هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
🟤نفوذ و تأثیر شیعه در حکومت (۳)
✅محدث عدی بن ثابت کوفی امام مسجد شیعیان و قاضی کوفه در عصر دولت بنی امیه
🔺عدی بن ثابت یکی دیگر از فقهاء و قضات شیعه در عصر بنی امیه که اهل سنت او را توثیق کردند با اینکه تصریح کردند که او پای عقاید شیعه سر سخت بود.(ميزان الاعتدال ج ۳ ص ۶۱)
🔺در کتب رجالی و تاریخی در شأن اجتماعی او نوشتند: كان قاضي الشيعة وامام مسجدهم في الكوفة، وكان ثقة؛ قاضی شیعیان و امام مسجدشان در شهر کوفه بود که از نظر رجالی ثقه است. (تاريخ اربل ج ۲ ص ۴۴٠) احمد بن حنبل در رابطه با او می گوید: عدی بن ثابت ثقه است با اینکه از اهل تشیع می باشد.(موسوعة أقوال الإمام أحمد بن حنبل في رجال الحديث وعلله ج ۲ ص ۴۳۹) دارقطنی در رابطه با او گوید: ثقه است الا اینکه او رافضی است و در آن افراط دارد.(إكمال تهذيب الكمال ج ۹ ص ۲٠۲) ابو حاتم در رابطه با او می گوید: هُوَ صَدُوق وَكَانَ إِمَام مَسْجِد الشِّيعَة وقاضيهم: او بسیار راستگو و مورد اعتماد است و امامت مسجد شیعیان را به عهده داشت و قاضی شان بود.(التعديل والتجريح لمن خرج له البخاري ج ۳ ص ١٠٣٠)
🔺بنظر می رسد او بخاطر چند جهت توانسته است منصب قضاوت شیعه را در کوفه (با وجود اینکه دولت حاکم، دولت بنی امیه بود) بدست بگیرد:
1⃣زمان سستی حکومت بنی امیه و اواخر آن بوده است (بخاطر بی لیاقتی پادشاهان و و جنگ های زیاد و قیام های مخالفین عباسی و زیدی) که خداوند شرّ بنی امیه را به سمت غیر شیعیان جهت داده است.
2⃣ظاهرا عدی بن ثابت دوره عمر بن عبد العزیز را درک کرده است و عمر بن عبد العزیز نیز از جمله از پادشاهانی بود که با حضرات اهل بیت (علیهم السلام) و شیعیان سختی و دشمنی نمی کرد و آسان می گرفت، به حدی که بعضی از علمای شیعه در رابطه با عمر بن عبد العزیز توقف کردند و صریحا مذمت اش نکردند.(تتمه المنتهی ص ۱۴۹)
3⃣سیره عدی بن ثابت و ملایمت و مسالمت و مدارای او نیز در این مسأله بی تاثیر نیست، لذا می بینیم ذهبی در رابطه با او می گوید: عالم الشيعة وصادقهم وقاصهم وإمام مسجدهم، ولو كانت الشيعة مثله لقل شرهم؛ عدی بن ثابت از علمای شیعه و از راستگویان این طایفه است که برای شیعیان حکایت و قصه می گفت(منبر می رفت) و امام مسجدشان بود، اگر شیعیان نیز مانند او بودند شرشان کم میشد.(ميزان الاعتدال ج ۳ ص ۶۱)
@Talabeh_nevesht110
🔰هر روز پنچ بار به شما نگاه می کنم/نماز اول وقت
🌹💐حضرت امام صادق علیه السلام نقل می کند:
⬅️دَخَلَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَى رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِهِ وَ هُوَ يَجُودُ بِنَفْسِهِ فَقَالَ يَا مَلَكَ اَلْمَوْتِ اُرْفُقْ بِصَاحِبِي فَإِنَّهُ مُؤْمِنٌ فَقَالَ أَبْشِرْ يَا مُحَمَّدُ فَإِنِّي بِكُلِّ مُؤْمِنٍ رَفِيقٌ وَ اِعْلَمْ يَا مُحَمَّدُ أَنِّي أَقْبِضُ رُوحَ اِبْنِ آدَمَ فَيَجْزَعُ أَهْلُهُ فَأَقُومُ فِي نَاحِيَةٍ مِنْ دَارِهِمْ فَأَقُولُ مَا هَذَا اَلْجَزَعُ فَوَ اَللَّهِ مَا تَعَجَّلْنَاهُ قَبْلَ أَجَلِهِ وَ مَا كَانَ لَنَا فِي قَبْضِهِ مِنْ ذَنْبٍ فَإِنْ تَحْتَسِبُوا وَ تَصْبِرُوا تُؤْجَرُوا وَ إِنْ تَجْزَعُوا تَأْثَمُوا وَ تُوزَرُوا وَ اِعْلَمُوا أَنَّ لَنَا فِيكُمْ عَوْدَةً ثُمَّ عَوْدَةً فَالْحَذَرَ اَلْحَذَرَ إِنَّهُ لَيْسَ فِي شَرْقِهَا وَ لاَ فِي غَرْبِهَا أَهْلُ بَيْتِ مَدَرٍ وَ لاَ وَبَرٍ إِلاَّ وَ أَنَا أَتَصَفَّحُهُمْ فِي كُلِّ يَوْمٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ وَ لَأَنَا أَعْلَمُ بِصَغِيرِهِمْ وَ كَبِيرِهِمْ مِنْهُمْ بِأَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ أَرَدْتُ قَبْضَ رُوحِ بَعُوضَةٍ مَا قَدَرْتُ عَلَيْهَا حَتَّى يَأْمُرَنِي رَبِّي بِهَا فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّمَا يَتَصَفَّحُهُمْ فِي مَوَاقِيتِ اَلصَّلاَةِ فَإِنْ كَانَ مِمَّنْ يُوَاظِبُ عَلَيْهَا عِنْدَ مَوَاقِيتِهَا لَقَّنَهُ شَهَادَةَ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ نَحَّى عَنْهُ مَلَكُ اَلْمَوْتِ إِبْلِيسَ .
💠رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله بر مردى از يارانش وارد شد و او را در حال جان دادن يافت، فرمود: اى ملك الموت! با يار من مدارا كن! زيرا او مؤمن است. ملك الموت گفت: اى محمّد! بشارت باد تو را كه من بر مؤمنان نرم رفتارم! اى محمّد! بدان كه من روح آدمى را مىستانم، ولى خانوادۀ او بىتابى مىكنند. من در گوشهاى از خانۀ آنها مىايستم و مىگويم: اين بىتابى براى چيست؟ به خدا سوگند! پيش از رسيدن عجلش شتاب نكرديم، و ما را در گرفتن روح او هيچ گناهى نيست، اگر پاداش مىخواهيد، صبر نماييد كه پاداش خواهيد گرفت، و اگر بىتابى كنيد، گناهكار شده، زيان خواهيد كرد، و بدانيد كه به راستى براى ما در شما بازگشتى پس از بازگشتى خواهد بود. پس بترسيد و هوشيار باشيد، كه نه در شرق زمين و نه در غرب آن، هيچ اهل خانۀ شهرى، يا روستايى نيست، مگر اينكه هر روز پنج مرتبه به ايشان نظر مىكنم، و من به كوچك و بزرگ آنها از خودشان داناترم، و اگر بخواهم پشهاى را قبض روح كنم توانايى بر آن را ندارم، مگر پروردگارم مرا به آن امر فرمايد. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: ملك الموت به مردم در اوقات نمازشان نظر مىكند، اگر آن فرد از كسانى بود كه بر اوقات نماز محافظت مىكند، در هنگام مرگ شهادت به «لا اله الا اللّه و محمّد رسول اللّه» را به او تلقين مىكند، و ملك الموت، ابليس را از او باز مىدارد.
📚الکافي ج ۳، ص ۱۳۶
🆔 @mohadesin_marefat_110
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
#زرتشت #مجوس
🟢آیا زرتشت پیامبر بود؟ (۱)
🔺سائل از حضرت امام صادق علیه السلام پرسید: از مجوس بفرمایید که آیا خداوند بر ایشان پیامبری مبعوث فرمود؟ زیرا من در ایشان کتابی محکم و مواعظی رسا و مثالهایی شافی یافته ام، و نیز آنان به ثواب و عقاب معتقد و برخوردار از دستوراتی دینی بوده و همه آن را رعایت میکنند. فرمود: هیچ امّتی نیست، مگر این که در میانشان انذار دهنده ای بوده است. در میان مجوس نیز پیامبری با کتاب مبعوث شده، ولی آن پیامبر و کتاب او انکار قوم واقع شدند. پرسید: او که بود؟ زیرا مردم فکر میکنند او خالد بن سنان بوده است. فرمود: خالد، عربی بدوی بوده، نه پیامبر! این چیزی است که مردم میگویند. پرسید: آیا زردشت بوده؟ فرمود: زردشت با زمزمه (کلامی نامفهوم و دور از ذهن و مخالف حقّ) نزد ایشان آمد و ادّعای نبوّت کرد. گروهی بدو ایمان آورد و گروهی منکرش شده و او را از شهر رانده و بیرون کردند و در همان جا خوراک درندگان صحرا شد.
📚الإحتجاج علی اهل اللجاج ج ۲ ص ۲۳۶
@Talabeh_nevesht110
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
#الخروج_بالسیف #رفع_رأیة_هدی
⚔الصوارم القاصمة علی المانعین من خروج بنی فاطمة (علیها السلام)
9⃣روایت نهم/شیخ کلینی در کافی
🔻امام صادق علیه السلام در رابطه با «بنی حسن» که غالب آن ها با ادعای طلب حق و دفع ظلم قیام می کردند و ادعای امامت داشتند، فرمود:
🔹والله که آنان این امر (احقیت اهل بیت و امامت ایشان) را می دانند مانند روز که می دانند روز است و شب که می دانند شب است! اما بخاطر حسد شان (نسبت به بنی حسین که امامت در ایشان قرار داده شده) و طلب دنیا، امر ما را انکار می کنند، اگر آنان حق را با حق طلب می کردند(باطل در امر قیام شان وارد نمی کردند) برایشان بهتر بود!
💠علامه مجلسی (ره) نیز در مرآة العقول (ج ۳ ص ۵۸) در شرح روایت می نویسد: و لو طلبوا الحق أي أنهم يدعون أنا نطلب ثار الحسين عليه السلام أو رفع المنكرات و إزالة الباطل و أهله، و يطلبون ذلك بالباطل كادعاء الإمامة بغير الحق و إنكار إمامة الأئمة عليهم السلام و حقوقهم؛ یعنی آنان که ادعاء می کردند ما دنبال خون خواهی امام حسین علیه السلام یا رفع منکرات و از بین بردن باطل و اهل باطل هستیم، آنان این کار (اقامه حق و ازاله باطل) را با امر باطلی همچون ادعای امامت و انکار امامت و حقوق ائمه اطهار علیهم السلام طلب می کردند.
@Talabeh_nevesht110
امشب دعایِ مُجیر هم
به شوق تو
فریاد میزند
"تعالیت یا کریم"...
#امامحسنجان
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
#الخروج_بالسیف #رفع_رأیة_هدی
⚔الصوارم القاصمة علی المانعین من خروج بنی فاطمة (علیها السلام)
🔟روایت دهم/ابن نما حلی در ذوب النضار
🔻جعفر بن نما حلی از علمای قرن هفتم در کتاب «ذوب النضار في شرح الثار» نقل می کند که:
🔹شیعیان برای قیام کردن به همراه مختار ثقفی، از محمد بن حنفیه اذن خواستند، محمد بن حنفیه نیز فرمود: برخیزید تا برویم از علی بن حسین علیه السلام که امام من و امام شماست، بپرسیم. خدمت امام علیه السلام رسیدند و محمد بن حنفیه به حضرت علت آمدن شان را توضیح داد و امام نیز فرمود: ای عمو! اگر حتی برده ای سیاه از اهل زنج برای ما خاندان اهل بیت تعصب به خرج دهد هر آینه بر مردم واجب است او را همراهی، کمک، یاری و پشتیبانی نمایند و من تو را مسئول این امر (قیام مختار) قرار دادم پس بدان گونه که می خواهی و مصلحت می دانی عمل کن. شیعیان از محضر امام زین العابدین علیه السلام خارج شدند در حالی که می گفتند: امام سجاد علیه السلام و محمد بن حنفیه برای قیام به ما اذن دادند.
#قیام_مختار #اذن_امام
@Talabeh_nevesht110
4_5956199305369881805.mp3
3.72M
رافضی رافضی...
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
🌼 #احادیث_رمضانی 💞 ❣ #کلامکم_نور 🍁 🌙کمیت و کیفیت تلاوت قرآن در ماه رمضان ⬅️در روایتی ابو بصیر به ح
🌼 #احادیث_رمضانی 💞
❣ #کلامکم_نور 🍁
🌙کثرت استغفار و دعاء در ماه رمضان
⬅️در روایتی امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
💠بر شما باد در ماه رمضان به كثرت استغفار و دعا. دعا بلا را از شما برطرف مىكند و استغفار گناهانتان را محو مىنمايد.
📜عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ : عَلَيْكُمْ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِكَثْرَةِ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ اَلدُّعَاءِ فَأَمَّا اَلدُّعَاءُ فَيُدْفَعُ بِهِ عَنْكُمُ اَلْبَلاَءُ وَ أَمَّا اَلاِسْتِغْفَارُ فَيَمْحَى ذُنُوبَكُمْ.
📒الکافي ج ۴، ص ۸۸
🆔 @mohadesin_marefat_110
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
📜 #التفسیر_الروائی #سورة_الماعون 🔵امام جعفر صادق علیه السلام درباره این کلام خداوند عزّ و جلّ: «أَر
📜 #التفسیر_الروائی #سورة_قریش
🔵از امام باقر یا امام صادق (علیها السلام) نقل است سوره قریش و سوره فیل یک سوره هستند.
📚مجمع البیان ج ۹، ص ۴٠۴
🔵امام صادق علیه السلام فرمود: هرگاه این سوره قریش بر غذایی خوانده شود که ترس از خوردن آن میرود، در برابر هر دردی شفابخش می شود و هرگاه آن را بر آبی بخوانند و سپس آن آب را بر کسی بپاشند که قلبش به ناخوشی افتاده و سببش را نمی داند، خداوند آن ناخوشی را از او برطرف میکند.
📚البرهان ج ۵، ص ۷۶۶
🔵امام صادق علیه السلام فرمود: هر که سوره «لِإِیلَافِ قُرَیْشٍ» را بسیار بخواند، خداوند در روز قیامت او را سوار بر چهارپایی از چهارپایان بهشت بر میانگیزد تا این که در آن روز بر سفرههای نور بنشیند.
📚ثواب الأعمال، ص ۱۵۶
🔵محدث جلیل علی بن ابراهیم قمی می نویسد: این سوره درباره قریش نازل شد؛ چرا که قریشیان از راه دو سفر، زندگی خود را میگذراندند: سفری در زمستان به یمن و سفری در تابستان به شام. ایشان از مکّه، پوست و خشکبار و کالاهایی همچون فلفل و... که از راه دریا آورده میشد، بار میگرفتند و در شام، جامه و آرد سفید و حبوبات میخریدند. آنها در راه به یکدیگر میپیوستند و برای هر سفری که خارج میشدند، یکی از بزرگان قریش را رئیس خود میکردند و از این راه زندگی میگذراندند. چون خداوند رسول خود صلی الله علیه و آله و سلم را برانگیخت، آنان از این کار بی نیاز شدند؛ چرا که مردم گرد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم جمع میشدند و حجّ کعبه به جا میآوردند، از این رو خداوند فرمود: «لیَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَیْتِ، الَّذِی أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ» و دیگر نیاز ندارند که به شام بروند و «وَآمَنَهُم مِّنْ خَوْفٍ» یعنی ترس از راه.
📚تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۴۵
🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 حرم امیرالمومنین سیاهپوش شد
🔹در آستانهٔ شهادت امام علی علیه السلام پرچمهای سیاه در نجف برافراشته شد
هدایت شده از کربلایـے سید علے مومنے
Untitled 4.mp3
5.8M
ای صنما😍😍
کربلـایـے سیــد علـے مومنـے🎤😍
#شور
🔴تنها کانال رسمی کربلایـے سیدعلے مومنے در ایتا🔴
❤ @seyed_alimomeni ❤
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
🌼 #احادیث_رمضانی 💞 ❣ #کلامکم_نور 🍁 🌙کثرت استغفار و دعاء در ماه رمضان ⬅️در روایتی امیرالمومنین علیه
🌼 #احادیث_رمضانی 💞
❣ #کلامکم_نور 🍁
🌙آداب روزه دار (۱)
1⃣روزه ات را انکار نکن!
💠حضرت امام صادق علیه السلام در رابطه با مرد روزه داری که از او سوال می شود: آیا روزه ای؟ او نیز در جواب می گوید: نه روزه نیستم! امام فرمود: این سخن، دروغ است.
📜عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلرَّجُلُ يَكُونُ صَائِماً فَيُقَالُ لَهُ أَ صَائِمٌ أَنْتَ فَيَقُولُ لاَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «هَذَا كَذِبٌ» .
📒تهذيب الأحکام ج ۴، ص ۳۱۹
🆔 @mohadesin_marefat_110
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
#امامت #بحارالانوار #امام 📜معرفة الحجة(۱٠) ⬅️در باب سوم از «أبواب الآیات النازلة فیهم» از آیاتی بحث
#امامت #بحارالانوار #امام
📜معرفة الحجة(۱۱)
⬅️در باب چهارم از «أبواب الآیات النازلة فیهم» از آیاتی بحث خواهد شد که در آن از اهل بیت علیهم السلام به «آیات الله و بینات الله و کتاب الله» تعبیر شده است. علامه مجلسی(ره) نام باب را «أنهم علیهم السلام آیات الله و بیناته و کتابه» قرار داده است، در روایاتی نیز می بینیم گفته شده امیرالمومنین علیه السلام در ام الکتاب به «علیّ حکیم» ذکر شده است. آیاتی که علامه مجلسی در تفسیر آن روایاتی نقل می کند:
🔺اینکه اهل بیت علیهم السلام آیات الله هستند:
1⃣وَ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا صُمٌّ وَ بُکْمٌ فِی الظُّلُماتِ؛ و کسانی که آیات ما (اهل بیت) را تکذیب کردند در تاریکی های (کفر) کر و لالند./ انعام ۳۹ / که امام باقر علیه السلام فرمود: در بطن قرآن «آیاتنا» منظور اوصیاء است.
2⃣فَأُولئِکَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ بِما کانُوا بِآیاتِنا یَظْلِمُونَ؛ پس آنانند که به خود زیان زده اند چرا که به آیات ما (اهل بیت علیهم السلام) ستم کرده اند./ اعراف ۹
3⃣هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ؛ او کسی است که این کتاب را بر تو نازل کرد. که بخشی از آن، آیات محکم (اهل بیت) اند. که ام الکتاب می باشند./آل عمران ۷/ در روایتی امام صادق علیه السلام فرمود آیات محکمات هم ام الکتاب، امیرالمومنین و ائمه علیهم السلام اند.
✍علامه مجلسی (ره) در رابطه با این مسأله می نویسد: اینکه به امامان علیهم السّلام «آیات» اطلاق شده، به این جهت است که آنها علامتها و نشانههای بزرگ و واضح برای عظمت خدا و قدرت و علم و لطف و رحمت او هستند. (بحارالانوار ج ۲۳ ص ۲٠۷)
🔺اهل بیت علیهم السلام بیّنات (دلایل روشن و واضح) هستند
1⃣ذلِکَ بِأَنَّهُ کانَتْ تَأْتِیهِمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّناتِ؛ این بدفرجامی از آن روی بود که پیامبرانشان دلایل آشکار (بیّنات) برایشان میآوردند (ولی آنان کفر ورزیدند) /غافر ۲۲/ در روایتی امام کاظم علیه السلام فرمود: الْبَیِّنَاتُ هُمُ الْأَئِمَّةُ علیهم السلام.
🔺اهل بیت علیهم السلام کتاب الله بوده و از امیرالمومنین در ام الکتاب به «علیّ حکیم» یاد شده است:
1⃣آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ در سوره آل عمران آیه ۷ که گذشت.
2⃣وَ إِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتابِ لَدَیْنا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ؛ و او در در ام الکتاب نزد ما «علی حکیم» است/زخرف ۴/امام صادق علیه السلام فرمود: منظور امیرالمومنین است. صعصعه بن صوحان در خطاب به امیرالمومنین اینطور گفت: إِنَّکَ فِی کِتَابِ اللَّهِ لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ؛ همانا تو در کتاب الله علی حکیم هستی! در زیارت امیرالمومنین در روز غدیر نیز منقول است که بگویید: أَشْهَدُ أَنَّهُ اَلْإِمَامُ اَلْهَادِي اَلرَّشِيدُ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ اَلَّذِي ذَكَرْتَ فِي كِتَابِكَ فَإِنَّكَ قُلْتَ وَ قَوْلُكَ اَلْحَقُّ وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ اَلْكِتٰابِ لَدَيْنٰا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ؛ شهادت مىدهم كه او امام هدايتگر رشيد،امير مؤمنان است،كسى كه او را در قرآن ات يادآورى كردى و گفتار تو حق است و قطعا فرمودهاى:«به درستى كه او در ام الكتاب نزد ما على حكيم است.»
🆔 @mohadesin_marefat_110
🌹سلام علیکم و رحمة الله
✍بحمد الله الیوم اکثر کتب حدیثی شیعه در دسترس همگان با ترجمه فارسی است، اگر پول هم ندارید کتاب بخرید با گوشی بدون هیچ پول دادنی می توانید کتاب هایی مانند اصول کافی بخش کتاب الحجة آن را بخوانید.
🏴با توجه به نزدیک شدن لیلة القدر و شهادت حضرت امیر المومنین صلوات الله علیه، توصیه میکنم قبل از ورود به عبادت بی معرفت جاهلی این شب ها، کتاب کافی شیخ کلینی را برداشته و روایات «بَابٌ فِی شَأْنِ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ تَفْسِیرِهَا» را مطالعه کنید، یکی از دلایل محکمه برای امامت اهل بیت علیهم السلام همین سوره قدر است که حضرات فرمودند با مخالفین بوسیله سوره قدر مناظره کنید تا غالب شوید، لیلة القدر و سوره قدر موجب رعب و وحشت ابوبکر و عمر است بخاطر سرّ امامت که در آن قرار دارد، روایات این باب را از دست ندهید! معصوم علیه السلام فرمود: فضل انسانی که به سرّ امامت که در سوره قدر و لیلة القدر نهفته است ایمان بیاورد و تفسیر آن را بداند بر انسانی که اینطور نباشد، مانند فضل انسان بر حیوان است.
🆔 @mohadesin_marefat_110
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
برسانید خبر به عشاق علی...
بوی سجادهی خونین علی میآید..
🔰لیلة القدر دلیل بر امامت اهل بیت علیهم السلام (۱)
⬅️عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ: یَا مَعْشَرَ الشِّیعَةِ خَاصِمُوا بِسُورَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ تَفْلُجُوا فَوَ اللَّهِ إِنَّهَا لَحُجَّةُ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَلَی الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ إِنَّهَا لَسَیِّدَةُ دِینِکُمْ وَ إِنَّهَا لَغَایَةُ عِلْمِنَا.
💠امام محمد باقر عليه السلام فرمود: اى گروه شيعه: با سوره «انا انزلناه» (با اهل سنت) مخاصمه و مباحثه كنيد تا پيروز شويد، بخدا كه آن سوره پس از پيغمبر حجت خداى - تبارك و تعالى - است بر مردم و آن سوره سرور دين شماست (بزرگترين دليل مذهب شماست) و نهايت دانش ماست (زيرا كاشف از شب قدر است و در آن شب مكنونات علمى براى ما هويدا مىگردد).
📚الکافي ج ۱، ص ۲۴۹
🆔 @mohadesin_marefat_110
🔰لیلة القدر دلیل بر امامت اهل بیت علیهم السلام (۲)
⬅️عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ كَانَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَثِيراً مَا يَقُولُ : مَا اِجْتَمَعَ اَلتَّيْمِيُّ وَ اَلْعَدَوِيُّ عِنْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ هُوَ يَقْرَأُ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ بِتَخَشُّعٍ وَ بُكَاءٍ فَيَقُولاَنِ مَا أَشَدَّ رِقَّتَكَ لِهَذِهِ اَلسُّورَةِ فَيَقُولُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِمَا رَأَتْ عَيْنِي وَ وَعَى قَلْبِي وَ لِمَا يَرَى قَلْبُ هَذَا مِنْ بَعْدِي فَيَقُولاَنِ وَ مَا اَلَّذِي رَأَيْتَ وَ مَا اَلَّذِي يَرَى قَالَ فَيَكْتُبُ لَهُمَا فِي اَلتُّرَابِ «تَنَزَّلُ اَلْمَلاٰئِكَةُ وَ اَلرُّوحُ فِيهٰا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ» قَالَ ثُمَّ يَقُولُ هَلْ بَقِيَ شَيْءٌ بَعْدَ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «كُلِّ أَمْرٍ» فَيَقُولاَنِ لاَ فَيَقُولُ هَلْ تَعْلَمَانِ مَنِ اَلْمُنْزَلُ إِلَيْهِ بِذَلِكَ فَيَقُولاَنِ أَنْتَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ فَيَقُولُ نَعَمْ فَيَقُولُ هَلْ تَكُونُ لَيْلَةُ اَلْقَدْرِ مِنْ بَعْدِي فَيَقُولاَنِ نَعَمْ قَالَ فَيَقُولُ فَهَلْ يَنْزِلُ ذَلِكَ اَلْأَمْرُ فِيهَا فَيَقُولاَنِ نَعَمْ قَالَ فَيَقُولُ إِلَى مَنْ فَيَقُولاَنِ لاَ نَدْرِي فَيَأْخُذُ بِرَأْسِي وَ يَقُولُ إِنْ لَمْ تَدْرِيَا فَادْرِيَا هُوَ هَذَا مِنْ بَعْدِي قَالَ فَإِنْ كَانَا لَيَعْرِفَانِ تِلْكَ اَللَّيْلَةَ بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنْ شِدَّةِ مَا يُدَاخِلُهُمَا مِنَ اَلرُّعْبِ.
💠امیرالمومنین على عليه السلام بسیار ميفرمود كه: هر گاه تيمى و عدوى (ابو بكر و عمر) خدمت پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله بودند و آن حضرت سوره «انا انزلناه» را با خشوع و گريه تلاوت ميفرمود، ميگفتند: چقدر در اين سوره دلت ميسوزد، پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله ميفرمود: براى آنچه چشمم (فرشتگان را در شب قدر) ديده و دلم (بيان هر امر محكم را در آن شب) فهميده و نيز براى آنچه دل اين شخص (على عليه السلام) پس از من در مييابد آنها ميگفتند: مگر شما چه ديدهئى و او چه ميبيند؟ حضرت براى آنها روى خاك مينوشت « تَنَزَّلُ اَلْمَلاٰئِكَةُ وَ اَلرُّوحُ فِيهٰا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ »سپس مىفرمود: پس از اينكه خداى عز و جل فرمايد «هر امرى» ديگر چيزى باقى ميماند؟ ميگفتند: نه، ميفرمود: ميدانيد آنكه هر امرى بر او نازل مىشود كيست؟ ميگفتند: تو هستى اى رسول خدا! ميفرمود: آرى، اما شب قدر بعد از من هم ميباشد؟ ميگفتند: آرى، ميفرمود: در شبهاى قدر پس از من هم آن امر نازل مىشود؟ ميگفتند: آرى. ميفرمود: به چه كسى نازل مىشود؟ مىگفتند: نميدانيم، پيغمبر دست بر سر من ميگذاشت و ميفرمود: اگر نمىدانيد، بدانيد، آن شخص پس از من اين مرد است، سپس آن دو نفر شب قدر را بعد از رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله ميشناختند، بواسطه هراس و وحشت سختى كه در دل آنها مىافتاد.
📚الکافي ج ۱، ص ۲۴۹
🆔 @mohadesin_marefat_110
🔰لیلة القدر دلیل بر امامت اهل بیت علیهم السلام (۳)
⬅️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَقَدْ خَلَقَ اَللَّهُ جَلَّ ذِكْرُهُ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ أَوَّلَ مَا خَلَقَ اَلدُّنْيَا وَ لَقَدْ خَلَقَ فِيهَا أَوَّلَ نَبِيٍّ يَكُونُ وَ أَوَّلَ وَصِيٍّ يَكُونُ وَ لَقَدْ قَضَى أَنْ يَكُونَ فِي كُلِّ سَنَةٍ لَيْلَةٌ يَهْبِطُ فِيهَا بِتَفْسِيرِ اَلْأُمُورِ إِلَى مِثْلِهَا مِنَ اَلسَّنَةِ اَلْمُقْبِلَةِ مَنْ جَحَدَ ذَلِكَ فَقَدْ رَدَّ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِلْمَهُ لِأَنَّهُ لاَ يَقُومُ اَلْأَنْبِيَاءُ وَ اَلرُّسُلُ وَ اَلْمُحَدَّثُونَ إِلاَّ أَنْ تَكُونَ عَلَيْهِمْ حُجَّةٌ بِمَا يَأْتِيهِمْ فِي تِلْكَ اَللَّيْلَةِ مَعَ اَلْحُجَّةِ اَلَّتِي يَأْتِيهِمْ بِهَا جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قُلْتُ وَ اَلْمُحَدَّثُونَ أَيْضاً يَأْتِيهِمْ جَبْرَئِيلُ أَوْ غَيْرُهُ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ قَالَ أَمَّا اَلْأَنْبِيَاءُ وَ اَلرُّسُلُ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِمْ فَلاَ شَكَّ وَ لاَ بُدَّ لِمَنْ سِوَاهُمْ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ خُلِقَتْ فِيهِ اَلْأَرْضُ إِلَى آخِرِ فَنَاءِ اَلدُّنْيَا أَنْ تَكُونَ عَلَى أَهْلِ اَلْأَرْضِ حُجَّةٌ يَنْزِلُ ذَلِكَ فِي تِلْكَ اَللَّيْلَةِ إِلَى مَنْ أَحَبَّ مِنْ عِبَادِهِ وَ اَيْمُ اَللَّهِ لَقَدْ نَزَلَ اَلرُّوحُ وَ اَلْمَلاَئِكَةُ بِالْأَمْرِ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ عَلَى آدَمَ وَ اَيْمُ اَللَّهِ مَا مَاتَ آدَمُ إِلاَّ وَ لَهُ وَصِيٌّ وَ كُلُّ مَنْ بَعْدَ آدَمَ مِنَ اَلْأَنْبِيَاءِ قَدْ أَتَاهُ اَلْأَمْرُ فِيهَا وَ وَضَعَ لِوَصِيِّهِ مِنْ بَعْدِهِ وَ اَيْمُ اَللَّهِ إِنْ كَانَ اَلنَّبِيُّ لَيُؤْمَرُ فِيمَا يَأْتِيهِ مِنَ اَلْأَمْرِ فِي تِلْكَ اَللَّيْلَةِ مِنْ آدَمَ إِلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنْ أَوْصِ إِلَى فُلاَنٍ وَ لَقَدْ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كِتَابِهِ لِوُلاَةِ اَلْأَمْرِ مِنْ بَعْدِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَاصَّةً: «وَعَدَ اَللّٰهُ اَلَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي اَلْأَرْضِ كَمَا اِسْتَخْلَفَ اَلَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ » إِلَى قَوْلِهِ «فَأُولٰئِكَ هُمُ اَلْفٰاسِقُونَ » يَقُولُ أَسْتَخْلِفُكُمْ لِعِلْمِي وَ دِينِي وَ عِبَادَتِي بَعْدَ نَبِيِّكُمْ كَمَا اِسْتَخْلَفَ وُصَاةَ آدَمَ مِنْ بَعْدِهِ حَتَّى يَبْعَثَ اَلنَّبِيَّ اَلَّذِي يَلِيهِ: «يَعْبُدُونَنِي لاٰ يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً» يَقُولُ يَعْبُدُونَنِي بِإِيمَانٍ لاَ نَبِيَّ بَعْدَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَمَنْ قَالَ غَيْرَ ذَلِكَ «فَأُولٰئِكَ هُمُ اَلْفٰاسِقُونَ » فَقَدْ مَكَّنَ وُلاَةَ اَلْأَمْرِ بَعْدَ مُحَمَّدٍ بِالْعِلْمِ وَ نَحْنُ هُمْ فَاسْأَلُونَا فَإِنْ صَدَقْنَاكُمْ فَأَقِرُّوا وَ مَا أَنْتُمْ بِفَاعِلِينَ أَمَّا عِلْمُنَا فَظَاهِرٌ وَ أَمَّا إِبَّانُ أَجَلِنَا اَلَّذِي يَظْهَرُ فِيهِ اَلدِّينُ مِنَّا حَتَّى لاَ يَكُونَ بَيْنَ اَلنَّاسِ اِخْتِلاَفٌ فَإِنَّ لَهُ أَجَلاً مِنْ مَمَرِّ اَللَّيَالِي وَ اَلْأَيَّامِ إِذَا أَتَى ظَهَرَ وَ كَانَ اَلْأَمْرُ وَاحِداً وَ اَيْمُ اَللَّهِ لَقَدْ قُضِيَ اَلْأَمْرُ أَنْ لاَ يَكُونَ بَيْنَ اَلْمُؤْمِنِينَ اِخْتِلاَفٌ وَ لِذَلِكَ جَعَلَهُمْ شُهَدَاءَ عَلَى اَلنَّاسِ لِيَشْهَدَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَيْنَا وَ لِنَشْهَدَ عَلَى شِيعَتِنَا وَ لِتَشْهَدَ شِيعَتُنَا عَلَى اَلنَّاسِ أَبَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَكُونَ فِي حُكْمِهِ اِخْتِلاَفٌ أَوْ بَيْنَ أَهْلِ عِلْمِهِ تَنَاقُضٌ ثُمَّ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَضْلُ إِيمَانِ اَلْمُؤْمِنِ بِجُمْلَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ وَ بِتَفْسِيرِهَا عَلَى مَنْ لَيْسَ مِثْلَهُ فِي اَلْإِيمَانِ بِهَا كَفَضْلِ اَلْإِنْسَانِ عَلَى اَلْبَهَائِمِ وَ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَيَدْفَعُ بِالْمُؤْمِنِينَ بِهَا عَنِ اَلْجَاحِدِينَ لَهَا فِي اَلدُّنْيَا لِكَمَالِ عَذَابِ اَلْآخِرَةِ لِمَنْ عَلِمَ أَنَّهُ لاَ يَتُوبُ مِنْهُمْ مَا يَدْفَعُ بِالْمُجَاهِدِينَ عَنِ اَلْقَاعِدِينَ وَ لاَ أَعْلَمُ أَنَّ فِي هَذَا اَلزَّمَانِ جِهَاداً إِلاَّ اَلْحَجَّ وَ اَلْعُمْرَةَ وَ اَلْجِوَارَ.
⬇️ترجمه در پست بعدی❗️
🆔 @mohadesin_marefat_110
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
🔰لیلة القدر دلیل بر امامت اهل بیت علیهم السلام (۳) ⬅️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ
💠امام محمد باقر عليه السلام فرمود: خداى - جل ذكره - شب قدر را در ابتداى خلقت دنيا آفريد و در آن شب نخستين پيغمبر و نخستين وصيى كه بايد باشد (آدم و شيث را) آفريد [وجود آنها را مقدر ساخت] و حكم فرمود كه در هر سالى شبى باشد كه در آن شب تفسير و بيان امور تا چنان شبى در سال آينده فرود آيد، هر كه آن شب را انكار كند، علم خداى عز و جل را رد كرده، زيرا پيغمبران و رسولان و محدثان جز بوسيله حجتى كه درآن شب بآنها ميرسد با حجتى كه جبرئيل عليه السلام (در غير آن شب) براى آنها مىآورد، قائم نشوند و بپا نايستند (زيرا برنامه رهبرى خلق و علم بدون اختلاف را در آن شب بدست مىآورند) راوى گويد: عرض كردم: جبرئيل يا ملائكه ديگر نزد محدثان هم مىآيند؟ فرمود: اما نسبت به پيغمبران و رسولان صلّى اللّٰه عليهم كه شكى نيست و نسبت بغير ايشان، ناچار بايد از نخستين روز آفرينش زمين، تا پايان جهان حجتى براى اهل زمين بوده باشد كه خداى تعالى تفسير امور را درآن شب بر محبوبترين بندگانش نازل فرمايد. بخدا سوگند كه جبرئيل و ملائكه در شب قدر آن امر را براى آدم آوردند و بخدا سوگند كه آدم نمرد، جز اينكه براى او وصيى بود و براى همه پيغمبران پس از آدم امر خدا در شب قدر مىآمد، و براى وصى پس از او هم مقرر شد. بخدا سوگند كه هر پيغمبرى از آدم تا محمد صلّى اللّٰه عليه و آله در آن شب مأمور ميگشت كه بفلان كس وصيت كند (شخصى را وصى خود كند). و خداى عز و جل در قرآنش نسبت بخصوص واليان امر بعد از محمد صلّى اللّٰه عليه و آله فرمايد: «خدا بكسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند، وعده كرده كه در اين سرزمين جانشينشان كند، چنان كه پيشينيان ايشان را جانشين كرد. تا آنجا كه فرمايد آنان فاسق اند. معنای آیه این است که شما را پس از پيغمبرتان جانشين علم و دين و عبادت خود كنم، چنان كه اوصياء آدم عليه السلام پس از او جانشين ميشدند تا پيغمبر بعد مبعوث ميگشت «مرا عبادت كنند و چيزى را با من شريك نسازند» يعنى مرا عبادت كنند با ايمان باينكه پيغمبرى بعد از محمد صلّى اللّٰه عليه و آله نيست، كسانى كه جز اين گويند «خودشان گنهپيشگانند» خدا هم واليان امر را بعد از محمد در علم استقرار بخشيد و ما هستيم آن واليان. پس از ما بپرسيد، اگر بشما راست گفتيم، اعتراف كنيد - ولى شما اعتراف نخواهيد كرد - اما علم ما ظاهر و واضح است و اما وقت و زمانى كه دين خدا بوسيله ما در آن ظاهر گردد بطورى كه ميان مردم هيچ گونه اختلافى نباشد، آن را مدتى است كه با گذشت شبانه روزها سپرى شود، و چون وقتش رسد آشكار گردد و امر يكى شود (اختلاف از ميان مردم رخت بر بندد). بخدا سوگند كه فرمان خدا جارى شده كه ميان مؤمنين اختلافى نباشد و بهمين جهت ايشان را گواه مردم قرار داده است، بدين ترتيب كه محمد صلّى اللّٰه عليه و آله گواه ما باشد و ما گواه شيعيان خود و شيعيان ما گواه مردم ديگر خداى - عز و جل - هرگز نخواسته كه در حكم او اختلافى باشد و ميان اهل علمش تناقضى وجود داشته باشد، سپس امام عليه السلام فرمود: برترى مؤمنى كه « إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ» »را با تفسيرش باور كند، بر كسى كه در ايمانش بآن سوره چون او نيست، مانند برترى انسانست بر چهار پايان و خداى - عز و جل - بوسيله مؤمنان بآن سوره از منكرين آن در دنيا برميدارد، آنچه را (يعنى تسلط كفار را بر مسلمين) كه بوسيله جهادكنندگان، از خانه نشستگان بر ميدارد، تا عذاب آنهائى كه خدا ميداند از انكار خود توبه نميكنند، در آخرت كامل باشد و من در اين زمان جهادى جز حج و عمره و همسايگى خوب سراغ ندارم.
📚الکافي ج ۱، ص ۲۵۰
🆔 @mohadesin_marefat_110