود: ای قبیصه! چرا از من در مورد این سخن و در این وقت سوال پرسیدی؟ مگر نمی دانی که دوستی ما پنهان شده و دشمنی با ما فاش شده است و ما دشمنانی از جنیان داریم که سخن ما را به گوش دشمنان ما از جنس انسان می‌رسانند، دیوارها گوش‌هایی مانند گوش های انسان‌ها دارند. 📚تفسير فرات الکوفي ج ۱، ص ۵۵۲ 🆔 @mohadesin_marefat_110
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
📜 #اجنه_در_روایات (۵) 💠تقیه از اجنه جاسوس و خبر چین/دشمنان اهل بیت علیهم السلام از اجنه ➖عَنْ قَبِ
📜 (۶) 💠خدمت گذاران سلیمان (ع) از اجنه/سلیمان مُرده بود ولی اجنه نمی دانستند ➖عَنِ اَلْوَلِيدِ بْنِ صَبِيحٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْحَى إِلَى سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّ آيَةَ مَوْتِكَ أَنَّ شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ بَيْتِ اَلْمَقْدِسِ يُقَالُ لَهَا اَلْخُرْنُوبَةُ قَالَ فَنَظَرَ سُلَيْمَانُ يَوْماً فَإِذَا اَلشَّجَرَةُ اَلْخُرْنُوبَةُ قَدْ طَلَعَتْ مِنْ بَيْتِ اَلْمَقْدِسِ فَقَالَ لَهَا مَا اِسْمُكِ قَالَتِ اَلْخُرْنُوبَةُ قَالَ فَوَلَّى سُلَيْمَانُ مُدْبِراً إِلَى مِحْرَابِهِ فَقَامَ فِيهِ مُتَّكِئاً عَلَى عَصَاهُ فَقُبِضَ رُوحُهُ مِنْ سَاعَتِهِ قَالَ فَجَعَلَتِ اَلْجِنُّ وَ اَلْإِنْسُ يَخْدُمُونَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي أَمْرِهِ كَمَا كَانُوا وَ هُمْ يَظُنُّونَ أَنَّهُ حَيٌّ لَمْ يَمُتْ يَغْدُونَ وَ يَرُوحُونَ وَ هُوَ قَائِمٌ ثَابِتٌ حَتَّى دَبَّتِ اَلْأَرَضَةُ مِنْ عَصَاهُ فَأَكَلَتْ مِنْسَأَتَهُ فَانْكَسَرَتْ وَ خَرَّ سُلَيْمَانُ إِلَى اَلْأَرْضِ أَ فَلاَ تَسْمَعُ لِقَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَلَمّٰا خَرَّ تَبَيَّنَتِ اَلْجِنُّ أَنْ لَوْ كٰانُوا يَعْلَمُونَ اَلْغَيْبَ مٰا لَبِثُوا فِي اَلْعَذٰابِ اَلْمُهِينِ » . 🔻وليد بن صبيح از امام صادق عليه السّلام روايت كند كه خداى عز و جل به سليمان بن داود عليه السّلام وحى فرمود: كه نشانۀ مرگ تو بيرون آمدن درختى است در بيت المقدس كه بدان «خرنوبة» گويند، روزى سليمان متوجه شد كه درخت «خرنوبة» بيرون آمده از آن پرسيد: چه نام دارى‌؟ گفت: «خرنوبة»!. سليمان بسوى محراب خود برگشت و در همان جا تكيه بعصا ايستاد، و در همان ساعت قبض روحش شد، پس جن و انس همچنان خدمت او را ميكردند و كوشش در انجام كارش داشتند چنانچه پيش از آن چنان بودند و گمان ميكردند كه او زنده است و نمرده و هر صبح و شام ميديدند كه او ايستاده و پابرجا است تا اينكه موريانه در عصا پيدا شد و آن را خورد و در نتيجه عصا بشكست و سليمان بروى زمين درافتاد، آيا نشنيده‌اى گفتار خداى عز و جل را:«و چون برو درافتاد بر جنيان روشن شد كه اگر غيب ميدانستند در رنج خفت انگيز نميماندند»(سوره سبا آيۀ ۱۴). 📚الکافي ج ۸، ص ۱۴۴ 🔹هدف از نقل روایت این بود که به این نکته متذکر شویم اجنه نیز ممکن است فریب بخورند و عالم به غیب نیستند. 🆔 @mohadesin_marefat_110
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
📜 #اجنه_در_روایات (۶) 💠خدمت گذاران سلیمان (ع) از اجنه/سلیمان مُرده بود ولی اجنه نمی دانستند ➖عَنِ
📜 (۷) 💠جن هایی در شکل و صورت انسان/کمک اجنه مومن به مومنین از انس ➖عَنْ فُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ نَفَراً مِنَ اَلْمُسْلِمِينَ خَرَجُوا إِلَى سَفَرٍ لَهُمْ فَضَلُّوا اَلطَّرِيقَ فَأَصَابَهُمْ عَطَشٌ شَدِيدٌ فَتَكَفَّنُوا وَ لَزِمُوا أُصُولَ اَلشَّجَرِ فَجَاءَهُمْ شَيْخٌ وَ عَلَيْهِ ثِيَابٌ بِيضٌ فَقَالَ قُومُوا فَلاَ بَأْسَ عَلَيْكُمْ فَهَذَا اَلْمَاءُ فَقَامُوا وَ شَرِبُوا وَ اِرْتَوَوْا فَقَالُوا مَنْ أَنْتَ يَرْحَمُكَ اَللَّهُ فَقَالَ أَنَا مِنَ اَلْجِنِّ اَلَّذِينَ بَايَعُوا رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ اَلْمُؤْمِنُ أَخُو اَلْمُؤْمِنِ عَيْنُهُ وَ دَلِيلُهُ فَلَمْ تَكُونُوا تَضَيَّعُوا بِحَضْرَتِي . 🔻امام باقر عليه السّلام فرمود: جماعتى از مسلمين به سفرى رفتند و راه را گم كردند تا بسيار تشنه شدند، كفن پوشيدند و خود را بريشه‌هاى درخت (كه اندك رطوبتى داشت) چسبانيدند. پير مردى سفيد پوش نزد آنها آمد و گفت، برخيزيد، باكى بر شما نيست. اين آب است، آنها برخاستند و آشاميدند و سيرآب گشتند، سپس گفتند: كيستى تو - خدايت رحمت كند-؟ گفت: من از طايفه جنى هستم كه با رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله بيعت كردند، من از رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله شنيدم كه فرمود: مؤمن برادر مؤمن است، چشم او و راهنماى او است. پس شما نبايد در محضر من تباه گرديد. 📚الکافي ج ۲، ص ۱۶۷ 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
📜 #اجنه_در_روایات (۷) 💠جن هایی در شکل و صورت انسان/کمک اجنه مومن به مومنین از انس ➖عَنْ فُضَيْلِ ب
📜 (۸) 💠صالح و ابا الصالح جنی که گم شدگان در راه را کمک می کند ➖عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ یَزِیدَ قَالَ: ضَلَلْنَا سَنَةً مِنَ السِّنِینَ وَ نَحْنُ فِی طَرِیقِ مَکَّةَ فَأَقَمْنَا ثَلَاثَةَ أَیَّامِ نَطْلُبُ الطَّرِیقَ فَلَمْ نَجِدْهُ فَلَمَّا أَنْ کَانَ فِی الْیَوْمِ الثَّالِثِ وَ قَدْ نَفِدَ مَا کَانَ مَعَنَا مِنَ الْمَاءِ عَمَدْنَا إِلَی مَا کَانَ مَعَنَا مِنْ ثِیَابِ الْإِحْرَامِ وَ مِنَ الْحَنُوطِ فَتَحَنَّطْنَا وَ تَکَفَّنَّا بِإِزَارِ إِحْرَامِنَا فَقَامَ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِنَا فَنَادَی یَا صَالِحُ یَا أَبَا الْحَسَنِ فَأَجَابَهُ مُجِیبٌ مِنْ بُعْدٍ فَقُلْنَا لَهُ مَنْ أَنْتَ یَرْحَمُکَ اللَّهُ فَقَالَ أَنَا مِنَ النَّفَرِ الَّذِی قَالَ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ وَ إِذْ صَرَفْنا إِلَیْکَ نَفَراً مِنَ الْجِنِّ یَسْتَمِعُونَ الْقُرْآنَ إِلَی آخِرِ الْآیَةِ وَ لَمْ یَبْقَ مِنْهُمْ غَیْرِی فَأَنَا مُرْشِدُ الضَّالِّ إِلَی الطَّرِیقِ قَالَ فَلَمْ نَزَلْ نَتَّبِعُ الصَّوْتَ حَتَّی خَرَجْنَا إِلَی الطَّرِیقِ. 🔻عمر بن یزید گفت: یک سال در راه مکّه گم شدیم و تا سه روز به جستجوی راه پرداختیم و نیافتیم وقتی به روز سوم رسیدیم، آب ما به پایان رسید با جامه احرام کفن پوشیده و حنوط نمودیم و مردی از یاران ما برخاست و فریاد زد: یا صالح یا ابا الحسن و یکی از دور به او پاسخ داد، به او گفتیم: تو کیستی خدایت رحمت کند؟ گفت از آن چند تن که خدا در قرآنش فرموده « وَ إِذْ صَرَفْنَا إِلَیْکَ نَفَرًا مِّنَ الْجِنّ ِ یَسْتَمِعُونَ الْقُرْءَانَ » -. احقاف / ۲۹ - { و چون تنی چند از جنّ را به سوی تو روانه کردیم که قرآن را بشنوند} تا آخر آیه- از آن‌ها جز من کسی نمانده و من راهنمای گمشدگان هستم در راه، گفت: پیوسته دنبال صدا رفتیم تا به راه رسیدیم. 📚المحاسن ص ۳۷۹ و ۳۸۰ ➖عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِذَا ضَلَلْتَ فِي اَلطَّرِيقِ فَنَادِ يَا صَالِحُ وَ يَا بَا صَالِحٍ أَرْشِدَانَا إِلَى اَلطَّرِيقِ رَحِمَكُمَا اَللَّهُ قَالَ عُبَيْدُ اَللَّهِ فَأَصَابَنَا ذَلِكَ فَأَمَرْنَا بَعْضَ مَنْ مَعَنَا أَنْ يَتَنَحَّى وَ يُنَادِيَ كَذَلِكَ قَالَ فَتَنَحَّى فَنَادَى ثُمَّ أَتَانَا فَأَخْبَرَنَا أَنَّهُ سَمِعَ صَوْتاً يُرَدُّ دَقِيقاً يَقُولُ اَلطَّرِيقَ يَمْنَةً أَوْ قَالَ يَسْرَةً فَوَجَدْنَاهُ كَمَا قَالَ وَ حَدَّثَنِي بِهِ أَبِي أَنَّهُمْ حَادُوا عَنِ اَلطَّرِيقِ بِالْبَادِيَةِ فَفَعَلْنَا ذَلِكَ فَأَرْشَدُونَا وَ قَالَ صَاحِبُنَا سَمِعْتُ صَوْتاً رَقِيقاً يَقُولُ اَلطَّرِيقَ يَمْنَةً فَمَا سِرْنَا إِلاَّ قَلِيلاً حَتَّى عَارَضْنَا اَلطَّرِيقَ . 🔻امام صادق علیه السّلام فرمود: چون راه را گم کردی فریاد بزن: « یا صالح یا با صالح ارشدونا الی الطریق رحمکم الله» یعنی ای صالح ای ابا صالح ما را به سوی راه هدایت کنید خدا رحمت کند، عبید اللَّه راوی حدیث گفت: ما به آن گرفتار شدیم و به یکی از همراهان فرمان دادیم که دور شود و آن گونه فریاد زند، گفت: دور شد و فریاد زد و سپس نزد ما آمد و خبر داد که صدای دور و آهسته ای شنیده که می‌گفته: راه سمت راست است یا گفت سمت چپ است و راه را در آن سو که گفته بود یافتیم. و پدرم به من باز گفت که آنان در بیابان از راه منحرف شدند و چنین کردیم و ما را راهنمایی کردندو همراه ما گفت: صدای آهسته ای شنیدم که می‌گفت: راه سمت راست است، و ما فقط کمی راه رفتیم تا اینکه به راه برخوردیم. 📚المحاسن ص ۳۶۲ و ۳۶۳ 🆔 @mohadesin_marefat_110
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
📜 #اجنه_در_روایات (۸) 💠صالح و ابا الصالح جنی که گم شدگان در راه را کمک می کند ➖عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ
📜 (۹) 💠اجنه و خوردن استخوان و سرگین حیوانات ➖مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ بَابَوَیْهِ قَالَ: لَا یَجُوزُ الِاسْتِنْجَاءُ بِالرَّوْثِ وَ الْعَظْمِ لِأَنَّ وَفْدَ الْجِنِّ جَاءُوا إِلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَقَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ مَتِّعْنَا فَأَعْطَاهُمُ الرَّوْثَ وَ الْعَظْمَ فَلِذَلِکَ لَا یَنْبَغِی أَنْ یُسْتَنْجَی بِهِمَا. 🔻شیخ صدوق ره گوید: جایز نیست با سرگین و استخوان استنجاء کرد، چون گروهی از جنیان نزد رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلم آمدند و گفتند: یا رسول اللَّه ما را بهره مند ساز، و حضرت سرگین و استخوان را به آن‌ها داد و از این رو شایسته نیست که با آن‌ها استنجاء کرد. 📚من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۳۰ ➖عَنْ لَيْثٍ اَلْمُرَادِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ اِسْتِنْجَاءِ اَلرَّجُلِ بِالْعَظْمِ أَوِ اَلْبَعَرِ أَوِ اَلْعُودِ قَالَ «أَمَّا اَلْعَظْمُ وَ اَلرَّوْثُ فَطَعَامُ اَلْجِنِّ وَ ذَلِكَ مِمَّا اِشْتَرَطُوا عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ » فَقَالَ «لاَ يَصْلُحُ بِشَيْءٍ مِنْ ذَلِكَ» . 🔻لیث مرادی گوید: از امام جعفر صادق علیه السّلام درباره کسی با استخوان یا پشکل یا چوب استنجاء کند، پرسیدم، فرمود: استخوان و سرگین خوراک اجنه اند که با رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله قرار داد کردند، و با هیچ کدام شایسته نیست. 📚تهذيب الأحکام ج ۱، ص ۳۵۴ ➖عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْهَيْثَمِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: صَنَعَ لَنَا أَبُو حَمْزَةَ طَعَاماً وَ نَحْنُ جَمَاعَةٌ فَلَمَّا حَضَرْنَا رَأَى رَجُلاً يَنْهَكُ عَظْماً فَصَاحَ بِهِ فَقَالَ لاَ تَفْعَلْ فَإِنِّي سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ يَقُولُ لاَ تَنْهَكُوا اَلْعِظَامَ فَإِنَّ فِيهَا لِلْجِنِّ نَصِيباً وَ إِنْ فَعَلْتُمْ ذَهَبَ مِنَ اَلْبَيْتِ مَا هُوَ خَيْرٌ مِنْ ذَلِك. 🔻هيثم گويد: ابو حمزه براى گروهى از ما غذايى تهيّه نمود، هنگامى كه كنار سفره حاضر شديم، ابو حمزه ديد يكى از حاضران استخوان را پاك مى‌كند و مى‌خورد فرياد زد و گفت: استخوان‌ها را پاك نكن؛ زيرا از امام سجّاد عليه السّلام شنيدم كه مى‌فرمود: استخوان‌ها را پاك نكنيد؛ چرا كه در آن براى جنيان سهمى است و اگر چنين كنيد چيزى از خانه شما خواهد رفت كه بهتر از آن (استخوان) است. 📚الکافي ج ۶، ص ۳۲۲ 🆔 @mohadesin_marefat_110
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
🟤نفوذ و تأثیر شیعه در حکومت (۵)علی بن یقطین (ره) وزیر شیعه مذهب هارون نارشید 🔺بعد از اینکه بیان کردیم سنت الهی در حکومت های باطل بر این بوده که یکی از اولیای خود را در آن حکومت نفوذ دهد، به شرح حال علی بن یقطین که از اصحاب و شیعیان امام کاظم علیه السلام است می پردازیم. 🔺علی بن یقطین و پدرش یقطین از جمله شیعیانی بودند که در حکومت بنی عباس صاحب منصب بودند و شیخ طوسی(ره) در رابطه با یقطین می فرماید: یقطین دائما در نزد سفاح و منصور عباسی خدمت می کرد و با این حال قائل به تشیع و امامت بود و فرزندش نیز مانند خودش بود و اموال حکومت را به امام صادق علیه السلام می فرستاد. (الفهرست للطوسی ص ۳۹)در روایات می بینیم که امام کاظم علیه السلام برای علی بن یقطین بهشت را تضمین می کند به این شرط که اگر شیعه ای از شیعیان اهل بیت علیهم السلام نیازی داشت و به تو روی آورد اکرامش کنی. (اختیار معرفة الرجال ج ۱، ص ۴۳۳) 🔺بر اساس بعضی روایات علی بن یقطین از منصبی که داشت در اذیت بود و قلباً هیچ رضایتی به قبول منصب از طاغوت زمان نداشت و چندین بار در صدد این بود که از فضای حکومت خارج شود و در روایتی به امام کاظم علیه السلام نامه نوشت و گفت قلبم از ادامه دادن وزیری هارون و انجام دادن کار های او به تنگ آمده و خواهانم اذن دهید تا انصراف دهم و فرار کنم و جایی مخفی شوم! امام در جواب نامه اش فرمود: ای علی بن یقطین! خدا را دوستانی است که بوسیله آنان از مومنین دفع بلاء می کند و تو از آنان هستی! به تو اجازه خارج شدن از انجام اعمال حکومتی نمی دهم و باید در حکومت بمانی! ما به تو علاقه داريم و شغل تو در دربار هارون سبب عزت و سربلندى برادران شیعه تو است شايد خداوند بوسيله تو يک ناراحتى را رفع كند و يا آتش كينه مخالفين را نسبت به دوستان خود بوسيله تو خاموش كند. ای على! كفاره خدمت تو در دربار سلطان همان نيكى بر برادران دينى است.(قرب الإسناد ج ۱، ص ۳۰۵، اختیار معرفة الرجال ج ۱، ص ۴۳، بحار الأنوار ج ۴۸، ص ۱۳۶) 🔺بی شک این نفوذ علی بن یقطین (ره) در دستگاه بنی عباس برای شیعه بسیار سود داشت، برای مثال در روایتی می بینیم که علی بن یقطین بعد از گرفتن منصب حکومتی در دستگاه بنی عباس، خراج و مالیات را از شیعیان در ظاهر می گرفت و پنهانی به آنان بر می گرداند.(الکافي ج ۵، ص ۱۱۰) 🔺خود علی بن یقطین نهایت تقیه را داشت تا معلوم نشود که شیعه است و به امر ائمه هدی علیهم السلام داخل در دستگاه بنی عباس شده است، بطوری که مدتی مجبور شد به دستور امام کاظم علیه السلام به شکل اهل سنت وضوء بگیرد، از آنجا که برخی سعایت کرده بودند و به هارون گفته بودند که این علی بن یقطین از شیعیان رافضی است! امام کاظم علیه السلام که به علم الهی این مسأله را فهمید به علی بن یقطین دستور داد مدتی وضوی اهل سنت بگیرد حتی اگر در خلوت و تنهایی باشد، که بالاخره روزی هارون نارشید پنهانی او را دید می زد که دید کاملا مانند اهل سنت وضوء می گیرد! هارون که این صحنه را دید شکی هم که به علی بن یقطین داشت از بین رفت و علی بن یقطین را صدا زد و گفت: ای علی! دروغ گفته است آن کسی که گفته تو از رافضیان هستی! بعد از این ماجرا اعتماد هارون به او قوت پیدا کرد و امام علیه السلام به ابن یقطین دستور داد از این به بعد همان وضوء شیعه را که امر خداست، بگیر! دیگر خطر رفع شد. (الإرشاد ج ۲، ص ۲۲۷) @Talabeh_nevesht110