eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️“أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ، وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام 🏴 حسین... 🏴 حسین... 🏴 حسین... 🏴 حسین... @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️از نماز جز ایستادگی تن، و از روزه جز گرسنگی ندیدم. آن‌چه مراست از فضل اوست، نه از فعل من. ◾️(تذکره الاولیاء، ذکر )◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei                       
شب وصل است و تبِ دلبری جانان است ساغر وصل لبالب به لب مستان است در نظر بازیشان اهل نظر حیران است گوئیا مشعله از بامِ فلک ریزان است چشم جادوی سحر زین شب و تب گریان است امشبی را شه دین در حرمش مهمان است ظهر فردا بدنش زیر سم اسبان است مکن ای صبح طلوع، مکن ای صبح طلوع یارب این بوی خوش از روضهٔ جان می‌آید؟ یا نسیمی است کزان سوی جهان می‌آید؟ یارب این نور صفات از چه مکان می آید؟ عجب این قهقهه از حورِ جنان می آید! یارب این آبِ حیات از چه دلی جوشان است؟ امشبی را شه دین در حرمش مهمان است ظهر فردا بدنش زیر سم اسبان است مکن ای صبح طلوع، مکن ای صبح طلوع (پدر آیت‌الله بهجت) @mohamad_hosein_tabatabaei
بزرگ فلسفه قتل شاه دين اين است كه مرگ سرخ، بِه از زندگی ننگين است... نه ظلم كن به كسی و نی به زير ظلم برو كه اين مرام حسين است و منطق دين است همين نه گريه بر آن شاه تشنه لب كافی است اگرچه گريه بر آلام قلب تسكين است ببين كه مقصد عالی وی چه بود ای دوست كه درك آن سبب عزّ و جاه و تمكين است زخاك مردم آزاده بوی خون آيد نشان شيعه و آثار پيروی اين است @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️گفته می‌شود شب عاشورا، برخی افراد به جهت ترس و تردید، سیدالشهدا (علیه السلام) را تنها گذاشتند‌. اما برخی که شیدای این حقیقت زیبا بودند، ایستادگی کردند. پس زهیر گفت: اگر هزار بار در راه تو کشته شویم باز فدایی تو خواهیم بود. ▪️آن‌گاه امام حسین (علیه السلام)، به یاران صدیق خود فرمود: ▪️«فان کنتم قد وطنتم انفسکم علی ما وطنت نفسی عليه، فاعلموا أن الله انما يهب المنازل الشريفة لعباده لصبرهم باحتمال المکاره... و اعلموا ان الدنيا حلوها و مرها حلم، و الانتباه في الاخرة...» ▪️«اگر جان‌های خود را در جایگاهی که من در آن وطن گزیده‌ام، متوطن کرده‌اید پس بدانید که خداوند منزل‌های شریف را به‌واسطه تحمل سختی‌ها به بندگانش می‌دهد... و بدانید که تلخ و شیرین دنیا خوابی است، که بیداری از آن در جهان دیگر روی می‌دهد...» ◾️(بحارالانوار، ج۱۱، ص۱۴۹)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 🏴 ▪️از امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد عالَم عِلوی که عالم معنی است سوال کردند، حضرت فرمود: صُورٌ عارِيَةٌ عنِ المَوادِّ، عالِيَةٌ عنِ القُوَّةِ و الاسْتِعدادِ... یعنی عالم معنی از ماده عریان است و فعلیت محض بوده و دارای قوه و استعداد نیست چون قوه و استعداد جایی مطرح است که ماده و استکمال مطرح باشد درحالیکه معنی فعلیت محضه و کمال صرف است. هر چیزی که مجرد از ماده باشد صورت علمیه است. پس معنی صورت علمیه است. صور علمیه در صقع ذات ربوبی هستند. نفس ناطقه‌ی انسانی نیز چون مجرد است صورت علمیه و معنی است لذا نفس ناطقه و معانی در صقع ذات ربوبی اند؛ إِنَّ رُوحَ الْمُؤْمِنِ لَأَشَدُّ اتِّصَالًا بِرُوحِ اللَّهِ مِنِ اتِّصَالِ شُعَاعِ الشَّمْسِ بِهَا. ▪️نفس ناطقه اباعبدالله الحسین علیه السلام محل تجمیع صور علمی و معانی بی منتهای الهی است و او بر جمیع ممکنات ربوبیت دارد. ببین جان تو بر کدامین پرده آویخته شده است و مربوب که هستی، بر در او باش. زیارت اتحاد زائر با مزور است و این اتحاد، اتحاد اندکاکی است یعنی این همانی و هم مکانی!! زائر کسی است که با مزور یکی شود نه اینکه امام اش را در مکان و زمان و جهات زیارت کند. امام حقیقتی است که نفوس، اشراقات نفس کلی اویند. پس حجابِ تن و تعلقات آن را کنار بزن تا آفتاب عالم تاب امام را در جان خود بیابی که او از رگ گردن به تو نزدیکتراست. گــر صـــورت بی صـورت معشـوق ببینید هم خانه و هم خواجه و هم کعبه شمایید ▪️وهب نصرانی وقتی که به خدمت امام رسید حضرت از او سوال کرد، مَا إسمُك یا شَاب؟ اسمت چیست ای جوان؟ وهب عرض کرد؛ ألآن حسین. یعنی فنای زائر در مزور. اگر زیارت اربعین نشانه ایمان است دلیل اش این است که نفس در چهل سالگی به کمال می رسد البته به شرطی که در مسیر الهی باشد. اگر در این اربعین جان انسان با جان امام یکی شد یعنی اتحاد بین زائر و مزور برقرار شد، چنین زائری مؤمن است. به همین خاطر طلیعه زیارت اربعین با سلام بر مقام ولایتی امام شروع شده است: السلام علیک یا ولی الله.‌‌.. مؤمن کسی است که ولایت امام حسین علیه السلام را داشته باشد. ولایت چسبندگی اعتقادی و رفتاری بین ولی و عبد می باشد. سالـها دل طلب جـام جم از ما می کرد آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد ▪️زیارت زدودن غبار حجاب تن و تعلقات آن از چهره دل آرای نفس ناطقه است. نفس انسان شعبه و شعاعی از نفس کلی امام است و اگر این حجاب دریده شود اسقاط اضافات صورت پذیرد و غبار ره فرو نشیند، نفس امام ظاهر می شود و انانیت فرد را مضمحل می کند، عین اضمحلال سایه توسط خورشید. مستی دهد زیارت خاک جم ای عجب گویی هنــوز، زیر لحد جــام می کشد امام‌ را درخودت دریاب بلکه خودت را در امام پیدا کن...
بسمه تعالی شانه ☘لطیفه ای در شهادت حضرت محسن بن علی علیهماالسلام. ☘امام صادق علیه‌السّلام در توضیح آیه‌ی شریفه: «و إذَا المَوؤُدَةُ سُئِلَت بِأیِّ ذَنبٍ قُتِلَت»، به مُفَضَّل فرمودند: ☘يَا مُفَضَّلُ وَ «الْمَوؤُدَةُ» وَاللهِ مُحْسِنٌ، لِأنَّهُ مِنَّا لا غَيْرَ، فَمَنْ قَالَ غَيْرَ هَذا فَكَذَّبُوهُ. ☘ای مفضّل! به خدا سوگند مقصود از «موؤدة» علیه‌السلام است. زیرا او از دودمان ماست؛ هر کس چیزی جز این گفت او را تکذیب کنید! ☘لطایف و حقایق کلام کشاف حقایق حضرت امام جعفر بن محمد الصادق اجمالا این است که شأن جناب محسن بن علی علیهماالسلام شأن قیامتی است. ☘«اذا» در آیات ابتدایی سوره تکویر ظرف ظهور قیامت است که در آن مرتبه، خورشید بی فروغ می‌شود و ستارگان فرو می‌ریزند و کوه‌ها متلاشی می‌شوند و وحوش محشور شوند و دریاها آتش بگیرند در این موطن و مقام از «موؤدة» سوال می‌شود که به چه گناهی کشته شد؟ ☘کما اینکه در قیامت از نعیم سوال می‌شود و آن به تعبیر روایات وارده از معصوم علیهم السلام ولایت است که همه‌ی خلائق باید مورد سوال و بازخواست قرار گیرند که نسبت به ولایت الهیه که اُس و اساس هر چیزی من جمله انسان است چگونه عمل کردند؟ آیا شکر نعمت ولایت را که نعمت وجود و کمالات آن است بجا آوردند یا دچار غفلت از آن شدند؟! ☘قیامت موطن اضمحلال حدود و ظهور و غلبه نور حق است لذا به سبب مالکیت واحد قهار و استیلای وحدت حقیقی، حد خورشیدی بی‌فروغ می‌شود و نور وجود آشکار می‌گردد و شاهد در خورشید اله می‌بیند و در جبال اله. در نجوم اله می‌بیند و در بحار اله. چون در واقع «هو فی الشمس اله و فی الجبال اله». همانگونه که حق در قرآن خود را چنین معرفی کرد: «وَ هُوَ الَّذِی فِی السَّماءِ إِلهٌ وَ فِی الْأَرْضِ إِلهٌ» ☘مراد از این شمس و نجوم و جبال و بحار چه معنای ظاهری باشد چه معنای باطنی از قبیل مراتب نفس انسانی چون روح و حواس ظاهری و اعضا و جوارح و قوای حیوانی جملگی بر اثر ظهور آفتاب قیامت منکدر می‌شوند و نور حق آشکار می‌شود و مکر الهی برملا می‌گردد. حق تبارک و تعالی در این ساحت از عصمت حضرت محسن پرده بر می‌دارد که کشته شدن او به کدامین گناه بوده است؟! ☘پس بدان و آگاه باش که بحکم «الوَلَدُ سرُّ أَبیه و أُمِه»، آنجناب دارای عصمت مأخوذ از معدن آن یعنی حضرت فاطمه سلام الله علیها و امیرالمؤمنین علیه السلام بود و آنانکه او را شهید کردند، عصمت و طهارت محضه را شهید کردند؛ چنین کسانی معصوم کش هستند. شهادت حضرت محسن بن علی ماهیت ظلمانی فوق ظلمانی قاتلینش را رسوا کرد تا عالم و آدم بدانند که آنها دشمنان فطرت و عصمت حقه‌ی الهیه هستند. لذا آیه به حکم فرمایش امام صادق علیه‌السّلام استأثاری حضرت محسن علیه‌السّلام است و دیگر کودکانی را که در رحم مادر کشته شدند شامل نمی‌شود و اگر آن کودکان نیز به ناحق کشته شده باشند موطن انتقامشان همین عالم ماده یا نهایت برزخ خواهد بود اما به سبب منزلت اولین شهید راه ولایت و اینکه آن جناب به سبب قرب به عصمت کبرای الهی و بر اساس روایات بهترین جنین است و جنین مشیر به پوشیدگی و بطون است در باطنی ترین لایه‌ی هستی از سبب شهادت او سوال خواهد شد. کما اینکه از نعیم ولایت که کمون و بطون است در قیامت سوال می‌شود. ☘اکمام رضا علیه السلام در تفسیر آیه‌ی «وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ» همین مطلب را می‌فرماید که قیامت که موقف، موقف است در هر موقفی از مواقف از ولایت سوال می‌شود. ☘در عیون اخبار الرضا علیه السلام از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت می‌کند: «قَالَ النَّبِیُّ: أَوَّلُ مَا یُسْأَلُ عَنْهُ الْعَبْدُ حُبُّنَا أَهْلَ الْبَیْت»؛ فرمود: اولین چیزی که مورد پرسش قرار می‌گیرد، دوستی ما اهل‌بیت است. ☘و در آیه مودت فرمود که آن دوستی فرزندان فاطمه سلام الله علیها است. ☘ولایت امر ساری در هر چیزی است که حیات و قوام آن چیز به او بستگی دارد لذا هر کمالی که در بین موجودات پخش شده است به سبب ولایت است از این‌رو در معاد فقط از این نعیم عظیم اعظم سوال خواهد شد که آیا بر مدار محبت و اطاعت و عبودیت ولایت بوده‌اید یا خیر؟ این سوال قاسم بهشت و جهنم خواهد بود چون ولی مظهر اسم جامع است و بر اساس پاسخ هر عینی به سوال مذکور، درخواست او را اجابت خواهد کرد و حق او را از بهشت با مراتبش و جهنم با درکاتش ادا خواهد کرد. ☘پس محسن که برترین جنین است در ردیف بهترین افراد در روز قيامت قرار دارد و از او سوال خواهد شد کما اینکه از نعیم سوال خواهد شد. ☘جنین مقام اجمال و بطون است و آن شأن غیبی و باطنی ولایت است و محب محسنی در پاسخ سوال، طالب مراتب غیبی ولایت خواهد بود و منکر او در درکات عمیق جهنم مسکن خواهد گزید. یک نکته از این معنی گفتیم و همین باشد... ☘پنجشنبه ۵ ربیع الاول ۱۴۴۵ قمری ۳۰ شهریور ۱۴۰۲☘
▪️بنا بر نقل اهل معرفت این دعای شریف را جناب کلمةالله العُلیا، وصی اعظم خاتم انبیا صلّی‌الله‌علیه‌وآله، حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به عالِم ربانی حاج «سیّد علی مدرسی»قدس‌سرّه القا و تعلیم فرمودند که حاوی اسم اعظم و به محوریت حضرت زهرۀ زهرا سلام‌الله‌علیها مشتمل بر انوار تبرّی و تولّی است. ▪️اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی فَاطِمَةَ وَأَبِیهَا وَبَعْلِهَا وَبَنِیهَا بِعَدَدِ مَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُكَ وَالْعَنْ أَعْدَاءَهُمْ أَجْمَعِینَ بِعَدَدِ مَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُكَ، اللَّهُمَّ الْعَنِ الْجِبْتَ وَالطَّاغُوتَ وَالنّعْثَلَ، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ‏. ◾️جُنّةُ العاصمه، آیت الله میرجهانی قدس‌سرّه، چاپ: موسسه شمسُ الضّحی، ص ۸◾️
☘☘☘برکات خجسته میلاد موفور السرور گزین خلائق، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و صادق آل‌الله، حضرت امام جعفر بن محمد علیهما السلام بر شما صد افزون باد.☘☘☘ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️..ما باید خودسازی را در راس سائر امور قرار دهیم. این همه انزال کتب، ارسال رسل، مسجد، محراب منبر مدرسه حوزه دانشگاه، گفت و شنود، قلم و تعلیم و تعلم، مقدمات هستند و اصل ذوالمقدمه است؛ و آن هم این است که انسان درست خودش را بسازد. ▪️فوق همه‌ی کارها همین است که انسان خودش را درست بسازد و دانستن، تنها همین دانستن مفهومی نیست. دانستن مفهومی موجب ارتقای وجودی و اعتلای روحی انسان نمی گردد و انسان از آن چندان بهره ای نمی گیرد و به مقام شامخ ولایت تکوینی نمی رسد. باید خود آن حقائق نوری که معانی اسما هستند در انسان پیاده شوند. ▪️در مفاهیم کلمات و لغات ممکن است کسی که تا اندازه ای به علم صرف آگاهی داشته باشد و بتواند کلمات را به اصل و ریشه ی شان ارجاع دهد، به کتاب لغت مراجعه کند و معانی و مفاهیم آنها را تحصیل کند و بفهمد که رحیم یعنی چه و رحمن به چه معناست و مفهوم علیم و عالم چیست. با داشتن یک کتاب منتهى الأرب في لغة العرب مثلاً می تواند مفاهیم یک دوره ی کامل کلمات مفرده ی لغات عرب را بیاموزد و به معنای رحیم و عطوف آگاهی بیابد و از ادراک مفاهیم آنها لذت ببرد؛ اما در وقت عمل و هنگام حادثه مثل پلنگ درنده بر ابنای نوعش حمله میکند و می خواهد شکم ها بدرد و آدمها بکشد. چنین شخصی در حقیقت حیوان مفترس است؛ همان پلنگ است نه آدم. به فرموده ی امیرالمؤمنین علیه‌السلام: " فالصورة صورة إنسان والقلب قلب حيوان ". ◾️ولایت تکوینی /ص۱۵ استاد علامه حسن‌زاده‌ی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️امام اميرالمؤمنين على (عليه السلام) به یکی از دانشمندان یهود گفت: هرکس طباع او معتدل باشد مزاج او صافی گردد. و هرکس مزاجش صافی باشد اثر نفس در وی قوی گردد و هرکس اثر نفس در او قوی گردد به سوی آن‌چه که ارتقایش دهد بالا رود. ▪️هرکه به سوی آن‌چه ارتقایش دهد بالا رود به اخلاق نفسانی متخلق گردد و هرکس به اخلاق نفسانی متخلق گردد موجودی انسانی شود نه حیوانی و به باب ملکی درآید و چیزی او را از این حالت برنگرداند. ▪️پس یهودی گفت: الله اکبر! ای پسر ابوطالب همه فلسفه را گفته‌ای، چیزی از فلسفه را فروگذار نکرده‌ای. ◾️ (هزار و یک کلمه، کلمه ۱۲۲)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️یکی از اساتید بزرگوارمان (خدا رحمتش کند) محاسبات حروفی و جفری داشتند. می‌فرمود: سوال کردم که چگونه باید حضور حضرت بقیة الله (علیه السلام) تشرف یافت؟ جواب آمد: به توجه تام الی الله! ◾️ (دروس شرح اشارات، نمط هشتم)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei