☑️مراقبت
▪️یکی از امور اهمّ در وصول به معرفت نفس ، استقامت در مراقبت کامل است که همواره انسان مشغول بذکر الله یعنی به به یاد او و در حضور او باشد و ظاهر و باطن انسان در جمیع شئون زندگی او مطابق دستورالعمل مسیر تکاملی او باشد و آن دستورالعمل هم جز قرآن کریم نیست "ان هذا القرآن يهدى للتي هي اقوم "
و این دستورالعمل باید در متن شئون حیاتی او پیاده گردد مثل دستورالعمل نھال پروریدن و آنرا به بار رساندن که باغبان باید آنرا در مسیر رشد و تکامل و شئون نهال پیاده کند. چون دین مسیر تکاملی انسان و صراط مستقیم و عین صراط الله و صراط الى الله است ، هر که از آن تجاوز کرده است بر خویشتن ستم کرد و از سیر تکاملی انسانی و حرکت استکمالی الی الله تعالی بازماند.
☑️و مَن يَتعد حدود الله فقَد ظلم
نَفسه.
◾️رسالهی انّه الحق /ص۱۶۱
استاد علامه حسن زادهی آملی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️سلطان محمود غلام سیاهی به نام ایاز داشت که خیلی شیفته و علاقمند به او بود. سلطان سالی یکبار مهمانی خاصّی برگزار میکرد که فقط مقامات عالی کشوری و لشگری حضور داشتند و در پایان مهمانی هم به هر یک اجازه میداد چیزی از سلطان بخواهند و همانجا دستور میداد خواستهاش را به او بدهند. یک سال که این مهمانی را برگزار کرد و در پایان، هر یک از مقامات چیزی از قبیل پول و طلا و جواهر و باغ و زمین مزروعی و گلّهی اسب و گاو و گوسفند از سلطان خواستند؛ در آخر نوبت به ایاز رسید که کنار دست سلطان نشسته بود. همه چشم دوخته بودند که ایاز با توجّه به اینکه میداند سلطان تا چه حد به او علاقمند است، چه چیزی از او خواهد خواست. سلطان رو به ایاز کرد و گفت: خوب، تو بگو چه میخواهی؟ ایاز سرش را پایین انداخت و بعد از لحظهای دستش را روی شانهی سلطان گذاشت، یعنی من خودت را میخواهم. همه تو را برای نعمتها و هدایایت میخواستند، ولی من خودِ تو را میخواهم. دوست اهل بیت علیهم السّلام، خدا و اولیائش را برای خودشان میخواهد، نه برای نعمتها و عطاهایشان.
▪️خدایا خودت را به ما نشان بده، بگذار قلب ما دچار شما شود و غیر شما از دل ما برود.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبات شب و روز دحوالارض◾️
▪️روز دحوالارض (۲۵ ذیالقعده) روزی است که زمین از نقطهای که کعبه بنا شده است، سر از زیر آب بیرون آورد و پهن و گسترده شد. از کعبه هست که زمین، شایستۀ سکونت خلیفهالله میشود. دحوالارض روز گسترش رحمت الهی و روز تفضّلات بزرگ خدای متعال است.
▪️شب دحوالارض هم از ليالی شریف و شبی بسیار عظیم است. شب ظهور و تولّد انبیاء بزرگ؛ حضرت ابراهیم علیه السّلام و حضرت عیسی بن مریم علیهما السّلام و شب عنایات خاصّۀ الهی به اهل عبادت و خلوت است. شبی است که رحمت خدا در آن نازل میشود و قیام به عبادت در آن اجر بسیار دارد.
#اعمال_روز_دحوالارض:
✔️۱- غسل
✔️۲- روزه
▪️روز دحوالارض یکی از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است و از برای روزهدار این روز هرچه بین آسمان و زمین است، استغفار میکنند.
▪️روزۀ اين روز همانند روزۀ هفتاد سال است و در روايت ديگر آمده كه كفارۀ هفتاد سال است، و هر كه اين روز را روزه بدارد و شب را به عبادت به سر آورد، براى او عبادت صد سال نوشته شود.
✔️۳- دو رکعت نماز که مستحبّ است در آغاز روز، هنگامی که آفتاب کمی بلند شود (هنگام چاشت) خوانده شود و بخواند در هر رکعت:
▪️سوره «حمد» ۱ بار
▪️سوره «شمس» ۵ بار
#و_بعد_از_نماز_هم_بگوید:
▪️لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلیِّ الْعَظيمِ
#سپس_دعا_كند_و_بخواند:
▪️يا مُقيلَ العَثَراتِ اَقِلْنی عَثْرَتی، يا مُجيبَ الدَّعَواتِ اَجِـبْ دَعْـوَتی، يـا سامِعَ الاَْصْواتِ اِسْمَعْ صَوْتی، وَارْحَمْنی وَتَجاوَزْ عَنْ سَيِّئاتی وَما عِنْدی، يا ذَاالْجَلالِ وَالاْكْرامِ.
▪️ای ناديده گيرندۀ لغزشها! لغزشم را ناديده گير، ای اجابت كنندۀ دعوتها! دعوتهايم را اجابت كن، ای شنوای صداها! صدايم را بشنو و به من رحم كن، و از بدیهايم و آنچه نزد من است درگذر، ای صاحب جلال و اکرام.
✔️۴- خواندن دعایی که شیخ طوسی رحمت الله علیه توصیه نموده است:
▪️اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْكَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ وَ صَارِفَ اللَّزْبَةِ وَ كَاشِفَ كُلِّ كُرْبَةٍ أَسْأَلُكَ فِی هَذَا الْيَوْمِ مِنْ أَيَّامِكَ الَّتِی أَعْظَمْتَ حَقَّهَا وَ أَقْدَمْتَ سَبْقَهَا وَ جَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِينَ وَدِيعَةً وَ إِلَيْكَ ذَرِيعَةً وَ بِرَحْمَتِكَ الْوَسِيعَةِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ الْمُنْتَجَبِ فِي الْمِيثَاقِ ..... (برای خواندن متن کامل دعا به مفاتیحالجنان مراجعه فرمایید)
✔️۵- زیارت امام رضا علیهالسّلام
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
#دحوالارض
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️ده خصلت که نشاندهندۀ کمال عقل در انسان مسلمان است (امام رضا علیهالسّلام) - بخش دوّم◾️ ☘۳- «يَس
◾️ده خصلت که نشاندهندۀ کمال عقل در انسان مسلمان است (امام رضا علیهالسّلام) - بخش سوّم◾️
☘۵- «لا يَسْاَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ اِلَيْهِ»
▪️از اینکه افراد نیازهای خودشان را از او درخواست کنند، خسته نمیشود؛ کسل نمیگردد و فرار نمیکند؛ که بس است دیگر؛ یک طور در بروم؛ هر کس به من میرسد، مشکلی به من میگوید. اصلاً ملول نمیشود.
▪️در جملات اباعبدالله الحسین علیهالسّلام هم که برایتان عرض کردهایم، حضرت فرمودند: حوائج مردم که به سوی شما میآید، از نعمتهای الهی است. در برابر این نعمتها ابراز ملالت و خستگی نکنید؛ چرا که این نعمت بر میگردد و نقمت میشود. این نعمت از سوی شما به سمت دیگری میرود و دیگری از آن نعمت بهرهمند میشود؛ در حالی که خدا اوّل این نعمت را برای شما فرستاد. پس در برابر طرح خواستهها و مشکلاتی که دیگران نزد تو میآورند، ابراز ملالت نکن. اینجا هم حضرت امام رضا علیهالسّلام فرمودند: از اینکه دیگران نزد او میآیند و حاجتهای خود را از او مطالبه و درخواست میکنند؛ مشکلاتشان را در میان میگذارند و نیازهای خودشان را عرضه
میکنند؛ اصلاً خسته نمیشود و ابراز ملالت نمیکند.
☘۶- «و لا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ»
▪️و در طول عمر خود هرگز از طلب علم و دانایی و تلاش برای پیبردن و دستیابی به آگاهی و دانایی بیشتر، خسته نمیشود. نمیگوید: ما فارغ التّحصیل شدهایم؛ بس است! سنّمان به قدری بالا آمده که علم آموزی از ما گذشته است؛ آن برای دوران جوانی و شادابی است. در طول عمر خود هرگز از علم آموزی خسته و ملول نمیشود. هر جا احساس میکند حقیقتِ بلند یا آموزۀ سازندهای عرضه میشود، به آن سمت میشتابد؛ برای اینکه یاد بگیرد و به داناییهای خود بیفزاید.
ادامه دارد....
◾️استاد مهدی طیّب،۹۲/۱۰/۱۲◾️
#ده_خصلت_نشانه_کمال_عقل_مسلمان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️ده خصلت که نشاندهندۀ کمال عقل در انسان مسلمان است (امام رضا علیهالسّلام) - بخش سوّم◾️ ☘۵- «لا ي
◾️ده خصلت که نشاندهندۀ کمال عقل در انسان مسلمان است (امام رضا علیهالسّلام) - بخش چهارم◾️
☘۷- «الْفَقْرُ فی اللهِ اَحَبُّ اِلَيْهِ مِنَ الْغِنى»
▪️اگر با رفتن راه خدا، فقر گریبانگیر او شد، دید اگر راه خدا را برود؛ فرمان خدا را ببرد؛ حلال و حرام را مراعات کند و رضایت الهی را در نظر بگیرد؛ ثروتهای انبوه به دستش نمیآید و فقیر میشود؛ این فقری که با رفتن راه خدا برایش پیش میآید؛ برای او محبوبتر و دوست داشتنیتر از ثروت سرشار است.
☘۸- «و الذُّلُّ فِی اللهِ اَحَبُّ اِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فی عَدُوِّهِ»
▪️اگر راه خدا را رفت، حرف حقّ را زد و چیزی را که خدا راضی بود، گفت و درپی آن، همه او را مذمّت کردند؛ طرد نمودند؛ به او تهمت زدند؛ او را خوار کردند؛ جایگاههای اجتماعیاش را از او گرفتند؛ سِمَتهایش را از او ستاندند؛ او را مورد توهین قرار دادند و از بلندگوهای مختلفی که در اختیارشان بود، برای تخریب شخصیت او و خوار کردن و ذلیل کردن او استفاده کردند، او که از رهگذر عمل به رضایت الهی چنین شرایطی برایش پیش آمده است، این شرایط خواری در راه رضایت خدا را به مراتب از عزّت به دست آمده از رهگذر جلب رضایت دشمنان خدا بیشتر دوست میدارد.
▪️او میداند که اگر چاپلوسی فلان مقام را کنم؛ مدّاحی فلان شخصیت را کنم؛ خیلی برای من نافع است؛ شغلها و جایگاههای اجتماعی بلند به من میدهند؛ فردا مرا خطیب نماز جمعه میکنند؛ پس فردا مرا سخنران فلان برنامۀ تلویزیونی میکنند؛ خیلی به من موقعیت میدهند؛ خیلی شرایط مطلوبی برایش فراهم میشود؛ امّا میداند راهی را میرود که رضایت دشمن خدا، شیطان و نفس در آن است؛ نه رضایت خدا. راه عزّت به دست آوردن بین اهل دنیا و راه چاپلوسی، تملّق، سرسپردگی و وابستگی به جناحها و شخصیتها را برای رسیدن به موقعیتهای بلند، بلد است. فکر نکنید او بلد نیست؛ امّا او خواری ناشی از رفتن راه خدا را به مراتب بیشتر دوست میدارد؛ تا عزّت، محبوبیت و مشهوریت از رهگذر جلب رضایت دشمنان خدا.
ادامه دارد....
◾️استاد مهدی طیّب ،۹۲/۱۰/۱۲◾️
#ده_خصلت_نشانه_کمال_عقل_مسلمان
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️وقتی حضرت رضا علیه السّلام وارد نیشابور شدند، هر یک از علما و شخصیتهای سرشناس از حضرت علیه السّلام تقاضا کردند مهمان آنها شوند و به خانهی آنها تشریف ببرند. حضرت علیه السّلام فرمودند: من افسار شتر را رها میکنم، در هر منزلی که شتر زانو زد و نشست، من به آنجا میروم. یک پیرزن فقیر وقتی این را شنید، به خود گفت شاید شتر حضرت جلوی خانهی من زانو بزند و حضرت علیه السّلام به خانهی من تشریف بیاورند، لذا خانهاش را آب و جارو کرد و سماورش را آتش کرد و به انتظار نشست. شتر حضرت علیه السّلام جلوی خانهی همین پیرزن زانو زد و حضرت علیه السّلام مهمان او شدند. قربان این شاید که از هزارها یقین بهتر است. این شاید مال محبّت است. محبّت چیست که شایدش از یقین بهتر است؟
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ، صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِکَ
@mohamad_hosein_tabatabaei
#زیارت_مخصوص
☑️بسمه تعالی شانه
▪️زیارت مخصوص آن است که بین زائر و مزور حائلی نباشد:
میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز
▪️امام نور مطلق خداست و در همهی هستی ساری است؛ نه در جهت قرار دارد و نه در زمان، نه در بست و رواق است و نه در ضریح و اتاق! از تو به تو نزدیکتر است و از من، من تر!!
▪️حجاب عاشق و زائر با معشوق و مزور جز انانیت او نیست ورنه تشریف او بر بالای کس کوتاه نیست و بین او و زائرش حائل و مانع نیست. چگونه حائل باشد و حال اینکه نفس امام شامل نفوس است و چگونه ظلمت فراق باشد که شمس وجودش لامع و طالع است. لمعات وجودش معطی وجود است و انوار جمالش منشأ جود و کمال وجود!
▪️پس پرده برانداز و در خود، خود را ببین که خودِ تو، خودِ تو نیست و همه از آن اوست. وجود عاریتی را بگذار و هستی حقیقی را بردار که شراشر وجودت را احاطه کرده و جا برای تو و نسب تو نگذاشته؛ وَفِيٓ أَنفُسِكُمۡۚ أَفَلَا تُبۡصِرُونَ.
▪️اگر اینگونه شدی و جلوات صفات حق بر تو تجلی کرد و در آفاق و انفس صفات جمال و کمال او را دیدی به مقام رضا میرسی و آنکه به رضا برسد و راضی شود حضرت رضا علیه السلام را زیارت کرده است و هرکه امام رضا علیه السلام را زیارت کند به رضا رسیده است یعنی زیارت مخصوص امام رضا علیه السلام آن است که ببینی از در و دیوار در تجلی است یا اولی الابصار.
#ح_م
☑️چهار روز پرفضیلت برای روزه
▪️۱۷ ربیع الاوّل (میلاد پیامبر اکرم صلی الله علیه واله)
▪️۲۷ رجب (عید مبعث)
▪️۲۵ ذیالقعده ( روز دحوالارض)
▪️۱۸ ذیالحجّه (عید غدیر)
#مراقبات
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارفان شیعه: حاج محمّد اسماعیل دولابی◾️
▪️ولادت: ۱۲۸۲ هـ.ش محلّ ولادت: تهران
▪️وفات: ۹ بهمن ۱۳۸۱ ه.ش
▪️محلّ دفن: حرم حضرت معصومه علیها السّلام، صحن عتیق، مقبره ۲
▪️استاد عرفان: محمّدجواد انصاری همدانی
▪️پدر بزرگوارش معتمد محل و منزلشان همواره میزبان علما و برجستهگان بود. در جوانی به شغل کشاورزی اشتغال داشت و از همان ابتدا آثار لطف و عنایت حق به ایشان نمایان بود.
▪️جذبهی محبّت اهل بیت علیهم السّلام همواره دلیل و راهنمای او بود و این محبّ صادق را با مشاهد مشرّفه و مجالس خاندان عصمت و طهارت علیهم السّلام مأنوس ساخته بود.
▪️در شرح سابقهی سلوکی ایشان در مقدمه کتاب مصباح الهدی از زبان آن بزرگوار ذکر گردیده است:
▪️«اوّل، اهل عبادت، مسجد رفتن، محراب ساختن و امام جماعت بردن بودم. بعد اهل توسّل به اهل بیت علیهم السّلام و گریه و عزاداری و اقامهی مجالس ذکر اهل بیت علیهم السّلام شدم. تا اینکه در پایان به شخص برخوردم و به او [آیتالله شیخ محمّدجواد انصاری همدانی] دل دادم و از وادی توحید سر در آوردم. خداوند لطف فرمود و در هر یک از این کلاسها افراد برجسته و ممتاز آن کلاس را به من نشان داد، ولی کاری کرد که هیچ جا متوقّف نشدم، بلکه تماشا کردم و بهره بردم و عبور کردم تا اینکه به وادی توحید رسیدم. در طول این دوران همیشه یکّهشناس بودم و به هر کس که دل میدادم، خودم و زندگی و خانوادهام را قربان او میکردم تا اینکه خود او مرا به بعدی تحویل میداد و من که وی را بالاتر از قبلی میدیدم، از آن پس دور او میگشتم»
▪️«به هر تقدیر، همهی عنایاتی که به من شد، از برکات امام حسین علیهالسّلام بود. از راه سایر ائمّه علیهم السّلام هم میتوان به مقصد رسید، ولی راه امام حسین علیهالسّلام خیلی سریع انسان را به نتیجه میرساند. چون کشتی امام حسین علیهالسّلام در آسمانهای غیب خیلی سریع راه میرود. هر کس در سیر معنوی خود حرکتش را از آن حضرت آغاز کند، خیلی زود به مقصد میرسد»
▪️عشق و ارادت خاصّی به حضرت سیّدالشهداء علیه السّلام داشت. از خودشان نقل است:
«یک بار بعد از گریه کردن بسیار بر امام حسین علیه السّلام آمدم ایوان جلو اتاق دراز کشیدم؛ ناگهان دیدم ملائکه فوج فوج از آسمان میآیند و داخل سینهی من طواف میکنند و بر میگردند!»
▪️سالیان متمادی مجالس او محفل انس و محبّت و مورد توجّه و اقبال عموم تشنگان معنویّت و اخلاق بود؛ او با زبانی ساده و شیوا مطالب عرفانی و اخلاقی را بیان میکرد.
▪️از کلمات گهربار و دلنشین ایشان است که میفرمود: «امیدوارم نهجالبلاغه را قبل از هر کتاب دیگر بخوانید. اگر دیدی کسی عالِم و نابغه شد، علی علیه السّلام یک تلنگر به قلبش زده است؛ کلام امیرالمؤمنین علیه السّلام قوّت کمر شیعیان است؛ کمر انسان را قرص و محکم میکند»
▪️کسانی که در محفل این پیر فرزانه حاضر میشدند، گویی گمشدهی خود را در این جلسات هفتگی مییافتند؛ چنان محبّت اهل بیت علیهم السّلام را در دلها به جوش میآورد که به محض بردن نام حضرت سیّدالشهداء علیه السّلام نالهها بلند میشد و وقتی اشارهای به وجود مقدّس حضرت حجّت اَرواحُنا لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِداه میکرد، اشکها سرازیر میشد؛ میفرمود: «غم یعنی انتظار، یعنی کیست که مرا بخنداند؟ غمی که در سرّ و نهان انسان است و آن را به مردم نشان نمیدهد؛ عبادت میکند، نماز میخواند، مثل مردم لبخند میزند تا اذیّت نشوند؛ هر جا گریه میکنند او هم گریه میکند؛ امّا آن غم علاج نمیشود. آن غم، ظهور حضرت ولیّ عصر اَرواحُنا لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِداه را میخواهد، جمال امامش و ملاقات وجه الله را میخواهد. آن وقت مثل گل باز میشود»
▪️سرانجام این عارف متّقی در شب دحوالارض و در نهم بهمن ماه سال ۱۳۸۱ هجری شمسی خرقهی خاکی را رها ساخته و از این عالم هجرت کرد. روحش شاد.
#عارفان_شیعه
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت ششم بخش سوم ● فرق ميان نبى ، رسول و محدث و باز در همان كتاب از بريد از
آیات 60-42 آل عمران ، قسمت ششم
بخش چهارم
● على (علیه السلام ) محدث بود
و نيز در آن كتاب است كه ابى بصير از امام صادق (عليه السلام ) نقل كرده كه فرمود: على (عليه السلام ) محدث بود، سلمان هم محدث بود، مى گويد:
عرضه داشتم : نشانه محدث چيست ؟ فرمود: اين است كه فرشته بر او نازل مى شود و مطلب را به دل او مى اندازد كه مثلا چنين و چنان شده و يا چنين و چنان بايد كرد.
و نيز در كافى از حمران بن اعين روايت كرده كه گفت : امام ابى جعفر باقر (عليه السلام ) به من خبر داد: كه على (عليه السلام ) محدث بود، اين گذشت تا آنكه اصحاب و (پيروان مكتب تشيع ) مرا ديدند و سفارش كردند كه هيچ چيزى از امام نپرس ، تا اين سؤال ما را با جنابش در ميان بگذارى و جوابش را بگيرى و آن سؤال اين است كه چه كسى با على (عليه السلام ) حديث و گفتگو مى كرد، چيزى نگذشت كه اتفاق افتاد آن جناب را ملاقات كردم ، عرضه داشتم : به خاطر داريد كه به من فرموديد على محدث بود؟ فرمود: آرى ، عرضه داشتم : چه كسى با او حديث مى كرد؟ فرمود: فرشته ، پرسيدم : يعنى مى فرمائى معتقد باشم به اينكه على نبى و يا رسول است ؟ فرمود: نه ، بلكه درباره على (عليه السلام ) همان را بگو و معتقد باش كه درباره آن رفيق دربارى سليمان (عليه السلام ) مى گوئى (كه به يك چشم بر هم زدن تخت بلقيس را از شهر سبا تا به حضور سليمان آورد) و همان را معتقد باش كه درباره رفيق و همسفر موسى (عليه السلام ) معتقدى (كه اعمالى انجام داد كه موسى از تاءويل آنها عاجز ماند) و همان را بگو كه درباره ذى القرنين مى گوئى (كه كارهائى مى كرد كه از بشر عادى ساخته نيست ) مگر نشنيده اى كه شخصى از على (عليه السلام ) پرسيد: آيا ذو القرنين پيغمبر بود؟ در پاسخ فرمود: نه ، ولى بنده اى بود كه خدا را دوست مى داشت و خداى تعالى هم او را دوست مى داشت ؟ براى خدا خيرخواهى مى كرد، خدا هم خير او را مى خواست ، على (عليه السلام ) هم چنين بنده اى بود.
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 346
مؤ لف قدس سره : روايات در معناى محدث از ائمه اهل بيت (عليهم السلام ) بسيار زياد است ، صاحب كتاب بصائر الدرجات و صاحب كافى و صاحب كنز و صاحب اختصاص و مؤ لف ينى ديگر آن روايات را در كتب خود آورده اند، در روايات اهل سنت نيز يافت مى شود.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران ، قسمت ششم بخش چهارم ● على (علیه السلام ) محدث بود و نيز در آن كتاب است كه ا
آیات 60-42 آل عمران ، قسمت ششم
بخش پنجم
● مطالبى پيرامون ((وحى )) و واژه ((محدث ))
در اين روايات فرق ميان نبى و رسول و محدث را بيان نمود، ما نيز در سابق آنجا كه فرق ميان نبى و رسول را بيان مى كرديم گفتيم : وحى به معناى سخن گفتن خداى سبحان با بنده اى از بندگان خويش است و اين سخن گفتن (چه با حضور و رو در رو قرار گرفتن فرشته باشد و چه بدون حضور فرشته و به صرف افتادن در دل و رسيدن به گوش باشد)، باعث علم يقين رسول و نبى مى شود، علم به نفس ذاته ، بدون اينكه در تشخيص اينكه اين سخن از خدا است يا از شيطان احتياجى به حجت داشته باشد، پس داستان وحى و القائات الهيه نظير علوم بديهى و مانند: يك ، نصف دو است ، مى باشد كه در علم پيدا كردن به آن احتياج به رديف كردن مقدمات منطقى و امثال آن نيست .
و اما خواب ديدن اولياى خدا به طورى كه روايات تفسيرش كرده ، به معنائى است غير خواب ديدن معمولى ما افراد معمولى ، چون ما نيز در عالم خواب شبانه و يا روزانه خود چيزهائى مى بينيم ولى هيچگونه حجيت ندارد، بلكه خواب اولياى خدا چيزى شبيه بيهوشى است كه حواس ولى خدا سكونتى پيدا مى كند و در آن هنگام آنچه را كه مى بينند نظير چيزهائى است كه ما در بيدارى مشاهده مى كنيم و بعد از مشاهده آنچه مشاهده كردند خداى عزوجل يقين بر دل آنان افاضه نموده ، دركشان را تسديد و استوار مى كند، در نتيجه يقين مى كنند كه واسطه و صدا از ناحيه خداى سبحان است و شيطان در دلشان تصرف نكرده .
و اما عنوان محدث از تحديث گرفته شده ، و تحديث عبارت است از اينكه صداى فرشته را بشنود ولى خود او را نبيند، و اين شنيدن هم شنيدن با گوش ظاهر نيست بلكه با گوش باطن و قلب است و نيز از قبيل خطور كردن خاطره اى در دل نيست تا عرفا شنيدن صوت شمرده شود، الا به عنايتى مجازى ، آن هم مجاز دوراز فهم .
و به همين جهت مى بينيد كه روايات در معرفى تحديث دو جمله آورده اند: يكى شنيدن صوت و ديگرى افتادن در قلب و با اينكه هيچيك از اين دو عنوان از نظر لغت ((تكليم )) و تحديث و گفت و شنود، نيست مع ذلك آن را تحديث و تكليم خوانده اند، پس محدث با فتحه ((دال )) صوت فرشته را در تحديثش مى شنود و با گوش خود فرا مى گيرد، نظير آنچه ، از صداهاى كلام معمولى و ساير صوتها عالم ماده را مى شنويم و يا به ديگران مى شنوايانيم با اين تفاوت كه آنچه را محدث مى شنود غير محدث نمى شنود و به همين جهت است كه گفتيم اين شنيدن امرى قلبى است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 347
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️ده خصلت که نشاندهندۀ کمال عقل در انسان مسلمان است (امام رضا علیهالسّلام) - بخش چهارم◾️ ☘۷- «الْ
◾️ده خصلت که نشاندهندۀ کمال عقل در انسان مسلمان است (امام رضا علیهالسّلام) - بخش پنجم◾️
☘۹- «و الْخُمُولُ اَشْهى اِلَيْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ»
▪️حضرت رضا علیهالسّلام فرمودند: شاخص دیگری که نشاندهندۀ تمامیت عقل است، این است که گمنامی نزد او دوست داشتنیتر، اشتهابرانگیزتر، خواستنیتر و لذیذتر از شهرت است. او طالب شهرت نیست. گمنامی و خلوت خود با خدا را به مراتب بیشتر از شناخته شدن در جامعه و پیدا کردن طرفداران، هواداران و امثال اینها میداند.
▪️برای اولیای خدا اصل، مخفی بودن است. در حدیث قدسی است که خدای متعال فرمود: «اَولِيائِی تَحْتَ قُبائِی لا يَعْرفُهم غَيْرِی» اولیای من، تحت قبّههای من هستند؛ غیر از من کسی آنها را نمیشناسد.
▪️اصل در اولیای خدا، ناشناخته بودن است؛ مگر اینکه خدا مأموریتی الهی به یکی از اولیای خود واگذار کند و در حدّ لازم برای انجام آن مأموریت، آن ولیّ خدا، خود را بشناساند؛ مثل پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و ائمّه علیهم السّلام. در آنجا امر میشود : «فَاصْدَعْ بِما تُؤمَرُ» امر میشود که اکنون خودت را بشناسان؛ والّا اصل بر مخفی بودن و نشناخته شدن است. فرمودند: کسی که تمامیّت عقل را دارد، ناشناس بودن برایش لذّتبخشتر از شهرت داشتن است.
ادامه دارد....
◾️استاد مهدی طیّب،۹۲/۱۰/۱۲◾️
#ده_خصلت_نشانه_کمال_عقل_مسلمان
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️روز دحوالارض و روح قدرشناسی
☘سیّد بن طاووس میگوید زمین مسکن و محلّ سکونت ماست و خدای متعال که فرمانروای عالم هستی است، بی درخواست ما، بی تحمّل هیچ زحمتی از جانب ما، بی هیچ منّتی که بر ما بنهد؛ این مسکن و سکونتگاه را در اختیار ما قرار داده است. اگر به همین نکته توجّه کنیم: میبینیم چقدر غرق منّت پروردگاریم و در روز دحوالارض که روزی است که زمین برای سکونت بشر گسترده شد، چقدر جا دارد بابت این لطف، حال و روحیۀ شکر و سپاس از خدای متعال داشته باشیم.
☘به یک لحاظ دیگر هم کعبه قبلۀ عبادت ما مسلمانها است و تنزیل عرش است؛ تنزیل بیت المعمور است؛ تنزیل ضُراح است و چه برکاتی از رهگذر این خانه، در مسیر تعالی و رسیدن به قلّههای بلند معنویت و توحید نصیب بشر شده است. خانهای که حضرت آدم به امر پروردگار آن را بنا کردند و ابراهیم خلیل علیه السّلام با فرزندشان اسماعیل علیه السّلام آن را تجدید بنا کردند؛ خانۀ توحید و یکتاپرستی.
☘این چه نعمت بزرگی است و در قبال این نعمت چقدر باید شاکر خدای متعال باشیم که چنین خانهای برای جهت دادن به عبادت و رو کردن به خدای متعال برای ما تعبیه کرده است و به دست انبیای الهی در اختیار ما قرار داده است. این روحیۀ شکر باید در روز دحوالارض برای ما وجود داشته باشد.
☘اگر خدا توفیق داد شب و روز دحوالارض را به مراقبات عبادی گذراندیم و از این فرصتهای عبادت و طاعت، با صیام و قیام بهره بردیم؛ جا دارد به خاطر این فرصتی که خدا فراهم کرده و توفیقی که برای بهرهمندی از این همه مواهب معنوی عنایت کرده است؛ شاکر باشیم.
☘روز دحوالارض روزی است که خدا از مؤمنین پذیرایی میکند؛ آنها را بر خوان این همه عطایای معنوی و روحانی خود میهمان میکند و جا دارد میهمانان بعد از پذیرایی شدن، لااقل روح سپاس و تشکّر از این میهمانی را که خدا برپا کرده و به آنها فرصت و امکان بهرهمندی داده است را داشته باشند.
☘امیدواریم خدا توفیق دهد با چنین روح قدرشناسی از فرصتهای بسیار طلایی و بزرگی که خدای متعال برای جبران اشتباهات، غفلتها، گناهها، معصیتها، خطاها، اشتباهات، لغزشهای گذشتۀ ما فراهم کرده است؛ نهایت بهره را ببریم.
☘ما که میدانیم معصوم نیستیم؛ آلوده به گناه و غفلتیم؛ وقتی پروندۀ گذشتۀ خودمان را مرور میکنیم، غرق شرمساری میشویم. خداوند چنین موقعیّتهای فوقالعادهای را برای جبران آنها فراهم کرده است. امیدواریم آن را غنیمت بشماریم و برای جبران اشتباهات و لغزشهای گذشته و نورانی ساختن خانۀ قلبی که با ظلمت غفلت و خدای ناکرده معصیت، تاریک و ظلمانی شده است، امشب و فردا را قدر بدانیم...
◾️استاد مهدی طیّب، ۹۱/۰۷/۲۰◾️
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
#دحوالارض
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️مجنون برای دیدن لیلی در مسیری که محلّ عبور او بود، چند روز به انتظار نشست تا اینکه در نیمههای یک شب از شدّت خستگی، همانطور که بر سر راه نشسته بود، خوابش برد. همانوقت لیلی از آنجا عبور کرد و وقتی دید مجنون به خواب رفته است، چند گردو جلوی او گذاشت و رفت. وقتی مجنون بیدار شد و گردوها را دید، فهمید لیلی آمده و رد شده است و با این گردوها با او حرف زده و گفته است تو عاشق نیستی و باید بروی گردوبازی کنی؛ عاشق که خواب به چشمش راه ندارد.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
#بیانی_در_اسرار_دحوالارض
▪️کلمه ارض که در قرآن و احادیث ما آمده است اطلاقات دارد. یکجا منظور همین قسمت خشکی است. یکجا به معنای کرهی زمین و جایی دیگر به معنای کل ماسوی الله و هرچیزی غیر از غیب مطلق نظام هستی است؛ أَرْضُ اللَّهِ الوَاسِعَةً. امام رضا علیهالسلام «حُجَّتِ الله عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ» است. ابجد ارض و رضا یکی است لذا امام رضا، امام ارض و امام کل ماسویالله است.
▪️این خشکیِ زمین، در روز ۲۵ ذیالقعده که روز دحوالارض است از آب خارج شده است و آن مکان نیز مکان مقدسی است؛ إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا... (آل عمران/۹۶) و خانهی کعبه در آنجا بنا شده است و واجب التعظیم است. اما این مکان در عالم طبیعت و عالَم ظاهر است که محدود است. وقوف در ظاهر به چه درد ما میخورد؟! عالَم ظاهر، عالَم ظاهر است. نمیخواهیم اهمیت عالم ظاهر را به کل از بین ببریم اما نباید در ظاهر توقف کنیم. اینها را که میگوییم برخی فکر میکنند که ما کلاً مخالف ظاهر هستیم! نه، ظاهر به اندازهی ظاهر خوب است اما از این ظاهر گذر کن. جناب مولوی رحمة الله علیه چه خوب گفته است که
ای قوم به حج رفته کجایید کجایید
معشوق همین جاست، بیایید بیایید
معشوق تو همسایهی دیوار به دیوار
در وادی سرگشته شما در چه هوایید؟!
گر صورت بی صورت معشوق ببینید
هم خانه و هم خواجه و هم کعبه شمایید
▪️یعنی اینها ظواهر است. اینها را گذاشته اند که ما پی به حقیقت باطنی خودمان ببریم! این ظاهر را رها کن! متاسفانه در ظاهر سنگین شده ایم، اثاقلتم الی الارض، ما نباید در ظاهر بایستیم در عین این که باید احکام آن را نیز رعایت کنیم.
▪️روز دحوالارض خیلی هم با فضیلت است اما "دحوالارضِ ما" کِی اتفاق میافتد؟! چه وقتی ارض وجودی ما باز میشود؟! وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذَٰلِكَ دَحَاهَا (نازعات/۳۰). أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَة؟! (نساء/۹۷) این ارض الله خود تو هستی، فتهاجروا فیها، با کرهی زمین چه کار داری؟!! تو چکار با ارض دیگران داری؟! اصلا به تو ربطی ندارد! هرکدام از صاحبان نفوس از حصّه وجودی خود به حق متعال وصل اند که غیر، از این حصّه خبر ندارد. الطُّرُقُ الَی اللهِ بِعَدَدِ اَنفاسِ الخَلائِق. عده ای این را غلط فهمیده اند وقائل به صراطهای مستقیم شدند. خیر، اگر به معنای تشریعی نگاه کنیم یک راه بیشتر نیست و آن هم زانو زدن در راه شریعت مقدس اسلام است. الطُّرُقُ الَی اللهِ بِعَدَدِ اَنفاسِ الخَلائِق، یعنی هر صاحب نفسی از باطن خودش عین الربط به حق متعال است و باطن او، سرّ و اسم اعظم اوست و از این باطن غیر از خدا، احدی مطلع نیست.
▪️لذا تو ارض داری و خودت ارض الله هستی. أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَة داری منتها این فعلا زیر آب مانده است، پهن و گسترده نشده است. لذا آن موقعی که سر از زیر آب در میآوری، آن لحظه خیلی لحظهی مبارکی است! چطور آن لحظه ای که این خشکی بالا آمده و در آن مکان، خانه خدا بنا شده و آن مکان و زمان مقدس شده اند، آن لحظه ای هم که تو این حجاب ها را پاره میکنی و وارد أَرْضُ اللَّهِ الوَاسِعَةی خودت بشوی، آن لحظه، لحظهی بسیار مبارکی است که لحظهی تولد است. لن یَلِجَ مَلَکُوتَ السّمآء مَن لَم یُولَد مَرَّتَینِ. اگر تولد ثانی نباشد، انسان راهی به ملکوت عالم ندارد. اینها اسرار است که دحوالارض روز تولد حضرت عیسی و ابراهیم است. میخواهد بگوید عیسی وجودت به دنیا بیاید! بر اساس علم الهی ۲۵ ذی القعده روز دحوالارض است و خشکی از زیر آب خارج شده است لذا به فکر دحوالارض وجودی خودت باش... آنجا که جناب لوط گفت إِنِّي مُهَاجِرٌ إِلَىٰ رَبِّي (عنکبوت/۲۶) و جناب ابراهیم که فرمود إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَىٰ رَبِّي سَيَهْدِينِ (صافات/۹۹).
▪️وَ مَن يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً وَ مَن يَخْرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ (نساء/۱۰۰) به کجا مهاجرت میکنیم؟ أَرْضُ اللَّهِ الوَاسِعَة. ارض الله الواسعه کجاست؟ خود تو هستی!
سالها دل طلب جام جم از ما میکرد
آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد...
▪️مرگ یعنی رجوع به خودت. خدا تو را با خودت آشنا میکند. تعلقات ظاهری تو را از خودت دور کرده است.
▪️باید امام زمان سلام الله علیه عنایت کند. امام نیز در درون خود من و شما ظهور میکند. این که امام زمان ارواحنا فداه ظهور میکند و به دیوار کعبه تکیه میدهد و میگوید انا بقیة الله، یعنی او به دیوار کعبهی وجود تو تکیه میدهد و در أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةی خودت دحوالارض رخ میدهد و صدای بقیة الله الاعظم را از درون خودت میشنوی و ارض وجودی تو باز میشود...
#ح_م
☘صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین☘
☘حُبُّ عَليِّ بْنِ ابيطالِبٍ حَسَنَةٌ لايَضُرُّ مَعَها سَيِّئَةٌ، وَ بُغْضُهُ سَيِّئَةٌ لاتَنْفَعُ مَعَها حَسَنَةٌ.
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️قال رسولالله صلی الله علیه و آله:
▪️«طُوبَى لِعَبْدٍ نُوَمَةٍ عَرَفَهُ اللَّهُ وَ لَمْ يَعْرِفْهُ النَّاسُ أُولَئِكَ مَصَابِیحُ الْهُدَى وَ يَنَابِیعُ الْعِلْمِ يَنْجَلِی عَنْهُمْ كُلُّ فِتْنَةٍ مُظْلِمَةٍ لَيْسُوا بِالْمَذَايِیعِ الْبُذُرِ وَ لَا بِالْجُفَاةِ الْمُرَاءِینَ»
▪️«خوشا به حال بندهی گمنامی که خدا او را بشناسد و معروف مردم نباشد. چنین اشخاصی چراغ های هدایت و چشمه های دانشند؛ هر فتنه تاریکی به سبب وجود آنها بر طرف میشود. نه سخن پراکن و پخش کننده اسرارند و نه نابکار و ریاکار»
◾️الکافی، ج ۲، ص ۲۲۵◾️
#حدیث
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 شهادت حضرت جوادالائمه علیه السّلام را به محضر حضرت مهدی ارواحنافداه و شیعیان آن حضرت تسلیت عرض میکنیم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️اهمیّت دهۀ اوّل ماه ذیالحجّه◾️
▪️دهۀ اوّل ماه ذیالحجّه همان ایّام معلومات است که خدای متعال در قران کریم، سورۀ حج به آن اشاره فرموده است:
يذْكُرُوا اِسْمَ اَللّٰهِ فِی أَيّٰامٍ مَعْلُومٰاتٍ
▪️این دهه، دهۀ بسیار عظیمی است. از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت شده که فرمودند: عمل خیر و عبادت در پیشگاه خدا در هیچ ایّامی از سال، از این دهه محبوبتر نیست.
این دهه مکمّل همان سی شبی است که خدا با حضرت موسی علیهالسّلام قرار ملاقات گذاشت.
▪️ایّام بسیار گرانبهایی است، حوادث بزرگی هم در این ایّام رخ داده که به شرافت آن افزوده است. از گرامیترین اوقات سال در پیشگاه الهی و مناسبترین و ارزشمندترین اوقات برای بندگی حضرت حقّ و عبادت خدای متعال است.
▪️همانگونه که اشاره شد خدای متعال در سوره حج فرموده است: در ایّام معلومات ذاکر اسم الله باشید. در این دهه خیلی مراقب باشیم که با اشتغالات ظاهری و دنیوی لحظهای از یاد خدا غافل نشویم.
▪️در این دهه جا دارد تمام مراتب وجودی انسان؛ عقل انسان، دل انسان، روح انسان، بدن انسان، ذاکر خدا باشد و به شدّت از غفلت پرهیز کند.
#ذکر_با_عقل
▪️ذکر با عقل؛ این است که بیاندیشد در مورد الطاف الهی و نعم الهی؛ چه نعم مادّی و چه نعم معنوی، چه نعم ظاهری و چه نعم باطنی.
#ذکر_با_دل
▪️ذکر با دل؛ رغبت کردن، میل کردن، پرکشیدن به سوی خدای متعال است.
#ذکر_روح
▪️ذکر روح؛ احساس حضور در محضر الهی است که انسان این احساس حضور را در تمام لحظات با خود داشته باشد.
#ذکر_بدن
▪️ذکر بدن هم انجام طاعات و عبادات و فرمانبری از دستورات خدای متعال است.
▪️این چنین ذکری، ذکر تمام عیار است و آنگاه چنین عبد ذاکری مشمول آن بشارت خدای متعال میشود که فرمود :
اذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ
▪️مرا یاد کنید من هم شما را یاد خواهم کرد. که این یاد یعنی، آن توجّه سرشار از لطف و عشق و محبّت الهی نسبت به این عبد. انشاءالله این دلِ ذاکر را داشته باشیم.
▪️آیهای که در نمازهای این ده شب میخوانیم:
وَ واعَدْنا مُوسي ثَلاثينَ لَيْلَةً، وَ اَتْمَمْناها بِعَشْر فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ اَرْبَعينَ لَيْلَةً
▪️سخن از این میگوید که این ده شب؛ ده شب موعد و وعدهگاه دیدار و ملاقات با خدای متعال است. خدا در این ده شب وعدۀ دیدار و وصال داده است. انشاءالله دلمان متوجّه حضرت حقّ باشد و آمادۀ ورود به این دهۀ عظیم باشیم....
《 استاد مهدی طیّب 》
#مراقبات_ماه_ذیالحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبات مشترک دهۀ اوّل ماه ذیالحجّه◾️
✔️۱ - روزۀ ۹ روز اوّل این ماه که بنا به روایات معادل روزۀ تمام عمر است.
✔️۲- نمازی که از شبِ اوّل ذیالحجّه تا شبِ عید قربان بین نماز مغرب و عشاء خوانده میشود (از اذان مغرب آخرین روز ماه ذیالقعده تا اذان مغرب روز عرفه) و کسی که این ده شب، این نماز را بخواند در ثواب حجّ حاجیان آن سال شریک میشود. بدین ترتیب که دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت:
▪️سوره «حمد» یک بار
▪️سوره «توحید» یک بار
▪️و یک بار این آیه شریفه:
▪️وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثينَ لَيْلَةً و َاَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ اَرْبَعينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسی لاَِخيهِ هارُونَ اخْلُفنی فی قَوْمی، وَاَصْلِحْ وَلا تَتَّبِـعْ سَبيلَ الْمُفْسِدينَ
«و با موسى سى شب وعده گذاشتیم و آن را با ده شبِ دیگر تمام کردیم. تا آنکه وقت معیّن پروردگارش در چهل شب به سر آمد و موسى [هنگام رفتن به کوه طور] به برادرش هارون گفت: در میان قوم من جانشینم باش و [کار آنان را] اصلاح کن و راه فسادگران را پیروى مکن»
✔️۳- دعایی که از صبح روز اوّل ماه ذیالحجّه تا عصر روز عرفه، یک بار بعد از نماز صبح و یک بار قبل از غروب آفتاب خوانده میشود:
▪️اَللَّهُمَّ هذِهِ الاَْيّامُ الَّتي فَضَّلْتَها عَلَي الاَْيّامِ وَشَرَّفْتَها.... ( برای متن کامل به مفاتیحالجنان رجوع شود)
✔️۴- پنج ذکر توحیدی، که بسیار لطیف و عظیم و عمیق است و حضرت جبرئیل خلیل برای حضرت عیسی بن مریم علیهما السّلام آورد و این هدیۀ حضرت عیسی به این امّت است. هر ذکر ۱۰۰ بار و یا حداقل ۱۰ بار در هر روز :
▪️(۱) اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ، وَهُوَ عَلی كُلِّشَیء قَديرٌ
▪️(۲) اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً، لَمْ يَتَّخِذْ صاحِبَةً وَلا وَلَداً
▪️(۳) اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً اَحَدٌ
▪️(۴) اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، يُحْيی و َيُميتُ، وَهُوَ حَیُّ لا يَمُوتُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلی كُلِّشَیْء قَديرٌ
▪️(۵) حَسْبیَ اللهُ وَكَفی، سَمِعَ اللهُ لِمَنْ دَعا، لَيْسَ وَرآءَ اللهِ مُنْتَهی، اَشْهَدُ للهِِ بِما دَعا، وَاَنَّهُ بَریءٌ مِمَّنْ تَبَرَّءَ، وَاَنَّ لِلّهِ الاْخِرَةَ و َالاُْولی.
✔️۵- ذکر یا ورد توحیدی بسیار زیبا و لطیف که از حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسّلام نقل شده است:
▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الّلَيالی وَالدُّهُورِ،
▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ اَمْواجِ الْبُحُورِ،
▪️لااِلـهَ اِلاَّ اللهُ و رَحْمَتُهُ خَيْرٌ مِما يَجْمَعُونَ،
▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّوْكِ وَالشَّجَرِ،
▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَالْوَبَرِ،
▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَ الْمَدَرِ،
▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُيُونِ،
▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ فِي الّلَيْلِ اِذا عَسْعَسَ، وَالصُّبْحِ اِذا تَنَفَّسَ،
▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الرِّياحِ فِی الْبَراري وَ الصُّخُـورِ،
▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ مِـنَ الْيَـوْمِ اِلـی يَـوْمِ يُنْفَخُ فِی الصُّورِ.
#معبودی جز خدا نيست به شمار شبها و روزگاران،
#معبودی جز خدا نيست به شمار امواج درياها،
#معبودی جز خدا نيست و رحمتش از آنچه جمع کنند بهتر است،
#معبودی جز خدا نيست به شمار خارها و درختان،
#معبودی جز خدا نيست به شمار موها و كرکها،
#معبودی جز خدا نيست به شمار سنگها و كلوخها،
#معبودی جز خدا نيست به شمار به هم زدن چشمها،
#معبودی جز خدا نيست در شب چون سياهی بنمايد و در صبح چون سپيدی سر برآورد،
#معبودی جز خدا نيست به شمار بادها در صحراها و كوهها،
#معبودی جز خدا نيست از امروز تا روز دميده شدن در صور.
#مراقبات_ماه_ذیالحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️نماز شبهای دهۀ اوّل ماه ذیالحجّه
▪️کسی که این ده شب، این نماز دو رکعتی را بخواند، در ثواب حجّ حاجیان آن سال شریک خواهد شد.
▪️از شبِ اوّل ماه ذیالحجّه تا شبِ عید قربان، بین نماز مغرب و عشاء《از نماز مغرب آخرین روز ماه ذیالقعده تا نماز مغرب روز عرفه》دو رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت بخواند:
▪️سوره «حمد» یک بار
▪️سوره «توحید» یک بار
▪️و یک بار این آیه شریفه:
▪️وَ وٰاعَدْنٰا مُوسىٰ ثَلاٰثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنٰاهٰا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقٰاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قٰالَ مُوسىٰ لِأَخِيهِ هٰارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لاٰ تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ
« و با موسى سى شب وعده گذاشتیم و آن را با ده شبِ دیگر تمام کردیم. تا آنکه وقت معیّن پروردگارش در چهل شب به سر آمد و موسى [هنگام رفتن به کوه طور] به برادرش هارون گفت: در میان قوم من جانشینم باش و [کار آنان را] اصلاح کن و راه فسادگران را پیروى مکن.
#مراقبات_ماه_ذیالحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘در بیان سرّی از اسرار ازدواج حضرت امیرالمؤمنین با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهما☘
💐☘💐☘💐☘💐☘💐
#بسمه_تعالی_شٱنه
☘نکاح، ساری در کل ماسوی الله است، سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَ مِمَّا لَا يَعْلَمُونَ (یس/۳۶). آنچه که در ارضِ امکان می روید زوج است و فردانیت خاص ذات حق متعال و صادر اول است که تجلی اعظم ذات و ظل او می باشد، لذا آیه با تسبیح آغاز شد تا ذات غیبی و حقیقت احدی را از زوجیت تنزیه کند.
☘همه ی نکاح ها زیر سر نکاح اعظم است که در موطن واحدیت تحقق می یابد و آن نکاح بین اسم جامع با جامع اعیان اعنی عین ثابته الله است. واحدیت دارای دو مرتبه فاعلی و قابلی بوده که اسماءالله جنبه فاعلی و ماهیات که اعیان ثابته اند جنبه قابلی آن را شامل می شوند.
☘و یا به تعبیر قرآن لیلة القدر که لیل فاطمه و قدر الله است. و مظهر اتم الله حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام است. لیلة القدر مبدأ نزول خیرات و برکات و منشأ بسط بساط رحمانی در عوالم امکانی است و به این نکاح اعظم اعنی نکاح لیلة با القدر که مطلق اندازه است قدَر و اندازه های مقید ظهور می کند و چون القدر اندازه مطلق است مقدرات او بی نهایت خواهد بود کما اینکه متن القدر که لیلة است بسیط و بی حد می باشد؛ وَ إِن تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا.
☘ازدواج مبارک حضرت مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام و حضرت عصمت الله کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها مظهر این نکاح اعظم است، مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ. بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ. بحر فاعلیت مطلق و بحر قابلیت مطلق بهم رسیدند و از این ازدواج، دو اسم رحیم و رحمن الهی تجلی کرد که یکی گوشواره راست عرش الهی گردید تا اختصاص به رفعت نفوس مومنین یابد و نامش حسن علیه السلام شد و آن دیگری حسین علیه السلام که گوشواره چپ عرش خدا شد تا اختصاص به رحمت عام پیدا کند و رحمت الله الواسعه شود تا فیض و جودِ وجود را بر ماسوی پهن نماید.
☘پس بدان که همه برکات و ظهورات از عوالم غیب تا شهادت زیر سر این ازدواج مبارک است که خود مبارک نیز به این نکاح مبارک شده است چه مبارک از تبارک است و تبارک شامل اسماء جمالي است که جمله ی اسماء الله چه جمال و چه تعالی که جلال است همه جلوات این نکاح عظمی است. پس بدان که علی و فاطمه پدر و مادر کل موجودات عالم وجودند و لهذا فرضت طاعتهم (اهل البیت) علی جمیع خلقه.
☘امروز زنـده ام به ولاے تـو یـا علے
☘فردا به روح پاک امامان گواه باش
☘اول ذیحجه ۱۴۳۸ هجری قمری
تهران☘
#ح_م
▪️دستگاه خدا که از دستگاه حضرت یوسف کمتر نیست. یکی از همزندانهای یوسف خوابی جعل کرد و تعبیرش را از یوسف پرسید. وقتی یوسف تعبیر کرد، آن زندانی گفت دروغ گفتم و خواب را از خودم ساخته بودم. یوسف گفت: قُضِیَ الاَمرُ، یعنی کار از کار گذشت و آنچه گفتم، واقع خواهد شد. ما هم چند بار دروغی به خدا گفتیم دوستت داریم. بعد که ابتلائات و تبعات این دوستی ظاهر شد، گفتیم خدایا دروغ گفتیم. خداوند فرمود: قُضِیُ الاَمرُ: یعنی کار از کار گذشت و به جمع دوستان ما ملحق شدی.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیها و اميرالمؤمنين علیه السّلام در آسمان و زمين☘
☘از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم نقل شده است که فرمودند:
☘جبرئيل و ميكائيل در آسمان عقد ازدواج علی و فاطمه علیهما السّلام را جاری كردند. جبرئيل از طرف علی علیه السّلام وكالت داشت و ميكائيل هم از جانب من پاسخ را اجابت كرد.
☘خدای تبارک و تعالی به جبرئيل امر كرد نور را به ازدواج نور درآورد، ولیِّ اين زوجين خدای متعال بود، كسي كه خطبه میخواند جبرئيل بود، كسی كه ندا میداد ميكائيل بود و ملائكۀ آسمانها و زمين هم شهود اين عقد بودند.
☘بعد خدای متعال به درخت طوبی امر كرد كه هر چه داری نثار كن. درخت طوبی هم دُرهای سفيد و ياقوتهای سرخ، زبرجدهای سبز و لؤلؤهای تر و تازه را نثار كرد و حورالعين هم شروع كردند به جمع كردن آنها و برخی از حورالعين اينها را به برخی ديگر هديه میدادند...
۸۵/۱۰/۲۸
#مناسبات_ماه_ذیالحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei