eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
■●رحلت حضرت خدیجه سلام الله علیها●■ ■●دهم ماه مبارک رمضان سال دهم بعثت بنا به یکی از دو احتمال تاریخی روز رحلت امّ‌المؤمنین خدیجه ی کبریٰ، مادر فاطمه‌ی زهرا و ائمّه‌ی هدیٰ است. ■●حضرت خدیجه با فاصله‌ی دو سه روز بعد از رحلت حضرت ابوطالب از دنیا رفتند و بدین‌ترتیب پیغمبر اکرم دو تکیه‌گاه، دو حامی و مدافع و یار وفادار خود را از دست دادند. ■●سال دهم بعثت غم در چهره‌ی پیامبر آشکار شد و آن را عام‌الحزن یعنی سال اندوه نامیدند. ■●حضرت خدیجه اوّلین زن مؤمنه و بانوی عظیم القدری است که اسلام مرهون ایثارگری های اوست و حقّ عظیمی بر همه‌ی مؤمنان به این آیین و به ‌ویژه شیعیان دارد؛ زیرا یازده امام شیعیان از نسل ایشان هستند. بدون حضرت خدیجه معلوم نبود این آیین جایی پیدا کند و پیامبر موفّقیّتی کسب کنند. ■●بانویی که نگاه به سیمای او به پیامبر انرژی و نیرو میداد و تحمّل بار سنگین رسالتی را که بر دوش ایشان بود، و پایداری دربرابر دشمنی ها و آزار و اذیّت های دشمنان اسلام را آسان می‌کرد و در دوران غربت و تنهایی رسول الله تنها پناهگاه امن و انیس و مونس پیامبر بود. ■●بانوی اوّل قریش و بزرگترین ثروتمند قریش که همه ی آنچه را داشت، ایثارگرانه و عاشقانه به پای پیامبر ریخت و در راه اسلام هزینه کرد و در روزهای پایانی عمرش در تهیدستی به سر برد و پس از تحمّل گرسنگی‌های دوره‌ی شعب که از شدّت گرسنگی پوست خیک را می‌مکیدند در شصت‌وپنج سالگی و در فقر مطلق این عالم را ترک گفت. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●سالروز وفات حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها) بر شما تسلیت باد!●■ ■این زن واقعاً مصداق یار غمگسار بود. مالش، جانش، هستی اش، خوشی و همه چیز خود را به پای رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) ریخت (شهید مطهری). @mohamad_hosein_tabatabaei
□●ای رفیق بکوش تا به ولایت اولیاء الهی دست یابی که اولیاء الله چون ریشه ایی دارند که خداست , تو را به سوی او می برند وتنها راه رسیدن به توحید همان راه ولایت است که ولایت بر محور توحید است □●ولذا ولایت و توحید حصن حصین الهی است که "کلمة لا اله الا الله حصنی , فمن دخل حصنی أمن من عذابی" و "ولایة علی ابن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی أمن من عذابی" □●در قوس نزول از توحید آمده ایی و در " انا الیه راجعون " نیز باید به ولایت بدان برسی که: دو سر خط حلقه ی هستی در حقیقت به هم تو پیوستی آن که فرمود: دلت را با دل من آشنا کرد نه تو کردی نه من کردم خدا کرد □●یعنی دوستی بر محور ولایت و توحید است عزیزم باید دل به ولایت مولایت بدهی وبه عرض اقدسش همان را تقدیم کنی که مولایم در ابیات تبری به آن اشاره فرمود: ●من كی هسّمه كه بووم تر خوامه ●من چى هسّمه كه بووم ته فدامه ●شه خودّه كه أشمه اتّا گدامه ●ته سايه كه مه سر دره پادشامه /جلد دوم □●استاد صمدی آملی حفظه الله●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت ششم بخش دوم1⃣ ● رواياتى در مورد طلاق خلع و مبارات مولف : اخبار همانطور
آیات 242-228 بقره قسمت ششم بخش دوم2⃣ ●روایاتی در مورد طلاق خلع و مبارات در مبارات ، مرد شرط مى كند كه اگر دوباره ، به مهريه ات برگردى و آنرا طلب كنى من هم به همسرى تو برمى گردم . و يا بگويد اگر تو چيزى از آنچه را كه به من داده اى در خواست كنى من هم به همسرى تو بر مى گردم . و نيز فرمود: طلاق خلع و مبارات و تخيير تنها و تنها در حال پاكى بدون جماع ، و با شهادت دو نفر شاهد عادل صحيح است ، و زنى كه به خلع مطلقه شده اگر شوهر ديگرى اختيار كند و از او هم طلاق بگيرد بر شوهر اول حلال است كه با وى ازدواج كند. و نيز فرمود: مردى كه زنش را به طلاق خلع يا مبارات طلاق داده نمى تواند در عده رجوع كند، مگر اينكه زن پشيمان شود، آن وقت مى تواند آنچه گرفته به او برگرداند و رجوع كند. مترجم : (در اين حديث كلمه تخيير آمده بود كه لازم است معنا شود، بعد از آنكه آيه شريفه ((ياايها النبى قل لازواجك ...)) نازل شد رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) همسران خود را در ماندن در همسرى آن جناب و طلاق خود دادن و رفتن مخير كرد، برادران اهل سنت به اتفاق به اين آيه استناد كرده اند كه شوهر مى تواند زن خود را مخير كنيد، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 383 و همين كه گفت تو مخيرى ، اگر زن هم راضى بوده ، در حقيقت طلاق واقع شده ، ولى مذهب اماميه اين است كه اين حكم مخصوص رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) است ، و روايت بالا هر چند از امام صادق (عليه السلام ) است ، ليكن به خاطر معارضه و مخالفتش با رواياتى ديگر مورد قبول و عمل قرار نگرفته است ). 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
علیه‌السلام □●آیت‌الله بهجت قدس‌سره:●□ □●هر فیضی به ما میرسد ـ چه خصوصی و چه عمومی، و چه داخلی و یا خارجی، و چه جسمانی و چه روحی ـ فقط از ناحیۀ همان یک فیض (امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) است و توجه به همه ائمه علیهم‌السلام هم به او راجع میشود. □●(در محضر بهجت، ج۳، ص۱۸)●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
؛ ماه مبارک رمضان ماه جدا شدن ناخالصی ها از وجود انسان است. □همان طور که فلز را در کوره می گدازند تا آنچه که ناخالصی است از سنگ فلز جدا شود و فلز تمام عیار ایجاد شود، انسان مومن در ماه مبارک رمضان به چنین خلوصی دست پیدا می کند؛ ناخالصی ها و آلودگی ها از وجود انسان جدا می شود. □○استاد مهدی طيب_جلسه ١٣ مرداد ٩٠○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●زیارت‌نامه ، ام المؤمنین (سلام اللّه علیها)●■ ■اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا زَوْجَةَ سَیّـِدِ الْمُرْسَلِینِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاَْنْبِیاءِ، وَ نَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاَْعْداءَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ، فَهَنِیئاً لَكِ بِما أَوْلاكِ اللهُ مِنْ فَضْل، وَالسَّلامُ عَلَیْكِ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ . ■سلام بر تو اى مادر مؤمنان، سلام بر تو اى همسر سرور فرستادگان، سلام بر تو اى مادر فاطمه زهرا سرور بانوان دو جهان، سلام بر تو اى نخست بانوى مؤمن، سلام بر تو اى آن كه دارائیش را در راه پیروزى اسلام و یارى سرور انبیا هزینه كرد و دشمنان را از او دور ساخت، سلام بر تو اى آن كه بر او جبرئیل درود فرستاد، و سلام خداى بزرگ را به او ابلاغ كرد، این فضل الهى گوارایت باد و سلام و رحمت و بركاتش بر تو باد . @mohamad_hosein_tabatabaei
■●متن برنامه معرفت●■ ■●آنچه مطالعه می کنید، متن پیاده شده قسمتی از برنامه معرفت است که به موضوع اندیشه شیخ شبستری درباره جهان شناسی و زمان نه گفتن می پردازد●■(۱) شیخ شبستری، عارف است فیلسوف نیست؛ با اینکه عارف است ولی فیلسوفانه فکر می‌کند. جوهر واقعی را خداوند می‌داند و می‌گوید هر چیزی ضد دارد اما خداوند ضد و نظیری ندارد. هر چیزی را به ضدش می‌شناسند که خودش یک مبحث است. آیا شیء را از طریق خودش می‌توانیم بشناسیم یا از طریق ضد خودش؟ آیا چیزی بدون ضد در دنیا است؟ ضدیت معمولاً در عالم اعراض وجود دارد؛ حواس پنج‌گانه، دیدن، شنیدن، لمس کردن، خوردن و بوئیدن، اعراض هستند. شیرینی، تلخی، سیاهی و سفیدی، عَرَض هستند؛ ولی جوهر وجود، ضدی ندارد. @mohamad_hosein_tabatabaei
: □○بهره مندى از رزق هاى عظيم ○□(۱) □○عمل صالح، وابسته به رزق طيِّب است: «كُلُوا مِنْ الطَّيِّبَاتِ وَ اعْمَلُوا صَالِحاً»؛ از پاكيزه ها بخوريد و عمل صالح و جهت دار و خالص انجام دهيد. □○اگر در اين ماه، تعادل در بدن حفظ شد، تعادل در فكر را هم بايد حفظ كنيم. در اين صورت است كه فكر با كنجكاوى هايى كه خودش دارد و با ضربه هايى كه از حادثه هاى بيرون مى بيند به جريان مى افتد. □○ديگر حادثه هاى كوچكِ زندگى -ليوانها و ريش تراشها- جذبش نمى كنند. آن طور كه ما متاسفانه به يك ليوان آب و به يك ريش تراش، بيش از خودمان آشناييم و بيش از خودمان دل بسته ايم. □○بهار رويش، ص ۱۰۹○□ @mohamad_hosein_tabatabaei