eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□○تقوا، شرط طولی قبول طهارت و نماز○□ □○برای راهيابی به ، نشانه‌هايی است كه برخی از آنها عبارت است از اينكه آنچه شرط صحت و قبولی طولی عبادت است، نه شرط عَرضی وی، از اسرار آن محسوب می‌شود؛ □○مثلاً طهارت شرط صحت نماز است:ا«لاصلاة إلاّ بطهور» [۲۳]؛ همان طور كه «فاتحةالكتاب» جزء قطعی آن است: «لاصلاة إلاّ بفاتحة الكتاب» [۲۴]؛ ليكن اين‌گونه از اشتراط و توقف، گرچه تقدم رتبی را به همراه دارد، ليكن از لحاظ سرّشناسی، در عَرْض عبادت مشروط و موقوف قرار دارد، نه در طول آنها، زيرا شرط طولی قبول طهارت و صلات نيز پرهيزكاری است؛ ﴿إنّما يتقبّل الله من المتقين﴾.[۲۵] □○قبول تقوا نيز رهن ولايت انسان كامل است كه هيچ عبادتی، حتی تقوا، بدون تولّی معصومين(عليهم‌السلام) مقبول نخواهد بود؛ حتی پذيرش والی بودن آنان، بدون اعتقاد به ولايت تكوينی آن ذوات عظام مقبول نيست، زيرا ولايت تكوينی سرّ والي بودن و سرپرستی جوامع بشری آنان خواهد بود؛ □○يعنی پذيرش سرپرستی آنان، مانند نماز و روزه و زكات و حج و... از فروع دين به‌شمار ميیرود[۲۶]، و هر فرعی دارای اصل است كه سرّ آن فرع محسوب می‌گردد، و آنچه جزء فروع دين است، قبول سرپرستی آنان است و آنچه از اصول دين به شمار می‌آيد، ايمان به لزوم نصب آنان از طرف خدايسبحان و مظهريت اين حضرات برای خداوند متعالی است. □○از اين رهگذر، معلوم می‌شود كه حقيقت انسان كامل، حكمت هرگونه عبادت است و هر سالكی به‌ مقدار نيل خود از كمال انسانی، به راز عبادت می‌رسد و كامل‌ترين آنان كه معصومين (عليهم‌السلام) هستند، به سرّ نهايی عبادت واصل آمدند؛ لذا صراط مستقيم و ميزان اعمال و... خواهند بود. : [۲۳] ـ من لا يحضره الفقيه، ج۱، ص۳۳. [۲۴] ـ مستدرك الوسائل، ج۴، ص۱۵۸. [۲۵] ـ سوره مائده، آيه ۲۷. [۲۶] ـ كافی، ج۲، ص۱۸. □○بهمن ۱۳۶۷ ○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○همه نیروها،همه قدرت ها در هر جا هستند، محتاج به توجه خاص حضرت رضا سلام الله علیه هستند. #یاعلی #امام_خمینی □○صحیفه نور،جلد ۱۶،صفحه ۲۳۱○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش سوم2⃣ ● گفتارى در معناى ((سكينت )) آرامش روانى در سايه ايمان اما
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش سوم3⃣ ● گفتارى در معناى ((سكينت )) آرامش روانى در سايه ايمان حياتى است كه از حيات و روح خدا سرچشمه دارد و پاداش و اثرش حك شدن ايمان و استقرار آن در قلب است ، پس اين مؤمنين مؤيدند به روحى از خدا، و اين روح وقتى افاضه مى شود كه ايمان در دل رسوخ كند، آن وقت است كه حياتى جديد در جسم و كالبدشان دميده مى شود، و در اثر آن نورى پيش پايشان را روشن مى كند. و اين آيه بطورى كه ملاحظه مى كنيد نزديك به انطباق با آيه زير است : ((هو الذى انزل السكينه فى قلوب المؤمنين لى زدادوا ايمانا مع ايمانهم و لله جنود السموات و الارض و كان الله عليما حكيما))، مضمون اين آيه تقريبا همان مضمونى است كه آيه سوره مجادله داشت ، با اين تفاوت كه در آن آيه ، روح به جاى سكينت در اين آيه ، و زياد شدن ايمانى بر ايمان مؤمنين در اين آيه ، به جاى كتابت ايمان در آن آيه قرار گرفته ، مؤيد اين انطباق ذيل آيه سوره فتح است كه لشگر آسمانها و زمين را از آن خدا مى داند، و قرآن كريم درمواردى ديگر ملائكه و روح را لشگر خدا دانسته است . باز نزديك به سياق اين آيه ، آيه شريفه زير است كه مى فرمايد: ((فانزل الله سكينته على رسوله و على المؤمنين ، و الزمهم كلمه التقوى و كانوا احق بها و اهلها)، و نيز آيه زير است كه مى فرمايد: ((فانزل الله سكينته عليه و ايده بجنود لم تروه ها)). از مطالب گذشته هم روشن گرديد كه ممكن است از كلام خداى تعالى استفاده كرد كه مراد از سكينت ، روحى است الهى ، و چيزى است كه مستلزم آن روح الهى است ، امرى است از خداى تعالى كه باعث سكينت قلب و استقرار و آرامش نفس و محكمى دل مى شود و معلوم است كه اين توجيه باعث نمى شود كه كلام از معناى ظاهريش بيرون شود، و كلمه سكينت كه به معناى سكون قلب و عدم اضطراب آن است در روح الهى استعمال شده باشد و جا دارد كه با همين معنا روايات آينده توجيه شود. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●نقش در بدبختی دولت‌های ضعیف و...●□ : □● ... اگر سازمان ملل که دم از حمایت از حقوق بشر می‌زند راست می‌گوید، کاری با دولت‌های ضعیف نداشته باشد و در ضعف و ناتوانی آنها نکوشد و مانع پیشرفت آنها نشود. □●اگر راست می‌گفتند، جنگ جهانی دوم را به راه نمی‌انداختند. آنها نه‌تنها با دفتر شرع، که با دفتر عقل و عقلا نیز مخالفت دارند. □●در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۱۶●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره کوثر در تفسیر المیزان□ □ابن ابى حاتم از سدى روایت كرده كه گفت: قريش را رسم چنين بود كه وقتى فرزند ذكور كسى مى مرد مى گفتند: (بتر فلان). چون فرزند رسول خدا (صلی الله علیه وآله) از دنيا رفت عاصى بن وائل گفت (بتر) يعنى فرزند ذكورش مرد، و اين فرد «رسول خدا(صلی الله علیه وآله)» از همه بيشتر بتر شد، (چون هيچ فرزند ذكور برايش نماند). □الدرالمنثور، ج۶، ص۴۰۴□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره کوثر□ : در بعضى از تواريخ آمده كه شماتت كننده بن مغيره بوده. و در بعضى ديگر آمده كه بوده. و در بعضى ديگر آمده كه بن ابى معيط بوده. و در بعضى آمده كه بن اشرف بوده، ولى معتبر است كه مى گفت عاصى بن وائل بوده است. □ آن، روايتى است كه مرحوم آن را در از حسن بن على (علیه السلام) نقل كرده كه آن جناب در حديثى كه روى سخنش در آن با بن العاصى است، فرموده: تو در بسترى متولد شدى (يعنى هم با عاصى بن وائل مى شده و هم با ديگران)، و وقتى متولد شدى عده اى از بر سر تو كردند، بن حرب گفت اين پسر از من است. وليد بن مغيره گفت: از است. عثمان بن حارث و نضر بن حارث بن كلده، و عاصى بن وائل هر يك ادعا كردند كه از من است، تا آنكه از ميان همه آنان تر و بى حسب و نسب تر و تر و ستمكارتر و زناكارترشان بن وائل زورش بر سايرين چربيد و تو را به خود ساخت. □و نيز اين تو بودى كه براى بر شمردن افتخاراتت به ايستادى، و گفتى اين منم. كه (صلی الله عریه وآله) را زخم زبان مى زنم، و عاصى بن وائل گفت: محمد مردى است، يعنى اولاد ندارد، اگر از دنيا برود نامش از روزگار محو مى شود، و خداى تعالى در پاسخش فرمود: (ان شانئك هو الابتر) تا آخر حديث.(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روایتی سوره کوثر□ #تفسیرالمیزان □ #مؤلف: در بعضى از تواريخ آمده كه شماتت كننده #وليد بن مغيره
□بحث روایتی سوره کوثر□ □و در تفسير در ذيل آيه (انا اعطيناك الكوثر) آمده كه كوثر است در بهشت، كه خدا آن را به محمد (صلى اللّه عليه و آله و سلم) داده، تا عوض از پسرش باشد. □ : اين روايت علاوه بر اينكه است، يعنى سندش نشده، و علاوه بر اينكه است، يعنى تنها در آن آمده كه: (فرمود) و نكرده كه كدام يك از فرموده، با ساير روايات  است، و تفسير كوثر به نهرى در بهشت ندارد كه كوثر به معناى باشد، چون همانطور كه در خبر ابن جبير گذشت نهر بهشتى هم از خير كثير است.(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
□●..غرض از تصدیع ، تذکر به اربعین کلیمی است که از اول ذی القعده تا دهم ذی الحجه است. خنک آنکه در این ایام جمع هر دو سفر کند و میقاتش در قربانگاه عاشقان یعنی منی بود. □●و دیگر از غسل توبه ی یکشنبه ذی القعده و خواندن چهار رکعت نماز بعد از آن چنان که در اعمال ماه ذی القعده مفاتیح مذکور است، غفلت نشود. □●همچنین از خواندن دو رکعت نماز بین مغرب و عشا در ده شب اول ذی الحجه تا دهم آن. □●عمده حضور است و حضور است و . □●مآثر آثار | جلد دوم_ص۴۸ علامه حسن زاده ی آملی●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی●□ □●بعد از نمازها با خدا صحبت کن. بگو خدایا تو غنی هستی و من فقیر، تو عزیز هستی و من ذلیل، تو مالک هستی و من مملوک و با خدا که صحبت کنی، نطقت باز میشود و با خلق هم خوب صحبت خواهی کرد. □●اگر دیدی نماز و عبادتت سیرت نمیکند، بعد از هر نماز بگو اَللّهُمَّ اهدِنى مِن عِندِکَ وَ اَفِض عَلَیَّ مِن فَضلِکَ وَ انشُر عَلَیَّ مِن رَحمَتِکَ وَ اَنزِل عَلَیَّ مِن بَرَکاتِکَ: خداوندا مرا از جانب خویش هدایت فرما و از فضل خویش بر من افاضه نما و از رحمت خود بر من بگستران و از برکات خویش بر من نازل فرما. □●مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
: ■●در انتخاب همسر، معيار و ميزان انتخاب، همان خصوصيات و نكته‌هايى است كه براى تو مهم است. زيبايى، صدا، اندام و حالت‌هايى كه براى تو مهم هستند، نمى‌توانى به آن بى‌اعتنا باشى، مگر آنكه از آن عبور كرده باشى و گذشته باشى. ■●منى كه حالتى خاص و چهره‌اى خاص در رؤياهايم نشسته، نمى‌توانم به ديگرى روى بياورم و با آن مأنوس باشم، هر چند همه‌ى خوبى‌ها را هم داشته باشد. پس تا هنگامى كه اسير هستى،به تقليد پرواز نكن و مطمئن باش كه بت‌هاى تو را هر چند كه به آن دست بيايى، مى‌شكنند و در اين دنيا برايت دلخوشى نمى‌گذارند. ■●در هر حال علاقه از دو طرف و ظرفيت و قدرت روحى و ظرافت برخوردها، مهم هستند. با اين خصوصيات، همسر تو جلوگير هدف تو نخواهد بود و درگيرى‌ها و برخوردها براى تو سازنده خواهد شد. ■●روابط متکامل زن و مرد، صفحه ۲۱●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش سوم3⃣ ● گفتارى در معناى ((سكينت )) آرامش روانى در سايه ايمان حيا
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش سوم4⃣ ● گفتارى در معناى ((سكينت )) آرامش روانى در سايه ايمان وَ بَقِيَّةٌ مِّمَّا تَرَك ءَالُ مُوسى وَ ءَالُ هَرُونَ تحْمِلُهُ الْمَلَئكَةُ... ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 441 آل هر كس اهل بيت او است ، كه خود او را هم شامل مى شود، پس آل موسى و آل هارون عبارتست از خود موسى و هارون و اهل بيت آن دو، و جمله ((تحمله الملائكه )) حال از تابوت است ، و جمله : ((ان فى ذلك لايه لكم ان كنتم مؤمنين )) مانند سياق اول آيه دلالت دارد بر اينكه بنى اسرائيل از پيامبرشان پرسيده بودند كه نشانى صدق گفتار تو چيست ؟ و از كجا بدانيم اينكه مى گوئى : (خداى تعالى طالوت را ملك و فرمانده شما كرده ) راست است . فَلَمَّا فَصلَ طالُوت بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكم بِنَهَرٍ...إِلا قَلِيلاً مِّنْهُمْ كلمه فصل به معناى جدائى مكانى است ، همچنان كه در آيه : ((و لما فصلت العير)) به همين معنا است ، و چه بسا كه در معناى قطع يعنى ايجاد جدائى دو چيز استعمال شود مانند آيه و هو خير الفاصلين و بنابراين كلمه نامبرده هم متعدى استعمال مى شود (كه در آيه 58 سوره انعام ديديد)، و هم لازم (كه در آيه مورد بحث و آيه سوره يوسف ملاحظه كرديد). كلمه ((جند)) به معناى مجتمعى انبوه است ، چه از انسان و چه از هر چيز ديگر، و اگر لشگر را جند ناميده اند به خاطر همين است كه جمعيتى متراكم هستند و اگر در آيه مورد بحث ،کلمه را به صيغه جمع جنود آورده ، براى اين بوده كه بفهماند جمعيت بنى اسرائيل كثرت قابل ملاحظه اى داشتند، با اينكه به حكم جملات بعدى همين آيه ، مؤمنين واقعى آنان ، بعد از عبور از نهر اندك بودند، (و اين ملاكى دست مى دهد كه در سختيها هميشه پايدار مى مانند) و نظير اين نكته در آيه بعد هم كه مى فرمايد: ((و لما برزوا لجالوت و جنوده ))، از كلمه جنود استفاده مى شود. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□بنام خداوند رحمان و رحيم□ (اى رسول ما) آيا ديدى آن كس (وليد مغيره) را كه روز جزا را انكار كرد؟(۱) اين همان شخص (بى رحم) است كه يتيم را از در خود به قهر ميراند(۲) و كسى را بر اطعام فقير ترغيب نمیكند(۳) پس واى بر آن نمازگزاران(۴) كه دل از ياد خدا غافل دارند(۵) همانان كه (اگر طاعتى كنند) به ريا و خودنمايى كنند(۶) و ديگران را از ضروريات زندگى منع مى كنند(۷) @mohamad_hosein_tabatabaei
□بيان آيات سوره ماعون□ □اين سوره كسانى است كه خود را معرفى كرده اند ولى متخلق به اخلاق ، □از قبيل از نماز، و كردن در اعمال، و ، كه هيچ يك از اينها با ايمان به روز جزا ندارد. □اين سوره هم دارد باشد و هم . @mohamad_hosein_tabatabaei
□●وجود مبارک امام رضا(سلام الله عليه) فرمودند●□ □●«إنّ الصَّمْتَ بابٌ مِن أبواب الحكمة» «صَمْت» يعنی . خيلی از ماها بايد درس سكوت بخوانيم كه چه وقت ساكت باشيم، چقدر حرف بزنيم و چطور حرف بزنيم. □●مگر آدم هميشه حرف می‌زند؟! هر جا حرف ميیزند؟! هر طور كه دلش خواست سخن می‌گويد؟! در حالی که حرف را به اندازه ضرورت می‌زنند قهراً فكركرده حرف می‌زنند نه بيجا. □●يكی از آداب شدن همين خاموش بودن، بجا سخن گفتن ، كم سخن گفتن و مانند آن است. به ما گفته اند كم حرف بزن و وقتی هم كه می خواهی حرف بزنی هم خوب حرف بزن و هم حرفِ خوب بزن برای اينكه همه اينها را می‌نويسند و تو داری املا می‌كنی □●﴿إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَافِظِينَ ٭ كِرَاماً كَاتِبِينَ﴾ و فرشته‌ها دارند می‌نويسند لذا مواظب باشید كه خوب املا كنيد. □●بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سلسله مباحث درس اخلاق، شهریور ماه۹۲●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●متأسّفانه اکثریّت خلق که اسیر حواسّ ظاهری و ادراکات مُلکی می‌باشند، گمان می‌برند که کمال در خوارق عادات و کشف و کراماتی است که از ایشان سر زده است و لذا آنان که علاقمند به یکی از اولیا می‌باشند اغلب برای اثبات عظمت آن ولیّ، در پی جمع‌آوری و نقل و ضبط برای وی بوده و نیز کسانی که در پی شناسایی اولیا بر می‌آیند، اغلب از کشف و کراماتی که از آن ولیّ سر زده است می‌پرسند و معیار بزرگیِ اولیا را میزان کشف و کرامات صادره از آنها می‌دانند. ■●در حالی که کشف و کرامات و قدرتهای باطنی نه تنها دلیل مراتب کمال و معرفت نیست، بلکه دلیل حقّانیّت راه و صحّت عقاید آنان نیز نمی‌باشد، ■●زیرا بسیاری از این و خوارق عادات، از مرتاضان دارای عقاید غیرالهی نیز سر می‌زند. ■●مقالات| به یاد شورآفرین بزم محبّت و ولاء | استاد مهدی طيب ●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی●□ □سلامهای پایان نماز را خدا به پیامبرش، به خودش و به بندگان صالحش میکند. □بعد از نماز دستت را به موضع سجده کشیده و آن را بر صورتت میکشی، بعد با دست چپ به طرف راست بدنت و با دست راست به طرف چپ بدنت میکشی. □سمت چپ یعنی فاسقها و فاجرها. با این کار به آنها میگویی من شما را هم دوست دارم و رزق آنها را ردیف میکنی که سرشان گرم باشد و مزاحم راه رفتنت نشوند. □سمت راست هم که دوستان و رفقایت هستند، آنها را هم مورد لطف قرار میدهی. ☑️صورتت هم مال خداست. وقتی عملی انجام میدهی، کمی تفکر کن که چه میکنی. □●مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب●□ @mohamad_hosein_tabatabaei