eitaa logo
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
637 دنبال‌کننده
757 عکس
95 ویدیو
22 فایل
🔹لینک ناشناس برای ارسال نظرات و پیشنهادات و انتقادات و سوالات: 🌐 https://harfeto.timefriend.net/17044845484447 💠آیدی ارتباطی: @tabrizi_906
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
قضاوت کن کدوم یک از این دو تا ام المومنین میشه!
🌼 💞 ❣ 🍁 🌙کمیت و کیفیت تلاوت قرآن در ماه رمضان ⬅️در روایتی ابو بصیر به حضرت امام صادق (علیه السلام) گفت: 💠آيا در ماه رمضان، قرآن را در يك شب بخوانم؟ امام فرمود: «نه». گفت: در دو شب؟ فرمود: «نه». گفت: در سه شب؟ [ امام عليه السلام] با اشاره دست فرمود: «آرى». سپس فرمود: «اى ابو محمّد! رمضان، حق و حرمتى دارد كه هيچ يك از ماه‌ها شبيه آن نيست. هر كدام از اصحاب محمّد صلى الله عليه و آله قرآن را در يك ماه يا كمتر مى خواند. قرآن نبايد تندتند خوانده شود؛ بلكه با ترتيل و آرامش خوانده مى شود. هر گاه به آيه اى رسيدى كه ياد بهشت در آن است، درنگ كن و از خدا بهشت بخواه، و هر گاه به آيه اى رسيدى كه ياد آتش در آن است، بِايست و از آتش به درگاه خدا پناه ببر. 📜عن عليّ بن أبي حمزة: دَخَلتُ عَلى أبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام فَقالَ لَهُ أبو بَصيرٍ: جُعِلتُ فِداكَ! أقرَأُ القُرآنَ في شَهرِ رَمَضانَ في لَيلَةٍ؟ فَقالَ: «لا». قالَ: فَفي لَيلَتَينِ؟ قالَ: «لا». قالَ: فَفي ثَلاثٍ؟ قالَ: «ها» وأشارَ بِيَدِهِ. ثُمَّ قالَ: «يا أبا مُحَمَّدٍ، إنَّ لِرَمَضانَ حَقّا وحُرمَةً لا يُشبِهُهُ شَيءٌ مِنَ الشُّهورِ، وكانَ أصحابُ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله يَقرَأُ أحَدُهُمُ القُرآنَ في شَهرٍ أو أقَلَّ ؛ إنَّ القُرآنَ لا يُقرَأُ هَذرَمَةً ولكِن يُرَتَّلُ تَرتيلاً، فَإِذا مَرَرتَ بِآيَةٍ فيها ذِكرُ الجَنَّةِ فَقِف عِندَها وسَلِ اللّهَ عز و جل الجَنَّةَ، وإذا مَرَرتَ بِآيَةٍ فيها ذِكرُ النّارِ فَقِف عِندَها وتَعَوَّذ بِاللّهِ مِنَ النّارِ». 📒الكافي: ۲ / ۶۱۷ / ۲ 🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 🔵امام جعفر صادق علیه السلام درباره این کلام خداوند عزّ و جلّ: «أَرَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ؛ آیا کسی را که دین را تکذیب می کند، دیدی؟» فرمود: ولایت را تکذیب می کند. 📚تأویل الآیات، ج ۲، ص ۸۵۵، ح ۲ 🔵محدث قمی ره در تفسیر این سوره فرمود: کلام خداوند متعال: «أَرَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ» درباره ابو جهل و کافران قریش نازل شد «فَذَلِکَ الَّذِی یَدُعُّ الْیَتِیمَ» یعنی حقّ آن یتیم را پایمال می‌کند «وَلَا یَحُضُّ عَلَی طَعَامِ الْمِسْکِینِ» یعنی بر طعام دادن به بینوا بر نمی انگیزد «فَوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ، الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ» منظور از ساهون، ترک کنندگان نماز است؛ چرا که نماز از یاد هر انسانی می‌رود. از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت شده که ایشان فرمود: کسی است که بدون هیچ عذری نماز اوّل وقت را تا هنگامی دیگر به تأخیر می‌اندازد. «الَّذِینَ هُمْ یُرَاؤُونَ» یعنی ریا می کنند در آن چه انجام می‌دهند «وَیَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ» یعنی همچون چراغ و آتش و خمیر و وسایلی دیگر از این دست که مردم به آن‌ها نیاز دارند را از ایشان منع می کنند. و در روایت دیگری آمده: یعنی خُمس و زکات را منع می کنند و نمی دهند. 📚تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۴۶ 🔵از امیر مؤمنان علیه السلام که فرمود: هیچ عملی نزد خداوند دوست داشتنی تر از نماز نیست، پس مبادا که هیچ کاری از کارهای دنیا شما را از نماز اوّل وقت باز دارد. خداوند عزّ و جلّ اقوامی را نکوهید و فرمود: «الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ» یعنی کسانی که از روی غفلت نسبت به اوقات نماز سهل انگاری می‌کنند. 📚خصال، ص ۶۲۱، ح ۱۰ 🔵ابو بصیر گفت: حضرت امام جعفر صادق علیه السلام درباره کلام خداوند متعال: «وَیَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ» فرمود: آن (یعنی ماعون) قرض است که به دیگری دهی و احسان است که در حقّ دیگری کنی و اثاث خانه است که به دیگری عاریه دهی و زکات نیز از جمله آن است. به ایشان عرض کردم: اگر همسایه‌هایی داشته باشیم که چون کالایی را به ایشان عاریه دهیم، آن را بشکنند و تباه کنند، در صورت دریغ کردن کالا از آنان، گناهی بر ما هست؟ ایشان فرمود: نه، اگر چنین باشند، چون از آنان دریغ کنی، گناهی بر تو نیست. 📚مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۴۵۷ 📚الکافي، ج ۳، ص ۴۹۹ 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا تَخَلَّى بِسَيِّدِهِ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ وَ نَاجَاهُ أَثْبَتَ اللَّهُ النُّورَ فِي قَلْبِهِ هر گاه بنده‌ای در تاریکی شب باخدای خویش خلوت کند خداوند نور و روشنایی را در دل او ثابت می‌کند. بحار الانوار، ج ۷۰، ص: ۱۳۰
🟤نفوذ و تأثیر شیعه در حکومت (۳)محدث عدی بن ثابت کوفی امام مسجد شیعیان و قاضی کوفه در عصر دولت بنی امیه 🔺عدی بن ثابت یکی دیگر از فقهاء و قضات شیعه در عصر بنی امیه که اهل سنت او را توثیق کردند با اینکه تصریح کردند که او پای عقاید شیعه سر سخت بود.(ميزان الاعتدال ج ۳ ص ۶۱) 🔺در کتب رجالی و تاریخی در شأن اجتماعی او نوشتند: كان قاضي الشيعة وامام مسجدهم في الكوفة، وكان ثقة؛ قاضی شیعیان و امام مسجدشان در شهر کوفه بود که از نظر رجالی ثقه است. (تاريخ اربل ج ۲ ص ۴۴٠) احمد بن حنبل در رابطه با او می گوید: عدی بن ثابت ثقه است با اینکه از اهل تشیع می باشد.(موسوعة أقوال الإمام أحمد بن حنبل في رجال الحديث وعلله ج ۲ ص ۴۳۹) دارقطنی در رابطه با او گوید: ثقه است الا اینکه او رافضی است و در آن افراط دارد.(إكمال تهذيب الكمال ج ۹ ص ۲٠۲) ابو حاتم در رابطه با او می گوید: هُوَ صَدُوق وَكَانَ إِمَام مَسْجِد الشِّيعَة وقاضيهم: او بسیار راستگو و مورد اعتماد است و امامت مسجد شیعیان را به عهده داشت و قاضی شان بود.(التعديل والتجريح لمن خرج له البخاري ج ۳ ص ١٠٣٠) 🔺بنظر می رسد او بخاطر چند جهت توانسته است منصب قضاوت شیعه را در کوفه (با وجود اینکه دولت حاکم، دولت بنی امیه بود) بدست بگیرد: 1⃣زمان سستی حکومت بنی امیه و اواخر آن بوده است (بخاطر بی لیاقتی پادشاهان و و جنگ های زیاد و قیام های مخالفین عباسی و زیدی) که خداوند شرّ بنی امیه را به سمت غیر شیعیان جهت داده است. 2⃣ظاهرا عدی بن ثابت دوره عمر بن عبد العزیز را درک کرده است و عمر بن عبد العزیز نیز از جمله از پادشاهانی بود که با حضرات اهل بیت (علیهم السلام) و شیعیان سختی و دشمنی نمی کرد و آسان می گرفت، به حدی که بعضی از علمای شیعه در رابطه با عمر بن عبد العزیز توقف کردند و صریحا مذمت اش نکردند.(تتمه المنتهی ص ۱۴۹) 3⃣سیره عدی بن ثابت و ملایمت و مسالمت و مدارای او نیز در این مسأله بی تاثیر نیست، لذا می بینیم ذهبی در رابطه با او می گوید: عالم الشيعة وصادقهم وقاصهم وإمام مسجدهم، ولو كانت الشيعة مثله لقل شرهم؛ عدی بن ثابت از علمای شیعه و از راستگویان این طایفه است که برای شیعیان حکایت و قصه می گفت(منبر می رفت) و امام مسجدشان بود، اگر شیعیان نیز مانند او بودند شرشان کم میشد.(ميزان الاعتدال ج ۳ ص ۶۱) @Talabeh_nevesht110
🔰هر روز پنچ بار به شما نگاه می کنم/نماز اول وقت 🌹💐حضرت امام صادق علیه السلام نقل می کند: ⬅️دَخَلَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَى رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِهِ وَ هُوَ يَجُودُ بِنَفْسِهِ فَقَالَ يَا مَلَكَ اَلْمَوْتِ اُرْفُقْ بِصَاحِبِي فَإِنَّهُ مُؤْمِنٌ فَقَالَ أَبْشِرْ يَا مُحَمَّدُ فَإِنِّي بِكُلِّ مُؤْمِنٍ رَفِيقٌ وَ اِعْلَمْ يَا مُحَمَّدُ أَنِّي أَقْبِضُ رُوحَ اِبْنِ آدَمَ فَيَجْزَعُ أَهْلُهُ فَأَقُومُ فِي نَاحِيَةٍ مِنْ دَارِهِمْ فَأَقُولُ مَا هَذَا اَلْجَزَعُ فَوَ اَللَّهِ مَا تَعَجَّلْنَاهُ قَبْلَ أَجَلِهِ وَ مَا كَانَ لَنَا فِي قَبْضِهِ مِنْ ذَنْبٍ فَإِنْ تَحْتَسِبُوا وَ تَصْبِرُوا تُؤْجَرُوا وَ إِنْ تَجْزَعُوا تَأْثَمُوا وَ تُوزَرُوا وَ اِعْلَمُوا أَنَّ لَنَا فِيكُمْ عَوْدَةً ثُمَّ عَوْدَةً فَالْحَذَرَ اَلْحَذَرَ إِنَّهُ لَيْسَ فِي شَرْقِهَا وَ لاَ فِي غَرْبِهَا أَهْلُ بَيْتِ مَدَرٍ وَ لاَ وَبَرٍ إِلاَّ وَ أَنَا أَتَصَفَّحُهُمْ فِي كُلِّ يَوْمٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ وَ لَأَنَا أَعْلَمُ بِصَغِيرِهِمْ وَ كَبِيرِهِمْ مِنْهُمْ بِأَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ أَرَدْتُ قَبْضَ رُوحِ بَعُوضَةٍ مَا قَدَرْتُ عَلَيْهَا حَتَّى يَأْمُرَنِي رَبِّي بِهَا فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّمَا يَتَصَفَّحُهُمْ فِي مَوَاقِيتِ اَلصَّلاَةِ فَإِنْ كَانَ مِمَّنْ يُوَاظِبُ عَلَيْهَا عِنْدَ مَوَاقِيتِهَا لَقَّنَهُ شَهَادَةَ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ نَحَّى عَنْهُ مَلَكُ اَلْمَوْتِ إِبْلِيسَ . 💠رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله بر مردى از يارانش وارد شد و او را در حال جان دادن يافت، فرمود: اى ملك الموت! با يار من مدارا كن! زيرا او مؤمن است. ملك الموت گفت: اى محمّد! بشارت باد تو را كه من بر مؤمنان نرم رفتارم! اى محمّد! بدان كه من روح آدمى را مى‌ستانم، ولى خانوادۀ او بى‌تابى مى‌كنند. من در گوشه‌اى از خانۀ آن‌ها مى‌ايستم و مى‌گويم: اين بى‌تابى براى چيست‌؟ به خدا سوگند! پيش از رسيدن عجلش شتاب نكرديم، و ما را در گرفتن روح او هيچ گناهى نيست، اگر پاداش مى‌خواهيد، صبر نماييد كه پاداش خواهيد گرفت، و اگر بى‌تابى كنيد، گناهكار شده، زيان خواهيد كرد، و بدانيد كه به راستى براى ما در شما بازگشتى پس از بازگشتى خواهد بود. پس بترسيد و هوشيار باشيد، كه نه در شرق زمين و نه در غرب آن، هيچ اهل خانۀ شهرى، يا روستايى نيست، مگر اين‌كه هر روز پنج مرتبه به ايشان نظر مى‌كنم، و من به كوچك و بزرگ آن‌ها از خودشان داناترم، و اگر بخواهم پشه‌اى را قبض روح كنم توانايى بر آن را ندارم، مگر پروردگارم مرا به آن امر فرمايد. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: ملك الموت به مردم در اوقات نمازشان نظر مى‌كند، اگر آن فرد از كسانى بود كه بر اوقات نماز محافظت مى‌كند، در هنگام مرگ شهادت به «لا اله الا اللّه و محمّد رسول اللّه» را به او تلقين مى‌كند، و ملك الموت، ابليس را از او باز مى‌دارد. 📚الکافي ج ۳، ص ۱۳۶ 🆔 @mohadesin_marefat_110
🟢آیا زرتشت پیامبر بود؟ (۱) 🔺سائل از حضرت امام صادق علیه السلام پرسید: از مجوس بفرمایید که آیا خداوند بر ایشان پیامبری مبعوث فرمود؟ زیرا من در ایشان کتابی محکم و مواعظی رسا و مثال‌هایی شافی یافته ام، و نیز آنان به ثواب و عقاب معتقد و برخوردار از دستوراتی دینی بوده و همه آن را رعایت می‌کنند. فرمود: هیچ امّتی نیست، مگر این که در میانشان انذار دهنده ای بوده است. در میان مجوس نیز پیامبری با کتاب مبعوث شده، ولی آن پیامبر و کتاب او انکار قوم واقع شدند. پرسید: او که بود؟ زیرا مردم فکر می‌کنند او خالد بن سنان بوده است. فرمود: خالد، عربی بدوی بوده، نه پیامبر! این چیزی است که مردم می‌گویند. پرسید: آیا زردشت بوده؟ فرمود: زردشت با زمزمه (کلامی نامفهوم و دور از ذهن و مخالف حقّ) نزد ایشان آمد و ادّعای نبوّت کرد. گروهی بدو ایمان آورد و گروهی منکرش شده و او را از شهر رانده و بیرون کردند و در همان جا خوراک درندگان صحرا شد. 📚الإحتجاج علی اهل اللجاج ج ۲ ص ۲۳۶ @Talabeh_nevesht110
⚔الصوارم القاصمة علی المانعین من خروج بنی فاطمة (علیها السلام) 9⃣روایت نهم/شیخ کلینی در کافی 🔻امام صادق علیه السلام در رابطه با «بنی حسن» که غالب آن ها با ادعای طلب حق و دفع ظلم قیام می کردند و ادعای امامت داشتند، فرمود: 🔹والله که آنان این امر (احقیت اهل بیت و امامت ایشان) را می دانند مانند روز که می دانند روز است و شب که می دانند شب است! اما بخاطر حسد شان (نسبت به بنی حسین که امامت در ایشان قرار داده شده) و طلب دنیا، امر ما را انکار می کنند، اگر آنان حق را با حق طلب می کردند(باطل در امر قیام شان وارد نمی کردند) برایشان بهتر بود! 💠علامه مجلسی (ره) نیز در مرآة العقول (ج ۳ ص ۵۸) در شرح روایت می نویسد: و لو طلبوا الحق أي أنهم يدعون أنا نطلب ثار الحسين عليه السلام أو رفع المنكرات و إزالة الباطل و أهله، و يطلبون ذلك بالباطل كادعاء الإمامة بغير الحق و إنكار إمامة الأئمة عليهم السلام و حقوقهم؛ یعنی آنان که ادعاء می کردند ما دنبال خون خواهی امام حسین علیه السلام یا رفع منکرات و از بین بردن باطل و اهل باطل هستیم، آنان این کار (اقامه حق و ازاله باطل) را با امر باطلی همچون ادعای امامت و انکار امامت و حقوق ائمه اطهار علیهم السلام طلب می کردند. @Talabeh_nevesht110
امشب دعایِ مُجیر هم به شوق تو فریاد میزند "تعالیت یا کریم"...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚔الصوارم القاصمة علی المانعین من خروج بنی فاطمة (علیها السلام) 🔟روایت دهم/ابن نما حلی در ذوب النضار 🔻جعفر بن نما حلی از علمای قرن هفتم در کتاب «ذوب النضار في شرح الثار» نقل می کند که: 🔹شیعیان برای قیام کردن به همراه مختار ثقفی، از محمد بن حنفیه اذن خواستند، محمد بن حنفیه نیز فرمود: برخیزید تا برویم از علی بن حسین علیه السلام که امام من و امام شماست، بپرسیم. خدمت امام علیه السلام رسیدند و محمد بن حنفیه به حضرت علت آمدن شان را توضیح داد و امام نیز فرمود: ای عمو! اگر حتی برده ای سیاه از اهل زنج برای ما خاندان اهل بیت تعصب به خرج دهد هر آینه بر مردم واجب است او را همراهی، کمک، یاری و پشتیبانی نمایند و من تو را مسئول این امر (قیام مختار) قرار دادم پس بدان گونه که می خواهی و مصلحت می دانی عمل کن. شیعیان از محضر امام زین العابدین علیه السلام خارج شدند در حالی که می گفتند: امام سجاد علیه السلام و محمد بن حنفیه برای قیام به ما اذن دادند. @Talabeh_nevesht110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
رافضی رافضی...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 💞 ❣ 🍁 🌙کثرت استغفار و دعاء در ماه رمضان ⬅️در روایتی امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: 💠بر شما باد در ماه رمضان به كثرت استغفار و دعا. دعا بلا را از شما برطرف مى‌كند و استغفار گناهانتان را محو مى‌نمايد. 📜عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ : عَلَيْكُمْ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِكَثْرَةِ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ اَلدُّعَاءِ فَأَمَّا اَلدُّعَاءُ فَيُدْفَعُ بِهِ عَنْكُمُ اَلْبَلاَءُ وَ أَمَّا اَلاِسْتِغْفَارُ فَيَمْحَى ذُنُوبَكُمْ. 📒الکافي ج ۴، ص ۸۸ 🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 🔵از امام باقر یا امام صادق (علیها السلام) نقل است سوره قریش و سوره فیل یک سوره هستند. 📚مجمع البیان ج ۹، ص ۴٠۴ 🔵امام صادق علیه السلام فرمود: هرگاه این سوره قریش بر غذایی خوانده شود که ترس از خوردن آن می‌رود، در برابر هر دردی شفابخش می شود و هرگاه آن را بر آبی بخوانند و سپس آن آب را بر کسی بپاشند که قلبش به ناخوشی افتاده و سببش را نمی داند، خداوند آن ناخوشی را از او برطرف می‌کند. 📚البرهان ج ۵، ص ۷۶۶ 🔵امام صادق علیه السلام فرمود: هر که سوره «لِإِیلَافِ قُرَیْشٍ» را بسیار بخواند، خداوند در روز قیامت او را سوار بر چهارپایی از چهارپایان بهشت بر می‌انگیزد تا این که در آن روز بر سفره‌های نور بنشیند. 📚ثواب الأعمال، ص ۱۵۶ 🔵محدث جلیل علی بن ابراهیم قمی می نویسد: این سوره درباره قریش نازل شد؛ چرا که قریشیان از راه دو سفر، زندگی خود را می‌گذراندند: سفری در زمستان به یمن و سفری در تابستان به شام. ایشان از مکّه، پوست و خشکبار و کالاهایی همچون فلفل و... که از راه دریا آورده می‌شد، بار می‌گرفتند و در شام، جامه و آرد سفید و حبوبات می‌خریدند. آن‌ها در راه به یکدیگر می‌پیوستند و برای هر سفری که خارج می‌شدند، یکی از بزرگان قریش را رئیس خود می‌کردند و از این راه زندگی می‌گذراندند. چون خداوند رسول خود صلی الله علیه و آله و سلم را برانگیخت، آنان از این کار بی نیاز شدند؛ چرا که مردم گرد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم جمع می‌شدند و حجّ کعبه به جا می‌آوردند، از این رو خداوند فرمود: «لیَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَیْتِ، الَّذِی أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ» و دیگر نیاز ندارند که به شام بروند و «وَآمَنَهُم مِّنْ خَوْفٍ» یعنی ترس از راه. 📚تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۴۵ 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 حرم امیرالمومنین سیاه‌پوش شد 🔹در آستانهٔ شهادت امام علی علیه السلام پرچم‌های سیاه در نجف برافراشته شد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای صنما😍😍 کربلـایـے سیــد علـے مومنـے🎤😍 🔴تنها کانال رسمی کربلایـے سیدعلے مومنے در ایتا🔴 ❤ @seyed_alimomeni
🌼 💞 ❣ 🍁 🌙آداب روزه دار (۱) 1⃣روزه ات را انکار نکن! 💠حضرت امام صادق علیه السلام در رابطه با مرد روزه داری که از او سوال می شود: آیا روزه ای؟ او نیز در جواب می گوید: نه روزه نیستم! امام فرمود: این سخن، دروغ است. 📜عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلرَّجُلُ يَكُونُ صَائِماً فَيُقَالُ لَهُ أَ صَائِمٌ أَنْتَ فَيَقُولُ لاَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «هَذَا كَذِبٌ» . 📒تهذيب الأحکام ج ۴، ص ۳۱۹ 🆔 @mohadesin_marefat_110
📜معرفة الحجة(۱۱) ⬅️در باب چهارم از «أبواب الآیات النازلة فیهم» از آیاتی بحث خواهد شد که در آن از اهل بیت علیهم السلام به «آیات الله و بینات الله و کتاب الله» تعبیر شده است. علامه مجلسی(ره) نام باب را «أنهم علیهم السلام آیات الله و بیناته و کتابه» قرار داده است، در روایاتی نیز می بینیم گفته شده امیرالمومنین علیه السلام در ام الکتاب به «علیّ حکیم» ذکر شده است. آیاتی که علامه مجلسی در تفسیر آن روایاتی نقل می کند: 🔺اینکه اهل بیت علیهم السلام آیات الله هستند: 1⃣وَ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا صُمٌّ وَ بُکْمٌ فِی الظُّلُماتِ؛ و کسانی که آیات ما (اهل بیت) را تکذیب کردند در تاریکی های (کفر) کر و لالند./ انعام ۳۹ / که امام باقر علیه السلام فرمود: در بطن قرآن «آیاتنا» منظور اوصیاء است. 2⃣فَأُولئِکَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ بِما کانُوا بِآیاتِنا یَظْلِمُونَ؛ پس آنانند که به خود زیان زده اند چرا که به آیات ما (اهل بیت علیهم السلام) ستم کرده اند./ اعراف ۹ 3⃣هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ؛ او کسی است که این کتاب را بر تو نازل کرد. که بخشی از آن، آیات محکم (اهل بیت) اند. که ام الکتاب می باشند./آل عمران ۷/ در روایتی امام صادق علیه السلام فرمود آیات محکمات هم ام الکتاب، امیرالمومنین و ائمه علیهم السلام اند. ✍علامه مجلسی (ره) در رابطه با این مسأله می نویسد: اینکه به امامان علیهم السّلام «آیات» اطلاق شده، به این جهت است که آنها علامت‌ها و نشانه‌های بزرگ و واضح برای عظمت خدا و قدرت و علم و لطف و رحمت او هستند. (بحارالانوار ج ۲۳ ص ۲٠۷) 🔺اهل بیت علیهم السلام بیّنات (دلایل روشن و واضح) هستند 1⃣ذلِکَ بِأَنَّهُ کانَتْ تَأْتِیهِمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّناتِ؛ این بدفرجامی از آن روی بود که پیامبرانشان دلایل آشکار (بیّنات) برایشان می‌آوردند (ولی آنان کفر ورزیدند) /غافر ۲۲/ در روایتی امام کاظم علیه السلام فرمود: الْبَیِّنَاتُ هُمُ الْأَئِمَّةُ علیهم السلام. 🔺اهل بیت علیهم السلام کتاب الله بوده و از امیرالمومنین در ام الکتاب به «علیّ حکیم» یاد شده است: 1⃣آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ در سوره آل عمران آیه ۷ که گذشت. 2⃣وَ إِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتابِ لَدَیْنا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ؛ و او در در ام الکتاب نزد ما «علی حکیم» است/زخرف ۴/امام صادق علیه السلام فرمود: منظور امیرالمومنین است. صعصعه بن صوحان در خطاب به امیرالمومنین اینطور گفت: إِنَّکَ فِی کِتَابِ اللَّهِ لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ؛ همانا تو در کتاب الله علی حکیم هستی! در زیارت امیرالمومنین در روز غدیر نیز منقول است که بگویید: أَشْهَدُ أَنَّهُ اَلْإِمَامُ اَلْهَادِي اَلرَّشِيدُ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ اَلَّذِي ذَكَرْتَ فِي كِتَابِكَ فَإِنَّكَ قُلْتَ وَ قَوْلُكَ اَلْحَقُّ وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ اَلْكِتٰابِ لَدَيْنٰا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ؛ شهادت مى‌دهم كه او امام هدايت‌گر رشيد،امير مؤمنان است،كسى كه او را در قرآن ات يادآورى كردى و گفتار تو حق است و قطعا فرموده‌اى:«به درستى كه او در ام الكتاب نزد ما على حكيم است.» 🆔 @mohadesin_marefat_110
🌹سلام علیکم و رحمة الله ✍بحمد الله الیوم اکثر کتب حدیثی شیعه در دسترس همگان با ترجمه فارسی است، اگر پول هم ندارید کتاب بخرید با گوشی بدون هیچ پول دادنی می توانید کتاب هایی مانند اصول کافی بخش کتاب الحجة آن را بخوانید. 🏴با توجه به نزدیک شدن لیلة القدر و شهادت حضرت امیر المومنین صلوات الله علیه، توصیه میکنم قبل از ورود به عبادت بی معرفت جاهلی این شب ها، کتاب کافی شیخ کلینی را برداشته و روایات «بَابٌ فِی شَأْنِ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ تَفْسِیرِهَا» را مطالعه کنید، یکی از دلایل محکمه برای امامت اهل بیت علیهم السلام همین سوره قدر است که حضرات فرمودند با مخالفین بوسیله سوره قدر مناظره کنید تا غالب شوید، لیلة القدر و سوره قدر موجب رعب و وحشت ابوبکر و عمر است بخاطر سرّ امامت که در آن قرار دارد، روایات این باب را از دست ندهید! معصوم علیه السلام فرمود: فضل انسانی که به سرّ امامت که در سوره قدر و لیلة القدر نهفته است ایمان بیاورد و تفسیر آن را بداند بر انسانی که اینطور نباشد، مانند فضل انسان بر حیوان است. 🆔 @mohadesin_marefat_110