eitaa logo
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
611 دنبال‌کننده
773 عکس
97 ویدیو
22 فایل
🔹لینک ناشناس برای ارسال نظرات و پیشنهادات و انتقادات و سوالات: 🌐 https://harfeto.timefriend.net/17044845484447 💠برای ارتباط و سوال و انتقاد: @tabrizi_906
مشاهده در ایتا
دانلود
✅🙏ممنونم از بزرگواری که زحمت کشیدند و این پست را درست کرده و برای دسترسی آسان اعضاء، لطف کردند.
4_5798829152433869811.mp3
6.31M
قسم روی لب ارمنیا... 🎥کربلایی حسین ستوده 💯✅ 🔸بروزترین‌کانال‌ کربلایی حسین ستوده בر ایتـا🔸 https://eitaa.com/joinchat/2859467280C516e588e5d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 (۱٠) 💠منع شدن اجنه از استراق سمع با بعثت رسول خدا صلی الله علیه و آله ➖عَنِ الرِّضَا عَنْ أَبِیهِ علیهم السلام قَالَ: إِنَّ الْجِنَّ کَانُوا یَسْتَرِقُونَ السَّمْعَ قَبْلَ مَبْعَثِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله فَمُنِعَتْ فِی أَوَانِ رِسَالَتِهِ بِالرُّجُومِ وَ انْفِضَاضِ النُّجُومِ وَ بُطْلَانِ الْکَهَنَةِ وَ السَّحَرَةِ. 🔻امام کاظم علیه السّلام فرمود: جنیان پیش از بعثت پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلم استراق سمع می‌کردند (اخبار غیبی آسمانی را جاسوسی کرده و گوش دادند) و در آغاز رسالتش با سنگسار شدن و پرتاب تیرهای شهاب و باطل شدن کهانت و سحر منع شدند. 📚قرب الاسناد ص ۱۳۳ 🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 (۱۱) 💠نگه داشتن حیواناتی برای مشغول کردن اجنه ➖عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ علیهما السلام قَالَ: کَانُوا یُحِبُّونَ أَنْ یَکُونَ فِی الْبَیْتِ الشَّیْ ءُ الدَّاجِنُ مِثْلُ الْحَمَامِ أَوِ الدَّجَاجِ أَوِ الْعَنَاقِ لِیَعْبَثَ بِهِ صِبْیَانُ الْجِنِّ وَ لَا یَعْبَثُونَ بِصِبْیَانِهِمْ. 🔻از امام باقر علیه السّلام که دوست داشتند در خانه حیوان خانگی مانند کبوتر، مرغ یا بزغاله باشد تا کودکان جنیان با آن‌ها بازی کنند و با کودکانشان بازی نکنند. 📚قرب الاسناد ص ۴۵ ➖قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَکْثِرُوا مِنَ الدَّوَاجِنِ فِی بُیُوتِکُمْ تَتَشَاغَلْ بِهَا عَنْ صِبْیَانِکُمْ. 🔻رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: در خانه هایتان زیاد کبوتر و مرغ و پرنده داشته باشید تا به وسیله آن‌ها شیاطین جنی سرگرم باشند و دست از کودکان شما بردارند. 📚طب الائمه ص ۱۱۷ ➖عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لَيْسَ مِنْ بَيْتِ نَبِيٍّ إِلاَّ وَ فِيهِ حَمَامٌ لِأَنَّ سُفَهَاءَ اَلْجِنِّ يَعْبَثُونَ بِصِبْيَانِ اَلْبَيْتِ فَإِذَا كَانَ فِيهِ حَمَامٌ عَبَثُوا بِالْحَمَامِ وَ تَرَكُوا اَلنَّاسَ. 🔻امام صادق عليه السّلام:خانه هيچ پيامبرى نيست مگر اين‌كه در آن كبوتر باشد.زيرا جن‌هاى نادان با كودكان خانه بازى مى‌كنند و اگر در آن خانه كبوتر باشد،با كبوتر سرگرم مى‌شوند و آدمى را رها مى‌كنند. 📚مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۱۳۱ ➖قَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : لاَ تَسُبُّوا اَلدِّيكَ فَإِنَّهُ صَدِيقِي وَ أَنَا صَدِيقُهُ وَ عَدُوُّهُ عَدُوِّي وَ اَلَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ لَوْ يَعْلَمُ بَنُو آدَمَ مَا فِي قَتَرَتِهِ لاَشْتَرَوْا رِيشَهُ وَ لَحْمَهُ بِالذَّهَبِ وَ اَلْفِضَّةِ وَ إِنَّهُ يَطْرُدُ مَذْمُومَةً مِنَ اَلْجِنِّ. 🔻پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: خروس را دشنام ندهيد كه او دوست من و من دوست او هستم و دشمن او دشمن من است و قسم به آنكه مرا به حق برانگيخت،اگر بنى آدم، آنچه را كه در خروس نهفته است (فايده‌هاى آن را) مى‌دانستند،پر و گوشت آن را با طلا و نقره مى‌خريدند. خروس جن‌هاى بد را دفع مى‌كند. 📚مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۱۳۰ 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 (۱۲) 💠پیشگویی و اخبار غیبی کاهنان به کمک شیاطین جنی ⛔️اگر کسی را دیدید که از گذشته یا آینده و برخی امور پنهانی شما خبر می دهد! فوراً فریب او را نخورید! فکر نکنید که او مردی ربّانی و الهی است! چه بسا از شیاطین جنی کمک می گیرد! ➖عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ فِیمَا سَأَلَ الزِّنْدِیقُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: فَمِنْ أَیْنَ یصل [أَصْلُ] الْکِهَانَةِ وَ مِنْ أَیْنَ یُخْبَرُ النَّاسُ بِمَا یَحْدُثُ قَالَ إِنَّ الْکِهَانَةَ کَانَتْ فِی الْجَاهِلِیَّةِ فِی کُلِّ حِینِ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ کَانَ الْکَاهِنُ بِمَنْزِلَةِ الْحَاکِمِ یَحْتَکِمُونَ إِلَیْهِ فِیمَا یَشْتَبِهُ عَلَیْهِمْ مِنَ الْأُمُورِ بَیْنَهُمْ فَیُخْبِرُهُمْ بِأَشْیَاءَ تَحْدُثُ وَ ذَلِکَ فِی وُجُوهٍ شَتَّی مِنْ فِرَاسَةِ الْعَیْنِ وَ ذَکَاءِ الْقَلْبِ وَ وَسْوَسَةِ النَّفْسِ وَ فِطْنَةِ الرُّوحِ مَعَ قَذْفٍ فِی قَلْبِهِ لِأَنَّ مَا یَحْدُثُ فِی الْأَرْضِ مِنَ الْحَوَادِثِ الظَّاهِرَةِ فَذَلِکَ یَعْلَمُ الشَّیْطَانُ وَ یُؤَدِّیهِ إِلَی الْکَاهِنِ وَ یُخْبِرُهُ بِمَا یَحْدُثُ فِی الْمَنَازِلِ وَ الْأَطْرَافِ وَ أَمَّا أَخْبَارُ السَّمَاءِ فَإِنَّ الشَّیَاطِینَ کَانَتْ تَقْعُدُ مَقَاعِدَ اسْتِرَاقِ السَّمْعِ إِذْ ذَاکَ وَ هِیَ لَا تَحْجُبُ وَ لَا تُرْجَمُ بِالنُّجُومِ وَ إِنَّمَا مُنِعَتْ مِنِ اسْتِرَاقِ السَّمْعِ لِئَلَّا یَقَعَ فِی الْأَرْضِ سَبَبٌ یُشَاکِلُ الْوَحْیَ مِنْ خَبَرِ السَّمَاءِ وَ لُبِّسَ عَلَی أَهْلِ الْأَرْضِ مَا جَاءَهُمْ عَنِ اللَّهِ لِإِثْبَاتِ الْحُجَّةِ وَ نَفْیِ الشَّبَهِ وَ کَانَ الشَّیْطَانُ یَسْتَرِقُ الْکَلِمَةَ الْوَاحِدَةَ مِنْ خَبَرِ السَّمَاءِ بِمَا یَحْدُثُ مِنَ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ فَیَخْتَطِفُهَا ثُمَّ یَهْبِطُ بِهَا إِلَی الْأَرْضِ فَیَقْذِفُهَا إِلَی الْکَاهِنِ فَإِذَا قَدْ زَادَ کَلِمَاتٍ مِنْ عِنْدِهِ فَیَخْتَلِطُ الْحَقُّ بِالْبَاطِلِ فَمَا أَصَابَ الْکَاهِنُ مِنْ خَبَرٍ مِمَّا کَانَ یُخْبِرُ بِهِ فَهُوَ مَا أَدَّاهُ إِلَیْهِ شَیْطَانُهُ مِمَّا سَمِعَهُ وَ مَا أَخْطَأَ فِیهِ فَهُوَ مِنْ بَاطِلِ مَا زَادَ فِیهِ فَمُذْ مُنِعَتِ الشَّیَاطِینُ عَنِ اسْتِرَاقِ السَّمْعِ انْقَطَعَتِ الْکِهَانَةُ وَ الْیَوْمَ إِنَّمَا تُؤَدِّی الشَّیَاطِینُ إِلَی کُهَّانِهَا أَخْبَاراً لِلنَّاسِ مِمَّا یَتَحَدَّثُونَ بِهِ وَ مَا یُحَدِّثُونَهُ وَ الشَّیَاطِینُ تُؤَدِّی إِلَی الشَّیَاطِینِ مَا یَحْدُثُ فِی الْبُعْدِ مِنَ الْحَوَادِثِ مِنْ سَارِقٍ سَرَقَ وَ مَنْ قَاتِلٍ قَتَلَ وَ مِنْ غَائِبٍ غَابَ وَ هُمْ بِمَنْزِلَةِ النَّاسِ أَیْضاً صَدُوقٌ وَ کَذُوبٌ. 🔻هشام بن حکم در پرسش‌های زندیق از امام جعفر صادق علیه السلام روایت می‌کند که: از امام پرسید: از کجا کهانت می‌شود و از کجا مردم پیشگوئی کنند؟ فرمود: کهانت در جاهلیت بود و در فترت پیغمبران، کاهن به جای قاضی بود و هر چه بر مردم اشتباه می‌شد به وی مراجعه می‌کردند و او برایشان پیشگوئی می‌کرد، و این امر به چند سبب بود، مانند فراسَت در دید، هوش در دل، وسوسه خاطر، زیرکی روح، و یا آنچه در دلش افکنده می‌شد، زیرا آنچه از حوادث آشکار در زمین پدید آید، شیطان از آن خبر دارد و آن را به کاهن می‌رساند و از آنچه در منازل و اطراف آن واقع شود به او گزارش دهد. و اما اخبار آسمانی را شیاطین در آن روزگار استراق سمع می‌کردند و پرده ای در کار نبود و با ستاره‌ها تیرباران نمی شدند، و همانا از استراق سمع باز داشته شدند تا در زمین وسیله ای مانند وحی نباشد و بر مردم زمین اشتباهی رخ ندهد، در آنچه از طرف خدا برای اثبات حجت و نفی شبهه می‌آید. و شیطان یک کلمه از اخبار آسمانی، درباره آنچه خدا در خلقش پدید می‌آورد، را می‌دزدید و آن را می‌گرفت و به زمین فرو می‌آورد و به دل کاهن می‌افکند، و او هم سخنانی به آن می‌افزود و حق را با ناحق در می‌آمیخت، لذا هر پیشگوئی کاهن که درست بود، همان چیزی بود که شیطان شنیده بود و به او رسانده بود، و آنچه خطا بود خودش افزوده بود، و از آن روز که شیاطین از استراق السمع منع شدند، کهانت بر افتاد. و امروزه شیاطین به کاهنان خود از گفتگوهای مردم و از کارهای آنان گزارش می‌دهند، و شیاطین حوادث دور دست را به هم می‌رسانند که کی دزدی کرده و کی کشته و کی نهان شده و مانند مردم راستگو دارند و دروغگو. 📚الاحتجاج ج ۲ ص ۲۱۸ 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 (۱۳) 💠اجنه می توانند به انسان آسیب رسانده و اذیت کنند ➖عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیِّ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ: دَخَلَ أَشْجَعُ السُّلَمِیُّ عَلَی الصَّادِقِ علیه السلام فَقَالَ: يَا سَيِّدِي، قَدْ أَغْنَيْتَنِي، وَ أَنَا كَثِيرُ اَلْأَسْفَارِ، وَ أَحْصُلُ فِي اَلْمَوَاضِعِ اَلْمُفْزِعَةِ، فَتُعَلِّمُنِي مَا آمَنُ بِهِ عَلَى نَفْسِي. قَالَ: فَإِذَا خِفْتَ أَمْراً فَاتْرُكْ يَمِينَكَ عَلَى أُمِّ رَأْسِكَ وَ اِقْرَأْ بِرَفِيعِ صَوْتِكَ «أَ فَغَيْرَ دِينِ اَللّٰهِ يَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ» . قَالَ اَلْأَشْجَعُ : فَحَصَلْتُ فِي وَادٍ تَعْبَثُ فِيهِ اَلْجِنُّ فَسَمِعْتُ قَائِلاً يَقُولُ: خُذُوهُ، فَقَرَأْتُهَا فَقَالَ قَائِلٌ: كَيْفَ نَأْخُذُهُ وَ قَدِ اِحْتَجَزَ بِآيَةٍ طَيِّبَةٍ . 🔻اشجع سلمی نزد امام صادق علیه السّلام آمد و گفت: ای آقایم! من فراوان سفر مى‌كنم و در برخى مواقع امور هراسناكى بر من رخ مى‌دهد. پس چيزى به من بياموز كه با آن بر خود ايمن باشم. امام فرمود:هنگامى كه از چيزى ترسيدى دست راست خود را بر سر بنه و با بلندترين صدايت بخوان: «آيا آن‌ها غير آيين خدا مى‌خواهند حال آن‌كه آسمانيان و زمينيان خواه‌وناخواه در برابر او تسليم هستند و به سوى او باز مى‌گردند.»[آل عمران :آيۀ ۸۳] اشجع گفت:پس به منطقه‌اى قدم گذاردم كه جنّيان به آنجا رفت‌وآمد مى‌كردند پس شنيدم كسى مى‌گويد:او را بگيريد. پس آن آيه را خواندم. پس كسى گفت:چگونه او را در بربگيريم درحالى كه به آيه‌اى نيكو پناه جسته است. 📚الأمالي (للطوسی) ج ۱، ص ۲۸۱ ➖عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَنَّهُ أَتَاهُ رَجُلٌ فَشَكَا إِلَيْهِ فَقَالَ أَخْرَجَتْنَا اَلْجِنُّ مِنْ مَنَازِلِنَا يَعْنِي عُمَّارَ مَنَازِلِهِمْ فَقَالَ اِجْعَلُوا سُقُوفَ بُيُوتِكُمْ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ وَ اِجْعَلُوا اَلْحَمَامَ فِي أَكْنَافِ اَلدَّارِ قَالَ اَلرَّجُلُ فَفَعَلْنَا فَمَا رَأَيْنَا شَيْئاً نَكْرَهُهُ . 🔻مردى نزد امام باقر عليه السّلام آمد و عرض كرد: جن ‌ها ما را از خانه‌هايمان بيرون كرده‌اند. حضرت فرمود:(بلندى) سقف خانه‌هايتان را به اندازه هفت ذراع قرار دهيد و حمام را در گوشه‌هاى خانه بسازيد. آن مرد مى‌گويد:اين كار را انجام داديم و ديگر اذیتی نديديم. 📚مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۱۲۸ ➖عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي يَحْيَى اَلْمَدَنِيِّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَنْ رُمِيَ أَوْ رَمَتْهُ اَلْجِنُّ فَلْيَأْخُذِ اَلْحَجَرَ اَلَّذِي رُمِيَ بِهِ فَلْيَرْمِ مِنْ حَيْثُ رُمِيَ وَ لْيَقُلْ حَسْبِيَ اَللَّهُ وَ كَفَى وَ سَمِعَ اَللَّهُ لِمَنْ دَعَا لَيْسَ وَرَاءَ اَللَّهِ مُنْتَهًى. 🔻رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: به هر کس سنگی پرتاب شد یا جنیان به او پرتاب کردند، سنگی که پرتاب شده را بگیرد و به همانجا که از آن پرتاب شده پرت کند و بگوید: «حسبی اللَّه و کفی، سمع اللَّه لمن دعا، لیس وراء اللَّه منتهی» یعنی خدا برای من کافی است و خدا صدای کسی که او را فرا بخواند می‌شنود و پایانی غیر خدا نیست. 📚طب الأئمة علیهم السلام ج ۱، ص ۱۱۲ ⬅️نکته: روایات در این مورد بسیار است و میتوان به نقل هایی که جنگ بین سپاه مسلمانان به فرماندهی امیرالمومنین با اجنه را نیز از همین قبیل دانست. 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 (۱۴) 💠ابو الجانّ شومان پدر اجنه ➖عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ عَامِرٍ الطَّائِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ: سَأَلَ الشَّامِیُّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام عَنِ اسْمِ أَبِی الْجِنِّ فَقَالَ شُومَانُ وَ هُوَ الَّذِی خُلِقَ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ وَ سَأَلَهُ هَلْ بَعَثَ اللَّهُ نَبِیّاً إِلَی الْجِنِّ فَقَالَ نَعَمْ بَعَثَ إِلَیْهِمْ نَبِیّاً یُقَالُ لَهُ یُوسُفُ. 🔻امام رضا علیه السلام از اجدادش علیهم السلام نقل می‌کند که: فردی شامی نام پدر جن را از امیر المؤمنین علیه السّلام پرسید، فرمود: شومان و همان است که از آتش زلال آفریده است، و پرسید آیا خدا پیغمبری بر پریان فرستاده؟ فرمود: آری، پیغمبری به نام یوسف بر آن‌ها فرستاد و آن‌ها را به سوی خدا عزّ و جلّ خواند و او را کشتند 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۱، ص ۲۴۰ ⬅️این یوسف نبی، غیر از یوسف بن یعقوب علیهم السلام معروف است، شاید این یوسف که به سوی اجنه مبعوث شده بوده خودش از اجنه بوده است والله العالم. 🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 (۱۵) 💠زن جنّی که خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله می رسید... ➖عَنْ سُهَيْلِ بْنِ غَزْوَانَ اَلْبَصْرِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ اِمْرَأَةً مِنَ اَلْجِنِّ كَانَ يُقَالُ لَهَا عَفْرَاءُ وَ كَانَتْ تَأْتِي اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَتَسْمَعُ مِنْ كَلاَمِهِ فَتَأْتِي صَالِحِي اَلْجِنِّ فَيُسْلِمُونَ عَلَى يَدَيْهَا وَ إِنَّهَا فَقَدَهَا اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَسَأَلَ عَنْهَا جَبْرَئِيلَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ إِنَّهَا زادت [زَارَتْ] أُخْتاً لَهَا تُحِبُّهَا فِي اَللَّهِ فَقَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ طُوبَى لِلْمُتَحَابِّينَ فِي اَللَّهِ. 🔻سهل بن غزوان بصری روایت می‌کند که: شنیدم امام جعفر صادق علیه السّلام می‌فرماید: زنی از جنیان به نام عفراء خدمت می‌آمد نزد پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله و سخن او را می‌شنید و سپس نزد پریان صالح می‌رفت و آن‌ها به دست او مسلمان می‌شدند، پس از مدتی دیگر پیغمبر او را نیافت و از جبرئیل در باره او پرسش کرد، گفت: به دیدار یکی از خواهران دینی خود رفته که برای رضای خدا او را دوست دارد. پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: خوشا به حال کسانی که برای خدا همدیگر را دوست دارند. 📚 الخصال ج ۲، ص ۶۳۸ 🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 (۱۶) 💠جریان اسلام اجنه/امیرالمومنین و تعلیم اجنه/ادیان و مذاهب مختلفه در اجنه/آخرت جنیان مؤمن ➖أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله خَرَجَ مِنْ مَکَّةَ إِلَی سُوقِ عُکَاظٍ وَ مَعَهُ زَیْدُ بْنُ حَارِثَةَ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْإِسْلَامِ فَلَمْ یُجِبْهُ أَحَدٌ وَ لَمْ یَجِدْ مَنْ یَقْبَلُهُ ثُمَّ رَجَعَ إِلَی مَکَّةَ فَلَمَّا بَلَغَ مَوْضِعاً یُقَالُ لَهُ وَادِی مَجَنَّةَ تَهَجَّدَ بِالْقُرْآنِ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ فَمَرَّ بِهِ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَلَمَّا سَمِعُوا قِرَاءَةَ رَسُولِ اللَّهِ اسْتَمَعُوا لَهُ فَلَمَّا سَمِعُوا قِرَاءَتَهُ قَالَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ أَنْصِتُوا یَعْنِی اسْکُتُوا فَلَمَّا قُضِیَ أَیْ فَرَغَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مِنَ الْقِرَاءَةِ وَلَّوْا إِلی قَوْمِهِمْ مُنْذِرِینَ قالُوا یا قَوْمَنا إِنَّا سَمِعْنا کِتاباً أُنْزِلَ مِنْ بَعْدِ مُوسی مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ وَ إِلی طَرِیقٍ مُسْتَقِیمٍ یا قَوْمَنا أَجِیبُوا داعِیَ اللَّهِ وَ آمِنُوا بِهِ إِلَی قَوْلِهِ أُولئِکَ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ فَجَاءُوا إِلَی رَسُولِ اللَّهِ فَأَسْلَمُوا وَ آمَنُوا وَ عَلَّمَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله شَرَائِعَ الْإِسْلَامِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَی نَبِیِّهِ قُلْ أُوحِیَ إِلَیَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِ السُّورَةَ کُلَّهَا فَحَکَی اللَّهُ قَوْلَهُمْ وَ وَلَّی رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله عَلَیْهِمْ مِنْهُمْ وَ کَانُوا یَعُودُونَ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فِی کُلِّ وَقْتٍ فَأَمَرَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ أَنْ یُعَلِّمَهُمْ وَ یُفَقِّهَهُمْ فَمِنْهُمْ مُؤْمِنُونَ وَ کَافِرُونَ وَ نَاصِبُونَ وَ یَهُودُ وَ نَصَارَی وَ مَجُوسٌ وَ هُمْ وُلْدُ الْجَانِّ وَ سُئِلَ الْعَالِمُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ عَنْ مُؤْمِنِی الْجِنِّ أَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ فَقَالَ لَا وَ لَکِنْ لِلَّهِ حَظَائِرُ بَیْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ یَکُونُ فِیهَا مُؤْمِنُو الْجِنِّ وَ فُسَّاقُ الشِّیعَةِ. 🔻پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله از مکه به بازار عکاظ رفت و زید بن حارثه با او بود و مردم را به اسلام می‌خواند، و کسی به او پاسخ نداد و کسی که آن را پذیرد، نیافت. سپس به مکه برگشت، و چون به جائی رسید به نام وادی مجنه در دل شب با قرآن نماز شب خواند و چند تن پری بر او گذر کردند. و چون قرائت رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله را شنیدند، گوش دادند و چون گوش گرفتند، به همدیگر گفتند: خاموش باشید و چون پایان یافت و رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله از قرائت قرآن فارغ شدند، « هشداردهنده به سوی قوم خود بازگشتند، فتند: «ای قوم ما، ما کتابی را شنیدیم که بعد از موسی نازل شده [و] تصدیق کننده [کتابهای] پیش از خود است، و به سوی حقّ و به سوی راهی راست راهبری می‌کند، ای قوم ما، دعوت کننده خدا را پاسخ [مثبت] دهید و به او ایمان آورید». -. الاحقاف / ۲۹ - ۳۱ - - تا فرموده- آنان در گمراهی آشکارند، و آمدند نزد رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و مسلمان شدند و به او گرویدند و رسول خدا آداب اسلام را به آن‌ها آموخت. و خداوند به پیغمبر خود فرو فرستاد «قُلْ أُوحِیَ إِلَیَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِ» و رسول خدا از خودشان کسی بر آن‌ها به عنوان والی و خلیفه گماشت و همواره به رسول خدا مراجعه می‌کردند و آن حضرت به امیر المؤمنین علیه السّلام امر کردند تا به آن‌ها بیاموزد و آن‌ها را فقیه سازد، برخی مؤمن باشند و برخی کافر و برخی هم ناصبی و یهودی و مسیحی و مجوسی و آن‌ها فرزندان جان (پدر اجنه) باشند. و از امام معصوم علیه السلام سؤال شد در باره مؤمنان جن که آیا به بهشت می‌روند؟ فرمود: نه! ولی خدا را محل‌هایی هست میان بهشت و دوزخ که مؤمنان جن و فاسقان شیعه در آن‌ها باشند. 📚تفسير القمی ج ۲، ص ۲۹۹ 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
🖋فقه الحدیث شیخ صدوق ره (۲) 📜عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ يَرْفَعُ اَلْحَدِيثَ قَالَ: اَلذَّهَبُ وَ اَلْفِضَّةُ حَجَرَانِ مَمْسُوخَانِ فَمَنْ أَحَبَّهُمَا كَانَ مَعَهُمَا. 🔹امام علیه السلام فرمود: طلا و نقره دو سنگند كه مسخ شده‌اند هر كس دوستشان بدارد با آنها محشور خواهد شد! 🔰فقه الحدیث 🔺شیخ صدوق (ره) در توضیح روایت می فرماید: یعنی بذلک من أحبهما حبا یمنع حق الله منهم.(الخصال ج ۱، ص ۴۳) شیخ در این کلام کوتاه بیان می دارد که منظور از آن حبّی که موجب محشور شدن با طلا و نقره می شود، حبّی است که مانع شود انسان حقوق الهی از قبیل زکات را پرداخت نکند. تأیید می کند سخن شیخ صدوق را روایاتی که بیان خواهیم کرد: ۱) امام صادق علیه السلام فرمود: لاَ خَيْرَ فِي مَنْ لاَ يُحِبُّ جَمْعَ اَلْمَالِ مِنْ حَلاَلٍ يَكُفُّ بِهِ وَجْهَهُ وَ يَقْضِي بِهِ دَيْنَهُ وَ يَصِلُ بِهِ رَحِمَهُ؛ هیچ خیری نیست در كسى كه جمع کردن مال و ثروت حلال را دوست ندارد تا آبروى خود را با آن حفظ‍‌ كند، قرضش را بدهد و با خويشاوندانش صله رحم كند.(الکافي ج ۵، ص ۷۲) ۲)مردى به امام صادق عليه السّلام عرض كرد: به خدا سوگند! ما دنيا طلب هستيم و دوست مى‌داريم كه دنيا به ما داده شود. فرمود: دوست دارى با آن‌چه كار كنى‌؟ گفت: براى خودم و خانواده‌ام راحتى فراهم كنم، صلۀ رحم به‌جا آورم، صدقه بدهم و حج و عمره انجام دهم. فرمود: اين دنياطلبى نيست؛ اين آخرت‌طلبى است. (الکافي ج ۵، ص ۷۲) @Talabeh_nevesht110
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
🖋فقه الحدیث شیخ صدوق ره (۳) 📜عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ الْجَعْفَرِیِّ عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ علیهم السّلام أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله نَهَی عَنْ قَتْلِ خَمْسَةٍ الصُّرَدِ الصُّوَّامِ وَ الْهُدْهُدِ وَ النَّحْلَةِ وَ النَّمْلَةِ وَ الضِّفْدِعِ وَ أَمَرَ بِقَتْلِ خَمْسَةٍ الْغُرَابِ وَ الْحِدَأَةِ وَ الْحَیَّةِ وَ الْعَقْرَبِ وَ الْکَلْبِ الْعَقُورِ. 🔹پيامبر خدا(صلّى الله عليه و آله) از كشتن پنج حيوان نهى كرد: جغد گردن دراز و هدهد و زنبور و مورچه و قورباغه. و به كشتن پنج حيوان امر کرد: كلاغ و حدا،(نوعى پرندۀ شكارى)و مار و عقرب و سگ گزنده. 🔰فقه الحدیث 🔺شیخ صدوق (ره) در توضیح روایت می فرماید: هذا أمر إطلاق و رخصة لا أمر وجوب و فرض! (الخصال ج ۱، ص ۲۹۷) شیخ در این کلام به مسلک خود نیز نسبت به اوامر شارع اشاره ای کرده است و آن اینکه اوامر شارع بر سه نوع است: ۱)امر فرض و وجوب ۲)امر ندب و استحباب ۳)امر اطلاق و رخصت. در این روایت نیز امر بر اطلاق و رخصت است یعنی رسول خدا صلی الله علیه و آله به کشتن چنین حیواناتی اذن داده است، نه اینکه کشتن چنین حیواناتی مستحب یا واجب باشد! @Talabeh_nevesht110
📜 (۱۷) 💠اجنه و نسناس قبل از بنی آدم خلق شدند/چرایی اعتراض ملائکه به خلقت آدم/سکونت اجنه در هواء و اطراف زمین/حجاب بین اجنه و بنی آدم 🔻امیر المؤمنین علیه السّلام می‌فرماید: چون خدا تبارک و تعالی پس از ۷ هزار سال از گذشت جن و نسناس در زمین، خواست به دست خود آفریده ای آفریند، سپس فرمود: کار خدا این شد که آدم را برای تقدیر و تدبیری که در آسمان و زمین خواهد و داند و برای آنچه خواهد آفریند، پرده آسمان‌ها را برداشت و به فرشته‌ها فرمود: بنگرید خلق من در زمین از جن و نسناس چه می‌کنند؟ چون فرشته‌ها گناه و خونریزی و فساد آن‌ها را در زمین دیدند به ناحق بر آن‌ها گران آمد و بر خدا خشم گرفتند و افسوس خوردند بر اهل زمین و نتوانستند خشم خود را فرو خورند و گفتند پروردگارا توئی عزیز و توانا، جبار و قاهر و عظیم الشان اینانند خلق ناتوان و خوار زمینت که در قبضه قدرتت می‌چرخند و روزیت را می‌خورند و از عافیت تو بهره منداند و با این گناهان بزرگ تو را نافرمانی می‌کنند و تو افسوس نمی خوری و خشمگین نمی شوی و انتقام نمی گیری از آنچه از آن‌ها شنوی و بینی، و این بر ما ناگوار است و آن را بزرگ شماریم. چون خدا از فرشته‌ها این را شنید فرمود: «من در زمین جانشینی خواهم گماشت» بر آن‌ها تا حجت من باشد بر آفریدگانم، فرشته‌ها گفتند «آیا در آن کسی را می‌گماری که در آن فساد انگیزد، و خونها بریزد؟ و حال آنکه ما با ستایش تو، [تو را] تنزیه می‌کنیم و به تقدیست می‌پردازیم» گفتند: آن جاگزین را از بین ما قرار بده که نه تباهی انگیزیم و نه خونریزیم. خدا جلّ جلاله فرمود: ای فرشته هایم، «من چیزی می‌دانم که شما نمی دانید»، من می‌خواهم به دست خود آفریده ای سازم که نژادش را پیغمبرانی مرسل، بندگانی خوب و امامانی رهبر نمایم و آنان را خلفای خود در زمین قرار دهم تا از گناهان باز دارند و به اطاعتم وادارند، و به راهم هدایت کنند، و آنان را برای بیم و انذار حجت خود کنم، و نسناس را از زمین خود جدا و آن را از وجود آن‌ها پاک کنم، و جنیان نافرمان سرکش را از آفریده‌های خوبم دور کنم و در هواء و اطراف زمین اندازم تا در کنار نژادی که آفریده‌ام (آدم) نباشند و میان جنیان و آفریده‌ام پرده کشم تا نژادش پریان را نبیند و أُنس و مجالست و مخالطت با آن نکند، و هر که نافرمانی‌ام کند از نژادی که آفریده‌ام و برای خود برگزیده‌ام به جایگاه نافرمانانش برم و باکی ندارم. فرشته‌ها گفتند: پروردگارا هر چه خواهی انجام بده. « ما را جز آنچه [خود] به ما آموخته ای، هیچ دانشی نیست تویی دانای حکیم». 📚علل الشرایع ج ۱، ص ۱۰۴ 🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 (۱۸) 💠جنی در شکل سگ سیاه که پرواز می کند ➖عَنْ أَبِي حَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ قَالَ: كُنْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِيمَا بَيْنَ مَكَّةَ وَ اَلْمَدِينَةِ إِذَا اِلْتَفَتَ عَنْ يَسَارِهِ فَإِذَا كَلْبٌ أَسْوَدُ بَهِيمٌ فَقَالَ مَا لَكَ قَبَّحَكَ اَللَّهُ مَا أَشَدَّ مُسَارَعَتَكَ وَ إِذَا هُوَ شَبِيهٌ بِالطَّائِرِ فَقُلْتُ مَا هَذَا جُعِلْتُ فِدَاكَ فَقَالَ هَذَا غُثَيْمٌ [غُثَيْمٌ خ ل] بَرِيدُ اَلْجِنِّ مَاتَ هِشَامٌ اَلسَّاعَةَ وَ هُوَ يَطِيرُ يَنْعَاهُ فِي كُلِّ بَلْدَةٍ . 🔻ابو حمزۀ ثمالى گويد: من در راه مكه و مدينه همراه امام صادق عليه السّلام بودم. در اين هنگام حضرت به سمت چپ خود كه سگ سياه تندى بود توجه نمود. آن‌گاه فرمود: تو را چه شده است‌؟! خداوند تو را زشت كند! چقدر سرعت تو زياد است! و آن سگ مانند پرنده بود. گفتم: قربانتان گردم! اين چيست‌؟ فرمود: اين غثيم پيك جنيان است. در همين ساعت هشام مُرد و اين سگ پرواز مى‌كند و خبر مرگ هشام را در هر شهرى پخش مى‌كند. 📚الکافي ج ۶، ص ۵۵۳ ✅سند روایت صحیح است✅ 🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 (۱۹) 💠خارج کردن جن از بدن دختری با نام مبارک امام سجاد علیه السلام ➖قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام: خَدَمَ أَبُو خَالِدٍ الْکَابُلِیُّ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ علیه السلام دَهْراً مِنْ عُمُرِهِ ثُمَّ إِنَّهُ أَرَادَ أَنْ یَنْصَرِفَ إِلَی أَهْلِهِ فَأَتَی عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ شَکَا إِلَیْهِ شِدَّةَ شَوْقِهِ إِلَی وَالِدَیْهِ فَقَالَ یَا أَبَا خَالِدٍ یَقْدَمُ غَداً رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ لَهُ قَدْرٌ وَ مَالٌ کَثِیرٌ وَ قَدْ أَصَابَ بِنْتاً لَهُ عَارِضٌ مِنْ أَهْلِ الْأَرْض وَ یُرِیدُونَ أَنْ یَطْلُبُوا مُعَالِجاً یُعَالِجُهَا فَإِذَا أَنْتَ سَمِعْتَ قُدُومَهُ فَأْتِهِ وَ قُلْ لَهُ أَنَا أُعَالِجُهَا لَکَ عَلَی أَنْ أَشْتَرِطَ لَکَ أَنِّی أُعَالِجُهَا عَلَی دِیَتِهَا عَشَرَةِ آلَافِ دِرْهَمٍ فَلَا تَطْمَئِنَّ إِلَیْهِمْ وَ سَیُعْطُونَکَ مَا تَطْلُبُ مِنْهُمْ فَلَمَّا أَصْبَحُوا قَدِمَ الرَّجُلُ وَ مَنْ مَعَهُ وَ کَانَ مِنْ عُظَمَاءِ أَهْلِ الشَّامِ فِی الْمَالِ وَ الْمَقْدُرَةِ فَقَالَ أَ مَا مِنْ مُعَالِجٍ یُعَالِجُ بِنْتَ هَذَا الرَّجُلِ فَقَالَ لَهُ أَبُو خَالِدٍ أَنَا أُعَالِجُهَا عَلَی عَشَرَةِ آلَافِ دِرْهَمٍ فَإِنْ أَنْتُمْ وَفَیْتُمْ وَفَیْتُ لَکُمْ عَلَی أَنْ لَا یَعُودَ إِلَیْهَا أَبَداً فَشَرَطُوا أَنْ یُعْطُوهُ عَشَرَةَ آلَافِ دِرْهَمٍ فَأَقْبَلَ إِلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ فَأَخْبَرَهُ الْخَبَرَ فَقَالَ إِنِّی أَعْلَمُ أَنَّهُمْ سَیَغْدِرُونَ بِکَ وَ لَا یَفُونَ لَکَ انْطَلِقْ یَا أَبَا خَالِدٍ فَخُذْ بِأُذُنِ الْجَارِیَةِ الْیُسْرَی ثُمَّ قُلْ یَا خَبِیثُ یَقُولُ لَکَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ اخْرُجْ مِنْ هَذِهِ الْجَارِیَةِ وَ لَا تَعُدْ ..... 🔻امام محمد باقر علیه السّلام فرمود: ابو خالد کابلی روزگاری از عمرش را در خدمت امام سجاد علیه السّلام گذراند، سپس تصمیم گرفت که به سوی اهل خود باز گردد و از شدت اشتیاق به دیدار با پدر و مادرش به او شکایت کرد، فرمود: ای ابو خالد فردا مردی از شام آید که درجه و مال فراوان دارد و به دخترش از اهل زمین پیشامدی رخ داده، و دنبال پزشکی هستند که او را درمان کند، چون شنیدی آمده، پیش او برو و بگو من او را درمان کنم به مزدی برابر دیه او که ۱۰ هزار درهم است، و به آن‌ها دلگرم مشو که آنچه جوئی به تو خواهند داد. فردا بامداد آن مرد و همراهانش آمدند، از بزرگان اهل شام بود در جاه و مال گفت: پزشکی نیست که دختر این مرد را درمان کند؟ ابو خالد گفت من او را در برابر ۱۰ هزار درهم درمان کنم و اگر بپردازید شرط می‌کنم که دیگر درد او برنگردد و با او قرار کردند ۱۰ هزار درهمش بدهند و او نزد امام علیه السّلام آمد و گزارش داد فرمود: من می‌دانم با تو نامردی کنند و به تو نپردازند، ای ابو خالد برو و گوش چپ آن دختر را بگیر و بگو: ای خبیث علی بن الحسین به تو فرماید از این دختر بیرون شو و به او برنگرد، ابو خالد فرمان را انجام داد و او هم برون رفت و دخترک به هوش آمد و ابو خالد درخواست ادای قرار کرد اما چیزی به او ندادند و اندوهگین برگشت، امام به فرمود: چرا غمگین هستید، مگر نگفتم با تو نامردی کنند آن‌ها را رها کن که البته به تو مراجعه کنند، و چون تو را دیدار کردند بگو: من او را درمان نکنم تا مال را به دست علی بن الحسین بسپارید. سپس برگشتند نزد ابو خالد و درخواست درمان کردند و او هم گفت: من درمانش نکنم تا وجه را به دست علی بن الحسین علیه السّلام بسپارید که مورد اعتماد من و شما است، و پذیرفتند و پول را به دست امام علیه السّلام سپردند، و ابو خالد نزد دختر آمد و گوش چپش را گرفت و گفت: ای خبیث، علی بن الحسین علیه السّلام فرماید: از این دختر بیرون شو، و جز از راه خوبی به او نپرداز که اگر برگردی تو را با آتش فروزان خدا بوزم آتشی که بر دلها نشیند، سپس از آن دختر خارج شد، و امام آن مال را به ابو خالد داد و به سوی شهر خود رفت. 📚المناقب ابن شهرآشوب ج ۴، ص ۱۴۵ 🆔 @mohadesin_marefat_110
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
✔️جایگاه روایات اهل سنت (۱) 🔺شیخ طوسی (ره) در العدة در رابطه با روایات عامه چنین بیان می کند که: 🔹اگر کسی که در اعتقادات با شیعه مخالف است ولی با این حال از ائمه اطهار علیهم السلام روایتی نقل کند، روایت او محل تأمل و بحث است: 1⃣اگر آن روایت غیر شیعه با روایت صحیحه شیعه در تخالف و تعارض بود، مردود است 2⃣اگر آن روایت غیر شیعه با روایات شیعه موافقت داشت عمل و اعتقاد به آن روایت واجب است 3⃣اگر آن روایت نه با اخبار شیعه موافقت داشت و نه مخالفت داشت، باز عمل به آن روایت که ناقل آن سُنی است واجب می باشد ⭕️چرایی عمل به روایات اهل سنت در جایی که نه در تأییدش و نه در رد آن روایتی از شیعه نبود⬇️ 🔶امام صادق علیه السلام فرموده است: إِذَا نَزَلَتْ بِكُمْ حَادِثَةٌ لاَ تَجِدُونَ حُكْمَهَا فِيمَا رَوَوْا عَنَّا فَانْظُرُوا إِلَى مَا رَوَوْهُ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَاعْمَلُوا بِهِ؛ هر گاه در مسأله ای واقع شدید که حکم آن را از روایات ما اهل بیت علیهم السلام نتوانستید پیدا کنید، پس به روایات سنیان از امیرالمومنین (علیه السلام) نظر کرده و عمل کنید. 🔶سیره مستمره طائفه امامیه بر این بوده است که به روایات ثقات از اهل سنت مانند حفص بن غیاث و سکونی و... عمل می کردند در جایی که روایتی دیگر از طریق راوی شیعه در تعارض با روایت آن سُنی نباشد. 💠فأما إذا کان مخالفا فی الاعتقاد لأصل المذهب و روی مع ذلک عن الأئمة علیهم السلام نظر فیما یرویه. فإن کان هناک من طرق الموثوق بهم ما یخالفه وجب إطراح خبره. و إن لم یکن هناک ما یوجب إطراح خبره، و یکون هناک ما یوافقه وجب العمل به. و إن لم یکن من الفرقة المحقة خبر یوافق ذلک و لا یخالفه، و لا یعرف لهم قول فیه، وجب أیضا العمل به، لما روی عن الصادق علیه السلام أنه قال: «إذا نزلت بکم حادثة لا تجدون حکمها فیما رووا عنا فانظروا إلی ما رووا عن علی علیه السلام فاعملوا به»، و لأجل ما قلناه عملت الطائفة بما رواه حفص بن غیاث، و غیاث بن کلوب، و نوح بن دراج، و السکونی، و غیرهم من العامة عن أئمتنا علیهم السلام، فیما لم ینکروه و لم یکن عندهم خلافه. 📚العدة فی اصول الفقه ج ۱ ص ۱۴۹ @Talabeh_nevesht110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا