□●بدان كه اگر چاهى حفر كنى كه به آب نرسيده باشد ، و بخواهى از بيرون سطل سطل از اينجا و از آنجا در او آب بريزى بالاخره آن چاه مفيد نمى افتد و آب نمى دهد و به كارت نمى آيد ، و آن وقت چاه آب خوراكى نافع خواهد بود كه به آب رسيده است و از خود او آب بجوشد كه هر چه بكشى جريان آب بيشتر و گواراتر خواهد بود
□●مثل شخص انسان نيز اينچنين است از فرا گرفتن يك اصطلاح و مفهوم از اين ، و فرا گرفتن يك اصطلاح و مفهوم از آن بخواهد به فعليت برسد و به كمال خود نائل آيد مثل آن چاه به آب نرسيده و از اينجا و از آنجا پيمانه پيمانه در او آب ريختن است
□●سعى كن تا به آب برسى با اينكه از آب بريده نيستى. وچون به آب رسيده اى آنوقت استكه حسن حال داراى و ابتهاج تو به وصف نمى آيد
□●در دعاى ماثور آمده است كه : اللهم غير سوء حالنا بحسن حالك
پس خداى تعالى حسن حال دارد ، آرى اين حسن حال همانست كه شيخ در فصل هجدهم نمط بهجت و سرور اشارات فرمود : اجل مبتهج بشىء هو الاول بذاته ، فافهم
□●و نيز بدان كه احوال اين جدولها در مكاشفات و مشاهدات انسان حتى در رؤياهاى مناماتش اثر مى گذارد و آنها را رنگ مى دهد , پس درست بينديش و در راه تحصيل عقائد حقه در كنف استادى تربيت شده و راه پيموده خويشتن را رهايى دهى و سعادت ابدى را به دست آورى ، ان هذا القرآن يهدى للتى هى اقوم.
#رساله_ی_نور_علی_نور
□●علامه حسن زاده ی آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
○اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
○وَ اقْسِمْ لِي فِيهِ أَفْضَلَ مَا تَقْسِمُهُ لِعِبَادِكَ الصَّالِحِينَ
○وَ أَعْطِنِي فِيهِ أَفْضَلَ مَا تُعْطِي أَوْلِيَاءَكَ الْمُقَرَّبِينَ
○مِنَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ
○وَ التَّحَنُّنِ وَ الْإِجَابَةِ
○وَ الْعَفْوِ وَ الْمَغْفِرَةِ الدَّائِمَةِ
○وَ الْعَافِيَةِ وَ الْمُعَافَاةِ
○وَ الْعِتْقِ مِنَ النَّارِ
○وَ الْفَوْزِ بِالْجَنَّةِ
○وَ خَيْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ
○اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
○وَ اجْعَلْ دُعَائِي فِيهِ إِلَيْكَ وَاصِلا
○وَ رَحْمَتَكَ وَ خَيْرَكَ إِلَيَّ فِيهِ نَازِلاً
○وَ عَمَلِي فِيهِ مَقْبُولاً
○وَ سَعْيِي فِيهِ مَشْكُوراً
○وَ ذَنْبِي فِيهِ مَغْفُوراً
○حَتَّى يَكُونَ نَصِيبِي فِيهِ الْأَكْثَرَ [الْأَكْبَرَ]
○وَ حَظِّي فِيهِ الْأَوْفَرَ.
○خدايا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست،
○و در اين ماه روزى من گردان برترين چيزى كه آن را نصيب بندگان شايسته ات میكنى،
○و به من عطا كن در آن برترين چيزى را كه عطا میكنى به اولياى مقرّبت
○از رحمت و آمرزش،
○و مهربانى و اجابت دعا،
○و عفو و مغفرت هميشگى،
○و سلامتى كامل و تندرستى دنيا و آخرت
○و آزادى از آتش دوزخ
○و رسيدن به بهشت
○و خير دنيا و آخرت.
○خدايا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست
○و دعايم را در اين ماه به پيشگاهت برسان،
○و رحمت و خيرت را در اى ماه بر من فرو فرست،
○و عملم را در آن مقبول
○و سعيم را پذيرفته،
○و گناهم را آمرزيده قرار ده،
○تا سهمم در اين ماه بيشتر،
○و بهره ام كاملتر گردد.
#ادعيه_روز
#ماه_مبارك_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□وَ مَن اَكثَرَ فِيهِ مِنَ الصَّلَواتِ عَلَيَّ ثَقَّلَ اللهُ ميزانَهُ يَومَ تَخِفُّ الْمَوازِينَ:
□و كسی كه در اين ماه بر منِ رسول الله فراوان صلوات بفرستد، خداوند در روزی كه كفّهی اعمال انسانها سبك است، كفّهی اعمال نیک او را سنگين میكند تا بر كفّهی سيّئات او فزونی یابد.
#خطبه_ی_شعبانیه
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●رحلت حضرت خدیجه سلام الله علیها●■
■●دهم ماه مبارک رمضان سال دهم بعثت بنا به یکی از دو احتمال تاریخی روز رحلت امّالمؤمنین خدیجه ی کبریٰ، مادر فاطمهی زهرا و ائمّهی هدیٰ است.
■●حضرت خدیجه با فاصلهی دو سه روز بعد از رحلت حضرت ابوطالب از دنیا رفتند و بدینترتیب پیغمبر اکرم دو تکیهگاه، دو حامی و مدافع و یار وفادار خود را از دست دادند.
■●سال دهم بعثت غم در چهرهی پیامبر آشکار شد و آن را عامالحزن یعنی سال اندوه نامیدند.
■●حضرت خدیجه اوّلین زن مؤمنه و بانوی عظیم القدری است که اسلام مرهون ایثارگری های اوست و حقّ عظیمی بر همهی مؤمنان به این آیین و به ویژه شیعیان دارد؛ زیرا یازده امام شیعیان از نسل ایشان هستند. بدون حضرت خدیجه معلوم نبود این آیین جایی پیدا کند و پیامبر موفّقیّتی کسب کنند.
■●بانویی که نگاه به سیمای او به پیامبر انرژی و نیرو میداد و تحمّل بار سنگین رسالتی را که بر دوش ایشان بود، و پایداری دربرابر دشمنی ها و آزار و اذیّت های دشمنان اسلام را آسان میکرد و در دوران غربت و تنهایی رسول الله تنها پناهگاه امن و انیس و مونس پیامبر بود.
■●بانوی اوّل قریش و بزرگترین ثروتمند قریش که همه ی آنچه را داشت، ایثارگرانه و عاشقانه به پای پیامبر ریخت و در راه اسلام هزینه کرد و در روزهای پایانی عمرش در تهیدستی به سر برد و پس از تحمّل گرسنگیهای دورهی شعب که از شدّت گرسنگی پوست خیک را میمکیدند در شصتوپنج سالگی و در فقر مطلق این عالم را ترک گفت.
#استاد_مهدی_طیب
#سیره_و_تاریخ
#حضرت_خدیجه_سلام_الله_علیها
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●ای رفیق بکوش تا به ولایت اولیاء الهی دست یابی که اولیاء الله چون ریشه ایی دارند که خداست , تو را به سوی او می برند وتنها راه رسیدن به توحید همان راه ولایت است که ولایت بر محور توحید است
□●ولذا ولایت و توحید حصن حصین الهی است که
"کلمة لا اله الا الله حصنی , فمن دخل حصنی أمن من عذابی"
و
"ولایة علی ابن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی أمن من عذابی"
□●در قوس نزول از توحید آمده ایی و در " انا الیه راجعون " نیز باید به ولایت بدان برسی که:
دو سر خط حلقه ی هستی
در حقیقت به هم تو پیوستی
آن که فرمود:
دلت را با دل من آشنا کرد
نه تو کردی نه من کردم خدا کرد
□●یعنی دوستی بر محور ولایت و توحید است
عزیزم باید دل به ولایت مولایت بدهی وبه عرض اقدسش همان را تقدیم کنی که مولایم در ابیات تبری به آن اشاره فرمود:
●من كی هسّمه كه بووم تر خوامه
●من چى هسّمه كه بووم ته فدامه
●شه خودّه كه أشمه اتّا گدامه
●ته سايه كه مه سر دره پادشامه
#یاعلی
#شرح_مراتب_طهارت/جلد دوم
□●استاد صمدی آملی حفظه الله●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت ششم بخش دوم1⃣ ● رواياتى در مورد طلاق خلع و مبارات مولف : اخبار همانطور
آیات 242-228 بقره قسمت ششم
بخش دوم2⃣
●روایاتی در مورد طلاق خلع و مبارات
در مبارات ، مرد شرط مى كند كه اگر دوباره ، به مهريه ات برگردى و آنرا طلب كنى من هم به همسرى تو برمى گردم .
و يا بگويد اگر تو چيزى از آنچه را كه به من داده اى در خواست كنى من هم به همسرى تو بر مى گردم .
و نيز فرمود: طلاق خلع و مبارات و تخيير تنها و تنها در حال پاكى بدون جماع ، و با شهادت دو نفر شاهد عادل صحيح است ، و زنى كه به خلع مطلقه شده اگر شوهر ديگرى اختيار كند و از او هم طلاق بگيرد بر شوهر اول حلال است كه با وى ازدواج كند.
و نيز فرمود: مردى كه زنش را به طلاق خلع يا مبارات طلاق داده نمى تواند در عده رجوع كند، مگر اينكه زن پشيمان شود، آن وقت مى تواند آنچه گرفته به او برگرداند و رجوع كند.
مترجم : (در اين حديث كلمه تخيير آمده بود كه لازم است معنا شود، بعد از آنكه آيه شريفه ((ياايها النبى قل لازواجك ...)) نازل شد رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) همسران خود را در ماندن در همسرى آن جناب و طلاق خود دادن و رفتن مخير كرد، برادران اهل سنت به اتفاق به اين آيه استناد كرده اند كه شوهر مى تواند زن خود را مخير كنيد،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 383
و همين كه گفت تو مخيرى ، اگر زن هم راضى بوده ، در حقيقت طلاق واقع شده ، ولى مذهب اماميه اين است كه اين حكم مخصوص رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) است ، و روايت بالا هر چند از امام صادق (عليه السلام ) است ، ليكن به خاطر معارضه و مخالفتش با رواياتى ديگر مورد قبول و عمل قرار نگرفته است ).
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei